24-TA-2162: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumos Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt, ka studiju bāzes finansējumu piešķir arī nepilna laika studijām Latvijas pilsoņiem (turpmāk – pilsoņi), kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumu Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta" (turpmāk – Noteikumi Nr. 994) 8. punkts nosaka, ka studiju bāzes finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem piešķir pilna laika studijām un nepilna laika studijām tematiskās grupas "Izglītība" studiju programmās un Rīgas Stradiņa universitātē un Latvijas Universitātē speciālistu sagatavošanai konsorcija "Iekšējās drošības akadēmija" studiju programmās.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pants paredz, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžetā un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības un pirmā cikla augstākās izglītības posmos pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, ja studējošie atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas noteikumiem. Proti, šī tiesību norma nav diferencēta attiecībā uz studiju formu. Kārtība, kādā valsts augstskolas un koledžas nodrošina šajā pantā paredzētās iespējas, ir noteikta Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to” (turpmāk – Noteikumi Nr. 846).
Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 58 21. §) “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās""” 4. punktā noteikts Izglītības un zinātnes ministrijai uzraudzīt un izvērtēt, kā uzņemšanas noteikumi attiecībā uz pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, ietekmē augstākās izglītības pieejamību, kāda ir šo studējošo sadale pa augstākās izglītības iestādēm un studiju programmām, un nepieciešamības gadījumā piedāvāt risinājumus, tai skaitā normatīvo aktu grozījumus.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pants paredz, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžetā un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības un pirmā cikla augstākās izglītības posmos pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, ja studējošie atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas noteikumiem. Proti, šī tiesību norma nav diferencēta attiecībā uz studiju formu. Kārtība, kādā valsts augstskolas un koledžas nodrošina šajā pantā paredzētās iespējas, ir noteikta Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to” (turpmāk – Noteikumi Nr. 846).
Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 58 21. §) “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās""” 4. punktā noteikts Izglītības un zinātnes ministrijai uzraudzīt un izvērtēt, kā uzņemšanas noteikumi attiecībā uz pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, ietekmē augstākās izglītības pieejamību, kāda ir šo studējošo sadale pa augstākās izglītības iestādēm un studiju programmām, un nepieciešamības gadījumā piedāvāt risinājumus, tai skaitā normatīvo aktu grozījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024./2025. gada akadēmiskā gada uzņemšanas augstskolās un koledžās procesā atsevišķās valsts augstskolās tika konstatēti sarežģījumi, uzņemot valsts aizsardzības dienestu pabeigušos pilsoņus nepilna laika studiju programmās. Sarežģījumus citstarp radīja Noteikumu Nr. 846 VI1 nodaļā lietotā jēdziena “no valsts budžeta finansētā studiju vieta” sasaiste ar Noteikumu Nr. 994 8. punktu, kas paredz, ka no valsts budžeta studiju bāzes finansējumu piešķir tikai pilna laika studijām un nepilna laika studijām tematiskās grupas "Izglītība" studiju programmās un Rīgas Stradiņa universitātē un Latvijas Universitātē speciālistu sagatavošanai konsorcija "Iekšējās drošības akadēmija" studiju programmās.
Izvērtējot 2024./2025. gada akadēmiskā gada uzņemšanas procesu augstskolās un koledžās un tendences saistībā ar valsts aizsardzības dienestu pabeigušo pilsoņu uzņemšanu, Izglītības un zinātnes ministrija secinājusi, ka nepieciešams pilnveidot Noteikumu Nr. 994 8. punktu.
Izvērtējot 2024./2025. gada akadēmiskā gada uzņemšanas procesu augstskolās un koledžās un tendences saistībā ar valsts aizsardzības dienestu pabeigušo pilsoņu uzņemšanu, Izglītības un zinātnes ministrija secinājusi, ka nepieciešams pilnveidot Noteikumu Nr. 994 8. punktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 994 papildināti ar 8.3. apakšpunktu, nosakot, ka studiju bāzes finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem piešķir arī nepilna laika studijām pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam, ja šie pilsoņi atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas noteikumiem. Šāds risinājums ļautu augstskolām tām piešķirto finansējumu no valsts budžeta finansēto studiju vietu nodrošināšanai pēc nepieciešamības pārdalīt studiju finansēšanai nepilna laika studiju programmās pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, beidzoties dienesta termiņam, un atbilsts augstskolas uzņemšanas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pilsoņi, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošinātas iespējas studēt budžeta vietās tai skaitā nepilna laika studijās pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to, ja studējošie atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas noteikumiem.
Juridiskās personas
- Valsts augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Tiek veikti precizējumi, kas ļaus izpildīt Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pantā paredzēto, sasaistot to ar finansēšanas kārtību par nepilna laika budžeta vietām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekts neparedz papildus finansējuma piešķiršanu. Studiju vietas tiktu nodrošinātas augstskolām gadskārtējā valsts budžetā un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- valsts augstskolas un koledžas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Izglītības un zinātnes ministrija piešķirs studiju bāzes finansējumu valsts augstskolām un koledžām ar nosacījumu, ka šo finansējumu var izmantot arī, lai finansētu studijas pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to nepilna laika studiju programmās. Valsts augstskolām un koledžām būs jāfinansē studijas pilsoņiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un pabeiguši to, ja viņi atbilst augstskolas vai koledžas, kā arī studiju programmas uzņemšanas nosacījumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi