Anotācija (ex-ante)

22-TA-3272: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 30. augusta noteikumos Nr. 662 "Akcīzes preču aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts)  izstrādāts atbilstoši Saeimā 2022.gada 13.oktobrī pieņemtajam likumam “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas stāsies spēkā 2023.gada 13.februārī un ar kuru tiek pārņemta Padomes 2019. gada 19. decembra direktīva (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu (pārstrādāta redakcija), papildinot likuma “Par akcīzes nodokli” 2.panta septīto daļu ar 3.1 punktu, ka Ministru kabinets nosaka akcīzes preču aprites kārtību, tajā skaitā prasības sertificēta nosūtītāja, īslaicīgi sertificēta nosūtītāja, sertificēta saņēmēja un īslaicīgi sertificēta saņēmēja darbībai.

2. Finanšu ministrijas (Valsts ieņēmumu dienesta) iniciatīva komercdarbības ar akcīzes precēm vides uzlabošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu prasības sertificēta nosūtītāja, īslaicīgi sertificēta nosūtītāja, sertificēta saņēmēja un īslaicīgi sertificēta saņēmēja darbībai, kā arī, lai novērstu šo noteikumu piemērošanā konstatētās problēmas.
 
Spēkā stāšanās termiņš
13.02.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka Saeimā 2022.gada 13.oktobrī pieņemtais likums “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””,ar kuru tiek pārņemta Padomes 2019. gada 19. decembra direktīva (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu (pārstrādāta redakcija), atbilstoši  kuram izstrādāts noteikumu projekts, stāsies spēkā 2023.gada 13.februārī, noteikumu projektam jāstājas spēkā 2023.gada 13.februārī. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.Saeima 2022.gada 13.oktobrī pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, ar kuru, saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas Eiropas Savienības dalībvalsts uz citu dalībvalsti, tiek paredzēti jauni akcīzes nodokļa maksātāju subjekti – sertificēts nosūtītājs, īslaicīgi sertificēts nosūtītājs, sertificēts saņēmējs un īslaicīgi sertificēts saņēmējs.

2. Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 "Akcīzes preču aprites kārtība" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.662) noteiktas prasības pārstūtītājtirgotāja darbībai. 

3. Ministru kabineta noteikumu Nr.662 62.1punkta redakcijā nav skaidri pateikts, ka tiešā piegāde ir attiecināma tikai uz akcīzes precēm, kuras tiešās piegādes veicējs atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā saņem no reģistrēta nosūtītāja Latvijā vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts.

4. Ministru kabineta noteikumu Nr.662 69.punkta ievaddaļā noteikts, ka pārvietojot akcīzes preces,  izņemot mazumtirdzniecībā noteikto kārtību, noformējams piegādes dokuments.

5. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.662 121.1 punktam atļauts realizēt alkoholiskos dzērienus (alu, vīnu raudzētos dzērienus) izlejamā veidā promnešanai patērētāja iepakojumā, ja licencē (alus mazumtirdzniecībai un alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai) deklarētajā darbībās vietā ir atļauta to realizācija promnešanai. 

6. Šobrīd Ministru kabineta noteikumu Nr.662 2.1 pielikumā (Iesniegums speciālās atļaujas (licences) saņemšanai apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai) un 4.1 pielikumā (licence apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai) nav norādīta informācija par biodegvielas iezīmēšanu (marķēšanu). 

7. Spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu Nr.662 60.6 apakšpunkta redakcija nosaka, ka atļaujā akcīzes preču atlikumu pārvietošanai, kuru izsniedz Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID), norāda informāciju par akcīzes preču sortimentu un daudzumu. 

8. Ministru kabineta noteikumu Nr.662 35.8 apakšpunkts nosaka VID iespēju komersantam neizsniegt vai nepārreģistrēt licenci, ja tā izpildinstitūcijā ir personas, kuras ir vai triju gadu laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ir bijušas tā komersanta izpildinstitūcijā, kurš ir izvairījies no nodokļu vai nodevu maksāšanas. Tātad no minētās normas izriet, ka personas ir bijušas tāda komersanta izpildinstitūcijā, kurš jebkad ir izvairījies no nodokļu vai nodevu maksāšanas. 

9. Spēkā esošajā Ministru kabineta noteikumu Nr.662 punkta 62.4  punkta redakcijā ir atsauce uz likuma “Par akcīzes nodokli” 14.panta  2.1 daļu, kas saskaņā ar grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” (redakcijā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī) ir izslēgta.

10.  Saeima 2021.gada 21.oktobrī pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kurš paredz no 2022.gada 1.janvāra aizstāt visā likumā "Par akcīzes nodokli" vārdus "elektroniskās cigaretes" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ievērojot likuma "Par akcīzes nodokli" 2.panta septītās daļas 3.1 punkta pilnvarojumu Ministru kabinetam, noteikumos ir jānosaka prasības sertificēta nosūtītāja, īslaicīgi sertificēta nosūtītāja,  sertificēta saņēmēja un īslaicīgi sertificēta saņēmēja darbībai. 

2. Ņemot vērā, ka ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli", kas stāsies spēkā 2023.gada 13.februārī, no nodokļu maksātāju loka izslēgts pārsūtītājtirgotājs, nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumos Nr.662 noteikto par pārsūtītājtirgotāja darbību. 

3. Lai būtu nepārprotami skaidrs, ka atbilstoši Padomes 2008.gada 16.decembra Direktīvas 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu, ar ko atceļ Direktīvu 92/12/EEK 17.panta 2.punktam  tiešo piegādi tiešās piegādes veicējs ir tiesīgs attiecināt tikai uz akcīzes precēm, kuras saņēmis no citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai no reģistrēta nosūtītāja Latvijā, nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 62.1 punktu. 

4. 2020.gada 28.decembrī stājās spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas nosaka, ka alkoholisko dzērienu mazumtirgotājs ir tiesīgs realizēt alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecībā ar distances līgumu tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, ja alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vieta ir licencē norādītā tīmekļvietne vai mobilā lietotne, līdz ar to šāda veida alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībā notiek alkoholisko dzērienu pārvietošana no pārdevēja licencē norādītās vietās pircējam. Lai nerastos situācija, ka alkoholiskie dzērieni tiek pārvietoti bez piegādes dokumenta, nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 69.punkta ievaddaļu.

5. Ņemot vērā, ka 2020.gada 28.decembrī stājās spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas nosaka, ka alkoholisko dzērienu mazumtirgotājs ir tiesīgs realizēt alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecībā ar distances līgumu tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, ja alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vieta ir licencē norādītā tīmekļvietne vai mobilā lietotne, lai būtu nepārprotami skaidrs, ka nosacījums par realizāciju izlejamā veidā promnešanai neattiecas uz mazumtirdzniecību ar distances līgumu tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu 121.1 punkta redakciju.

6.Ņemot vērā, ka arī biodegvielu tāpat kā naftas produktus ir iespējams iezīmēt (marķēt), nepieciešams precizēt noteikumu 2.1 un  4.1 pielikumu. 

7. Sortiments  ir viena izstrādājuma dažādu šķirņu kopums (piemēram, alus sortiments ir alus “Mežpils”, “Madonas alus”,  “Mītava”), bet akcīzes preču izsekojamības nolūkos nepieciešams zināt pārvietojamo akcīzes preču atlikumu apakšgrupu (piemēram, alkoholiskajiem dzērieniem – alus, vīns, raudzētie dzērieni ar absolūtā spirta saturu līdz 6 tilpumprocentiem u.c.), līdz ar to ir nepieciešams precizēt VID atļaujā akcīzes preču atlikumu pārvietošanā norādāmo informāciju. 

8.  Līdz ar to iespējami gadījumi, kad VID ir tiesīgs neizsniegt speciālo atļauju (licenci), ja komersanta izpildinstitūcijā ir persona, kura, piemēram,  laikā no 2020.gada līdz 2021.gadam bijusi tāda komersanta izpildinstitūcijā, kurš 2005.gadā ir izvairījies no nodokļu vai nodevu maksāšanas. Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt 35.8.apakšpunkta redakciju pēc analoģijas ar citiem 35.punkta apakšpunktiem, nosakot termiņu, kurā tiek vērtēta komersanta amatpersonas darbība cita komersanta, kas ir izvairījies no nodokļu vai nodevu maksāšanas, izpildinstitūcijā. 

9. Ņemot vērā, ka likuma “Par akcīzes nodokli” 14.panta 2.1 daļa ir izslēgta, jāprecizē 62.4  punkta redakcija.

10. Ministru kabineta noteikumu Nr.662 78. un 79.punktā tiek lietots termins "elektroniskajās cigaretēs izmantojamais šķidrums". Atbilstoši grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli” ir nepieciešams aizstāt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 78. un 79.punktā vārdus "elektroniskās cigaretes" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 107.1 apakšpunktu, VII nodaļas nosaukumu  un papildināt noteikumus ar 108.1 un 109.punktu, nosakot, ka, lai kļūtu par:
-  īslaicīgi sertificētu saņēmēju, komersantam jāiesniedz vienreizējais nodrošinājums un jāsaņem akcīzes identifikācijas numurs;
- sertificētu saņēmēju – jāiesniedz vispārējais nodrošinājums un jāsaņem akcīzes identifikācijas numurs;
- sertificētu nosūtītāju un īslaicīgi sertificētu nosūtītāju – jāiesniedz VID iesniegums un jāsaņem akcīzes identifikācijas numurs.  

2. Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662  VIII nodaļas nosaukumu, 1.4.apakšpunkta,  112. un 122.punkta redakciju un svītrot.110.un 111.punktu. 

3. Lai īpaši norādītu, ka tiešā piegāde attiecas uz akcīzes precēm, kuras atliktās akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā tiešās piegādes veicējs saņem no citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai no reģistrēta nosūtītāja Latvijā,  noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 62.1 punkta redakciju.

4. Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā 69.punkta ievaddaļu, precizējot, ka piegādes dokumentu nenoformē mazumtirdzniecībā, ja darījumu apliecina kases čeks.

5. Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 121.1 punktu, nosakot, ka alus, vīna un raudzēto dzērienu realizācija izlejamā veidā promnešanai nav atļauta tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē.

6. Ņemot vērā nepieciešamību precizēt  licencē apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai norādāmo informāciju par biodegvielas iezīmēšanu (marķēšanu), noteikumu projekts paredz izteikt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 2.1 un 4.1 pielikumu jaunā redakcijā.

7. Ņemot vērā nepieciešamību precizēt VID atļaujā akcīzes preču atlikumu pārvietošanai norādāmo informāciju, noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 60.6.punkta redakciju, nosakot, ka atļaujā  norādāma informācija par akcīzes preču apakšgrupu un daudzumu. 

8. Noteikumu projekts paredz precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.662 35.8.apakšpunkta redakciju, nosakot, ka VID ir tiesīgs komersantam neizsniegt vai nepārreģistrēt licenci, ja tā izpildinstitūcijā ir persona, kura pārstāv tāda komersanta, kurš izvairās no nodokļu vai nodevu nomaksas, izpildinstitūciju, vai kura trīs gadu laikā pirms iesnieguma iesniegšanas ir pārstāvējusi tā komersanta izpildinstitūciju, kurš šo trīs gadu laikā ir izvairījies no nodokļu vai nodevu maksāšanas.

9. Noteikumu projekts precizē  Ministru kabineta noteikumu Nr.662 62.4 punkta redakciju, svītrojot atsauci uz izslēgto likuma “Par akcīzes nodokli” normu.

10. Atbilstoši grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" Ministru kabineta noteikumu Nr.662 78. un 79. punktā tiks aizstāti vārdi "elektroniskās cigaretes" (attiecīgā skaitlī un locījumā) ar vārdiem "elektroniskās smēķēšanas ierīces" (attiecīgā skaitlī un locījumā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas saņem akcīzes preces personīgām vajadzībām kā īslaicīgi sertificēts saņēmējs.
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz fiziskām personām, kas, reģistrējoties kā īslaicīgi sertificēts saņēmējs, no citas dalībvalsts sertificēta nosūtītāja vai īslaicīgi sertificēta nosūtītāja saņem alkoholiskos dzērienus personīgam patēriņam vai lai papildinātu savu privāto alkoholisko dzērienu kolekciju saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli" 9.3 panta trešo daļu.
 
Juridiskās personas
  • Personas, kas veic darbības ar akcīzes precēm.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kuras akcīzes preces, kas nodotas patēriņam Latvijā, nosūta citai personai citas ES dalībvalsts teritorijā šo preču izmantošanai komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām, kā arī uz personām, kuras akcīzes preces, kas nodotas patēriņam citas ES dalībvalsts teritorijā, saņem Latvijā šo preču izmantošanai komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/dd32d76e-0c90-4c4b-bd0b-ca5a68cc1536

 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi par projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi