Anotācija (ex-ante)

21-TA-403: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts “ Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru Kabineta 2021.gada 1.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.45 46.§ “Noteikumu projekts” Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība”” 2.punkts, saskaņā ar kuru Labklājības ministrijai sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu ir jāizstrādā un labklājības ministram līdz 2022.gada 1.janvārim jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības likumā, paredzot:
- noteikt personas, kurām ir tiesības saņemt Latvijas Goda ģimenes apliecību;
- aizliegumu piešķirt Latvijas Goda ģimenes apliecību personai, kura ir reģistrēta kā parādnieks Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā, izņemot, ja parādnieks ir persona ar invaliditāti, persona, kura pārejošas darbnespējas dēļ nestrādā ilgāk kā sešus mēnešus, ja darbnespēja ir nepārtraukta vai vienu gadu triju gadu periodā, ja darbnespēja atkārtojas ar pārtraukumiem vai persona, kura ir noslēgusi vienošanos ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju par kārtību, kādā tā veic uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumus, un noslēgto vienošanos pilda;
- vecumu, no kura bērnam tiek izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā” (turpmāk – Likumprojekts) mērķis ir noteikt:
 -personas, kurām ir tiesības saņemt Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.panta sestajā daļā minēto Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas apliecību (turpmāk - Latvijas Goda ģimenes apliecība);
-aizliegumu piešķirt Latvijas Goda ģimenes apliecību personai, kura ir reģistrēta kā parādnieks Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā;
- vecumu, no kura bērnam tiek izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk-BTAL) 26.panta sestajā daļā ir noteikts, ka, lai  veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm, valsts īsteno Latvijas Goda ģimenes apliecības programmu, kuras ietvaros Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina karšu izsniegšanu daudzbērnu ģimenēm. Minētās programmas īstenošanas kārtību, tai skaitā daudzbērnu ģimenes apliecības piešķiršanas, izmantošanas, kā arī tās anulēšanas gadījumus un kārtību, nosaka Ministru kabinets.

2021.gada 25.februārī Saeima pieņēma grozījumus BTAL (stājās spēkā 2021.gada 3.martā), papildinot likuma 26.pantu ar septīto daļu, kas nosaka, ka šā likuma 26.panta sestajā daļā paredzētie atbalsta pasākumi daudzbērnu ģimenēm tiek piemēroti arī ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Vienlaikus BTAL tika papildināts ar pārejas noteikumu, kas paredz, ka šā likuma  26. panta septītā daļa stājas spēkā 2021. gada 1. maijā un ir spēkā līdz 2021. gada 31.decembrim.

Līdz ar grozījumiem BTAL un  jaunās mērķgrupas iekļaušanu Latvijas Goda ģimenes tvērumā tika izstrādāti jauni  Ministru kabineta noteikumi “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” (Ministru Kabinetā pieņemti 2021.gada 1.jūnijā). Šo Ministru Kabineta noteikumu pievienotajā Ministru kabineta sēdes protokolā  ir noteikts, ka ir jāveic grozījumi BTAL, paredzot:
- noteikt personas, kurām ir tiesības saņemt Latvijas Goda ģimenes apliecību;
- aizliegumu piešķirt Latvijas Goda ģimenes apliecību personai, kura ir reģistrēta kā parādnieks Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā, izņemot, ja parādnieks ir persona ar invaliditāti, persona, kura pārejošas darbnespējas dēļ nestrādā ilgāk kā sešus mēnešus, ja darbnespēja ir nepārtraukta vai vienu gadu triju gadu periodā, ja darbnespēja atkārtojas ar pārtraukumiem vai persona, kura ir noslēgusi vienošanos ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju par kārtību, kādā tā veic uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumus, un noslēgto vienošanos pilda;
- vecumu, no kura bērnam tiek izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

BTAL nav noteikts  aizliegumus piešķirt Latvijas Goda ģimenes apliecību personai, kura ir reģistrēta kā parādnieks Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā; vecumu, no kura bērnam tiek izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība.

Patlaban atbilstoši BTAL pārejas noteikumam Latvijas Goda ģimenes apliecību ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, ir tiesības saņemt tikai 
līdz 2021. gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Tādējādi Likumprojekts paredz, ka arī turpmāk pēc 2021.gada 31.decembra Latvijas Goda ģimenes apliecību būs tiesības saņemt arī ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.

Ierobežojums saņemt Latvijas Goda ģimenes apliecību tajos gadījumos, ja persona ir reģistrēta Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā parādnieka statusā noteikts, lai aizsargātu bērna tiesības un veicinātu vecāku ar likumu (Latvijas Republikas Civillikuma 179. pants) noteiktā pienākuma pildīšanu – bērna nodrošināšanu ar uzturlīdzekļiem.

Vienlaikus Likumprojekts paredz papildināt BTAL 26.pantu ar jaunu devīto daļu, nosakot, ka bērnu skaitā neieskaita bērnus, par kuriem personai ir pārtrauktas vai atņemtas aizgādības tiesības.

Savukārt attiecībā uz vecumu, no kura bērnam tiek izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecība Likumprojektā paredzēts noteikt, ka šo apliecību izsniedz no sešu gadu vecuma sasniegšanas. Tas ir saistīts ar to, ka pirmsskolas vecuma bērniem sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus reģionālās nozīmes maršrutā, ir tiesības izmantot bez maksas. Tāpat, piemēram, pirmsskolas vecuma bērniem pamatā nepiemēro  maksu par muzeja apmeklējumu, līdz ar to nav nepieciešams izmantot Latvijas Goda ģimenes apliecības atlaides.

Vienlaikus ir precizēta BTAL 26. panta  sestā daļa, nostiprinot arī šajā normā nepieciešamību īpaši atbalstīt ne tikai daudzbērnu ģimenes, bet arī  tās ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu. Proti, nosakot, ka, lai veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, valsts īsteno Latvijas Goda ģimenes apliecības programmu, kuras ietvaros Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina apliecību  izsniegšanu minētajām ģimenēm.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts tiešā veidā attiecas uz daudzbērnu ģimenēm un  ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
61 603 518
0
61 603 518
0
61 603 518
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
61 603 518
0
61 603 518
0
61 603 518
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
61 603 518
0
61 603 518
327 062
61 603 518
327 062
327 062
2.1. valsts pamatbudžets
61 603 518
0
61 603 518
327 062
61 603 518
327 062
327 062
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-327 062
0
-327 062
-327 062
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-327 062
0
-327 062
-327 062
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-327 062
-327 062
-327 062
5.1. valsts pamatbudžets
0
-327 062
-327 062
-327 062
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar likumprojektu tiek paredzēts turpināt, ka Latvijas Goda ģimenes apliecību iegūst arī ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa (saskaņā ar BTAL Pārejas noteikumu 44.punktu šobrīd norma spēkā ir līdz 2021.gada 31.decembrim), attiecīgi arī šādām personām sabiedriskajā transportā pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, tātad veidojas ietekme uz valsts budžeta izdevumiem saistībā ar zaudējumu segšanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, kas tiek nodrošināta no Satiksmes ministrijas budžeta.
Satiksmes ministrijas valsts budžeta apakšprogrammai 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” likumā “Par valsts budžetu 2021.gadam” un likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam” piešķirtais finansējums ik gadu ir 61 603 518 euro, tostarp zaudējumu segšanai saistībā ar braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanu.
Likumprojektā ietverto normu īstenošanai 2022.gadā un turpmāk ik gadu nepieciešams papildu finansējums 327 062 euro apmērā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Tā aprēķins saskaņā ar datiem no Autotransporta direkcijas ir šāds:
7 626 Pieaugušās personas, ja programmu paplašina uz ģimenēm, kurās aug bērni ar invaliditāti, un ģimenās, kurās ir jaunietis ar I un II invaliditātes grupu vecumā no 18 līdz 24 gadiem
2 171 Bērni (brāļi/māsas), ja programmu paplašina uz ģimenem, kurās aug berns ar invaliditāti un ģimenās, kurās ir jaunietis ar I un II invaliditātes grupu vecumā no 18 līdz 24 gadiem
 
Plānotas, ka  vecāki saņems atvieglojuus 50% apmērā; bērni/jaunieši 90% apmērā.
  Videjā maksa no pasažiera bez PVN Braucienu skaits uz vienu aktīvo karti* Aktīvo karšu braucieni x personu loks Kompensē-jamais apmēr par braucienu bez PVN Kompensē-jamais PVN (12%)* Kopā no Valsts budžeta
                                             50%
Starp-pilsētas 2,52 5,16 39 333 49 574 5 949 55 523
Vietējie 1,15 7,53 57 442 33 014 3 962 36 975
Vilcieni 1,63 8,81 67 162 54 722 6 567 61 289
            153 787
                                            90 %
Starp-pilsētas 2,61 14,28 31 009 72 921 8 750 81 671
Vietējie 1,16 16,22 35 223 36 903 4 428 41 331
Vilcieni 1,56 14,73 31 993 44 886 5 386 50 273
            173 275
KOPĀ           327 062

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija

Nepieciešamais papildu finansējums likumprojekta ieviešanai ir atbalstīts Ministru kabineta 2021.gada 24.septembra sēdē (prot.Nr.63 1.§), izskatot un atbalstot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam”, Satiksmes ministrijas prioritārā pasākuma “Dotācija zaudējumu kompensēšanai par braukšanas maksas atvieglojumiem (Nr._17_05_P) ietvaros, attiecīgi tas tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumprojektā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” Satiksmes ministrijas budžetā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
2020. gadā veikts pētījums fonda iepirkuma “Latvijas Goda ģimenes apliecības “3+ Ģimenes karte”” pakalpojuma dizaina izstrāde” (ID Nr. SIF 2020/1) ietvaros, kur  piedalījās  4208 respondenti – apliecību lietotāji, papildus tika veiktas arī 300 intervijas, 10 fokusgrupas ar primāro mērķa grupu un papildus 50 intervijas un 2 fokusgrupas ar jauno mērķa grupu (personas, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti), lai noskaidrotu mērķa grupas viedokli par valsts atbalsta programmu kopumā un vēlamajiem attīstības virzieniem. Pētījumā tika noskaidrots arī iesaistīto institūciju un programmas dalībnieku viedoklis.

Par Likumprojektā sagatavotajiem grozījumiem tika dota iespēja  sabiedrībai izteikt viedokli jau 2021.gada martā, kad tika izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” (Ministru Kabinetā pieņemti 2021.gada 1.jūnijā). Noteikumu projekts 2021. gada 4. martā tika ievietots Ministru kabineta tīmekļa vietnē un Labklājības ministrijas tīmekļa vietnē. Tādējādi atsevišķa sabiedrības līdzdalība un komunikācija par Likumprojektu nav paredzēta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrību, jo no valsts puses parādīs atbalstošu attieksmi pret personām, kuru aprūpē ir 3 vai vairak bērni, kā arī  bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa. Papildus sabiedrībā tiks aktualizēts personu ar invaliditāti jautājumi, veidojot tolerantu un iekļaujošu sabiedrību. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi