25-TA-74: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 28 "Valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme" sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likuma „Par aviāciju” 28. panta pirmo daļu Ministru kabinets nosaka Latvijas gaisa satiksmes aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtību, kā arī atbrīvojumus no aeronavigācijas pakalpojumu maksas. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts nozīmes lidojumi un valsts gaisa kuģi (lidaparāti) atbrīvojami no aeronavigācijas pakalpojumu maksas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 3.janvāra noteikumos Nr.28 “Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) mērķis ir noteikt aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas kārtību termināļa zonā, kā arī kārtību, kā tiek segtas valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” (turpmāk - Latvijas gaisa satiksme) izmaksas šajos noteikumos noteikto atbrīvojumu nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 28 “Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” sniegto aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.28) 2.2. apakšpunktā ir noteikta maksas par aeronavigācijas pakalpojumiem termināļa zonā aprēķina kārtība, saskaņā ar kuru maksa tiek aprēķināta, vienības maksas likmi reizinot ar gaisa kuģa svara faktora koeficientu.
2. MK noteikumu Nr. 28 3. punktā ir noteikts, ka no šo noteikumu 2. punktā minētās maksas (gan maršruta, gan termināļa zonā) tiek atbrīvoti Komisijas 2019. gada 11. februāra Regulas (EK) Nr.2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajai gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2019/317) 31. panta 3. punktā minētie lidojumi, valsts nozīmes lidojumi, tostarp militārie lidojumi, kurus veic jebkuras valsts militārie gaisa kuģi, policijas, robežsardzes un muitas gaisa kuģu lidojumi, kā arī lidojumi Rīgas lidojumu informācijas rajonā atbilstoši vizuālo lidojumu noteikumiem. MK noteikumi Nr. 28 neparedz kārtību, kā aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam tiek kompensētas aeronavigācijas pakalpojumu izmaksas šo atbrīvoto lidojumu nodrošināšanai.
2. MK noteikumu Nr. 28 3. punktā ir noteikts, ka no šo noteikumu 2. punktā minētās maksas (gan maršruta, gan termināļa zonā) tiek atbrīvoti Komisijas 2019. gada 11. februāra Regulas (EK) Nr.2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajai gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2019/317) 31. panta 3. punktā minētie lidojumi, valsts nozīmes lidojumi, tostarp militārie lidojumi, kurus veic jebkuras valsts militārie gaisa kuģi, policijas, robežsardzes un muitas gaisa kuģu lidojumi, kā arī lidojumi Rīgas lidojumu informācijas rajonā atbilstoši vizuālo lidojumu noteikumiem. MK noteikumi Nr. 28 neparedz kārtību, kā aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam tiek kompensētas aeronavigācijas pakalpojumu izmaksas šo atbrīvoto lidojumu nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Laikā no 2019. līdz 2024. gadam (trešais pārskata periods) aeronavigācijas nozari būtiski skāra tādi satricinājumi kā Covid-19 pandēmija un tās radītās sekas un Krievijas uzsāktais karš Ukrainā un tā izraisītās ģeopolitiskās sekas. Latvijas gaisa telpa piedzīvoja strauju satiksmes apjomu samazināšanos, ko jo īpaši radīja un turpina radīt starptautisko sankciju radītās lidojumu plūsmas. Satiksmes apjomu būtiska samazināšanās un līdz ar to ievērojams ieņēmumu kritums Latvijas gaisa satiksmei kā galvenajam aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam radīja finansiālu spiedienu un nepieciešamību visā trešajā pārskata periodā darboties krīzes pārvaldības režīmā, īstenojot būtiskus izdevumu samazināšanas pasākumus, vienlaikus nodrošinot gaisa satiksmes drošumu.
Lai turpmāk nodrošinātu sniegto aeronavigācijas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nepieciešams stiprināt personāla atlīdzības konkurētspēju, novēršot iespējamos drošuma riskus saistībā ar personāla aizplūšanu zemas atlīdzības dēļ, piesaistīt, apmācīt kvalificētu personālu, atsākt iepriekš atliktos investīciju projektus, ieviešot jaunākās un arvien pieaugošajām starptautisko standartu prasībām atbilstošas tehnoloģijas gaisa satiksmes pārvaldībā, ieviest tehnoloģijas, lai aizsargātu gaisa satiksmes sistēmas pret potenciālām kiberuzbrukumiem un hibrīdkara risku.
Saskaņā ar Čikāgas konvencijas 15. pantu un ICAO vadlīnijām (Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services, Doc 9082) visas izmaksas, lai nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu, pamatojoties uz faktiski sniegtajiem pakalpojumiem, ir jāsedz lietotājiem. Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā nosaka (turpmāk - Regula Nr. 550/2004), ka izmaksu bāze maksājumiem ir pārredzama (15. panta 2. punkta e) apakšpunkts). Turklāt saskaņā ar 15. panta 2. punkta d) apakšpunktu šķērssubsīdijas nedrīkst izmaksāt maršruta pakalpojumiem un termināļa pakalpojumiem, tāpēc izmaksas, kas attiecas gan uz maršruta, gan termināļa pakalpojumiem, ir pēc pārredzamas metodikas proporcionāli jāsadala starp šiem pakalpojumiem. Tātad maksa par šiem pakalpojumiem jābalsta uz principu, ka tās pilnībā atspoguļo ar konkrēto pakalpojumu saistītās izmaksas.
Vienības maksas apmēra ikgadēja nepārskatīšana ir pretrunā Regulas Nr. 2019/317 prasībām. Tādējādi, lai nodrošinātu prasību izpildi, 2025. gadā un turpmāk tiek plānots izmaksu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanai, kas ietver arī to uzraudzību, ikgadēja pārskatīšana. Lai nodrošinātu atbilstību gan Čikāgas konvencijas, gan Regulas Nr. 2019/317 prasībām, īstenojot konsultāciju procesu ar gaisa telpas lietotājiem, nepieciešams koriģēt vienības maksas apmēru, pielāgojot to faktiskajām izmaksām. Nodrošinot tiesiskās paļāvības principu, faktiskās termināla navigācijas maksas tiks koriģētas sākot ar 2026. gadu, ņemot vērā pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 2019/317 22.panta 5.punktā noteiktajam par iepriekšējo gadu un plānotās izmaksas turpmākajiem pieciem gadiem. Nodrošinot šādu korekciju īstenošanu ik gadu, tiks uzlabota procesa pārskatāmība, ka Latvija ir pareizi sadalījusi aprēķinātās izmaksas starp maršruta un termināļa pakalpojumiem tādā veidā, kas nodrošina, ka starp termināļa navigācijas un pārlidojumu pakalpojumiem nenotiek šķērssubsīdijas, kā noteikts Regulas Nr. 550/2004 15. panta 2. punkta e) apakšpunktā.
Ņemot vērā to, ka termināla navigācijas tarifikācija šobrīd ir nacionālā līmeņa jautājums (tam nav saistošas Regulas Nr. 2019/317 prasības, jo lidojumu skaits nesasniedz 80 000 lidojumu gadā), šobrīd nacionālajā līmenī nav definēts konsultāciju process un pienākumu sadale, uz ko iepriekšējo konsultāciju procesā uzmanību ir vērsuši gaisa telpas lietotāji.
Lai turpmāk nodrošinātu sniegto aeronavigācijas pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, nepieciešams stiprināt personāla atlīdzības konkurētspēju, novēršot iespējamos drošuma riskus saistībā ar personāla aizplūšanu zemas atlīdzības dēļ, piesaistīt, apmācīt kvalificētu personālu, atsākt iepriekš atliktos investīciju projektus, ieviešot jaunākās un arvien pieaugošajām starptautisko standartu prasībām atbilstošas tehnoloģijas gaisa satiksmes pārvaldībā, ieviest tehnoloģijas, lai aizsargātu gaisa satiksmes sistēmas pret potenciālām kiberuzbrukumiem un hibrīdkara risku.
Saskaņā ar Čikāgas konvencijas 15. pantu un ICAO vadlīnijām (Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services, Doc 9082) visas izmaksas, lai nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu, pamatojoties uz faktiski sniegtajiem pakalpojumiem, ir jāsedz lietotājiem. Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā nosaka (turpmāk - Regula Nr. 550/2004), ka izmaksu bāze maksājumiem ir pārredzama (15. panta 2. punkta e) apakšpunkts). Turklāt saskaņā ar 15. panta 2. punkta d) apakšpunktu šķērssubsīdijas nedrīkst izmaksāt maršruta pakalpojumiem un termināļa pakalpojumiem, tāpēc izmaksas, kas attiecas gan uz maršruta, gan termināļa pakalpojumiem, ir pēc pārredzamas metodikas proporcionāli jāsadala starp šiem pakalpojumiem. Tātad maksa par šiem pakalpojumiem jābalsta uz principu, ka tās pilnībā atspoguļo ar konkrēto pakalpojumu saistītās izmaksas.
Vienības maksas apmēra ikgadēja nepārskatīšana ir pretrunā Regulas Nr. 2019/317 prasībām. Tādējādi, lai nodrošinātu prasību izpildi, 2025. gadā un turpmāk tiek plānots izmaksu aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanai, kas ietver arī to uzraudzību, ikgadēja pārskatīšana. Lai nodrošinātu atbilstību gan Čikāgas konvencijas, gan Regulas Nr. 2019/317 prasībām, īstenojot konsultāciju procesu ar gaisa telpas lietotājiem, nepieciešams koriģēt vienības maksas apmēru, pielāgojot to faktiskajām izmaksām. Nodrošinot tiesiskās paļāvības principu, faktiskās termināla navigācijas maksas tiks koriģētas sākot ar 2026. gadu, ņemot vērā pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 2019/317 22.panta 5.punktā noteiktajam par iepriekšējo gadu un plānotās izmaksas turpmākajiem pieciem gadiem. Nodrošinot šādu korekciju īstenošanu ik gadu, tiks uzlabota procesa pārskatāmība, ka Latvija ir pareizi sadalījusi aprēķinātās izmaksas starp maršruta un termināļa pakalpojumiem tādā veidā, kas nodrošina, ka starp termināļa navigācijas un pārlidojumu pakalpojumiem nenotiek šķērssubsīdijas, kā noteikts Regulas Nr. 550/2004 15. panta 2. punkta e) apakšpunktā.
Ņemot vērā to, ka termināla navigācijas tarifikācija šobrīd ir nacionālā līmeņa jautājums (tam nav saistošas Regulas Nr. 2019/317 prasības, jo lidojumu skaits nesasniedz 80 000 lidojumu gadā), šobrīd nacionālajā līmenī nav definēts konsultāciju process un pienākumu sadale, uz ko iepriekšējo konsultāciju procesā uzmanību ir vērsuši gaisa telpas lietotāji.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek precizēta aeronavigācijas pakalpojuma vienības maksas likmes termināļa zonā aprēķināšanas kārtībā, nosakot, ka vienības maksas likme par aeronavigācijas pakalpojumiem termināļa zonā tiek aprēķināta saskaņā ar Regulas Nr. 550/2004 pamatprincipiem jeb tarifikācijas sistēma pamatojas uz to aeronavigācijas pakalpojumu izmaksu uzskaiti, kas pakalpojumu sniedzējiem un uzraudzības iestādēm rodas par labu gaisa telpas izmantotājiem, un šīs izmaksas tiek sadalītas starp tiem. Tādējādi vienības maksa termināļa zonā tiek aprēķināta, piemērojot pilno izmaksu atgūšanas metodi, kas ir viena no divām metodēm, ko paredz vienotie Eurocontrol principi, kas izstrādāti, balstoties uz Daudzpusējo vienošanos par maršruta maksām. Šī metode atspoguļo Starptautiskās civilās aviācijas konvencijā, kas nosaka vienotu pieeju standartu kopumam aviācijā (turpmāk - Čikāgas konvencija) noteikto principu, saskaņā ar kuru visas izmaksas, kas saistītas ar pakalpojumu nodrošināšanu, sedz gaisa telpas lietotājs. Pilno izmaksu atgūšanas metode nodrošina, ka izmaksu bāze pilnībā atspoguļo sniegto pakalpojumu izmaksas, un vienības maksa tiek aprēķināta, ņemot vērā satiksmes apjomu. Nākamā gada vienības maksas aprēķinā jāizmanto neatkarīgā eksperta STATFOR, kas ir Eurocontrol statistikas un prognozēšanas nodaļa, kas nodarbojas ar aviācijas nozares satiksmes prognožu, statistikas un analīzes nodrošināšanu Eiropā, komandas prognozēto vienību skaitu termināļa zonā amplitūdā no optimistiskā līdz pesimistiskajam scenārijam, izvēli pamatojot ar aktuālo situāciju nozarē gan nacionālajā, gan starptautiskajā līmenī.
MK noteikumu projekts paredz arī, ka vienības maksas likme var tikt koriģēta nākamajiem periodiem, ņemot vērā iepriekšējā gada pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās faktiskās izmaksas jeb izmaksu bāze tiek koriģēta, balstoties uz iepriekšējā gada faktisko izpildi, lai nodrošinātu, ka tiek segtas tikai tās izmaksas, kas ir pamatotas, un gaisa telpas lietotājiem netiek radīts lieks finanšu slogs. Šī pieeja nodrošina līdzsvarotu sistēmu, kurā tiek ievērota taisnīga attieksme gan pret pakalpojumu lietotājiem, gan pret aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanā un uzraudzībā iesaistītajām pusēm.
Jāatzīmē, ka trešajā pārskata periodā termināļa zonas vienības maksas tika aprēķinātas, ievērojot Regulas Nr. 2019/317 prasības un izmantojot noteikto izmaksu metodi, kas ietver tādu risku, kā satiksmes, izmaksu, inflācijas korekcijas u.c. dalīšanas mehānismus u.c., kas, ievērojot iepriekšējos gados esošo būtisku satiksmes neizpildi, inflācijas ievērojamu pieaugumu, rezultējās ar ievērojami augstāku aprēķināto vienības maksu, salīdzinot ar to, kāda tā tika piemērota atbilstoši MK noteikumos Nr. 28 noteiktajām vienības maksām. Minētais pastiprināja gaisa telpas lietotāju, kā arī Eiropas komisijas un Eurocontrol bažas par termināļa zonas šķērsfinansēšanu no maršruta zonas ieņēmumiem. Tomēr, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Regulas Nr. 2019/317 1.panta trešajā punktā noteikto šī regula jāpiemēro uz termināla aeronavigācijas pakalpojumiem, ko sniedz dalībvalstu teritorijās izvietotās lidostās, kurās veic vismaz 80 000 gaisa transporta kustību gadā saskaņā ar instrumentālo lidojumu noteikumiem (“IFR”), savukārt VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - Rīgas lidosta) līdz ceturtā perioda beigām netiek prognozēta šī apjoma sasniegšana, lai turpmākajos gados nodrošinātu elastību pielāgoties ārējo apstākļu ietekmei uz vienības maksu termināla zonā, ceturtajā pārskata periodā tiks izmantota pilno izmaksu segšanas metode.
Vienlaikus jāņem vērā, ka, pieaugot un sasniedzot Regulā Nr. 2019/317 noteikto 80 000 gaisa transporta kustību saskaņā ar instrumentālo lidojumu noteikumiem (“IFR”) apjomu, kas prognozēts ne ātrāk par piekto pārskata periodu jeb ne ātrāk par 2030.gadu, termināļa zonas tarifikācija tiks pakļauta šajā regulā noteiktajai kārtībai. Lai gan Regulas Nr. 2019/317 prasības šobrīd nav tieši piemērojamas Rīgas lidostai, jo IFR kustību skaits nesasniedz 80 000 gadā, ir svarīgi nodrošināt savlaicīgu atbilstību nākotnes izmaiņām. Pielāgošanās regulas prasībām jau tagad veicina caurspīdību, paredzamību un harmonizāciju ar ES vienotās gaisa telpas standartiem. Tas nodrošina pakāpenisku pāreju, mazina administratīvos riskus un veicina labāko praksi tarifikācijā. Tāpēc, lai gan regulējums šobrīd nav saistošs, tiek ievēroti tā principi, nodrošinot stabilitāti un gatavību nākotnes prasībām.
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikta ne vien termināļa vienības maksas aprēķina kārtība, bet arī kārtība, kā aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju ekonomiskās uzraudzības ietvaros tiek uzraudzīta termināļa vienības maksas pamatotība un attiecināmība – atbilstoši MK noteikumu projektam, Latvijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji jeb subjekti, uz kuriem attiecas pienākumi veikt kopējas apspriešanas ar ieinteresētajām personām, ir Latvijas gaisa satiksme, VSIA “Latvijas vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”, kā arī Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Norādītie subjekti ne vēlāk kā līdz 1.maijam iesniedz Civilās aviācijas aģentūrai informāciju par iepriekšējā gada aeronavigācijas pakalpojumu faktiskajām izmaksām sadalījumā pa tarifikācijas zonām un pa plānoto izmaksu veidiem un pa plānotajiem pakalpojumiem, atspoguļojot un skaidrojot faktisko izmaksu neizpildi vai pārpildi uz nākamo četru gadu vienības maksas izmaiņām, kā arī pievienojot pamatojumu kopā ar dokumentiem, kas nepieciešami, lai pārbaudītu minēto aprēķināto likmju pareizību. Civilās aviācijas aģentūra veic aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju izmaksu monitoringu un pārbaudi, un uzraudzības iestāžu sniegtās informācijas apkopošanu un atbilstoši Regulas Nr. 2019/317 29. panta 2. punkta a apakšpunktam noteiktajā kārtībā iesniedz informāciju par maršruta zonu Komisijai un Eirokontroles CRCO, savukārt par termināļa zonu izsūtot apkopoto informāciju iepazīties gaisa telpas lietotājiem un citām iesaistītajām pusēm.
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikta kārtība, kā organizēt aprēķinātās termināļa vienības maksas konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un citām iesaistītajām pusēm, kā arī konsultāciju tvērums un termiņi. Šai noteikumu tvērumā definētie subjekti un Civilās aviācijas aģentūra veic kopīgas konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un ieinteresētajām personām par iepriekšējā gada faktiskajām izmaksām, nākamā gada un tam sekojošo četru gadu plānoto vienības maksu termināļa zonā Konsultācijas par aeronavigācijas pakalpojumu termināļa zonā jāveic līdz kārtējā gada 1. augustam. Konsultāciju procesā tiek nodrošināta gaisa telpas lietotāju un ieinteresēto personu informēšana par uzraudzības iestāžu izmaksām saistībā ar aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju starptautiskajā regulējumā noteikto uzraudzības prasību nodrošināšanu, kas veido daļu no aeronavigācijas pakalpojumu vienības maksas. Jāatzīmē, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.oktobra Regulā (EK) Nr.2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādātā redakcija) (turpmāk - SES II+ Regula 2024/2803) ir noteikts, ka, lai mudinātu gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzējus vairāk orientēties uz klientu vajadzībām, gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzējiem, pieņemot svarīgākos darbības lēmumus, būtu jāapspriežas ar attiecīgajām ieinteresētajām personām. Aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju konsultāciju kārtība un apjoms ir noteikts SES II+ Regulas 2024/2803 (60) un 40. pantā, saskaņā ar kuru aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem jāizveido konsultāciju mehānisms, lai apspriestos ar attiecīgajiem gaisa telpas lietotājiem, lidostu operatoriem un militārajām iestādēm par visiem galvenajiem jautājumiem, kas saistīti ar sniegtajiem pakalpojumiem, tostarp par attiecīgām izmaiņām gaisa telpas konfigurācijā vai par lieliem ieguldījumiem, kam ir būtiska ietekme uz gaisa satiksmes pārvaldību un aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas maksu. Jo īpaši to nostājas tiek ņemtas vērā ilgtermiņa stratēģisko investīciju plānu izstrādes procesa agrīnā posmā, it īpaši attiecībā uz aspektiem, kas prasa sinhronizāciju starp iekārtu izvēršanu gaisā un uz zemes.
Lai nodrošinātu, ka drošuma standarti tiek pilnībā ievēroti, maksu līmenim ir jābalstās uz pakalpojumu sniegšanas izmaksām, kas nepieciešamas drošuma prasību izpildei, nevis jābūt pakļautam komerciālo interešu radītai ietekmei no gaisa telpas lietotāju puses. Saskaņā ar Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) Politikas principiem attiecībā uz nodevām un maksām (ICAO's Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services), cenrādis jāveido, nodrošinot atbilstību drošuma standartiem un pietiekamus resursus efektīvai darbībai. Tā kā aeronavigācijas nozarē drošums ir galvenā prioritāte, nesamērīga gaisa telpas lietotāju prasība samazināt izmaksas un līdz ar to vienības maksu var radīt būtiskas sekas. Tādēļ, lemjot par vienības maksas lielumu, nepieciešams ņemt vērā gaisa telpas lietotāju viedokli, tomēr tas nav izšķirošs. Tādējādi, lai nodrošinātu, ka vienības maksa ietver tikai tās izmaksas, kas ir attiecināmas un pamatotas, Civilās aviācijas aģentūra savas kompetences ietvaros un atbilstoši starptautiskajām prasībām veic šo izmaksu pārbaudi un monitoringu.
Subjekti, uz kuriem attiecas pienākumi veikt kopējas apspriešanas ar ieinteresētajām personām, līdz kārtējā gada 1. augustam iesniedz Civilās aviācijas aģentūrai apkopošanai to rīcībā esošo informāciju gan par maršruta, gan termināļa zonu, kas aptver:
1) plānoto izmaksu apmēru sadalījumā pa plānoto izmaksu veidiem;
2) plānoto izmaksu apmēru sadalījumā pa plānotajiem pakalpojumiem;
3) lidostās veikto gaisa operāciju skaitu, uz kurām attiecas termināļa zona (pēdējie trīs gadi);
4) plānoto gaisa pārvadājumu skaitu laika posmā, uz kuru attiecas ierosinātās termināļa vienības maksas likmes (STATFOR prognozes robežās);
5) faktiskās iepriekšējā gada izmaksas par termināļa aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu lidostās;
6) informāciju par veiktajām konsultācijām par termināļa vienības maksām.
Civilās aviācijas aģentūra veic iesniegtās informācijas pārbaudi, pārliecinoties tai skaitā par gaisa telpas lietotāju viedokļa uzklausīšanu un drošuma apsvērumu robežās to ņemšanu vērā, un līdz katra gada 1. septembrim apkopo no subjektiem konsultāciju rezultātā precizētās izmaksas un iesniedz tās Satiksmes ministrijā, kas izstrādā Ministru kabineta noteikumu Nr. 28 grozījumu projektu, to pielikumā iekļaujot informāciju par vienības maksu lielumu, un līdz katra gada 1. novembrim iesniedz to Ministru kabinetā lēmuma pieņemšanai par Ministru kabineta noteikumu izdošanu.
MK noteikumu projekts paredz arī, ka vienības maksas likme var tikt koriģēta nākamajiem periodiem, ņemot vērā iepriekšējā gada pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās faktiskās izmaksas jeb izmaksu bāze tiek koriģēta, balstoties uz iepriekšējā gada faktisko izpildi, lai nodrošinātu, ka tiek segtas tikai tās izmaksas, kas ir pamatotas, un gaisa telpas lietotājiem netiek radīts lieks finanšu slogs. Šī pieeja nodrošina līdzsvarotu sistēmu, kurā tiek ievērota taisnīga attieksme gan pret pakalpojumu lietotājiem, gan pret aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanā un uzraudzībā iesaistītajām pusēm.
Jāatzīmē, ka trešajā pārskata periodā termināļa zonas vienības maksas tika aprēķinātas, ievērojot Regulas Nr. 2019/317 prasības un izmantojot noteikto izmaksu metodi, kas ietver tādu risku, kā satiksmes, izmaksu, inflācijas korekcijas u.c. dalīšanas mehānismus u.c., kas, ievērojot iepriekšējos gados esošo būtisku satiksmes neizpildi, inflācijas ievērojamu pieaugumu, rezultējās ar ievērojami augstāku aprēķināto vienības maksu, salīdzinot ar to, kāda tā tika piemērota atbilstoši MK noteikumos Nr. 28 noteiktajām vienības maksām. Minētais pastiprināja gaisa telpas lietotāju, kā arī Eiropas komisijas un Eurocontrol bažas par termināļa zonas šķērsfinansēšanu no maršruta zonas ieņēmumiem. Tomēr, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Regulas Nr. 2019/317 1.panta trešajā punktā noteikto šī regula jāpiemēro uz termināla aeronavigācijas pakalpojumiem, ko sniedz dalībvalstu teritorijās izvietotās lidostās, kurās veic vismaz 80 000 gaisa transporta kustību gadā saskaņā ar instrumentālo lidojumu noteikumiem (“IFR”), savukārt VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - Rīgas lidosta) līdz ceturtā perioda beigām netiek prognozēta šī apjoma sasniegšana, lai turpmākajos gados nodrošinātu elastību pielāgoties ārējo apstākļu ietekmei uz vienības maksu termināla zonā, ceturtajā pārskata periodā tiks izmantota pilno izmaksu segšanas metode.
Vienlaikus jāņem vērā, ka, pieaugot un sasniedzot Regulā Nr. 2019/317 noteikto 80 000 gaisa transporta kustību saskaņā ar instrumentālo lidojumu noteikumiem (“IFR”) apjomu, kas prognozēts ne ātrāk par piekto pārskata periodu jeb ne ātrāk par 2030.gadu, termināļa zonas tarifikācija tiks pakļauta šajā regulā noteiktajai kārtībai. Lai gan Regulas Nr. 2019/317 prasības šobrīd nav tieši piemērojamas Rīgas lidostai, jo IFR kustību skaits nesasniedz 80 000 gadā, ir svarīgi nodrošināt savlaicīgu atbilstību nākotnes izmaiņām. Pielāgošanās regulas prasībām jau tagad veicina caurspīdību, paredzamību un harmonizāciju ar ES vienotās gaisa telpas standartiem. Tas nodrošina pakāpenisku pāreju, mazina administratīvos riskus un veicina labāko praksi tarifikācijā. Tāpēc, lai gan regulējums šobrīd nav saistošs, tiek ievēroti tā principi, nodrošinot stabilitāti un gatavību nākotnes prasībām.
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikta ne vien termināļa vienības maksas aprēķina kārtība, bet arī kārtība, kā aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju ekonomiskās uzraudzības ietvaros tiek uzraudzīta termināļa vienības maksas pamatotība un attiecināmība – atbilstoši MK noteikumu projektam, Latvijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji jeb subjekti, uz kuriem attiecas pienākumi veikt kopējas apspriešanas ar ieinteresētajām personām, ir Latvijas gaisa satiksme, VSIA “Latvijas vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs”, kā arī Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Norādītie subjekti ne vēlāk kā līdz 1.maijam iesniedz Civilās aviācijas aģentūrai informāciju par iepriekšējā gada aeronavigācijas pakalpojumu faktiskajām izmaksām sadalījumā pa tarifikācijas zonām un pa plānoto izmaksu veidiem un pa plānotajiem pakalpojumiem, atspoguļojot un skaidrojot faktisko izmaksu neizpildi vai pārpildi uz nākamo četru gadu vienības maksas izmaiņām, kā arī pievienojot pamatojumu kopā ar dokumentiem, kas nepieciešami, lai pārbaudītu minēto aprēķināto likmju pareizību. Civilās aviācijas aģentūra veic aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju izmaksu monitoringu un pārbaudi, un uzraudzības iestāžu sniegtās informācijas apkopošanu un atbilstoši Regulas Nr. 2019/317 29. panta 2. punkta a apakšpunktam noteiktajā kārtībā iesniedz informāciju par maršruta zonu Komisijai un Eirokontroles CRCO, savukārt par termināļa zonu izsūtot apkopoto informāciju iepazīties gaisa telpas lietotājiem un citām iesaistītajām pusēm.
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikta kārtība, kā organizēt aprēķinātās termināļa vienības maksas konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un citām iesaistītajām pusēm, kā arī konsultāciju tvērums un termiņi. Šai noteikumu tvērumā definētie subjekti un Civilās aviācijas aģentūra veic kopīgas konsultācijas ar gaisa telpas lietotājiem un ieinteresētajām personām par iepriekšējā gada faktiskajām izmaksām, nākamā gada un tam sekojošo četru gadu plānoto vienības maksu termināļa zonā Konsultācijas par aeronavigācijas pakalpojumu termināļa zonā jāveic līdz kārtējā gada 1. augustam. Konsultāciju procesā tiek nodrošināta gaisa telpas lietotāju un ieinteresēto personu informēšana par uzraudzības iestāžu izmaksām saistībā ar aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju starptautiskajā regulējumā noteikto uzraudzības prasību nodrošināšanu, kas veido daļu no aeronavigācijas pakalpojumu vienības maksas. Jāatzīmē, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.oktobra Regulā (EK) Nr.2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādātā redakcija) (turpmāk - SES II+ Regula 2024/2803) ir noteikts, ka, lai mudinātu gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzējus vairāk orientēties uz klientu vajadzībām, gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzējiem, pieņemot svarīgākos darbības lēmumus, būtu jāapspriežas ar attiecīgajām ieinteresētajām personām. Aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju konsultāciju kārtība un apjoms ir noteikts SES II+ Regulas 2024/2803 (60) un 40. pantā, saskaņā ar kuru aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem jāizveido konsultāciju mehānisms, lai apspriestos ar attiecīgajiem gaisa telpas lietotājiem, lidostu operatoriem un militārajām iestādēm par visiem galvenajiem jautājumiem, kas saistīti ar sniegtajiem pakalpojumiem, tostarp par attiecīgām izmaiņām gaisa telpas konfigurācijā vai par lieliem ieguldījumiem, kam ir būtiska ietekme uz gaisa satiksmes pārvaldību un aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas maksu. Jo īpaši to nostājas tiek ņemtas vērā ilgtermiņa stratēģisko investīciju plānu izstrādes procesa agrīnā posmā, it īpaši attiecībā uz aspektiem, kas prasa sinhronizāciju starp iekārtu izvēršanu gaisā un uz zemes.
Lai nodrošinātu, ka drošuma standarti tiek pilnībā ievēroti, maksu līmenim ir jābalstās uz pakalpojumu sniegšanas izmaksām, kas nepieciešamas drošuma prasību izpildei, nevis jābūt pakļautam komerciālo interešu radītai ietekmei no gaisa telpas lietotāju puses. Saskaņā ar Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) Politikas principiem attiecībā uz nodevām un maksām (ICAO's Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services), cenrādis jāveido, nodrošinot atbilstību drošuma standartiem un pietiekamus resursus efektīvai darbībai. Tā kā aeronavigācijas nozarē drošums ir galvenā prioritāte, nesamērīga gaisa telpas lietotāju prasība samazināt izmaksas un līdz ar to vienības maksu var radīt būtiskas sekas. Tādēļ, lemjot par vienības maksas lielumu, nepieciešams ņemt vērā gaisa telpas lietotāju viedokli, tomēr tas nav izšķirošs. Tādējādi, lai nodrošinātu, ka vienības maksa ietver tikai tās izmaksas, kas ir attiecināmas un pamatotas, Civilās aviācijas aģentūra savas kompetences ietvaros un atbilstoši starptautiskajām prasībām veic šo izmaksu pārbaudi un monitoringu.
Subjekti, uz kuriem attiecas pienākumi veikt kopējas apspriešanas ar ieinteresētajām personām, līdz kārtējā gada 1. augustam iesniedz Civilās aviācijas aģentūrai apkopošanai to rīcībā esošo informāciju gan par maršruta, gan termināļa zonu, kas aptver:
1) plānoto izmaksu apmēru sadalījumā pa plānoto izmaksu veidiem;
2) plānoto izmaksu apmēru sadalījumā pa plānotajiem pakalpojumiem;
3) lidostās veikto gaisa operāciju skaitu, uz kurām attiecas termināļa zona (pēdējie trīs gadi);
4) plānoto gaisa pārvadājumu skaitu laika posmā, uz kuru attiecas ierosinātās termināļa vienības maksas likmes (STATFOR prognozes robežās);
5) faktiskās iepriekšējā gada izmaksas par termināļa aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu lidostās;
6) informāciju par veiktajām konsultācijām par termināļa vienības maksām.
Civilās aviācijas aģentūra veic iesniegtās informācijas pārbaudi, pārliecinoties tai skaitā par gaisa telpas lietotāju viedokļa uzklausīšanu un drošuma apsvērumu robežās to ņemšanu vērā, un līdz katra gada 1. septembrim apkopo no subjektiem konsultāciju rezultātā precizētās izmaksas un iesniedz tās Satiksmes ministrijā, kas izstrādā Ministru kabineta noteikumu Nr. 28 grozījumu projektu, to pielikumā iekļaujot informāciju par vienības maksu lielumu, un līdz katra gada 1. novembrim iesniedz to Ministru kabinetā lēmuma pieņemšanai par Ministru kabineta noteikumu izdošanu.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2019/317 31. panta 6. punkts noteic, ka dalībvalstis sedz izmaksas par pakalpojumiem, ko aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji ir snieguši lidojumiem, kas ir atbrīvoti no maršruta maksājumiem un termināla maksājumiem saskaņā ar Regulas Nr.2019/317 3., 4. vai 5. punktu.
Ņemot vērā to, ka no Latvijas gaisa satiksmes aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas atbrīvoto lidojumu apkalpošanai izmaksas netiek pilnībā kompensētas, radot nepieciešamību minētās izmaksas segt no citiem ieņēmumiem, šādi tiek pieļauta pakalpojumu šķērsfinansēšana un papildu finanšu sloga uzlikšana citiem gaisa telpas lietotājiem, uz kuriem šie atbrīvojumi neattiecas. Jāatzīmē, ka konsultācijās ar gaisa telpas lietotājiem regulāri tiek paustas bažas par valsts gaisa kuģu (lidaparātu) izmaksu neatbilstošu attiecināšanu. Tādējādi, lai nodrošinātu Regulā Nr. 2019/317 noteikto prasību attiecībā uz atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanu ievērošanu, nodrošinot, ka tās netiek pārnestas uz citiem gaisa telpas lietotājiem, ir nepieciešams paredzēt atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanas kārtību.
Ņemot vērā to, ka no Latvijas gaisa satiksmes aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas atbrīvoto lidojumu apkalpošanai izmaksas netiek pilnībā kompensētas, radot nepieciešamību minētās izmaksas segt no citiem ieņēmumiem, šādi tiek pieļauta pakalpojumu šķērsfinansēšana un papildu finanšu sloga uzlikšana citiem gaisa telpas lietotājiem, uz kuriem šie atbrīvojumi neattiecas. Jāatzīmē, ka konsultācijās ar gaisa telpas lietotājiem regulāri tiek paustas bažas par valsts gaisa kuģu (lidaparātu) izmaksu neatbilstošu attiecināšanu. Tādējādi, lai nodrošinātu Regulā Nr. 2019/317 noteikto prasību attiecībā uz atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanu ievērošanu, nodrošinot, ka tās netiek pārnestas uz citiem gaisa telpas lietotājiem, ir nepieciešams paredzēt atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek noteikts, ka saskaņā ar Regulas Nr. 2019/317 31.panta 6. punktu izmaksas par pakalpojumiem, ko Latvijas gaisa satiksme ir sniegusi šo noteikumu 3. punktā minētajiem lidojumiem, tiek segtas no attiecīgo resoru ministriju budžetiem.
Lai nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu par atbrīvotajiem lidojumiem sniegšanas un finansēšanas procesa pārskatāmību, atrunātu uzskaites un norēķinu kārtību un citus nosacījumiem, kas būtiski, lai izpildītu šajos noteikumos paredzēto atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanas kārtību, Aizsardzības, Ārlietu un Iekšlietu ministrijas, kuru padotībā esošās iestādes veic lidojumus, kas atbrīvoti no maksas saskaņā ar Komisijas īstenošanas regulas (ES) Nr. 2019/317 31. pantu, slēdz divpusēju līgumu ar pakalpojuma sniedzēju – Latvijas gaisa satiksmi.
Regulā Nr. 2019/317 noteiktie aeronavigācijas pakalpojumu tarifikācijas principi paredz iespēju dalībvalstij finansēt aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu, izmantojot valsts budžeta līdzekļus. Ņemot vērā aviācijas lomu Latvijas tautsaimniecībā, neieviešot atbilstošus izmaksu kompensācijas mehānismus, ir prognozējama termināļa zonas vienības maksas negatīva ietekme uz Rīgas lidostu un Latvijas nacionālo aviosabiedrību AS “AirBaltic Corporation” (turpmāk – AirBaltic).
Valsts kanceleja, sniedzot savu atzinumu par Latvijas gaisa satiksmes 2022. gada darbības rezultātiem, 2023. gada 27. jūnija vēstulē Nr. 7.8.5./2023-DOC-924-1625 ir vērsusi Latvijas gaisa satiksmes uzmanību uz jautājumu par izmaksu segšanu attiecībā uz atbrīvotajiem lidojumiem.
Analizējot Lietuvas pieredzi attiecībā uz aeronavigācijas pakalpojuma sniedzēja izmaksu segšanu prasību attiecībā uz atbrīvotajiem lidojumiem, konstatēts, ka Lietuvas nacionālajā regulējumā ir skaidri noteikta šo izmaksu segšanas kārtībā, atbilstoši kurai, Regulas Nr.2019/317 31. panta 3. punkta a), b) un c) apakšpunktā paredzētos atbrīvojumus, apmaksā Lietuvas Transporta drošības administrācija no Lietuvas Republikas valsts budžetā tai paredzētās apropriācijas. Savukārt Regulas Nr. 2019/317 31. panta 3.punkta d) apakšpunktā paredzētos un citu uzskaitīto militāro lidojumu atbrīvojumus apmaksā Lietuvas Republikas Nacionālās aizsardzības ministrija no Lietuvas Republikas valsts budžetā tai paredzētās apropriācijas.
Lai nodrošinātu aeronavigācijas pakalpojumu par atbrīvotajiem lidojumiem sniegšanas un finansēšanas procesa pārskatāmību, atrunātu uzskaites un norēķinu kārtību un citus nosacījumiem, kas būtiski, lai izpildītu šajos noteikumos paredzēto atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanas kārtību, Aizsardzības, Ārlietu un Iekšlietu ministrijas, kuru padotībā esošās iestādes veic lidojumus, kas atbrīvoti no maksas saskaņā ar Komisijas īstenošanas regulas (ES) Nr. 2019/317 31. pantu, slēdz divpusēju līgumu ar pakalpojuma sniedzēju – Latvijas gaisa satiksmi.
Regulā Nr. 2019/317 noteiktie aeronavigācijas pakalpojumu tarifikācijas principi paredz iespēju dalībvalstij finansēt aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu, izmantojot valsts budžeta līdzekļus. Ņemot vērā aviācijas lomu Latvijas tautsaimniecībā, neieviešot atbilstošus izmaksu kompensācijas mehānismus, ir prognozējama termināļa zonas vienības maksas negatīva ietekme uz Rīgas lidostu un Latvijas nacionālo aviosabiedrību AS “AirBaltic Corporation” (turpmāk – AirBaltic).
Valsts kanceleja, sniedzot savu atzinumu par Latvijas gaisa satiksmes 2022. gada darbības rezultātiem, 2023. gada 27. jūnija vēstulē Nr. 7.8.5./2023-DOC-924-1625 ir vērsusi Latvijas gaisa satiksmes uzmanību uz jautājumu par izmaksu segšanu attiecībā uz atbrīvotajiem lidojumiem.
Analizējot Lietuvas pieredzi attiecībā uz aeronavigācijas pakalpojuma sniedzēja izmaksu segšanu prasību attiecībā uz atbrīvotajiem lidojumiem, konstatēts, ka Lietuvas nacionālajā regulējumā ir skaidri noteikta šo izmaksu segšanas kārtībā, atbilstoši kurai, Regulas Nr.2019/317 31. panta 3. punkta a), b) un c) apakšpunktā paredzētos atbrīvojumus, apmaksā Lietuvas Transporta drošības administrācija no Lietuvas Republikas valsts budžetā tai paredzētās apropriācijas. Savukārt Regulas Nr. 2019/317 31. panta 3.punkta d) apakšpunktā paredzētos un citu uzskaitīto militāro lidojumu atbrīvojumus apmaksā Lietuvas Republikas Nacionālās aizsardzības ministrija no Lietuvas Republikas valsts budžetā tai paredzētās apropriācijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izstrādājot nacionālo regulējumu vienības maksu noteikšanai termināļa zonā un nosakot tās apmēru turpmākajiem gadiem, jāņem vērā finanšu ilgtspējas un atbilstības starptautiskajām prasībām līdzsvars. Regula (ES) Nr. 373/2017 noteic, ka aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem ir jāievieš drošuma pārvaldības sistēma, kas garantē efektīvu risku pārvaldību un gaisa satiksmes drošumu. Vienlaikus regula uzsver nepieciešamību nodrošināt pietiekamu finanšu kapacitāti, lai pakalpojumu sniedzējs spētu nepārtraukti izpildīt šīs prasības, nodrošinot, ka gaisa telpas lietotājiem tiek piedāvāti pakalpojumi ar augstāko drošuma līmeni, kas ir civilās aviācijas galvenais mērķis, vienlaikus saglabājot izmaksu caurredzamību un taisnīgu sadali. Tādējādi tiek garantēta gan atbilstība ICAO un EASA standartiem, gan nacionālās un starptautiskās prasības, kas nodrošina drošu un efektīvu gaisa satiksmes pārvaldību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Aeronavigācijas pakalpojuma izmaksu bāzi vienības maksas aprēķinam termināļa zonā veido Latvijas gaisa satiksmes (95 %), VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra” attiecināmās meteoroloģisko prognožu izmaksas, Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja ar aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju uzraudzību saistītās attiecināmās izmaksas, kas tiek atbilstoši sadalītas starp maršruta zonu un termināļa zonu.
Izmaksu sadale starp zonām notiek pēc skaidri noteiktajiem principiem –Latvijas gaisa satiksme izmaksu sadalē pielieto ABC (Activity-Based Costing) metodiku – sistematizētu izmaksu sadali uz izmaksu centriem, izmantojot vērtību virzītājus. Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra meteoroloģisko prognožu izmaksas, Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja attiecināmās izmaksas tiek sadalītas starp zonām saskaņā ar Eurocontrol Centrālā maršruta maksājumu biroja CRCO (Central Route Charges Office) vadlīniju “Principi izmaksu bāzes noteikšanai maršruta nodevām un vienības tarifu aprēķināšanai” (“Principles for establishing the cost-base for en route charges and the calculation of the unit rates”) (2020) 2.5.4. apakšpunktā noteiktajiem principiem, izmaksu attiecināšanā izmantojot proporciju 75 % maršruta zona un 25 % termināļa zona.
Izmaksu sadale starp zonām notiek pēc skaidri noteiktajiem principiem –Latvijas gaisa satiksme izmaksu sadalē pielieto ABC (Activity-Based Costing) metodiku – sistematizētu izmaksu sadali uz izmaksu centriem, izmantojot vērtību virzītājus. Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra meteoroloģisko prognožu izmaksas, Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja attiecināmās izmaksas tiek sadalītas starp zonām saskaņā ar Eurocontrol Centrālā maršruta maksājumu biroja CRCO (Central Route Charges Office) vadlīniju “Principi izmaksu bāzes noteikšanai maršruta nodevām un vienības tarifu aprēķināšanai” (“Principles for establishing the cost-base for en route charges and the calculation of the unit rates”) (2020) 2.5.4. apakšpunktā noteiktajiem principiem, izmaksu attiecināšanā izmantojot proporciju 75 % maršruta zona un 25 % termināļa zona.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Nozares komersanti
Ietekmes apraksts
Tiks koriģēts vienības maksas apmērs gaisa telpas lietotājiem, pielāgojot to faktiskajām izmaksām, un paredzēta atbrīvoto lidojumu izmaksu segšanas kārtība.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
400 000
0
450 000
0
500 000
550 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
400 000
0
450 000
0
500 000
550 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-400 000
0
-450 000
0
-500 000
-550 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-400 000
0
-450 000
0
-500 000
-550 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
400 000
0
450 000
0
500 000
550 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Faktiskais aprēķins par Komisijas 2019. gada 11. februāra Regulā (EK) Nr. 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013 noteiktiem lidojumiem (valsts nozīmes lidojumi un valsts lidaparātu lidojumi), kas ir atbrīvoti no aeronavigācijas pakalpojumu maksas, tiek veikts par iepriekšējo gadu.
Piemēram:
2024. gads:
Maršruta maksājumi:
Ārlietu ministrija: "State" lidojumu skaits - 141; "State" lidojumu summa - 7 675 EUR.
Iekšlietu ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 2; lidojumu summa - 57 EUR.
Aizsardzības ministrija: lidojumu skaits - 3 058; lidojumu summa - 260 085 EUR.
Termināļa maksājumi:
Ārlietu Ministrija: "State" lidojumu skaits - 9; lidojumu summa - 1 203 EUR.
Iekšlietu Ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 0; lidojumu summa - 0.
Aizsardzības Ministrija: militārie lidojumi - 913; lidojumu summa - 96 452.
2023.gads:
Maršruta maksājumi:
Ārlietu ministrija: "State" lidojumu skaits - 161; "State" lidojumu summa - 9 035 EUR.
Iekšlietu ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 6; lidojumu summa - 118 EUR.
Aizsardzības ministrija: lidojumu skaits - 2 583; lidojumu summa - 185 031 EUR.
Termināļa maksājumi:
Ārlietu Ministrija: "State" lidojumu skaits - 7; lidojumu summa - 506 EUR.
Iekšlietu Ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 1; lidojumu summa - 30.
Aizsardzības Ministrija: militārie lidojumi - 438; lidojumu summa - 47 965.
Attiecīgie izdevumi tiks segti Aizsardzības ministrijas, Ārlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Piemēram:
2024. gads:
Maršruta maksājumi:
Ārlietu ministrija: "State" lidojumu skaits - 141; "State" lidojumu summa - 7 675 EUR.
Iekšlietu ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 2; lidojumu summa - 57 EUR.
Aizsardzības ministrija: lidojumu skaits - 3 058; lidojumu summa - 260 085 EUR.
Termināļa maksājumi:
Ārlietu Ministrija: "State" lidojumu skaits - 9; lidojumu summa - 1 203 EUR.
Iekšlietu Ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 0; lidojumu summa - 0.
Aizsardzības Ministrija: militārie lidojumi - 913; lidojumu summa - 96 452.
2023.gads:
Maršruta maksājumi:
Ārlietu ministrija: "State" lidojumu skaits - 161; "State" lidojumu summa - 9 035 EUR.
Iekšlietu ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 6; lidojumu summa - 118 EUR.
Aizsardzības ministrija: lidojumu skaits - 2 583; lidojumu summa - 185 031 EUR.
Termināļa maksājumi:
Ārlietu Ministrija: "State" lidojumu skaits - 7; lidojumu summa - 506 EUR.
Iekšlietu Ministrija: "Police/Custom" lidojumu skaits - 1; lidojumu summa - 30.
Aizsardzības Ministrija: militārie lidojumi - 438; lidojumu summa - 47 965.
Attiecīgie izdevumi tiks segti Aizsardzības ministrijas, Ārlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0317
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 11. februāra Īstenošanas regula (ES) 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 56, 25.02.2019.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0550
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā (Pakalpojumu sniegšanas regula). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 96, 31.03.2004.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2803
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. oktobra Regula (ES) 2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādāta redakcija). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L, 2024/2803, 11.11.2024.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 11. februāra Īstenošanas regula (ES) 2019/317, ar ko nosaka darbības uzlabošanas sistēmu un tarifikācijas sistēmu Eiropas vienotajā gaisa telpā un atceļ Īstenošanas regulas (ES) Nr. 390/2013 un (ES) Nr. 391/2013. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 56, 25.02.2019.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2019/317 24. panta 2.punkts
Projekta 2.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas 2019/317, 31. panta 3. punkts
Projekta 3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas 2019/317, 31. panta 6. punkts
Projekta 3.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas 2019/317 VII pielikums
Projekta 2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo normu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo normu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 10. marta Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā (Pakalpojumu sniegšanas regula). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 96, 31.03.2004.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 550/2004 15.pants
Projekta 2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo normu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo normu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. oktobra Regula (ES) 2024/2803 par Eiropas vienotās gaisa telpas īstenošanu (pārstrādāta redakcija). Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L, 2024/2803, 11.11.2024.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2024/2803 40.pants
Projekta 2.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo normu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo normu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA"", VAS "Latvijas gaisa satiksme"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a72ef326-fd3f-4fca-8667-1afb52cf63b8
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
- VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
- Ārlietu ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Iekšlietu ministrija
- VAS "Latvijas gaisa satiksme"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
