Anotācija (ex-ante)

22-TA-2671: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumos Nr. 497 "Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumos Nr. 497 "Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas"" (turpmāk - noteikumu projekts)  izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā, ka Ieslodzījuma vietu pārvalde nav spējīga nodrošināt Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumu Nr. 497 "Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas" (turpmāk - Noteikumi Nr. 497) 3. punktā noteikto pienākumu ieslodzījuma vietu Apsardzes daļās un ieslodzījuma vietu Uzraudzības daļās brīvo amata vietu skaita dēļ. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai Ieslodzījuma vietu pārvalde varētu nodrošināt ieslodzītā pārvešanu no ieslodzījuma vietas uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un viņa apsardzi šāda pakalpojuma saņemšanas laikā, ar noteikumu projektu tiek paredzēts, ka vismaz vienai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonai, kas piedalās ieslodzīto pārvešanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un ieslodzītā apsardzi šāda pakalpojuma saņemšanas laikā, jābūt bruņotai ar dienesta ieroci.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 22. panta pirmās daļas 8. punkts noteic, ka Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonai ir pienākums nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šādu pakalpojumu saņemšanas laikā. Kārtību, kādā tiek nodrošināta ieslodzīto pārvešana uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā noteic Noteikumi Nr. 497. 
Laika posmā no 2019. gada līdz 2021. gadam uz ārstniecības iestādēm ārpus ieslodzījuma vietām tika pārvesti 6833 ieslodzītie veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai (2019. gadā - 2827, 2020. gadā - 1982, 2021. gadā - 2024). Saskaņā ar Noteikumu Nr. 497 3. punktu pilngadīgus ieslodzītos (vīriešus), kuri atrodas slēgtajā, daļēji slēgtajā vai izmeklēšanas cietumā, pārved un apsargā ar dienesta ieroci bruņotas amatpersonas. Tādējādi no iepriekš minētās normas izriet, ka visām ieslodzījuma vietu amatpersonām, kuras nodrošina pilngadīgo ieslodzīto (vīriešu) pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šāda pakalpojumu saņemšanas laikā, ir jābūt bruņotām ar dienesta ieroci.
Ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādēm ārpus ieslodzījuma vietām un to apsardzi veic ieslodzījuma vietu Apsardzes daļas amatpersonas, kuras ir sekmīgi nokārtojušas ieskaites, kas apliecina amatpersonas tiesības veikt pienākumus ar dienesta ieročiem. Uz 2022. gada 1. jūliju tās ir apmēram 495 amatpersonas (ieslodzījuma vietu Apsardzes daļas instruktoru skaits), tomēr šo amatpersonu pamatuzdevumi ir saistīti ar ieslodzījuma vietu apsargāšanu. Ņemot vērā brīvo amatu vietu skaitu ieslodzījuma vietu Apsardzes daļās, ieslodzīto pārvešanai un apsardzei uz ārstniecības iestādēm ārpus ieslodzījuma vietas, tiek piesaistītas arī atsevišķas ieslodzījuma vietas Uzraudzības daļas amatpersonas, kuras ir sekmīgi nokārtojušas ieskaites, kas apliecina šo amatpersonu tiesības veikt pienākumus ar dienesta ieročiem. No visām ieslodzījuma vietām tikai 52 Uzraudzības daļas amatpersonām ir piesaistīts dienesta ierocis. 
Ieslodzījuma vietu Apsardzes daļās un ieslodzījuma vietu Uzraudzības daļās ilgstoši nav iespējams nokomplektēt pilnu amatpersonu štatu, turklāt vakanto amatu skaits ar katru gadu pieaug. Turklāt ieslodzīto pārvešana uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un ieslodzītā apsardze šāda pakalpojuma saņemšanas laikā ir tikai viens no amatpersonu pienākumiem, kurus tā veic dienējot ieslodzījuma vietā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā brīvās amata vietas ieslodzījuma vietu Uzraudzības un Apsardzes daļās un ieslodzīto skaitu, kurus ir nepieciešams pārvest uz ārstniecības iestādēm ārpus ieslodzījuma vietas un veikt to apsardzi veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā, Ieslodzījuma vietu pārvalde nav spējīga nodrošināt Noteikumu Nr. 497 3. punktā norādīto, proti, tā nevar nodrošināt, ka ieslodzīto pārvešanu un apsardzi veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas nodrošina tikai tās ieslodzījuma vietu amatpersonas, kuras ir bruņotas ar dienesta ieroci.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams Noteikumu Nr. 497 3. punktu izteikt jaunā redakcijā, paredzot, ka vismaz viena ieslodzījuma vietas amatpersona, kas piedalās pilngadīgu ieslodzīto (vīriešu), kuri atrodas slēgtajā, daļēji slēgtajā vai izmeklēšanas cietumā, pārvešanā no ieslodzījuma vietas uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un ieslodzītā apsardzē šāda veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā, ir bruņota ar dienesta ieroci.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmē Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, paredzot, ka ieslodzītā pārvešanā no ieslodzījuma vietas uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai un ieslodzītā apsardzē šāda veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā varēs piedalīties jebkura Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciāli dienesta pakāpi, nevis tikai tā amatpersona, kuru ir sekmīgi nokārtojusi ieskaiti, kas apliecina amatpersonas tiesības veikt pienākumus ar dienesta ieroci.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

no 2022.gada 28.septembra līdz 2022.gada 11.oktobrim tika izsludināta publiskā apspriešana. Sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi