Anotācija (ex-ante)

24-TA-422: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādāšanas, saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā grozāmo normu apjomu, nepieciešams izstrādāt jaunu noteikumu projektu saskaņā ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma 11. panta astoto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir pielāgot esošo kārtību, kādā īsteno Latvijas Republikas interešu pārstāvību Eiropas Savienībā, atbilstoši aktuālajām vajadzībām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējo kārtību nosaka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumi Nr. 96 “Kārtība, kādā izstrādā, saskaņo, apstiprina un aktualizē Latvijas Republikas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Eiropas Savienības jauno politiku iniciatīvu pieaugošo intensitāti un jautājumu horizontālo saturu, spēkā esošā kārtība nenodrošina iespēju pilnvērtīgai Latvijas interešu pārstāvībai Eiropas Savienībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts pamatā tiek balstīts uz šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 96 “Kārtība, kādā izstrādā, saskaņo, apstiprina un aktualizē Latvijas Republikas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos”, tos pilnveidojot.
Noteikumu projekta I nodaļā “Vispārīgie jautājumi” tiek skaidrots pozīcijas mērķis, kā arī atrunāta valsts pārvaldes un citu iestāžu iesaiste Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādes, saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizēšanas procesos. Tāpat noteikumu projekts definē Ārlietu ministrijas lomu, nodrošinot koordinējošās iestādes Eiropas Savienības jautājumos funkciju. Noteikumu projekts tostarp definē arī atbildīgo un līdzatbildīgo iestāžu noteikšanas kārtību un šo iestāžu funkcijas.   
Savukārt noteikumu projekta II nodaļā “Pozīcijas izstrāde un saskaņošana” ir noteikta kārtība, kādā notiek pozīcijas izstrādes un saskaņošanas process, vienlaikus norādot arī procesuālos termiņus. Noteikumu projekta 16. punktā ir noteikti gadījumi, kad pozīciju var aizstāt informatīvais ziņojums Eiropas Savienības jautājumos, kurš tiek apstiprināts Ministru kabinetā un Saeimā. Noteikumu projekta 17. punktā paredzēti arī tādi gadījumi, kad pozīcijas un informatīvos ziņojumus, iepriekš saskaņojot ar koordinējošo iestādi un līdzatbildīgajām iestādēm, var neizstrādāt. Tāpat tiek noteikti finansiālās ietekmes jautājumi un Vecāko amatpersonu sanāksmes loma pozīcijas izstrādes procesā.
Noteikumu projekta III nodaļā “Pozīciju un informatīvo ziņojumu apstiprināšana un pārstāvēšana” tiek definēti tādi jautājumi kā pozīciju un informatīvo ziņojumu apstiprināšanas kārtība, kā arī Latvijas Republikas pārstāvība Eiropadomes, ES Padomes, kā arī ES Padomes komiteju un darba grupu sanāksmēs.
Noteikumu projekta IV nodaļa “Saeimas līdzdalība” regulē Saeimas (Saeimas Eiropas lietu komisijas) līdzdalību pozīcijas vai informatīvā ziņojuma izskatīšanā un apstiprināšanā.
Noteikumu projekta V nodaļā “Pozīciju pieejamības statuss un publiskošanas kārtība” reglamentēti ierobežotas pieejamības statusa vai slepenības pakāpes piešķiršanas nosacījumi ne tikai pozīcijai kopumā, bet arī tās sadaļām. Tāpat noteikumu projekta 47. punkts paredz tiesības privātpersonai prasīt pozīcijas autoram (iestādei) izvērtēt pozīcijai noteikto pieejamības ierobežojuma pakāpi un pieņemt lēmumu par pozīcijas vai tās sadaļas publiskošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumi Nr. 96 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādes, apstiprināšanas un pārstāvēšanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcija Nr. 4 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība"

Pamatojums un apraksts
Uz noteikumu projekta pamata tiks izdota jauna Ministru kabineta instrukcija
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra instrukcija Nr. 10 "Instrukcija par valsts informācijas sistēmas darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem darbības pamatnoteikumiem, sistēmas pārziņa pienākumiem, sistēmas lietotājiem un to tiesību apjomu"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta instrukcija ir izdota uz spēkā esošo noteikumu pamata
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Noteikumu projekts tiek virzīts izskatīšanai kopā ar Ministru kabineta instrukcijas projektu "Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība", ņemot vērā, ka instrukcija ir no šiem noteikumiem izrietoša.

Ņemot vērā, ka uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 96 “Kārtība, kādā izstrādā, saskaņo, apstiprina un aktualizē Latvijas Republikas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos” pamata ir izdota Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra instrukcija Nr. 10 "Instrukcija par valsts informācijas sistēmas darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem darbības pamatnoteikumiem, sistēmas pārziņa pienākumiem, sistēmas lietotājiem un to tiesību apjomu", Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai pēc nepieciešamības jāaktualizē minētā instrukcija atbilstoši jaunajiem noteikumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Darba devēju konfederācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

2025. gada 9. aprīli notika konsultācijas ar biedrību “Latvijas Pilsoniskā alianse”, biedrību “Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls”, domnīcu “PROVIDUS” un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Valsts kanceleja
  • Veselības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jaunā kārtībā nosaka gadījumus, kad pozīciju var neizstrādāt.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi