Anotācija (ex-ante)

22-TA-2102: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par sociālās korekcijas izglītības iestādes „Naukšēni” likvidāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” Pārejas noteikumu 6. punktu, audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – ir izbeigta 2022. gada 1. jūlijā, un to nepiemēro no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim, tādējādi valsts budžeta līdzekļu racionāla un lietderīga izlietojuma nolūkā ir nepieciešams likvidēt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi – sociālās korekcijas izglītības iestādi „Naukšēni”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma mērķis ir ar 2022. gada 1. oktobri likvidēt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi – sociālās korekcijas izglītības iestādi „Naukšēni”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sociālās korekcijas izglītības iestāde “Naukšēni” ir vienīgā sociālās korekcijas izglītības iestāde Latvijā. Iestādes primārais darbības mērķis ir tiesas piemērotā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošanas sociālās korekcijas izglītības iestādē, izpilde, kas ar likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” Pārejas noteikumu 6. punktu ir izbeigta 2022. gada 1. jūlijā, un to nepiemēro no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā minēto, valsts budžeta līdzekļu racionāla un lietderīga izlietojuma nolūkā ir nepieciešams likvidēt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi – sociālās korekcijas izglītības iestādi „Naukšēni”. Minētās iestādes likvidācija plānota saskaņā ar Izglītības likuma 23. panta pirmo daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 3. punktu ar 2022. gada 1. oktobri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā minēto attiecībā uz situāciju ar sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni”, ir nepieciešams noteikt:
- Likvidēt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi – sociālās korekcijas izglītības iestādi „Naukšēni”;
- Sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” tiesību, saistību, mantas un uz laiku glabājamo dokumentu pārņēmējs ar 2022. gada 1.oktobri ir Valmieras tehnikums. Izglītības iestādes finanšu līdzekļu pārņēmēja ar 2022.gada 1.oktobri ir Izglītības un zinātnes ministrija.
- Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2022. gada 1. augustam izveidot izglītības iestādes likvidācijas komisiju, kura:
 - līdz 2022. gada 30. septembrim nodrošināt izglītības iestādes materiālo un finanšu līdzekļu inventarizāciju, nosakot mantas vērtību, prasību un saistību apjomu, kā arī mantas, saistību un uz laiku glabājamo dokumentu nodošanu Valmieras tehnikumam un finanšu līdzekļu nodošanu Izglītības un zinātnes ministrijai.
- līdz 2022. gada 31. oktobrim sagatavot izglītības iestādes slēguma bilanci.
- Sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” direktoram līdz 2022. gada 30. septembrim sakārtot visus izglītības iestādes pastāvīgi un uz laiku glabājamos dokumentus, tostarp personāla dokumentus, atbilstoši dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumiem un nodot tos glabāšanā Latvijas Nacionālajā arhīvā.
Risinājuma apraksts
Pēc sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” likvidācijas saskaņā ar likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” Pārejas noteikumu 8. punktu Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim izstrādā un Saeimai iesniedz nepieciešamos šā likuma grozījumus attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē — piemērošanu un izpildi. Tādējādi, sadarbojoties atbildīgajām iestādēm, tiks veikta sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta reforma un sociālās korekcijas satura reforma, nepieciešamās darbības reformas īstenošanai veicot laika posmā līdz 2024. gada 31. decembrim, kad saskaņā ar minēta likuma Pārejas noteikumu 6. punktu netiek piemērots audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē. Minētās satura reformas ietvaros konceptuāli ir izvērtējams arī jautājums par atsevišķa sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta kā tāda nepieciešamību vai, ja sociālās korekcijas izglītības iestāde kā institūts turpina pastāvēt, vērtēt jautājumus par sociālās korekcijas izglītības iestādes atrašanās vietu, fiziskās vides uzlabošanu, atbilstoša personāla nodrošinājumu, kā arī normatīvās bāzes pilnveidi (atbilstošas mērķgrupas noteikšana, audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa izpildes modelis, sociālās korekcijas elementu norises kārtība) un sociālās korekcijas programmas pilnveidi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2022.gada 23.jūnijā spēkā stājušies grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", kas paredz jauna audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa - probācijas novērošana - piemērošanu no 2023.gada 1.janvāra.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Saskaņā ar likuma "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" Pārejas noteikumu 8. punktu Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim izstrādā un Saeimai iesniedz nepieciešamos šā likuma grozījumus attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē — piemērošanu un izpildi.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
TM, LM, IZM, IeM, VM, FM
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.12.2023.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Kvalitatīvs un efektīvs sociālās korekcijas īstenošanas modelis.
Rādītājs
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sociālās korekcijas izglītības iestādē “Naukšēni” darbinieki
Ietekmes apraksts
Sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” darbinieki zaudē darbu.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” Pārejas noteikumu 7. punktu attiecīgā pašvaldība par bērniem, kuriem ir piemērots audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē — un kuriem ir nodrošināma likumpārkāpumu profilakse, iekārto profilakses lietu un izstrādā uzvedības sociālās korekcijas programmu, pieaicinot Valsts probācijas dienestu, bāriņtiesu un Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, un nodrošina regulāru starpinstitucionālo sadarbību likumpārkāpumu profilakses pasākumu plānošanai. Tomēr ņemot vērā, ka izglītības iestādē pēdējos gados audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa izpilde tika nodrošināta nelielam bērnu skaitam, kuru nosūtīšanu uz izglītības iestādi bija ierosinājusi pašvaldība (2020.gadā – 11, 2021.gadā – 9, 2022.gadā – 0), ietekme uz pašvaldībām ir vērtējama kā neliela.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
650 992
-5 513
662 558
-18 213
662 558
-18 213
-18 213
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
650 992
-5 513
662 558
-18 213
662 558
-18 213
-18 213
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
650 992
-21 654
662 558
-662 558
662 558
-662 558
-662 558
2.1. valsts pamatbudžets
650 992
-21 654
662 558
-662 558
662 558
-662 558
-662 558
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
16 141
0
644 345
0
644 345
644 345
3.1. valsts pamatbudžets
0
16 141
0
644 345
0
644 345
644 345
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
16 141
644 345
644 345
644 345
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar valsts budžeta likumu 2022.gadā apakšprogrammā 01.03.00 “Sociālās korekcijas izglītības iestāde”  ir apstiprināti resursi 650 992 euro apmērā, tajā skaitā valsts budžeta dotācija 632 779 euro, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 18 213 euro. 2023.gadā un turpmāk ir ieplānoti resursi 662558 euro, tajā skaitā valsts budžeta dotācija 644 345 euro, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 18 213 euro
2022.gada plānotā dotācija janvāra-septembra mēnešos 475 798 euro. Dotācija oktobra-decembra mēnešiem 156 981 euro. Indikatīvais aprēķins darbinieku atlaišanas un atvaļinājuma pabalstu apjoms ir 140 840 euro, kas ir apmaksājams no oktobra-decembra plānotā finansējuma. Izglītības un zinātnes ministrija nepieciešamības gadījumā iesniegs Finanšu ministrijai pārdali starp izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem lai nodrošinātu pabalstu izmaksu. Provizoriskais atlikums 156 981-140 840=16 141 euro. 2022.gada plānotie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem janvāra-septembra mēnešos 12 700 euro, oktobra-decembra mēnešos 5 513 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta resorā amatu vietu skaits mainīsies, tā kā no likvidējamās iestādes sociālās korekcijas izglītības iestādes "Naukšēni" 28,8 amata vietām piecas amata vietas tiks pārdalītas Tieslietu ministrijai (Valsts probācijas dienestam) likumā “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” noteiktā jaunā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – probācijas novērošana – izpildei, savukārt pārējās amata vietas tiks pārdalītas citām Izglītības un zinātnes ministrijas resora iestādēm.
Cita informācija
Jautājumu par valsts budžeta dotācijas pārdali 2023.gadā un turpmāk plānots izskatīt valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā. 2022. gada 23. jūnijā ir stājušies spēkā grozījumi likumā “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem”, kas nosaka, ka audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – izpilde netiek piemērota līdz 2024. gada 31. decembrim, bet paredz jauna audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – probācijas novērošana – ieviešanu bērniem, kuru izpildīs Valsts probācijas dienests. Lai nodrošinātu minētā likuma normas īstenošanu, jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi par probācijas novērošanas kārtību un šīs normas izpildei plānota valsts budžeta finansējuma pārdale no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 01.03.00 “Sociālās korekcijas izglītības iestāde” uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.03.00 “Probācijas īstenošana”. Indikatīvais pārdales apmērs atbilstoši Valsts probācijas dienesta iesniegtajam aprēķinam 2023.gadā līdz 623 047 euro apmērā, 2024. un turpmākajiem gadiem līdz 603 781 euro apmērā (Valsts probācijas dienesta iesniegtais indikatīvais aprēķins par papildu nepieciešamo finansējumu anotācijas pielikumā), var tikt precizēts atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par probācijas novērošanas kārtību. Atlikušais finansējums 2023.gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā novirzāms Izglītības un zinātnes ministrijas noteiktajām prioritātēm.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Esošais audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošanas sociālās korekcijas iestādē – īstenošanas mehānisms, sociālās korekcijas izglītības iestādē “Naukšēni” īstenotās sociālās korekcijas saturs pilnībā nenodrošina tādu sociālās korekcijas mērķu sasniegšanu, kas atbilstu bērnu un sabiedrības interesēm.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Esošais audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošanas sociālās korekcijas iestādē – īstenošanas mehānisms, sociālās korekcijas izglītības iestādē “Naukšēni” īstenotās sociālās korekcijas saturs pilnībā nenodrošina tādu sociālās korekcijas mērķu sasniegšanu, kas atbilstu bērnu un sabiedrības interesēm.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Probācijas novērošana