Anotācija (ex-ante)

23-TA-760: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.5. pasākuma "Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām” 4.3.4.5. pasākuma “Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma  19. panta 6. un 13. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir stiprināt pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitāti, pilnveidojot pilsonisko dialogu visos lēmumu pieņemšanas posmos un tādējādi stiprinot uzticēšanos valstij.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd pilsoniskā dialoga īstenotāju ierobežotā kapacitāte neļauj jēgpilni un savlaicīgi nodrošināt nepieciešamo iesaisti reformu un politiku veidošanā. Vienlaikus, lai veicinātu pilsonisko līdzdalību, jārisina arī jautājumi, kas skar pašu sabiedrību - Latvijas iedzīvotāju zemo pilsoniskās līdzdalības aktivitāti.
Uzticēšanās krīze skar daudzas valstis, tā uzskatāma par mūsdienu pasaules izaicinājumu. Saskaņā ar Latvijas Piekto nacionālo atvērtās pārvaldības rīcības plānu 2022.–2025. gadam ar demokrātiju neapmierināto pasaules iedzīvotāju īpatsvars 2019. gadā sasniedza augstāko līmeni pēdējos 25 gados (57,5 %). Tomēr Latvijas iedzīvotāju ticība savai spējai ietekmēt lēmumus ir problemātiski zema. Virkne sabiedrības grupu nejūtas uzklausītas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Eirobarometra aptauju datiem Latvija ierindojas pēdējā vietā Eiropas Savienībā to iedzīvotāju īpatsvara ziņā, kas netic, ka valstī viņu balsij ir nozīme (71% no aptaujātajiem). 2021. gadā arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) īstenoja dalībvalstu, tai skaitā Latvijas, uzticēšanās pētījumu (OECD Trust Survey). Starpvalstu mērogā tikai mazāk nekā viena trešdaļa aptaujāto uzskata, ka valdības attaisno viņu cerības uz pilsonisko līdzdalību, tomēr arī šajā pētījumā 22 iesaistīto valstu vidū Latvija ieņem pēdējo vietu – tikai 13,7% aptaujāto ir pārliecināti, ka valsts politiskā sistēma ļauj viņiem iesaistīties valdības lēmumu pieņemšanā.

Vienlaikus pēdējo trīs gadu periodā kopumā ir samazinājusies Latvijas iedzīvotāju sabiedriskā un pilsoniskā līdzdalība[1], kas lielā mērā skaidrojams ar Covid-19 izraisīto pandēmiju un tās sekām. Biedrību un nodibinājumu darbā iesaistīto īpatsvars krities no 3% līdz 2%. Nemainīgs un izteikti zems saglabājies vietējo kopienu aktivitātēs iesaistīto īpatsvars –5%.

Salīdzinot pēdējo trīs gadu datus par nevalstisko organizāciju (turpmāk – NVO) sektora visbiežāk nosauktajiem darbības šķēršļiem, novērojams, ka izteikti pieaudzis divu problēmu minēšanas biežums – par 13% pieaudzis to organizāciju īpatsvars, kas norāda uz cilvēkresursu trūkumu (no 25% 2020. gadā līdz 38% 2022. gadā), un par 7% to īpatsvars, kas norāda uz neregulāru finansējumu (attiecīgi no 47% līdz 53%)[2]. Būtiskākās nepilnības cilvēkresursu jomā ir tieši algoto darbinieku aspektā un dažādu ekspertu un speciālistu pieejamībā. Savukārt biedrību un nodibinājumu finansiālā ilgtspēja ir vāja, jo liela daļa organizāciju ir atkarīgas no kāda viena finansējuma avota[3].

Biedrību un nodibinājumu lielā interese par valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” konkursiem liecina, cik ļoti atbalsts ir nepieciešams, bet vienlaikus parāda, ka tā līdzšinējais apjoms nav pietiekams. Sabiedrības integrācijas fonda administrētajā programmā “NVO fonds” 2023. gadā tika iesniegti 166 projektu pieteikumi, no kuriem atbalstīta aptuveni puse – 84 projekti. No 106 iesniegtajiem MAKRO projektiem finansējuma trūkuma dēļ tika apstiprināti tikai 46 projekti, daļa noraidīto projektu bija sagatavoti ļoti kvalitatīvi (salīdzinājumam – 2022. gadā iesniegti 90, apstiprināts – 51 projekts).


[1] Kultūras aktivitātes barometrs 2022. Kultūras patēriņa un līdzdalības ietekmes pētījums. Kultūras ministrija, Latvijas Kultūras akadēmija. Pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi
[2]Valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds” darbības (rezultātu un ieguldījuma) izvērtējuma rezultātu ziņojums 2022.
[3]Latvijas Pilsoniskās alianse, 2022. gada pētījums “Pilsoniskās sabiedrības organizāciju resursi: esošā situācija un vajadzības 2022” (406 respondenti). Pieejams:
https://nvo.lv/uploads/pilsoniskas_sabiedribas_organizaciju_resursi_esosa_situacija_un_vajadzibas_2022946.pdf .
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu finansējuma regularitāti, kā arī iedzīvotāju interesi par pilsonisko iesaisti, būtiski ir stiprināt NVO kapacitāti piesaistīt resursus, ar to domājot gan cilvēkresursus, gan finansējumu. NVO cilvēkresursu stiprināšana un vienmērīgāka finansējuma pieejamība radītu priekšnoteikumus NVO stabilai, ilgtspējīgai darbībai un attīstībai, līdz ar to arī iedzīvotāju pilsoniskās aktivitātes veicināšanai.

Vērtējums par līdzšinējo NVO atbalsta programmu ietekmi apliecina, ka tās ir veiksmīgs instruments NVO darbības ilgtspējīgai stiprināšanai. Piemēram, vairāk nekā puse no Sabiedrības integrācijas fonda administrētās programmas “NVO fonds 2022” ietvaros atbalstītajām NVO norāda, ka to īstenotajiem projektiem ir bijusi šāda veida ietekme: paplašināta organizācijas atpazīstamība (60%), stiprināta organizācijas kapacitāte (58%), radušās jaunas idejas citiem projektiem (55%), ieviestas jaunas aktivitātes, pasākumi (50%). To, ka Programmas projekti ļāvuši stiprināt kapacitāti, papildus pierāda arī dati, ka katra piektā organizācija ir finansiāli nostiprinājusies un/vai piesaistījusi lielāku finansējumu no citiem finansējuma avotiem, katrai ceturtajai organizācijai projekti ļāvuši piesaistīt jaunus darbiniekus, un katrai trešajai piesaistīt jaunus biedrus un izveidot jaunas partnerības ar citām organizācijām. Kopumā šie dati liecina, ka Programmas ietvaros īstenotajiem projektiem ir būtiska ietekme arī uz pašām organizācijām, vidējā un ilgtermiņā stiprinot to kapacitāti un ilgtspēju.

Noteikumu projekts atbilst Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāna 2021.-2023. gadam mērķim - nodrošināt nacionālas, solidāras, atvērtas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību. Ieguldījums sabiedrības līdzdalības veicināšanā sekmēs pilsoniskās līdzdalības attīstību, nodrošinot savlaicīgu, pietiekamu, saprotamu informāciju par līdzdalību, veicinās konstruktīvu diskusiju un atgriezenisko saiti par līdzdalības rezultātiem, tādā veidā stiprinot sabiedrības iesaistīšanos visos lēmumu pieņemšanas līmeņos un palielinot uzticēšanos likuma varai.  

4.3.4.5. pasākuma “Atbalsts pilsoniskās sabiedrības organizāciju izaugsmei, stiprinot līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos” (turpmāk – 4.3.4.5. pasākums) ietvaros līdz 2028. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
- iznākuma rādītājs biedrības un nodibinājumi, kuri saņēmuši atbalstu - 250, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 60;
- rezultāta rādītājs NVO skaits, kas sniegušas atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem (6 mēnešu laikā pēc iesaistes projekta darbībās) - 50.

Noteiktā iznākuma rādītāja uzskaitē tiks ņemts vērā, ka viena biedrība vai nodibinājums var saņemt atbalstu vairāku projekta aktivitāšu ietvaros. Līdz ar to noteiktie rādītāja lielumi nav unikālais atbalstu saņēmušo organizāciju skaits. Iznākuma rādītāja uzskaiti veic finansējuma saņēmējs. Rezultāta rādītāja uzskaiti veic noteikumu projekta 13. punktā norādītais sadarbības partneris. Iznākuma rādītāja uzskaitē tiks ņemti vērā dati par mērķgrupas pārstāvjiem, kas būs saņēmuši atbalstu tādu atbalstāmo darbību ietvaros, kur būs iespējams identificēt konkrētas biedrības un nodibinājumus, piemēram, mērķgrupas kapacitātes stiprināšanas pasākumi, konsultantu, ekspertu un speciālistu piesaiste u.c. Savukārt citu atbalstāmo darbību ietvaros (izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes veikšana, dažādu sadarbības mehānismu izveide un uzturēšana; līdzdalības platformas un to digitālie risinājumi, informatīvie un izglītojoši pasākumi) tiks vērtēts, vai konkrētās aktivitātes ir vērstas uz mērķgrupu kopumā vai arī atbalsts sniegts atsevišķām biedrībām un nodibinājumiem. Ja projekta darbību ietvaros būs iespējams identificēt un kvantificēt konkrētus atbalsta saņēmējus nevalstiskās organizācijas līmenī, dati par tiem tiks iekļauti iznākuma rādītāju uzskaitē. Savukārt, ja attiecīgā darbība būs vērsta uz nevalstiskā sektora stiprināšanu kopumā (piemēram, veicot pētījumus), tad šāda veida darbībām netiks uzskaitīti iznākuma rādītāji.     

4.3.4.5. pasākuma mērķa grupa ir biedrības un nodibinājumi, kas nodrošina sabiedrības grupu interešu pārstāvniecību pilsoniskajā dialogā ar publisko pārvaldi nacionālā, reģionālā vai pašvaldību līmenī, bet projekta iesniedzējs – Sabiedrības integrācijas fonds. Projekta īstenošanā plānots piesaistīt sadarbības partneri – biedrību, nodibinājumu vai to apvienību, kuru dalībai projektā būs deleģējusi Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome. Projekta iesniegumam būs jāpievieno Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sēdes protokols, kas apliecina sadarbības partnera deleģēšanu dalībai projektā.

Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums, lai slēgtu līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, ir 1 465 472 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro). Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi Valsts kanceleja kā atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro).
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.

Sadarbības partneris tam deleģēto atbildības jomu un darbību īstenošanai saņem projekta finansējumu, kas nepārsniedz 40 procentus no noteikumu projekta 6. punktā norādītā kopējā pasākumam pieejamā finansējuma. Gadījumā, ja stājas spēkā noteikumu projekta 7. punktā minētie nosacījumi un atbildīgā iestāde ierosina palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu, sadarbības partnerim papildus piešķiramā finansējuma apjoms tiek rēķināts 40 procentu apmērā no noteikumu projekta 5. punktā minētā elastības finansējuma apjoma. Finansējuma saņēmējam piešķirtā projekta finansējuma daļa ir vērsta uz mērķa grupas kapacitātes stiprināšanu, apzinot tās vajadzības un nodrošinot iespējami plašākas mērķa grupas aptveri un iesaisti projekta atbalstāmajās darbībās, izmantojot Sabiedrības integrācijas fonda plašo klientu loku no nevalstiskā sektora. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris īsteno plānotās darbības saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem, ievērojot noteikumu projekta 26.4. apakšpunktā noteikto kārtību.

Viss pasākuma finansējums plānots Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam noteiktajā intervences kodā 152 “Pasākumi, kas veicina vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību sabiedrībā”.

4.3.4.5. pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.

Atbalstāmās darbības un izmaksas

4.3.4.5. pasākumā finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir plānotas šādas atbalstāmās darbības:
- organizēt mērķgrupas kapacitātes stiprināšanas pasākumus;
- piesaistīt konsultantus, ekspertus un speciālistus;
- veikt izvērtējumus, pētījumus, ekspertīzes un analīzi;
- veidot un uzturēt dažādus sadarbības mehānismus;
- ieviest un attīstīt līdzdalības platformas un to digitālos risinājumus;
- organizēt informatīvus un izglītojošus pasākumus (kampaņas, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu izgatavošana un izplatīšana, komunikācija medijos u.c.);
- nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
- nodrošināt projekta vadību un īstenošanu.

Sadarbība starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri tiks īstenota, starp iesaistītajām pusēm noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā tiks noteiktas savstarpējās atbildības jomas un pienākumi, kārtība, kādā veicami norēķini ar sadarbības partneri, pārskatu un attiecināmās izmaksas pamatojošo dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība, līguma vienpusējas pārtraukšanas nosacījumi, citi nosacījumi projekta sekmīgai īstenošanai, t.sk. kārtība, kādā sadarbības partneris atmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējusi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde, un iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējis finansējuma saņēmējs. 

Pasākuma projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir saistītas ar pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitātes stiprināšanu, lai tādā veidā veicinātu to līdzdalību publiskās pārvaldes lēmumu pieņemšanas procesos.

Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas. Netiešās attiecināmās izmaksas nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u.c. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
- kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
- telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
- telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
- IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
- citas izmaksas atbilstoši 4.3.4.5. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.

Netiešās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām (finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas).

Noteikumu projekta 19.2. punktā minētās pārējās projekta īstenošanas izmaksas ir attiecināmas gan finansējuma saņēmēja, gan sadarbības partnera organizētajām aktivitātēm un darbībām. Noteikumu projekta 19.2.4., 19.2.5. un 19.2.7. apakšpunktā plānotās izmaksas ir attiecināmas mērķa grupas pārstāvjiem, kas piedalās finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera organizētajās aktivitātēs, kā arī projekta vadības un īstenošanas personālam. Projekta vadības un īstenošanas personālam plānotās izmaksas ir attiecināmas tai skaitā arī sadarbības partnera attiecīgajam personālam. Noteikumu projekts nosaka, ka attiecināmas ir pasniedzēju, konsultantu, ekspertu un citu speciālistu izmaksas, kā arī pakalpojumu (tai skaitā uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai, piemēram, izmaksas izvērtējumu, pētījumu un ekspertīžu veikšanai, domnīcu, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti stiprinošu pasākumu organizēšanai un īstenošanai, uz kuriem neattieksies atbildīgās iestādes apstiprinātā vienkāršoto izmaksu metodika, sadarbības mehānismu, līdzdalības platformu un to digitālo risinājumu izveidei un uzturēšanai u.c. 4.3.4.5. pasākuma ietvaros attiecināmas ir gan izmaksas komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai, gan arī papildu informatīvo un izglītojošo pasākumu īstenošanas izmaksas, piemēram, drukāto un/vai audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanai un izplatīšanai, informatīvo kampaņu organizēšanai u.tml.

Administratīvā sloga mazināšanai finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu nodrošināšanai tiks piemērota vienkāršoto izmaksu metodika, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc vadošās iestādes saskaņojuma. Metodika tiks izstrādāta līdz projektu iesniegumu atlases izsludināšanai, pamatojoties uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajām mēnešalgu grupām un intervāliem, vienotu pieeju nodrošinot arī projekta īstenošanas personāla atlīdzības aprēķinā sadarbības partnerim. 

Arī mācību pasākumu (dažāda veida mācības un e-kursu izstrāde) organizēšanai nepieciešamās izmaksas tiks plānotas, piemērojot vienkāršoto izmaksu metodiku, kuru apstiprinās atbildīgā iestāde pēc vadošās iestādes saskaņojuma. Metodika tiks izstrādāta līdz projektu iesniegumu atlases izsludināšanai, pamatojoties uz līdzšinējo Valsts kancelejas pieredzi mācību organizēšanā ES fondu vadībā iesaistīto institūciju nodarbinātajiem, kā arī atbildīgās iestādes pieredzi ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodā, uzraugot vairākus administratīvās kapacitātes stiprināšanas jomas projektus. Balstoties uz iepriekš minēto pieredzi, Valsts kanceleja ir veikusi mācību pasākumu izmaksu aprēķinus gan izstrādājot Atveseļošanas fonda investīciju ieviešanas regulējumu, gan plānojot Administratīvās kapacitātes ceļa kartes 2021-2027 ietvaru. Tas pats aprēķins, kas Administratīvās kapacitātes ceļa kartes izstrādes procesā tika saskaņots ar Eiropas Komisiju, tiks izmantots arī šajā vienkāršoto izmaksu metodikā. 

Attiecībā uz citu atbalstāmo darbību ietvaros īstenojamo pasākumu (ekspertu, konsultantu piesaiste, izvērtējumu, pētījumu un ekspertīžu veikšana, sadarbības mehānismu un līdzdalības platformu izveide u.c.) ieviešanu nav iespējams piemērot vienkāršoto izmaksu principu, jo iespējamais tēmu un ekspertīzes apjoms un saturs var būt ļoti plašs un tāpēc izmaksu ziņā ievērojami atšķirīgs. Turklāt 4.3.4.5. pasākuma kopējais finansējuma apjoms ir salīdzinoši neliels, kā rezultātā arī katras atbalstāmās darbības ietvaros prognozējamais pasākumu skaits būs ierobežots. Līdz ar to resursu ieguldījums vēl citu vienkāršoto izmaksu veidu plānošanā būtu nesamērīgs.  

Attiecināmas ir ārvalstu komandējumu izmaksas projekta vadītājam un īstenošanas personālam, tostarp arī mērķgrupas biedrību un nodibinājumu pārstāvjiem, gan uz Eiropas Savienības dalībvalstīm, gan ārpus tās, ja tās ir saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas, kā arī dalības maksa pasākumos (semināros, konferencēs, mācībās u.c.) atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai".

Plānojot darba vietas aprīkojuma iegādi, attiecībā uz projekta vadības un īstenošanas personālu, kam tiek piemērots daļlaika noslodzes princips, tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums.

Noteikumu projekta 19.1. apakšpunktā norādītais projekta vadības un īstenošanas personāls projekta ietvaros nodrošinās projekta administratīvās, organizatoriskās un koordinējošās funkcijas (piemēram, projekta vadītājs, programmu koordinators, grāmatvedis, iepirkumu speciālists), savukārt noteikumu projekta 19.2.2. apakšpunktā minētie speciālisti būs pakalpojumu sniedzēji/izpildītāji – projektā plānoto darbību  īstenotāji, kas tiks piesaistīti, ievērojot noteikumu projekta 26.4. punktā noteikto kārtību - saskaņā ar publiskā iepirkuma procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem.

Pasākuma ietvaros pieejamo finansējumu izlieto, ievērojot kārtību valsts budžeta līdzekļu plānošanai ES fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027. gada plānošanas periodā.

Ja tiks konstatēts sadārdzinājums, situācija tiks risināta, pārplānojot projekta aktivitātes, ciktāl tas neskar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktos rādītājus.

Tā kā projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR, atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktam var piemērot vienkāršotu pievienotās vērtības nodokļa attiecināšanas shēmu, tiks vadīts dubultā finansējuma novēršanas risks, projekta iesniedzējam parakstot deklarāciju.

Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina interešu konflikta neesamību, krāpšanas, korupcijas un dubultā finansējuma riska novēršanu, piemēram, izstrādājot attiecīgu iekšējo kārtību vai integrējot šos principus jau esošā iekšējā kārtībā, kā arī iekļaujot tos sadarbības līgumā par projekta īstenošanu.

Finansējuma saņēmējs ir Sabiedrības integrācijas fonds - atvasināta publisko tiesību juridiskā persona (publisks nodibinājums), kas šobrīd neveic saimniecisko darbību, kā arī nesniedz un nepiedāvā nekāda veida maksas pakalpojumus. Sabiedrības integrācijas fonds īsteno darbības atbilstoši noteiktajam statusam un Sabiedrības integrācijas fonda likumam, taču nav reģistrēts kā saimnieciskās darbības veicējs un negūst ienākumus no saimnieciskās darbības. Taču ir iespējams, ka sadarbības partneris – biedrība, nodibinājums vai to apvienība, kuru dalībai projektā deleģēs Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome, nodarbojas ar saimniecisko darbību. Lai uzsvērtu to, ka 4.3.4.5. pasākums nav plānots kā komercdarbības atbalsts, un vienlaikus neierobežotu potenciālo sadarbības partnera pretendentu loku, liedzot kandidēt biedrībām un nodibinājumiem, kas ārpus 4.3.4.5. pasākuma finansējuma nodarbojas ar saimniecisko darbību, noteikumu projektā ir iekļauts ierobežojums attiecībā uz saimniecisko darbību.

Noteikumu projekts nepārprotami paredz, ka 4.3.4.5. pasākuma finansējums nevar tikt piešķirts saimnieciskās darbības veikšanai (noteikumu projekta 25.punkts) un sadarbības partnera pienākums ir nodrošināt saimnieciskās darbības izmaksu nodalīšanu grāmatvedības uzskaitē no projekta izmaksām (noteikumu projekta 28.2. apakšpunkts). Ar saimniecisko darbību noteikumu projekta regulējumā tiek saprasta tiesību subjekta preču vai pakalpojumu piedāvāšana tirgū šo darbību visplašākajā nozīmē. Attiecībā uz noteikumu projektā ietvertā regulējuma praktisko piemērošanu, noteikumu projekts nosaka papildu pienākumu finansējuma saņēmējam – pārliecināties, ka projekta ietvaros piešķirto finansējumu sadarbības partneris neplāno izmantot saimnieciskajai darbībai, uzsākot dalību projektā (noteikumu projekta 15.punkts), līdz ar sadarbības līguma noslēgšanu partnerim tiks pieprasīts apliecinājums par finansējuma piešķiršanas ierobežojumu saimnieciskās darbības veikšanai.

Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros piešķirto finansējumu daļēji izmantos nevalstiska organizācija (sadarbības partneris) tādu aktivitāšu īstenošanai projekta mērķa grupai, kas neietver saimniecisko darbību, šis finansējums nevar ietekmēt konkurenci ne Latvijas iekšējā tirgū, ne ES dalībvalstīs un tādējādi tas neatbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta 4.punktam, kā rezultātā 4.3.4.5. pasākuma finansējums nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu. Projekta īstenošanas laikā gūtie labumi un nodevumi pēc projekta noslēguma var tikt izmantoti, iekļauti vai uzturēti organizācijas pamatdarbības, t.sk. saimnieciskās darbības ietvaros tiktāl, kamēr šāda rīcība nenonāk pretrunā ar komercdarbības atbalsta normatīvā regulējuma nosacījumiem, kā arī kamēr par projekta ietvaros radītajiem labumiem, produktiem un nodevumiem, kuri tiešā veidā finansēti (radīti, izstrādāti) izmantojot šo publisko finansējumu, netiek pieprasīta atkārtota samaksa par attiecīgajiem labumiem, produktiem un nodevumiem saimnieciskās darbības ietvaros.

Noteikumu projektā finansējuma saņēmējam netiek izvirzīta prasība veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, jo 4.3.4.5. pasākuma ietvaros netiek plānots komercdarbības atbalsts vai neto ienākumi, netiek radītas taustāmas materiālās vērtības, ko būtu iespējams kvantificēt, izmērīt, novērtēt vai uzskaitīt izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros, nosakot to nākotnes vērtību, jo projekts ir vērsts uz pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitātes veicināšanu.

Sinerģija un demarkācija
4.3.4.5. pasākumam ir paredzama sinerģija ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.3.1.4.i. investīciju “Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā” un valsts budžeta programmu “NVO fonds”. Neskatoties uz to, demarkācija tiks nodrošināta un dubultā finansējuma risks šo finanšu instrumentu starpā nepastāv. Tiks nodalīts gan pilsoniskajā dialogā iesaistīto NVO loks pēc to pārstāvēto iedzīvotāju mērķa grupu profila un īstenojamo aktivitāšu mērķa, gan arī pušu atbildības dialoga nodrošināšanā. 4.3.4.5. pasākumu primāri var uzskatīt par publiskās pārvaldes instrumentu pilsoniskā dialoga attīstības veicināšanai visos pārvaldības administratīvajos līmeņos, iesaistot iespējami plašāku NVO dalībnieku skaitu nozaru ministriju, pašvaldību un plānošanas reģionu rīcībpolitikas plānošanā un īstenošanā. Attiecīgi šajā pasākumā vadošais dialoga virzītājs būs publiskā pārvalde. Savukārt Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija primāri uzskatāma par NVO sektora instrumentu, jo tajā paredzētais NVO pārstāvniecības stiprināšanas virziens fokusējas uz šauru un NVO sektorā vāji pārstāvētu jomu – sociālo drošību, stimulējot jaunu NVO veidošanos un partnerību dibināšanu NVO sektora iekšienē. Dalībai 4.3.4.5. pasākumā sadarbības partnera statusā, kam atbalstāmo darbību īstenošanai tiek piešķirts projekta finansējums, netiks deleģēta organizācija, kas būs noslēgusi līgumu ar Sabiedrības integrācijas fondu par projekta īstenošanu Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros, kā arī tās sadarbības partneri, kuriem projekta īstenošanai būs piešķirts finansējums, pie nosacījuma, ja šī finansējuma plūsmas laika periodi projekta darbību līmenī pārklājas 4.3.4.5. pasākuma un 6.3.1.4.i. investīcijas starpā. Dalībai 4.3.4.5. pasākumā sadarbības partnera statusā var tikt deleģēta organizācija arī tādā gadījumā, ja Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcijas ietvaros tā ir iesaistīta sadarbības partnera statusā bez finansējuma piešķiršanas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem. Abu fondu pasākumiem ir atšķirīgs uzsākšanas laiks, kas atvieglos sinerģijas un demarkācijas nodrošināšanu. Turklāt sinerģiju starp minētajiem finanšu instrumentiem veicinās arī tas, ka finansējuma administrētājs visos gadījumos ir Sabiedrības integrācijas fonds, tādējādi finansējums no dažādiem avotiem tiks izlietots papildinošā veidā, ievērojot demarkāciju. Tiks nodalītas atbildības Sabiedrības integrācijas fonda ietvaros, kā arī katra finanšu instrumenta vadības un kontroles sistēmās tiks iestrādāti attiecināmības elementi.

Atveseļošanas fonda 6.3.1.4.i. investīcija ietver arī otru NVO pārstāvniecības stiprināšanas virzienu – sabiedrības interešu uzraudzību, bet tas saturiski nav ietverts nevienā citā finanšu instrumentā, līdz ar to dubultā finansējuma risks ir ļoti zems.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • publisks nodibinājums
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē biedrības un nodibinājumus, kuru administratīvo kapacitāti plānots stiprināt šī pasākuma ietvaros. Pilsoniskās līdzdalības veicināšanai paredzēts stiprināt pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitāti, pilnveidojot pilsonisko dialogu visos lēmumu pieņemšanas posmos, atbalstot dažādu sabiedrības grupu un interešu pārstāvju veiktspēju piedalīties likumdošanas procesā un nacionālo reformu īstenošanā. Plānota ekspertu piesaiste, sociāli ekonomisko datu apkopošana un analīze pilsoniskās sabiedrības pārstāvniecības sekmēšanai; sadarbības veicināšana starp pilsoniskās sabiedrības organizācijām dažādos formātos.
Noteikumu projekts skar arī finansējuma saņēmēju Sabiedrības integrācijas fondu un sadarbības partneri, ņemot vērā šajā noteikumu projektā tam uzliktos pienākumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
74 739
0
249 129
0
311 413
311 413
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
74 739
0
249 129
0
311 413
311 413
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
87 929
0
293 093
0
366 368
366 368
2.1. valsts pamatbudžets
0
87 929
0
293 093
0
366 368
366 368
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-13 190
0
-43 964
0
-54 955
-54 955
3.1. valsts pamatbudžets
0
-13 190
0
-43 964
0
-54 955
-54 955
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-13 190
-43 964
-54 955
-54 955
5.1. valsts pamatbudžets
-13 190
-43 964
-54 955
-54 955
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma kopējais attiecināmais finansējums bez elastības finansējuma ir 1 465 472 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro). Savukārt no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 274 528 euro (Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 233 349 euro un valsts budžeta finansējums 41 179 euro). Pasākumam plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 479 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 261 000 euro.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Sociālā fonda Plus daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.

Projektu plānots ieviest no 2023. gada IV ceturkšņa līdz 2028. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots mazāks finansējums, jo projekta īstenošana tiks uzsākta tikai pēdējā ceturksnī (indikatīvi 6% no kopējā finansējuma), turpmākajos gados finansējumu pakāpeniski plānots palielināt, bet pēdējos divos gados atkal pamazām samazināt.

Indikatīvais pieejamā finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc pasākuma projekta apstiprināšanas):
2023. gads: kopējais finansējums ir 87 929 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 74 739 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 13 190 euro;
2024. gads: kopējais finansējums ir 293 093 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 249 129 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 43 964 euro;
2025. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 311 413 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 366 368 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 311 413 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 54 955 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 175 856 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 478 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 378 euro;
2028. gads: kopējais finansējums ir 175 858 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 149 479 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 26 379 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts ietekmē projekta iesniedzēja (Sabiedrības integrācijas fonda) amata vietu skaitu, t.i., plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā uz projekta darbības laiku piesaistot personālu uz darba līguma pamata. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
4.3.4.5. pasākuma īstenošanai nepieciešamo valsts budžeta finansējumu Sabiedrības integrācijas fonds pieprasīs atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" noteiktajai kārtībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060).
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas Nr. 2021/1060 prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 26.2. un 26.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 54. panta “b” apakšpunkts
Noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai no 2023. gada 31. marta līdz 17. aprīlim. Saņemtie viedokļi ir apkopoti dokumentā "Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi". 

Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji tika iesniegti izskatīšanai ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 4. politikas mērķa “Sociālāka Eiropa” apakškomitejas (tās sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri) 2023. gada 27. aprīļa sēdē un tika apstiprināti ar ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 2023. gada 9. jūnija lēmumu L-2023/21-27/20.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam 17. rīcības virziena “Tiesiskums un pārvaldība” 426. uzdevuma “Tiesiskuma un demokrātiskas valsts apziņas stiprināšana sabiedrībā, īstenojot sabiedrības pilsonisko izglītību, nodrošinot Latvijas tiesību sistēmas sabalansētu attīstību (tostarp cilvēktiesību ievērošanu iepretī inovācijām un tehnoloģiju radītajām izmaiņām), mazinot birokrātiju un uzlabojot normatīvo aktu kvalitāti un pieejamību” īstenošanā un šādu mērķa indikatoru sasniegšanā:
[416] Apmierinātība ar to, kā darbojas demokrātija (pilnīgi apmierināts, drīzāk apmierināts)
[417] Iedzīvotāju pilsoniskās līdzdalības indekss
[418] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt rīcībpolitiku
[419] Iedzīvotāju uztvere par iespēju ietekmēt Saeimas un valdības darbu (pilnībā nepiekrīt, drīzāk nepiekrīt)

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veidojot digitālos risinājumus, tiks ņemts vērā piekļūstamības princips, kā to paredz ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām - pasākuma ietvaros izveidotajiem produktiem un pakalpojumiem varēs piekļūt cilvēki ar redzes, dzirdes, kustību vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēki, cilvēki ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēki ar viegliem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem.
Pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas HP darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. Piemēram, kāda no šādām vispārīgām un specifiskām darbībām: 
1) vispārīgas darbības:
- projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti;
- publiskā iepirkuma nolikumos prasībās pakalpojuma sniedzējam tiks izvirzīta prasība nodrošināt, ka konkrētajai pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai ir iespēja fiziski piekļūt un to var izmantot cilvēki ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem patstāvīgi.
2) specifiskas darbības:
- izglītojošu un informatīvu pasākumu īstenošanā tiks nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ierakstīšana);
- pasākumu norises vietai tiks nomātas tikai piekļūstamas telpas vai arī tiks nodrošināta tehnisko risinājumu noma (piemēram, pārvietojamais panduss, pacēlājs u.c.).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta rezultāti var ietekmēt attiecīgo jomu, bet nav tieši mērķēti uz dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanu. Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta vispārīga horizontālā principa ievērošana, kas veicina dzimumu līdztiesību, piemēram, nodrošinot dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu caur semināru vai apmācību saturu. Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, t.sk., nodrošinot vienlīdzīgu pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem.
Pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas HP darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību. Piemēram, kāda no šādām vispārīgām un specifiskām darbībām: 
1) vispārīgas darbības:
- sievietēm un vīriešiem (projekta vadības un īstenošanas personālam) tiks nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas, tostarp nodrošinot dalību mācību pasākumos, semināros, darba grupās, komandējumos;
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīga bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
2) specifiskas darbības:
- tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) informatīvu un izglītojoši pasākumu satura izstrādei un izvērtēšanai no dzimumu līdztiesības viedokļa;
- pasākumos un diskusijās tiks piesaistīti abu dzimumu eksperti, viedokļu paudēji, lai nodrošinātu abu dzimumu viedokļu, situācijas, vajadzību atspoguļojumu un interešu pārstāvniecību.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā paredzētas darbības, kas stiprinās pilsoniskās sabiedrības organizāciju administratīvo kapacitāti un pilnveidos pilsonisko dialogu. Pasākuma rezultāta rādītājs ir pilsoniskās sabiedrības organizāciju, kas sniegušas atzinumus par rīcībpolitikas plānošanas dokumentiem un normatīvajiem aktiem, skaits.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji iekļauj specifisko atbilstības kritēriju, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šī horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības un rādītāju/-us, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu:
1) tiek paredzētas vismaz trīs vispārīgās darbības, kas attiecas uz projekta vadību un īstenošanu un kas kopumā veicina vienlīdzīgas iespējas un pamattiesību ievērošanu, piemēram:
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas — neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- tiks piedāvāts elastīgais vai attālinātais darbs personām, kuru aprūpē ir ģimenes locekļi (pieaugušie un/vai bērni);
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīga bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos;
- publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, pieejamajā informācijā tiks nodrošināts, ka tās saturam var piekļūt seniori un/vai cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
- publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras (priviliģētais iepirkums), lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.).
2) tiek paredzētas vismaz trīs specifiskās darbības, kas īpaši veicina vienlīdzīgas iespējas, iekļaušanu un pamattiesības, piemēram:
- mācību un metodisko līdzekļu saturs tiks veidots, ievērojot dzimumu līdztiesības principus, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošo stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku dzimumu attēlojumus mācību līdzekļos (piemēram: sieviete – sociālā darbiniece, vīrietis – iestādes vadītājs);
- semināru, mācību, darbnīcu un konferenču saturā tiks integrēti vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumi;
- tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses (piemēram, informatīvo materiālu izstrādes procesā, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, mērķa grupu uzrunāšanai un sasniegšanai u.c.;
- mācību programmas tiks izstrādātas un pasniegtas piekļūstamos formātos (t.sk. audiāli un elektroniski), piemēram, ar burtu palielinājuma iespēju personām ar invaliditāti un senioriem;
surdotulka pakalpojuma nodrošināšana.
3) tiek noteikts vismaz viens horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājs, piemēram:
- konsultatīva rakstura pasākumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (piemēram, izstrādājot apmācību programmu saturu, plānojot komunikācijas aktivitātes, organizējot informatīvus pasākumus u.c.) (VINP01);
- izstrādātās vai pilnveidotās apmācību programmas, metodiskie līdzekļi, vadlīnijas, mācību līdzekļi, t.sk. digitālie, kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumi (VINP02);
- personas, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (VINP03);
- specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušās personas ar invaliditāti (darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, asistenta pakalpojumi, specializētā transporta pakalpojumi) (VINP08).

Izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes ietvaros visi dati, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dalījumā pēc dzimuma, vecuma, invaliditātes veida, trešo valstu valstspiederīgais, personas ar ārvalstu izcelsmi – ārzemnieks, repatriants, bēglis, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vai patvēruma meklētājs,  piederības minoritātei  rases un etniskās izcelsmes, bezpajumtnieki u.c. Iespēju robežās publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras (priviliģētais iepirkums), lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.)

4.3.4.5. pasākuma ietvaros veicinātā vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas horizontālā principa ievērošana kopumā sniegs ieguldījumu dzimumu līdztiesības principa kā Eiropas Savienības stratēģijas Baltijas jūras reģionam caurvijoša principa īstenošanā.

Pasākumam nav ietekmes uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Pielikumi