Anotācija

25-TA-497: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību" 2.2.1.1. pasākuma "Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību" 2.2.1.1. pasākuma "Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" projekts (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu.

Lai intensificētu ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam investīciju plūsmas un veicinātu to ātrāku nonākšanu Latvijas tautsaimniecībā, Viedās administrācijas un reģionālās ministrija (turpmāk – VARAM) atbilstoši MK 2024. gada 7. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 19 28.§) 3. punktam virza Noteikumu projektu, kas paredz iespēju 2.2.1.1. pasākuma “Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai" (turpmāk – Pasākums) trešajā projektu iesniegumu atlases kārtā granta veidā sniegt atbalstu sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem ūdenssaimniecības jomā aglomerācijās, kurās ienākošā piesārņojuma slodze ir lielāka nekā 2 000 cilvēkekvivalenti (turpmāk – CE), bet mazāka par 10 000 CE.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izstrādāt Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas (turpmāk – trešā atlases kārta) īstenošanas noteikumus atbalstam notekūdeņu savākšanas un attīrīšanas infrastruktūras izveides un atjaunošanas darbībām ūdenssaimniecības pakalpojumu aglomerācijās, kurās ienākošā piesārņojuma slodze ir 2 000 - 9 999 CE. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt un uzlabot ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas pakalpojumu kvalitāti un nodrošināt pieslēgšanas iespējas" otrās atlases kārtas ietvaros sniegts atbalsts centralizēto notekūdeņu apsaimniekošanas pieslēgumu skaita palielināšanai aglomerācijās ar CE lielāku par 2 000, tādējādi veicināts arī centralizēti savākto notekūdeņu apjoms, kam jānodrošina Padomes 1991. gada 21. maija direktīvai par komunālo notekūdeņu attīrīšanu (91/271/EEK), Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 27. novembra Direktīvai (ES) 2024/3019  par komunālo notekūdeņu attīrīšanu, MK 2006. gada 2. maija noteikumiem Nr. 362 "Noteikumi par notekūdeņu dūņu un to komposta izmantošanu, monitoringu un kontroli", kā arī MK 2002. gada 22. janvāra noteikumiem Nr. 34 "Noteikumi par piesārņojošo vielu emisiju ūdenī" atbilstoša apsaimniekošanas kārtība.

Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plānā 2021.-2027. gadam kā ieguldījumu prioritāte aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999, ņemot vērā aglomerāciju skaitu, kur identificētas šādas investīciju nepieciešamības, identificēta centralizētās kanalizācijas tīklu attīstība aglomerācijas ietvaros, to pārbūve un atjaunošana, kā arī dūņu apsaimniekošana, tostarp atūdeņošana un apstrāde (Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plāna 2021.-2027. gadam 6.3. tabula “Ieguldījumu virzienu prioritizācijas un investīciju ieguldījumu apkopojums”, kā arī 8. pielikums “Investīciju ieguldījumu virzienu prioritizācija”). 
 
Dūņu apstrādes nepieciešamība identificēta Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas plānā 2024.­-2027. gadam, norādot, ka no nelielām notekūdeņu attīrīšanas iekārtām notekūdeņu dūņas izved uz lielākām iekārtām tālākai atūdeņošanai un apstrādei. Iepriekšminētajā plānā kā finansējuma avots notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas infrastruktūras izveidei, tas ir, notekūdeņu dūņu apstrādes infrastruktūras izveidei, norādīts 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa finansējums. Lai gan dūņu atūdeņošana paaugstina sākotnējās apstrādes izmaksas, tiek samazināta notekūdeņu dūņu masa, palielināts sausnas apjoms un sekojoši samazinātas dūņu transportēšanas izmaksas. Saskaņā ar iepriekšminēto Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas plānu 2024.-2027. gadam paredzēta notekūdeņu dūņu pārstrādes centru izveide, un dūņu apstrāde to rašanās vietā pirms nogādāšanas minētajos centros nodrošinātu mazāku transportēšanas izmaksu apjomu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāti nosacījumi par Pasākuma trešās atlases kārtas īstenošanu, kas paredzētu Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējuma atbalstu darbību īstenošanai ūdenssaimniecības pakalpojumu aglomerācijās ar iedzīvotāju ekvivalentu (CE) no 2 000 līdz 9 999. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts, ņemot vērā iepriekš aprakstīto, izstrādāts ar mērķi veikt investīcijas aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999 infrastruktūras izbūvē, pārbūvē un atjaunošanā. Noteikumu projektā paredzēts, ka Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros viens projekta iesniedzējs, kas sabiedrisko pakalpojumu īsteno vairākās aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999, kopumā var iesniegt trīs projekta iesniegumus (vienu projekta iesniegumu par vienu ūdenssaimniecības pakalpojumu aglomerāciju). Viena finansējuma saņēmēja viena iesniegtā projekta iesnieguma attiecināmo izmaksu apmērs nepārsniedz Noteikumu projektā noteikto ERAF finansējuma apjomu, tas ir, nepārsniedz 1 500 000 euro. Vienā projekta iesniegumā var iekļaut vairākus objektus atšķirīgās adresēs, kuri atrodas vienā aglomerācijā, tādējādi sekmējot visaptverošāku projekta īstenošanu. Visas projekta īstenošanas vietas projekta iesniedzējs norāda projekta iesniegumā (sadaļā “Projekta apraksts” – “Vispārīgi”). 
 
Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmi projekti tajās aglomerācijās, kas projekta iesniegumus varēja iesniegt šī pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros, attiecīgi, šādās aglomerācijās: Daugavpils, Rēzekne, Liepāja, Jelgava, Valmiera, Jūrmala, Tukums, Cēsis, Talsi, Ventspils, Ādaži, Ogre, Salaspils, Sigulda, Saldus, Olaine, Kuldīga, Jēkabpils, Dobele, Limbaži, Preiļi. 
 
Pasākuma trešajā atlases kārtā īstenojamās darbības tieši sekmēs Eiropas Savienības stratēģijas Baltijas jūras reģionam stratēģiskā mērķa “Glābt jūru” sasniegšanu, darbību rezultātā uzlabojot notekūdeņu attīrīšanas kvalitāti un samazinot barības vielu koncentrāciju attīrītajos notekūdeņos (tostarp sekmējot Direktīvas 2024/3019 prasību izpildi), vienlaikus samazinot barības elementu (slāpekļa un fosfora) nonākšanu no punktveida piesārņojuma avota Baltijas jūrā (“Nutri” politikas plānošanas virziena 2. darbība “Samazināt barības vielu emisijas no apdzīvotām vietām un citiem punktveida avotiem”). 
 
Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji
Pasākuma trešās atlases kārtas darbību īstenošanai plānotais ERAF finansējums ir 21 453 617 euro. ERAF finansējuma apmērs Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros nepārsniedz 65 procentus no projekta plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un līdzfinansējums ir vismaz 35 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Šāds investīciju atbalsta procentuālais apjoms ir  noteikts, lai veicinātu privātā finansējuma piesaisti projektu aktivitātēm un atbalstu varētu saņemtu lielāks skaits potenciālo projektu iesniedzēju.  Privātais līdzfinansējums var būt saņēmis komercdarbības atbalstu (pašvaldības galvojums, aizdevums par pazeminātām procentlikmēm) – atbalsta kumulācija jānorāda projekta iesniegumā.

Trešās atlases kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams šāds nacionālais rādītājs: iedzīvotāji, kuriem uzlabota sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu efektivitāte. Nacionālā rādītāja vērtība tiek uzskatīta par sasniegtu pēc noslēguma maksājuma veikšanas, izmantojot jaunākos projekta iesniedzējam pieejamos datus par iedzīvotāju skaitu, kuriem nodrošināti centralizētās notekūdeņu apsaimniekošanas sistēmas pakalpojumi, un demogrāfisko rādītāju izmaiņu ietekmi uz vērtības izmaiņām. Projekta iesniedzējs iedzīvotāju skaita noteikšanai gan projekta iesniegumā, gan projektu noslēdzot izmanto vienu un to pašu datu avotu, piemēram, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto informāciju, Centrālās statistikas pārvaldes Oficiālās statistikas portālā publicēto informāciju. Teritoriju, kuras iedzīvotājiem tiks uzlabota sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu efektivitāte, projekta iesniegumā norāda projekta iesniedzējs, un rādītāja vērtība pirms noslēguma maksājuma veikšanas jānorāda par projekta iesniegumā pieteikto teritoriju (arī gadījumā, ja projekta īstenošanas laikā aglomerācijas robežas paplašinātas). Sasniedzamo rādītāja vērtību aprēķina projekta līmenī. 
 
Rādītāju aprēķina pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, bet tā sasniegšanu pārbauda noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā (atkārtoti pārrēķinot), ņemot vērā demogrāfiskās ietekmes aspektus, tas ir, ja demogrāfisko izmaiņu dēļ, ko apstiprina jaunākie lietotie datu avota dati par aglomerācijā reģistrēto un deklarēto iedzīvotāju skaitu, aglomerācijā ir samazinājies iedzīvotāju skaits projekta noslēguma maksājuma pieprasīšanas dienā un attiecīgi samazinās arī centralizēto notekūdeņu apsaimniekošanas pakalpojumu saņēmēju skaits.  Finansējuma saņēmējs sadarbības iestādei sniedz detalizētu izvērtējumu un pamato iedzīvotāju skaita samazinājuma saistību ar faktisko centralizēto notekūdeņu apsaimniekošanas pakalpojumu saņēmēju skaita samazinājumu. 

Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
Pasākuma trešā atlases kārta plānota kā atklāts konkurss, kas nodrošina vienlīdzīgas iespējas pretendēt uz atbalstu visiem projektu iesniedzējiem.

Noteikumu projekts nosaka, ka projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, var būt sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs – pašvaldība vai tās izveidota iestāde (tai skaitā aģentūra), vai kapitālsabiedrība, kurai ar pašvaldību ir noslēgts pakalpojuma līgums par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu, finansējuma saņēmējam projekta iesniegumus iesniedzot atbilstoši apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” noteiktajam. Pasākuma atlases kārtas ietvaros atbalsts tiek sniegts sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas kvalitātes uzlabošanai notekūdeņu attīrīšanas un novadīšanas jomā. Ja sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas teritorijā ir vairākas aglomerācijas un ar to saistītās centralizētās ūdensapgādes sistēmas, tad projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projekta iesniegumus, t.i. par katru aglomerāciju iesniegt atsevišķu projekta iesniegumu (nepārsniedzot 3 projekta iesniegumus).

Projekta iesniedzējam ir īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, uz termiņu, kas nav mazāks par 30 gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas sadarbības iestādē (īpašuma tiesības nostiprinātas zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē). Savukārt, ja projektā paredzēta centralizētās kanalizācijas sistēmas tīklu izbūve, pārbūve un atjaunošana, spiedvadu izbūve, pārbūve vai atjaunošana, projektā iesaistītajam cita īpašnieka zemesgabalam ir noteikts apgrūtinājums. Projekta iesnieguma vērtētājam informāciju par īpašumtiesībām iespējams pārbaudīt publiskajās datubāzēs, tostarp informāciju par noteikto apgrūtinājumu izgūt no Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas (ATIS). 
 
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegums tiek sagatavots atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniegts sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā apliecinot projekta iesniedzēja interešu konflikta neesamību. 

Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegums tiek sagatavots atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniegts sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā apliecinot projekta iesniedzēja interešu konflikta neesamību.

Noteikumu projekts paredz investīciju veikšanu aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999 Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plānā 2021.-2027. gadam identificēto mērķu sasniegšanā, tādēļ Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros tiek paredzētas šādas galvenās darbības:
- centralizētās kanalizācijas sistēmas tīklu izbūve, pārbūve un atjaunošana, darbībai paredzētajām izmaksām nepārsniedzot 40 procentus no projektā paredzētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām; 
- spiedvadu un attīrīto notekūdeņu izvadu izbūve, pārbūve un atjaunošana; 
- kanalizācijas sūkņu staciju izbūve, pārbūve un atjaunošana; 
- notekūdeņu attīrīšanas iekārtu jaudas palielināšana, attīrīšanas un iekārtu darbības efektivitātes uzlabošana; 
- notekūdeņu dūņu atūdeņošanas un apstrādes iekārtu izbūve, pārbūve un atjaunošana. 
 
Atbalstāmo darbību loks norādīts arī Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, veicinot ieguldījumus notekūdeņu savākšanas un apstrādes infrastruktūrā: 
- NAI tehnoloģiju un elementu modernizācija un pielāgošana atbilstošai jaudai, attīrīšanas kvalitātei, piesārņojuma novēršanai;  
- notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas (apstrādes) infrastruktūras attīstība;  
- veco, nolietoto kanalizācijas tīklu un infrastruktūras atjaunošana un pārbūve, kā arī atbalsts jaunai infrastruktūrai pieslēgumu veicināšanai (zemāka notekūdeņu apsaimniekošanas infrastruktūras prioritāte ar limitētu ieviešanas apjomu, ievērojot jau 2014.–2020. gada plānošanas periodā veiktos ieguldījumus).  
 
Notekūdeņu attīrīšanas efektivitātes uzlabošana ietver tehnoloģisko procesu veiktspējas pilnveidi, tostarp atjaunojot atsevišķus notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģisko procesu elementus, piemēram, notekūdeņu tvertnes, smilšu uztvērējus, nostādinātājus, gaisa pūtējus aerācijas nodrošināšanai. Savukārt jaunu notekūdeņu attīrīšanas iekārtu izbūve atbalstāma, ja tas ir tehniski un ekonomiski pamatoti un ir būtiski iemesli, kamdēļ esošās notekūdeņu attīrīšanas iekārtas to esošajā atrašanās vietā nav iespējams pārbūvēt, bet iespējams veikt jaunu iekārtu izbūvi citā atrašanās vietā, piemēram, apsvērumi par ietekmi uz vidi, ūdensobjektu, ekosistēmu.
 
Ņemot vērā, ka ieguldījumus plānots veikt tehniskajā un tehnoloģiskajā infrastruktūrā, respektīvi, būtiski neietekmējot publisko ārtelpu, nav saskatīta iespēja piemērot Jaunā Eiropas Bauhaus iniciatīvas principus. 

Atbalstāmas ir arī tādas darbības, kas saistītas ar projekta informācijas, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nosacījumu nodrošināšanu. Komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu īstenošanai izmantojamas ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas. 

Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plānā 2021.-2027. gadam identificēta nepieciešamība pēc centralizētās kanalizācijas sistēmas saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas, atbalstāmo darbību lokā ietverot jaunu tīklu izbūvi, vienlaikus atbalstot esošo tīklu posmu un saistītās infrastruktūras pārbūvi un atjaunošanu. Tādējādi paredzams, ka tiks veicināta aglomerācijas iedzīvotāju pievienošanās centralizētās kanalizācijas sistēmai, samazinot vides piesārņojumu, tostarp neattīrītu notekūdeņu izplūdi vidē, bet esošajos tīklos nodrošinot ne vien avāriju skaitu, bet arī infiltrācijas apjomu samazināšanu. Darbības ietvaros tiktu sekmēta lokālu, īslaicīgu piesārņojuma draudu riska novēršana, tostarp mazinot punktveida piesārņojuma risku, kas Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plāna 2021.-2027. gadam 7. pielikumā “Aglomerāciju novērtējums atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem un to apkopojuma tabula” identificēts 14 aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999. Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plāna 2021.-2027. gadam 6. pielikumā “Aglomerācijās plānoto ieguldījumu apkopojums un to pamatotības novērtējums” identificētas plānotās nepieciešamības pēc tīklu paplašināšanas esošo aglomerāciju ietvaros, kopējam plānotajam finansējumam tīklu attīstībai aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999 sasniedzot 40 708 750 euro.

Ņemot vērā, ka darbības rezultātā paredzams centralizētajā kanalizācijas sistēmā novadīto notekūdeņu daudzuma pieaugums, atbalstāma jaunu kanalizācijas sūkņu staciju izbūve, kā arī esošo staciju pārbūve vai atjaunošana papildus pārsūknēšanas jaudu nodrošināšanai, attīstot esošos tīklus aglomerāciju robežās, vienlaikus samazinot piesārņojuma riskus, ko rada neattīrītu notekūdeņu izplūde vidē. Vienlaikus atbalstāma arī tādas saistītās infrastruktūras kā spiedvadu izbūve, pārbūve vai atjaunošana, nodrošinot hidrauliskās jaudas palielinājumu atbilstoši pieaugušā notekūdeņu ieplūdes daudzuma pieaugumam.

Nepieciešamība pēc notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas attīstības identificēta gan Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plānā 2021.-2027. gadam, gan Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas plānā 2024.-2027. gadam. Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plāna 2021.-2027. gadam 8. pielikumā “Investīciju ieguldījumu virzienu prioritizācija” dūņu apsaimniekošanas infrastruktūras attīstība identificēta 16 aglomerācijās ar CE 2 000 – 9 999. Dūņu apsaimniekošana, ietverot to apstrādi, ir neatņemama notekūdeņu attīrīšanas procesa sastāvdaļa, jo īpaši ņemot vērā to otrreizējas izmantošanas iespējas. Tādēļ sniedzams atbalsts dūņu apsaimniekošanas sekmēšanai un uzlabošanai. 

Visas Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst Programmas 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību” noteiktajiem intervences kodiem – 064 “Ūdens resursu apsaimniekošana un ūdens resursu saglabāšana (tostarp upju baseinu apsaimniekošana, konkrēti pasākumi, kas vērsti uz pielāgošanos klimata pārmaiņām, atkalizmantošana, noplūdes mazināšana)” un 069 “Komerciālo, rūpniecisko atkritumu apsaimniekošana: rašanās novēršanas, apjoma samazināšanas, šķirošanas, atkārtotas izmantošanas, reciklēšanas pasākumi”. Intervences koda koeficients, ar ko aprēķina atbalstu klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai – 40%, koeficients, ar ko aprēķina atbalstu vides mērķu sasniegšanai – 100%. Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst arī Programmas 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību” noteiktajiem intervences kodam 065 "Notekūdeņu savākšana un apstrāde", kura koeficients, ar ko aprēķina atbalstu vides mērķu sasniegšanai – 100%.

Demarkācija ar Programmas 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” nodrošināma, ņemot vērā to, ka 2.2.2.3. pasākuma ietvaros plānotas investīcijas notekūdeņu dūņu pārstrādes nodrošināšanai – atbalsts notekūdeņu dūņu transportēšanai uz notekūdeņu dūņu pārstrādes centru un notekūdeņu dūņu pārstrādes iekārtu izveidei, savukārt 2.2.1.1. pasākuma (un trešās atlases kārtas) ietvaros plānotas investīcijas notekūdeņu dūņu apstrādes nodrošināšanai (darbības, kas ir saistītas ar notekūdeņu attīrīšanas iekārtu darbības procesiem, bet neietver dūņu pārstrādes darbības). 
 
Demarkācija ar Programmas 2.1.1.6. pasākuma otro atlases kārtu tiks nodrošināta, ņemot vērā, ka 2.1.1.6. pasākumā atbalstītas darbības, kas tieši vērstas uz ūdenssaimniecības pakalpojumā iesaistīto iekārtu energoefektivitātes paaugstināšanu, savukārt 2.2.1.1. pasākuma ietvaros darbības vērstas uz notekūdeņu attīrīšanas iekārtu darbības uzlabošanu un notekūdeņu dūņu apstrādes infrastruktūras izveidi. 
 
Demarkācija ar Programmas 2.2.1.1. pasākuma pirmo atlases kārtu tiks nodrošināta, ņemot vērā, ka pirmās atlases kārtas ietvaros atbalstāmas investīcijas Latvijas Republikas ūdenssaimniecības aglomerācijās ar CE 10 000 – 100 000, turklāt Noteikumu projektā un tā anotācijā noteikts, ka trešās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmas investīcijas tajās aglomerācijās, kas pirmajā atlases kārtā varēja saņemt vai saņēma finansējumu. 
  
2.2.1.1. pasākuma trešās kārtas ietvaros nav paredzēts atbalstīt tādas darbības kā pētniecības un attīstības, inovāciju darbības, kas atbalstāmas Eiropas Strukturālo un investīciju fondu mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" (INTERREG) ietvaros, kā arī Noteikumu projektā paredzētās investīcijas nav nodrošināmas LIFE programmas ietvaros, ņemot vērā, ka darbību īstenošanas rezultātā netiktu sasniegti Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2021/783, ar ko izveido vides un klimata pasākumu programmu (LIFE) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1293/2013 II pielikumā noteiktie iznākuma rādītāji.   

Atbilstoši plānotajām atbalstāmajām darbībām Noteikumu projektā noteikti attiecināmo izmaksu veidi, paredzot ar būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā būvprojekta izstrādes un uzraudzības izmaksas), arī tehnoloģisko iekārtu iegādes izmaksas. Pasākuma atlases trešajā atlases kārtā attiecināmais ERAF finansējums nepārsniedz 65 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un līdzfinansējums ir vismaz 35 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Projektu iesniegumos nav iekļaujamas neattiecināmās izmaksas.

Projektos var plānot līdzekļus neparedzētiem gadījumiem vai rezerves izmaksas. Tas ir finanšu apjoms, kas var tikt plānots iepriekš neparedzamu apstākļu iestāšanās seku mazināšanai. Ņemot vērā, ka projektu ietvaros var tikt veikta arī būvniecība, Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nepieciešamības gadījumā var izmantot neparedzēto izdevumu apjomu (līdz 5 procentu apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) vai rezerves izmaksu apjomu (līdz 10 procentu apmērā no projekta attiecināmajām būvniecības izmaksām).

Noteikumu projektā nav paredzētas vienkāršotās izmaksas, jo pasākuma trešajā atlases kārtā tiek piemērots komercdarbības atbalsta regulējums sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi sekmējot administratīvā sloga mazināšanu. 
 
Projekta izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. janvāra. Pirms projekta apstiprināšanas var veikt dažādus sagatavošanās darbus projekta īstenošanai, veikt dokumentācijas izstrādi, taču, ja projekts ir pabeigts pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, tad projekta iesniegums tiek noraidīts. Ārpus projekta drīkst paredzēt izmaksas, kas tiešā veidā nodrošina projekta mērķa sasniegšanu, vienlaikus ievērojot Noteikumu projekta 37. punkta prasības, tas ir, visām darbībām ir jābūt pabeigtām un infrastruktūras objekti ir jābūt funkcionējošiem līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē.
 
Trešās atlases kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu nosacījumiem, bet ne vēlāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim. 

Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka sadarbības iestāde var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā ERAF finansējuma pēc civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu vai vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem noslēgšanas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma. Šāds piešķiramā avansa apmērs noteikts kā optimālākais variants, kas nepieciešams projektu īstenošanai, lai tiktu nodrošināta naudas plūsma projektā iekļauto darbību ieviešanai, ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs ir pašvaldības kapitālsabiedrība, kā arī ņemot vērā, ka nepieciešams veicināt investīciju nonākšanu tautsaimniecībā un nodrošināt n+3 principa izpildi. Vienlaikus projektu iesniedzējiem tiek noteikta prasība reizē ar avansa pieprasījumu iesniegt pamatojumu par spēju avansu izlietot sešu mēnešu laikā. Avansa izlietošanas termiņš noteikts, ņemot vērā plānoto atlases laika grafiku un to, ka infrastruktūras būvniecība ir cieši saistīta ar sezonalitāti  - ziemas sezonā ir ierobežota būvdarbu veikšana ārtelpā, tāpēc nepieciešams plānot ilgāku laiku avansa izlietošanai, iekļaujot arī aktīvās būvdarbu sezonas mēnešus. 
 
Avanss finansējuma saņēmējam tiks izmaksāts tikai tad, ja norādītajā termiņā ir iespējams to apgūt, piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums (vai iepirkumu komisija ir pieņēmusi lēmumu par iepirkuma uzvarētāju) vai noslēgts būvdarbu līgums, pakalpojumu līgums un citos gadījumos atbilstoši sadarbības iestādes noteiktajām iekšējās kārtības noteikumiem. 

Komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi 
Ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs – pašvaldība vai tās izveidota iestāde (tai skaitā aģentūra), vai kapitālsabiedrība, kurai ar pašvaldību ir noslēgts pakalpojuma līgums par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu, projekta iesniegumā pievienojams: 
- ja projekta iesniedzējs ir kapitālsabiedrība - pakalpojuma līgums; 
- ja projekta iesniedzējs ir pašvaldība vai tās iestāde - pārvaldes lēmums; 
- ja projekta iesniedzējs ir pašvaldības aģentūra - saistošie noteikumi. 
 
Visos iepriekšminētajos līdz ar projekta iesniegumu iesniedzamajos dokumentos ietver vismaz šādu informāciju: 
- atsauci uz Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisko nozīmi (turpmāk - Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES), iekļaujot nosacījumus, kādus paredz Eiropas Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES 2. panta 2. punkts, 4. pants un 6. pants; 
- konkrētus sniedzamos sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus; 
- sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas teritoriju; 
- maksu par sabiedriskajiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem; 
- sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas periodu, kas nav īsāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus. 
 
Ja projekta iesniedzējs ir kapitālsabiedrība vai pašvaldības aģentūra, papildus ietver: 
- sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam piešķirto ekskluzīvo vai īpašo tiesību būtību, tajā skaitā norādot atbilstošo pašvaldības administratīvo teritoriju vai pašvaldības administratīvās teritorijas daļu un konkrētos sniedzamos sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus; 
- informāciju par iespēju saņemt atlīdzības maksājumus – investīcijas sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrā – un nosacījumus atlīdzības maksājumu aprēķināšanai, kontrolei un pārskatīšanai, kā arī atlīdzības maksājumu pārmaksas novēršanai un atmaksāšanai; 
- prasības sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam par nepieciešamā tehniskā aprīkojuma uzturēšanu un atjaunošanu, lai nodrošinātu minēto pakalpojumu izpildi saskaņā ar katram konkrētajam pakalpojumam izvirzītajām prasībām. 
 
ERAF finansējumu trešajā atlases kārtā piešķir, piemērojot Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES, nosakot prasību par pārkompensācijas uzraudzību.  Minētā pārkompensācijas uzraudzības mehānisma esamība tiek izvērtēta projekta iesnieguma vērtēšanas procesā. 

Horizontālie principi
Ieguldījumiem projektos noteikti horizontālo principu (turpmāk – HP) "Nenodarīt būtisku kaitējumu", "Energoefektivitāte pirmajā vietā", “Klimatdrošināšana” un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" kritēriji, darbības un ietekme.

Tieša ietekme noteikta attiecībā uz HP “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, projekta ietvaros īstenojot darbības, kas sekmē enerģijas ietaupījumu, kā arī citas darbības, kas ir izmaksefektīvi, tehniski, ekonomiski un videi nekaitīgi alternatīvi pasākumi, un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu. Tieša ietekme noteikta arī attiecībā uz HP “Klimatdrošināšana” ievērošanu, projekta iesniedzējam projekta ietvaros nodrošinot atbilstību pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, izvērtējot klimatiskās ietekmes faktorus un veidojot tādu infrastruktūru, kas ir noturīga pret šo faktoru izpausmi. Projekta iesniedzējam jāaprēķina arī SEG emisiju ietaupījums, ja projektā paredzēts veikt ar dūņu apstrādes un atūdeņošanas iekārtām un infrastruktūru saistītās darbības. 
 
HP “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, uz kā ievērošanu trešajā atlases kārtā noteikta tieša ietekme, ietvaros noteikts nosacījums ievērot zaļā publiskā iepirkuma principu ievērošanu saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 353) 1. un 2. pielikumu, kur tas attiecināms. 

Noteikts, ka projektu atlases trešajā kārtā nav ietekmes uz HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, ņemot vērā, ka projektu mērķis ir saistīts ar tehniskām darbībām, tas ir, iekārtu maiņu vai pielāgošanu, turklāt tehniskās telpas nav pieejamas publiskai lietošanai, tādēļ projektā jāiekļauj vismaz viena vispārīga darbība, to attiecinot uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. Izstrādājot informatīvos materiālus, finansējuma saņēmēji ir īpaši aicināti tos izstrādāt, ievērojot vides un informācijas piekļūstamības principu, proti, informācija būs piekļūstama personām ar funkcionāliem traucējumiem ar vairākiem sensorajiem kanāliem (redze, dzirde, tauste).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā, ka 2.2.1.1. pasākuma ietvaros atbalsts piešķirams atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam Nr. 2012/21/ES, respektīvi, tirgus dalībniekiem, kas vieni paši bez valsts atbalsta nespēj sniegt saimnieciskās darbības, turklāt šie sabiedriskie pakalpojumi tiek sniegti sabiedrības interesēs. Šādas saimnieciskās darbības īstenošanas rezultātā jāgūst saprātīga peļņa, un ne vienmēr šāds peļņas apmērs nodrošina finansiālos līdzekļus pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei vai rekonstrukcijai. Respektīvi, pastāv iespēja, ka bez ERAF finansējuma nebūtu iespējams segt izmaksas, kas saistītas ar ieguldījumiem pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai nepieciešamajā infrastruktūrā. 

Ievērojot 2025. gada 21. februārī Ministru prezidentes Evikas Siliņas paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, kā arī ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem Eiropas Savienības fondu apguvē, tostarp paredzot atteikties no prasībām, kas nav noteiktas kā obligātas saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas tiesību aktiem, netiek izvirzīta prasība projekta iesniedzējam veikt finanšu analīzi, tādējādi mazinot administratīvo slogu. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plāns 2021.–2027. gadam
Apraksts
Noteikumu projekta izstrādē ņemti vērā Notekūdeņu apsaimniekošanas investīciju plānā 2021.-2027. gadam un tā pielikumos iekļautie dati, kas sagatavoti, veicot aptaujas ar ūdenssaimniecības uzņēmumu pārstāvjiem, veicot nepieciešamo investīciju aprēķinus, tostarp norādot uz investīciju nepieciešamībām.
Nosaukums
Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas plāns 2024.–2027. gadam
Apraksts
Noteikumu projekta izstrādē ņemta vērā Notekūdeņu dūņu apsaimniekošanas plāna 2024.-2027. gadam aprakstītie investīciju virzieni, kā arī plānā norādītās alternatīvas.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektus, aglomerāciju ar iedzīvotāju ekvivalentu (CE) no 2 000 līdz 9 999 iedzīvotājiem tiks uzlabota notekūdeņu attīrīšanas efektivitāte, tādējādi tiks paaugstināta attīrīto notekūdeņu kvalitāte, kas attiecīgi ietekmē kopējo apkārtējās vides kvalitāti. 
Sekmējot neattīrīto notekūdeņu centralizētu savākšanu mazināsies decentralizēto kanalizācijas sistēmu lietotāju skaits, vienlaikus uzlabojot kopējo apkārtējās vides kvalitāti. 
Vienlaikus (atbilstoši veicamajām darbībām un investīciju apjomam) paredzama ietekme uz ūdenssaimniecības tarifiem, jo īpaši ņemot vērā, ka jānodrošina šo ieguldījumu uzturēšana par saviem līdzekļiem. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzēji aglomerācijās ar iedzīvotāju ekvivalentu (CE) 2 000 – 9 999 pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas. Īstenojot projektus, ir jāņem vērā Noteikumu projektā noteiktais pieejamais ERAF finansējums, kritēriji projekta iesniegšanai un projektā sasniedzamās rādītāju vērtības. Paredzams, ka darbību īstenošanas rezultātā tiks sekmēta dabas resursu ekonomiski efektīva izmantošana, ierobežojot vides piesārņošanu, veicinot jaunu, vidi saudzējošu tehnoloģiju ieviešanu, vienlaikus atbalstot tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību. 
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Plānots atbalstīt darbības iekārtu maiņai vai uzstādīšanai, arī inženiertīklu uzlabošanai, turklāt notekūdeņu attīrīšanai paredzētas specifiskas iekārtas un detaļas, kas varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, veidojoties pieprasījumam pēc šāda rakstura tehniskajiem risinājumiem. Vienlaikus paredzams, ka sekmējama aprites ekonomikas ieviešana, nodrošinot tālākai izmantošanai atbilstoši apstrādātu notekūdeņu dūņu apjomu. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Darbību īstenošanas rezultātā sagaidāma pozitīva ietekme uz tādu komersantu darbību, kas nodarbojas ar atbalstāmajās darbības iekļauto tehnisko vai tehnoloģisko risinājumu projektēšanu, ražošanu, piegādi, uzstādīšanu, apkopi, uzturēšanu. Investīciju rezultātā sekmējama ilgtspējīga tautsaimniecības attīstība, ierobežojot klimata pārmaiņas un nodrošinot īstenoto darbību ilglaicīgumu. Nodrošinot iekārtu atbilstīgu un efektīvu darbību, iespējama uzņēmumu sociālekonomiskās darbības uzlabošanās, kā arī uzņēmumu finanšu spējas veicināšana. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz vienlīdzīgus konkurences apstākļus visiem atlases kārtas projektu iesniedzējiem.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ieguldījumi atbalstāmajās darbībās sekmēs ne vien mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēju, bet arī sniegs pozitīvu ietekmi šādu uzņēmumu darbiniekiem, kā arī pozitīvi ietekmēs paša sabiedriskā pakalpojuma sniedzēja darbinieku darbu, tas ir, projekta īstenošanā veikto ieguldījumu rezultātā nepieciešama ikdienas darbības uzraudzība, apkope un citu pienākumu veikšana.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2026
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2027
2028
2029
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 828 758
0
5 429 243
0
4 468 666
4 592 434
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 828 758
0
5 429 243
0
4 468 666
4 592 434
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 828 758
0
5 429 243
0
4 468 666
4 592 434
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 828 758
0
5 429 243
0
4 468 666
4 592 434
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem (Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros) indikatīvi ir šādas: 
- 2026. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 1 828 758 euro, ņemot vērā projektu iesniegumu sagatavošanas, iesniegšanas, vērtēšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas laiku; 
- 2027. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 5 429 243 euro
- 2028. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 4 468 666 euro
- 2029. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 4 592 434 euro
- 2030. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 5 134 516 euro
 
Anotācijas izstrādes laikā ietekme uz pašvaldību budžetiem (tostarp līdzfinansējuma sadalījums) nav konkrēti nosakāma. Projektu iesniedzēju un finansējuma saņēmēju loks ietver pašvaldības, to iestādes (tai skaitā aģentūras), kā arī pašvaldību kapitālsabiedrības, tādēļ precīzs līdzfinansējuma dalījums būs skaidrs tikai projektu iesniegumu atlases gaitā. 

Investīcijas plānotas zem šādiem intervences kodiem: 
064 – Ūdens resursu apsaimniekošana un ūdens resursu saglabāšana (tostarp upju baseinu apsaimniekošana, konkrēti pasākumi, kas vērsti uz pielāgošanos klimata pārmaiņām, atkalizmantošana, noplūdes mazināšana) - 13 515 779 euro
069 – Komerciālo, rūpniecisko atkritumu apsaimniekošana: rašanās novēršanas, apjoma samazināšanas, šķirošanas, atkārtotas izmantošanas, reciklēšanas pasākumi - 3 861 651 euro
065 – Notekūdeņu savākšana un apstrāde - 4 076 187 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi plānoti kā ERAF finansējuma daļa
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi plānoti kā ERAF finansējuma daļa
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts neietekmē amata vietu skaita izmaiņas
Cita informācija
Finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

Pēc projektu īstenošanas finansējums infrastruktūras uzturēšanai finansējuma saņēmējam būs jāsedz no saviem līdzekļiem, finansējuma saņēmējs izvērtē spēju izdevumus segt patstāvīgi.

Noteikumu projekts paredz, ka projekta īstenošanas laikā var veidoties neparedzēti izdevumi, kas ir attiecināmi līdz 5% apmērā no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Noteikumu projektā pārņemtas normas attiecībā uz projektā nodrošināmo komunikācijas un vizuālās identitātes prasībām un pievienotās vērtības nodokļa attiecināmību, projekta vadības izmaksām un netiešo likmju piemērošanu, neparedzot stingrākas prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
Noteikumu projektā pārņemta norma, projekta iesniedzējam individuāli un tā saistīto personu grupai vērtējot grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
64. panta 1. punkta c) apakšpunkts
29.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
47. pants
36.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50. pants
36.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 18. punkts
18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācija", Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Pieejama TAP portālā MK noteikumu projekta sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas rezultātā netika saņemti viedokļi, tāpēc viedokļu pārskats netiek pievienots.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projektu izstrādā VARAM, tas tiks saskaņots ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju, Ekonomikas ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju un citām institūcijām (ja nepieciešams) atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajai kārtībai.

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma atlases trešā kārta pozitīvi ietekmē publisko pakalpojumu attīstību, MK noteikumu projektā paredzētajām aktivitātēm uzlabojot sabiedriskā pakalpojuma veikšanas kvalitāti, kā arī, ja attiecināms, ietekmē jaudu, enerģijas galapatēriņu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK noteikumu projekta aktivitātes ietekmē Nacionālā attīstības plāna 2021.˗2027. gadam rīcības virziena “Daba un vide “Zaļais kurss” rīcības virziena uzdevuma Nr. 284 “Augstas un labas kvalitātes virszemes un pazemes ūdensobjektu īpatsvara palielinājuma panākšana, kā arī iekšzemes ūdensobjektu un jūras vides stāvokļa uzlabošana un pazemes ūdens resursu aizsardzība, samazinot antropogēno slodzi, t. sk. notekūdeņu kaitīgo ietekmi uz dabas resursiem un vidi, nodrošinot nepieciešamās infrastruktūras izveidi un veicinot notekūdeņu dūņu apstrādi” mērķu sasniegšanu. Vienlaikus darbību veikšanas rezultātā tiek sekmēta progresa rādītāja Nr. 274 "Augstai un labai ekoloģiskai kvalitātei atbilstošu ūdensobjektu skaits" mērķa sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK noteikumu projekta aktivitāšu veikšana palīdzēs mazināt antropogēno piesārņojumu, vienlaikus sekmējot iedzīvotājiem pievilcīgākas vides attīstību, tajā ietverot arī nepieciešamo inženierkomunikāciju pieejamību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attiecināma HP “Nenodarīt būtisku kaitējumu” un "Klimatdrošināšana" darbību īstenošana, izpildot nepieciešamās prasības HP īstenošanā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK noteikumu projektā paredzēto aktivitāšu īstenošana sekmēs notekūdeņu attīrīšanas iekārtu, centralizētās kanalizācijas sistēmas darbības uzlabošanu, sekmējot klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu, tostarp attiecināma HP “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un "Klimatdrošināšana" darbību īstenošana. Projekta ietvaros, kur tas attiecināms, piemērojams zaļais publiskais iepirkums preču un pakalpojumu grupām, kam tas noteikts MK noteikumos Nr. 353.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta iesniedzēju un finansējuma saņēmēju veiktās darbības tiks daļēji segtas no ERAF finansējuma, mazinot iespējamo notekūdeņu apsaimniekošanas tarifu kāpumu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Ņemot vērā, ka Pasākuma trešajai atlases kārtai nav noteikta ietekme uz HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, projektā jāiekļauj vismaz viena šī HP darbība attiecībā uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. Noteikumu izstrādes laikā ņemtas vērā Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)” (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).

Tādēļ finansējuma saņēmēji aicināti nodrošināt šādu vispārīgu darbību īstenošanu:
- projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa “Viegli lasīt”, kurā iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download (“Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”));
- informācija tīmeklī ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skatīt VARAM vadlīnijas "Tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamība" (pieejams: https://www.varam.gov.lv/lv/wwwvaramgovlv/lv/pieklustamiba).

Attiecībā publisko iepirkumu rīkošanu un HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” finansējuma saņēmēji aicināti projektā īstenot sociāli atbildīgs iepirkumus, pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, nodrošinātu piekļūstamību pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgākā situācijā esošiem cilvēkiem (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).

Projektā var iekļaut arī citas vispārīgas darbības, kas izriet no projekta satura un paredz vienlīdzības, iekļaušanas, nediskriminācijas un pamattiesību ievērošanu un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu.
Pielikumi