Anotācija (ex-ante)

23-TA-1782: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes nodošanu Siguldas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" apakšpunkts, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Inčukalna novada domes (pamatojoties uz Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likumu, pašlaik Siguldas novada domes) 2021. gada 20. janvāra lēmums "Par zemes iegūšanu īpašumā" (sēdes protokols Nr. 1, 6.§) un Siguldas novada domes 2023. gada 15. jūnija lēmums "Par Inčukalna novada domes 2021. gada 20. janvāra lēmuma "Par zemes iegūšanu īpašumā" precizēšanu" (sēdes protokols Nr. 9, 36.§)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Siguldas novada pašvaldības īpašumā valsts meža zemi – valsts nekustamo īpašumu "Garā iela" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 007 0883) 1,2551 ha platībā – Egļupē, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, lai to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Rīkojuma projekts stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No Atsavināšanas likuma 43. panta izriet, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības dod Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu. Atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa noteic, ka valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kuru atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma izpildei, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš. Minētā pašvaldības autonomā funkcija atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam, kurā noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei. 
Nekustamais īpašums "Garā iela" Egļupē, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (kadastra Nr. 8064 007 0883), kurš sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0958, 1,2551 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums), 2023. gada 24. februārī ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0065 0456). 
Nekustamais īpašums ir nodalīts no nekustamā īpašuma "Silciema meža masīvs" (kadastra Nr. 8064 007 0842) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kurš reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā 2019. gada 14. jūnijā (Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 1000 0058 2599) saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 2. panta pirmo daļu kā vēsturiskā Meža departamenta zeme, t. i., valsts meža zeme Meža likuma izpratnē, tāpēc nodalītais atsavināmais Nekustamais īpašums ir valsts meža zeme Meža likuma izpratnē.
Kārtību, kādā atsavināma valsts meža zeme, reglamentē Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 776 "Valsts meža zemes atsavināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 776).
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0958 lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 1,2551 ha platībā.
Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: zemes zem ceļiem platība – 1,2551 ha.
Pēc NĪVKIS datiem, Nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0958 noteikti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu – 16 vietās ar platību no 0,0002 līdz 0,0005 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,3206 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu 110 kilovolti – 0,0811 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija – 1,2551 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0059 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,1672 ha.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) 2017. gada 11. oktobrī vērsās pie Inčukalna novada pašvaldības (pašlaik Siguldas novada pašvaldība; turpmāk – Pašvaldība), informējot, ka uz nekustamā īpašuma "Silciema meža masīvs" (kadastra Nr. 8064 007 0842) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0824, kura ietilpst dārzkopības sabiedrības "Draudzība" teritorijā, atrodas ceļš, kas kalpo tikai dārzkopības sabiedrības "Draudzība" vajadzībām. Ievērojot minēto, LVM lūdza Pašvaldību izvērtēt iespēju sadalīt zemes vienību, zemi zem ceļa izdalot kā atsevišķu zemes vienību, un lemt par ceļa nodošanu pašvaldības funkciju īstenošanai.
Ar Inčukalna novada domes 2017. gada 15. novembra lēmumu (prot. Nr. 10, 34.§) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0824 sadalīta trijās zemes vienībās (kadastra apzīmējumi pēc sadales 8064 007 0880, 8064 007 0881 un 8064 007 0882). Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0882 piešķirta adrese "Garā iela", Egļupe, Inčukalna pagasts, Inčukalna novads.
Ar Inčukalna novada domes 2021. gada 20. janvāra lēmumu "Par zemes iegūšanu īpašumā" (prot. Nr. 1-6.§) nolemts iegūt īpašumā valsts zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0882 pašvaldības autonomās funkcijas izpildei – ceļu būvniecībai, rekonstruēšanai un uzturēšanai. Pašvaldība lēmumā norāda, ka saskaņā ar Inčukalna novada domes 2013. gada 22. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 10/2013 "Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013.–2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem un Grafisko daļu" zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0882 ir nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas – ceļu būvniecības, rekonstruēšanas un uzturēšanas – izpildei.
Ar Siguldas novada pašvaldības domes 2022. gada 14. aprīļa lēmumu (prot. Nr. 8, 60.§) nolemts no zemes vienības "Garā iela" ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0882 nodalīt zemes vienību ar 0,0256 ha lielu platību. Pēc sadales ir izveidots Nekustamais īpašums, kura sastāvā ir zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0958 un platību 1,2551 ha.
Inčukalna novada domes 2021. gada 20. janvāra lēmumā "Par zemes iegūšanu īpašumā" (prot. Nr. 1, 6.§) ir norādīta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0882, kuras platība ir 1,2812 ha, tāpēc Pašvaldība ar 2023. gada 15. jūnija lēmumu "Par Inčukalna novada domes 2021. gada 20. janvāra lēmuma "Par zemes iegūšanu īpašumā",  (prot. Nr. 1, 6.§) precizēšanu" precizēja atsavināmās zemes vienības kadastra apzīmējumu un platību.
Pašvaldība 2023. gada 1. augusta vēstulē Nr. A-6.6/2/3138 apliecina, ka saskaņā ar Inčukalna novada  pašvaldības 2013. gada 22. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 10/2013 "Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013.–2024. gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem un Grafisko daļu" Grafiskās daļas funkcionālā zonējuma karti zemes vienība nav paredzēta apbūvei un tiks izmantota ceļa uzturēšanai.
Noteikumu Nr. 776 5.3. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība atsavināšanas ierosinājumam pievieno Valsts vides dienesta izdotos tehniskos noteikumus vai Vides pārraudzības valsts biroja atzinumu par paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu, ja to paredz normatīvie akti par ietekmes uz vidi novērtējumu. Tādas valsts meža zemes atsavināšana, uz kuras atrodas ceļš, nav iekļauta to darbību sarakstā, kurai atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 30 "Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai" pielikumam būtu jāizsniedz tehniskie noteikumi, un nav ietverta likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1. un 2. pielikumā minēto to darbību sarakstā, kurām būtu nepieciešamas ietekmes uz vidi un ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma procedūras.
Noteikumu Nr. 776 5.4. apakšpunkts noteic, ka pašvaldība valsts meža zemes atsavināšanas ierosinājumam pievieno Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu (ja uz darbību neattiecas šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā prasība) par plānotās darbības atbilstību attiecīgās teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasībām, ja atsavināmā valsts meža zeme atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā. Konkrētajā gadījumā Pašvaldībai nav nepieciešams iesniegt minēto atzinumu, jo Nekustamais īpašums neatrodas īpaši aizsargājamā teritorijā vai mikroliegumā.
Noteikumu Nr. 776 6. punkts noteic: ja atsavināšana nepieciešama ceļu būvniecībai vai atsavinot tādu valsts meža zemi, uz kuras atrodas ceļš, pievieno grafisko ieceres risinājuma plānu vizuāli uztveramā mērogā (M 1 : 500 vai M 1 : 1000), kurā iezīmēta skartās valsts meža zemes robeža, ieceres izvietojums zemes vienībā un tās galvenie parametri (garums, platums, laukums) un aktuālo teksta un grafisko informāciju no NĪVKIS, ja inženierbūve ir reģistrēta NĪVKIS, kā arī izziņu par ilgtermiņa ieguldījumu uzskaiti inženierbūvei, ja būve atrodas pašvaldības bilancē. Minētajā punktā norādītie parametri ir konstatējami no zemes robežu plāna zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8064 007 0958 un NĪVKIS izdrukas datiem par Nekustamo īpašumu.
Tā kā Siguldas novada pašvaldībai pārņemot nekustamo īpašumu bez atlīdzības savā īpašumā, tas būs publiski pieejams un netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, nododot nekustamo īpašumu Pašvaldības īpašumā, komercdarbības atbalsta nosacījumi nav jāievēro. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 2. punkta "a" apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju izpildei, tostarp ceļu būvniecībai vai tādas valsts meža zemes atsavināšanai, uz kuras atrodas ceļš. Minētā pašvaldības autonomā funkcija atbilst Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam, kurā noteikts, ka pašvaldību autonomajās funkcijās ietilpst gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Atbilstoši Meža likuma 44. panta piektajai daļai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju izpildei. Kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, reglamentē noteikumi Nr. 776.
 
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekta būtība ir Zemkopības ministrijai nodot bez atlīdzības Siguldas novada pašvaldības īpašumā valsts meža zemi pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, ievērojot Atsavināšanas likuma 42. panta pirmajā daļā ietverto prasību par valsts nekustamā īpašuma nodošanu atpakaļ Zemkopības ministrijai, ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots Ministru kabineta rīkojumā minētās funkcijas izpildei.
Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar lietu tiesībām, tostarp dažādām aizsargjoslām. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tādējādi Siguldas novada pašvaldībai kā nekustamā īpašuma īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Siguldas novada pašvaldība segs izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārreģistrāciju uz Siguldas novada pašvaldības vārda.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā un Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti". 
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Siguldas novada pašvaldība
  • AS "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi