25-TA-867: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Atbalsta noteikumi par tirgus dalības aktivitātēm" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Atbalsta noteikumi par tirgus dalības aktivitātēm" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts pamatojoties uz Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4. panta 2.daļu, kā arī Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. - 2027. gadam (turpmāk - NIP).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis paaugstināt lielo eksportspējīgo komersantu īpatsvaru ekonomikā, sekmēt uzņēmējdarbību un pētniecības sadarbību, nodrošināt finansējuma pieejamību tirgus dalības aktivitātēm, tādējādi veicinot investīciju piesaisti, inovācijas un eksporta pieaugumu Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar NIP, galvenajam Latvijas ekonomikas izaugsmes dzinējam vidējā termiņā ir jābūt ienākumu pieaugumam no eksporta. Tas ir saistīts ar ģeogrāfisku eksporta iespēju paplašināšanos, spēju iekļauties starptautiskās produktu vērtību ķēdēs un augstākas pievienotās vērtības produkcijas ražošanu un pakalpojumu veidošanu, taču Covid-19 radītās krīzes un pret Ukrainu vērstās militārās agresijas pretpasākumu rezultātā sekas ir atstājušas būtisku ietekmi uz komersantu eksportspēju.
Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par prioritāriem rīcības virzieniem nacionālās industriālās politikas īstenošanai”, Latvija pēdējos gados aizvien vairāk atpaliek no kaimiņvalstīm – kopš 2012. gada Latvijā iekšzemes kopprodukts (turpmāk – IKP) uz iedzīvotāju ir pieaudzis gandrīz divas reizes no 10,9 tūkst. euro līdz 20,7 tūkst. euro, tajā pašā laikā Igaunijā IKP uz iedzīvotāju ir pieaudzis no 13,5 tūkst. euro 2012. gadā līdz 27,2 tūkst. euro, gandrīz par trešdaļu apsteidzot Latviju. Lietuvā IKP uz 1 iedzīvotāju šajā laika posmā ir palielinājies no 11,2 tūkst. euro 2012. gadā līdz 23,6 tūkst. euro. Eksporta apjomi uz 1 iedzīvotāju Latvijā 2022. gadā faktiskajās cenās bija 14,6 tūkst. euro, bet Lietuvā – 20,6 tūkst. euro un Igaunijā – 23,2 tūkst. euro.
Privātās investīcijas veido vien 17% no IKP, bet mērķim būtu jābūt vismaz 23-25% no IKP. Investīciju dinamiku lielā mērā ietekmē vājā kreditēšana, relatīvi zems pieprasījums, kā arī ekonomiskās un politiskās situācijas nenoteiktība ārējā vidē. Ja privātā sektora kreditēšana Latvijā būtu Igaunijas līmenī, tad ekonomikā papildus nonāktu ~ 2 mljrd. euro finansējums gadā, kas būtu ļoti būtisks faktors straujākai komersantu attīstībai. Produktivitātes līmeņa paaugstināšanā komersantu un nozares līmenī būtiska nozīme ir ražošanas modernizācijai, esošo tehnoloģiju pilnveidošanai un jauno tehnoloģiju ieviešanai.
Lai veicinātu Latvijas eksportspējas straujāku kāpumu ilgtermiņā, ir jāīsteno savlaicīga eksporta tirgus konkurentus apsteidzoša stratēģija, specializētu politikas instrumentu pielietošana komersantu dalības stimulēšanai globālajās vērtību ķēdēs (tostarp, dalībai starptautiskās izstādēs, īpaši koncentrējoties uz vienotiem valsts stendiem ar plašu pārstāvniecību visās industriju galvenajās izstādēs, sekmējot visu ieinteresēto komersantu līdzdalību), kas vienlaicīgi uzlabotu komersantu konkurētspēju, mazinātu to ierobežojumus un šķēršļus, uzlabotu efektivitāti, iedrošinātu apgūt arvien jaunas eksporta teritorijas.
2023. gada 13. jūlijā Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 407. "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – 1.2.3.1. pasākums)", kurā tiek nodrošināts atbalsts mazajiem un vidējiem komersantiem (turpmāk - MVU), kā arī biedrībām un nodibinājumiem eksporta veicināšanas aktivitātēm. 1.2.3.1. pasākuma ietvaros gala labuma guvēji var saņemt atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831).
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datiem, 2023. gadā bija 242 lielie komersanti, par 2024. gadu dati no CSP vēl ir nepilnīgi. Attiecīgi tiek pieņemts, ka vismaz 30% no lielajiem komersantiem būs interese par šo noteikumu ietvaros pieejamo atbalstu.
Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par prioritāriem rīcības virzieniem nacionālās industriālās politikas īstenošanai”, Latvija pēdējos gados aizvien vairāk atpaliek no kaimiņvalstīm – kopš 2012. gada Latvijā iekšzemes kopprodukts (turpmāk – IKP) uz iedzīvotāju ir pieaudzis gandrīz divas reizes no 10,9 tūkst. euro līdz 20,7 tūkst. euro, tajā pašā laikā Igaunijā IKP uz iedzīvotāju ir pieaudzis no 13,5 tūkst. euro 2012. gadā līdz 27,2 tūkst. euro, gandrīz par trešdaļu apsteidzot Latviju. Lietuvā IKP uz 1 iedzīvotāju šajā laika posmā ir palielinājies no 11,2 tūkst. euro 2012. gadā līdz 23,6 tūkst. euro. Eksporta apjomi uz 1 iedzīvotāju Latvijā 2022. gadā faktiskajās cenās bija 14,6 tūkst. euro, bet Lietuvā – 20,6 tūkst. euro un Igaunijā – 23,2 tūkst. euro.
Privātās investīcijas veido vien 17% no IKP, bet mērķim būtu jābūt vismaz 23-25% no IKP. Investīciju dinamiku lielā mērā ietekmē vājā kreditēšana, relatīvi zems pieprasījums, kā arī ekonomiskās un politiskās situācijas nenoteiktība ārējā vidē. Ja privātā sektora kreditēšana Latvijā būtu Igaunijas līmenī, tad ekonomikā papildus nonāktu ~ 2 mljrd. euro finansējums gadā, kas būtu ļoti būtisks faktors straujākai komersantu attīstībai. Produktivitātes līmeņa paaugstināšanā komersantu un nozares līmenī būtiska nozīme ir ražošanas modernizācijai, esošo tehnoloģiju pilnveidošanai un jauno tehnoloģiju ieviešanai.
Lai veicinātu Latvijas eksportspējas straujāku kāpumu ilgtermiņā, ir jāīsteno savlaicīga eksporta tirgus konkurentus apsteidzoša stratēģija, specializētu politikas instrumentu pielietošana komersantu dalības stimulēšanai globālajās vērtību ķēdēs (tostarp, dalībai starptautiskās izstādēs, īpaši koncentrējoties uz vienotiem valsts stendiem ar plašu pārstāvniecību visās industriju galvenajās izstādēs, sekmējot visu ieinteresēto komersantu līdzdalību), kas vienlaicīgi uzlabotu komersantu konkurētspēju, mazinātu to ierobežojumus un šķēršļus, uzlabotu efektivitāti, iedrošinātu apgūt arvien jaunas eksporta teritorijas.
2023. gada 13. jūlijā Ministru kabinets apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 407. "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – 1.2.3.1. pasākums)", kurā tiek nodrošināts atbalsts mazajiem un vidējiem komersantiem (turpmāk - MVU), kā arī biedrībām un nodibinājumiem eksporta veicināšanas aktivitātēm. 1.2.3.1. pasākuma ietvaros gala labuma guvēji var saņemt atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831).
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datiem, 2023. gadā bija 242 lielie komersanti, par 2024. gadu dati no CSP vēl ir nepilnīgi. Attiecīgi tiek pieņemts, ka vismaz 30% no lielajiem komersantiem būs interese par šo noteikumu ietvaros pieejamo atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas uzņēmējdarbību raksturo zemas pievienotās vērtības produktu liels īpatsvars, augsta resursu intensitāte un sadarbības un integrācijas trūkumu globālajās vērtību ķēdēs. Latvijas lielo eksportējošo komersantu īpatsvars salīdzinājumā ar Eiropas Savienības (ES) vidējiem rādītājiem ir zemāks. Piemēram, 2022. gadā Latvijas apstrādes rūpniecības produktivitāte bija tikai 46% no ES vidējā līmeņa. Turklāt, lai gan Latvijā ir par trešdaļu lielāks iedzīvotāju skaits nekā Igaunijā, 2022. gadā Latvijas apstrādes rūpniecības apgrozījums bija 11 miljardi euro, salīdzinot ar Igaunijas 19 miljardiem euro.
Eksporta apjoma ziņā 2022. gadā preču un pakalpojumu eksports veidoja 70,4% no kopējās pievienotās vērtības Latvijā, kas ir zemāks rādītājs nekā Lietuvā (87,6%) un Igaunijā (85,5%). Šie dati norāda, ka Latvijas lielo eksportējošo komersantu īpatsvars un to konkurētspēja ir zemāka salīdzinājumā ar citām ES valstīm, īpaši Baltijas reģionā.
Ierobežotais eksportspējīgo komersantu skaits, kā arī lielais mikro un mazo komersantu īpatsvars ekonomikā nestimulē virzību uz zināšanās un inovācijā balstītu produktu un pakalpojumu radīšanu un investīciju piesaisti. Minētais nozīmē, ka ir jārada jauni stimuli Latvijas ekonomikas straujākai attīstībai, kas ļauj piesaistīt mērogojamas investīcijas Latvijas attīstībai visos reģionos.
Latvijas pašvaldībām nav tieša pienākuma meklēt ārējo tirgu partnerus, tomēr tām ir būtiska loma vietējās ekonomikas attīstībā un uzņēmējdarbības veicināšanā, kas var netieši veicināt eksportspēju. Piemēram, Reģionālās politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam uzsvērta pašvaldību loma reģionālās attīstības jautājumos un uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.
Tāpat līdzvērtīgus risinājumus var sniegt ostu pārvaldes, speciālo ekonomisko zonu pārvaldes (turpmāk - SEZ), plānošanas reģioni, pašvaldības, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, valsts kapitālsabiedrības, pašvaldības kapitālsabiedrības, privātas kapitālsabiedrības, publiski privātas kapitālsabiedrības, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un zinātniskās institūcijas, līdz ar to veicinot uzņēmējdarbības attīstību un sadarbojoties ar valsts vai pašvaldības institūcijām, var netieši sekmēt vietējo komersantu eksportspēju. Vērtējot valsts atbalsta pieejamību, ir vērojams, ka lielajiem komersantiem, SEZ, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām un zinātniskajām institūcijām ir ierobežota pieeja valsts atbalstam ārējo tirgus apguves aktivitātēm.
Lai veidotu stratēģisku investīciju piesaisti un veicinātu Latvijas komersantu eksportspēju, turklāt arvien vairāk ieguldot līdzekļus ar pievienoto vērtību jaunu produktu izstrādē un ražošanā, būtiski ir sniegt stimulu arī lielajiem komersantiem, pašvaldībām, pašvaldības kapitālsabiedrībām, privātām kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai, plānošanas reģioniem, ostu pārvaldēm, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām valsts vai pašvaldības dibinātām biedrībām vai nodibinājumiem, SEZ, valsts kapitālsabiedrībām, kā arī zinātniskajām institūcijām, nodrošinot atbalstu eksporta veicināšanas aktivitātēm.
Eksporta apjoma ziņā 2022. gadā preču un pakalpojumu eksports veidoja 70,4% no kopējās pievienotās vērtības Latvijā, kas ir zemāks rādītājs nekā Lietuvā (87,6%) un Igaunijā (85,5%). Šie dati norāda, ka Latvijas lielo eksportējošo komersantu īpatsvars un to konkurētspēja ir zemāka salīdzinājumā ar citām ES valstīm, īpaši Baltijas reģionā.
Ierobežotais eksportspējīgo komersantu skaits, kā arī lielais mikro un mazo komersantu īpatsvars ekonomikā nestimulē virzību uz zināšanās un inovācijā balstītu produktu un pakalpojumu radīšanu un investīciju piesaisti. Minētais nozīmē, ka ir jārada jauni stimuli Latvijas ekonomikas straujākai attīstībai, kas ļauj piesaistīt mērogojamas investīcijas Latvijas attīstībai visos reģionos.
Latvijas pašvaldībām nav tieša pienākuma meklēt ārējo tirgu partnerus, tomēr tām ir būtiska loma vietējās ekonomikas attīstībā un uzņēmējdarbības veicināšanā, kas var netieši veicināt eksportspēju. Piemēram, Reģionālās politikas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam uzsvērta pašvaldību loma reģionālās attīstības jautājumos un uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.
Tāpat līdzvērtīgus risinājumus var sniegt ostu pārvaldes, speciālo ekonomisko zonu pārvaldes (turpmāk - SEZ), plānošanas reģioni, pašvaldības, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, valsts kapitālsabiedrības, pašvaldības kapitālsabiedrības, privātas kapitālsabiedrības, publiski privātas kapitālsabiedrības, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un zinātniskās institūcijas, līdz ar to veicinot uzņēmējdarbības attīstību un sadarbojoties ar valsts vai pašvaldības institūcijām, var netieši sekmēt vietējo komersantu eksportspēju. Vērtējot valsts atbalsta pieejamību, ir vērojams, ka lielajiem komersantiem, SEZ, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām un zinātniskajām institūcijām ir ierobežota pieeja valsts atbalstam ārējo tirgus apguves aktivitātēm.
Lai veidotu stratēģisku investīciju piesaisti un veicinātu Latvijas komersantu eksportspēju, turklāt arvien vairāk ieguldot līdzekļus ar pievienoto vērtību jaunu produktu izstrādē un ražošanā, būtiski ir sniegt stimulu arī lielajiem komersantiem, pašvaldībām, pašvaldības kapitālsabiedrībām, privātām kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai, plānošanas reģioniem, ostu pārvaldēm, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām valsts vai pašvaldības dibinātām biedrībām vai nodibinājumiem, SEZ, valsts kapitālsabiedrībām, kā arī zinātniskajām institūcijām, nodrošinot atbalstu eksporta veicināšanas aktivitātēm.
Risinājuma apraksts
Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 2023. gada 15. septembrī norāda, ka ekonomiskās politikas mērķis ir sasniegt ilgtspējīgu iekšzemes kopprodukta pieaugumu, audzējot produktivitāti, investīcijas, eksportu un nodarbinātību. Kā viens no galvenajiem mērķiem ir īstenot ekonomikas politiku, kas radīs augstākas vērtības produktus un pakalpojumus, atbalstu primāri novirzot eksportējošiem komersantiem un jaunuzņēmumiem.
Ekonomikas attīstība un izaugsme lielā mērā ir saistīta ar iespējām iekļūt ārvalstu tirgos. Līdz ar to, fokusējot valsts intervenci un pēc iespējas novēršot pastāvošās tirgus nepilnības finansējuma pieejamībā un eksportspējas stiprināšanā, t.sk. reģionos, kas bremzē inovāciju attīstību, komersantu ieiešanu jaunos ārvalstu tirgos, ar Noteikumu projektu plānots nodrošināt finansējuma pieejamību lielajiem komersantiem, pašvaldības kapitālsabiedrībām, privātām kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai, valsts kapitālsabiedrībām, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām valsts vai pašvaldības dibinātām biedrībām vai nodibinājumem, pašvaldībām, SEZ, ostu pārvaldēm, plānošanas reģioniem vai zinātniskā institūcijām.
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma mērķis ir palielināt uz eksportu orientētas investīcijas un radīt vidi inovatīvu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu testēšanai un pārbaudīšanai, tādējādi veicinot tautsaimniecības attīstību. Ekonomikas ministrija kā minētā likuma autors, skaidro, ka ar likumu tiek paredzēts, ka prioritāros projektus var īstenot gan privātais sektors, gan publiskais sektors.
Atbilstoši minētajam mērķim, Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums definē noteiktus rīcības virzienus:
1. noteikt kārtību kādā uzņēmējdarbības projektiem nodrošina attiecīgo valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo publisko pakalpojumu sniegšanu prioritārā kārtībā un termiņā;
2. sniegt iespēju atbalstīt uzņēmējdarbības projektus, kas tiek īstenoti likumā noteiktajās prioritārajās jomās;
3. noteikt speciālās regulatīvās vides izveides nosacījumus.
Attiecīgi ar likumu kā vienojošais elements tiek noteikts, ka prioritārie projekti var tikt īstenoti šādās prioritārajās jomās: zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija, fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika, mobilitāte un neto nulles emisiju tehnoloģijas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, būvniecība, transports vai loģistika, ja projekts ir saistīts ar pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma trešā panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4. un 5. punktā minētajās jomās, tūrisms un starptautiski pasākumi, zemas īres mājokļu un sociālo mājokļu būvniecība, drošība un aizsardzība.
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums ļauj tiesību katrā no deleģējumiem Ministru kabinetam izstrādāt savus kritērijus prioritārā projekta statusa noteikšanai. Attiecīgi, gadījumos, kad projekta īstenotājs vēlas saņemt publiskos pakalpojumus paātrinātā kārtībā, šādiem prioritāriem projektiem ir noteikti kritēriji saskaņā ar MK 2025. gada 6. maija noteikumiem Nr. 277 "Kārtība, kādā nodrošina prioritāru publisku pakalpojumu sniegšanu komersantiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 277) jeb pilnveidotais "zaļā koridora" regulējums ar mērķi piesaistīt investīcijas, veicināt eksportu, kā arī sekmēt aizsardzības industrijas attīstību. Regulējums būtiski paplašina to komersantu loku, kuri var saņemt publiskos pakalpojumus paātrinātā kārtībā, atbalstot ne vien prioritāro projektu īstenotājus, bet arī tos komersantus, kuri jau ir veikuši nozīmīgas investīcijas Latvijā. Savukārt projektu īstenotājiem, kuriem nepieciešams finansiāls atbalsts, ar šā likuma 4. panta otro daļu tiek ļauts Ministru kabineta līmenī definēt prioritārā projekta kritērijus atbalsta kvalifikācijai, ievērojot, ka šie projekti tiek īstenoti šā likuma 3.panta pirmās daļas jomās – un šie kritēriji var būt atšķirīgi no MK Noteikumos Nr. 277 noteiktajiem.
Līdz ar to noteikumu projekts ir izstrādāts atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4. pantu otro daļu, kas paredz atbalsta programmas izstrādi prioritārajās jomās.
Atbalsta apmērs un tā piešķiršanas kārtība un kritēriji
Atbalsta programmas īstenošanai finansējums piešķirts saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kura ietvaros Ekonomikas ministrijas budžetā ir paredzēts finansējums atbalsta programmas īstenošanai 2025.gadam 7 125 000 euro un 2026.gadam 4 396 045 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojumam Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” un Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta protokola Nr.32 61.§ 22.4.punktam. Vienlaikus Ministru kabinetā 2025. gada 26. augustā pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" (prot. Nr. 33 53.§) ir iekļauts Ekonomikas ministrijas izdevumu samazināšanas priekšlikums par izdevumu samazināju Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumiem, ka arī investīciju piesaistes pasākumiem, attiecīgi finansējums tiek samazināts par 1 785 715 euro. Kopējais finansējums 2026. gadam ir 4 214 285 euro.
Atbalsta summa viena kalendārā gada laikā vienam atbalsta saņēmējam ir ne vairāk kā 40 000 euro par šo noteikumu 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.7. un 8.8. apakšpunktos minētajām darbībām un izmaksām un ne vairāk par 100 000 euro par 8.9. apakšpunktā minētājām darbībām un izmaksām.
Šo noteikumu 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.7. un 8.8. apakšpunktā minēto darbību atbalsta saņemšanas vērtēšanas kritēriji tiek vērtēti, piešķirot punktus. Minimālais punktu skaits, kas jāsaņem, ir 9 punkti. Noteikumu ietvaros (12.punktā) iekļautie kritēriji tiek izvērtēti, balstoties uz pēdējā noslēgtā finanšu gada datiem, kuram atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.pantam ir jābūt iesniegtam Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskajā deklarēšanās sistēmā
Kritēriji attiecas uz visiem prioritārā projekta iesniedzējiem, izņemot pašvaldības, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes, ostu pārvaldes, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldību dibinātas biedrības vai nodibinājumus, plānošanas reģionus un zinātniskās institūcijas.
Līdzīgi kā šobrīd ir 1.2.3.1. pasākumā, MK noteikumu projektā iekļautie kritēriji, kuros tiek piešķirti punkti, attiecas tikai uz komersantiem un kapitālsabiedrībām, jo kritērijos noteiktie rādītāji, kā, piemēram, neto apgrozījums, atbalsta saņemšanas nozare atbilstoši Eurostat klasifikatoram, ieguldījums pētniecībā un attīstībā, ir attiecināmi uz komersantu saimniecisko darbību. Kritēriji, kuros tiek piešķirti punkti, tiek izvērtēti, balstoties uz pēdējā noslēgtā finanšu gada datiem, līdz ar to tie atspoguļo saimnieciskās darbības rādītājus, savukārt pašvaldības, valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, zinātniskās institūcijas, ostu pārvaldes un speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes finansējumu saņem no publiskajiem avotiem – valsts budžeta, pašvaldību budžetiem, kas nozīmē, ka to gada pārskati atspoguļo piešķirtā budžeta izpildi, kuru nevar izvērtēt, piešķirot punktus.
Vienlaikus, saistībā ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu, projekti tiek vērtēti, ņemot vērā darbības, kurām atbalsts tiek piešķirts, nevis atbalsta saņēmēja juridisko statusu.
Aģentūra atbalstu piešķir atklātas prioritāro projektu pieteikumu atlases veidā. Aģentūra pieņem prioritāro projektu iesniedzēju prioritāro projekta pieteikumu līdz brīdim, kamēr pieejams finansējums. Aģentūra informē publiskajā vidē, kā arī business.gov.lv par atlases noslēgšanos.
Atbalsta saņēmēju mērķauditorija (jeb prioritārā projekta iesniedzēji) lielais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 2. panta 24. punktam, valsts kapitālsabiedrība, pašvaldības kapitālsabiedrība, privāta kapitālsabiedrība, publiski privāta kapitālsabiedrība, kurā kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai pašvaldība, SEZ, ostu pārvalde, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, plānošanas reģions vai zinātniskā institūcija.
Atbalsts noteikumu ietvaros tiek sniegts granta vai nefinanšu atbalsta veidā:
* saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831) - 60% atbalsta intensitāte;
* kā atbalsts, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja projekta iesniedzējam paredzētais atbalsts tiek sniegts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu vai tāds atbalsts, kuru piešķirot, tas neatbilst vismaz vienai Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajai komercdarbības atbalstu raksturojošajai pazīmei,- 85% atbalsta intensitāte.
Atbalsts šo noteikumu ietvaros nekvalificējas ka komercdarbības atbalsts tikai tādos gadījumos, kad atbalsts šo noteikumu ietvaros ir paredzēts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu.
Būtiski ņemt vērā, ka ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības pamatā ir nosacījums, ka investīcijas izmantotas sabiedriskā labuma gūšanai, t.i., veiktās investīcijas ir kā sabiedrisks labums iedzīvotājiem, komersantiem, kā arī valstij kopumā.
Ar saimniecisko darbību nesaistītas prioritāro projektu, piemēri:
1) pašvaldība piesakās vizītei uz izstādi Berlīnē, kurā notiek izstāde tūrisma jomā. Pašvaldība izstādē pārstāv tikai savu vārdu, kā arī veicina Latvijas tēla attīstību kopumā. Pašvaldība nedrīkst pārstāvēt konkrētus komersantus;
2) zinātniskā institūcija piesakās vizītei uz izstādi Itālijā, kurā notiek izstāde tehnoloģiju jomā. Zinātniskā institūcija reklamē Latviju, Latvijas sabiedrību kā tehnoloģiju ekspertu, Latvijas zinātnieku spējas utt, konkrēti nereklamējot tieši zinātniskās iestādes piedāvātos pakalpojumus;
3) ostu pārvalde piesakās mērķa tirgus pētījumu izstrādei, kas kopumā nodrošina tirgus pārskatāmību nevis tieši šai ostai, bet reģionam vai valstij kopumā.
Attiecīgi līdz ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka atbalstu var sniegt saimnieciska rakstura prioritāriem projektiem, piemērojot de minimis atbalstu vai arī atbalstu, kas nav komercdarbības atbalsts ar saimniecisku darbību nesaistītiem prioritāriem projektiem.
Aģentūras nodrošina prioritāro projektu uzraudzību, lai prioritārā projekta dzīves ciklā ar saimniecisko darbību nesaistīts prioritārais projekts nekļūst par tādu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Atbalsta saņēmējam visā prioritārā projekta dzīves ciklā ir pienākums informēt Aģentūru, ja ar saimniecisko darbību nesaistīts prioritārais projekts tā dzīves ciklā kļūst par prioritāro projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, vai citiem nosacījumiem, kas var ietekmēt atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Prioritārā projekta dzīves cikls - prioritārā projekta īstenošanas laiks, kurā ir iespējams gūt finansiālu vai ekonomisku labumu no projektā saņemtā atbalsta. Projekta dzīves cikla ilgums ir no prioritārā projekta iesniegšanas līdz noslēguma pārskata iesniegšanai.
Attiecināmās darbības un izmaksas:
Noteikumu projekta ietvaros atbalsta saņēmējam atbalstāmas šādas darbības un izmaksas:
* dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē (oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā reģistrācijas maksa; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā maksa par stenda noformējumu; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā mārketinga pakalpojumu izmaksas, kā dalībnieka informācijas izvietošana izstādes katalogā, speciālā preses izdevumā, pasākuma norises telpās, un citas ar izstādes stendu saistītas papildpakalpojuma izmaksas, piemēram, elektrības izmaksas, stenda apdrošināšanas izmaksas, interneta pieslēguma izmaksas u.c. ar izstādes stendu saistītas papildpakalpojuma izmaksas);
* reklāmas kampaņas izstrādes un vadības izmaksas, lai produktu palaistu eksporta tirgū;
* mārketinga vizuālo materiālu (bukletu, baneru vai videoklipu) izstrādes izmaksas par produktu vai pakalpojumu;
* mērķa tirgus pētījuma izstrāde un iegāde (mērķa tirgus pētījuma izstrādes vai iegādes izmaksas);
* telemārketinga pakalpojumi ārvalstu sadarbības partneru meklēšanai (maksa par telemārketinga pakalpojumiem – zvanu veikšanu un kampaņveidīgas informācijas sūtīšanu, lai ieinteresētu un piesaistītu pakalpojumam vai produktam jaunus klientus un sadarbības partnerus, kā arī lai papildinātu klientu un sadarbības partneru datubāzes);
* dalība Aģentūras organizētajos nacionālajos stendos ārvalstīs, tirdzniecības misijās un Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītēs (Valsts prezidenta, Ministru prezidenta vai ministru), (dalības maksa, ko noteikusi Aģentūra, par piedalīšanos tirdzniecības misijā vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītē ārvalstī, tai skaitā Aģentūras noteiktās izmaksas par nacionālā stenda, tirdzniecības misijas vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes organizēšanu; ceļa (transporta) izdevumi, kas saistīti ar neregulāro lidojumu un starpvalstu ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases sabiedriskā transporta (dzelzceļa, gaisa un ūdens transporta un starpvalstu koplietošanas autotransporta (autobusa)) izmantošanu (tai skaitā transporta pakalpojuma sniedzēja noteiktā papildu maksa, bez kuras pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties, un bagāžas maksa) līdz norises valstij un atpakaļ, kā arī maksa par pārbraucieniem uz citu valsti, tai skaitā citu pilsētu (ja plānoti vairāki pasākumi). Ceļa (transporta) izdevumus sedz arī tad, ja pakalpojuma iegādei izmanto starpnieku un šādi pakalpojumi neietver komisijas maksu. Izdevumus sedz ne vairāk kā trim personām, kuras ir tirdzniecības misijas vai augstu valsts amatpersonu vizītes dalībnieki vai kuras ir pilnvarotas pārstāvēt tos šajos pasākumos (nacionālo stendu dalībniekiem minētos ceļas izdevumus nesedz);
* dalība Aģentūras organizētās ienākošajās komercdarbības vizītēs Latvijā (dalības maksa, ja Aģentūra to ir noteikusi);
* ārvalstu atbilstošās ārējā tirgus nozares eksperta piesaiste tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai, kā arī ārvalstu atbilstošas nozares eksperta piesaiste tirgus darbības pārorientācijai un veicināšanai (ārvalstu atbilstošās nozares eksperta pakalpojuma izmaksas eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai dalībnieka eksporta tirgos; tirdzniecības aģentu pakalpojumu piesaistes izmaksas tirgus darbības pārorientācijai).
Ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tiek ņemti vērā šādi nosacījumi:
* Aģentūra, pirms de minimis atbalsta piešķiršanas prioritārā projekta iesniedzējam, pārbauda, vai plānotā de minimis atbalsta summa, kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu, viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
* Ja prioritārā projekta iesniedzējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas šo noteikumu projekta ietvaros uzskatāmas par neatbalstāmajām darbībām vai nozarēm, prioritārā projekta iesniedzējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu.
* Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
* Aģentūra atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, tai skaitā nodrošina piešķirtā atbalsta uzskaiti un informācijas glabāšanu 10 gadus no dienas, kad atbilstoši šiem noteikumiem ir piešķirts pēdējais atbalsts, kā arī pēc pieprasījuma iesniedz šo informāciju Eiropas Komisijā.
* Atbalsta saņēmējs nodrošina ar atbalsta sniegšanu saistītās dokumentācijas un informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
* Atbalsts tiek piešķirts ar Aģentūras lēmumu par atbalsta piešķiršanu un ir uzskatāms par atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 8. punktā minētos nosacījumus. Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Aģentūra pirms atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai prioritārā projekta iesniedzējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu (ja attiecināms). Ja prioritārā projekta iesniedzējs neatbilst minētajam nosacījumam, Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu. Aģentūra nesniedz atbalstu atbalsta saņēmējam, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā pieļaujamā limita un, ja nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums. Augstāk minētā kārtība, kādā aģentūra pārbauda atbalsta saņēmēja nodokļu parādus vai noslēgtās vienošanās, tiks noteikta Aģentūras iekšējās kārtības noteikumos.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai prioritārā projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lai pasākuma ietvaros nodrošinātu demarkācijas principa ievērošanu un lai atbalsta saņēmējs par vienām un tām pašām izmaksām atbalstu nesaņem vienlaicīgi no dažādiem finansējuma avotiem, ar prioritārā projekta iesniegumu prioritārā projekta iesniedzējs norāda īstenotos un plānotos projektus, kā arī Aģentūra de minimis atbalsta uzskaites sistēmā, vērtējot atbalsta piešķiršanu pārliecinās, vai konkrētajām darbībām par vienām un tām pašām izmaksām atbalsts jau nav saņemts.
Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes netiks finansētas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Ekonomikas ministrija ir pārskatījusi atbalsta programmas, kurā iespējama demarkācija ar šo Noteikumu projektu un ir secināms, ka tāda ir viena atbalsta programma - SAM 1.2.1.4. pasākums “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”.
Ekonomikas attīstība un izaugsme lielā mērā ir saistīta ar iespējām iekļūt ārvalstu tirgos. Līdz ar to, fokusējot valsts intervenci un pēc iespējas novēršot pastāvošās tirgus nepilnības finansējuma pieejamībā un eksportspējas stiprināšanā, t.sk. reģionos, kas bremzē inovāciju attīstību, komersantu ieiešanu jaunos ārvalstu tirgos, ar Noteikumu projektu plānots nodrošināt finansējuma pieejamību lielajiem komersantiem, pašvaldības kapitālsabiedrībām, privātām kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, kuru kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai, valsts kapitālsabiedrībām, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām valsts vai pašvaldības dibinātām biedrībām vai nodibinājumem, pašvaldībām, SEZ, ostu pārvaldēm, plānošanas reģioniem vai zinātniskā institūcijām.
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma mērķis ir palielināt uz eksportu orientētas investīcijas un radīt vidi inovatīvu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu testēšanai un pārbaudīšanai, tādējādi veicinot tautsaimniecības attīstību. Ekonomikas ministrija kā minētā likuma autors, skaidro, ka ar likumu tiek paredzēts, ka prioritāros projektus var īstenot gan privātais sektors, gan publiskais sektors.
Atbilstoši minētajam mērķim, Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums definē noteiktus rīcības virzienus:
1. noteikt kārtību kādā uzņēmējdarbības projektiem nodrošina attiecīgo valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniedzamo publisko pakalpojumu sniegšanu prioritārā kārtībā un termiņā;
2. sniegt iespēju atbalstīt uzņēmējdarbības projektus, kas tiek īstenoti likumā noteiktajās prioritārajās jomās;
3. noteikt speciālās regulatīvās vides izveides nosacījumus.
Attiecīgi ar likumu kā vienojošais elements tiek noteikts, ka prioritārie projekti var tikt īstenoti šādās prioritārajās jomās: zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija, fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika, mobilitāte un neto nulles emisiju tehnoloģijas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, būvniecība, transports vai loģistika, ja projekts ir saistīts ar pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma trešā panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4. un 5. punktā minētajās jomās, tūrisms un starptautiski pasākumi, zemas īres mājokļu un sociālo mājokļu būvniecība, drošība un aizsardzība.
Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums ļauj tiesību katrā no deleģējumiem Ministru kabinetam izstrādāt savus kritērijus prioritārā projekta statusa noteikšanai. Attiecīgi, gadījumos, kad projekta īstenotājs vēlas saņemt publiskos pakalpojumus paātrinātā kārtībā, šādiem prioritāriem projektiem ir noteikti kritēriji saskaņā ar MK 2025. gada 6. maija noteikumiem Nr. 277 "Kārtība, kādā nodrošina prioritāru publisku pakalpojumu sniegšanu komersantiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 277) jeb pilnveidotais "zaļā koridora" regulējums ar mērķi piesaistīt investīcijas, veicināt eksportu, kā arī sekmēt aizsardzības industrijas attīstību. Regulējums būtiski paplašina to komersantu loku, kuri var saņemt publiskos pakalpojumus paātrinātā kārtībā, atbalstot ne vien prioritāro projektu īstenotājus, bet arī tos komersantus, kuri jau ir veikuši nozīmīgas investīcijas Latvijā. Savukārt projektu īstenotājiem, kuriem nepieciešams finansiāls atbalsts, ar šā likuma 4. panta otro daļu tiek ļauts Ministru kabineta līmenī definēt prioritārā projekta kritērijus atbalsta kvalifikācijai, ievērojot, ka šie projekti tiek īstenoti šā likuma 3.panta pirmās daļas jomās – un šie kritēriji var būt atšķirīgi no MK Noteikumos Nr. 277 noteiktajiem.
Līdz ar to noteikumu projekts ir izstrādāts atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4. pantu otro daļu, kas paredz atbalsta programmas izstrādi prioritārajās jomās.
Atbalsta apmērs un tā piešķiršanas kārtība un kritēriji
Atbalsta programmas īstenošanai finansējums piešķirts saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kura ietvaros Ekonomikas ministrijas budžetā ir paredzēts finansējums atbalsta programmas īstenošanai 2025.gadam 7 125 000 euro un 2026.gadam 4 396 045 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojumam Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” un Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta protokola Nr.32 61.§ 22.4.punktam. Vienlaikus Ministru kabinetā 2025. gada 26. augustā pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" (prot. Nr. 33 53.§) ir iekļauts Ekonomikas ministrijas izdevumu samazināšanas priekšlikums par izdevumu samazināju Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumiem, ka arī investīciju piesaistes pasākumiem, attiecīgi finansējums tiek samazināts par 1 785 715 euro. Kopējais finansējums 2026. gadam ir 4 214 285 euro.
Atbalsta summa viena kalendārā gada laikā vienam atbalsta saņēmējam ir ne vairāk kā 40 000 euro par šo noteikumu 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.7. un 8.8. apakšpunktos minētajām darbībām un izmaksām un ne vairāk par 100 000 euro par 8.9. apakšpunktā minētājām darbībām un izmaksām.
Šo noteikumu 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.7. un 8.8. apakšpunktā minēto darbību atbalsta saņemšanas vērtēšanas kritēriji tiek vērtēti, piešķirot punktus. Minimālais punktu skaits, kas jāsaņem, ir 9 punkti. Noteikumu ietvaros (12.punktā) iekļautie kritēriji tiek izvērtēti, balstoties uz pēdējā noslēgtā finanšu gada datiem, kuram atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.pantam ir jābūt iesniegtam Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskajā deklarēšanās sistēmā
Kritēriji attiecas uz visiem prioritārā projekta iesniedzējiem, izņemot pašvaldības, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes, ostu pārvaldes, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldību dibinātas biedrības vai nodibinājumus, plānošanas reģionus un zinātniskās institūcijas.
Līdzīgi kā šobrīd ir 1.2.3.1. pasākumā, MK noteikumu projektā iekļautie kritēriji, kuros tiek piešķirti punkti, attiecas tikai uz komersantiem un kapitālsabiedrībām, jo kritērijos noteiktie rādītāji, kā, piemēram, neto apgrozījums, atbalsta saņemšanas nozare atbilstoši Eurostat klasifikatoram, ieguldījums pētniecībā un attīstībā, ir attiecināmi uz komersantu saimniecisko darbību. Kritēriji, kuros tiek piešķirti punkti, tiek izvērtēti, balstoties uz pēdējā noslēgtā finanšu gada datiem, līdz ar to tie atspoguļo saimnieciskās darbības rādītājus, savukārt pašvaldības, valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, zinātniskās institūcijas, ostu pārvaldes un speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes finansējumu saņem no publiskajiem avotiem – valsts budžeta, pašvaldību budžetiem, kas nozīmē, ka to gada pārskati atspoguļo piešķirtā budžeta izpildi, kuru nevar izvērtēt, piešķirot punktus.
Vienlaikus, saistībā ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu, projekti tiek vērtēti, ņemot vērā darbības, kurām atbalsts tiek piešķirts, nevis atbalsta saņēmēja juridisko statusu.
Aģentūra atbalstu piešķir atklātas prioritāro projektu pieteikumu atlases veidā. Aģentūra pieņem prioritāro projektu iesniedzēju prioritāro projekta pieteikumu līdz brīdim, kamēr pieejams finansējums. Aģentūra informē publiskajā vidē, kā arī business.gov.lv par atlases noslēgšanos.
Atbalsta saņēmēju mērķauditorija (jeb prioritārā projekta iesniedzēji) lielais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 2. panta 24. punktam, valsts kapitālsabiedrība, pašvaldības kapitālsabiedrība, privāta kapitālsabiedrība, publiski privāta kapitālsabiedrība, kurā kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai pašvaldība, SEZ, ostu pārvalde, Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas valsts vai pašvaldības dibinātas biedrības vai nodibinājumi, plānošanas reģions vai zinātniskā institūcija.
Atbalsts noteikumu ietvaros tiek sniegts granta vai nefinanšu atbalsta veidā:
* saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831) - 60% atbalsta intensitāte;
* kā atbalsts, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja projekta iesniedzējam paredzētais atbalsts tiek sniegts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu vai tāds atbalsts, kuru piešķirot, tas neatbilst vismaz vienai Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajai komercdarbības atbalstu raksturojošajai pazīmei,- 85% atbalsta intensitāte.
Atbalsts šo noteikumu ietvaros nekvalificējas ka komercdarbības atbalsts tikai tādos gadījumos, kad atbalsts šo noteikumu ietvaros ir paredzēts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu.
Būtiski ņemt vērā, ka ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības pamatā ir nosacījums, ka investīcijas izmantotas sabiedriskā labuma gūšanai, t.i., veiktās investīcijas ir kā sabiedrisks labums iedzīvotājiem, komersantiem, kā arī valstij kopumā.
Ar saimniecisko darbību nesaistītas prioritāro projektu, piemēri:
1) pašvaldība piesakās vizītei uz izstādi Berlīnē, kurā notiek izstāde tūrisma jomā. Pašvaldība izstādē pārstāv tikai savu vārdu, kā arī veicina Latvijas tēla attīstību kopumā. Pašvaldība nedrīkst pārstāvēt konkrētus komersantus;
2) zinātniskā institūcija piesakās vizītei uz izstādi Itālijā, kurā notiek izstāde tehnoloģiju jomā. Zinātniskā institūcija reklamē Latviju, Latvijas sabiedrību kā tehnoloģiju ekspertu, Latvijas zinātnieku spējas utt, konkrēti nereklamējot tieši zinātniskās iestādes piedāvātos pakalpojumus;
3) ostu pārvalde piesakās mērķa tirgus pētījumu izstrādei, kas kopumā nodrošina tirgus pārskatāmību nevis tieši šai ostai, bet reģionam vai valstij kopumā.
Attiecīgi līdz ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka atbalstu var sniegt saimnieciska rakstura prioritāriem projektiem, piemērojot de minimis atbalstu vai arī atbalstu, kas nav komercdarbības atbalsts ar saimniecisku darbību nesaistītiem prioritāriem projektiem.
Aģentūras nodrošina prioritāro projektu uzraudzību, lai prioritārā projekta dzīves ciklā ar saimniecisko darbību nesaistīts prioritārais projekts nekļūst par tādu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Atbalsta saņēmējam visā prioritārā projekta dzīves ciklā ir pienākums informēt Aģentūru, ja ar saimniecisko darbību nesaistīts prioritārais projekts tā dzīves ciklā kļūst par prioritāro projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, vai citiem nosacījumiem, kas var ietekmēt atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Prioritārā projekta dzīves cikls - prioritārā projekta īstenošanas laiks, kurā ir iespējams gūt finansiālu vai ekonomisku labumu no projektā saņemtā atbalsta. Projekta dzīves cikla ilgums ir no prioritārā projekta iesniegšanas līdz noslēguma pārskata iesniegšanai.
Attiecināmās darbības un izmaksas:
Noteikumu projekta ietvaros atbalsta saņēmējam atbalstāmas šādas darbības un izmaksas:
* dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē (oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā reģistrācijas maksa; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā maksa par stenda noformējumu; oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā mārketinga pakalpojumu izmaksas, kā dalībnieka informācijas izvietošana izstādes katalogā, speciālā preses izdevumā, pasākuma norises telpās, un citas ar izstādes stendu saistītas papildpakalpojuma izmaksas, piemēram, elektrības izmaksas, stenda apdrošināšanas izmaksas, interneta pieslēguma izmaksas u.c. ar izstādes stendu saistītas papildpakalpojuma izmaksas);
* reklāmas kampaņas izstrādes un vadības izmaksas, lai produktu palaistu eksporta tirgū;
* mārketinga vizuālo materiālu (bukletu, baneru vai videoklipu) izstrādes izmaksas par produktu vai pakalpojumu;
* mērķa tirgus pētījuma izstrāde un iegāde (mērķa tirgus pētījuma izstrādes vai iegādes izmaksas);
* telemārketinga pakalpojumi ārvalstu sadarbības partneru meklēšanai (maksa par telemārketinga pakalpojumiem – zvanu veikšanu un kampaņveidīgas informācijas sūtīšanu, lai ieinteresētu un piesaistītu pakalpojumam vai produktam jaunus klientus un sadarbības partnerus, kā arī lai papildinātu klientu un sadarbības partneru datubāzes);
* dalība Aģentūras organizētajos nacionālajos stendos ārvalstīs, tirdzniecības misijās un Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītēs (Valsts prezidenta, Ministru prezidenta vai ministru), (dalības maksa, ko noteikusi Aģentūra, par piedalīšanos tirdzniecības misijā vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītē ārvalstī, tai skaitā Aģentūras noteiktās izmaksas par nacionālā stenda, tirdzniecības misijas vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes organizēšanu; ceļa (transporta) izdevumi, kas saistīti ar neregulāro lidojumu un starpvalstu ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases sabiedriskā transporta (dzelzceļa, gaisa un ūdens transporta un starpvalstu koplietošanas autotransporta (autobusa)) izmantošanu (tai skaitā transporta pakalpojuma sniedzēja noteiktā papildu maksa, bez kuras pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties, un bagāžas maksa) līdz norises valstij un atpakaļ, kā arī maksa par pārbraucieniem uz citu valsti, tai skaitā citu pilsētu (ja plānoti vairāki pasākumi). Ceļa (transporta) izdevumus sedz arī tad, ja pakalpojuma iegādei izmanto starpnieku un šādi pakalpojumi neietver komisijas maksu. Izdevumus sedz ne vairāk kā trim personām, kuras ir tirdzniecības misijas vai augstu valsts amatpersonu vizītes dalībnieki vai kuras ir pilnvarotas pārstāvēt tos šajos pasākumos (nacionālo stendu dalībniekiem minētos ceļas izdevumus nesedz);
* dalība Aģentūras organizētās ienākošajās komercdarbības vizītēs Latvijā (dalības maksa, ja Aģentūra to ir noteikusi);
* ārvalstu atbilstošās ārējā tirgus nozares eksperta piesaiste tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai, kā arī ārvalstu atbilstošas nozares eksperta piesaiste tirgus darbības pārorientācijai un veicināšanai (ārvalstu atbilstošās nozares eksperta pakalpojuma izmaksas eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai dalībnieka eksporta tirgos; tirdzniecības aģentu pakalpojumu piesaistes izmaksas tirgus darbības pārorientācijai).
Ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tiek ņemti vērā šādi nosacījumi:
* Aģentūra, pirms de minimis atbalsta piešķiršanas prioritārā projekta iesniedzējam, pārbauda, vai plānotā de minimis atbalsta summa, kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu, viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
* Ja prioritārā projekta iesniedzējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas šo noteikumu projekta ietvaros uzskatāmas par neatbalstāmajām darbībām vai nozarēm, prioritārā projekta iesniedzējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu.
* Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
* Aģentūra atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, tai skaitā nodrošina piešķirtā atbalsta uzskaiti un informācijas glabāšanu 10 gadus no dienas, kad atbilstoši šiem noteikumiem ir piešķirts pēdējais atbalsts, kā arī pēc pieprasījuma iesniedz šo informāciju Eiropas Komisijā.
* Atbalsta saņēmējs nodrošina ar atbalsta sniegšanu saistītās dokumentācijas un informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
* Atbalsts tiek piešķirts ar Aģentūras lēmumu par atbalsta piešķiršanu un ir uzskatāms par atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 8. punktā minētos nosacījumus. Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Aģentūra pirms atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai prioritārā projekta iesniedzējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu (ja attiecināms). Ja prioritārā projekta iesniedzējs neatbilst minētajam nosacījumam, Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu. Aģentūra nesniedz atbalstu atbalsta saņēmējam, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā pieļaujamā limita un, ja nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums. Augstāk minētā kārtība, kādā aģentūra pārbauda atbalsta saņēmēja nodokļu parādus vai noslēgtās vienošanās, tiks noteikta Aģentūras iekšējās kārtības noteikumos.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai prioritārā projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lai pasākuma ietvaros nodrošinātu demarkācijas principa ievērošanu un lai atbalsta saņēmējs par vienām un tām pašām izmaksām atbalstu nesaņem vienlaicīgi no dažādiem finansējuma avotiem, ar prioritārā projekta iesniegumu prioritārā projekta iesniedzējs norāda īstenotos un plānotos projektus, kā arī Aģentūra de minimis atbalsta uzskaites sistēmā, vērtējot atbalsta piešķiršanu pārliecinās, vai konkrētajām darbībām par vienām un tām pašām izmaksām atbalsts jau nav saņemts.
Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes netiks finansētas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Ekonomikas ministrija ir pārskatījusi atbalsta programmas, kurā iespējama demarkācija ar šo Noteikumu projektu un ir secināms, ka tāda ir viena atbalsta programma - SAM 1.2.1.4. pasākums “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvie risinājumu, tomēr šobrīd, lai veicinātu eksportu, ir pieejams atbalsts Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 407 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" ietvaros, taču šī atbalsta programma paredzēta tikai mazajiem un vidējiem komersantiem. Attiecīgi ir nepieciešama jauna atbalsta programma, kas nodrošinās atbalstu gan lielajiem komersantiem, gan pašvaldībām, gan Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām valsts vai pašvaldības dibinātām biedrībām vai nodibinājumem, zinātniskajām institūcijām, SEZ, kā arī valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības kapitālsabiedrībām, privātām kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, kurām kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Skatīt 1.3. sadaļu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs lielos komersantus, jo sniegs atbalsta iespējas ārējo tirgu apguves aktivitātēm, lai veicinātu eksporta apjomu.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmes makroekonomisko vidi, jo atbalsts tiks sniegts lielajiem komersantiem ārējo tirgu apguves aktivitātēm, lai veicinātu eksporta apjomu.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs nozares konkurētspēju, jo atbalsts tiks sniegts lielajiem komersantiem ārējo tirgu apguves aktivitātēm, lai veicinātu eksporta apjomu.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts sniegt atbalstu arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta vienlīdzīga pieeja atbalsta saņemšanai gan MVU (citās programmās), gan lielajiem komersantiem, kā arī SEZ, ostu pārvaldēm, valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām, plānošanas reģioniem, kā arī zinātniskajām institūcijām.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, ņemot vērā, ka šāds atbalsts un tā atdeve var veicināt jaunu darba vietu izveidi.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
lielie uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
11,38
euro
12,00
stundas
1
atbalsta saņēmēji
1
reize
136,56
Noteikumu projekta aprēķins tiek attiecināts uz 22. un 29.punktu. Saskaņā ar 22.punktā minēto, dokumentu sagatavošanai gala saņēmējam var būt nepieciešamas aptuveni 12 stundas. Ņemot vērā valstī vidējo darba samaksu, kas pēc Centrālās statistikas datiem 2024. gadā ir 11,38 euro stundā, var secināt, ka dokumentu sagatavošanas monetārās izmaksas ka gala saņēmējam nepārsniedz 136,56 euro. Savukārt 29.punktā minētās izmaksas par informācijas uzglabāšanu, nesasniedz 1 euro, līdz ar to aprēķinā netiek atspoguļoti.
Kopā
136,56
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 125 000
0
4 214 285
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 125 000
0
4 214 285
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 125 000
0
4 214 285
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 125 000
0
4 214 285
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas budžetā ir paredzēts finansējums atbalsta programmas īstenošanai 2025.gadam 7 125 000 euro un 2026.gadam 6 000 000 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojumam Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” un Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta protokola Nr.32 61.§ 22.4.punktam.
Vienlaikus Ministru kabinetā 2025. gada 26. augustā pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" (prot. Nr. 33 53.§) ir iekļauts Ekonomikas ministrijas izdevumu samazināšanas priekšlikums par izdevumu samazināju Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumiem, ka arī investīciju piesaistes pasākumiem, attiecīgi finansējums tiek samazināts par 1 785 715 euro. Kopējais finansējums 2026. gadam ir 4 214 285 euro.
Vienlaikus Ministru kabinetā 2025. gada 26. augustā pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" (prot. Nr. 33 53.§) ir iekļauts Ekonomikas ministrijas izdevumu samazināšanas priekšlikums par izdevumu samazināju Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumiem, ka arī investīciju piesaistes pasākumiem, attiecīgi finansējums tiek samazināts par 1 785 715 euro. Kopējais finansējums 2026. gadam ir 4 214 285 euro.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2831)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 2023/2831 vispārīgi
Noteikumu projekta 6.1. un 23.1. apakšpunkts, 17., 18., 29., 35. un 36. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 16. un 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr.651/2831
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a9c220ae-aa05-400c-abcc-0dc57f39a789
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā līdzdalība notika no 24.04.2025. - 08.05.2025., viedokļi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Ekonomikas ministrija
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
13,81
euro
5,00
stundas
1
nav iespējams novērtēt potencialo pieteikumu skaitu
1
nav iespējams novērtēt potencialo pieteikumu skaitu
69,05
Attiecīgie pienākumi ir paredzēti šo noteikumu 21., 23., 24., 25., 27., 28., 29., 30., 34., 35. punktā. Administratīvās izmaksas aprēķinātas, pamatojoties uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem par vidējo darba samaksu nostrādātā stundā vispārējā valdības sektorā. Laika patēriņš noteikts, ņemot vērā šī brīža situāciju. Aprēķins piemērojams vienam pieteikumam.
Kopā
69,05
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
