23-TA-776: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumos Nr. 227 "Gaļas liellopu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pašreiz spēkā ir Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumi Nr. 227 “Gaļas liellopu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība”” (turpmāk – noteikumi Nr. 227), kuros noteiktas pārraudzības un snieguma pārbaudes prasības gaļas liellopiem, kā arī noteikti snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu virspārraudzības nosacījumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumos Nr. 227 “Gaļas liellopu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavoti, lai precizētu snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu virspārraudzības nosacījumus, kuru veic šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrība (turpmāk – biedrība), kā arī pārraudzības uzsākšanas paziņošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz noteikumi Nr. 227 nosaka, ka biedrība saskaņā ar paškontroles procedūrās noteiktajiem kritērijiem veic virspārraudzību snieguma pārbaudes ganāmpulkos, lai pārliecinātos par snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu ticamību. Virspārraudzības laikā biedrības speciālisti pārliecinās par snieguma pārbaudes datu atbilstību noteikumu Nr. 227 un audzēšanas programmā noteiktajām prasībām, kā arī par audzēšanas programmā iesaistīto gaļas liellopu identitāti pēc DNS ģenētiskās kvalitātes. Biedrība virspārraudzības rezultātus fiksē pārbaudes aktā, kurā norāda konstatētās neatbilstības, un par tām informē Lauksaimniecības datu centru un Pārtikas un veterināro dienestu.
Saskaņā ar Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumu virspārraudzība ir individuālās lauksaimniecības dzīvnieku snieguma pārbaudes un pārraudzības sistēmas sastāvdaļa, ko veic biedrība. Noteikumos Nr. 227 ir nepieciešams precizēt un papildināt esošos snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu virspārraudzības nosacījumus, lai nodrošinātu, ka biedrībām ir vienota pieeja virspārraudzības organizēšanā. Noteikumu projekts nosaka, ka biedrības izveidota speciālistu grupa organizēs snieguma pārbaudes datu virspārraudzību. Biedrība par virspārraudzības laikā konstatētajām neatbilstībām sagatavos pārbaudes aktu un turpmāk to iesniegs Lauksaimniecības datu centra komisijai, kas izveidota atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju (turpmāk – komisija), izvērtēšanai. Komisija izvērtēs snieguma pārbaudes datu virpsārraudzības rezultātus. Izcelsmes datu virspārraudzības rezultātus nav nepieciešams izvērtēt, jo DNS analīžu rezultāti apliecina to, vai dzīvnieks ir cēlies no attiecīgajiem vecākiem.
Pašreiz noteikumi Nr. 227 nosaka, ka ganāmpulka īpašnieks paziņo Lauksaimniecības datu centram par pārraudzības uzsākšanu, iesniedzot iesniegumu, bet turpmāk ganāmpulka īpašnieks par pārraudzības uzsākšanu paziņos, izmantojot Lauksaimniecības datu centra snieguma pārbaudes un pārraudzības informācijas datubāzi (turpmāk – datubāze).
Noteikumos Nr. 227 jāizdara grozījumi, lai precizētu un papildinātu tiesisko regulējumu.
Saskaņā ar Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumu virspārraudzība ir individuālās lauksaimniecības dzīvnieku snieguma pārbaudes un pārraudzības sistēmas sastāvdaļa, ko veic biedrība. Noteikumos Nr. 227 ir nepieciešams precizēt un papildināt esošos snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu virspārraudzības nosacījumus, lai nodrošinātu, ka biedrībām ir vienota pieeja virspārraudzības organizēšanā. Noteikumu projekts nosaka, ka biedrības izveidota speciālistu grupa organizēs snieguma pārbaudes datu virspārraudzību. Biedrība par virspārraudzības laikā konstatētajām neatbilstībām sagatavos pārbaudes aktu un turpmāk to iesniegs Lauksaimniecības datu centra komisijai, kas izveidota atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju (turpmāk – komisija), izvērtēšanai. Komisija izvērtēs snieguma pārbaudes datu virpsārraudzības rezultātus. Izcelsmes datu virspārraudzības rezultātus nav nepieciešams izvērtēt, jo DNS analīžu rezultāti apliecina to, vai dzīvnieks ir cēlies no attiecīgajiem vecākiem.
Pašreiz noteikumi Nr. 227 nosaka, ka ganāmpulka īpašnieks paziņo Lauksaimniecības datu centram par pārraudzības uzsākšanu, iesniedzot iesniegumu, bet turpmāk ganāmpulka īpašnieks par pārraudzības uzsākšanu paziņos, izmantojot Lauksaimniecības datu centra snieguma pārbaudes un pārraudzības informācijas datubāzi (turpmāk – datubāze).
Noteikumos Nr. 227 jāizdara grozījumi, lai precizētu un papildinātu tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 227 10.2. apakšpunkts nosaka, ka ganāmpulka īpašnieks pirms pārraudzības sākšanas paziņo par to Lauksaimniecības datu centram, iesniedzot iesniegumu. Turpmāk ganāmpulka īpašnieks par pārraudzības uzsākšanu paziņos, izmantojot datubāzi, līdz ar to samazināsies papīra dokumentu aprite un tiks atvieglota Lauksaimniecības datu centra darbība.
Risinājuma apraksts
Lai pilnveidotu normatīvo regulējumu tiek precizēts noteikumu Nr. 227 10.2. apakšpunkts, nosakot, ka ganāmpulka īpašnieks par pārraudzības uzsākšanu paziņo datubāzē (noteikumu projekta 1. punkts).
Problēmas apraksts
Pašreiz noteikumu Nr. 227 34. punkts nosaka, ka biedrība saskaņā ar paškontroles procedūrās noteiktajiem kritērijiem veic virspārraudzību snieguma pārbaudes ganāmpulkos, lai pārliecinātos par snieguma pārbaudes un gaļas liellopu izcelsmes datu ticamību. Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 227 34. punktu, nosakot, ka biedrība, kurai būs radušās aizdomas par audzēšanas programmas īstenošanā iesaistīto dzīvnieku snieguma pārbaudes datu neatbilstību, veiks šo datu virspārraudzību, iesaistot speciālistu grupu. Biedrība virspārraudzības darbā iesaistīs personas, kuras ir saņēmušas sertifikātu attiecīgajā darbības jomā, atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju.
Risinājuma apraksts
Lai pilnveidotu normatīvo regulējumu tiek precizēts noteikumu Nr. 227 34. punkts, nosakot, ja biedrībai ir radušās aizdomas par audzēšanas programmas īstenošanā iesaistīto dzīvnieku snieguma pārbaudes datu neatbilstību, biedrības izveidota speciālistu grupa organizēs šo datu virspārraudzību (noteikumu projekta 2. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 227 36. punkts nosaka, ka biedrība virspārraudzības rezultātus fiksē pārbaudes aktā, norādot konstatētās neatbilstības, un par konstatētajām neatbilstībām informē Lauksaimniecības datu centru un Pārtikas un veterināro dienestu. Ir nepieciešams precizēt esošos nosacījumus noteikumu Nr. 227 36. punktā nosakot, ka turpmāk biedrība pārbaudes aktu, kurā ir norādīti pārbaudītie snieguma pārbaudes ganāmpulki un konstatētās neatbilstības, iesniedz izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par attiecīgo snieguma pārbaudes datu anulēšanu Lauksaimniecības datu centra komisijai. Noteikumu projektā ir noteikts, ka komisija ir izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumiem Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju", kura vērtē un pieņem lēmumus par sertifikāta izsniegšanu, apturēšanu un anulēšanu, kā arī apliecības apturēšanu un atsaukšanu personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju. Šī komisija izvērtē savstarpēji saistītus jautājumus, kas izriet no personu darbības un biedrību pildītajiem pienākumiem. Minētā komisija jau šobrīd izvērtē slaucamo govju un kazu virspārraudzības rezultātus saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumiem Nr. 228 "Slaucamo govju un slaucamo kazu pārraudzības un snieguma pārbaudes kārtība".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 227 36. punktu, kā arī papildināt ar 36.1 punktu. Noteikumu projektā noteikts, ka tad, ja biedrība konstatē, ka snieguma pārbaudes dati ir neatbilstoši, tā rezultātus fiksē pārbaudes aktā, norādot pārbaudītos snieguma pārbaudes ganāmpulkus un konstatētās neatbilstības (noteikumu projekta 3. punkts).
Kā arī noteikumu projektā noteikts, ka biedrība pārbaudes aktu par konstatētajām neatbilstībām iesniedz Lauksaimniecības datu centra komisijai (noteikumu projekta 4. punkts). Minētās komisijas nolikumu Lauksaimniecības datu centrs precizēs atbilstoši normatīvajam regulējumam.
Kā arī noteikumu projektā noteikts, ka biedrība pārbaudes aktu par konstatētajām neatbilstībām iesniedz Lauksaimniecības datu centra komisijai (noteikumu projekta 4. punkts). Minētās komisijas nolikumu Lauksaimniecības datu centrs precizēs atbilstoši normatīvajam regulējumam.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir noteikts, ka biedrība pārbaudes aktu par konstatētajām neatbilstībām virspārraudzības laikā, turpmāk iesniegs Lauksaimniecības datu centra izveidotai komisijai un tā izvērtēs biedrību konstatētās neatbilstībās un pieņems lēmumu par attiecīgo snieguma pārbaudes datu anulēšanu. Ir nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 227 ar nosacījumu, kādos gadījumos komisija pieņems lēmumu par attiecīgo snieguma pārbaudes datu anulēšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 227 ar 36.2 punktu, lai noteiktu, ka komisija, pamatojoties uz biedrības konstatēto, pieņem lēmumu par attiecīgo snieguma pārbaudes datu anulēšanu, ja šie dati nav iegūti saskaņā ar noteikumu Nr. 227 prasībām, attiecīgās šķirnes audzēšanas programmas prasībām vai tie neatbilst normatīvajos aktos par dzīvnieku audzēšanu un ciltsdarbu noteiktajām prasībām, kā arī, ja personai, kas vērtē eksterjeru un temperamentu, nav spēkā esoša sertifikāta, personai, kas iegūst pārraudzības datus, nav spēkā esoša sertifikāta vai apliecība vai personai, kas veic mākslīgo apsēklošanu, nav spēkā esoša sertifikāta vai apliecība (noteikumu projekta 5. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts nosaka, ka komisija izvērtē un pieņem lēmumu par snieguma pārbaudes datu anulēšanu, līdz ar to noteikumos Nr. 227 ir nepieciešams noteikt komisijas lēmumu apstrīdēšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 227 ar 36.3 punktu, lai noteiktu, ka komisijas lēmumu var apstrīdēt mēneša laikā no to spēkā stāšanās dienas, iesniedzot iesniegumu Lauksaimniecības datu centra direktoram, bet direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā (noteikumu projekta 6. punkts).
Problēmas apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteikti izcelsmes datu virspārraudzības nosacījumi. Biedrība veic izcelsmes datu virspārraudzību, lai pārbaudītu audzēšanas programmas īstenošanā iesaistīto dzīvnieku identitāti pēc DNS ģenētiskās kvalitātes. DNS analīžu rezultāti apliecina to, vai dzīvnieks ir cēlies no attiecīgajiem vecākiem. Ja dzīvnieka izcelsme neatbilst dokumentos un datubāzē norādītajai, šie izcelsmes dati tiek dzēsti no datubāzes. Latvijā liellopu izcelsmi pēc DNS ģenētiskās kvalitātes var noteikt Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūtā "BIOR" (turpmāk – institūts). Ja biedrība dzīvnieku identitāti pēc DNS ģenētiskās kvalitātes veic institūtā, tad institūta speciālisti ir tiesīgi veikt labojumus datubāzē. Ja biedrība dzīvnieku identitāti pēc DNS ģenētiskās kvalitātes veic ārpus Latvijas, tad biedrība par to informē Lauksaimniecības datu centru, kas veic nepieciešamos labojumus datubāzē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 227 ar 36.4 un 36.5 punktu. Noteikumu projektā noteikts, ka biedrība veic izcelsmes datu virspārraudzību, kuras laikā biedrība pārbauda audzēšanas programmas īstenošanā iesaistīto dzīvnieku identitāti pēc DNS ģenētiskās kvalitātes un to organizē atbilstoši pieejamiem finanšu līdzekļiem (noteikumu projekta 7. punkts).
Kā arī noteikumu projektā noteikts, ka atbilstoši DNS analīžu rezultātiem, ja ir nepieciešami attiecīgā dzīvnieka izcelsmes datu labojumi datubāzē, biedrība par to informē Lauksaimniecības datu centru. (noteikumu projekta 8. punkts).
Kā arī noteikumu projektā noteikts, ka atbilstoši DNS analīžu rezultātiem, ja ir nepieciešami attiecīgā dzīvnieka izcelsmes datu labojumi datubāzē, biedrība par to informē Lauksaimniecības datu centru. (noteikumu projekta 8. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Gaļas liellopu ganāmpulku īpašnieki, kas veic pārraudzību vai snieguma pārbaudi.
Ietekmes apraksts
Pēc Lauksaimniecības datu centra datiem, gaļas liellopu pārraudzība notiek 1161 ganāmpulkos.
Personas, kas uzskaita gaļas liellopu pārraudzības un snieguma pārbaudes datus.
Personas, kas uzskaita gaļas liellopu pārraudzības un snieguma pārbaudes datus.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības – SIA “Latvijas Gaļas liellopu audzētāju asociācija” un SIA “Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju savienība”.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
SIA “Latvijas Gaļas liellopu audzētāju asociācija” un SIA “Latvijas Šķirnes dzīvnieku audzētāju savienība”.Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sanāksme ar nevalstiskajām organizācijām 21.03.2023.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauksaimniecības datu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi