25-TA-2426: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās un piektās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju 4.3.5.1.pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās un piektās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir paredzēt 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” (turpmāk – 4.3.5.1. pasākums) pirmās kārtas trešā uzsaukuma īstenošanu un precizēt atsevišķus 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas īstenošanas nosacījumus attiecībā uz nekustamā īpašuma īpašumtiesībām un zemes iegādi, kā arī veikt citus redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
4.3.5.1. pasākuma īstenošanu reglamentē Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumi Nr.173 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.1.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” pirmās un piektās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 173). Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 173:
1) 6. un 7. punktu 4.3.5.1. pasākuma pirmā kārta tiek īstenota divos uzsaukumos atklātas projektu iesniegumu atlases veidā, bet piektā kārta tiek īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas īstenošanai ir pieejams kopējais attiecināmais finansējums 46 769 934 euro, tai skaitā pirmajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 37 574 226 euro, bet piektajai kārtai – 9 195 708 euro;
2) 42. punktu finansējuma saņēmējs pēc sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (turpmāk – SBSP) infrastruktūras izveides projektā ne vairāk kā 24 mēnešus nodrošina SBSP sniegšanu projekta mērķa grupas personām;
3) 28. punktu gadījumā, ja projektā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas vietas, nekustamajam īpašumam, kurā par projekta īstenošanai piešķirtajiem līdzekļiem tiks veikti ieguldījumi, ir jābūt finansējuma saņēmēja īpašumā;
4) 30. punktu nekustamā īpašuma (zeme, ēkas un būves) iegādes izmaksas nepārsniedz 10 procentus no SBSP infrastruktūras izveidei plānotajām attiecināmajām izmaksām;
5) 46.5. un 46.6. apakšpunktu finansējuma saņēmējam ir jānodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpilde, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās;
6) 46.11. apakšpunktu finansējuma saņēmējam (pašvaldībām vai to izveidotiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem), piesaistot projekta atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, ir jānodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir 1) informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam; 2) parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
7) 23.2. apakšpunktu projektos aprūpes mājas tipa pakalpojumu (grupu māja (dzīvoklis)) sniegšanai plāno Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteiktās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksas – 1 705 euro mēnesī par personai individuāli sniegtu atbalstu, ievērojot, ka kopējais atbalsts pakalpojuma sniegšanai vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai nepārsniedz 40 918 euro 24 mēnešu periodā.
1) 6. un 7. punktu 4.3.5.1. pasākuma pirmā kārta tiek īstenota divos uzsaukumos atklātas projektu iesniegumu atlases veidā, bet piektā kārta tiek īstenota ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas īstenošanai ir pieejams kopējais attiecināmais finansējums 46 769 934 euro, tai skaitā pirmajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 37 574 226 euro, bet piektajai kārtai – 9 195 708 euro;
2) 42. punktu finansējuma saņēmējs pēc sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (turpmāk – SBSP) infrastruktūras izveides projektā ne vairāk kā 24 mēnešus nodrošina SBSP sniegšanu projekta mērķa grupas personām;
3) 28. punktu gadījumā, ja projektā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas vietas, nekustamajam īpašumam, kurā par projekta īstenošanai piešķirtajiem līdzekļiem tiks veikti ieguldījumi, ir jābūt finansējuma saņēmēja īpašumā;
4) 30. punktu nekustamā īpašuma (zeme, ēkas un būves) iegādes izmaksas nepārsniedz 10 procentus no SBSP infrastruktūras izveidei plānotajām attiecināmajām izmaksām;
5) 46.5. un 46.6. apakšpunktu finansējuma saņēmējam ir jānodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpilde, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās;
6) 46.11. apakšpunktu finansējuma saņēmējam (pašvaldībām vai to izveidotiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem), piesaistot projekta atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, ir jānodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir 1) informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam; 2) parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
7) 23.2. apakšpunktu projektos aprūpes mājas tipa pakalpojumu (grupu māja (dzīvoklis)) sniegšanai plāno Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteiktās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksas – 1 705 euro mēnesī par personai individuāli sniegtu atbalstu, ievērojot, ka kopējais atbalsts pakalpojuma sniegšanai vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai nepārsniedz 40 918 euro 24 mēnešu periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros ir noslēgusies projektu iesniegumu vērtēšana, bet pirmās kārtas otrā uzsaukuma ietvaros projektu iesniegumu vērtēšana tuvojas noslēgumam. Jau šobrīd zināms, ka visi iesniegtie projektu iesniegumi abās kārtās tiks apstiprināti un kopumā 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas abos uzsaukumos tiks īstenoti 18 projekti par kopējo attiecināmo finansējumu ~ 31 178 837 euro, veidojot atlikumu ~ 6 395 389 euro apmērā. Savukārt 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros tiks īstenoti 7 projekti par kopējo attiecināmo finansējumu indikatīvi 7 173 252 euro, veidojot atlikumu 2 022 456 euro apmērā. Ņemot vērā jau šobrīd konstatēto 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas finansējuma atlikumu indikatīvi 8 417 845 euro apmērā un to, ka šobrīd nav nosegtas SBSP vajadzības visu pašvaldību teritorijās, ir nepieciešams īstenot jaunu – trešo projektu iesniegumu uzsaukumu pirmās kārtas ietvaros (t.sk. pārdalot tā īstenošanai arī 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma atlikumu). Trešā uzsaukuma īstenošanas nosacījumi būs identiski pirmās kārtas otrajam uzsaukumam attiecībā uz projektu iesniedzējiem un SBSP infrastruktūras izveidi un SBSP sniegšanu (tai skaitā izmaksu apmēri un ierobežojumi). Vienlaikus, ņemot vērā ierobežoto finansējuma apmēru trešā uzsaukuma īstenošanai (8.4 milj. euro, ar kuru iespējams atbalstīt četru līdz sešu jaunu projektu īstenošanu), lai nodrošinātu, ka atbalstītie projekti veicina vienmērīgu sociālo pakalpojumu attīstību un tiek īstenoti pašvaldībās, kurās konkrētā veida pakalpojums nav pieejams, trešā uzsaukuma īstenošanai tiek noteikts teritoriālais ierobežojums. T.i., tiks atbalstīti tikai tādi projekti, kuros plānota SBSP infrastruktūras izveide un pakalpojumu sniegšana to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kurās nav izveidoti attiecīgie sociālo pakalpojumu sniedzēji. Tas palielinātu iespēju izveidot jaunus dienas aprūpes centrus, specializētās darbnīcas un grupu mājas (dzīvokļus) to pašvaldību teritorijās, kurās to nav, nevis tikai paplašinātu to pieejamību pašvaldību teritorijās, kurās šie pakalpojumu jau ir izveidoti.
Pēc Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra datiem uz 2025.gada 1.oktobri:
- grupu dzīvokļi pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija 10 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz deviņām pašvaldībām un grupu dzīvokļi pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils valstspilsētā, Talsu novadā, Līvānu novadā, Ludzas novadā, Ādažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā un Saulkrastu novadā;
- specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija 13 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz deviņām pašvaldībām un specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils valstspilsētā, Krāslavas novadā, Līvānu novadā, Ķekavas novadā, Mārupes novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Saulkrastu novadā un Valkas novadā;
- dienas aprūpes centri pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija četrās pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz divām pašvaldībām un dienas aprūpes centri pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils novadā un Mārupes novadā;
- dienas aprūpes centri bērniem ar funkcionāliem traucējumiem nebija 15 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz 13 pašvaldībām un dienas aprūpes centri bērniem ar funkcionāliem traucējumiem vēljoprojām nebūs Saldus novadā, Ventspils novadā, Augšdaugavas novadā, Ādažu novadā, Ķekavas novadā, Limbažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Gulbenes novadā, Valkas novadā un Jelgavas novadā;
- dienas aprūpes centri pensijas vecuma personām nebija 31 pašvaldībā, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz 28 un dienas aprūpes centri pensijas vecuma personām vēljoprojām nebūs Ventspils valstpilsētā, Saldus novadā, Talsu novadā, Ventspils novadā, Daugavpils valstpilsētā, Balvu novadā, Krāslavas novadā, Līvānu novadā, Ludzas novadā, Rēzeknes novadā, Jūrmalas valstspilsētā, Ādažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Saulkrastu novadā, Siguldas novadā, Alūksnes novadā, Cēsu novadā, Gulbenes novadā, Madonas novadā, Smiltenes novadā, Valkas novadā, Jelgavas valstspilsētā, Jēkabpils novadā, Dobeles novadā un Jelgavas novadā.
4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma īstenošana veicinās arī 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas uzraudzības rādītāju sasniegšanu, tai skaitā lielākam lokam mērķa grupas personu būs iespēja saņemt tiem nepieciešamos SBSP.
2. Ņemot vērā, ka tiks īstenots jauns (trešais) uzsaukums, kura ietvaros SBSP infrastruktūras izveides fāzi projektos visticamāk nebūs iespējams pabeigt līdz 2027. gada 31.decembrim, attiecīgi SBSP sniegšanas fāzi projektos nebūs iespējams nodrošināt maksimālos 24 mēnešus. Tāpat var būt arī citi iemesli, kādēļ SBSP sniegšanas fāzi projektos nebūs iespējams nodrošināt maksimālos 24 mēnešus. Piemēram, iekavējas projekta mērķa grupas nokomplektēšana, personu individuālo vajadzību novērtējumu veikšana un attiecīgi SBSP pakalpojuma sniegšanas uzsākšana, kā arī projekta gaitā dažādu objektīvu iemeslu dēļ personai vairs nav nepieciešams sniegt SBSP pakalpojumu, kā rezultātā tā jāaizstāj ar citu mērķa grupas personu. Tāpēc nepieciešams noteikt, ka gadījumā, ja projektos SBSP sniegšana mērķa grupas personām ir īsāka par 24 mēnešiem, tad projektā plāno arī proporcionāli mazākas izmaksas SBSP sniegšanai kā MK notikumos Nr.173 noteiktās maksimālās izmaksas uz vienu mērķa grupas personu. Minētais nosacījumus būtu attiecināms uz 4.3.5.1. pasākuma abām kārtām (un visiem uzsaukumiem), jo arī pirmās kārtas abos uzsaukumos vai piektajā kārtā projektos var iekavēties SBSP infrastruktūras fāze un tajos nebūs iespējams sniegt SBSP 24 mēnešus.
3. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas ietvaros ir atbalstāmi ieguldījumi gan jaunu ēku būvniecībai, gan esošu būvju un ēku pārbūvei vai atjaunošanai, nepieciešams precizēt īpašumtiesību nosacījumus attiecībā uz ieguldījumiem esošajās ēkās, kurās plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) infrastruktūru, t.i., noteikt, ka tās var būt nodotas finansējuma saņēmējam lietošanā, nevis īpašumā, kā to šobrīd paredz MK noteikumi Nr.173. Atbilstoši izmaiņām Civillikumā, vairs nav pieļaujama jaunu dzīvojamo ēku (ar ēkas lietošanas kodu 1130) būvniecība uz zemes (nekustamā īpašuma), kas nav dzīvojamās ēkas attīstītāja īpašumā. Tādējādi tiek nodrošināts, ka gan zeme, gan dzīvojamā ēka ir viena īpašnieka nekustamais īpašums. Attiecīgi nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punktā minēto nosacījumu, to attiecinot tikai uz gadījumiem, kad grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu veido no jauna būvējamā dzīvojamā ēkā.
4. Atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas[1] nosacījumiem Eiropas Reģionālā attīstības fonda (4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas gadījumā ESF Plus šķērsfinansējums) ietvaros nav attiecināmas zemes iegādes izmaksas, ja summa pārsniedz 10 procentus no attiecīgās projekta darbības (infrastruktūras izveides) kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Taču šobrīd MK noteikumi Nr. 173 paredz plašāku ierobežojumu, t.i. ka 10 procentu ierobežojums ir uz visu veidu nekustamo īpašumu. Tas savukārt ierobežo SBSP izveides iespējas.
5. MK noteikumu Nr. 173 46.6. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmēja pienākums savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievietot informāciju par projekta īstenošanu un aktualizēt to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, tieši izriet no MK noteikumu Nr.173 46.5. apakšpunktā noteiktā pienākuma finansējuma saņēmējam nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Proti, 46.6. apakšpunktam ir paskaidrojošs raksturs attiecībā uz 46.5. apakšpunktā finansējuma saņēmējam noteiktajām prasībām. Papildus tam, 46.5. apakšpunktā norādīta atsauce uz nesaistošiem dokumentiem (vadlīnijām).
6. MK noteikumos Nr.173 nepieciešams pārskatīt šobrīd noteiktos nosacījumus attiecībā uz interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanu, redakcionāli tos precizējot un salāgojot ar citos nozares normatīvajos aktos ietvertajām redakcijām;
7. Uzsākot projektu īstenošanu un SBSP sniegšanu citā 4.3.5.1. pasākuma kārtā (otrā kārta), ir identificēta situācija, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnvērtīgi piemērot MK noteikumos paredzēto vienas vienības izmaksu likmi aprūpes mājās tipa (grupu māja) pakalpojumiem, kas ir 1 705 euro mēnesī. Lai projektā piemērotu šo likmi (attiecināms arī uz 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektu SBSP sniegšanas fāzi), grupu mājas pakalpojuma sniegšanas ietvaros vienai mērķa grupas personai ir jānodrošina individuālais atbalsts 160 kontaktstundu apmērā (5,3 stundas dienā) mēnesī. No 4.3.5.1. pasākuma otrās kārtas finansējuma saņēmējiem ir saņemta informācija, ka ne visām mērķa grupas personām ir nepieciešams un iespējams nodrošināt 160 stundas individuālo atbalstu. Līdz ar to pastāv risks gadījumos, ja kādai mērķa grupas personai nav iespējams vai nav nepieciešams nodrošināt individuālu atbalstu 160 stundu apmērā mēnesī, sadarbības iestāde nevarēs attiecināt vienas vienības mēneša likmes piemērošanu konkrētajā mēnesī un finansējuma saņēmējam faktiski netiks kompensētas izmaksas par grupu mājas pakalpojuma nodrošināšanu attiecīgajā mēnesī, kaut individuālais atbalsts personai būs sniegts, piemēram, 130 stundas mēnesī. Līdz ar to 4.3.5.1. pasākuma otrajā tika paredzēta arī vienas vienības stundas likmes piemērošana aprūpes mājās tipa pakalpojumu sniegšanai, tādējādi ļaujot finansējuma saņēmējiem izvēlēties projektā piemērotāko, mērķa grupas vajadzībām atbilstošāko vienas vienības izmaksu likmi – stundas likmi vai mēneša likmi. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas SBSP sniegšanas fāzes nosacījumi ir identiski kā 4.3.5.1. pasākuma otrajā kārtā, nepieciešams vienas vienības izmaksu stundas likmes piemērošanas iespēju paredzēt arī 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektos.
[1] Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Pēc Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra datiem uz 2025.gada 1.oktobri:
- grupu dzīvokļi pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija 10 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz deviņām pašvaldībām un grupu dzīvokļi pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils valstspilsētā, Talsu novadā, Līvānu novadā, Ludzas novadā, Ādažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā un Saulkrastu novadā;
- specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija 13 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz deviņām pašvaldībām un specializētās darbnīcas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils valstspilsētā, Krāslavas novadā, Līvānu novadā, Ķekavas novadā, Mārupes novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Saulkrastu novadā un Valkas novadā;
- dienas aprūpes centri pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem nebija četrās pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz divām pašvaldībām un dienas aprūpes centri pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem vēljoprojām nebūs Ventspils novadā un Mārupes novadā;
- dienas aprūpes centri bērniem ar funkcionāliem traucējumiem nebija 15 pašvaldībās, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz 13 pašvaldībām un dienas aprūpes centri bērniem ar funkcionāliem traucējumiem vēljoprojām nebūs Saldus novadā, Ventspils novadā, Augšdaugavas novadā, Ādažu novadā, Ķekavas novadā, Limbažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Gulbenes novadā, Valkas novadā un Jelgavas novadā;
- dienas aprūpes centri pensijas vecuma personām nebija 31 pašvaldībā, bet, īstenojot uzsāktos 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektus, to skaits samazināsies līdz 28 un dienas aprūpes centri pensijas vecuma personām vēljoprojām nebūs Ventspils valstpilsētā, Saldus novadā, Talsu novadā, Ventspils novadā, Daugavpils valstpilsētā, Balvu novadā, Krāslavas novadā, Līvānu novadā, Ludzas novadā, Rēzeknes novadā, Jūrmalas valstspilsētā, Ādažu novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Ropažu novadā, Salaspils novadā, Saulkrastu novadā, Siguldas novadā, Alūksnes novadā, Cēsu novadā, Gulbenes novadā, Madonas novadā, Smiltenes novadā, Valkas novadā, Jelgavas valstspilsētā, Jēkabpils novadā, Dobeles novadā un Jelgavas novadā.
4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma īstenošana veicinās arī 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas uzraudzības rādītāju sasniegšanu, tai skaitā lielākam lokam mērķa grupas personu būs iespēja saņemt tiem nepieciešamos SBSP.
2. Ņemot vērā, ka tiks īstenots jauns (trešais) uzsaukums, kura ietvaros SBSP infrastruktūras izveides fāzi projektos visticamāk nebūs iespējams pabeigt līdz 2027. gada 31.decembrim, attiecīgi SBSP sniegšanas fāzi projektos nebūs iespējams nodrošināt maksimālos 24 mēnešus. Tāpat var būt arī citi iemesli, kādēļ SBSP sniegšanas fāzi projektos nebūs iespējams nodrošināt maksimālos 24 mēnešus. Piemēram, iekavējas projekta mērķa grupas nokomplektēšana, personu individuālo vajadzību novērtējumu veikšana un attiecīgi SBSP pakalpojuma sniegšanas uzsākšana, kā arī projekta gaitā dažādu objektīvu iemeslu dēļ personai vairs nav nepieciešams sniegt SBSP pakalpojumu, kā rezultātā tā jāaizstāj ar citu mērķa grupas personu. Tāpēc nepieciešams noteikt, ka gadījumā, ja projektos SBSP sniegšana mērķa grupas personām ir īsāka par 24 mēnešiem, tad projektā plāno arī proporcionāli mazākas izmaksas SBSP sniegšanai kā MK notikumos Nr.173 noteiktās maksimālās izmaksas uz vienu mērķa grupas personu. Minētais nosacījumus būtu attiecināms uz 4.3.5.1. pasākuma abām kārtām (un visiem uzsaukumiem), jo arī pirmās kārtas abos uzsaukumos vai piektajā kārtā projektos var iekavēties SBSP infrastruktūras fāze un tajos nebūs iespējams sniegt SBSP 24 mēnešus.
3. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas ietvaros ir atbalstāmi ieguldījumi gan jaunu ēku būvniecībai, gan esošu būvju un ēku pārbūvei vai atjaunošanai, nepieciešams precizēt īpašumtiesību nosacījumus attiecībā uz ieguldījumiem esošajās ēkās, kurās plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) infrastruktūru, t.i., noteikt, ka tās var būt nodotas finansējuma saņēmējam lietošanā, nevis īpašumā, kā to šobrīd paredz MK noteikumi Nr.173. Atbilstoši izmaiņām Civillikumā, vairs nav pieļaujama jaunu dzīvojamo ēku (ar ēkas lietošanas kodu 1130) būvniecība uz zemes (nekustamā īpašuma), kas nav dzīvojamās ēkas attīstītāja īpašumā. Tādējādi tiek nodrošināts, ka gan zeme, gan dzīvojamā ēka ir viena īpašnieka nekustamais īpašums. Attiecīgi nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punktā minēto nosacījumu, to attiecinot tikai uz gadījumiem, kad grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu veido no jauna būvējamā dzīvojamā ēkā.
4. Atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas[1] nosacījumiem Eiropas Reģionālā attīstības fonda (4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas gadījumā ESF Plus šķērsfinansējums) ietvaros nav attiecināmas zemes iegādes izmaksas, ja summa pārsniedz 10 procentus no attiecīgās projekta darbības (infrastruktūras izveides) kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Taču šobrīd MK noteikumi Nr. 173 paredz plašāku ierobežojumu, t.i. ka 10 procentu ierobežojums ir uz visu veidu nekustamo īpašumu. Tas savukārt ierobežo SBSP izveides iespējas.
5. MK noteikumu Nr. 173 46.6. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmēja pienākums savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, un sociālajos tīklos ievietot informāciju par projekta īstenošanu un aktualizēt to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija, tieši izriet no MK noteikumu Nr.173 46.5. apakšpunktā noteiktā pienākuma finansējuma saņēmējam nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 50. pantā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Proti, 46.6. apakšpunktam ir paskaidrojošs raksturs attiecībā uz 46.5. apakšpunktā finansējuma saņēmējam noteiktajām prasībām. Papildus tam, 46.5. apakšpunktā norādīta atsauce uz nesaistošiem dokumentiem (vadlīnijām).
6. MK noteikumos Nr.173 nepieciešams pārskatīt šobrīd noteiktos nosacījumus attiecībā uz interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanu, redakcionāli tos precizējot un salāgojot ar citos nozares normatīvajos aktos ietvertajām redakcijām;
7. Uzsākot projektu īstenošanu un SBSP sniegšanu citā 4.3.5.1. pasākuma kārtā (otrā kārta), ir identificēta situācija, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnvērtīgi piemērot MK noteikumos paredzēto vienas vienības izmaksu likmi aprūpes mājās tipa (grupu māja) pakalpojumiem, kas ir 1 705 euro mēnesī. Lai projektā piemērotu šo likmi (attiecināms arī uz 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektu SBSP sniegšanas fāzi), grupu mājas pakalpojuma sniegšanas ietvaros vienai mērķa grupas personai ir jānodrošina individuālais atbalsts 160 kontaktstundu apmērā (5,3 stundas dienā) mēnesī. No 4.3.5.1. pasākuma otrās kārtas finansējuma saņēmējiem ir saņemta informācija, ka ne visām mērķa grupas personām ir nepieciešams un iespējams nodrošināt 160 stundas individuālo atbalstu. Līdz ar to pastāv risks gadījumos, ja kādai mērķa grupas personai nav iespējams vai nav nepieciešams nodrošināt individuālu atbalstu 160 stundu apmērā mēnesī, sadarbības iestāde nevarēs attiecināt vienas vienības mēneša likmes piemērošanu konkrētajā mēnesī un finansējuma saņēmējam faktiski netiks kompensētas izmaksas par grupu mājas pakalpojuma nodrošināšanu attiecīgajā mēnesī, kaut individuālais atbalsts personai būs sniegts, piemēram, 130 stundas mēnesī. Līdz ar to 4.3.5.1. pasākuma otrajā tika paredzēta arī vienas vienības stundas likmes piemērošana aprūpes mājās tipa pakalpojumu sniegšanai, tādējādi ļaujot finansējuma saņēmējiem izvēlēties projektā piemērotāko, mērķa grupas vajadzībām atbilstošāko vienas vienības izmaksu likmi – stundas likmi vai mēneša likmi. Ņemot vērā, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas SBSP sniegšanas fāzes nosacījumi ir identiski kā 4.3.5.1. pasākuma otrajā kārtā, nepieciešams vienas vienības izmaksu stundas likmes piemērošanas iespēju paredzēt arī 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektos.
[1] Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Risinājuma apraksts
TA projekts paredz:
1) jaunu – trešo projektu iesniegumu uzsaukumu 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, attiecīgi tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 7. punkts un 16.2. apakšpunkts. Lai nodrošinātu trešā uzsaukuma īstenošanu, tiek veikta arī 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma atlikuma 2 022 456 euro apmērā pārdale uz 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtu. Attiecīgi tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 8.1. un 8.2. apakšpunkts, nosakot, ka pirmajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 39 596 682 euro, tai skaitā tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 33 657 179 euro un nacionālais līdzfinansējums – 5 939 503 euro, bet piektajai kārtai – 7 173 252 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 6 097 264 euro un pašvaldības budžeta līdzfinansējums – 1 075 988 euro. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējais attiecināmais finansējums netiek mainīts. Vienlaikus MK noteikumi Nr. 173 tiek papildināti ar jaunu 16.3 punktu, kas nosaka, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešajā uzsaukumā var iesniegt projekta iesniegumus par SBSP attīstību tikai to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kurās nav izveidoti attiecīgie 4.3.5.1. pasākuma pirmajā kārtā atbalstāmo SBSP. Lai šo nodrošinātu, 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma projektu iesniegumu vērtēšanas procesā, vērtējot kritēriju par projekta iesniedzēja atbilstību MK noteikumu Nr. 173 noteiktajām prasībām, tiks pārbaudīta aktuālā informācija Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā par pakalpojumu pieejamību attiecīgā projektu iesniedzēja pašvaldības teritorijā uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi;
2) papildināt MK noteikumus Nr.173 ar jaunu 23.1 punktu, kas nosaka, ka gadījumā, ja projekta ietvaros SBSP sniedz mazāk kā 24 mēnešus, projektā paredz proporcionāli mazākas maksimālās izmaksas vienai mērķa grupas personai. Lai arī projektos, kuros netiks nodrošināta pilna 24 mēnešu ilga SBSP sniegšanas fāze, tiks plānotas proporcionāli mazākas pakalpojuma sniegšanas izmaksas, LM kā ES fondu atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde kontrolēs, lai 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektos kopumā netiek pārsniegts MK noteikumu Nr.173 9. punktā noteiktais maksimālais šķērsfinansējuma apmērs SBSP infrastruktūras izveidei un aprīkošanai (31 445 096 euro);
3) precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punkta pēdējo teikumu, nosakot, ka gadījumā, ja projektā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas vietas no jauna izveidotā dzīvojamā ēkā, zemei un ēkai ir jābūt finansējuma saņēmēja īpašumā. Taču šis nosacījums nav attiecināms uz esošām ēkām un būvēm un šādā gadījumā nekustamais īpašums (dzīvoklis un zeme), kurā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu, var būt arī finansējuma saņēmēja lietošanā;
4) precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punktu, nosakot, ka 10 procentu izmaksu ierobežojums ir attiecināms uz zemes iegādes izmaksām. Nekustamā īpašuma iegādei ierobežojums netiktu noteikts, taču projektos joprojām būtu jāpamato, ka šis ir saimnieciski izdevīgākais risinājums. Šī nosacījuma maiņa ļautu, iespējams, ātrāk īstenot infrastruktūras izveides fāzi projektos (īpaši pirmās kārtas trešā uzsaukuma projektos), ja jaunas ēkas būvniecības vai esošas ēkas rekonstrukcijas vietā tiktu iegādāta ēka, kurā ar minimāliem pielāgojumiem būtu uzsākama SBSP pakalpojumu sniegšana;
5) svītrot no MK noteikumu Nr.173 46.5. apakšpunkta atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, kā arī papildināt 46.5. apakšpunktu (tehnisks precizējums) ar palīgteikumu, kas skaidro regulas 2021/1060 50. pantā finansējuma saņēmējam noteikto prasību izpildi attiecībā uz informācijas publicēšanu tā tīmekļvietnē. Attiecīgi tiek svītrots 46.6. apakšpunkts. Neskatoties uz atsauces uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām svītrošanu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas ir saistošas finansējuma saņēmējiem un tajās ietvertās prasības ir jāievēro saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem;
6) izteikt MK noteikumu Nr.173 46.11. apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot, ka finansējuma saņēmējs piesaista atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie darbinieki ir informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam. Vienlaikus tiek svītrots MK noteikumu Nr.173 46.11.1. un 46.11.2. apakšpunkts;
7) papildināt MK noteikumu Nr. 173 23.2. apakšpunktu ar Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteikto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksu stundas likmi – 10,66 euro. Tādējādi finansējuma saņēmējs varēs izvēlēties, kuru no likmēm aprūpes mājās tipa pakalpojumam (grupu māja (dzīvoklis) projektā piemērot. Vienlaikus tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 44. punkts, paredzot arī nosacījums, ka finansējuma saņēmējs grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanai projektā var paredzēt tikai viena veida izmaksu likmi – vai nu stundas likmi vai mēneša likmi – visas projekta mērķa grupas personu aprūpes mājās tipa pakalpojuma (grupu māja (dzīvoklis) finansēšanai. Stundas vienības likmi projektos, kuros jau noslēgtas vienošanās vai līgumi par projektu īstenošanu, varēs paredzēt pēc TA projekta spēkā stāšanās.
1) jaunu – trešo projektu iesniegumu uzsaukumu 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, attiecīgi tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 7. punkts un 16.2. apakšpunkts. Lai nodrošinātu trešā uzsaukuma īstenošanu, tiek veikta arī 4.3.5.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma atlikuma 2 022 456 euro apmērā pārdale uz 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtu. Attiecīgi tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 8.1. un 8.2. apakšpunkts, nosakot, ka pirmajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 39 596 682 euro, tai skaitā tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 33 657 179 euro un nacionālais līdzfinansējums – 5 939 503 euro, bet piektajai kārtai – 7 173 252 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 6 097 264 euro un pašvaldības budžeta līdzfinansējums – 1 075 988 euro. 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējais attiecināmais finansējums netiek mainīts. Vienlaikus MK noteikumi Nr. 173 tiek papildināti ar jaunu 16.3 punktu, kas nosaka, ka 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešajā uzsaukumā var iesniegt projekta iesniegumus par SBSP attīstību tikai to pašvaldību administratīvajās teritorijās, kurās nav izveidoti attiecīgie 4.3.5.1. pasākuma pirmajā kārtā atbalstāmo SBSP. Lai šo nodrošinātu, 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma projektu iesniegumu vērtēšanas procesā, vērtējot kritēriju par projekta iesniedzēja atbilstību MK noteikumu Nr. 173 noteiktajām prasībām, tiks pārbaudīta aktuālā informācija Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā par pakalpojumu pieejamību attiecīgā projektu iesniedzēja pašvaldības teritorijā uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi;
2) papildināt MK noteikumus Nr.173 ar jaunu 23.1 punktu, kas nosaka, ka gadījumā, ja projekta ietvaros SBSP sniedz mazāk kā 24 mēnešus, projektā paredz proporcionāli mazākas maksimālās izmaksas vienai mērķa grupas personai. Lai arī projektos, kuros netiks nodrošināta pilna 24 mēnešu ilga SBSP sniegšanas fāze, tiks plānotas proporcionāli mazākas pakalpojuma sniegšanas izmaksas, LM kā ES fondu atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde kontrolēs, lai 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektos kopumā netiek pārsniegts MK noteikumu Nr.173 9. punktā noteiktais maksimālais šķērsfinansējuma apmērs SBSP infrastruktūras izveidei un aprīkošanai (31 445 096 euro);
3) precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punkta pēdējo teikumu, nosakot, ka gadījumā, ja projektā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas vietas no jauna izveidotā dzīvojamā ēkā, zemei un ēkai ir jābūt finansējuma saņēmēja īpašumā. Taču šis nosacījums nav attiecināms uz esošām ēkām un būvēm un šādā gadījumā nekustamais īpašums (dzīvoklis un zeme), kurā plānots izveidot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu, var būt arī finansējuma saņēmēja lietošanā;
4) precizēt MK noteikumu Nr.173 28. punktu, nosakot, ka 10 procentu izmaksu ierobežojums ir attiecināms uz zemes iegādes izmaksām. Nekustamā īpašuma iegādei ierobežojums netiktu noteikts, taču projektos joprojām būtu jāpamato, ka šis ir saimnieciski izdevīgākais risinājums. Šī nosacījuma maiņa ļautu, iespējams, ātrāk īstenot infrastruktūras izveides fāzi projektos (īpaši pirmās kārtas trešā uzsaukuma projektos), ja jaunas ēkas būvniecības vai esošas ēkas rekonstrukcijas vietā tiktu iegādāta ēka, kurā ar minimāliem pielāgojumiem būtu uzsākama SBSP pakalpojumu sniegšana;
5) svītrot no MK noteikumu Nr.173 46.5. apakšpunkta atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, kā arī papildināt 46.5. apakšpunktu (tehnisks precizējums) ar palīgteikumu, kas skaidro regulas 2021/1060 50. pantā finansējuma saņēmējam noteikto prasību izpildi attiecībā uz informācijas publicēšanu tā tīmekļvietnē. Attiecīgi tiek svītrots 46.6. apakšpunkts. Neskatoties uz atsauces uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām svītrošanu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas ir saistošas finansējuma saņēmējiem un tajās ietvertās prasības ir jāievēro saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem;
6) izteikt MK noteikumu Nr.173 46.11. apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot, ka finansējuma saņēmējs piesaista atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie darbinieki ir informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam. Vienlaikus tiek svītrots MK noteikumu Nr.173 46.11.1. un 46.11.2. apakšpunkts;
7) papildināt MK noteikumu Nr. 173 23.2. apakšpunktu ar Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteikto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksu stundas likmi – 10,66 euro. Tādējādi finansējuma saņēmējs varēs izvēlēties, kuru no likmēm aprūpes mājās tipa pakalpojumam (grupu māja (dzīvoklis) projektā piemērot. Vienlaikus tiek precizēts MK noteikumu Nr.173 44. punkts, paredzot arī nosacījums, ka finansējuma saņēmējs grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanai projektā var paredzēt tikai viena veida izmaksu likmi – vai nu stundas likmi vai mēneša likmi – visas projekta mērķa grupas personu aprūpes mājās tipa pakalpojuma (grupu māja (dzīvoklis) finansēšanai. Stundas vienības likmi projektos, kuros jau noslēgtas vienošanās vai līgumi par projektu īstenošanu, varēs paredzēt pēc TA projekta spēkā stāšanās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Lai gan MK noteikumos Nr.173 nav noteikti izmaksu ierobežojumi projekta vadības personāla izmaksām projekta SBSP infrastruktūras izveides posmā, paredzot personāla izmaksas, projekta iesniedzējiem un finansējuma saņēmējiem jāņem vērā Finanšu ministrijas vadlīnijas Nr. 1.2 “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk – Vadlīnijas). Vadlīniju 6.10. apakšpunkts nosaka, ka personāla izmaksām ir jābūt pamatotām, noteiktām atbilstoši ekonomiskuma un efektivitātes principam, to apmēram jābūt atbilstošam projekta iesniedzēja/īstenotāja iestādē esošajā atlīdzības sistēmā noteiktajam par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai pēc Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datumā.
Līdzīgi kā 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas pirmajā un otrajā uzsaukumā, arī trešā uzsaukuma projektu iesniegumu atlases nolikumā tiks iekļauta prasība projekta iesniedzējam projekta iesniegumam pievienot finansējuma pieejamības apliecinošus dokumentus. Piemēram, gadījumā, kad projekta iesniedzējs ir pašvaldības izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs, projekta iesniegumam ir jāpievieno attiecīgās pašvaldības domes lēmums par dalību 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas projektu iesniegumu atlasē, pašvaldības līdzfinansējuma projekta īstenošanai nodrošināšanu un pilnvarojumu projekta iesniegumu pašvaldības vārdā iesniegt un īstenot pašvaldības izveidotajam sociālo pakalpojumu sniedzējam. Bet gadījumā, kad projekta iesniedzējs ir cits (privātais) sociālo pakalpojumu sniedzējs – projekta iesniegumam jāpievieno privātā finansējuma pietiekamību apliecinoši dokumenti, kas ļauj gūt pārliecību, ka projekta iesniedzēja rīcībā ir nepieciešamie finanšu resursi projekta līdzfinansējuma nodrošināšanai.
TA projektā paredzētās izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 65. panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas traucētu sākotnējo 4.3.5.1. pasākuma un projektu mērķu sasniegšanu. TA projektam nav tiešas ietekmes uz īstenošanā esošiem 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektiem, bet pēc TA projekta stāšanās spēkā finansējuma saņēmēji tiks aicināti izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus vienošanās vai līgumos par projekta īstenošanu attiecībā uz nekustamā īpašuma nosacījumu izmaiņām vai SBSP sniegšanas izmaksu proporcionālu samazinājumu, ja tie projektā tiks sniegti mazāk kā 24 mēnešus.
Tā kā 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma īstenošanas nosacījumi kā pirmās kārtas otrajā uzsaukumā, kurš nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, arī trešais uzsaukums nav uzskatāms par valsts atbalsta pasākumu, t.i., netiek mainīts komercdarbības atbalsta novērtējums, kāds tika iekļauts MK 2025. gada 11. februāra noteikumu Nr. 92[2] anotācijā.
Ņemot vērā, ka TA projekts neparedz izmaiņas 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējā attiecināmā finansējuma apmērā, netiek pildīta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļa “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”, jo 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējā attiecināma finansējuma dalījums pa gadiem paliek atbilstošs MK noteikumu Nr. 92 anotācijā noteiktajam. Savukārt aktualizētā informācija par 4.3.5.1. pasākuma 1. un 5. kārtas ESF Plus finansējuma dalījumu pa intervences kodiem ir iekļauta anotācijas 3. sadaļā pie “Citas informācijas”.
[2] Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"
Līdzīgi kā 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas pirmajā un otrajā uzsaukumā, arī trešā uzsaukuma projektu iesniegumu atlases nolikumā tiks iekļauta prasība projekta iesniedzējam projekta iesniegumam pievienot finansējuma pieejamības apliecinošus dokumentus. Piemēram, gadījumā, kad projekta iesniedzējs ir pašvaldības izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs, projekta iesniegumam ir jāpievieno attiecīgās pašvaldības domes lēmums par dalību 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas projektu iesniegumu atlasē, pašvaldības līdzfinansējuma projekta īstenošanai nodrošināšanu un pilnvarojumu projekta iesniegumu pašvaldības vārdā iesniegt un īstenot pašvaldības izveidotajam sociālo pakalpojumu sniedzējam. Bet gadījumā, kad projekta iesniedzējs ir cits (privātais) sociālo pakalpojumu sniedzējs – projekta iesniegumam jāpievieno privātā finansējuma pietiekamību apliecinoši dokumenti, kas ļauj gūt pārliecību, ka projekta iesniedzēja rīcībā ir nepieciešamie finanšu resursi projekta līdzfinansējuma nodrošināšanai.
TA projektā paredzētās izmaiņas nav būtiskas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 65. panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas traucētu sākotnējo 4.3.5.1. pasākuma un projektu mērķu sasniegšanu. TA projektam nav tiešas ietekmes uz īstenošanā esošiem 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas projektiem, bet pēc TA projekta stāšanās spēkā finansējuma saņēmēji tiks aicināti izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus vienošanās vai līgumos par projekta īstenošanu attiecībā uz nekustamā īpašuma nosacījumu izmaiņām vai SBSP sniegšanas izmaksu proporcionālu samazinājumu, ja tie projektā tiks sniegti mazāk kā 24 mēnešus.
Tā kā 4.3.5.1. pasākuma pirmās kārtas trešā uzsaukuma īstenošanas nosacījumi kā pirmās kārtas otrajā uzsaukumā, kurš nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, arī trešais uzsaukums nav uzskatāms par valsts atbalsta pasākumu, t.i., netiek mainīts komercdarbības atbalsta novērtējums, kāds tika iekļauts MK 2025. gada 11. februāra noteikumu Nr. 92[2] anotācijā.
Ņemot vērā, ka TA projekts neparedz izmaiņas 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējā attiecināmā finansējuma apmērā, netiek pildīta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļa “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”, jo 4.3.5.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas kopējā attiecināma finansējuma dalījums pa gadiem paliek atbilstošs MK noteikumu Nr. 92 anotācijā noteiktajam. Savukārt aktualizētā informācija par 4.3.5.1. pasākuma 1. un 5. kārtas ESF Plus finansējuma dalījumu pa intervences kodiem ir iekļauta anotācijas 3. sadaļā pie “Citas informācijas”.
[2] Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 12. marta noteikumos Nr. 173 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji
- Citi sociālo pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Pašvaldības (vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji) un citi sociālo pakalpojumu sniedzēji kā 4.3.5.1. pasākuma finansējuma saņēmēji.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ESF+ investīcijām 33 657 179 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējumu 756 008 euro apmērā;
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 21 751 341 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 11 149 830 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma 5. kārtas ESF+ investīcijām 6 097 264 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 139 797 euro apmērā;
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 4 081 186 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 1 876 281 euro apmērā.
1. un 5. kārtas finansējuma veids: 01, dotācija;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33, bez teritoriālā mērķa;
- ESF+ sekundārās tēmas: 06 “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” piemērots 30% ESF+ finansējuma jeb 11 926 333 euro (tai skaitā 10 097 154 euro 1. kārtā un 1 829 179 euro 5. kārtā), pārējam ESF+ finansējumam 27 828 110 euro apmērā (tai skaitā 23 560 025 euro 1. kārtā un 4 268 085 euro 5. kārtā) piemērots 09 kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana.
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) tipa šķērsfinansējumu 756 008 euro apmērā;
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 21 751 341 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 11 149 830 euro apmērā.
4.3.5.1. pasākuma 5. kārtas ESF+ investīcijām 6 097 264 euro piemērots:
Intervences kodi:
- 044.kodam “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 139 797 euro apmērā;
- 127.kodam “Cita sociālā infrastruktūra, kas veicina sociālo iekļaušanu kopienā” plānots novirzīt ERAF tipa šķērsfinansējumu 4 081 186 euro apmērā.
- 159.kodam “Pasākumi, ar ko uzlabo pakalpojumus, kas nodrošina aprūpi ģimenes apstākļos un vietējā kopienā” plānots novirzīt pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai paredzēto ESF+ finansējumu 1 876 281 euro apmērā.
1. un 5. kārtas finansējuma veids: 01, dotācija;
- teritoriālie sasniegšanas mehānismi: 33, bez teritoriālā mērķa;
- ESF+ sekundārās tēmas: 06 “Bērnu nabadzības problēmas risināšana” piemērots 30% ESF+ finansējuma jeb 11 926 333 euro (tai skaitā 10 097 154 euro 1. kārtā un 1 829 179 euro 5. kārtā), pārējam ESF+ finansējumam 27 828 110 euro apmērā (tai skaitā 23 560 025 euro 1. kārtā un 4 268 085 euro 5. kārtā) piemērots 09 kods “Nepiemēro”;
- dzimumu līdztiesība: 02, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšana.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka TA projektā paredzēti labvēlīgāki nosacījumi attiecībā uz nekustamo īpašumu un tā īpašumtiesībām grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izveides gadījumā, kā arī to, ka jauna uzsaukuma īstenošana pirmās kārtas ietvaros ļaus iesaistīt vairāk mērķa grupas personas, kam, savukārt būs pozitīva ietekme uz sabiedrību kopumā, sabiedrības līdzdalība netika organizēta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
ES fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – CFLA. Projekta finansējuma saņēmējs – pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji, citi sociālo pakalpojumu sniedzēji.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
TA projekts nemaina 4.3.5.1. pasākuma pirmā un piektā kārtā sākotnēji identificētās horizontālās ietekmes aspektus.
Pielikumi
