23-TA-3138: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāti, lai nodrošinātu tiesiskā regulējuma saskaņotību ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas virzītā Ministru kabineta noteikumu projekta “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi” (22-TA-3301) regulējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1) Ņemot vērā, ka Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma aizstās Valsts informācijas sistēmu savietotāju, nepieciešams veikt tehniskus grozījumus noteikumos, lai aktualizētu informāciju par izmantojamo informācijas sistēmu;
2) veikt izmaiņas, ar kurām tiek svītrots pienākums pakalpojumu turētājam publicēt uzskaitīto pakalpojumu izpildes rādītāju rezultātus, šī prasība veido nesamērīgu slogu pakalpojumu turētājiem, apstrādājot un publicējot uzkrātos datus manuāli.
2) veikt izmaiņas, ar kurām tiek svītrots pienākums pakalpojumu turētājam publicēt uzskaitīto pakalpojumu izpildes rādītāju rezultātus, šī prasība veido nesamērīgu slogu pakalpojumu turētājiem, apstrādājot un publicējot uzkrātos datus manuāli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 399) noteic, ka valsts pārvaldes pakalpojumu kataloga (turpmāk – pakalpojumu katalogs) vešanu nodrošina izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras Valsts informācijas sistēmu savietotāju, kā arī MK noteikumi Nr. 399 nosaka valsts pārvaldes pakalpojumu kvalitātes kontroles kārtību, paredzot pakalpojuma turētājam līdz sekojošā gada 1. aprīlim publicēt uzskaitītos pakalpojuma izpildes rādītājus pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 399 paredz valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaiti un, kvalitātes kontroli un nodrošina pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma “Valsts informācijas sistēmu savietotājs”, kura tiks aizstāta ar “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma”. Pakalpojuma kataloga darbības nodrošināšanai “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma” ir izveidots vienotais reģistrs ar tajā ietvertu pakalpojumu reģistru, kā rezultātā normatīvajā aktā ir tehniski jāprecizē pakalpojuma turētāja darba vides nosaukums.
Turpmāk Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā nav paredzēts manuāli ievadīt pakalpojumu izpildes rādītājus, kā rezultātā pakalpojuma turētājam jāsvītro MK noteikumos Nr. 399 noteiktais pienākums katru gadu publicēt uzskaitītos pakalpojuma izpildes rādītājus līdz sekojošā gada 1. aprīlim. Papildus secināts, ka MK noteikumos Nr. 399 ir jāpapildina atsevišķi punkti un apakšpunkti, lai nodrošinātu vienotu izpratni noteikto normu piemērošanā.
Turpmāk Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā nav paredzēts manuāli ievadīt pakalpojumu izpildes rādītājus, kā rezultātā pakalpojuma turētājam jāsvītro MK noteikumos Nr. 399 noteiktais pienākums katru gadu publicēt uzskaitītos pakalpojuma izpildes rādītājus līdz sekojošā gada 1. aprīlim. Papildus secināts, ka MK noteikumos Nr. 399 ir jāpapildina atsevišķi punkti un apakšpunkti, lai nodrošinātu vienotu izpratni noteikto normu piemērošanā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, noteikumu projekta 1. punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 399 ar 1.1 punktu, kas skaidro tehnisko risinājumu pakalpojumu kataloga vešanas nodrošināšanai. Noteikumu projekts paredz 2., 3., 4., 7., 8., 9., 10., 11. punkta tehnisku precizēšanu, kā arī precizēt II. nodaļas nosaukumu, 4.3. apakšpunktu un 5., 8., 9., 10., 11., 12. punktu, salāgojot ar Ministru kabineta noteikumu projektā “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumu” (22-TA-3301) noteikto pakalpojuma turētāja darba vides nosaukumu.
Paskaidrojam, ka noteikumu projekta 5. un 6. punkts paredz tehniski precizēt 6. un 7. punktu, aizstājot pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformu “Valsts informācijas sistēmu savietotājs” ar “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma”.
Noteikumu projekta 12. punkts paredz svītrot 22. punktu un 13. punkts paredz precizēt 23. punktu, t.i., svītrot apakšpunktus, kas noteica, vismaz kurus pakalpojumu izpildes rādītājus ir jāuzskaita. Turpmāk pakalpojuma turētājam pašam būs jānosaka kādus pakalpojumu izpildes rādītājus tas uzskaitīs, tomēr Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija patur viena konkrēta pakalpojumu izpildes rādītāja uzskaitīšanas pienākumu pakalpojumu turētājiem – pakalpojumu saņēmēju apmierinātības rādītājs par saņemtajiem pakalpojumiem. 14. punkts paredz svītrot 24. punktu, nosakot, ka turpmāk iestādei nebūs jāpublicē pakalpojumu izpildes rādītāju rezultāti.
Noteikumu projekta 15. punkts paredz precizēt noteikumu 25. punktu, t.i., svītrot noteikto izvērtēšanas termiņu, un turpmāk pakalpojuma turētājam pakalpojumu izvērtēšana jāveic atbilstoši iestādes vajadzībām.
Noteikumu projekta 16. punkts paredz svītrot 27. punktu, zaudētās aktualitātes dēļ un, 17. punkts paredz svītrot 29. punktu, jo Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par pakalpojumu sniegšanas pilnveidei plānotajiem pasākumiem informēs Ministru kabinetu vienlaikus ar informācijas sniegšanu par pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas gaitu.
Paskaidrojam, ka noteikumu projekta 5. un 6. punkts paredz tehniski precizēt 6. un 7. punktu, aizstājot pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformu “Valsts informācijas sistēmu savietotājs” ar “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma”.
Noteikumu projekta 12. punkts paredz svītrot 22. punktu un 13. punkts paredz precizēt 23. punktu, t.i., svītrot apakšpunktus, kas noteica, vismaz kurus pakalpojumu izpildes rādītājus ir jāuzskaita. Turpmāk pakalpojuma turētājam pašam būs jānosaka kādus pakalpojumu izpildes rādītājus tas uzskaitīs, tomēr Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija patur viena konkrēta pakalpojumu izpildes rādītāja uzskaitīšanas pienākumu pakalpojumu turētājiem – pakalpojumu saņēmēju apmierinātības rādītājs par saņemtajiem pakalpojumiem. 14. punkts paredz svītrot 24. punktu, nosakot, ka turpmāk iestādei nebūs jāpublicē pakalpojumu izpildes rādītāju rezultāti.
Noteikumu projekta 15. punkts paredz precizēt noteikumu 25. punktu, t.i., svītrot noteikto izvērtēšanas termiņu, un turpmāk pakalpojuma turētājam pakalpojumu izvērtēšana jāveic atbilstoši iestādes vajadzībām.
Noteikumu projekta 16. punkts paredz svītrot 27. punktu, zaudētās aktualitātes dēļ un, 17. punkts paredz svītrot 29. punktu, jo Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par pakalpojumu sniegšanas pilnveidei plānotajiem pasākumiem informēs Ministru kabinetu vienlaikus ar informācijas sniegšanu par pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas gaitu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/001 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” ietvaros ir izstrādājusi Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmu, kuras ieviešanai un izmantošanai, saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 13. panta pirmo daļu ir izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi” (22-TA-3301). Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēma aizstās MK noteikumos Nr. 399 minēto Valsts informācijas sistēmu savietotāju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts digitālās attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/22b529e6-258c-4e18-a530-c54b426abf6b/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, ievietojot noteikumu projektu un tā anotāciju sabiedriskai apspriešanai TAP portālā laika periodā no 08.12.2023. līdz 22.12.2023. Priekšlikumi un iebildumi par noteikumu projektu un tā anotāciju netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
- Valsts pārvaldes iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Pakalpojumu turētājiem ar šiem grozījumiem:
1. tiks izslēgta iespēja, ka informācija būtu jāaizpilda divās vietās, jo tehnoloģiju maiņas rezultātā tiks mainīta pakalpojumu reģistrēšanas vietne, kā rezultātā nebūs jāpatērē nelietderīgi iestāžu atbildīgo darbinieku darba laiks;
2. uzkrātie dati vairs nebūs manuāli jāpublicē, un tas samazinās iestāžu atbildīgo darbinieku līdz šim patērēto darba laiku.
MK noteikumu projektā veiktajām izmaiņām netiek veikts administratīvo izmaksu monetārs novērtējums, jo iestādēm ir atšķirīga situācija saistībā ar informācijas uzskaiti, apstrādi un analīzi tostarp izmantojot “manuālu darbu”. Tādēļ, lai iegūtu monetāru novērtējumu ierosinātajām izmaiņām, būtu nepieciešams audits visās valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēs. Tas radītu papildu izmaksas (piesaistot konsultantus), un lielu laika patēriņu šāda valsts mēroga audita veikšanai. Tas nebūtu lietderīgi, jo iegūtais rezultāta pielietojums neatsvērtu ieguldītos līdzekļus un patērēto laiku.
1. tiks izslēgta iespēja, ka informācija būtu jāaizpilda divās vietās, jo tehnoloģiju maiņas rezultātā tiks mainīta pakalpojumu reģistrēšanas vietne, kā rezultātā nebūs jāpatērē nelietderīgi iestāžu atbildīgo darbinieku darba laiks;
2. uzkrātie dati vairs nebūs manuāli jāpublicē, un tas samazinās iestāžu atbildīgo darbinieku līdz šim patērēto darba laiku.
MK noteikumu projektā veiktajām izmaiņām netiek veikts administratīvo izmaksu monetārs novērtējums, jo iestādēm ir atšķirīga situācija saistībā ar informācijas uzskaiti, apstrādi un analīzi tostarp izmantojot “manuālu darbu”. Tādēļ, lai iegūtu monetāru novērtējumu ierosinātajām izmaiņām, būtu nepieciešams audits visās valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēs. Tas radītu papildu izmaksas (piesaistot konsultantus), un lielu laika patēriņu šāda valsts mēroga audita veikšanai. Tas nebūtu lietderīgi, jo iegūtais rezultāta pielietojums neatsvērtu ieguldītos līdzekļus un patērēto laiku.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi