22-TA-1562: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Energoefektivitātes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai:
nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas (ES) 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/2002) prasību pārņemšanu;
novērstu Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 konstatētos trūkumus Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk – Direktīva 2012/27) prasību pārņemšanā.
nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas (ES) 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/2002) prasību pārņemšanu;
novērstu Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 konstatētos trūkumus Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk – Direktīva 2012/27) prasību pārņemšanā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar likumprojektu tiek precizētas un aktualizētas spēkā esošās Energoefektivitātes likuma normas un pārņemtas noteiktas Direktīvas 2018/2002 prasības nolūkā novērst Eiropas Komisijas pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2020/0543 konstatētās neatbilstības.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ar likumprojekta pārejas noteikumiem tiek noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 2. janvārim izdod šā likuma 6.panta (21) un (22) daļā, 10. panta trīspadsmitajā daļā, 12. panta deviņpadsmitajā daļā, 14. panta septītajā un astotajā daļā minētos noteikumus.
Ar likumprojekta pārejas noteikumiem tiek noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2022. gada 1. septembrim izdod šā likuma 5. panta ceturtajā un piektajā daļā, 10. panta septītajā daļā un 12. panta sestajā un piecpadsmitajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus. Līdz minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai ir piemērojami Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 226 “Energoefektivitātes pienākumu shēmas noteikumi” un Ministru kabineta 2016. gada 11. oktobra noteikumi Nr. 668 "Energoefektivitātes monitoringa un piemērojamā energopārvaldības sistēmas standarta noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Pārejas normas nepieciešamas, lai saprātīgā termiņā izstrādātu attiecīgo aktualizētu Ministru kabineta regulējumu.
Ar likumprojekta pārejas noteikumiem tiek noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2022. gada 1. septembrim izdod šā likuma 5. panta ceturtajā un piektajā daļā, 10. panta septītajā daļā un 12. panta sestajā un piecpadsmitajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus. Līdz minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai ir piemērojami Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 226 “Energoefektivitātes pienākumu shēmas noteikumi” un Ministru kabineta 2016. gada 11. oktobra noteikumi Nr. 668 "Energoefektivitātes monitoringa un piemērojamā energopārvaldības sistēmas standarta noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Pārejas normas nepieciešamas, lai saprātīgā termiņā izstrādātu attiecīgo aktualizētu Ministru kabineta regulējumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Likumprojektā iekļautās normas nodrošina Direktīvas 2018/2002 prasību pārņemšanu, kā arī novērš Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 konstatētos trūkumus Direktīvas 2012/27 prasību pārņemšanā.
2020.gada 23.jūnijā spēkā stājās Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums, līdz ar to likumprojektā termins ir aizstāts “republikas pilsētas” ar terminu “valstspilsētām”.
Energoefektivitātes likuma pirmais pants tiek papildināts ar diviem jauniem terminu skaidrojumiem: “references platība” un “elektroenerģijas lietotājs”. Šobrīd normatīvajos aktos nav skaidrots termins “references platība”, ko būtu jānosaka saskaņā ar attiecīgo standartu arī gadījumos, kad nav izsniegts energosertifikāts, līdz ar ko katrai no iesaistītajām pusēm (ēkas īpašnieki, politikas veidotāji, politikas ieviesēji, energoauditori, eneregopārvaldnieki un citi) būtu jāņem vēra dotajā standartā noteiktais. Gadījumos, Ja ēkai nav veikta energosertifikācija, references platība ir nosakāma saskaņā ar standarta LVS EN ISO 52000-1:2020 9.4.3. punktu, kā tas ir paredzēts Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumos Nr.222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi”. interpretē šo terminu atšķirīgi atkarībā no konkrētās situācijas. Ar minētā termina skaidrojuma iekļaušanu tiks novērsta atšķirīga termina izpratne pušu starpā un tiks novērsta interpretāciju veidošanās atbilstoša valsts ēku saraksta izveides procesā. Termina “elektroenerģijas lietotājs” nostiprināšana Energoefektivitātes likumā ir nepieciešama, jo aktuālā Energoefektivitātes likuma redakcija ļauj atsevišķām juridisku personu kategorijām nepiemērot Energoefektivitātes likuma prasības, jo šīs personas neatbilst terminam “komersants”, proti, biedrībām, nodibinājumiem u.c. juridiskām personām. Ar termina “elektroenerģijas lietotājs” definēšanu Energoefektivitātes likumā minētā problēma tiktu atrisināta, jo minētais termins aptvertu visus juridisko personu veidus. Vienlaikus termina definīcija lietojama tikai Energoefektivitātes likuma tvērumā.
Energoefektivitātes likuma 3. panta 5. punkts tiek precizēts, lai aptvertu energoaudita ieviešanu. Ar obligātiem energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem ir saprotams 10. panta sestajā daļā un 12. panta ceturtajā daļā minētās prasības. Šī likuma izpratnē piemēroti tiek sekojoši standarti ISO50001 energopārvaldības sistēma un ISO 140001 vides pārvaldības sistēma, kas tiek papildināta ar nepārtrauktu enerģijas patēriņa uzraudzību.
Energoefektivitātes likumā svītrots Pārejas noteikumu 9. punkts, ar mērķi turpināt energoefektivitāti uzlabojošu pasākumu veikšanas pienākumu lielajiem uzņēmumiem pēc 2020. gada 1. aprīļa un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem pēc 2022. gada 1. aprīļa. Pārejas noteikumu 9. punkts tika pieņemts 2016. gadā un tas ir zaudējis aktualitāti, jo energoefektivitāti ir jāturpina uzlabot, lai nodrošinātu 2030.gada nacionālo mērķu sasniegšanu energoefektivitātes jomā.
Princips “Energoefektivitāte pirmajā vietā”
Direktīva 2018/2002 nosaka, ka ieviešot jaunus noteikumus attiecībā uz dažādām politikas jomām, nepieciešams ievērot principu “energoefektivitāte pirmajā vietā”. Jaunā norma paredz, ka, pieņemot lēmumus, kas skar plānošanu vai finansēšanu, nepieciešams izvērtēt energoefektivitātes uzlabošanas apstākli, piemēram – enerģijas galapatēriņa ietaupījumu, pieprasījuma reakcijas iniciatīvas izmantošanu vai efektīvāku enerģijas pārveidi, pārvadi un sadali un kas vienlaikus joprojām nodrošina attiecīgo lēmumu mērķu sasniegšanu. Energoefektivitātes uzlabojumi ir jāveic, ja tie ir rentablāki par citiem līdzvērtīgiem pasākumiem. Princips “energoefektivitāte pirmajā vietā” ietverts arī Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā, kā viens no prioritārajiem pasākumiem Latvijas nacionālo 2030.gada mērķu sasniegšanai enerģētikas un klimata jautājumos. Minētajā izvērtēšanā ņem vērā izmaksu efektivitāti, tehnisko vai funkcionālo iespējamību un ietekmi uz vidi. Likumprojekta 3.1 pantā noteikts, ka, lai skaidrotu un atvieglotu minētā principa ievērošanu, Ekonomikas ministrija (atbildīgā ministrija), balstoties uz Eiropas Komisijas izstrādātajiem materiāliem, izstrādā metodiskos norādījumus principa ”energoefektivitāte pirmajā vietā” piemērošanai. Pārejas noteikumos ir noteikts termiņš kādā Ekonomikas ministrija izstrādā metodiskos norādījumus. Pārejas noteikumos paredzēts, ka metodiskie noteikumi tiek izstrādāti līdz 2023. gada 2. janvārim.
Jaunā norma paredz, ka, pieņemot lēmumus, kas skar plānošanu vai finansēšanu, nepieciešams vērtēt energoefektivitātes uzlabošanas faktiskie apstākli, piemēram – enerģijas gala patēriņa ietaupījumu, pieprasījuma reakcijas iniciatīvas izmantošanu vai efektīvāku enerģijas pārveidi, pārvadi un sadali un kas vienlaikus joprojām nodrošina attiecīgo lēmumu mērķu sasniegšanu. Energoefektivitātes uzlabojumi kā alternatīva būtu jāveic, ja projekta dzīves ciklā tie būtu rentablāki par citiem līdzvērtīgiem pasākumiem. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka patērētāji saņem tikai kvalitatīvus energoefektivitāti uzlabojošus produktus un pakalpojumus, likumprojekta 3.1 pantā iekļauta prasība, ka minēto produktu ražotājiem un pakalpojumu veicējiem ir jāievēro labā prakse. Ar labo praksi šajā gadījumā saprotami produktu ražošanas un pakalpojumu sniegšanas attiecīgajās nozarēs noteiktie kvalitātes standarti.
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam (turpmāk – Plāns) ir 2020.gadā pieņemts politikas plānošanas dokuments, kurā ir noteikti Latvijas mērķi un to izpildes pasākumi šādās nozarēs vai darbībās – siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums un oglekļa dioksīda piesaistes palielinājums, atjaunojamo energoresursu īpatsvara palielinājums, energoefektivitātes uzlabošana, enerģētiskās drošības nodrošināšana, enerģijas tirgu infrastruktūras uzturēšana un uzlabošana, kā arī inovāciju, pētniecības un konkurētspējas uzlabošana.
Ekonomikas ministrija kopā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju koordinē Nacionālā enerģētikas un klimata plāna praktisko ieviešanu un aktualizēšanu, atbilstoši kompetencei tajā iesaistot arī tiešās valsts pārvaldes iestādes, tai skaitā Finanšu ministriju, Zemkopības ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Labklājības ministriju, Satiksmes ministriju un Pārresoru koordinācijas centru, kā arī pašvaldības un nozaru sabiedriskās organizācijas.
Eiropas Savienības līmenī Plāna izstrādi nosaka:
Eiropadomes 2014. gada 14. oktobra secinājumi “Klimata un enerģētikas politikas satvars laikposmam līdz 2030. gadam”;
Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas padomes 2015. gada 26. novembra secinājumi “Enerģētikas Savienības pārvaldības sistēma”;
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) Nr. 2018/1999 par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 663/2009 un (EK) Nr. 715/2009, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 94/22/EK, 98/70/EK, 2009/31/EK, 2009/73/EK, 2010/31/ES, 2012/27/ES un 2013/30/ES, Padomes Direktīvas 2009/119/EK un (ES) 2015/652 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013 (turpmāk – Regula 2018/1999).
Plāns ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra rīkojumu Nr. 46 “Par Latvijas Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam” un iesniegts Eiropas Komisijā. Likumprojekta 3.1. pantā ir noteikts, ka atbildīgā ministrija koordinēe Plāna izstrādi, ieviešanu un aktualizēšanu, kā arī analizē tā izpildes un noteikto mērķu sasniegšanas gaitu. Vienlaikus ar likumprojektu paredzēts, ka, gadījumā ja tiek konstatēts, ka plānā iekļautie energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi nenodrošina energoefektivitātes mērķu sasniegšanu, atbildīgā ministrija izstrādā priekšlikumus esošo pasākumu ieviešanas uzlabošanai vai jaunu pasākumu ieviešanai Plāna ietvaros, lai nodrošinātu tajā noteikto energoefektivitātes mērķu sasniegšanu.
Ekonomikas ministrija izstrādā plānu enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa noteikšanai un sasniegšanai. Pārejas noteikumos ir noteikts termiņš, kādā Ekonomikas ministrija izstrādā minēto plānu enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa sasniegšanai, ņemot vērā Regulā 2018/1999 noteikto aktualizētā Plāna iesniegšanas termiņu līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Precizēti atbildīgās iestādes uzdevumi
Lai konkretizētu Būvniecības valsts kontroles biroja darbības mērķi un ministrijai sniedzamo informāciju, likumprojekta 5. pantā ir skaidri noteikti atbildīgās iestādes uzdevumi.
Valsts iestāžu un pašvaldību tiesības un pienākumi
Likumprojekta 6. pantā tiek papildināts 5. pants ar atvasinātajām publiskām personām (pašvaldība vai cita ar likumu vai uz likuma pamata izveidota publiska persona), kuras ir dibinātas uz atsevišķa likuma pamata, jo šī brīža Energoefektivitātes likuma redakcijas tvērumā prasības nav attiecināmas uz atvasinātām publiskām personām, kam, izejot no likuma mērķa būtības, ir pienākums sekot līdzi un kontrolēt savu enerģijas patēriņu, īstenojot pasākumus tā samazināšanai. Lai dotu laiku atvasinātām publiskām personām izpildīt likuma normas, pārejas noteikumi paredz, ka tās energopārvaldības sistēmas ieviešanu veic līdz 2023. gada 1. septembrim.
Likumprojektā norādītā ēku references platība aprēķināma saskaitot kopā visus izmantoto ēku kvadrātmetrus, kas atrodas valsts tiešās pārvaldes iestādes vai atvasinātas publiskas personas īpašumā vai valdījumā.
Likumprojekta 6. pantā tiek aktualizēts Energoefektivitātes likuma 5. pants, paredzot, ka šā panta minēto subjektu (valsts tiešās pārvaldes iestāžu, valstspilsētas pilsētas pašvaldību, novadu pašvaldību un citu atvasinātu publisku personu) energopārvaldības sistēmās neiekļauj uz līguma pamata izmantotas telpas, kurās ir ieviesta un tiek uzturēta energopārvaldības sistēma, kā arī telpas, kuras pieder šajā pantā minētam subjektam (valsts tiešās pārvaldes iestādei, valstspilsētas pašvaldībai, novada pašvaldībai vai citai atvasinātai publiskai personai), un kuras tas uz līguma pamata ir nodevis izmantošanai citam subjektam, un kurās ir ieviesta un tiek uzturēta energopārvaldības sistēma vai ir veikts energoaudits. Precizējums veikts ar mērķi neveidot dubultu energopārvaldības sistēmu uzturēšanu vienām un tām pašām telpām.
Energoefektivitātes pienākuma shēmas nosacījumu aktualizēšana
Likumprojekta 7. pantā ir paredzēts papildināt likuma 6. pantu: 1) ar 21 daļu, paredzot, ka Energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgā puse gadījumos, ja tā tai noteikto obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma pienākumu nav izpildījusi, tai jāveic paaugstināta iemaksa valsts energoefektivitātes fondā. Pienākumu apjoma izpildes nosacījumus, kā arī kārtību, kādā atbildīgā iestāde aprēķina atbildīgās puses paaugstinātās iemaksas apjomu un atbildīgā puse veic paaugstināto iemaksu valsts energoefektivitātes fondā, nosaka Ministru kabinets.
2) ar 22 daļu paredzot, ka gadījumā, ja pašvaldība, kuras energoefektivitātes fondā atbildīgā puse ir veikusi iemaksu, nenodrošina enerģijas ietaupījumu atbilstoši atbildīgās puses pienākuma apjomam, par kuru veikta iemaksa, tā par neizpildīto pienākuma apjoma daļu veic paaugstinātu iemaksu valsts energoefektivitātes fondā. Kārtību, kādā atbildīgā iestāde aprēķina pašvaldības paaugstinātās iemaksas apjomu un pašvaldība veic paaugstināto iemaksu valsts energoefektivitātes fondā, nosaka Ministru kabinets.
Šo precizējumu mērķis ir nodrošināt, ka gadījumā, ja tiesību subjekti neveic Energoefektivitātes pienākuma shēmas ietvaros noteikto vai ar to saistīto pienākumu izpildi (vai veic to nepietiekamā apmērā), nolūkā sasniegt līdzvērtīgus ietaupījumus Valsts energoefektivitātes fonda ietvaros, tiem ir piemērojama paaugstināta iemaksa fondā atbilstoši faktiskās neizpildes līmenim, lai līdzekļus izmantotu fonda ietvaros energoefektivitātes pasākumu veikšanai, ņemot vērā, ka pienākuma savlaicīga neizpilde apgrūtina valsts energoefektivitātes mērķa sasniegšanu.
Ar likumprojektu tiek precizēta Energoefektivitātes likuma 6. panta trešā daļa, paredzot, ka Energoefektivitātes pienākumu shēmas atbildīgajām pusēm obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa daļa ir jāsasniedz līdz 2030.gada 31.decembrim. Šis grozījums ir saistīts ar to, ka jaunie valsts enerģētikas un klimata mērķi, tostarp energoefektivitātes jomā ir noteikti laika periodam līdz 2030.gada 31.decembrim.
Ar likumprojektu Energoefektivitātes likuma 6. panta desmitajā daļā tiek paredzēta būtiska elastība salīdzinājumā ar līdzšinējo regulējumu, ka gadījumā, ja Energoefektivitātes pienākumu shēmas atbildīgā puse nav izstrādājusi un atbildīgajai iestādei nav iesniegusi energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu plānu, atbildīgā iestāde pieņem lēmumu par pienākumu atbildīgajai pusei sešu mēnešu laikā nodrošināt minēto prasību izpildi.
Atbalsts noslēdzot brīvprātīgo vienošanos
Energoefektivitātes likuma 8. panta otrajā daļā tiek precizēta norma, par iespējamo atbalstu, kādu var saņemt noslēdzot brīvprātīgo vienošanos. Ņemot vērā, ka pašreizējā Energoefektivitātes likuma redakcija ir interpretējama un iesaistītajām pusēm sniedz priekšstatu, ka brīvprātīgās vienošanās noslēgšanas gadījumā vienošanās slēdzējiem pienākas atbildīgās iestādes sniegts finansiāls atbalsts, 8. panta otrā daļa tiek precizēta, nosakot, ka brīvprātīgo vienošanos slēdzēji var saņemt papildus punktus projektu vērtēšanā energoefektivitātes uzlabošanas projektu īstenošanai. Papildus punkti saņemami, ja atbalsta programmu regulējošajos normatīvos iekļauta nepieciešamā atsauce uz Energoefektivitātes likumu.
Energoefektivitāte lielajos uzņēmumos
Likumprojekta 9. pantā tiek izteikts jaunā redakcijā Energoefektivitātes likuma 10. pants. Ar minētās normas grozījumiem tiek precizēta Energoefektivitātes likumā paredzēto tiesību normu piemērošana lielajiem uzņēmumiem. Aktuālā likuma redakcija paredz, ka lielie uzņēmumu veic energoauditu, ievieš sertificētu energopārvaldības sistēmu vai vides pārvaldības sistēmu ar papildinājumu. Ņemot vērā, ka pašreizējā Energoefektivitātes likuma 10. panta redakcija ir sarežģīti uztverama un ir identificēts nekorektu interpretāciju risks, jaunā Energoefektivitātes likuma 10. panta redakcija veidota, lai radītu skaidras un nepārprotami uztveramas lielo uzņēmumu pienākuma izpildes iespējas. Vienlaikus svarīgi uzsvērt, ka jaunā redakcija neparedz izmaiņas lielo uzņēmumu pienākumos.
Likumprojekts papildināts ar vārdu “pārsertificēt” attiecīgajā locījumā. Papildinājums nepieciešams, lai precizētu tiesiskās attiecības un juridiskajām personām būtu skaidrs, ka tām ir jāziņo ne tikai par energoaudita veikšanu vai sistēmu ieviešanu, bet jāziņo arī par atkārtotu energoaudita veikšanu vai sistēmas pārsertifikāciju. Papildinājums veikts, lai novērstu interpretāciju risku un skaidri definētu veicamās darbības. Vienlaikus precizējums neparedz izmaiņas esošajos pienākumos.
Komersantam, veicot kārtējo energoauditu vai attiecīgās sistēmas pārsertifikāciju (ISO 50001 vai ISO 14001 ar papildinājumu), jāpaziņo par visiem vai jauniem trīs energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem, kas ir jāievieš nākamajā periodā.
Likumprojektā skaidri noteikts, ka kā energoaudita veikšanas gadījumā, tā arī energopārvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmas sertificēšanas gadījumā enerģijas patēriņa izvērtējumā ietverami vismaz 90% no uzņēmuma enerģijas patēriņa. Ar Likuma 10. panta sestajā daļā ietverto ražošanas procesu uzskatāms viss, kas attiecas uz komercdarbības nodrošināšanu. Norma precizēta, lai nodrošinātu vienotu pieeju visos pienākumu izpildes variantos un veicinātu gan Energoefektivitātes likuma, gan nacionālo un ES noteikto mērķu sasniegšanu.
Likumprojektā tiek precizēta norma, kas nosaka, ka, ja 90 procenti (vai vairāk) no lielā uzņēmuma kopējā enerģijas galapatēriņa tiek patērēti ēkās un minētais patēriņš nav saistīts ar ražošanas procesu nodrošināšanu, energoauditu lielajā uzņēmumā ir tiesīgs veikt neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā atbilstoši normatīvajos aktos par uzņēmumu energoaudita veikšanu noteiktajām prasībām. Izmaiņas paredz, ka arī gadījumā, ja 90% no enerģijas patēriņa tiek patērēts ēkās, energoaudits veicams atbilstoši uzņēmuma energoaudita veikšanas nosacījumiem. Izmaiņu mērķis ir nodrošināt katra energoaudita atbilstību vienotam regulējumam un novērstu interpretāciju risku par pozīcijām, kuras klasificējamas kā enerģijas patēriņš ēkās.
Energoefektivitāte lielajiem elektroenerģijas patērētājiem
Likumprojekta 11. pantā tiek izteikts jaunā redakcijā Energoefektivitātes likuma 12. pants. Ar minētās normas grozījumiem plānots konkretizēt Energoefektivitātes likumā paredzēto tiesību normu piemērošanu lielajiem elektroenerģijas patērētājiem.
Likumprojektā tiek aizstāts termins “komersants” ar terminu “elektroenerģijas lietotājs”, lai novērstu praksē konstatēto problēmu, ka juridiskas personas, kuras neatbilst Komerclikumā nostiprinātajai komersanta definīcijai, var norādīt, ka Energoefektivitātes likuma prasības uz tiem neattiecas. Vienlaikus Energoefektivitātes likuma prasības attiecināmas uz tiem sistēmas lietotājiem, kas klasificējamas kā juridiskas personas. Tas ir, fiziskās personas, kas ir sistēmas lietotāji ar ikgadējo patēriņu virs 500 megavatstundām divus gadus pēc kārtas, nav Energoefektivitātes likuma 12. panta subjekts.
Likumprojekts tiek papildināta ar teikumu “…Kopējā enerģijas patēriņā netiek ieskaitīta enerģijas lietotāja saražotā enerģija, kas tiek nodota citiem enerģijas lietotājiem….”, kas tiek attiecināts uz enerģijas ražotājiem, jo praksē novērots, ka, neesot šādai normai, par lielajiem elektroenerģijas patērētājiem kvalificēsies enerģijas ražotāji. Papildus tam šādu izņēmumu paredz Energoefektivitātes direktīva.
Ņemot vērā, ka Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās daļas spēkā esošā redakcija ir komplicēta, saprotamības nolūkos likumprojektā pirmā daļa tiek sadalīta divās daļās, proti, pirmā daļa noteic subjektu kvalificējošos kritērijus, bet 1.1 un 1.2 daļa noteic izslēdzošos kritērijus. 12. panta 1.2 daļa nosaka, ka šī panta prasības neattiecas uz pašvaldībām un valsts iestādēm, kaut arī tās ir juridiskas personas. Turklāt šī daļa papildināta ar regulējumu, kas nosaka, ka, ja dzīvojamo māju pārvaldnieks veic komercdarbību, kas nav Dzīvojamo māju pārvaldīšanas priekšmets, un šīs komercdarbības rezultātā dzīvojamo māju pārvaldnieks patērē vairāk kā 500 megavatstundas elektroenerģiju, tad Energoefektivitātes likuma 12. panta prasības ir attiecināmas uz dzīvojamo māju pārvaldnieku. Normas mērķis ir nepieļaut situāciju, kurā subjekts, kurš nodarbojas ar dažāda veida komercdarbību, tai skaitā dzīvojamo māju pārvaldību, var neveikt enerģijas patēriņu kontrolējošas darbības ne tikai dzīvojamo ēku pārvaldīšanas sektorā, bet visā pakalpojumu sniegšanas un/vai ražošanas procesu nodrošināšanā.
Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās prim daļas prasības neattiecas gadījumā, ja primārā nodarbošanās ir dzīvojamo māju pārvaldība.
Likumprojekts papildināts ar vārdu “pārsertificēt” attiecīgajā locījuma. Papildinājums nepieciešams, lai konkretizētu tiesiskās attiecības un juridiskajām personām būtu skaidrs, ka tām ir jāziņo ne tikai par energoaudita veikšanu vai sistēmu ieviešanu, bet jāziņo arī par atkārtotu veikšanu vai pārsertifikāciju. Vienlaikus, lai nodrošinātu vienotu pieeju gan energoauditu veicējiem, gan energopārvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmu ieviesējiem un novērstu nekorektas likuma interpretācijas iespējas, likumprojekts papildināts ar normu, kas paredz, ka arī energoparvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmu ieviešanā enerģijas patēriņa izvērtējumam jāaptver 90% no kopējā uzņēmuma enerģijas patēriņa.
Likumprojektā tiek precizēta norma, kas nosaka, ka, ja 90 procenti (vai vairāk) no lielā elektroenerģijas patērētāja kopējā enerģijas galapatēriņa tiek patērēti ēkās un minētais patēriņš nav saistīts ar ražošanas procesu nodrošināšanu, energoauditu lielajam elektroenerģijas patērētājam ir tiesīgs veikt neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā atbilstoši normatīvajos aktos par uzņēmumu energoaudita veikšanu noteiktajām prasībām. Izmaiņas paredz, ka arī gadījumā, ja 90% no enerģijas patēriņa tiek patērēts ēkās, energoaudits veicams atbilstoši uzņēmuma energoaudita veikšanas nosacījumiem. Līdz šim energoauditus mazajos un vidējos uzņēmumos bija tiesīgi veikt gan uzņēmumu energoauditori, gan neatkarīgi eksperti ēku energoefektivitātes jomā, neatkarīgi no uzņēmuma specifikas enerģijas izlietojumā. Ņemot vēra, ka neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā kompetences pārbaude un uzraudzība aptver tikai ēku energoefektivitātes jautājumus, tiesības uz energoauditu veikšanu uzņēmumos, kuros enerģijas patēriņš ēkā ir mazāks kā 90% rada situāciju, kurā veiktie uzņēmumu energoauditi mēdz būt nekvalitatīvi un rekomendācijas energoefektivitātes uzlabošanai – neobjektīvas. Rezultātā identificētas vairākas situācijas, kurās Būvniecības valsts kontroles birojs ir bijis spiests neatkarīgo ekspertu sagatavotos energauditus nepieņemt un piemērot uzņēmumam energoefektivitātes nodevu. Lai situāciju risinātu, Likumprojektā noteikts, ka neatkarīgie eksperti ēku energoefektivitātes jomā ir tiesīgi veikt uzņēmumu energoauditus tikai situācijās, kurās 90% no uzņēmuma enerģijas patēriņa tiek izlietots ēkās, atbilstoši savai kompetencei. Līdz šim apmēram katru piekto lielo elektroenerģijas patērētāju energoauditu ir veikuši neatkarīgie eksperti. Lai arī uzņēmumu energoauditu cenas ir atkarīgas no auditējamā uzņēmuma lieluma un specifikas un variējas no 500 līdz vairākiem tūkstošiem euro, šobrīd novērots, ka neatkarīgo ekspertu piedāvātie pakalpojumi ir lētāki kā uzņēmumu energoauditoru. Vienlaikus svarīgi uzsvērt, ka, lai sasniegtu Energoefektivitātes likuma mērķi, kritiski svarīga ir kvalitatīvu produktu – uzņēmumu energoauditu izstrāde, kā rezultātā katram auditētajam uzņēmumam ir pieejami tehniski iespējami un ekonomiski pamatoti priekšlikumi energoefektivitātes uzlabošanai. Pārejas noteikumi ir papildināti ar normu, kas nosaka, ka uzņēmuma energoauditus enerģijas lietotājiem, kuri mazāk kā 90% no kopējā enerģijas patēriņa patērē ēkās, neatkarīgi eksperti ēku energoefektivitātes jomā drīkst veikt līdz 20223. gada 30. jūnijam. Gadījumā, ja līdz tam brīdim enerģijas lietotājs ir noslēdzis līgumu ar neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā par uzņēmuma energoaudita veikšanu, uzņēmuma energoauditu jāreģistrē Būvniecības informācijas sistēmā 4 mēnešu laikā no līguma noslēgšanas dienas.
Izvērtējot Energoefektivitātes likuma struktūru vienādos salīdzinošos apstākļos ir piemērojams vienāds normatīvais regulējums, bet aktuālā Energoefektivitātes likuma redakcija lielajiem uzņēmumiem un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem neparedz vienādu attieksmi. Likumprojekta 11. pants tiek papildināts ar normu, kas nosaka, ka arī lielajam elektroenerģijas patērētājam, kurš nav izpildījis Energoefektivitātes likumā noteiktās prasības, atbildīgā iestāde pieņem lēmumu par pienākumu lielajam elektroenerģijas patērētājam 6 mēnešu laikā nodrošināt minēto prasību izpildi.
Energoaudits mazajos un vidējos uzņēmumos
Ņemot vērā to, ka likums specifiski nosaka prasības lielajiem uzņēmumiem un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem, tostarp attiecībā uz energoaudita veikšanu, augstāk minētos apsvērumus attiecībā uz neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā veiktiem energoauditiem uzņēmumos un to, ka vispārīgi energoaudita veikšanas nosacījumi ir noteikti Energoefektivitātes likuma 9. pantā, ar likumprojektu tiek svītrots Energoefektivitātes likuma 11. pants.
Energoefektivitātes nodeva
Likumprojekta 13.pantā precizēts nodevas mērķis un atsauces uz normām par to, kad nodeva ir maksājama, ņemot vērā likumprojekta ietvaros veiktās izmaiņas.
Energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēja kompetences prasības
Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 kā viens no konstatētajiem trūkumiem Direktīvas 2012/27 prasību pārņemšanā, tika norādīts, ka normatīvajos aktos nav noteiktas energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēja kompetences prasības, kompetences apliecināšanas kārtība, kā arī to reģistrācijas un uzraudzības kārtība. Lai novērstu minēto trūkumu un nodrošinātu energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, ar likumprojekta 13. pantu Energoefektivitātes likuma 14.pantā ir iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kompetences prasības energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējam un kompetences apliecināšanas kārtību, to reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēju reģistra izveidi un uzturēšanu, kā arī datu saturu un izmantošanas kārtību.
Siltumenerģijas un aukstumenerģijas tirgotāju rēķina informācija un papildu informācija
Direktīvas 2018/2002 1. panta 8. un 10. punkts attiecīgi nosaka papildināt Direktīvu 2012/27/ES ar 10.a un 11.a pantu, kas nosaka prasības siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecību karstā ūdens apgādes rēķinu informācijai, kā arī papildu informācijai, kura sniedzama galapatērētājiem. Likumprojekta 14. pantā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt minētās prasības. Vienlaikus likumprojekta 14. pantā precizētas prasības personai, kas nodrošina rēķinu informācijas un papildu informācijas sagatavošanu gan dzīvojamām ēkām, gan nedzīvojamām ēkām. Minētai personai jāievēro labas komercprakses principus un jāņem vērā, ka atbildību par konkurenci ierobežojošām darbībām nosaka normatīvie akti konkurences jomā.
Direktīvā 2018/2002 iekļauts termins “galaizmantotājs”, kas attiecas uz enerģijas lietotājiem, kuriem nav tieša līguma ar centralizētā siltuma, aukstuma vai karstā ūdens apgādes komersantu. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma (turpmāk – Pārvaldīšanas likums) 1. panta otrajā punktā ir noteikts, ka dzīvojamās mājas īpašnieks ir arī dzīvokļa īpašuma īpašnieks (turpmāk — dzīvokļa īpašnieks), bet šī likuma 10. panta otrajā daļā noteikts, ka dzīvokļu īpašnieki pārvaldīšanas līgumu slēdz saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, kas pieņemts Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajā kārtībā. Noslēgtais pārvaldīšanas līgums ir saistošs ikvienam dzīvokļa īpašniekam. Pārvaldīšanas likuma 6. panta otrajā daļā noteikts, ka viena no obligāti veicamajām dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbībām ir siltumenerģijas piegāde, slēdzot attiecīgu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju. Savukārt Enerģētikas likuma 1. pantā ir lietoti šādi termini:
12) enerģijas lietotājs — fiziskā vai juridiskā persona, kas no energoapgādes komersantiem pērk un savām vajadzībām patērē konkrētā veida enerģiju vai kurināmo vai lieto to energoapgādē vai cita veida komercdarbībā;
18) galalietotājs — enerģijas lietotājs, kurš pērk enerģiju izlietošanai paša vajadzībām (galapatēriņam);
29) mājsaimniecības lietotājs — galalietotājs, kurš pērk un izlieto enerģiju savā mājsaimniecībā paša vajadzībām (galapatēriņam), izņemot komercdarbības vai cita veida profesionālās darbības vajadzības.
Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumapgādes piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.876) 3. punkts nosaka, ka siltumenerģiju lietotājam piegādā saskaņā ar šiem noteikumiem un piegādātāja un lietotāja noslēgto līgumu par siltumenerģijas piegādi (turpmāk – līgums). Ja līgums nav noslēgts, siltumenerģiju lietot aizliegts.
Ņemot vērā minēto, var secināt, ka dzīvokļa īpašuma īpašnieks ir mājsaimniecības lietotājs arī gadījumos, kad tas tieši nepērk siltumenerģiju no energoapgādes komersanta, jo tas vienlaikus ir arī dzīvojamās mājas īpašnieks, kurš uz līguma pamata pērk enerģiju no energoapgādes komersanta un, Latvijas gadījumā, “galalietotājs” ir arī “galaizmantotājs”. Attiecībā uz ēkām ar vairākām telpu grupām tiek piemērots MK noteikumu Nr.876 3. punkts.
[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1999&from=EN
2020.gada 23.jūnijā spēkā stājās Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums, līdz ar to likumprojektā termins ir aizstāts “republikas pilsētas” ar terminu “valstspilsētām”.
Energoefektivitātes likuma pirmais pants tiek papildināts ar diviem jauniem terminu skaidrojumiem: “references platība” un “elektroenerģijas lietotājs”. Šobrīd normatīvajos aktos nav skaidrots termins “references platība”, ko būtu jānosaka saskaņā ar attiecīgo standartu arī gadījumos, kad nav izsniegts energosertifikāts, līdz ar ko katrai no iesaistītajām pusēm (ēkas īpašnieki, politikas veidotāji, politikas ieviesēji, energoauditori, eneregopārvaldnieki un citi) būtu jāņem vēra dotajā standartā noteiktais. Gadījumos, Ja ēkai nav veikta energosertifikācija, references platība ir nosakāma saskaņā ar standarta LVS EN ISO 52000-1:2020 9.4.3. punktu, kā tas ir paredzēts Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumos Nr.222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi”. interpretē šo terminu atšķirīgi atkarībā no konkrētās situācijas. Ar minētā termina skaidrojuma iekļaušanu tiks novērsta atšķirīga termina izpratne pušu starpā un tiks novērsta interpretāciju veidošanās atbilstoša valsts ēku saraksta izveides procesā. Termina “elektroenerģijas lietotājs” nostiprināšana Energoefektivitātes likumā ir nepieciešama, jo aktuālā Energoefektivitātes likuma redakcija ļauj atsevišķām juridisku personu kategorijām nepiemērot Energoefektivitātes likuma prasības, jo šīs personas neatbilst terminam “komersants”, proti, biedrībām, nodibinājumiem u.c. juridiskām personām. Ar termina “elektroenerģijas lietotājs” definēšanu Energoefektivitātes likumā minētā problēma tiktu atrisināta, jo minētais termins aptvertu visus juridisko personu veidus. Vienlaikus termina definīcija lietojama tikai Energoefektivitātes likuma tvērumā.
Energoefektivitātes likuma 3. panta 5. punkts tiek precizēts, lai aptvertu energoaudita ieviešanu. Ar obligātiem energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem ir saprotams 10. panta sestajā daļā un 12. panta ceturtajā daļā minētās prasības. Šī likuma izpratnē piemēroti tiek sekojoši standarti ISO50001 energopārvaldības sistēma un ISO 140001 vides pārvaldības sistēma, kas tiek papildināta ar nepārtrauktu enerģijas patēriņa uzraudzību.
Energoefektivitātes likumā svītrots Pārejas noteikumu 9. punkts, ar mērķi turpināt energoefektivitāti uzlabojošu pasākumu veikšanas pienākumu lielajiem uzņēmumiem pēc 2020. gada 1. aprīļa un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem pēc 2022. gada 1. aprīļa. Pārejas noteikumu 9. punkts tika pieņemts 2016. gadā un tas ir zaudējis aktualitāti, jo energoefektivitāti ir jāturpina uzlabot, lai nodrošinātu 2030.gada nacionālo mērķu sasniegšanu energoefektivitātes jomā.
Princips “Energoefektivitāte pirmajā vietā”
Direktīva 2018/2002 nosaka, ka ieviešot jaunus noteikumus attiecībā uz dažādām politikas jomām, nepieciešams ievērot principu “energoefektivitāte pirmajā vietā”. Jaunā norma paredz, ka, pieņemot lēmumus, kas skar plānošanu vai finansēšanu, nepieciešams izvērtēt energoefektivitātes uzlabošanas apstākli, piemēram – enerģijas galapatēriņa ietaupījumu, pieprasījuma reakcijas iniciatīvas izmantošanu vai efektīvāku enerģijas pārveidi, pārvadi un sadali un kas vienlaikus joprojām nodrošina attiecīgo lēmumu mērķu sasniegšanu. Energoefektivitātes uzlabojumi ir jāveic, ja tie ir rentablāki par citiem līdzvērtīgiem pasākumiem. Princips “energoefektivitāte pirmajā vietā” ietverts arī Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā, kā viens no prioritārajiem pasākumiem Latvijas nacionālo 2030.gada mērķu sasniegšanai enerģētikas un klimata jautājumos. Minētajā izvērtēšanā ņem vērā izmaksu efektivitāti, tehnisko vai funkcionālo iespējamību un ietekmi uz vidi. Likumprojekta 3.1 pantā noteikts, ka, lai skaidrotu un atvieglotu minētā principa ievērošanu, Ekonomikas ministrija (atbildīgā ministrija), balstoties uz Eiropas Komisijas izstrādātajiem materiāliem, izstrādā metodiskos norādījumus principa ”energoefektivitāte pirmajā vietā” piemērošanai. Pārejas noteikumos ir noteikts termiņš kādā Ekonomikas ministrija izstrādā metodiskos norādījumus. Pārejas noteikumos paredzēts, ka metodiskie noteikumi tiek izstrādāti līdz 2023. gada 2. janvārim.
Jaunā norma paredz, ka, pieņemot lēmumus, kas skar plānošanu vai finansēšanu, nepieciešams vērtēt energoefektivitātes uzlabošanas faktiskie apstākli, piemēram – enerģijas gala patēriņa ietaupījumu, pieprasījuma reakcijas iniciatīvas izmantošanu vai efektīvāku enerģijas pārveidi, pārvadi un sadali un kas vienlaikus joprojām nodrošina attiecīgo lēmumu mērķu sasniegšanu. Energoefektivitātes uzlabojumi kā alternatīva būtu jāveic, ja projekta dzīves ciklā tie būtu rentablāki par citiem līdzvērtīgiem pasākumiem. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka patērētāji saņem tikai kvalitatīvus energoefektivitāti uzlabojošus produktus un pakalpojumus, likumprojekta 3.1 pantā iekļauta prasība, ka minēto produktu ražotājiem un pakalpojumu veicējiem ir jāievēro labā prakse. Ar labo praksi šajā gadījumā saprotami produktu ražošanas un pakalpojumu sniegšanas attiecīgajās nozarēs noteiktie kvalitātes standarti.
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam (turpmāk – Plāns) ir 2020.gadā pieņemts politikas plānošanas dokuments, kurā ir noteikti Latvijas mērķi un to izpildes pasākumi šādās nozarēs vai darbībās – siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums un oglekļa dioksīda piesaistes palielinājums, atjaunojamo energoresursu īpatsvara palielinājums, energoefektivitātes uzlabošana, enerģētiskās drošības nodrošināšana, enerģijas tirgu infrastruktūras uzturēšana un uzlabošana, kā arī inovāciju, pētniecības un konkurētspējas uzlabošana.
Ekonomikas ministrija kopā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju koordinē Nacionālā enerģētikas un klimata plāna praktisko ieviešanu un aktualizēšanu, atbilstoši kompetencei tajā iesaistot arī tiešās valsts pārvaldes iestādes, tai skaitā Finanšu ministriju, Zemkopības ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Labklājības ministriju, Satiksmes ministriju un Pārresoru koordinācijas centru, kā arī pašvaldības un nozaru sabiedriskās organizācijas.
Eiropas Savienības līmenī Plāna izstrādi nosaka:
Eiropadomes 2014. gada 14. oktobra secinājumi “Klimata un enerģētikas politikas satvars laikposmam līdz 2030. gadam”;
Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas padomes 2015. gada 26. novembra secinājumi “Enerģētikas Savienības pārvaldības sistēma”;
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) Nr. 2018/1999 par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 663/2009 un (EK) Nr. 715/2009, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 94/22/EK, 98/70/EK, 2009/31/EK, 2009/73/EK, 2010/31/ES, 2012/27/ES un 2013/30/ES, Padomes Direktīvas 2009/119/EK un (ES) 2015/652 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013 (turpmāk – Regula 2018/1999).
Plāns ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra rīkojumu Nr. 46 “Par Latvijas Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam” un iesniegts Eiropas Komisijā. Likumprojekta 3.1. pantā ir noteikts, ka atbildīgā ministrija koordinēe Plāna izstrādi, ieviešanu un aktualizēšanu, kā arī analizē tā izpildes un noteikto mērķu sasniegšanas gaitu. Vienlaikus ar likumprojektu paredzēts, ka, gadījumā ja tiek konstatēts, ka plānā iekļautie energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi nenodrošina energoefektivitātes mērķu sasniegšanu, atbildīgā ministrija izstrādā priekšlikumus esošo pasākumu ieviešanas uzlabošanai vai jaunu pasākumu ieviešanai Plāna ietvaros, lai nodrošinātu tajā noteikto energoefektivitātes mērķu sasniegšanu.
Ekonomikas ministrija izstrādā plānu enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa noteikšanai un sasniegšanai. Pārejas noteikumos ir noteikts termiņš, kādā Ekonomikas ministrija izstrādā minēto plānu enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa sasniegšanai, ņemot vērā Regulā 2018/1999 noteikto aktualizētā Plāna iesniegšanas termiņu līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Precizēti atbildīgās iestādes uzdevumi
Lai konkretizētu Būvniecības valsts kontroles biroja darbības mērķi un ministrijai sniedzamo informāciju, likumprojekta 5. pantā ir skaidri noteikti atbildīgās iestādes uzdevumi.
Valsts iestāžu un pašvaldību tiesības un pienākumi
Likumprojekta 6. pantā tiek papildināts 5. pants ar atvasinātajām publiskām personām (pašvaldība vai cita ar likumu vai uz likuma pamata izveidota publiska persona), kuras ir dibinātas uz atsevišķa likuma pamata, jo šī brīža Energoefektivitātes likuma redakcijas tvērumā prasības nav attiecināmas uz atvasinātām publiskām personām, kam, izejot no likuma mērķa būtības, ir pienākums sekot līdzi un kontrolēt savu enerģijas patēriņu, īstenojot pasākumus tā samazināšanai. Lai dotu laiku atvasinātām publiskām personām izpildīt likuma normas, pārejas noteikumi paredz, ka tās energopārvaldības sistēmas ieviešanu veic līdz 2023. gada 1. septembrim.
Likumprojektā norādītā ēku references platība aprēķināma saskaitot kopā visus izmantoto ēku kvadrātmetrus, kas atrodas valsts tiešās pārvaldes iestādes vai atvasinātas publiskas personas īpašumā vai valdījumā.
Likumprojekta 6. pantā tiek aktualizēts Energoefektivitātes likuma 5. pants, paredzot, ka šā panta minēto subjektu (valsts tiešās pārvaldes iestāžu, valstspilsētas pilsētas pašvaldību, novadu pašvaldību un citu atvasinātu publisku personu) energopārvaldības sistēmās neiekļauj uz līguma pamata izmantotas telpas, kurās ir ieviesta un tiek uzturēta energopārvaldības sistēma, kā arī telpas, kuras pieder šajā pantā minētam subjektam (valsts tiešās pārvaldes iestādei, valstspilsētas pašvaldībai, novada pašvaldībai vai citai atvasinātai publiskai personai), un kuras tas uz līguma pamata ir nodevis izmantošanai citam subjektam, un kurās ir ieviesta un tiek uzturēta energopārvaldības sistēma vai ir veikts energoaudits. Precizējums veikts ar mērķi neveidot dubultu energopārvaldības sistēmu uzturēšanu vienām un tām pašām telpām.
Energoefektivitātes pienākuma shēmas nosacījumu aktualizēšana
Likumprojekta 7. pantā ir paredzēts papildināt likuma 6. pantu: 1) ar 21 daļu, paredzot, ka Energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgā puse gadījumos, ja tā tai noteikto obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma pienākumu nav izpildījusi, tai jāveic paaugstināta iemaksa valsts energoefektivitātes fondā. Pienākumu apjoma izpildes nosacījumus, kā arī kārtību, kādā atbildīgā iestāde aprēķina atbildīgās puses paaugstinātās iemaksas apjomu un atbildīgā puse veic paaugstināto iemaksu valsts energoefektivitātes fondā, nosaka Ministru kabinets.
2) ar 22 daļu paredzot, ka gadījumā, ja pašvaldība, kuras energoefektivitātes fondā atbildīgā puse ir veikusi iemaksu, nenodrošina enerģijas ietaupījumu atbilstoši atbildīgās puses pienākuma apjomam, par kuru veikta iemaksa, tā par neizpildīto pienākuma apjoma daļu veic paaugstinātu iemaksu valsts energoefektivitātes fondā. Kārtību, kādā atbildīgā iestāde aprēķina pašvaldības paaugstinātās iemaksas apjomu un pašvaldība veic paaugstināto iemaksu valsts energoefektivitātes fondā, nosaka Ministru kabinets.
Šo precizējumu mērķis ir nodrošināt, ka gadījumā, ja tiesību subjekti neveic Energoefektivitātes pienākuma shēmas ietvaros noteikto vai ar to saistīto pienākumu izpildi (vai veic to nepietiekamā apmērā), nolūkā sasniegt līdzvērtīgus ietaupījumus Valsts energoefektivitātes fonda ietvaros, tiem ir piemērojama paaugstināta iemaksa fondā atbilstoši faktiskās neizpildes līmenim, lai līdzekļus izmantotu fonda ietvaros energoefektivitātes pasākumu veikšanai, ņemot vērā, ka pienākuma savlaicīga neizpilde apgrūtina valsts energoefektivitātes mērķa sasniegšanu.
Ar likumprojektu tiek precizēta Energoefektivitātes likuma 6. panta trešā daļa, paredzot, ka Energoefektivitātes pienākumu shēmas atbildīgajām pusēm obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa daļa ir jāsasniedz līdz 2030.gada 31.decembrim. Šis grozījums ir saistīts ar to, ka jaunie valsts enerģētikas un klimata mērķi, tostarp energoefektivitātes jomā ir noteikti laika periodam līdz 2030.gada 31.decembrim.
Ar likumprojektu Energoefektivitātes likuma 6. panta desmitajā daļā tiek paredzēta būtiska elastība salīdzinājumā ar līdzšinējo regulējumu, ka gadījumā, ja Energoefektivitātes pienākumu shēmas atbildīgā puse nav izstrādājusi un atbildīgajai iestādei nav iesniegusi energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu plānu, atbildīgā iestāde pieņem lēmumu par pienākumu atbildīgajai pusei sešu mēnešu laikā nodrošināt minēto prasību izpildi.
Atbalsts noslēdzot brīvprātīgo vienošanos
Energoefektivitātes likuma 8. panta otrajā daļā tiek precizēta norma, par iespējamo atbalstu, kādu var saņemt noslēdzot brīvprātīgo vienošanos. Ņemot vērā, ka pašreizējā Energoefektivitātes likuma redakcija ir interpretējama un iesaistītajām pusēm sniedz priekšstatu, ka brīvprātīgās vienošanās noslēgšanas gadījumā vienošanās slēdzējiem pienākas atbildīgās iestādes sniegts finansiāls atbalsts, 8. panta otrā daļa tiek precizēta, nosakot, ka brīvprātīgo vienošanos slēdzēji var saņemt papildus punktus projektu vērtēšanā energoefektivitātes uzlabošanas projektu īstenošanai. Papildus punkti saņemami, ja atbalsta programmu regulējošajos normatīvos iekļauta nepieciešamā atsauce uz Energoefektivitātes likumu.
Energoefektivitāte lielajos uzņēmumos
Likumprojekta 9. pantā tiek izteikts jaunā redakcijā Energoefektivitātes likuma 10. pants. Ar minētās normas grozījumiem tiek precizēta Energoefektivitātes likumā paredzēto tiesību normu piemērošana lielajiem uzņēmumiem. Aktuālā likuma redakcija paredz, ka lielie uzņēmumu veic energoauditu, ievieš sertificētu energopārvaldības sistēmu vai vides pārvaldības sistēmu ar papildinājumu. Ņemot vērā, ka pašreizējā Energoefektivitātes likuma 10. panta redakcija ir sarežģīti uztverama un ir identificēts nekorektu interpretāciju risks, jaunā Energoefektivitātes likuma 10. panta redakcija veidota, lai radītu skaidras un nepārprotami uztveramas lielo uzņēmumu pienākuma izpildes iespējas. Vienlaikus svarīgi uzsvērt, ka jaunā redakcija neparedz izmaiņas lielo uzņēmumu pienākumos.
Likumprojekts papildināts ar vārdu “pārsertificēt” attiecīgajā locījumā. Papildinājums nepieciešams, lai precizētu tiesiskās attiecības un juridiskajām personām būtu skaidrs, ka tām ir jāziņo ne tikai par energoaudita veikšanu vai sistēmu ieviešanu, bet jāziņo arī par atkārtotu energoaudita veikšanu vai sistēmas pārsertifikāciju. Papildinājums veikts, lai novērstu interpretāciju risku un skaidri definētu veicamās darbības. Vienlaikus precizējums neparedz izmaiņas esošajos pienākumos.
Komersantam, veicot kārtējo energoauditu vai attiecīgās sistēmas pārsertifikāciju (ISO 50001 vai ISO 14001 ar papildinājumu), jāpaziņo par visiem vai jauniem trīs energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem, kas ir jāievieš nākamajā periodā.
Likumprojektā skaidri noteikts, ka kā energoaudita veikšanas gadījumā, tā arī energopārvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmas sertificēšanas gadījumā enerģijas patēriņa izvērtējumā ietverami vismaz 90% no uzņēmuma enerģijas patēriņa. Ar Likuma 10. panta sestajā daļā ietverto ražošanas procesu uzskatāms viss, kas attiecas uz komercdarbības nodrošināšanu. Norma precizēta, lai nodrošinātu vienotu pieeju visos pienākumu izpildes variantos un veicinātu gan Energoefektivitātes likuma, gan nacionālo un ES noteikto mērķu sasniegšanu.
Likumprojektā tiek precizēta norma, kas nosaka, ka, ja 90 procenti (vai vairāk) no lielā uzņēmuma kopējā enerģijas galapatēriņa tiek patērēti ēkās un minētais patēriņš nav saistīts ar ražošanas procesu nodrošināšanu, energoauditu lielajā uzņēmumā ir tiesīgs veikt neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā atbilstoši normatīvajos aktos par uzņēmumu energoaudita veikšanu noteiktajām prasībām. Izmaiņas paredz, ka arī gadījumā, ja 90% no enerģijas patēriņa tiek patērēts ēkās, energoaudits veicams atbilstoši uzņēmuma energoaudita veikšanas nosacījumiem. Izmaiņu mērķis ir nodrošināt katra energoaudita atbilstību vienotam regulējumam un novērstu interpretāciju risku par pozīcijām, kuras klasificējamas kā enerģijas patēriņš ēkās.
Energoefektivitāte lielajiem elektroenerģijas patērētājiem
Likumprojekta 11. pantā tiek izteikts jaunā redakcijā Energoefektivitātes likuma 12. pants. Ar minētās normas grozījumiem plānots konkretizēt Energoefektivitātes likumā paredzēto tiesību normu piemērošanu lielajiem elektroenerģijas patērētājiem.
Likumprojektā tiek aizstāts termins “komersants” ar terminu “elektroenerģijas lietotājs”, lai novērstu praksē konstatēto problēmu, ka juridiskas personas, kuras neatbilst Komerclikumā nostiprinātajai komersanta definīcijai, var norādīt, ka Energoefektivitātes likuma prasības uz tiem neattiecas. Vienlaikus Energoefektivitātes likuma prasības attiecināmas uz tiem sistēmas lietotājiem, kas klasificējamas kā juridiskas personas. Tas ir, fiziskās personas, kas ir sistēmas lietotāji ar ikgadējo patēriņu virs 500 megavatstundām divus gadus pēc kārtas, nav Energoefektivitātes likuma 12. panta subjekts.
Likumprojekts tiek papildināta ar teikumu “…Kopējā enerģijas patēriņā netiek ieskaitīta enerģijas lietotāja saražotā enerģija, kas tiek nodota citiem enerģijas lietotājiem….”, kas tiek attiecināts uz enerģijas ražotājiem, jo praksē novērots, ka, neesot šādai normai, par lielajiem elektroenerģijas patērētājiem kvalificēsies enerģijas ražotāji. Papildus tam šādu izņēmumu paredz Energoefektivitātes direktīva.
Ņemot vērā, ka Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās daļas spēkā esošā redakcija ir komplicēta, saprotamības nolūkos likumprojektā pirmā daļa tiek sadalīta divās daļās, proti, pirmā daļa noteic subjektu kvalificējošos kritērijus, bet 1.1 un 1.2 daļa noteic izslēdzošos kritērijus. 12. panta 1.2 daļa nosaka, ka šī panta prasības neattiecas uz pašvaldībām un valsts iestādēm, kaut arī tās ir juridiskas personas. Turklāt šī daļa papildināta ar regulējumu, kas nosaka, ka, ja dzīvojamo māju pārvaldnieks veic komercdarbību, kas nav Dzīvojamo māju pārvaldīšanas priekšmets, un šīs komercdarbības rezultātā dzīvojamo māju pārvaldnieks patērē vairāk kā 500 megavatstundas elektroenerģiju, tad Energoefektivitātes likuma 12. panta prasības ir attiecināmas uz dzīvojamo māju pārvaldnieku. Normas mērķis ir nepieļaut situāciju, kurā subjekts, kurš nodarbojas ar dažāda veida komercdarbību, tai skaitā dzīvojamo māju pārvaldību, var neveikt enerģijas patēriņu kontrolējošas darbības ne tikai dzīvojamo ēku pārvaldīšanas sektorā, bet visā pakalpojumu sniegšanas un/vai ražošanas procesu nodrošināšanā.
Energoefektivitātes likuma 12. panta pirmās prim daļas prasības neattiecas gadījumā, ja primārā nodarbošanās ir dzīvojamo māju pārvaldība.
Likumprojekts papildināts ar vārdu “pārsertificēt” attiecīgajā locījuma. Papildinājums nepieciešams, lai konkretizētu tiesiskās attiecības un juridiskajām personām būtu skaidrs, ka tām ir jāziņo ne tikai par energoaudita veikšanu vai sistēmu ieviešanu, bet jāziņo arī par atkārtotu veikšanu vai pārsertifikāciju. Vienlaikus, lai nodrošinātu vienotu pieeju gan energoauditu veicējiem, gan energopārvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmu ieviesējiem un novērstu nekorektas likuma interpretācijas iespējas, likumprojekts papildināts ar normu, kas paredz, ka arī energoparvaldības vai vides pārvaldības ar papildinājumu sistēmu ieviešanā enerģijas patēriņa izvērtējumam jāaptver 90% no kopējā uzņēmuma enerģijas patēriņa.
Likumprojektā tiek precizēta norma, kas nosaka, ka, ja 90 procenti (vai vairāk) no lielā elektroenerģijas patērētāja kopējā enerģijas galapatēriņa tiek patērēti ēkās un minētais patēriņš nav saistīts ar ražošanas procesu nodrošināšanu, energoauditu lielajam elektroenerģijas patērētājam ir tiesīgs veikt neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā atbilstoši normatīvajos aktos par uzņēmumu energoaudita veikšanu noteiktajām prasībām. Izmaiņas paredz, ka arī gadījumā, ja 90% no enerģijas patēriņa tiek patērēts ēkās, energoaudits veicams atbilstoši uzņēmuma energoaudita veikšanas nosacījumiem. Līdz šim energoauditus mazajos un vidējos uzņēmumos bija tiesīgi veikt gan uzņēmumu energoauditori, gan neatkarīgi eksperti ēku energoefektivitātes jomā, neatkarīgi no uzņēmuma specifikas enerģijas izlietojumā. Ņemot vēra, ka neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā kompetences pārbaude un uzraudzība aptver tikai ēku energoefektivitātes jautājumus, tiesības uz energoauditu veikšanu uzņēmumos, kuros enerģijas patēriņš ēkā ir mazāks kā 90% rada situāciju, kurā veiktie uzņēmumu energoauditi mēdz būt nekvalitatīvi un rekomendācijas energoefektivitātes uzlabošanai – neobjektīvas. Rezultātā identificētas vairākas situācijas, kurās Būvniecības valsts kontroles birojs ir bijis spiests neatkarīgo ekspertu sagatavotos energauditus nepieņemt un piemērot uzņēmumam energoefektivitātes nodevu. Lai situāciju risinātu, Likumprojektā noteikts, ka neatkarīgie eksperti ēku energoefektivitātes jomā ir tiesīgi veikt uzņēmumu energoauditus tikai situācijās, kurās 90% no uzņēmuma enerģijas patēriņa tiek izlietots ēkās, atbilstoši savai kompetencei. Līdz šim apmēram katru piekto lielo elektroenerģijas patērētāju energoauditu ir veikuši neatkarīgie eksperti. Lai arī uzņēmumu energoauditu cenas ir atkarīgas no auditējamā uzņēmuma lieluma un specifikas un variējas no 500 līdz vairākiem tūkstošiem euro, šobrīd novērots, ka neatkarīgo ekspertu piedāvātie pakalpojumi ir lētāki kā uzņēmumu energoauditoru. Vienlaikus svarīgi uzsvērt, ka, lai sasniegtu Energoefektivitātes likuma mērķi, kritiski svarīga ir kvalitatīvu produktu – uzņēmumu energoauditu izstrāde, kā rezultātā katram auditētajam uzņēmumam ir pieejami tehniski iespējami un ekonomiski pamatoti priekšlikumi energoefektivitātes uzlabošanai. Pārejas noteikumi ir papildināti ar normu, kas nosaka, ka uzņēmuma energoauditus enerģijas lietotājiem, kuri mazāk kā 90% no kopējā enerģijas patēriņa patērē ēkās, neatkarīgi eksperti ēku energoefektivitātes jomā drīkst veikt līdz 20223. gada 30. jūnijam. Gadījumā, ja līdz tam brīdim enerģijas lietotājs ir noslēdzis līgumu ar neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā par uzņēmuma energoaudita veikšanu, uzņēmuma energoauditu jāreģistrē Būvniecības informācijas sistēmā 4 mēnešu laikā no līguma noslēgšanas dienas.
Izvērtējot Energoefektivitātes likuma struktūru vienādos salīdzinošos apstākļos ir piemērojams vienāds normatīvais regulējums, bet aktuālā Energoefektivitātes likuma redakcija lielajiem uzņēmumiem un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem neparedz vienādu attieksmi. Likumprojekta 11. pants tiek papildināts ar normu, kas nosaka, ka arī lielajam elektroenerģijas patērētājam, kurš nav izpildījis Energoefektivitātes likumā noteiktās prasības, atbildīgā iestāde pieņem lēmumu par pienākumu lielajam elektroenerģijas patērētājam 6 mēnešu laikā nodrošināt minēto prasību izpildi.
Energoaudits mazajos un vidējos uzņēmumos
Ņemot vērā to, ka likums specifiski nosaka prasības lielajiem uzņēmumiem un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem, tostarp attiecībā uz energoaudita veikšanu, augstāk minētos apsvērumus attiecībā uz neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā veiktiem energoauditiem uzņēmumos un to, ka vispārīgi energoaudita veikšanas nosacījumi ir noteikti Energoefektivitātes likuma 9. pantā, ar likumprojektu tiek svītrots Energoefektivitātes likuma 11. pants.
Energoefektivitātes nodeva
Likumprojekta 13.pantā precizēts nodevas mērķis un atsauces uz normām par to, kad nodeva ir maksājama, ņemot vērā likumprojekta ietvaros veiktās izmaiņas.
Energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēja kompetences prasības
Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 kā viens no konstatētajiem trūkumiem Direktīvas 2012/27 prasību pārņemšanā, tika norādīts, ka normatīvajos aktos nav noteiktas energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēja kompetences prasības, kompetences apliecināšanas kārtība, kā arī to reģistrācijas un uzraudzības kārtība. Lai novērstu minēto trūkumu un nodrošinātu energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, ar likumprojekta 13. pantu Energoefektivitātes likuma 14.pantā ir iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kompetences prasības energoefektivitātes pakalpojuma sniedzējam un kompetences apliecināšanas kārtību, to reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēju reģistra izveidi un uzturēšanu, kā arī datu saturu un izmantošanas kārtību.
Siltumenerģijas un aukstumenerģijas tirgotāju rēķina informācija un papildu informācija
Direktīvas 2018/2002 1. panta 8. un 10. punkts attiecīgi nosaka papildināt Direktīvu 2012/27/ES ar 10.a un 11.a pantu, kas nosaka prasības siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecību karstā ūdens apgādes rēķinu informācijai, kā arī papildu informācijai, kura sniedzama galapatērētājiem. Likumprojekta 14. pantā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt minētās prasības. Vienlaikus likumprojekta 14. pantā precizētas prasības personai, kas nodrošina rēķinu informācijas un papildu informācijas sagatavošanu gan dzīvojamām ēkām, gan nedzīvojamām ēkām. Minētai personai jāievēro labas komercprakses principus un jāņem vērā, ka atbildību par konkurenci ierobežojošām darbībām nosaka normatīvie akti konkurences jomā.
Direktīvā 2018/2002 iekļauts termins “galaizmantotājs”, kas attiecas uz enerģijas lietotājiem, kuriem nav tieša līguma ar centralizētā siltuma, aukstuma vai karstā ūdens apgādes komersantu. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma (turpmāk – Pārvaldīšanas likums) 1. panta otrajā punktā ir noteikts, ka dzīvojamās mājas īpašnieks ir arī dzīvokļa īpašuma īpašnieks (turpmāk — dzīvokļa īpašnieks), bet šī likuma 10. panta otrajā daļā noteikts, ka dzīvokļu īpašnieki pārvaldīšanas līgumu slēdz saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, kas pieņemts Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajā kārtībā. Noslēgtais pārvaldīšanas līgums ir saistošs ikvienam dzīvokļa īpašniekam. Pārvaldīšanas likuma 6. panta otrajā daļā noteikts, ka viena no obligāti veicamajām dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbībām ir siltumenerģijas piegāde, slēdzot attiecīgu līgumu ar pakalpojuma sniedzēju. Savukārt Enerģētikas likuma 1. pantā ir lietoti šādi termini:
12) enerģijas lietotājs — fiziskā vai juridiskā persona, kas no energoapgādes komersantiem pērk un savām vajadzībām patērē konkrētā veida enerģiju vai kurināmo vai lieto to energoapgādē vai cita veida komercdarbībā;
18) galalietotājs — enerģijas lietotājs, kurš pērk enerģiju izlietošanai paša vajadzībām (galapatēriņam);
29) mājsaimniecības lietotājs — galalietotājs, kurš pērk un izlieto enerģiju savā mājsaimniecībā paša vajadzībām (galapatēriņam), izņemot komercdarbības vai cita veida profesionālās darbības vajadzības.
Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumapgādes piegādes un lietošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.876) 3. punkts nosaka, ka siltumenerģiju lietotājam piegādā saskaņā ar šiem noteikumiem un piegādātāja un lietotāja noslēgto līgumu par siltumenerģijas piegādi (turpmāk – līgums). Ja līgums nav noslēgts, siltumenerģiju lietot aizliegts.
Ņemot vērā minēto, var secināt, ka dzīvokļa īpašuma īpašnieks ir mājsaimniecības lietotājs arī gadījumos, kad tas tieši nepērk siltumenerģiju no energoapgādes komersanta, jo tas vienlaikus ir arī dzīvojamās mājas īpašnieks, kurš uz līguma pamata pērk enerģiju no energoapgādes komersanta un, Latvijas gadījumā, “galalietotājs” ir arī “galaizmantotājs”. Attiecībā uz ēkām ar vairākām telpu grupām tiek piemērots MK noteikumu Nr.876 3. punkts.
[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1999&from=EN
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Likumprojektā noteikto tiesisko normu izpilde attieksies uz:
1) energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgās puses – enerģijas mazumtirgotāji un sadales operatori. Aptuvens mērķgrupas lielums – 14 uzņēmumi;
2) siltumenerģijas tirgotājiem. Aptuvens mērķgrupas lielums – 74 uzņēmumi;
3) personām, kuras nodrošina galalietotājiem rēķinu informāciju un papildus informāciju. Mērķgrupas lielums nav nosakāms;
4) valsts tiešās pārvaldes iestādes un pašvaldības.
1) energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgās puses – enerģijas mazumtirgotāji un sadales operatori. Aptuvens mērķgrupas lielums – 14 uzņēmumi;
2) siltumenerģijas tirgotājiem. Aptuvens mērķgrupas lielums – 74 uzņēmumi;
3) personām, kuras nodrošina galalietotājiem rēķinu informāciju un papildus informāciju. Mērķgrupas lielums nav nosakāms;
4) valsts tiešās pārvaldes iestādes un pašvaldības.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
1) energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgās puses – enerģijas mazumtirgotāji un sadales operatori. Aptuvens mērķgrupas lielums – 14 uzņēmumi;
2) siltumenerģijas tirgotājiem. Aptuvens mērķgrupas lielums – 74 uzņēmumi;
3) personām, kuras nodrošina galalietotājiem rēķinu informāciju un papildus informāciju. Mērķgrupas lielums nav nosakāms;
2) siltumenerģijas tirgotājiem. Aptuvens mērķgrupas lielums – 74 uzņēmumi;
3) personām, kuras nodrošina galalietotājiem rēķinu informāciju un papildus informāciju. Mērķgrupas lielums nav nosakāms;
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2002
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) Nr. 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti
Apraksts
Likumprojektā iekļautās normas nodrošina Direktīvas 2018/2002 prasību pārņemšanu, kā arī novērš Eiropas Komisijas 2019. gada 24. janvāra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2344 konstatētos trūkumus Direktīvas 2012/27 prasību pārņemšanā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) Nr. 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 2.punkts
4. un 5.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 3.punkts
Likumprojekts kopumā un Nacionālais enerģētikas un klimata plāns
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts
7. un 8.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 5, 6., 7., 8., 9. un 10.punkts un VII a pielikums
14.pants
Pārņemtas daļēji
pilnībā tiks pārņemts izstrādājot atbilstošos Ministru kabineta noteikumus
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1.punkts
3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Likumprojekts saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 13. un 14. punktu tika ievietots sabiedriskajai apspriešanai Ekonomikas ministrijas un Ministru kabineta tīmekļvietnē 2020. gada 31. augustā Sabiedriskā apspriešana noslēdzās 2020. gada 14. septembrī
Likumprojekts tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 29.10.2020. (VSS-923).
Likumprojekts tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 29.10.2020. (VSS-923).
6.4. Cita informācija
nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Būvniecības valsts kontroles birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
palielinās
Vērtības nozīme:
12,82
eur
8,00
stundas
12
komersanti
1
reize
1 230,72
administrēšanas izmaksas likumprojektā noteiktā energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēja reģistra uzturēšanai
C = (f x l) x (n x b), kur
f – politikas pārvaldības vecākā eksperta vidējā stundas tarifa likme 12.82 euro (saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta publicēto informāciju )
l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrētu vienu iesniegto ziņojumu – 8 stundas;
n – energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās prasības – 12 komersanti;
b – informācijas saņemšanas biežums – 1 reizi
Kopā
1 230,72
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Likumprojekta ieviešana paaugstinās administratīvo slogu Būvniecības valsts kontroles birojam, jo tam papildus būs jāizveido un jāuztur energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju reģistru, kā arī jāveic energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju kompetences apliecināšanas pārbaudi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
BVKB būs jāizveido un jāuztur energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju reģistru, kā arī jāveic energoefektivitātes pakalpojumu sniedzēju kompetences apliecināšanas pārbaudi.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts veicinās valsts obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa sasniegšanu
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts veicinās valsts obligātā enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa sasniegšanu
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi