Anotācija (ex-ante)

22-TA-3071: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.daļas 1.punktu un 13.2 daļu;
- Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu. 

Rīkojuma projektā iekļautajām pamatbudžeta apropriācijas pārdalēm tiek mainīti finansējuma mērķi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” mērķis ir nodrošināt ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju atbilstoši pacienta slimības diagnozei, raksturam un smaguma pakāpei un līgumu slēgšanu par izdevumu kompensāciju saskaņā ar MK 2006. gada 31. oktobra noteikumiem Nr.899 “Ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” mērķis ir samazināt Latvijas iedzīvotāju saslimstību ar vakcīnregulējamām infekcijas slimībām, veicot mērķtiecīgu un plānveida vakcināciju pret difteriju, epidēmisko parotītu, garo klepu, B hepatītu, B tipa Haemophilus influenzae infekciju, masalām, masaliņām, poliomielītu, stinguma krampjiem, tuberkulozi, vējbakām, ērču encefalītu bērniem augsti endēmiskajās ērču encefalīta teritorijās, rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju un cilvēka papilomas vīrusa infekciju ar drošām un augsti efektīvām vakcīnām, gripu riska grupām (bērniem līdz 2 gadu vecumam un grūtniecēm, ārstniecības personām, sociālās aprūpes centru klientiem un darbiniekiem, senioriem, kas vecāki par 65 gadiem, personām ar hroniskām saslimšanām), kā arī nodrošināt peritoneālās dialīzes nodrošinājuma ārstniecības līdzekļu, imūnbioloģisko preparātu, fenilketonūrijas un citu ģenētiski determinēto slimību korekcijas preparātu un redzes korekcijas līdzekļu bērniem centralizētu iepirkumu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kā arī īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt no valsts budžeta apmaksāto primārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši MK 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” noteiktajiem tarifiem un apmaksas nosacījumiem, tajā skaitā ģimenes ārstu sniegtos pakalpojumus, zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadu vecumam un Černobiļas AES avārijas rezultātā radiācijas ietekmei pakļautām personām, veselības aprūpes pakalpojumus mājās pacientiem ar hronisku saslimšanu un pārvietošanās traucējumiem, un citus primārās veselības aprūpes pakalpojumus.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt nodrošināt ārstniecības iestāžu sniegto sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu (izņemot laboratoriskos izmeklējumus).
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt plānveida stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.

Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” mērķis ir īstenot valsts pārvaldes funkcijas veselības nozares uzraudzībā un kontrolē, lai nodrošinātu nozari regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu un izpildi.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Veselības inspekcija.

Veselības ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” mērķis ir nodrošināt saskaņotu un nepārtrauktu Veselības ministrijas darbību, pilnveidot iekšējā darba organizāciju, uzlabot veselības aprūpes pakalpojuma kvalitāti, lai nodrošinātu efektīvu ārstēšanas procesu un optimizētu veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju skaitu un izvietojumu, kā arī sekmēt un veicināt iedzīvotāju un vides veselību, nodrošinot efektīvas politikas izstrādi un ieviešanu ar politikas dokumentu un normatīvo aktu palīdzību, sekmīgu Latvijas interešu aizstāvību ES institūcijās un starptautiskajās organizācijās, kā arī regulāru un efektīvu saikni ar sabiedrību.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Veselības ministrija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts

Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tai skaitā:
1. no apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 386 131 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 386 131 euro apmērā, lai nodrošinātu centralizētu iegādi vakcīnām pret gripu senioriem un personām ar hroniskām slimībām.
2. no apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 284 860 euro apmērā, izdevumus subsīdijām un dotācijām 191 101 euro apmērā, atlīdzībai 93 759 euro apmērā:
2.1. uz apakšprogrammu 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 170 113 euro apmērā, lai nodrošinātu gripas vakcīnas ievades manipulācijas apmaksu.
2.2. uz apakšprogrammu 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus atlīdzībai 93 759 euro apmērā, lai nodrošinātu piemaksas Nacionālā veselības dienesta nodarbinātajiem;
2.3. uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 20 988 euro apmērā, lai stacionārajām ārstniecības iestādēm  nodrošinātu daļēju energoresursu sadārdzinājuma segšanu.
3. no apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 1 462 999 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmu pārstrādes apmaksu 1 462 999 euro apmērā, ārstniecības iestādēm, tai skaitā ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmai “Dermatoveneroloģija” 78 928 euro apmērā, ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmai “Kodolmagnētiskā rezonanse” 366 696 euro apmērā, ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmai “Invazīvās kardioloģijas dienas stacionāra pakalpojumi” 977 450 euro apmērā un ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmai “Staru terapija” 39 925 euro apmērā
4. no apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem, 8 689 euro apmērā uz programmu 97.00.00 “Nozares vadība un politikas plānošana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem 8 689 euro apmērā, lai Veselības ministrija nodrošinātu telpu pārkārtošanu un optimizāciju, nodrošinot energoresursu ietaupījumu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdales 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tai skaitā:

1. Budžeta apakšprogrammai 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 386 131 euro, no tā:
veikt līdzekļu pārdali 386 131 euro apmērā no apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana":

subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 386 131 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi” izpildi, vakcīnas pret gripu senioriem un personām ar hroniskām slimībām tiek nodrošinātas vakcīnas iegādājoties kā centralizētus medikamentus.
Laikā kad pretgripas vakcīnas riska grupām bija pieejamas zāļu kompensācijas sistēmas ietvaros, personai, kura tika vakcinēta ar šādu kompensējamo pretgripas vakcīnu, bija jāveic garāks “ceļš” līdz vakcīnas saņemšanai (nepieciešamo vakcīnu riska grupas pacientam ārsts izrakstīja uz receptes, tad personai vakcīnu bija jāsaņem aptiekā un vēl secīgi jādodas uz ārstniecības iestādi veikt vakcināciju). Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi”, vakcīnas pret gripu senioriem un personām ar hroniskām slimībām tiek nodrošinātas vakcīnas iegādājoties kā centralizētus medikamentus.

2. Budžeta apakšprogrammai 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 170 113 euro, no tā:
3.1. veikt līdzekļu pārdali 170 113 euro apmērā no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 170 113 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu pretgripas vakcīnu ievadi senioriem un personām ar hroniskām slimībām.
Atbilstoši grozījumiem Ministru kabineta 2000. gada 26.septembra noteikumos Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi”, vakcīnas pret gripu senioriem un personām ar hroniskām slimībām tiek nodrošinātas vakcīnas iegādājoties kā centralizētus medikamentus, lai nodrošinātu vakcinācijas procesa norisi nepieciešams finansējums ārstniecības personām vakcinācijas manipulācijas apmaksai un datu ievadei E-veselībā (manipulāciju tarifs vakcinācijai pret gripu) jaunām.   (33 887 senioru un personu ar hroniskām slimībām skaits x 5,02 euro pretgripas vakcīnas ievades manipulācijas izmaksas). (skatīt 4.pielikumu) 

3. Budžeta apakšprogrammai 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" 93 759 euro, no tā:
4.1. veikt līdzekļu pārdali 93 759 euro apmērā no apakšprogrammas  33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
atlīdzība izdevumi (1000 kods) 93 759 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu lai nodrošinātu Nacionālā veselības dienesta darbinieku veiktā  darba apjoma apmaksu atbilstoši  normatīvajam regulējumam, stiprinātu Nacionālā veselības dienesta ilgstpēju un mazinātu personāla mainību, strādājošo ciklvēkresursu kapacitāti, kam tālāk pakļauti laikā neizpildīti darba izpildes riski. Šobrīd Nacionālā veselības dienesta darbiniekiem ir pieaugusi noslodze pamatfukciju nodrošināšanai, jo paplašinoties informācijas sistēmu funkcionalitātei, paplašinās apstrādājamās informācijas kopums, kā rezultātā pieaug darba intensitāte un darbinieki tuvojas  izdegšanas robežai. 2021.gadā NVD darba attiecības izbeidza 54 darbinieki, bet 2022.gadā laikā līdz 1.jūlijam darba attiecības ir izbeiguši 12 darbinieki. Personāla mainības līmenis 2021.gadā bija 25% un 2022.gada 6 mēnešos tas ir sasniedzis 5.6%.(skatīt 5.pielikumu)  
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu medikamentu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 1.pielikumu)  

4. Budžeta programma 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" 8 689 euro, no tā:
veikt līdzekļu pārdali 8 689  euro apmērā no apakšprogrammas 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole":
preces un pakalpojumi izdevumi (2000 kods) 8 689 euro apmērā palielināti, lai Veselības ministrija nodrošinātu telpu pārkārtošanu un optimizāciju, nodrošinot energoresursu ietaupījumu.
Veselības inspekcijai izdevumu ekonomija apakšprogrammā 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole" precēm un pakalpojumiem (2000 kods) 8 689 euro apmērā veidojas saistībā ar atceltajiem remontdarbiem.

5. Budžeta apakšprogramma 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 20 988 euro, no tā:
veikt līdzekļu pārdali 20 988 euro apmērā no apakšprogrammas  33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 20 988 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm. (skatīt 6.pielikumu) 
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu medikamentu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 2.pielikumu) 

6. Budžeta apakšprogramma 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 1 462 999 euro, no tā:
veikt līdzekļu pārdali 1 462 999 euro apmērā no apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 1 462 999 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu ambulatorajās veselības aprūpes pakalpojuma programmās "Dermatoveneroloģija", "Kodolmagnētiskā rezonanse", "Invazīvās kardioloģijas dienas stacionāra pakalpojumi" un  "Staru terapija" pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm.
Covid-19 pandēmija un valstī noteiktie drošības pasākumi saslimstības ierobežošanai, kā arī citi apstākļi ietekmējuši 2022.gada finansējuma apguves procesu primārajā veselības aprūpē. Augstais Covid-19 saslimstības līmenis 2022.gada I ceturksnī, tika pārslogota ambulatorā veselības aprūpes sistēma, ģimenes ārstu prakses, kas nodrošināja Covid-19 pacientu ārstēšanas procesu aprūpē.
Atbilstoši iepriekš minētajam, pārskatot primārās veselības aprūpes nodrošināšanai piešķirtā finansējuma izpildes 2022.gada 6 mēnešos un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešiem atsevišķās pakalpojumu programmās veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 3.pielikumu) 


Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1.punktam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1.-6.pielikumi