Anotācija

24-TA-2040: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr.439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu”” (turpmāk – projekts) ir sagatavots pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 12. panta trešo daļu un 17. panta ceturto daļu, kā arī, nepieciešamību ieviest atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr.439 “Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 439) ietvertās spēkā esošās tiesību normas par karoga valsts uzraudzību, kā arī noteikt jaunas tiesību normas, kas nepieciešamas Regulā Nr. 2023/1805 noteikto saistību pārņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Projekta 4. un 5. punktā ietvertais 12.1 un 12.2  punkts stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī. Regulas Nr. 2023/1805 32. pants.
Pārējās projektā ietvertās tiesību normas stājās spēkā vispārējā kārtībā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regula Nr. 2023/1805 paredz ka kuģa karoga valstij pēc ienākšanas karoga valsts ostā ir jāaiztur tās karoga kuģis, kas nav izpildījis Regulā Nr. 2023/1805 noteiktos pienākumus attiecībā uz derīga FuelEU atbilstības dokumenta nodrošināšanu uz kuģa. Kuģis tiek aizturēts līdz brīdim, kad ir izpildījis savus pienākumus. Lai minētās Regulas Nr. 2023/1805 prasības tiktu ieviestas Latvijā, normatīvajos aktos ir jānosaka, kas veiks FuelEU atbilstības dokumenta esamības pārbaudi uz Latvijas karoga kuģiem un kas veiks Latvijas kuģu aizturēšanu Latvijas ostās, ja kuģis nepilda Regulā Nr. 2023/1805 noteikto pienākumu par derīga FuelEU atbilstības dokumenta nodrošināšanu uz kuģa. Ņemot vērā to, ka minētās darbības attiecas uz Latvijas kuģu karoga valsts uzraudzību, ir jāveic atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr. 439, kas nosaka kārtību, kādā tiek īstenota Latvijas kuģu karoga valsts uzraudzība. Kā arī, ir nepieciešams aktualizēt citas Noteikumos Nr. 439 ietvertās tiesību normas, ņemot vērā šo tiesību normu dažādus praktiskos piemērošanas aspektus.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regula Nr. 2023/1805 paredz ka kuģa karoga valstij pēc ienākšanas karoga valsts ostā ir jāaiztur tās karoga kuģis, kas nav izpildījis Regulā Nr. 2023/1805 noteiktos pienākumus attiecībā uz derīga FuelEU atbilstības dokumenta nodrošināšanu uz kuģa. Kuģis tiek aizturēts līdz brīdim, kad ir izpildījis savus pienākumus. Šobrīd nacionālajos normatīvajos aktos nav noteikts, kas veiks FuelEU atbilstības dokumenta esamības pārbaudi uz Latvijas karoga kuģiem un kas veiks Latvijas kuģu aizturēšanu Latvijas ostās, ja kuģis neizpilda Regulā Nr. 2023/1805 noteikto pienākumu par derīga FuelEU atbilstības dokumenta nodrošināšanu uz kuģa. Iestāžu kompetence attiecībā uz FuelEU atbilstības dokumenta pārbaudi uz Latvijas karoga kuģa un lēmumu pieņemšanu par Latvijas kuģa aizturēšanu Latvijas ostās par Regulas pārkāpumiem ir nosakāma Noteikumos Nr. 439.
Risinājuma apraksts
Lai nacionālajos normatīvajos aktos paredzētu kompetentās iestādes, kas veiks FuelEU atbilstības dokumenta esamības pārbaudi uz Latvijas karoga kuģiem un kas veiks Latvijas kuģu aizturēšanu Latvijas ostās, ja kuģis neizpilda Regulā Nr. 2023/1805 noteikto pienākumu par derīga FuelEU atbilstības dokumenta nodrošināšanu uz kuģa, ir jāveic grozījumi Noteikumos Nr. 439. Ņemot vērā Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcijas līdzšinējo kompetenci karoga valsts uzraudzības veikšanā, projekts paredz to, ka FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz Latvijas kuģa kontrolēs Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcija. Ņemot vērā Valsts vides dienesta līdzšinējo kompetenci attiecībā uz jūras transporta oglekļa dioksīda emisiju monitoringu, kas noteikta likuma “Par piesārņojumu” 45.1 pantā un 47.panta ceturtajā daļā, projekts paredz to, ka lēmumu par Latvijas kuģa aizturēšanu pieņem Valsts vides dienests.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi Nr. 439 paredz  to, ka gadījumos, ja Latvijas kuģis ir ticis aizturēts ostas valsts kontroles ietvaros vai karoga valsts pārbaudes laikā Latvijas kuģim ir konstatēti būtiski trūkumi, kas ietekmē tā drošību, cilvēku drošību vai var radīt vides piesārņojumu, vai Latvijas kuģa apkalpe vai Latvijas kuģa īpašnieks nav ziņojis par avāriju vai bojājumu saskaņā ar 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar turpmākajiem grozījumiem  I nodaļas 11.noteikuma "c" punktu un tāpēc varēja rasties avārijas situācija vai vides piesārņojums vai varēja iet bojā cilvēki, kā arī ja Latvijas kuģa apkalpe pārkāpusi nacionālo normatīvo aktu par kuģošanas drošību vai starptautisko tiesību aktu prasības, inspekcija nosaka pastiprinātu apskašu režīmu un papildu prasības (pielikums) Latvijas kuģim un kuģošanas sabiedrībai, kas to pārvalda.
Ņemot vērā esošo situāciju praksē ir konstatēts, ka obligāta pastiprināta apskašu režīma piemērošana minētajos gadījumos nav lietderīga. Katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi. Katru gadījumu ir jāvērtē atsevišķi. Tāpēc ir nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr. 439, lai pastiprināts apskašu režīms nebūtu obligāts pienākums, bet piemērojams pēc inspekcijas izvēles, ņemot vērā katra konkrēta gadījuma apstākļus.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt Noteikumos Nr. 439 to, ka gadījumos, ja Latvijas kuģis ir ticis aizturēts ostas valsts kontroles ietvaros vai karoga valsts pārbaudes laikā Latvijas kuģim ir konstatēti būtiski trūkumi, kas ietekmē tā drošību, cilvēku drošību vai var radīt vides piesārņojumu, vai Latvijas kuģa apkalpe vai Latvijas kuģa īpašnieks nav ziņojis par avāriju vai bojājumu saskaņā ar 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar turpmākajiem grozījumiem  I nodaļas 11.noteikuma "c" punktu un tāpēc varēja rasties avārijas situācija vai vides piesārņojums vai varēja iet bojā cilvēki, kā arī ja Latvijas kuģa apkalpe pārkāpusi nacionālo normatīvo aktu par kuģošanas drošību vai starptautisko tiesību aktu prasības, pastiprināts apskašu režīms ir piemērojams pēc inspekcijas izvēles, ņemot vērā katra konkrēta gadījuma apstākļus.
Problēmas apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 17.panta otrā daļa nosaka to, ka veicot kuģu karoga valsts uzraudzības pienākumus, kuģu kontroles inspektoriem ir tiesības aizturēt kuģi ostā vai apturēt tā operācijas ostā, ja konstatēta kuģa neatbilstība šā likuma un citu normatīvo aktu prasībām.Noteikumos Nr. 439, kas nosaka kuģu kontroles inspektoru funkcijas un tiesības, īstenojot kuģu karoga valsts uzraudzību, šīs kuģu kontroles inspektoru tiesības nav minētas. Lai nodrošinātu tiesiskā regulējuma skaidrību attiecībā uz kuģu kontroles inspektoru tiesībām aizturēt Latvijas karoga kuģi, ir nepieciešami atbilstoši precizējumi  Noteikumos Nr. 439.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 439 ir jāprecizē valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk – Jūras administrācija) Kuģošanas drošības inspekcijas (turpmāk – inspekcija) kuģu kontroles inspektoru tiesības, paredzot tiesības veikt Latvijas kuģa aizturēšanu kuģa karoga valsts uzraudzības ietvaros, kā to paredz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz Latvijas karoga kuģu īpašniekiem.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3.sadaļu.
Juridiskās personas
  • Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz Latvijas karoga kuģu īpašniekiem.
Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 1.3.sadaļu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
VSIA “Latvijas Jūras administrācija” un Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienests nodrošinās noteikumu projektā noteiktā izpildi (tai skaitā, pienākumus un tiesības) esošo budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 “Ostas valsts kontroles kārtība”

Pamatojums un apraksts
Iestāžu kompetence attiecībā uz FuelEU atbilstības dokumenta pārbaudi uz ārvalsts karoga kuģa un lēmumu pieņemšanu par ārvalsts karoga kuģa izraidīšanu no Latvijas ostas par Regulas pārkāpumiem ir nosakāma Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 “Ostas valsts kontroles kārtība”.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Likumprojekta “Klimata likums”, 21-TA-62.

Pamatojums un apraksts
Likumprojektā “Klimata likums” anotācijā nosakāms, ka kompetentās iestādes funkcijas, kas ir noteiktas Regulas Nr. 2023/1805 17., 20.4, 22.2., 22.5, 23.2., 23.3, 23.5. un 25.3. pantos, tiks finansētas no ETS un ETS2 ieviešanai noteiktā finansējuma Valsts vides dienestam.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0725
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 234, 22.09.2023.).
Apraksts
Regulas Nr. 2023/1805 mērķis ir palielināt atjaunīgo un mazoglekļa degvielu un aizstājējenergoresursu konsekventu izmantošanu jūras transportā visā Savienībā, kas ir saskaņā ar Savienības mērķi vēlākais līdz 2050. gadam panākt klimatneitralitāti, vienlaikus nodrošinot raitu jūras transporta darbību, radot regulatīvo noteiktību atjaunīgo un mazoglekļa degvielu un ilgtspējīgu tehnoloģiju ieviešanai un novēršot iekšējā tirgus izkropļojumus.
Regula Nr. 2023/1805 paredz noteikumus, ar ko nosaka:
a)siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas intensitātes robežvērtību enerģijai, kas patērēta uz kuģa, kurš ienāk dalībvalsts jurisdikcijā esošās ostās, stāv tajās vai iziet no tām; un
b)pienākumu izmantot krasta energoapgādi (OPS) vai bezemisiju tehnoloģiju dalībvalsts jurisdikcijā esošās ostās.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 234, 22.09.2023.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
24.pants
Projekta 4. punkts (Noteikumu Nr.439 nākotnes redakcijas 121.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
25.panta 3.punkts
Projekta 5. punkts (Noteikumu Nr.439 nākotnes redakcijas 122.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ieviešot Regulas Nr. 2023/1805 25.panta 1.punktu attiecībā uz administratīvo atbildību par to, ka uz Latvijas karoga kuģa nav FuelEU atbilstības dokuments, piemērojama Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 65. panta trešā daļa.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašinās Valsts vides dienesta un VSIA “Latvijas Jūras administrācijas” funkcijas un uzdevumi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar projektu tiek pārņemtas atsevišķas Regulas Nr. 2023/1805 normas. Regulas Nr. 2023/1805 mērķis attiecībā uz klimatneitralitāti, ir norādīts anotācijas 5.1.punktā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi