21-TA-961: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 35 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo, vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.3. pasākuma "Atbalsts mazo, vidējo komersantu finansējuma piesaistei kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 35 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo, vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.3. pasākuma "Atbalsts mazo, vidējo komersantu finansējuma piesaistei kapitāla tirgos" (turpmāk – 3.1.1.3. pasākums) īstenošanas noteikumi"” (turpmāk - MK noteikumu projekts) mērķis ir pagarināt projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu (izsludināt 3.1.1.3. pasākuma ceturtajā projektu iesniegšanas atlases kārtā (turpmāk – ceturtā atlases kārta), lai nodrošinātu maksimālu 3.1.1.3. pasākumam piešķirtā finansējuma izlietojumu. Jauna projektu iesniegumu atlases kārta tiks īstenota 3.1.1.3. pasākuma esošā finansējuma ietvaros.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir pagarināt projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, tādējādi ļaujot organizēt 3.1.1.3. pasākuma ceturto projektu iesniegumu atlases kārtu, lai nodrošinātu maksimālu 3.1.1.3. pasākumam piešķirtā finansējuma apguvi. Jauna projektu iesniegumu atlases kārta tiks īstenota 3.1.1.3. pasākuma esošā finansējuma ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 35 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo, vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.3. pasākuma "Atbalsts mazo, vidējo komersantu finansējuma piesaistei kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumi) mērķis ir veicināt komersantu attīstībai nepieciešamā finansējuma piesaisti kapitāla tirgos, tādējādi paaugstinot komersantu starptautisko konkurētspēju, kā arī attīstīt kapitāla tirgu Latvijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu 8. punktu līdz šim 3.1.1.3. pasākumā ir izsludinātas trīs projektu iesniegumu atlases kārtas. Pirmajās divās atlases kārtās, kopā pieteikušies 14 komersanti, no kuriem šobrīd ir slēgti līgumi ar diviem komersantiem par kopējo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu 176 800 euro apmērā.
Pēc trešās projektu iesniegumu atlases kārtas iesniegtajiem projektiem, šobrīd var secināt, ka netiks apgūts viss attiecīgajā kārtā pieejamais finansējums. Vienlaikus termiņi, lai iesniegtu jaunus projekta pieteikumus un attiecīgi slēgtu līgumus, ir beigušies.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai pieejamais ERAF finansējums ir 660 150 euro. Tika iesniegti septiņi projektu iesniegumi, kopumā pieprasot 483 400 euro. No iesniegtajiem projektu iesniegumiem divi tikuši atsaukti un secināms, ka pēc trešās atlases kārtas noslēgšanas būtu pieejami vēl vismaz 246 800 euro.
Pēc trešās projektu iesniegumu atlases kārtas iesniegtajiem projektiem, šobrīd var secināt, ka netiks apgūts viss attiecīgajā kārtā pieejamais finansējums. Vienlaikus termiņi, lai iesniegtu jaunus projekta pieteikumus un attiecīgi slēgtu līgumus, ir beigušies.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai pieejamais ERAF finansējums ir 660 150 euro. Tika iesniegti septiņi projektu iesniegumi, kopumā pieprasot 483 400 euro. No iesniegtajiem projektu iesniegumiem divi tikuši atsaukti un secināms, ka pēc trešās atlases kārtas noslēgšanas būtu pieejami vēl vismaz 246 800 euro.
Risinājuma apraksts
Tāpēc, lai sasniegtu atbalsta pasākuma mērķi, Ekonomikas ministrija sniedz priekšlikumu grozīt MK noteikumu nosacījumu attiecībā uz atlases kārtas gala termiņu, t.i. pagarināt to, tādējādi ļaujot sadarbības iestādei organizēt vēl vienu papildu atlases kārtu par pieejamo finansējumu, vienlaikus paaugstinot sasniedzamā iznākuma rādītāja izpildi. Jaunu projektu iesniegumu atlases kārtu būs iespējams izsludināt mēneša laikā no MK noteikumu grozījumu stāšanās spēkā, līdz ar to faktiskā projektu īstenošana tiktu uzsākta 2022. gada jūnijā/jūlijā. Lai ievērotu MK noteikumu 11. punktā noteikto projekta īstenošanas termiņu, finansējuma saņēmējiem, kas noslēgs līgumu par projekta īstenošanu ceturtās atlases kārtas rezultātā, projekta darbību īstenošanai būs mazāk nekā divi gadi. Ņemot vērā, ka komersanti jau kopš 02.05.2019. zina, ka tiem ir iespēja gatavot dokumentus un slēgt līgumus, lai nodrošinātu, ka projekts tiek pabeigts līdz 31.12.2023., fakts, ka tiek mainīts mēnešu skaits, kuru laikā jāuzsāk projekta darbības, nemaina projekta gala izpildes termiņu – ne vēlāk kā līdz 31.12.2023. Tādēļ kopējā projekta īstenošanas ilguma samazinājumam nav būtiskas ietekmes.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu 8. un 25. punktu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka ar MK noteikumu projektu tiek pagarināts projektu iesniegumu atlases kārtas gala termiņš (līdz 2022. gada 30. aprīlim), attiecīgi tiek veikti grozījumi arī MK noteikumu 25. punktā, t.i. termiņš lēmumiem par atbalsta piešķiršanu tiek pagarināts līdz 2022. gada 31. jūlijam.
Problēmas apraksts
Saistībā ar to, ka samazinās projektu īstenošanas termiņš, būtu lietderīgi noteikt, ka īstenošana jāuzsāk ātrāk nekā iepriekš. Ja tiek organizēta jauna kārta un tās līgumi tiktu noslēgti 2022. gada jūnijā/jūlijā, tad, saglabājot spēkā šī brīža regulējumu, ka darbības jāuzsāk gada laikā, pastāv risks, ka projektu neīstenos, jo fiziski nepietiks laika.
Risinājuma apraksts
Grozīt MK noteikumu 23.2. apakšpunktu, nosakot, sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma, ja finansējuma saņēmējs, kas noslēdzis civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu līdz 2022. gada 31. janvārim, neuzsāk projektā paredzētās darbības gada laikā no civiltiesiskā līguma noslēgšanas. Kā arī papildus iekļaut 23.2.1 apakšpunktu, nosakot, ka sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma, ja finansējuma saņēmējs, kas noslēdzis līgumu par projekta īstenošanu pēc 2022. gada 31. janvāra, neuzsāk projektā paredzētās darbības četru mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma noslēgšanas. Vienlaikus tiek papildināti MK noteikumu 16.1., un 16.2. apakšpunkti, precizējot, ka atbalstāmas minēto apakšpunktu darbības, ja tiek ievērots MK noteikumu 11. punkts, kas ir projekta īstenošanas termiņš.
Īstenošanas termiņa maiņa neietekmēs esošos finansējuma saņēmējus un attieksies tikai uz turpmāko kārtu iesniedzējiem, norādot, ka noteiktā termiņa saīsināšana nepieciešama, lai nodrošinātu, ka projekts tiktu sekmīgi pabeigts līdz 31.12.2023.
Īstenošanas termiņa maiņa neietekmēs esošos finansējuma saņēmējus un attieksies tikai uz turpmāko kārtu iesniedzējiem, norādot, ka noteiktā termiņa saīsināšana nepieciešama, lai nodrošinātu, ka projekts tiktu sekmīgi pabeigts līdz 31.12.2023.
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 35 22.punktā
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka ekonomiskās priekšrocības piešķiršanu preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju līmenī ir iespējams izslēgt vien tad, ja tiek organizēta konkurenci nodrošinoša, pārredzama, nediskriminējoša un beznosacījumu konkursa procedūra, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem. MK noteikumu Nr.35 22.punktā minētie normatīvie akti par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem nodrošina iepriekš minēto principu ievērošanu. Tiek grozīti MK noteikumu Nr. 35 22.punkts, norādot, ka iepirkums tiks veikts, ievērojot publiskā iepirkuma tiesisko regulējumu un nodrošinot pārredzamu, nediskriminējošu, beznosacījumu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt ar 28.1 punktu
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka, piešķirot atbalstu, netiek pārkāpti atbalsta kumulācijas ierobežojumi, MK noteikumu projekts papildināts ar 28.1., kas nosaka, ka Atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- MK noteikumu projekts ietekmē 3.1.1.3. pasākuma esošo mērķa grupu, kas ir MK noteikumu 13.punktā minētais projekta iesniedzējs – mazais un vidējais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, I pielikuma 2. pantā noteiktajiem kritērijiem un ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrētas kapitālsabiedrības.
Ietekmes apraksts
Palielināsies atbalstu saņēmušo komersantu skaits.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas 651/2014 12. panta 1. punkts
Noteikuma projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula 651/2014
Noteikuma projekta 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula 1407/2013
Noteikuma projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas 1407/2013 6. panta 4. punkts
Noteikuma projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama saskaņā ar Nasdaq sniegto informāciju, ka komersanti ir ieinteresēti atbalsta programmas pieejamībā arī pēc trešās kārtas projektu atlases dalību atbalsta programmā. Projekts sagatavots, ņemot verā iespēju izsludināt ceturto kārtu konkursam, tādējādi sniedzot atbalstu komersantu kotešanai biržā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi