Anotācija (ex-ante)

23-TA-2842: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma grozījumi izstrādāti pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma grozījumu mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumā (turpmāk - PSIPS likums), lai grozītais teksts atbilstu Eiropas Komisijas skaidrojumam par Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 5. panta piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
PSIPS likums stājās spēkā 2021.gada 3.jūlijā. Savukārt 2021.gada 23.jūlijā VARAM saņēma informāciju no Eiropas Komisijas, ka Eiropas Savienības tirgū apritē ir divi putu polistirola pārtikas iepakojumam derīgi veidi - uzpūstais putu polistirols (EPS) un ekstrudētais putu polistirols (XPS) - un Direktīvas 2019/904 5.pantā noteiktais aizliegums par putu polistirola iepakojuma laišanu tirgū atteicas uz abiem iepakojuma veidiem.

PSIPS likuma 13.panta pirmais punkts pašlaik satur skaidrojošu daļu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu ietvaros ražotājam noteiktajiem informēšanas pasākumiem, kas tagad ir detāli izskaidrota Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumu Nr.781 "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem" 7.4. un 9.3.4. apakšpunktā. Ņemot to vērā, šī daļa ir jāizslēdz, lai novērstu normatīvā regulējuma pārklāšanos. Līdz ar to 13.panta pirmais punkts ir izteikts jaunā redakcijā, izslēdzot daļu, kas noteikta  normatīvajā aktā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai novērstu tirgū veidojošos situāciju, kad uzpūstais putu polistirola (EPS) iepakojums tiek aizstāts ar alternatīvā tehnoloģijā ražotu putu polistirolu - ekstrudētu putu polistirolu (XPS) - nepieciešams veikt grozījumus PSIPS likuma 4.panta pirmās daļas 7. un 8.punktā un šī panta trešajā daļā.

Papildus šiem grozījumiem nepieciešams precizēt šī likuma 13.panta pirmo punktu, izslēdzot daļu par ražotāja pienākumu publicēt informāciju par vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu vai plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu pieņemšanas vietām vienotās dalītās atkritumu savākšanas informācijas sistēmā "Šķiro viegli", ievietojot saiti uz to savā tīmekļvietnē, jo minētā darbība klasificējas kā informēšanas pasākumu piemērs, nevis obligāta rīcība. Izslēdzot šo daļu 13.panta pirmais punkts izteikts jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Grozījumu projekts nosaka aizvietot visā likumā vārdus “putu polistirola” ar vārdiem “putu un ekstrudētā putu polistirola”, tādējādi attiecinot tirgū laišanas aizliegumu uz abiem tirgū esošajiem putu polistirola iepakojuma materiāla veidiem, kas atbildīs arī Eiropas Komisijas skaidrojumam par Direktīvas 2019/904 5. panta piemērošanu. Šie grozījumi arī atvieglos Pārtikas un veterinārā dienesta kontroles darbu attiecībā uz laišanai tirgū aizliegto iepakojumu.

Grozījumu projekts nosaka arī izslēgt 13.panta 1.punktā esošo teikuma daļu ", tostarp publicējot informāciju par vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu vai plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu pieņemšanas vietām vienotās dalītās atkritumu savākšanas informācijas sistēmā "Šķiro viegli", ievietojot saiti uz to savā tīmekļvietnē", tādējādi samazinot administratīvo slogu gan ražotājiem, gan uzraudzības iestādēm. Izslēdzot minēto daļu 13.panta 1.punkts izteikts jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojekta grozījumi ir redakcionāli.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi