23-TA-797: Instrukcijas projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) tiesību deleģējumu (LBFV 2. panta trešā daļa).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots, lai ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm būtu noteikti budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipi, kas jāievēro budžeta sagatavošanas procesā sagatavojot budžeta pieprasījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saeimā 2022.gada 6.oktobrī tika pieņemti grozījumi LBFV (Nr.1533/Lp13). Atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektajā daļā noteiktajam, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Tādejādi, LBFV grozījumu rezultātā Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumi Nr.523 “Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” (turpmāk – noteikumi Nr.523) zaudēja spēku. Savukārt atbilstoši LBFV tiesību deleģējumam (2. panta trešā daļa), Ministru kabinetam ir jāizdod normatīvs regulējums likuma detalizētai piemērošanai. Tā kā regulējums par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem ir tehniska rakstura, kas nosaka, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijā budžeta pieprasījumus vidējam termiņam, tad jaunais regulējums ir izstrādāts kā instrukcijas projekts “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem”.
Papildus nepieciešami atsevišķi tehniski precizējumi saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi.
Papildus nepieciešami atsevišķi tehniski precizējumi saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumi Nr.523 ir zaudējuši spēku, tad nepieciešams jauns regulējums, kas turpinātu noteikt budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipus, kas jāievēro ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm budžeta sagatavošanas procesā sagatavojot budžeta pieprasījumus.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi instrukcijas projektu “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem”, kas balstās uz līdzšinējo noteikumu Nr.523 regulējumu un principiem (zaudējuši spēku pēc 2022.gada 6.oktobra grozījumiem LBFV Nr.1533/Lp13).
Instrukcijas projektā noteikti pamatprincipi, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijā budžeta pieprasījumus vidējam termiņam. Instrukcijas projekts ir strukturēts nodaļās:
I. Vispārīgie jautājumi;
II. Budžeta programmu (apakšprogrammu) veidošanas pamatprincipi;
III. Valsts pamatbudžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
IV. Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
V. Budžeta pieprasījumi, paskaidrojumi, to izskatīšana un aktualizēšana;
VI. Budžeta pieprasījuma sastāvs;
VII. Veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas kārtība;
VIII. Vienotās valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēmas plānošanas bloka lietošana budžeta pieprasījumu iesniegšanai Finanšu ministrijā;
IX. Pagaidu budžeta sagatavošanas pamatprincipi.
Instrukcijas projektā veikti atsevišķi tehniski precizējumi (attiecībā pret noteikumu Nr.523 regulējumu) saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi, un būtiskākās izmaiņas ir sekojošas:
- precizēta nodaļa par pagaidu budžeta sagatavošanu;
- valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta ilgtermiņa saistību veidu un to saistību atšifrējuma detalizācijas līmeņu saraksts turpmāk tiks publicēts Finanšu ministrija tīmekļa vietnē un tiks atjaunots regulāri pēc nepieciešamības, tādejādi mazinot normatīvismu, lai nebūtu jāveic grozījumi normatīvajā aktā, ja mainās finanšu instrumenti saistībā ar to plānošanas periodu (jauna saistību veida izveide vai esoša saistību veida izslēgšana) vai nosaukumiem. Saistības tiek papildinātas, ja parādās jauns saistību veids. Ilgtermiņa saistību veidu detalizācijas pakāpe tiek saglabāta pēc iespējas nemainīga.
Instrukcijas projektā noteikti pamatprincipi, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijā budžeta pieprasījumus vidējam termiņam. Instrukcijas projekts ir strukturēts nodaļās:
I. Vispārīgie jautājumi;
II. Budžeta programmu (apakšprogrammu) veidošanas pamatprincipi;
III. Valsts pamatbudžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
IV. Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
V. Budžeta pieprasījumi, paskaidrojumi, to izskatīšana un aktualizēšana;
VI. Budžeta pieprasījuma sastāvs;
VII. Veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas kārtība;
VIII. Vienotās valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēmas plānošanas bloka lietošana budžeta pieprasījumu iesniegšanai Finanšu ministrijā;
IX. Pagaidu budžeta sagatavošanas pamatprincipi.
Instrukcijas projektā veikti atsevišķi tehniski precizējumi (attiecībā pret noteikumu Nr.523 regulējumu) saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi, un būtiskākās izmaiņas ir sekojošas:
- precizēta nodaļa par pagaidu budžeta sagatavošanu;
- valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta ilgtermiņa saistību veidu un to saistību atšifrējuma detalizācijas līmeņu saraksts turpmāk tiks publicēts Finanšu ministrija tīmekļa vietnē un tiks atjaunots regulāri pēc nepieciešamības, tādejādi mazinot normatīvismu, lai nebūtu jāveic grozījumi normatīvajā aktā, ja mainās finanšu instrumenti saistībā ar to plānošanas periodu (jauna saistību veida izveide vai esoša saistību veida izslēgšana) vai nosaukumiem. Saistības tiek papildinātas, ja parādās jauns saistību veids. Ilgtermiņa saistību veidu detalizācijas pakāpe tiek saglabāta pēc iespējas nemainīga.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiek organizētas, jo instrukcijas projekts tieši sabiedrības intereses neskar.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi