Anotācija (ex-ante)

23-TA-797: Instrukcijas projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) tiesību deleģējumu (LBFV 2. panta trešā daļa).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots, lai ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm būtu noteikti budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipi, kas jāievēro budžeta sagatavošanas procesā sagatavojot budžeta pieprasījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2022.gada 6.oktobrī tika pieņemti grozījumi LBFV (Nr.1533/Lp13). Atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektajā daļā noteiktajam, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Tādejādi, LBFV grozījumu rezultātā Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumi Nr.523 “Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” (turpmāk – noteikumi Nr.523) zaudēja spēku. Savukārt atbilstoši LBFV tiesību deleģējumam (2. panta trešā daļa), Ministru kabinetam ir jāizdod normatīvs regulējums likuma detalizētai piemērošanai. Tā kā regulējums par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem ir tehniska rakstura, kas nosaka, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijā budžeta pieprasījumus vidējam termiņam, tad jaunais regulējums ir izstrādāts kā instrukcijas projekts “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem”.
Papildus nepieciešami atsevišķi tehniski precizējumi saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumi Nr.523 ir zaudējuši spēku, tad nepieciešams jauns regulējums, kas turpinātu noteikt budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipus, kas jāievēro ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm budžeta sagatavošanas procesā sagatavojot budžeta pieprasījumus.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi instrukcijas projektu “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem”, kas balstās uz līdzšinējo noteikumu Nr.523 regulējumu un principiem (zaudējuši spēku pēc 2022.gada 6.oktobra grozījumiem LBFV Nr.1533/Lp13).
Instrukcijas projektā noteikti pamatprincipi, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijā budžeta pieprasījumus vidējam termiņam. Instrukcijas projekts ir strukturēts nodaļās:
I. Vispārīgie jautājumi;
II.  Budžeta programmu (apakšprogrammu) veidošanas pamatprincipi;
III. Valsts pamatbudžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
IV. Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pieprasījumu sagatavošanas pamatprincipi;
V. Budžeta pieprasījumi, paskaidrojumi, to izskatīšana un aktualizēšana;
VI. Budžeta pieprasījuma sastāvs;
VII. Veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas kārtība;
VIII. Vienotās valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēmas plānošanas bloka lietošana budžeta pieprasījumu iesniegšanai Finanšu ministrijā;
IX. Pagaidu budžeta sagatavošanas pamatprincipi.
Instrukcijas projektā veikti atsevišķi tehniski precizējumi (attiecībā pret noteikumu Nr.523 regulējumu) saistībā ar aktuāliem jautājumiem un ņemot vērā praktiskā darba pieredzi, un būtiskākās izmaiņas ir sekojošas:
- precizēta nodaļa par pagaidu budžeta sagatavošanu;
- valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta ilgtermiņa saistību veidu un to saistību atšifrējuma detalizācijas līmeņu saraksts turpmāk tiks publicēts Finanšu ministrija tīmekļa vietnē un tiks atjaunots regulāri pēc nepieciešamības, tādejādi mazinot normatīvismu, lai nebūtu jāveic grozījumi normatīvajā aktā, ja mainās finanšu instrumenti saistībā ar to plānošanas periodu (jauna saistību veida izveide vai esoša saistību veida izslēgšana) vai nosaukumiem. Saistības tiek papildinātas, ja parādās jauns saistību veids. Ilgtermiņa saistību veidu detalizācijas pakāpe tiek saglabāta pēc iespējas nemainīga.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiek organizētas, jo instrukcijas projekts tieši sabiedrības intereses neskar.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk