Anotācija (ex-ante)

22-TA-1105: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 756 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis un tā piemērošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 756 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis un tā piemērošanas kārtība"" (turpmāk – projekts) ir sagatavots pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā izmaiņas ģeotelpisko datu sagatavošanas un datu tehnoloģiju apstrādes procesā, kā rezultātā tiek sagatavoti jauni mūsdienu prasībām atbilstoši ģeotelpiskie dati, kuri nepieciešami vairākās tautsaimniecības nozarēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 756 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis un tā piemērošanas kārtība", lai nodrošinātu sabiedrību ar jaunākiem un precīzākiem ģeotelpiskās informācijas datiem, kā arī svītrot ģeoinformācijas sistēmu abonēšanas pakalpojumus, nodrošinot to lietošanu atvērto datu veidā. Cenrāža pakalpojumi ir aktualizēti atbilstoši šobrīd iegūstamajiem datiem un izmantojamām tehnoloģijām ģeotelpiskās informācijas sagatavošanā un apstrādē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 756 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis un tā piemērošanas kārtība" (turpmāk – Cenrādis) nosaka Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras (turpmāk - Aģentūra) publisko pakalpojumu cenas un cenrāža piemērošanas kārtību, kurus Aģentūra piemēro ģeodēzisko darbu, ģeotelpisko pamatadatu un poligrāfijas darbu veikšanai, atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 384 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums" noteiktajiem uzdevumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš Cenrāža spēkā stāšanās ir attīstījušās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē, kā arī nepieciešamība pastāvīgi uzturēt ģeotelpiskās informācijas datus noteiktā formātā, ņemot vērā tautsaimniecības nozaru vajadzības un pieprasījumu. Tāpat Aģentūra, ievērojot Eiropas savienības 2019. gada 20. jūnija Direktīvu (ES) 2019/1024 par atvērtajiem datiem un publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu, un labas pārvaldības principus, ir izskatījusi iespēju nodrošināt atvērto datu veidā vairākas ģeotelpisko datu kopas. Cenrādī ir jāveic šādi grozījumi:
1) svītrot Cenrāža pielikuma I sadaļas "Ģeotelpiskās informācijas produkti un pakalpojumi" 2. daļas "Ģeotelpiskie dati un ģeoinformācijas sistēmas" 2.4. punktā minētos pakalpojumus par ģeoinformācijas sistēmām – abonēšanas maksu par tīmekļa pakalpi (WMS vai WMTS, vai REST pakalpojumiem) un Latvijas pārskata kartēm un ģeotelpiskās informācijas pamatdatu abonēšanas pakalpojumus un ar tiem saistītos Cenrāža noteikumu 3.2., 3.3., 12., 13., 14. un 15. punktos noteiktos nosacījumus. Šo datu izmantošanu Aģentūra nodrošinās atvērto datu veidā, skatīšanās režīmā, datu servisus publicējot Aģentūras mājaslapā lgia.gov.lv, Latvijas vienotajā ģeoportālā geolatvija.lv un Latvijas Atvērto datu portālā www.data.gov.lv;
2) papildināt Cenrāža pielikuma I sadaļas "Ģeotelpiskās informācijas produkti un pakalpojumi" 2. daļas "Ģeotelpiskie dati un ģeoinformācijas sistēmas" 2.1., 2.2. un 2.3. apakšpunktus ar jauniem ģeotelpiskās informācijas pakalpojumiem, iekļaujot ģeotelpiskās informācijas produktus, kuri sagatavoti ar augstu detalizāciju un izmantojot jaunākās tehnoloģijas – ortofotokarte ar augstu izšķirtspēju, fotoreālistiskie 3-dimensiju modeļu dati, dažādi augstas izšķirtspējas digitālie augstuma modeļa dati, kuri iegūti ar aerolāzerskenēšanas metodi, vienlaikus precizējot minēto pakalpojumu piemērošanas kārtību, kas noteikta Cenrāža noteikumu 8. un 9. punktā un papildināti Cenrāža noteikumi ar 9.1 un 9.2 punktiem;
3) svītrot Cenrāža 11.2. apakšpunktu, ņemot vērā, ka ģeotelpisko datu apjomi palielinās un mūsdienu tehnoloģijās elektroniskais datu nesējs DVD ROM pārsvarā vairs netiek izmantots. Aģentūra ģeotelpiskos pamatdatus pasūtītajam nodod izmantojot datu apmaiņas protokola serveri (FTP);
4) papildināt Cenrāža projekta pielikuma II sadaļu "Poligrāfijas pakalpojumi" ar 4.1.3.2. apakšpunktu “lielformāta druka ar krāsu noklājumu mazāk par 50%”, ņemot vērā, ka digitālā druka patērē resursus pēc drukājamās informācijas blīvuma.
Risinājuma apraksts
Aģentūra ir izvērtējusi jaunos ģeotelpiskos produktus un pakalpojumus, ņemot vērā sabiedrības interesi par šo produktu pieejamību. Aģentūra ir sagatavojusi grozījumus Noteikumos Nr. 756 iekļaujot jaunos ģeotelpiskās informācijas pakalpojumus. Aģentūra jaunos ģeotelpiskos informācijas pakalpojumus aprēķināja ievērojot Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumus Nr.333 „Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Juridiskās personas
  • Valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības, juridiskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
156 224
0
156 224
0
156 224
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
156 224
0
156 224
0
156 224
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
156 224
0
156 224
0
156 224
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
156 224
0
156 224
0
156 224
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
     ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem   
  2022. 2023. 2024. 2025.
Summa Summa Summa Summa
Ģeodēzijas pakalpojumi 7 001 7 001 7 001 7 001
Ģeotelpiskie dati un informācijas sistēmas 15 843 15 843 15 843 15 843
Poligrāfijas pakalpojumi 131 236 131 236 131 236 131 236
KOPĀ: 156 224 156 224 156 224 156 224
 
  ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ Izdevumu prognoze no maksas pakalpojumiem
EKK nosaukums 2022. 2023. 2024. 2025.
Summa Summa Summa Summa
1000
Atlīdzība
64 456 64 456 64 456 64 456
2000
Preces un pakalpojumi
91 768 91 768 91 768 91 768
5000
Pamatkapitāla veidošana
0 0 0 0
KOPĀ: 156 224 156 224 156 224 156 224
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts izmaksu aprēķins