Anotācija (ex-ante)

21-TA-158: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Publisko iepirkumu likuma 83.pants, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 89.pants, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 71.pants, Publiskās un privātās partnerības likuma 122.pants.

Ministru kabineta 2019.gada 9.aprīļa prot.Nr.18, 33.§ “Noteikumu projekts "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība" (turpmāk – MK protokollēmums) 3.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai pilnveidotu elektronisko rēķinu aprites kārtību un atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 9.aprīļa protokollēmumā dotajam uzdevumam, ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9.aprīļa noteikumos Nr. 154 “Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība”.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 9.aprīļa noteikumi Nr. 154 “Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība” šobrīd nosaka, ka pasūtītājs, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kā arī publiskais partneris vai tā pārstāvis nodrošina iespēju piegādātājam iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot trīs elektronisko rēķinu piegādes kanālus:
- oficiālo elektronisko adresi ;
- elektroniskā pasta adresi;
- citu veidu, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.
Šāds regulējums tika plānots kā pagaidu risinājums līdz Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility) līdzfinansētā projekta "Eiropas elektroniskais rēķins" (e-Invoices CEF Project) (turpmāk - CEF projekts) ieviešanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieņemot MK noteikumus Nr. 154, MK protokollēmumā paredzēja uzdevumu, ka VARAM (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai), īstenojot CEF projektu, sadarbībā ar Finanšu ministriju (turpmāk – FM) jāsagatavo un atbilstoši kompetencei noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka tiešās pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmanto tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus. Minētā uzdevuma izpilde izriet no MK noteikumu Nr.154 anotācijā minētā, ka Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA) integrēs elektronisko rēķinu apriti vienotā sistēmā – Drošā elektroniskās piegādes platformā (e-adrese) un izveidos oficiālās elektroniskās adreses (turpmāk – e-adrese) slēgumu ar piegādes sistēmu, kas nodrošina elektronisko rēķinu pārrobežu saņemšanu (Pan-European Public Procurement On-Line - PEPPOL), kā arī elektronisko rēķinu nodrošināšanu publisko iepirkumu procedūrās.
 
Risinājuma apraksts
Tiek precizēti elektronisko rēķinu piegādes kanāli, nosakot, ka tiešās valsts pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmanto tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus (e-adresi), no MK noteikumiem Nr.154 dzēšot citus elektronisko rēķinu piegādes kanālus tiešās valsts pārvaldes iestādēm:
- elektronisko pasta adresi;
- citu veidu, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.

Ņemot vērā, ka regulējums, kas paredzētu iespēju arī ārvalstniekiem noformēt personu apliecinošu dokumentu, kas ir priekšnoteikums kvalificēta elektroniskas identifikācijas līdzekļa saņemšanai, lai piekļūtu e-adresei, vēl nav stājies spēkā un līdz tā spēkā stāšanās laikam ārvalstniekiem nav iespējas iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot e-adresi, projektā paredzētie grozījumi stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Personu apliecinošu dokumentu noteikumos.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Administratīvais slogs samazinās, ieviešot elektroniskos rēķinus, jo persona, kas iegūs līguma slēgšanas tiesības, būs tiesīga iesniegt elektronisko rēķinu tiešās valsts pārvaldes iestādei ( pasūtītājam, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem vai publiskajam partnerim vai tā pārstāvim) , izmantojot vienotu, drošu piegādes kanālu.
Prognozējams, ka administratīvais slogs mazināsies pasūtītājiem, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem vai publiskajiem partnerim vai tā pārstāvjiem brīdī, kad tas automatizēs tālāku elektronisko rēķinu apstrādi un apriti. Šobrīd nav precīzi prognozējams, kad un par cik attiecībā pret esošo līmeni samazināsies administratīvais slogs publiskajām personām un to kapitālsabiedrībām un personām, kas iegūs līguma slēgšanas tiesības. Ietekme lielā mērā ir atkarīga no piegādātāja izvēles tiesībām iesniegt elektronisko rēķinu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas (piegādātāji), kas iesniedz rēķinus elektroniskā veidā tiešās pārvaldes iestādēm iepirkumu ietvaros (precīzs skaits nav nosakāms).
Ietekmes apraksts
Turpmāk tiešās  pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmantos tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus (e-adresi), no MK noteikumiem Nr.154 tiek svītroti citi elektronisko rēķinu piegādes kanāli tiešās pārvaldes iestādēm:
- elektroniskā pasta adrese;
- cits veids, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.

Ņemot vērā, ka regulējums, kas paredzētu iespēju arī ārvalstniekiem noformēt personu apliecinošu dokumentu, kas ir priekšnoteikums kvalificēta elektroniskas identifikācijas līdzekļa saņemšanai, lai piekļūtu e-adresei, vēl nav stājies spēkā un līdz tā spēkā stāšanās laikam ārvalstniekiem nav iespējas iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot e-adresi, projektā paredzētie grozījumi stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Personu apliecinošu dokumentu noteikumos.
 
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas (piegādātāji), kas iesniedz rēķinus elektroniskā veidā tiešās pārvaldes iestādēm iepirkumu ietvaros (precīzs skaits nav nosakāms).
Ietekmes apraksts
Turpmāk tiešās  pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmantos tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus (e-adresi), no MK noteikumiem Nr.154 tiek svītroti citi elektronisko rēķinu piegādes kanāli tiešās pārvaldes iestādēm:
- elektroniskā pasta adrese;
- cits veids, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.

Ņemot vērā, ka regulējums, kas paredzētu iespēju arī ārvalstniekiem noformēt personu apliecinošu dokumentu, kas ir priekšnoteikums kvalificēta elektroniskas identifikācijas līdzekļa saņemšanai, lai piekļūtu e-adresei, vēl nav stājies spēkā un līdz tā spēkā stāšanās laikam ārvalstniekiem nav iespējas iesniegt elektronisko rēķinu, izmantojot e-adresi, projektā paredzētie grozījumi stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Personu apliecinošu dokumentu noteikumos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiešās pārvaldes institūcijas, kas veic iepirkumus

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
E-rēķinu apritei tiks izmantots vienots, drošs kanāls e-adrese
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
E-rēķinu apritei tiks izmantots vienots, drošs kanāls e-adrese
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
E-rēķinu apritei tiks izmantots vienots, drošs kanāls e-adrese
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiešās pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmantos tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus (e-adresi), izslēdzot citus elektronisko rēķinu piegādes kanālus valsts pārvaldes iestādēm:
- elektronisko pasta adresi;
- citu veidu, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiešās pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmantos tikai CEF projekta ietvaros radītos elektronisko rēķinu piegādes risinājumus (e-adresi), izslēdzot citus elektronisko rēķinu piegādes kanālus valsts pārvaldes iestādēm:
- elektronisko pasta adresi;
- citu veidu, kas norādīts iepirkuma līgumā vai publiskās un privātās partnerības līgumā.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiešās pārvaldes iestādes elektronisko rēķinu saņemšanai izmantos tikai e-adresi, kas uzskatāms par drošu un uzticamu datu pārraides risinājumu, salīdzinot ar citiem elektroniskās saziņas veidiem.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi