Anotācija

25-TA-2107: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 482 "Ceļu drošības auditoru sertificēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Precizēt un pilnveidot ceļu drošības auditoru sertificēšanas regulējumu atbilstoši praksē konstatētajām vajadzībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt vienotu praksi ceļu drošības auditoru sertifikācijā, paaugstināt auditoru kompetences un auditu kvalitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 482 "Ceļu drošības auditoru sertificēšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr. 482) nosaka sertifikācijas vispārīgo ietvaru, tomēr praksē konstatēta nepieciešamība detalizēt pieredzes prasības, sakārtot kvalifikācijas paaugstināšanas un citu Eiropas Savienību dalībvalstu apmācību atzīšanas kārtību, kā arī precizēt reģistra pārziņa lomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 482 nodrošina vispārēju sertifikācijas ietvaru. Tomēr piemērošanas praksē ir konstatēts vairāku būtisku elementu tiesiskās noteiktības trūkums. Nepieciešams stiprināt kandidātu profesionālās pieredzes un kvalifikācijas kritērijus, jo tie nav pietiekami konkretizēti, vērtējot auditu kvalitāti, kā arī ārzemju praksi, no kā izriet, ka auditoram ir jābūt daudzpusēji vērstam. Otrkārt, eksāmena norises kārtība ir fragmentāra, nepieciešama precizitāte un zināšanu izklāsts. Treškārt, kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumu un citu Eiropas Savienības dalībvalstu apmācību atzīšana notiek neviendabīgi. Ceturtkārt, sertificēto auditoru reģistra pārziņa statuss un reģistra uzturēšanas kārtība, tostarp personas datu apstrādes jautājumi, nav noteikti pietiekami skaidri, veidojas konflikts. Piektkārt, brīdināšanas, sertifikāta atņemšanas, anulēšanas un dublikātu izsniegšanas procedūras tiek interpretētas atšķirīgi. Šie trūkumi rada nevienlīdzīgu prasību piemērošanu, apgrūtina administratīvos procesus un var negatīvi ietekmēt ceļu drošības auditu kvalitāti, kā arī sakarā ar elektroniskā paraksta parādīšanos, nav vajadzības iesniegt dokumentus personīgi, ko noteica noteikumu Nr. 482 16.punkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt profesionālās pieredzes un kvalifikācijas prasības, tostarp kumulatīvas pieredzes kritērijus, nostiprināt eksāmena norises un kvalifikācijas paaugstināšanas kārtību. Noteikumu projekts paredz piesaistīt nozares ekspertus, novēršot pašsertifikāciju, precizējot Noteikumu Nr. 482 5. punkta komisijas sastāvu, paplašinot to, ar iespēju piesaistīt speciālistus no tieši saistītām ar ceļu drošības auditu organizācijām - Latvijas Būvinženieru savienības, Latvijas projektētāju asociācijas un Nacionālās akreditācijas institūcijas, nemainot minimalo nepieciešamo komisijas sastāvu. Noteikumu projekts nosaka Satiksmes ministriju par sertificēto auditoru reģistra pārzini un konkretizē Sertifikācijas komisijas sekretāra pienākumus, kā arī detalizē procedūras brīdinājumu piemērošanu, sertifikāta atņemšanu, anulēšanu un dublikātu izsniegšanu (atbilstoši datu aizsardzības prasībām), kā arī vienkāršota dokumentu iesniegšana ejot līdzi liakam, precizējot Noteikumu Nr. 482 16. punktā prasīto. Grozījumi Noteikumos Nr. 482 ir samērīgi un stiprinās vienotu praksi. Noteikumu projektā ietvertie grozījumi īstenojami esošo resursu ietvaros. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Auditoru sertificēšana neietekmē izmaksas, tā samazina birokrātiju veikt sertifikāciju ik 3 gadus.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta ietvertās izmaiņas neietekmē nedz administratīvo slogu nedz izmaksas, izmaiņas ir paša sertifikācijas procesā un precizē pieredzi attiecībā uz ceļu drošības auditēšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ac9b077b-cc18-4382-84d4-362bad2c9c95 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Rīgas Tehniskā universitāte
  • Latvijas būvinženieru savienība, Latvijas projektētāju asociācija, Nacionālā akreditācijas institūcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izmaiņas neietekmē izmaksas, tās precizē auditoru zināšānas un pieredzi, kā arī samazina birokrātisko slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi