Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-3212: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.59, 58.§) 3. punktu - Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu finanšu resursu piesaistei atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2023.gadā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir piešķirt papildu finansējumu Satiksmes ministrijai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem 2023.gada ceturtajā ceturksnī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu (turpmāk - STP likums) un saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumu Nr.435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) 2.1. apakšpunktu, sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem kompensē zaudējumus, kas radušies, ja ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi saistītās nepieciešamās izmaksas pārsniedz gūtos ieņēmumus.
2022.gadā valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” izveidota apakšprogramma 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – 31.06.00 apakšprogramma), no kuras Satiksmes ministrija atbilstoši finansēšanas plānam un Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem katru mēnesi pārskaita finansējumu pārvadātājiem un vienu reizi ceturksnī – valstspilsētu pašvaldībām.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 12.2.apakšpunktā noteiktajai kārtībai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" (turpmāk - Autotransporta direkcija) ik gadu veic prognozētos aprēķinus nākamajam kalendāra gadam par reģionālās nozīmes pārvadājumiem un valstspilsētu pašvaldībām, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta padomē apstiprināto maršrutu tīklu1, kā arī ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos noteikto zaudējumu kompensācijas aprēķināšanas kārtību un plānoto pasažieru (braucienu) skaitu un ieņēmumus. 

Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtie valsts budžeta līdzekļi nav pietiekami sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu segšanai, Sabiedriskā transporta padome pārskata:
1) plānotā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomus nākamajam gadam (kilometrus);
2) plānotos tarifus nākamajam gadam (braukšanas maksu);
3) sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos un normatīvajos aktos paredzētās, bet ieviešanas termiņus nesasniegušās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumam.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 18.punktu, ja pēc minēto pasākumu veikšanas Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” nepietiek līdzekļu, lai pilnībā kompensētu zaudējumus un izdevumus, par nepieciešamo reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu, finansējuma apmēru un finansējuma avotu lemj Ministru kabinets.

Pamatojoties uz MK noteikumu Nr.435 12.1.apakšpunktu, Autotransporta direkcija saskaņā ar STP likuma 6.pantu un MK noteikumu Nr.435 13. punktu katru gadu precizē maršruta tīkla apjomu nākamajam pārskata gadam katram pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, un Sabiedriskā transporta padome līdz 1. aprīlim to apstiprina.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” izskatīšanas gaitā Ministru kabinets 2023.gada 13.janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.2,  1.§) 12. punktā uzdeva Satiksmes ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” 17. punktā noteiktajam, izskatot pastāvošos apstākļus attiecībā uz situāciju, kad gadskārtējā valsts budžeta ietvarā finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumu izpildei nav pietiekams, Sabiedriskā transporta padomes 2023. gada 3. marta sēdē tika izskatīti priekšlikumi valsts budžeta kompensācijas apmēra mazināšanai. Sabiedriskā transporta padome ar 2023.gada 3.marta lēmumu (prot. Nr.6, 3.§) konceptuāli ir atbalstījusi šādus pasākumus:
1) ievērojot, ka 2020. un 2021. gadā pasažieru plūsmas būtiskas izmaiņas noteica Covid-19 saslimšanas apkarošanai ierobežojošie pasākumi, bet 2022. gadā, stabilizējoties iedzīvotāju pieprasījumam pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, 2023. gadā Autotransporta direkcijai sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāveic kopējā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla pārskatīšana, novērtējot kopējo maršrutu tīkla lietderību un pasažieru pieprasījumu, atbilstoši STP likuma 6. panta 6.2 daļai;
2) ņemot vērā, ka no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi tiešā veidā ietekmē no valsts budžeta kompensējamos sabiedriskā transporta pakalpojumos radušos zaudējumus, bet situācijā, kad preču un pakalpojumu patēriņa cenas ir palielinājušās jau par 20,8% [1], kā arī vidējais neto atalgojums Latvijā kopš 2020. gada, kad pēdējo reizi veiktas braukšanas maksas (tarifa) izmaiņas, ir pieaudzis par 19,62% [2], viens no instrumentiem, kā samazināt valsts budžeta dotāciju apmēru pie pieaugošām izmaksām, būtu braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana un ieņēmumu palielināšana. Līdz ar to, konceptuāli ir atbalstīta braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana, konsultējoties ar plānošanas reģioniem par pieņemamāko risinājumu, lai netiktu būtiski ietekmēta iedzīvotāju spēja izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās. Braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana ietver sevī dažādu lojalitātes programmu nodrošināšanu, to starpā lielākas atlaides abonementu biļetēm, dažādu pārvadājumu veidu vienotas biļetes ieviešanu.
Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija sēdē (prot.33, 49.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par veicamajiem pasākumiem sabiedriskā transporta pakalpojumu kompensācijas apjoma samazināšanai” (23-TA-686) un 2.punktā noteikts uzdevums Satiksmes ministrijai sadarbībā ar VSIA "Autotransporta direkcija" iesniegt izskatīšanai Sabiedriskā transporta padomē priekšlikumus valsts budžeta izdevumus mazinošiem pasākumiem reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta maršrutu tīkla ietvaros, tai skaitā braukšanas maksas (tarifu) apmēra pārskatīšanai, vienlaikus ievērojot nepieciešamību salāgot iedzīvotāju vajadzības ar valsts budžeta iespējām, vienlaikus ar Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.59, 58.§) 4.punktu noteikts, ka šī uzdevuma izpilde veicama līdz 2023.gada 29.decembrim.

Saskaņā ar šobrīd esošo situāciju piešķirtais valsts budžeta finansējums 2023.gadā ir nepietiekams, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu atbilstoši iedzīvotāju pieprasījumam, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu līgumu nosacījumiem. Līdz ar to, tiek veikti vairāki pasākumi atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, lai rastu papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai. Vērtējot pēdējo piecu gadu laikā notikušās izmaiņas sociālekonomiskos procesos, kas skar iedzīvotāju paradumus, kā arī komersantu pieaugošos izdevumus saistībā ar darbaspēka izmaksām, energoresursiem un vispārējo patēriņa cenu pieaugumu, ir aprēķināts, ka kopējais no valsts budžeta 2023.gadā nepieciešamais papildu finansējums ir 30 166 898 euro (tabulās aiļu Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro kopsumma).

Prognozētie kompensējamie zaudējumi reģionālās nozīmes pārvadājumos par 2023.gadu:
Nr. p. k. Rādītāja nosaukums Reģionālie autobusu pārvadājumi Reģionālie vilcienu pārvadājumi Kopā
1. Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (31.06.00 apakšprogramma) 44 887 622 17 410 161 62 297 783,00
2. Ieņēmumi, euro 28 647 157,51 21 406 770,64 50 053 928,15
 
2.1. t.sk. ieņēmumi no biļešu pārdošanas, euro 28 390 615,65 20 552 278,74 48 942 894,39
3. Izdevumi (izņemot izdevumi par  dzelzceļa infrastruktūru), euro 88 426 658,84 54 072 091,00 142 498 749,84
3.1. t.sk. izdevumi par autoostām, euro 6 236 692,08 - 6 236 692,08
4. Nobraukums maršrutu tīklā, kilometri (vilcieniem - vilcienkilometri) 69 707 433,82 6 285 286,00 75 992 719,82
  Nobraukums maršrutu tīklā, kilometri (vilcieniem - vagonkilometri) - 29 226 579,90 29 226 579,90
5. Kompensējamais PVN par braukšanas maksas atvieglojumiem, euro 1 107 427,96 499 923,75 1 607 351,71
6. Aprēķinātā peļņa atbilstoši MK noteikumos Nr.435 un sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajai kārtībai, euro 1 948 215,05 1 493 365,76 3 441 580,81
7. Aprēķinātā zaudējumu kompensācija 2023.gadā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajam, euro  (vilcienu pārvadājumos 3.rinda - 2.rinda + 5.rinda + 6.rinda); (autobusu pārvadājumos 3.rinda - 2.1.rinda + 5.rinda + 6.rinda) 63 091 686,20 34 658 609,87 97 750 296,07
8. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai par 2022.gada saistībām 31.06.00 apakšprogramma, euro 409 019,33 0,00 409 019,33
9. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai un par braukšanas maksas atvieglojumiem par 2023.gada kompensējamiem zaudējumiem 31.06.00 apakšprogramma, euro (1.rinda - 8.rinda) 44 478 602,67 17 410 161,00 61 888 763,67
10. Plānotais līdzmaksājums no pašvaldībām, euro 16 045,31 - 16 045,31
11. Plānotais finansējums no Kultūras ministrijas, euro - 18 979,90 18 979,90
12. Potenciālais finansējums no 74.resora par Ukraiņu civiliedzīvotāju pārvadāšanu 888 713,10 687 274,32 1 575 987,42
13. Pārmaksa no iepriekšējā perioda, euro 811 967,42 4 214 440,00 5 026 407,42
14. Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro (9.rinda+10.rinda+11.rinda+12.rinda+13.rinda) – 7.rinda -16 896 357,71 -12 327 754,65 -29 224 112,35

Valstspilsētu pašvaldībām prognozētie kompensējamie zaudējumi par 2023.gadu:
Nr. p.k. Rādītāja nosaukums Par pilsētas nozīmes maršrutiem, kuriem vairāk nekā 30% no kopējā maršruta garuma ir ārpus pilsētas administratīvās teritorijas Par personu ar invaliditāti pārvadāšanu Kopā
1. Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (31.06.00 apakšprogramma) 1 654 453,00 10 834 778,00 12 489 231,00
2. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai par 2021. un 2022.gada saistībām 31.06.00 apakšprogramma, euro 34 106,32 41 866,70 75 973,02
3. Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai un par braukšanas maksas atvieglojumiem par 2023.gada kompensējamiem zaudējumiem 31.06.00 apakšprogramma, euro (1.rinda - 2.rinda) 1 620 346,68 10 792 911,30 12 413 257,98
4. Pārmaksa no iepriekšējā perioda, euro 633 567,18 698 206,06 1 331 773,24
5. Prognozētais no valsts budžeta kompensējamais apmērs, euro 2 253 913,86 12 433 903,00 14 687 816,86
6. Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro (3.rinda+4.rinda) – 5.rinda 0,00 -942 785,64 -942 785,64

Detalizēts skaidrojums sniegts Satiksmes ministrijas un Autotransporta direkcijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” (23-TA-2513), kas tika skatīts Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra sēdē (prot Nr. 59, 57. §).

Ar Ministru kabineta 2023.gada 4.decembra rīkojumu Nr.832 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika noteikts, ka Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Satiksmes ministrijai finansējumu 15 000 000 euro apmērā, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību un kompensētu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumus par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem 2023. gada ceturtajā ceturksnī, no tiem:
1) 10 411 090 euro – reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar autobusiem;
2) 4 588 910 euro – reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar vilcieniem.

[1] Statistikas pārvaldes dati – Patēriņa cenu pārmaiņas 2022. gada decembrī, salīdzinot ar 2021. gada decembri.

[2] Statistikas pārvaldes dati – Strādājošo mēneša vidējā darba samaksa (neto) – salīdzinājumā 2022. gads ar 2020. gadu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabinets 2023. gada 5. decembra sēdē, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu, atbalstīja apropriācijas pārdali 2023.gadā 13 291 911 euro apmērā no ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta programmām un apakšprogrammām uz budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.60, 48. §) un Ministru kabineta 2023. gada 6. decembra rīkojums Nr.850 "Par apropriācijas pārdali"). Līdz ko minētā apropriācijas pārdale tiks atbalstīta Saeimas sēdē, tā būs iespējams veikt attiecīgo pārdali un attiecīgi iegūt resursus programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Pēc minētās pārdales veikšanas programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" būs pieejami līdzekļi, lai izpildītu Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra protokollēmuma (prot. Nr.59, 58. §) 3.punktā doto uzdevumu - Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu finanšu resursu piesaistei atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2023.gadā.
Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kura mērķis ir piešķirt papildu finansējumu Satiksmes ministrijai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem 15 166 898 euro apmērā, t.sk. reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar autobusiem 9 752 143 euro, reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar vilcieniem 4 588 245 euro un pasažieru, kuri tiesīgi izmantot sabiedrisko transportu ar braukšanas maksas atvieglojumiem, pārvadājumiem – 826 510 euro.
Pēc faktisko pārskatu saņemšanas par 2023.gada septembri un oktobri – reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem ir mazinājusies elektroenerģijas izmaksu ietekme, jo AS “Pasažieru vilciens” 2023.gada septembrī noslēgts jauns elektroenerģijas piegādes līgums, kurā elektroenerģijas cena tiks piemērota pēc NORD POOL elektroenerģijas biržas Latvijas tirdzniecības zonas ik stundu, kas kopumā samazinās kopējo kompensējamo zaudējumu apmēru. Tā piemēram, 2023.gada septembra un 2023.gada oktobra izmaksas par elektroenerģiju, salīdzinot ar 2023.gada augustu ir bijušas par attiecīgi par 718 tūkst. un 774 tūkst. mazākas. Tomēr reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem kopējās izmaksas salīdzinot 2023.gada septembra un oktobra datus ar augustu ir vidēji mazinājušās par 15% jeb par 768 tūkst. mēnesī. Attiecīgi attiecinot šādu vidējo izmaksu samazinājumu pret Informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” doto prognozi par kopējiem kompensējamiem zaudējumiem reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem (768 x 4 mēneši (septembris-decembris)), kopējais plānotais nesegto zaudējumu apmērs reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem varētu mazināties līdz 9 177 155 euro. Tā kā, pamatojoties uz Finanšu ministrijas 2023.gada 7.decembra rīkojumu Nr.445 “Par līdzekļu piešķiršanu”, saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 4.decembra rīkojumu Nr.832 (prot. Nr.59 58.§) “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem tika izmaksāti 4,588 milj. euro, tad attiecīgi atlikušais nepieciešamais finansējums pie precizētā nesegtā zaudējumu apmēra ir 4 588 245 euro, kas nosegtu visu reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem nepieciešamo zaudējumu apmēru. Savukārt, attiecībā uz reģionālās nozīmes pārvadājumiem ar autobusiem ir pretēja situācija, ka, noslēdzoties 2023.gada 31.oktobrī daļai no īstermiņa līgumiem, saskaņā ar Sabiedriskā transporta padomes 2023.gada 23.oktobra (prot. Nr.9, 1.§) lēmumu tika noslēgti tiešā piešķīruma līgumi, līdz brīdim, kad stājas spēkā jaunie ilgtermiņa līgumi. Ievērojot šo, faktiski visi pārvadātāji, noslēdzot tiešā piešķīruma līgumus, norādīja uz nepieciešamību pārskatīt sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumcenas atbilstoši faktiskajai ekonomiskajai situācijai gan attiecībā uz darba spēka izmaksām, gan izmaksām, ko ietekmējušas patēriņa cenas pieaugums salīdzinot ar 2021.gadu, kad iepriekš tika slēgti īstermiņa līgumi. Tādējādi kopējā finansiālā ietekme no šo līgumu noslēgšanas 2023.gada novembrī un decembrī veido 406 007 euro. Sekojot informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” plānotajam aprēķinātājam zaudējumu apmēram reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un tam, ka novembrī un decembrī zaudējumu apmērs pieaug pret vidējiem gada zaudējumiem aptuveni par 3% un decembrī pat līdz 14%, tad veidojas sekojoša nekompensēto zaudējumu summa:
A Aprēķinātā zaudējumu kompensācija 2023.gadā Informatīvajam ziņojumam, euro 
 
63 091 686,20
B Vidējie zaudējumi mēnesī 5 257 640,52
C Novembra un decembra mēnešos zaudējumu pieaugums sakarā ar pasažieru plūsmas mazināšanos (novembris aptuveni 3.4%;  decembris aptuveni 14.3%) - skatītas 2022.gada novembra un decembra  tendences pret vidējo zaudējumu apmēru 2022.gadā 930 602,37
D Izmaksu pieaugums saistībā ar tiešo piešķīrumu līgumu noslēgšanu 406 007,00
E Kopējais zaudējumu apmērs novembris un decembris 12 782 492,78
F Saistību apmērs par 2023.gada 10 mēnešiem 7 380 740,00
  Pārskaitītais finansējums no LNG 10 411 090,00
  Nepieciešamais finansējums -9 752 142,78

Tādējādi 9,752 milj. euro būtu nepieciešamā summa par reģionālās nozīmes pārvadājumiem ar autobusiem. Vienlaikus jāatzīmē, ka, izmaksājot sākotnēji plānoto nepieciešamo apjomu 7,7 milj. euro reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem tiktu radīta pārmaksa, bet autobusu pārvadājumos iztrūkums. Tādējādi pārmaksas daļa, par kuru būtu jāsamazina 2024.gada izmaksājamo avansa daļu, būtiski samazinātu nākamo periodu naudas plūsmu, kas varētu radīt problēmas pārvadātajam. Savukārt iztrūkums būtu jāsedz no valsts budžeta piešķirtā finansējuma 2024.gadam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 166 898
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 166 898
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 166 898
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 166 898
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 166 898
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēta informācija par kopējo nepieciešamo papildu finansējumu sniegta Satiksmes ministrijas un VSIA "Autotransporta direkcija" sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” (23-TA-2513), kas skatīts Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra sēdē (prot Nr. 59, 57. §).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabinets 2023. gada 5. decembra sēdē, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu, atbalstīja apropriācijas pārdali 2023.gadā 13 291 911 euro apmērā no ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta programmām un apakšprogrammām uz budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.60, 48. §) un Ministru kabineta 2023. gada 6. decembra rīkojums Nr.850 "Par apropriācijas pārdali"). Līdz ko minētā apropriācijas pārdale tiks atbalstīta Saeimas sēdē, tā būs iespējams veikt attiecīgo pārdali un attiecīgi iegūt resursus programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Pēc minētās pārdales veikšanas programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" būs pieejami līdzekļi, lai izpildītu Ministru kabineta 2023.gada 28.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.59, 58. §) 3.punktā doto uzdevumu - Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu finanšu resursu piesaistei atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2023.gadā.

15 166 898 euro Satiksmes ministrijai paredzēts piešķirt no resora “74. Gadskārtējā  valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Satiksmes ministrija iesniegs pieprasījumu līdzekļu piešķiršanai Finanšu ministrijā.

Ministru kabinets 2023. gada 5. decembra sēdē atbalstīja Satiksmes ministrijas sagatavoto rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali nu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Satiksmes ministrijas budžetu” (prot. Nr.60 51.§). Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 65. pantam tika atbalstīta apropriācijas pārdale 1 575 987 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammu 31.06.00 "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem", lai kompensētu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumus, kas radušies pārvadājumos reģionālās nozīmes maršrutos saistībā ar atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumam Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi