Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-2316: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Lauksaimniecības dzīvnieku un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas kārtība un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekta "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 4.2. apakšpunktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka Lauku atbalsta dienests no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauksaimniecības datu centra līdzšinējās funkcijas un uzdevumus lauksaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldības un dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba jomā, kā arī precizēt prasības atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulai 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") un uz tās pamata izdotiem citiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik ir spēkā Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumi Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība"" (turpmāk – noteikumi Nr. 134).
Noteikumos Nr. 134 noteikta kārtība, kādā dzīvnieku īpašnieks vai turētājs veic lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku, novietņu reģistrēšanu un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanu, kas dod iespēju precīzi izsekot lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku kustībai un to slimību uzliesmojumiem, kā arī elektroniskā datubāzē nodrošināt informāciju par dzīvnieka īpašnieku un tā īpašumā vai turētāju un tā pārziņā esošiem dzīvniekiem un notikumiem ar tiem, dzīvnieku veselības un labturības uzraudzības pasākumu reģistrāciju, uzskaiti un analīzi, tā garantējot sabiedrības veselību un dzīvnieku izcelsmes pārtikas patērētāju aizsardzību.
Ar 2021. gada 21. aprīli stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. martā Regula 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429). Tā kā ar regulas 2016/429 stāšanos spēkā tiek atcelti noteikumos Nr. 134 minētie Eiropas Savienības normatīvie akti un to vietā ir stājušies spēkā uz regulas 2016/429 pamata izdotie Komisijas deleģētie un īstenošanas akti, noteikumu projektā ir jāparedz tajos noteiktās prasības, kas attiecas uz lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku reģistrēšanu, lietvedību un reģistriem, kā arī dzīvnieku izsekojamību. 
Regulas 2016/429 galvenais mērķis ir saglabāt dzīvnieku veselību un mazināt veselības drošības risku lauksaimniecības jomā un pārtikas ķēdē, nosakot infekcijas slimību profilaksi, uzraudzību un kontroli, kā arī to izskaušanas pasākumus. Regulā 2016/429 ir noteikti pienākumi dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem, kas tur dzīvniekus, vai citām personām, kas īsteno noteiktas darbības ar dzīvniekiem (operatoriem), kā arī praktizējošiem veterinārārstiem un dalībvalstu kompetentajām iestādēm vai institūcijām. 
Lai regulā 2016/429 noteiktās prasības tiktu ieviestas harmonizēti, Komisija ir pieņēmusi vairākus deleģētos un īstenošanas aktus:
1) Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģēto regulu (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2019/2035):
2) Komisijas 2021. gada 24. marta Īstenošanas regulu (ES) 2021/520, ar ko nosaka noteikumus par to, kā attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku izsekojamību piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2021/520);
3) Komisijas 2021. gada 10. jūnija Īstenošanas regulu (ES) 2021/963, ar ko nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (ES) 2016/1012 un (ES) 2019/6 piemērošanai attiecībā uz zirgu identifikāciju un reģistrāciju un izveido identifikācijas dokumentu paraugus attiecībā uz šiem dzīvniekiem (turpmāk – regula 2021/963);
4) Komisijas 2020. gada 30. janvāra Deleģēto regulu (ES) 2020/691, ar ko attiecībā uz noteikumiem par akvakultūras objektiem un ūdensdzīvnieku pārvadātājiem papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/961).
Tā kā grozījumu ir daudz un tie pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu Nr. 134 normu apjoma, t. i., ir izdarīti daudzi tehniski un redakcionāli precizējumi, piemēram, dotas atsauces uz regulas prasībām, precizēta informācijas sniegšanas kārtība, nodrošināts vienāds terminu lietojums, tā tos salāgojot ar regulās lietotajiem, tostarp, lai normas būtu viegli lasāmas, saprotamas un izpildāmas sabiedrības grupām un institūcijām, ir sagatavots jauns noteikumu projekts. Sagatavotais noteikumu projekts pilnībā atrisinās visas problēmas un novērsīs nepilnības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2025. gada 1. janvāra Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests) nodrošinās nepārtrauktu Lauksaimniecības datu centra līdzšinējo funkciju un uzdevumu izpildi lauksaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldības un lauksaimniecības dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba jomā, kā līdz šim to darīja Lauksaimniecības datu centrs, bez noteikumos Nr. 134 ietverto prasību grozīšanas.
Tā kā dienests pildīs visas līdz šim Lauksaimniecības datu centra funkcijas, noteikumu projektā noteikts, ka dienests dzīvnieku īpašniekus, turētājus un citas ieinteresētās personas (pārraugus, vērtēšanas ekspertus, apsēklošanas tehniķus, veterinārārstus u. c.), kā arī valsts uzraudzības iestādes savā tīmekļvietnē nodrošina ar visa veida informāciju un dokumentiem, ko var iesniegt papīra, elektroniskā dokumenta formā vai elektroniskās paziņošanas sistēmā, izsniedz tiem valstī noteiktos obligātos dzīvnieku apzīmēšanas līdzekļus, kā arī pilda citas noteikumos Nr. 134 noteiktās prasības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā vārdi "Lauksaimniecības datu centrs" tiek aizstāti ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests". 
Dzīvnieku īpašniekiem, turētājiem, citām ieinteresētajām personām (pārraugiem, vērtēšanas ekspertiem, apsēklošanas tehniķiem, veterinārārstiem u. c.) un valsts uzraudzības iestādēm noteikumos Nr. 134 noteiktā ziņošanas kārtība un informācijas sniegšana netiek mainīta un paliek tāda pati, kā ir noteikta līdz šim. Turpmāk dienesta tīmekļvietnē būs pieejama visa veida informācija un dokumenti, lai izpildītu noteikumu projektā ietvertās prasības.
Problēmas apraksts
Regula 2016/429 un Komisijas pieņemtie deleģētie un īstenošanas akti nosaka prasības attiecībā uz turētu sauszemes un akvakultūras dzīvnieku un no tiem iegūto dzīvnieku izcelsmes produktu reģistrēšanu, apstiprināšanu, izsekojamību un pārvietošanu Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) vai ievešanai ES, kā arī ļauj plašāk izmantot jaunās tehnoloģijas dzīvnieku veselības saglabāšanai, piemēram, noteiktas vienotas ES dalībvalstu vienotas prasības dzīvnieku izsekojamībai, t. i., dzīvnieku elektroniskai apzīmēšanai un reģistrācijai un objektu (novietņu) reģistrācijai. Dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem, kas tur dzīvniekus, vai citām personām, kas īsteno noteiktas darbības ar dzīvniekiem (operatoriem), kā arī praktizējošiem veterinārārstiem un kompetentajām iestādēm vai institūcijām ir noteikti savi pienākumi. Tādēļ atbilstoši regulai 2016/429 un Komisijas pieņemtajiem deleģētajiem un īstenošanas aktiem noteikumu projektā ir jāprecizē lauksaimniecības dzīvnieku un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība. Reģistrēšanas un apzīmēšanas kārtība ietver vairākus procesus, kas attiecas uz novietņu reģistrēšanu, dzīvnieku apzīmēšanu un to reģistrēšanu, pārvietošanu, identifikācijas un pārvietošanas dokumentu izsniegšanu, to elektronisko datubāžu un reģistru izveidi un uzturēšanu, kuros tiek uzkrāta informācija par novietņu un dzīvnieku reģistrēšanu, apzīmēšanu, pārvietošanu un notikumiem ar tiem, tostarp dzīvnieku apzīmēšanas līdzekļu un veidu piemērošanu, paredzot arī cita veida saistošu informāciju, piemēram, par dzīvnieka īpašnieka vai turētāja, iesaistīto kompetento iestāžu un citu institūciju vai uzņēmumu pienākumiem un saistībām, kas izriet no Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām. Noteikumu projektā ietvertas arī papildu prasības atbilstoši regulā 2016/429 noteiktajam, proti, papildus normām, kas izriet no citiem šīs regulas noteikumiem, ar kuriem dalībvalsts atļauj pieņemt savus pasākumus, dalībvalsts savā teritorijā var piemērot papildu pasākumus vai pasākumus, kas ir stingrāki par minētajā regulā noteiktajiem.
Noteikumu projektā ietvertās prasības dod iespēju precīzi izsekot lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku kustībai un to slimību uzliesmojumiem, turklāt lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrs ļauj nodrošināt informāciju par dzīvnieka īpašnieku un tā īpašumā vai turētāju un tā pārziņā esošiem dzīvniekiem un notikumiem ar tiem, dzīvnieku veselības un labturības uzraudzības pasākumu reģistrāciju, uzskaiti un analīzi, tā garantējot sabiedrības veselību un dzīvnieku izcelsmes pārtikas patērētāju aizsardzību, tāpat kā tas bija noteikts noteikumos Nr. 134.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek svītrotas tās noteikumu Nr. 134 normas, kas dublējas ar regulā 2016/429 un Komisijas pieņemtajos deleģētajos un īstenošanas aktos ietvertajām prasībām.
Tāpat kā noteikumi Nr. 134, lai nodrošinātu ganāmpulku, novietņu un dzīvnieku reģistrēšanu, dzīvnieku apzīmēšanu un pārvietošanu, kā arī Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildi, noteikumu projekts paredz
1) lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas kārtību;
2) lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas un to reģistrēšanas kārtību, nosakot arī obligātos apzīmēšanas veidus un līdzekļus;
3) lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku īpašnieku, turētāju un noteikumu projektā noteikto citu personu pienākumus un atbildību;
4) dienesta un Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci un atbildību;
5) dienesta informācijas sistēmas "Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēma" (tās sastāvdaļa ir lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrs) (turpmāk – elektroniskā datubāze) veidošanu un uzturēšanu, kā arī informācijas reģistrēšanas, uzskaites un atjaunošanas kārtību tajā.
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības atbilstoši regulas 2016/429 112.–115. un 117. pantam, lai nodrošinātu dzīvnieku operatoru pienākumu izpildi attiecībā uz dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrēšanu, kā arī noteiktas kompetentās iestādes pienākumi attiecībā uz identifikācijas, pārvietošanas un citiem dokumentiem, tostarp par dzīvnieku identifikācijas un reģistrēšanas sistēmas un dzīvnieku datorizētās datubāzes izveidi, uzturēšanu un datu ievadi un atjaunošanu tajās (regulas 2016/429 108.–111. pants).
Noteikumu projekta 2. punktā ir dotas atsauces uz regulu 2016/429 un Komisijas pieņemtajiem deleģētajiem un īstenošanas aktiem, jo tie atceļ noteikumos Nr. 134 noteiktās regulas un direktīvas.
Lai nodrošinātu vienādu terminu lietojumu, ar noteikumu projekta 3. punktu ir precizēti lietotie termini atbilstoši regulai 2016/429 un Komisijas pieņemtajiem deleģētajiem un īstenošanas aktiem.
Papildus tam, lai dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem vai citām personām, kas īsteno noteiktas darbības ar dzīvniekiem, kā arī kompetentajām iestādēm nerastos pārpratumi noteikumu projektā un regulās lietoto terminu piemērošanā, paskaidrojam, ka, piemēram, noteikumu projektā lietotais termins "dzīvnieku īpašnieks un turētājs" ir aizstāts ar terminu "dzīvnieku operators", kas atbilst regulas 2016/429 4. panta 24. punktā lietotajam terminam "operators", savukārt, piemēram, noteikumu projektā lietotie termini "apzīmēšana", "apzīmēšanas līdzekļi", "dzīvnieka identifikācijas numurs" atbilst šo noteikumu 1.punktā minētajās regulās lietotajiem attiecīgajiem terminiem "identificēšana", "identificēšanas līdzekļi", "dzīvnieka identifikācijas kods", savukārt termins "novietne" atbilst regulas 2016/429 4. panta 27. punktā lietotajam terminam "objekts", tostarp "individuālais pastāvīgais identifikācijas dokuments" ir individuāls pastāvīgs dokuments, ar kura palīdzību dzīvnieku operatori, kas tur zirgu sugu dzīvniekus, nodrošina minēto dzīvnieku individuālu identificēšanu (zirga pase), un termins "liellopa pase" atbilst regulas 2016/429 izpratnē lietotajam terminam "identifikācijas dokuments".
Noteikumu projekta 4. un 5. punkts paredz kārtību, kā rīkoties situācijās, kad dzīvnieka īpašnieks ir miris, tādējādi nodrošinot dzīvnieka labturības un aizsardzības prasības, tostarp dzīvnieka reģistrēšanu, apzīmēšanu un izsekojamību, lai garantētu sabiedrības veselību un dzīvnieku izcelsmes pārtikas patērētāju aizsardzību un noteikumu projektā un Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildes nepārtrauktību.
Noteikumu projekta 6.–16. punktā ir noteiktas prasības kompetentai iestādei – dienestam – par informācijas sistēmas (tās sastāvdaļa ir novietnes, ganāmpulka un datorizētā datubāze) izveidi, uzturēšanu un datu reģistrēšanu, atjaunošanu un uzturēšanu tajā. Dienests nodrošina ar visa veida informāciju un dokumentiem un izsniedz valstī noteiktos obligātos dzīvnieku apzīmēšanas līdzekļus.
Noteikumu projekta 17.–19. punkts noteic kārtību, kādā operators reģistrē ganāmpulku un novietni un atjauno datus tajā (regulas 2016/429 84. pants).
Noteikumu projekta 20. un 21. punkts paredz samazināt administratīvo slogu dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem, piemēram, informācijas ziņošanas reizes (par dzīvnieku skaitu ganāmpulkā ir jāziņo vairs tikai vienu, nevis divas reizes gadā), bet medusbišu saimju turētājiem ir precizēta ziņošanas kārtība.  
Noteikumu projekta 22.–35. punktā noteiktā informācija, kas jāziņo par notikumiem ar dzīvnieku un pārvietošanu, nav mainīta un atbilst regulas 2019/2035 22., 23. un 24. pantā prasītajam. Informācijas nosūtīšanas laikposms ir noteikts saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem, proti, septiņu dienu laikā pēc, piemēram, dzīvnieku pārvietošanas, dzimšanas vai nāves un citiem notikumiem ar tiem, tādējādi nodrošinot dzīvnieku izsekojamību.
Lai veicinātu ātrāku informācijas apmaiņu, mazinātu kļūdu risku datu ievadīšanā, ņemot vērā arī to, ka dienesta izveidotā elektroniskā datubāze regulāri tiek uzlabota un papildināta, noteikumu projektā, tostarp noteikumu projekta 28., 29. un 32. punktā, paredzēts papīra veidlapu iesniegšanu aizstāt ar tiešu datu ievadīšanu un informācijas iesniegšanu elektroniskā datubāzē, izmantojot elektroniskās paziņošanas sistēmu. Tas ievērojami samazina administratīvo slogu, t. i., gan dzīvnieku īpašniekiem, gan turētājiem, gan citām iesaistītajām personām samazina dokumentu iesniegšanai patērēto laiku un finansiālos izdevumus, ja dokumenti tiek sūtīti pa pastu, kā arī laiku informācijas apmaiņai starp dienestu un Pārtikas un veterināro dienestu. Turklāt Pārtikas un veterinārajam dienestam kā kontrolējošai iestādei tiek dota iespēja reģistrēt nepieciešamos datus par lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku novietņu statusu attiecībā uz infekcijas slimībām un pārvietošanas vai produkcijas realizācijas ierobežojumiem un citas vajadzīgas ziņas elektroniskā datubāzē. Izmantojot elektronisko paziņošanas sistēmu, dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem, citām ieinteresētajām personām (pārraugiem, vērtēšanas ekspertiem, apsēklošanas tehniķiem, veterinārārstiem u. c.) un valsts uzraudzības iestādēm ir iespēja operatīvi iesniegt jebkurus datus par novietnēm un dzīvniekiem, nosakot karantīnas zonas dzīvnieku slimību izplatību gadījumos, kā arī identificējot un reģistrējot dzīvnieku pārvietošanu. Tā tiek mazināts arī kļūdu risks.
Noteikumu projekta 37. punkts paredz dzīvnieku apzīmēšanai izmantot plašāku dzīvnieku apzīmēšanas līdzekļu klāstu, kas noteikts regulas 2019/2035 III pielikumā.
Noteikumu projekta 38. un 39. punktā noteikta kārtība, kādā operatori piesakās identifikācijas līdzekļu iegādei un to specifikācija atbilstoši regulas 2019/2035 41. panta 2. un 3. punktam, 48. panta 3. un 4. punktam un 55. panta 2. un 3. punktam. Savukārt noteikumu projekta 40. punktā ir noteikta prasība, ka dzīvnieki pirms izvešanas no novietnes ir obligāti jāapzīmē, kā tas ir noteikts par katru dzīvnieku sugu regulas 2021/520 13. panta 4. punktā, 14. panta 2. punktā, 15. panta 2. punktā un 16. panta 2. punktā.
Normas par katras dzīvnieku sugas apzīmēšanas veidu un līdzekļiem:
1) liellopu sugas dzīvnieku apzīmēšanā (noteikumu projekta 41.–44. punkts) saglabāta esošā kārtība, t. i., dzīvnieku apzīmēšanas termiņš paliek tāds pats kā noteikumos Nr. 134;
2) noteikumu projekta 45. punkts par cūku sugas dzīvniekiem ir precizēts, paredzot, ka cūkas jāapzīmē pirms to izvešanas no novietnes vai pēdējās piegādes ķēdes, bet ne vēlāk kā līdz deviņu mēnešu vecumam. Savukārt noteikumu projekta 46. punktā noteikts: ja cūka ievesta no trešās valsts, dzīvnieku apzīmē 20 dienu laikā (iepriekš – 30 dienu laikā);
3) attiecībā uz aitu un kazu sugas dzīvniekiem (noteikumu projekta 50.–53. punkts) saglabāta esošā kārtība, paredzot izņēmumu, ja aitas un kazas ievestas no trešās valsts, – tad tās apzīmējamas 20 dienu laikā (iepriekš bija 14 dienas) pēc ievešanas novietnē;
4) attiecībā uz zirgu sugas dzīvniekiem (noteikumu projekta 54.–67. punkts) saglabāta esošā kārtība, to papildinot atbilstoši regulā 2019/2035 un regulā 2021/963 noteiktajām prasībām;
5) par briežu un kamieļu sugas dzīvniekiem (noteikumu projekta 68. punkts) precizēts, ka brieži un kamieļi apzīmējami pirms to izvešanas no novietnes, kā tas ir noteikts spēkā esošo noteikumu Nr. 134 71. punktā, bet apzīmēšanas līdzeklī ir jānorāda dzīvnieka individuālais numurs (novietnes numura vietā) atbilstoši regulas 2019/2035 73. panta 2. punktam un regulas 2021/520 15. pantam. Ir ieviests jauns noteikumu projekta punkts, t. i., 69. punkts, nosakot, ka no trešās valsts ievests briedis vai kamielis ir apzīmējams 20 dienu laikā pēc ievešanas novietnē.
Tāpat noteikumu projekta 44., 49. un 53. pants paredz liellopu, aitu, kazu un cūku apzīmēšanas līdzekļu aizstāšanas kārtību atbilstoši regulas 2021/520 19. pantam.
Ievērojot regulas 2021/963 28. pantu, noteikumu projekta 63. un 64. pantā noteikta operatoru rīcība saistībā ar pastāvīgo individuālo identifikācijas dokumentu (zirgu pasi), ja zirgu nokauts, nonāvēts vai pazudis, lai zirgu pases padarītu par nederīgām, tā novēršot šī dokumenta otrreizēju izmantošanu un viltošanas iespēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki, turētāji, audzētāji (dzīvnieku operatori) un pakalpojumu sniedzēji ciltsdarba jomā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums sabiedrības mērķgrupām nemaina ne tiesības, ne pienākumus, jo tie jau bija paredzēti noteikumos Nr. 134. Noteikumu projekts paredz, ka Lauksaimniecības datu centra sniegtie pakalpojumi turpmāk būs Lauku atbalsta dienesta kompetencē.
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, organizācijas un biedrības, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku audzēšanu un ciltsdarbu
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums sabiedrības mērķgrupām nemaina ne tiesības, ne pienākumus, jo tie jau bija paredzēti noteikumos Nr. 134. Noteikumu projekts paredz, ka Lauksaimniecības datu centra sniegtie pakalpojumi turpmāk būs Lauku atbalsta dienesta kompetencē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
898 501,88
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki, turētāji, audzētāji (dzīvnieku operatori) un pakalpojumu sniedzēji ciltsdarba jomā
palielinās
Vērtības nozīme:
13,06
vienas stundas darbaspēka samaksa 2024. gada 3. ceturksnī pēc CSB datiem
0,50
pieņemot, ka viena iesnieguma vai ziņojuma aizpildīšana un iesniegšana varētu aizņemt 0,5 stundas
137 596
Fiziskās personas – 137 596
1
aprēķinā iekļauts 1 iesniegums vai ziņojums
898 501,88
Administratīvā sloga aprēķinam tiek izmantota vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ir 13,06 euro apmērā (sezonāli neizlīdzināti dati pēc CSB ziņām). Nav iespējams novērtēt dzīvnieku operatoru kopējo skaitu, taču saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta sniegto informāciju 2025. gada 1. janvārī bija reģistrētas 148 603 novietnes. Pieņemot, ka arī dzīvnieku operatoru skaits ir tāds pats, tad projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības attiecas uz 137 596 fiziskām personām un 11 007 juridiskajām personas. Tāpat nav iespējams, cik bieži tiks sniegta informācija par notikumiem ar dzīvniekiem, jo tas ir nepārtraukts neprognozējams process, turklāt skaits katrai dzīvnieku sugai ir atšķirīgs, kā arī nav zināms, cik novietņu vai dzīvnieku tiks reģistrēti. Tādēļ aprēķinā tiek pieņemts, ka no noteikumu projektā (18.–29. un 32. punktā) prasītā informācija tiks sniegta iesnieguma vai ziņojuma veidā vismaz vienu reizi gadā. Iespēja izmantot elektroniskās paziņošanas sistēmu samazinās administratīvās izmaksas. Finansiālā ietekme uz fiziskām un juridiskām personām ir identiska.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
71 875,71
Uzņēmumi, organizācijas un biedrības, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku audzēšanu un ciltsdarbu
palielinās
Vērtības nozīme:
13,06
vienas stundas darbaspēka samaksa 2024. gada 3. ceturksnī pēc CSB datiem
0,50
pieņemot, ka viena iesnieguma vai ziņojuma aizpildīšana un iesniegšana varētu aizņemt 0,5 stundas
11 007
Juridiskās personas – 11 007
1
aprēķinā iekļauts 1 iesniegums vai ziņojums
71 875,71
Administratīvā sloga aprēķinam tiek izmantota vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ir 13,06 euro apmērā (sezonāli neizlīdzināti dati pēc CSB ziņām). Nav iespējams novērtēt dzīvnieku operatoru kopējo skaitu, taču saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta sniegto informāciju 2025. gada 1. janvārī bija reģistrētas 148 603 novietnes. Pieņemot, ka arī dzīvnieku operatoru skaits ir tāds pats, tad projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības attiecas uz 137 596 fiziskām personām un 11 007 juridiskajām personas. Tāpat nav iespējams, cik bieži tiks sniegta informācija par notikumiem ar dzīvniekiem, jo tas ir nepārtraukts neprognozējams process, turklāt skaits katrai dzīvnieku sugai ir atšķirīgs, kā arī nav zināms, cik novietņu vai dzīvnieku tiks reģistrēti. Tādēļ aprēķinā tiek pieņemts, ka no noteikumu projektā (18.–29. un 32. punktā) prasītā informācija tiks sniegta iesnieguma vai ziņojuma veidā vismaz vienu reizi gadā. Iespēja izmantot elektroniskās paziņošanas sistēmu samazinās administratīvās izmaksas. Finansiālā ietekme uz fiziskām un juridiskām personām ir identiska.
Kopā
970 377,59

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2035
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētā regula (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0520
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 24. marta Īstenošanas regula (ES) 2021/520, ar ko nosaka noteikumus par to, kā attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku izsekojamību piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0963
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 10. jūnija Īstenošanas regula (ES) 2021/963, ar ko nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (ES) 2016/1012 un (ES) 2019/6 piemērošanai attiecībā uz zirgu identifikāciju un reģistrāciju un izveido identifikācijas dokumentu paraugus attiecībā uz šiem dzīvniekiem
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0691
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 30. janvāra Deleģētā regula (ES) 2020/691, ar ko attiecībā uz noteikumiem par akvakultūras objektiem un ūdensdzīvnieku pārvadātājiem papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0853
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2016/429 4. panta 27. punkts
Noteikumu projekta 3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 4. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 3.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 109. panta 1. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 109. panta 1. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 109. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 109. panta 1. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 185. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 102. panta 1. punkta "a"–"d" apakšpunkts un 3. punkts
Noteikumu projekta 14.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 186. panta 1. un 3. punkts
Noteikumu projekta 14.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 102. panta 4.  punkts
Noteikumu projekta 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 84. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 18.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2016/429 172. pants
Noteikumu projekta 18.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Lai nodrošinātu visu dzīvnieku sugu izsekojamību un novērstu zoonožu un dzīvnieku infekcijas slimību izplatīšanos, tostarp, ievērojot Pārtikas un veterināra dienesta priekšlikumu, varētu pilnvērtīgi pildīt kontroles funkcijas attiecībā uz dzīvnieku izsekojamību un to identificēšanu, tā garantējot sabiedrības veselību un dzīvnieku izcelsmes pārtikas patērētāju aizsardzību, Latvijā netiek piemērota regulas 2016/429 85. pantā dalībvalstij noteiktā atkāpe. Šī prasība ir saskaņota ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām.
Noteikumu projekta 16. punkts paredz regulas 2016/429 102. panta 4. punktā noteiktās atkāpes piemērošanu. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētā regula (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/2035 42. pants
Noteikumu projekta 8.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 49. pants
Noteikumu projekta 8.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 56. pants
Noteikumu projekta 8.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 64. pants
Noteikumu projekta 8.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 18. pants 
Noteikumu projekta 10.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 22.–25. un 27. pants
Noteikumu projekta 14.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 III pielikums
Noteikumu projekta 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 27. pants
Noteikumu projekta 21.2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 39.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 38. panta 1. punkts un 41. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 41. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 44. pants
Noteikumu projekta 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 52. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 53. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 45. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 50. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 48. pants
Noteikumu projekta 51. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 58. pants
Noteikumu projekta 54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 83. pants
Noteikumu projekta 55. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 60. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 56. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 65. pants
Noteikumu projekta 61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 67., 68. un 69. pants
Noteikumu projekta 66. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 66. pants
Noteikumu projekta 67. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2019/2035 73. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 68. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tā kā regulas 2019/2035 41. panta 1. punkts paredz, ka dalībvalsts var atļaut izstāt parasto krotāliju ar kādu no šajā punktā minētajiem elektroniskajiem identifikācijas līdzekļiem, Latvija ir atļāvusi izmantot elektronisko krotāliju, kas ir lētāka un vienkāršāk piestiprināma dzīvniekam, un inicējamo transponderu. 
Tā kā regulas 2019/2035 48. pants paredz atkāpi no regulas 2019/2035 45. panta 2. punkta "b" apakšpunkta, Latvijā aitas un kazas var neapzīmēt elektroniski. Tādējādi noteikumu projekta 51. punkts skaidrības labad un arī tādēļ, lai dzīvnieku operatoram neradītu lielus naudas izdevumus, paredz, ka dzīvnieki elektroniski apzīmējami tikai tad, kad tie tiek izvesti uz citu dalībvalsti, jo citādi operators var domāt, ka ir obligāti elektroniski jāapzīmē visi dzīvnieki.
Tā kā regulas 2019/2035 53. panta 1. punkts paredz atkāpi, Latvija noteikumu projekta 47. punktā ir atļāvusi dzīvnieka operatoram cūkas neapzīmēt, ja tās pārvieto savā ganāmpulkā un novietne ir iekļauta Pārtikas veterinārā dienesta atļauju reģistrā, tā nodrošinot cūku pilnīgu izsekojamību.
Tā kā regulas 2019/2035 60. pantā dalībvalstij ir paredzēta rīcības brīvība, noteikumu projekta 56. punktā ir noteikts, ka zirgi, kas daļēji dzīvo savvaļā, ir jāidentificē saskaņā ar regulas 2019/2035 60. panta 1. punkta prasībām. Šī prasība ir noteikta, lai nodrošinātu to zirgu izsekojamību, kuri daļēji dzīvo savvaļā, un novērstu zoonožu un dzīvnieku infekcijas slimību izplatīšanos, kā arī, ievērojot Pārtikas un veterināra dienesta priekšlikumu, varētu pilnvērtīgi pildīt kontroles funkcijas attiecībā uz dzīvnieku izsekojamību un to identificēšanu. Šī prasība ir saskaņota ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām.
Latvijā netiek piemērota regulas 2021/2035 61. pantā noteiktā atkāpe un 62. pantā dalībvalstij noteiktā rīcības brīvība, jo zirgi tiek identificēti, ja tiem ir izsniegts individuālais pastāvīgais identifikācijas dokuments (zirga pase), identifikācijas dokumenta dublikāts vai identifikācijas dokumenta aizstājējs un tie ir apzīmēti ar transponderu, savukārt alternatīvie apzīmēšanas līdzekļi zirga apzīmēšanai nav atļauti, tāpēc arī nav nepieciešams paredzēt alternatīvās identitātes pārbaudes. Iepriekšminētā prasība ir saskaņota ar noteikumu projektā izstrādē iesaistītajām institūcijām un šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 24. marta Īstenošanas regula (ES) 2021/520, ar ko nosaka noteikumus par to, kā attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku izsekojamību piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/520 I pielikums
Noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 II pielikums
Noteikumu projekta 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 19. pants
Noteikumu projekta 39.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 13. panta 4. punkts, 14. panta 2. punkts, 15. panta 2. punkts, 16. panta 2. punkts un 17. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 40. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 13. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 41. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 15. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 14. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 50. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/520 16. panta 1. un 4. punkts
Noteikumu projekta 68. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tā kā regulas 2021/520 3. panta 2. punkts paredz atkāpi attiecībā uz dzīvnieku dzimšanu, t. i., dalībvalsts var noteikt pienākumu ziņot par dzīvnieka piedzimšanu vienlaikus ar dzīvnieka apzīmēšanu, noteikumu projekta 25. punktā ir noteikts, ka dzīvnieka operatoram ir jāziņo par attiecīgu notikumu dienestam septiņu dienu laikā pēc dzīvnieka apzīmēšanas. Tas ievērojami atvieglo un samazina administratīvo slogu dzīvnieka operatoram, t. i., sniegt ziņas vienreiz, nevis divreiz, ja Latvija kā dalībvalsts neizmantotu šo izvēli. Tāpat informācija dod iespēju izsekot lauksaimniecības dzīvnieku kustībai un dzīvnieku slimību uzliesmojumiem, kā arī nodrošina dzīvnieku veselības un labturības uzraudzības pasākumu reģistrāciju, uzskaiti un analīzi, tā garantējot sabiedrības veselību un dzīvnieku izcelsmes pārtikas patērētāju aizsardzību.
Tā kā regulas 2021/520 13. panta 1. punkts paredz, ka liellopi ir jāapzīmē dalībvalsts noteiktā laikposmā, noteikumu projekta 41. punktā noteikts, ka liellops apzīmējams 20 dienu laikā, neizvirzot stingrākas prasības, kā ir noteikts iepriekšminētajā regulas pantā. Regulas 2021/520 13. panta 2. un 3. punktā minētā atkāpe netiek piemērota, jo atbilstošie liellopi netiek apzīmēti ar atgremotāju elektroniskās identifikācijas kapsulu un apzīmēšanas termiņš netiek pagarināts līdz deviņiem mēnešiem.
Tā kā regulas 2021/520 15. panta 1. punkts paredz, ka cūkas ir jāapzīmē dalībvalsts noteiktā laikposmā, noteikumu projekta 45. punktā noteikts, ka cūkas apzīmējamas līdz deviņu mēnešu vecumam no dzīvnieka dzimšanas brīža, neizvirzot stingrākas prasības, kā ir noteikts iepriekšminētajā regulas pantā. Apzīmēšanas termiņš ir saskaņots ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv operatorus, kas tur cūkas.
Tā kā regulas 2021/520 14. panta 1. punkts paredz, ka aitas un kazas ir jāapzīmē dalībvalsts noteiktā laikposmā, šī noteikumu projekta 50. punkts paredz, ka dzīvnieks ir apzīmējams 30 dienu laikā no tā piedzimšanas. Aitas un kazas ir jāapzīmē pēc iespējas agrāk, lai nodrošinātu to izsekojamību un novērstu zoonožu un dzīvnieku infekcijas slimību izplatīšanos. Apzīmēšanas termiņš ir saskaņots ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv operatorus, kas tur aitas un kazas. Turklāt Eiropas Komisijas eksperti pārbaudēs uz vietas ir atzinuši Latvijas apzīmēšanas un reģistrēšanas sistēmu par darboties spējīgu un pilnīgu. 
Latvijā tiek piemērota regulas 2021/520 16. panta 4. punktā noteiktā atkāpe, noteikumu projekta 68. punktā paredzot, ka operatori, kas tur briežus, tos apzīmē tikai pirms izvešanas no novietnes. Šī prasība ir noteikta, lai nodrošinātu ekstensīvos apstākļos audzētu briežu izsekojamību un novērstu zoonožu un dzīvnieku infekcijas slimību izplatīšanos, kā arī, ievērojot Pārtikas un veterināra dienesta priekšlikumu, varētu pilnvērtīgi pildīt kontroles funkcijas attiecībā uz dzīvnieku izsekojamību un to identificēšanu. Šī prasība ir saskaņota ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 10. jūnija Īstenošanas regula (ES) 2021/963, ar ko nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (ES) 2016/1012 un (ES) 2019/6 piemērošanai attiecībā uz zirgu identifikāciju un reģistrāciju un izveido identifikācijas dokumentu paraugus attiecībā uz šiem dzīvniekiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/963 2. panta 22. punkts
Noteikumu projekta 3.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 I pielikums
Noteikumu projekta 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 39.1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 37. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 55. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 13. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 58. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 12. pants
Noteikumu projekta 59. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 17., 18. un 23. pants
Noteikumu projekta 61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 25. un 26. pants
Noteikumu projekta 65. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 21. un 30. pants un 37. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 66. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/963 29. pants un 41. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 68. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tā kā regulas 2019/963 21. panta 1. punkts paredz, ka zirgi ir jāapzīmē dalībvalsts noteiktā laikposmā, šī noteikumu projekta 54. punkts paredz, ka zirgs ir apzīmējams līdz sešu mēnešu vecumam no tā piedzimšanas. Zirgi ir jāapzīmē pēc iespējas agrāk, lai nodrošinātu to izsekojamību un novērstu zoonožu un dzīvnieku infekcijas slimību izplatīšanos. Apzīmēšanas termiņš ir saskaņots ar šķirnes dzīvnieku audzētāju asociācijām un citām iesaistītajām nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv operatorus, kas tur zirgus.
Tā kā regulas 2021/963 13. panta 1. punkts paredz, ka apzīmēšanas līdzekļus var piestiprināt arī pilnvarota vai pienācīgi apmācīta un kvalificēta persona, noteikumu projekta 57. punktā ir noteikts, ka to var izdarīt vērtēšanas eksperts, kas ir apmācīta un kvalificēta persona un ir saņēmusi sertifikātu zirgu vērtēšanai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 30. janvāra Deleģētā regula (ES) 2020/691, ar ko attiecībā uz noteikumiem par akvakultūras objektiem un ūdensdzīvnieku pārvadātājiem papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/691 20. pants
Noteikumu projekta 10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/691 22. pants
Noteikumu projekta 14.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2020/691 186. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekta 16. punkts paredz piemērot regulas 2020/691 186. panta 2. punktā noteikto atkāpi. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 853/2004 II pielikuma III sadaļa
Noteikumu projekta 32.1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projektā ir izdarīti daudzi tehniski un redakcionāli precizējumi, bet tie sabiedrības mērķgrupām nemaina ne tiesības, ne pienākumu, jo jau bija ietverti noteikumos Nr. 134, kā arī attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, mainot atbildīgo institūciju, projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalība. Tāpat noteikumu sagatavošanas laikā šie tehniskie un redakcionālie grozījumi un informācija par institūciju maiņu ir saskaņoti ar nevalstiskajām organizācijām.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts nosūtīts nevalstiskajām organizācijām izskatīšanai un komentāru sniegšanai elektroniski e-pastā (12.11.2024.) un organizēta sanāksme (25.11.2024.). Nevalstiskās organizācijas sniedza komentārus un priekšlikumus, kas tika ņemti vērā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
12,04
vienas stundas darbaspēka samaksa 2024. gada 3. ceturksnī pēc CSB datiem
0,50
pieņemot, ka viena iesnieguma aizpildīšana un iesniegšana varētu aizņemt 0,5 stundas
148 603
148 603 novietnes, pieņemot, ka arī dzīvnieku operatoru skaits ir tāds pats
1
aprēķinā iekļauts iesniegumu un ziņojumu skaits
894 590,06
Administratīvā sloga aprēķinam tiek izmantota vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ir 12,04 euro apmērā (sezonāli neizlīdzināti dati pēc CSB ziņām). Nav iespējams novērtēt dzīvnieku operatoru kopējo skaitu, taču saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta sniegto informāciju 2025. gada 1. janvārī bija reģistrētas 148 603 novietnes. Pieņemot, ka arī dzīvnieku operatoru skaits ir tāds pats, tad projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības attiecas uz 137 596 fiziskām personām un 11 007 juridiskajām personas. Tāpat nav iespējams, cik bieži tiks sniegta informācija par notikumiem ar dzīvniekiem, jo tas ir nepārtraukts neprognozējams process, turklāt skaits katrai dzīvnieku sugai ir atšķirīgs, kā arī nav zināms, cik novietņu vai dzīvnieku tiks reģistrēti. Tādēļ aprēķinā tiek pieņemts, ka no noteikumu projektā (18.–29. un 32. punktā) prasītā informācija tiks sniegta iesnieguma vai ziņojuma veidā vismaz vienu reizi gadā. Iespēja izmantot elektroniskās paziņošanas sistēmu samazinās administratīvās izmaksas.
Kopā
894 590,06

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Lauksaimniecības datu centrs tiek likvidēts, visas tā funkcijas, uzdevumus un saistības nododot Lauku atbalsta dienestam.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Lauku atbalsta dienestam nāk klāt jauna funkcijas un uzdevumi, ko līdz šim īstenoja Lauksaimniecības datu centrs. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā tiek saglabāts minimālais nepieciešamais datubāzē līdz šim noteikumos Nr. 134 ievadāmo personas datu apjoms. 
Noteikumu projektā noteiktie personas dati ir nepieciešami, lai identificētu dzīvnieka īpašnieku vai turētāju (turpmāk – dzīvnieka operators) un nodrošinātu saziņu ar tiem. Visi noteikumu projektā noteiktie saziņas līdzekļi ar dzīvnieka operatoru ir vajadzīgi, jo katram saziņas veidam ir sava nozīme un savas funkcijas. Īpaši svarīgi tas ir dzīvnieku infekcijas slimību gadījumos, kad nekavējoties jāsazinās ar dzīvnieka operatoru, un to ir iespējams nodrošināt tikai telefoniski, tādējādi neradot dzīvnieka operatoram vai institūcijām un pašvaldībām papildu finanšu izdevumus un neapdraudot sabiedrības drošību. Savukārt elektroniskā pasta adrese ir svarīga, lai nodrošinātu noteikumu projektā paredzētās informācijas par dzīvnieka un notikumu ar dzīvnieku reģistrāciju datubāzē nosūtīšanu gan esošajam, gan jaunajam dzīvnieka operatoram. Šajā gadījumā datubāzes funkcionalitāte neparedz šīs informācijas nosūtīšanu telefoniski īsziņas veidā.
Iepriekšminētajiem datiem var piekļūt personas, kurām tiek atļauta autorizēta piekļuve datubāzei saskaņā ar normatīvajiem aktiem par reģistrēto dzīvnieku datubāzē esošās informācijas izmantošanas kārtību (Ministru kabineta 2018. gada 6. februāra noteikumi Nr. 75 "Reģistrēto dzīvnieku datubāzē esošās informācijas izmantošanas kārtība"). Dzīvnieka operatoram ir pienākums aktualizēt datubāzē savu tālruņa numuru un elektroniskā pasta adresi, autorizējoties datubāzē vai izmantojot kādu no iepriekšminētajiem veidiem.
Noteikumu projektā ietvertā plānotā personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta ''a'' apakšpunktam un 6. pantam, tā nodrošinot arī noteikumu projekta 2. punktā noteikto Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk