25-TA-1572: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzelzceļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 10.06.2025. sēdes protokola Nr. 23 18. §, 3.punkts, ar kuru uzdots sagatavot un satiksmes ministram līdz 2025. gada 30. novembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Dzelzceļa likumā, kuros papildināt likumu ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt nosacījumus atzītā psihologa, kurš veic vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) (turpmāk - mašīnistu) psihofizioloģiskās pārbaudes, darbībai un statusa iegūšanai, ko piešķir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija (turpmāk - Inspekcija).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt Dzelzceļa likumā prasības attiecībā uz personu, kuras pretendē uz mašīnista npsihofizioloģisko pārbaudi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai nepieļautu mašīnistu sertifikācijas pārtraukšanu un joprojām saglabātu Direktīvas 2007/59/EK prasību pārņemšanu Latvijas tiesību aktu sistēmā, Ministru kabineta 2025.gada 10.jūnija noteikumi Nr.344 "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr. 873 "Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kvalifikācijas un vilces līdzekļa vadīšanas tiesību iegūšanu"" (turpmāk - MK noteikumi) paredz attiecībā uz vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) (turpmāk - mašīnists) psihofizioloģiskām pārbaudēm izmantot Direktīvas 2007/59/EK 11. panta 3.punktā un 20.panta 2.punktā noteikto psihologu atzīšanu, kuru sniedz kompetenta iestāde, kas Direktīvas 2007/59/EK izpratnē ir Inspekcija.
MK noteikumi paredz, ka psihofizioloģiskās piemērotības pārbaudi veic Inspekcijas atzītais psihologs.
Atzīta psihologa statusam var pretendēt persona, kura atbilstoši Psihologu likumam veic psihologu profesionālo darbību un kura, ievērojot visas šajā likumā noteiktās prasības, tostarp prasības, kas nosaka psihologu sertifikāciju un izglītības un kompetences, ņemot vērā arī Ministru kabineta 2018.gada 29.maija noteikumus Nr.301 “Psihologu noteikumi”, kas nosaka cita starpā psihologu reģistrācijas, sertifikācijas un resertifikācijas kārtību.
Inspekcija piešķir atzītā psihologa statusu personai, kurai atbilstoši psihologu darbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem ir tiesības veikt psihologa profesionālo darbību darba un organizāciju psiholoģijas vai klīniskās un veselības psiholoģijas jomā. Pretendents apliecina savu profesionālo kompetenci attiecībā uz mašīnista psihofizioloģiskās profesionālās piemērotības mašīnista darbam novērtēšanas procesu, piemērojamām novērtēšanas metodēm un vērtēšanas kritērijiem un novērtēšanas metodes īstenošanu.
Lai iegūtu atzīta psihologa statusu, personai Inspekcijā iesniedz iesniegumu, kuram pievieno psihologa izstrādātas mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes organizēšanas un norises kārtību, mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes novērtēšanas metodes, psihofizioloģiskās pārbaudes vērtēšanas kritērijus, atzinuma sniegšanas un paziņošanas kārtības un procedūru aprakstus.
Persona savā iesniegumā apliecina, ka iesniegumā un citos dokumentos norādītā informācija ir patiesa un nav maldinoša, parakstot apliecinājumu, ka persona būs profesionāli un finansiāli neatkarīga no mašīnista vai tā darba devēja, tā pārzina mašīnista darba specifiku un darba apstākļus, kā arī personai ir pieejami visi nepieciešamie resursi (piemēram, telpas, ierīces), lai novērtētu mašīnista psihofizioloģisko atbilstību. Gadījumā, ja persona pēc atzīta psihologa statusa iegūšanas nonāk profesionālā un finansiālā atkarībā no mašīnista vai tā darba devēja, atzītais psihologs neveiks attiecīgajiem mašīnistiem psihofizioloģiskās pārbaudes.
Ja persona iesniedz dokumentus, kas apliecina iepriekšminēto prasību izpildi, Inspekcija piešķir personai atzīta psihologa statusu un publicē par to informāciju savā tīmekļvietnē.
MK noteikumi paredz, ka atzītais psihologs pārbauda, vai personai nav atklātu psihofizioloģisko trūkumu (īpaši attiecībā uz rīcībspēju) vai citu būtisku trūkumu un personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) pienākumus. Piemēram, modrības trūkums, nespēja reaģēt uz signālrādījumiem, stresa nenoturība, reakcijas ātrums ārkārtas situācijās.
MK noteikumi paredz, ka psihofizioloģiskās piemērotības pārbaudi veic Inspekcijas atzītais psihologs.
Atzīta psihologa statusam var pretendēt persona, kura atbilstoši Psihologu likumam veic psihologu profesionālo darbību un kura, ievērojot visas šajā likumā noteiktās prasības, tostarp prasības, kas nosaka psihologu sertifikāciju un izglītības un kompetences, ņemot vērā arī Ministru kabineta 2018.gada 29.maija noteikumus Nr.301 “Psihologu noteikumi”, kas nosaka cita starpā psihologu reģistrācijas, sertifikācijas un resertifikācijas kārtību.
Inspekcija piešķir atzītā psihologa statusu personai, kurai atbilstoši psihologu darbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem ir tiesības veikt psihologa profesionālo darbību darba un organizāciju psiholoģijas vai klīniskās un veselības psiholoģijas jomā. Pretendents apliecina savu profesionālo kompetenci attiecībā uz mašīnista psihofizioloģiskās profesionālās piemērotības mašīnista darbam novērtēšanas procesu, piemērojamām novērtēšanas metodēm un vērtēšanas kritērijiem un novērtēšanas metodes īstenošanu.
Lai iegūtu atzīta psihologa statusu, personai Inspekcijā iesniedz iesniegumu, kuram pievieno psihologa izstrādātas mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes organizēšanas un norises kārtību, mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes novērtēšanas metodes, psihofizioloģiskās pārbaudes vērtēšanas kritērijus, atzinuma sniegšanas un paziņošanas kārtības un procedūru aprakstus.
Persona savā iesniegumā apliecina, ka iesniegumā un citos dokumentos norādītā informācija ir patiesa un nav maldinoša, parakstot apliecinājumu, ka persona būs profesionāli un finansiāli neatkarīga no mašīnista vai tā darba devēja, tā pārzina mašīnista darba specifiku un darba apstākļus, kā arī personai ir pieejami visi nepieciešamie resursi (piemēram, telpas, ierīces), lai novērtētu mašīnista psihofizioloģisko atbilstību. Gadījumā, ja persona pēc atzīta psihologa statusa iegūšanas nonāk profesionālā un finansiālā atkarībā no mašīnista vai tā darba devēja, atzītais psihologs neveiks attiecīgajiem mašīnistiem psihofizioloģiskās pārbaudes.
Ja persona iesniedz dokumentus, kas apliecina iepriekšminēto prasību izpildi, Inspekcija piešķir personai atzīta psihologa statusu un publicē par to informāciju savā tīmekļvietnē.
MK noteikumi paredz, ka atzītais psihologs pārbauda, vai personai nav atklātu psihofizioloģisko trūkumu (īpaši attiecībā uz rīcībspēju) vai citu būtisku trūkumu un personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) pienākumus. Piemēram, modrības trūkums, nespēja reaģēt uz signālrādījumiem, stresa nenoturība, reakcijas ātrums ārkārtas situācijās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu saskaņošanas procesā Tieslietu ministrija norādīja, ka Dzelzceļa likuma 37.1 pantā nav pilnīga deleģējuma Ministru kabinetam izdot noteikumus attiecībā uz mašīnistu psihofizioloģisko pārbaužu veikšanu un noteikt nosacījumiem atzītā psihologa, kurš veic mašīnista psihofizioloģiskās pārbaudes, darbībai un statusa iegūšanai, ko piešķir Inspekcija.
Risinājuma apraksts
Papildināt Dzelzceļa likuma 37.1pantu ar daļu, kurā paredzēt noteikt:
- ka persona savu fizisko un psihisko piemērotību mašīnista darbam apliecinās izejot psihofizioloģisko pārbaudi, ko veic Inspekcijas atzīts psihologs;
- ka psihofizioloģiskās pārbaudes mērķis ir noteikt vai personai nav atklātu trūkumu, īpaši attiecībā uz rīcībspēju, vai citu būtisku, personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt pienākumus;
- deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prasības psihofizioloģiskās pārbaudes veikšanai, kā arī noteikt prasības un kārtību atzīta psihologa statusa iegūšanai un tā anulēšanai.
Ar šo likumprojektu nav paredzēts mainīt prasības un kārtību, ko šobrīd nosaka MK noteikumi.
- ka persona savu fizisko un psihisko piemērotību mašīnista darbam apliecinās izejot psihofizioloģisko pārbaudi, ko veic Inspekcijas atzīts psihologs;
- ka psihofizioloģiskās pārbaudes mērķis ir noteikt vai personai nav atklātu trūkumu, īpaši attiecībā uz rīcībspēju, vai citu būtisku, personību ietekmējošu faktoru, kas var kavēt pilnvērtīgi un droši pildīt pienākumus;
- deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prasības psihofizioloģiskās pārbaudes veikšanai, kā arī noteikt prasības un kārtību atzīta psihologa statusa iegūšanai un tā anulēšanai.
Ar šo likumprojektu nav paredzēts mainīt prasības un kārtību, ko šobrīd nosaka MK noteikumi.
Problēmas apraksts
Inspekcijai nav noteikta funkcija veikt psihologu, kuri veic mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes, atzīšanu.
Risinājuma apraksts
Papildināt Dzelzceļa likuma 33. pantu ar daļu, kurā paredzēt kā Inspekcijas funkciju noteikt psihologu, kuri veic mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes, atzīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- psihologi, topošie, esošie vilces līdzekļa vadītāji (mašīnisti), vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) darba devēji
Ietekmes apraksts
Mašīnistiem jārēķinās ar to, ka nepieciešamas veikt attiecīgās psihofizioloģiskās pārbaudes pirms darba attiecību uzsākšanas. Rodas pieprasījums pēc attiecīgiem speciālistiem (psihologiem). Ietekme nemainās salīdzinot ar šī brīža situāciju.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Mašīnistu darba devējiem jārēķinās ar to, ka nepieciešams veikt attiecīgās psihofizioloģiskās pārbaudes pirms darba attiecību uzsākšanas. Ietekme nemainās salīdzinot ar šī brīža situāciju.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Mašīnistu darba devējiem jārēķinās ar to, ka nepieciešams veikt attiecīgās psihofizioloģiskās pārbaudes pirms darba attiecību uzsākšanas. Ietekme nemainās salīdzinot ar šī brīža situāciju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32007L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Direktīva 2007/59/EK par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā
Apraksts
Direktīvas prasību pārņemšanas precizēšana.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Direktīva 2007/59/EK par to vilcienu vadītāju sertifikāciju, kuri vada lokomotīves un vilcienus Kopienas dzelzceļu sistēmā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.panta 3.punkts
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas daļēji
Pilnībā tiek pārņemts ar MK noteikumiem.
Neparedz stingrākas prasības
20.panta 2.punkts
Likumprojekta 1.un 2.pants
Pārņemtas daļēji
Pilnībā tiek pārņemts ar MK noteikumiem.
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota direktīvas 2007/59/EK 11.panta trešā punktā dotā dalībvalsts izvēles iespēja psihofizioloģiskas piemērotības darbam novērtēšanai izmantot atzītu psihologu, jo personu kompetences novērtēšanai nav iespējams piemērot nevienu no akreditācijas jomā izmantojamiem standartiem.
Ir izmantota direktīvas 2007/59/EK 20.panta 2.punktā paredzētā rīcības brīvība kā alternatīvu akreditācijai izmantot dalībvalsts iespēju atzīt kompetento iestādi, kas Latvijas gadījumā ir Inspekcija, kuras neatkarības, kompetences un objektivitātes kritēriji ir noteikti Dzelzceļa likuma 33.pantā.
Ir izmantota direktīvas 2007/59/EK 20.panta 2.punktā paredzētā rīcības brīvība kā alternatīvu akreditācijai izmantot dalībvalsts iespēju atzīt kompetento iestādi, kas Latvijas gadījumā ir Inspekcija, kuras neatkarības, kompetences un objektivitātes kritēriji ir noteikti Dzelzceļa likuma 33.pantā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas 2007/59/EK 20.panta trešā punkta teksts latviešu valodā ir nekorekti tulkots izlaižot vārdus "vai atzītas". Ir uzsāktas darbības, lai veiktu oficiālu tulkojuma latviešu valodā labojumu. Satiksmes ministrija 2025. gada 26. februārī nosūtīja Ārlietu ministrijai vēstuli Nr. 13-03/630 “Par kļūdu labojumu ES tiesību aktu tulkojumos”, pirms tam labojuma nepieciešamību saskaņojot ar Valsts valodas centru.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Dzelzceļnieku biedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/6b1529ac-f8ec-4459-9191-9ad9d248f113/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašinātas Inspekcijas funkcijas, iekļaujot tajā psihologu, kuri veic mašīnistu psihofizioloģiskās pārbaudes, atzīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
