Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1388: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra rīkojumā Nr. 807 "Par atļauju Labklājības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Labklājības ministrijas dalību Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, ņemot vērā dalības Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā maksas palielināšanos 2024.gadā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra rīkojumu Nr. 807 "Par atļauju Labklājības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Labklājības ministrijas dalību Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā" (turpmāk - rīkojums Nr.807), Labklājības ministrijai ir atļauja uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2021. gadā un turpmākajos gados 250 euro apmērā gadā. Tomēr, 2024.gadā tika saņemts rēķins par dalības maksas palielināšanos par 50 euro, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumus rīkojumā Nr.807, lai dalības maksa 2024. gadā un turpmākajos gados varētu tikt veikta pilnā apmērā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr.4 „Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 28.3. apakšpunktu. Lai gan Labklājības ministrijai saskaņā ar rīkojumu Nr.807 ir dota atļauja uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, tomēr uzņemto saistību apmērs rīkojumā Nr.807 ir norādīts mazākā apmērā nekā 2024.gadā faktiskais saistību apmērs. Prognozējams, ka arī turpmākajos gados saistību apmērs var atšķirties no šobrīd rīkojumā Nr.807 paredzētā apmēra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Baltijas jūras valstu padome, kuras sastāvā Latvija ir kopš 1992. gada, 2019. gadā izveidoja PROMISE Barnahus tīklu, lai saskaņotu un konsolidētu Barnahus modeļa labo praksi visā Eiropā, palīdzot nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus Barnahus modeļa ietvaros un veicinot, lai visiem bērniem Eiropā tiek nodrošinātas vienādas tiesības uz aizsardzība pret vardarbību, tiesības uz atbalstu un tiesības tikt uzklausītiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PROMISE Barnahus tīkla mērķis ir apvienot ieinteresētās puses, lai dalītos pieredzē un zināšanās, kā arī kopīgi izstrādātu un apņemtos ievērot starptautiski apstiprinātus standartus Barnahus modeļa īstenošanā.

Labklājības ministrija no 2021.gada 18. februāra līdz 2024.gada 31.martam  īstenoja Eiropas Ekonomikas zonas projektu Nr. EEZ/LM/2020/5 “Atbalsts Barnahus ieviešanai Latvijā” (turpmāk - Projekts), kas ir viens no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gadam programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” apakšprojektiem. Projekta mērķis bija ieviest Bērna mājas (islandiski - Barnahus) modeli Latvijā - jaunu starpinstitucionālas sadarbības modeli krimināllietas ietvaros starp iesaistītajām tiesībsargājošajām, medicīniskajām un sociālajām institūcijām bērnu labāko interešu aizstāvībā un nodrošināšanā vardarbības pret bērnu gadījumā. Sadarbības modelis paredz, ka krimināllietas virzības procesā bērna pratināšana un izmeklēšana tiek nodrošināta bērnam pēc iespējas saudzīgā veidā, drošā vidē, veicot pratināšanu pēc apstiprināta standarta, kā arī nodrošinot visu nepieciešamo speciālistu klātbūtni un kvalitatīvu pratināšanas ierakstu, lai novērstu sekundāru bērna traumatizāciju un viktimizāciju. Projekta īstenošana noslēdzās 2024.gada 31.martā un, sākot ar 2024.gada 1.aprīli, pasākuma (saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 pantu - starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja") īstenošana tiek nodrošināta Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 22.01.00 Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” ietvaros (finansējums pasākuma nodrošināšanai piešķirts ar 2024.-2026.g. prioritāro pasākumu ““Bērna mājas” pakalpojuma pastāvīgas darbības nodrošināšana”).

Labklājības ministrija 2021.gadā pievienojās PROMISE Barnahus tīklam. Piedalīšanās PROMISE Barnahus tīklā ir būtiski pozitīvi ietekmējusi Projekta veiksmīgu ieviešanu Latvijā, saņemot citu tīkla dalībnieku atbalstu un uzkrāto pieredzi, kas saistīta ar Barnahus modeļa ieviešanu un darbību. 

Barnahus modelis jau ilgstošu laika periodu tiek uzskatīts par labāko sadarbības modeli, sniedzot palīdzību bērniem, kas cietuši no vardarbības. PROMISE Barnahus tīkla darbība ir cieši saistīta ar Baltijas jūras valstu padomes Ekspertu grupas sadarbībai riska grupas bērnu jautājumos darbu, kurā Labklājības ministrija arī ir tikusi pilnvarota piedalīties. PROMISE Barnahus tīkls nodrošina regulāru informatīvo ziņu sagatavošanu un sniedz ekspertu atbalstu visām dalībvalstīm, kur darbojas vai vēl tikai sāks darboties Barnahus modelis. Dalība PROMISE Barnahus tīklā dod iespēju piedalīties tīkla rīkotajos pasākumos, saņemt jaunākos ziņu izdevumus, izmantot ekspertu konsultācijas un citas tīkla piedāvātās iespējas dalībvalstīm. 

Maksa par dalību PROMISE Barnahus tīklā sākotnēji tika noteikta 250 euro gadā.
Saskaņā ar rīkojumu Nr. 807 Labklājības ministrijai tika dota atļauja uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2021. gadā un turpmākajos gados 250 euro apmērā gadā.
Tomēr 2024.gada 8.maijā tika saņemts rēķins par dalības maksas paaugstināšanos 2024.gadā, nosakot to 300 euro apmērā. Līdz ar to ir radusies situācija, ka 2024.gadā faktiski veicamā iemaksa ir par 50 euro vairāk nekā paredzēts rīkojumā Nr.807.
Risinājuma apraksts
Lai varētu veikt apmaksu par saņemto rēķinu pilnā apmērā, nepieciešams veikt grozījumus rīkojumā Nr.807, svītrojot rīkojuma 1.punktā noteikto summu 250 euro.
Minētas priekšlikums turpmāk ļautu nepalielināt administratīvās kapacitātes resursus, gadījumā, ja, piemēram 2025.gadā vai turpmākos gados arī tiktu mainīts dalības maksas apmērs, un tas novērstu nepieciešamību ik gadu veikt grozījumus rīkojumā Nr.807.
Izdevumi dalības maksas nodrošināšanai tiks veikti apakšprogrammas 97.01.00 "Labklājības nozares vadība un politikas plānošana" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Vienlaikus, gadījumā, ja dalības maksas pieaugums būs ievērojami būtiskāks, Labklājības ministrija izvērtēs dalības PROMISE Barnahus tīklā ieguvumus un dalības maksas apmēra samērīgumu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja Ministru kabinets neatļaus veikt Labklājības ministrijai dalības maksu PROMISE Barnahus tīklā aktuālajā apmērā (300 euro), tad Latvijai būs ierobežotas piekļuves iespējas tīkla sniegtajiem pakalpojumiem (metodiskajiem materiāliem, salīdzinošai praksei, speciālistu mācībām, konsultatīvajam atbalstam u.c.). Iespēja regulāri izmantot tīkla pakalpojumus pilnā apmērā ir būtiska, lai starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja" varētu tikt pastāvīgi pilnveidota un aktualizēta, arī ņemot vērā starptautisko praksi un zinātniskās atziņas.  
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ikgadējā dalības maksa tīklā, kas ar 2024.gadu ir palielināta uz  300 euro, uzskatāma par samērīgu, salīdzinot ar tīkla piedāvāto pasākumu klāstu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Vardarbībā cietušie bērni no visiem Latvijas novadiem, kas saņems pakalpojumus VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" un starpinstitucionālās sadarbības programmā "Bērna māja"; profesionāļi, kuri veic darbības vai pieņem lēmumus saistībā ar vardarbībā cietušo bērnu
  • bērni, vecāki, citi likumiskie pārstāvji
Ietekmes apraksts
Tīkla pasākumos iegūtās zināšanas nodrošinās iespēju pilnveidot no vardarbības cietušajiem bērniem sniedzamo atbalstu starpinstitucionālās sadarbības programmā "Bērna māja".
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Nevalstiskajām organizācijām, kuras iesaistītas atbalsta sniegšanā vardarbībā cietušiem bērniem, būs iespējams pilnveidot zināšanas un gūt papildu pieredzi par aktuālām metodēm un pieejām darbam ar bērniem, kuri cietuši no vardarbības

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
250
0
250
0
250
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
250
0
250
0
250
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
250
50
250
50
250
50
50
2.1. valsts pamatbudžets
250
50
250
50
250
50
50
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50
0
-50
0
-50
-50
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50
0
-50
0
-50
-50
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50
0
50
0
50
50
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Dalības maksa sākot no 2021.gada ir 250 euro gadā.

Saskaņā ar 2024.gada 8.maija rēķinu par dalības maksu Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā, rēķina kopsumma noteikta 300 euro apmērā, palielinot to par 50 euro.

Labklājības ministrija dalības maksu 2024.gadā un turpmākajos gados nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana”, veicot izdevumu pārstrukturizēšanu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Pēc MK rīkojuma apstiprināšanas, Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei 2024.gadā apakšprogrammai 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” plānoto resursu un izdevumu maksājumiem starptautiskajās institūcijās un programmās ietvaros, veicot iekšējo resursu pārdali starp iemaksu veidiem (projektiem), nemainot kopējo apakšprogrammas ietvaros plānoto finansējumu starptautiskajai sadarbībai.

Lai nodrošinātu dalības maksu PROMISE Barnahus tīklā pilnā apmērā arī turpmākajos gados, Labklājības ministrija, pēc MK rīkojuma apstiprināšanas sniegs priekšlikumus Finanšu ministrijā 2025.-2028.gada pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.
Skaidrojums
Projekts šo jomu neskar.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs
  • Ministru kabineta 2023.gada 24. oktobra noteikumu Nr.608 "Kārtība, kādā tiek īstenota starpinstitucionālās sadarbības programma "Bērna māja"" 5. punktā minētās institūcijas un speciālisti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iespēja piedalīties PROMISE Barnahus tīklā nodrošinās Latvijas kompetentajām institūcijām zināšanu atjaunināšanu par Barnahus modeļa darbību, ārvalstu praksi, pētījumiem, zinātniski atzītām metodēm u.c. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sekmēs Bērnu mājas institūta ieviešanu Latvijā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts mērķēts uz to, lai Latvijā ieviestu metodes un risinājums, ņemot vērā ārvalstu labo praksi un pieredzi, lai sekmīgāk spētu palīdzēt bērniem, kuri cietuši no vardarbības un pasargātu šādus bērnus no turpmākiem apdraudējumiem vardarbības gadījuma izmeklēšanas laikā un pēcāk. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sekmēs pieredzes un zināšanu ieguvi Latvijas speciālistiem, lai vardarbībā cietušiem bērniem starpinstitucionālas un starpdisciplināras sadarbības (Bērnu mājas) ietvaros Latvijā būtu iespējams veikt informācijas noskaidrošanu (kas noticis ar bērnu), tajā skaitā no iespējamā veselības apdraudējuma skatu punkta, kā arī nodrošināt palīdzības sniegšanu cietušajam bērnam.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sekmēta Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijā nostiprināto tiesību principu ieviešana, - ārvalstu prakse, kas tiks iegūta PROMISE Barnahus tīklā, sniegs iespēju pēc iespējas pilnvērtīgāk nodrošināt palīdzību vardarbībā cietušajam bērnam. 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sekmēta Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijā nostiprināto tiesību principu ieviešana, - ārvalstu prakse, kas tiks iegūta PROMISE Barnahus tīklā, sniegs iespēju pēc iespējas pilnvērtīgāk nodrošināt palīdzību vardarbībā cietušajam bērnam. 

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Barnahus tīkla izrakstītais rēķins par 2024.gadu