Anotācija (ex-ante)

22-TA-2571: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotājiem nozīmēto zāļu terapijas nepārtrauktību.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Medikamentu pieejamības jautājums Ukrainas civiliedzīvotājiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārejas noteikumu 10. punktu noteiktais terminētais sešu mēnešu periods beidzas 2022. gada 23. augustā, kā rezultātā sākot no 2022. gada 24. augusta Ukrainas civiliedzīvotājiem kompensējamo zāļu un medicīnisko ierīču iegādes gadījumā ir jāveic līdzmaksājums.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pēc iespējas veicinātu Ukrainas civiliedzīvotāju nozīmēto zāļu terapijas nepārtrauktību un līdzestību to lietošanā, tai skaitā, ja zāļu terapijā veiktas izmaiņas, pamatojoties uz Latvijas ārstu sniegtajām rekomendācijām, Saeima 2022. gada 7. aprīlī izdarīja grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, ar kuriem papildināja likuma Pārejas noteikumus ar 10. punktu, nosakot, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram pienākas zāļu vai medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācija, sešus mēnešus, sākot no 2022. gada 24. februāra, zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra  noteikumiem Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība” sedz pilnā apmērā tāpat kā patvēruma meklētājam un trūcīgai personai.  
  
Līdz ar to Latvijas valsts samērīgā laika periodā Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināja iespēju saņemt no valsts budžeta līdzekļiem kompensētās zāles labvēlīgākajā iespējamajā kompensācijas režīmā, tas ir tādā apmērā kā tiesiskais regulējums to paredz trūcīgai personai un patvēruma meklētājam. 
  
Attiecībā uz Ukrainas civiliedzīvotājiem šis regulējums tiek piemērots tikai terminēti, saskaņā ar Pārejas noteikumu 10.punkta sākotnējo redakciju – tikai sešu mēnešu periodā, paļaujoties uz to, ka šajā laika periodā Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās un sadzīve Latvijā būs relatīvā mērā stabilizējusies. 
  
Taču pēc stāvokļa uz 2022. gada 15. augustu personas kods Latvijas Republikā ir piešķirts 37 756 Ukrainas civiliedzīvotājiem, bet darba tiesiskās attiecības ir nodibinājuši tikai 5 446 Ukrainas civiliedzīvotāji. Tātad darba tiesiskās attiecības joprojām nav nodibinājuši vēl 85,6% Ukrainas civiliedzīvotāju. Līdz ar to 85,6% gadījumu Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās un sadzīve Latvijā vēl nav relatīvā mērā stabilizējusies, bet ar Pārejas noteikumu 10.punktu noteiktais terminētais sešu mēnešu periods beidzas 2022. gada 23. augustā, kā rezultātā sākot no 2022. gada 24. augusta Ukrainas civiliedzīvotājiem kompensējamo zāļu un medicīnisko ierīču iegādes gadījumā būtu jāveic līdzmaksājums.   
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz grozīt pārejas noteikumu 10.punktu, nosakot, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram pienākas zāļu vai medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācija, sākot no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 31. decembrim zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra  noteikumiem Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība” sedz pilnā apmērā kā patvēruma meklētājam un trūcīgai personai. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā”, finansējums tiek piešķirts tikai līdz 2022. gada 31. decembrim.
  
Līdz ar to, saskaņā Pārejas noteikumu 10.punkta grozījumu, Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 2022. gada 31. decembrim zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus segs pilnā apmērā no kompensācijai piešķirtajiem līdzekļiem (50% un 75% kompensācijas apmēra gadījumā, tiek piemērota 100% kompensācija), izņemot šādus gadījumus: 
1) ja Ukrainas civiliedzīvotājam ir izrakstītas kompensējamo zāļu A sarakstā iekļautās nereferences zāles vai medicīniskās ierīces. Šādā gadījumā Ukrainas civiliedzīvotājs sedz starpību starp attiecīgās grupas nereferences un references zāļu vai medicīnisko ierīču aptiekas cenu (ar pievienotās vērtības nodokli); 
2) ja zāļu un medicīnisko ierīču  individuālās kompensācijas gadījumā izrakstīto zāļu vai medicīnisko ierīču izmaksas pārsniedz Eur 14 228,72; 
3) ja ir izrakstītas kompensējamo zāļu M saraksta zāles. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem būs iespējams turpināt saņemt zāļu vai medicīnisko ierīču iegādes pilnu izdevumu kompensāciju līdz 2022.gada 31.decembrim.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojuma Nr.302 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā" 4.punktā norādītajā indikatīvi pasākumu plāna īstenošanai papildu finansējuma apmērā ir iekļauts Veselības ministrijai nepieciešamais papildus finansējums 21 630 225 euro apmērā līdz 2022.gada 31.decembrim, tai skaitā kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai  Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (līdzmaksājumam par valsts nekompensēto receptes daļu) 614 676 euro apmērā. Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamo izdevumu apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem būs iespējams turpināt saņemt zāļu vai medicīnisko ierīču iegādes pilnu izdevumu kompensāciju līdz 2022.gada 31.decembrim.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi