Anotācija (ex-ante)

23-TA-1245: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"", lai precizētu tiesisko regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"" sagatavots, lai izdarītu nepieciešamos normatīvā akta grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministra kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, lai  saņemtu speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu" (turpmāk – noteikumi Nr. 1015) noteikta kārtība, kādā tiek izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai zvejniecībā (turpmāk – licence). Noteikumi Nr. 1015 paredz, ka pretendentam, kas vēlas saņemt licenci, ir jāiesniedz rakstisks iesniegums saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 1. pielikumu un tajā minētie dokumenti, vai arī vai nu Zemkopības ministrijai (turpmāk – ZM), vai vietējai pašvaldībai ir jāiegūst nepieciešamā informācija, kas tiek izvērtēta, lai varētu izsniegt licenci. Pašlaik ir radusies nepieciešamība izdarīt noteiktas izmaiņas noteikumos Nr. 1015 noteiktajā papildus izvērtējamajā informācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. ZM ir saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – PVD) 2023. gada 5. aprīļa vēstuli Nr. 1.1-13E/23/607. Tajā PVD informē, ka 2023. gada martā notika Eiropas Komisijas Veselības un pārtikas audita un analīzes direktorāta audits, kura laikā tika izvērtēta Latvijas zvejas produktu oficiālās kontroles atbilstība Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Audita laikā tika konstatēts, ka ne visi Latvijas zvejas kuģi un piekrastes zvejnieki, kuri zvejo un saņēmuši licenci zvejas darbībām Baltijas jūrā un Rīgas līcī, ir reģistrējuši savu darbību PVD. Saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5. panta trešajā daļā noteikto pārtikas uzņēmums (tostarp primāro produktu ražotāji) iesaistās pārtikas apritē, ja tie ir atzīti vai reģistrēti PVD. Ievērojot iepriekš minēto, PVD ierosina izdarīt nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos un noteikt, ka licenci zvejas darbībām, ja zivis paredzēts laist pārtikas apritē, izsniedz tikai tām personām, kas ir reģistrējušas savu darbību PVD. Attiecīgi noteikumos Nr. 1015 būtu jāparedz, ka licenci var saņemt tikai tie komerczvejnieki, kas atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5. panta trešajā daļā noteiktajam ir reģistrējušies PVD. Šī reģistrācija ir bezmaksas.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu Nr. 1015 5. punktā minētais valsts iestāžu saraksts tiek papildināts ar PVD – iestādi, no kuras arī jāsaņem pretendenta izvērtēšanai nepieciešamā informācija.
Noteikumi Nr. 1015 ir papildināti ar 16.10. un 17.6. apakšpunktu, papildinot sarakstu ar gadījumu, kad ZM vai pašvaldība var atteikt licences izsniegšanu, proti, ja pretendents nav reģistrējies PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma prasībām.
Problēmas apraksts
2. Pamatojoties uz Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas 2022. gada 28. jūnija lēmumu Nr. 1-15.1/1 nolemts atzīt par pareizāku šādu ģeogrāfiskā objekta nosaukuma īsāku formu: Baltijas jūras Rīgas līcis (atšķirībā no iepriekšējās formas "Rīgas jūras līcis"). Tādējādi noteikumos Nr. 1015 vārdi "Rīgas jūras līcis" aizstājami ar vārdiem "Rīgas līcis".
Risinājuma apraksts
2. Noteikumos Nr. 1015 ģeogrāfiskais nosaukums Rīgas jūras līcis ir aizstāts ar nosakumu Rīgas līcis (grozīts noteikumu Nr. 1015 1.1.2., 1.1.3., 8.2., 8.3., 16.6., 19.2. un 19.3. apakšpunkts un 1. pielikums).
Problēmas apraksts
3. Lai valsts iestādēm un pašvaldībām būtu vieglāk uzraudzīt nozvejas limitu izmantošanu attiecīgos ūdeņos un tiktu samazināts papīra dokumentu aprites slogs zvejniekiem un kontroles iestādēm, valsts informācijas sistēmā "Latvijas Zivsaimniecības integrētās kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – LZIKIS) tiek ievadīti dati par izsniegtajām zvejas atļaujām (licencēm), rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumiem, šo līgumu protokoliem, kā arī zvejas žurnāliem. To ievērojot, noteikumos Nr. 1015 būtu jānorāda licenču izsniegšanas kārtības LZIKIS apraksts.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu Nr. 1015 8. punkts ir izteikts jaunā redakcijā par to, ka licences tiek elektroniski sagatavotas LZIKIS, ievadot datus atbilstoši noteikumu Nr. 1015 2. un 3. pielikumam.
Problēmas apraksts
4. Saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 16.2. un 17.2. apakšpunktu, ZM un pašvaldība ir tiesīga atteikt pretendentam licences izsniegšanu, ja pretendentam ir nodokļu parāds. Atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punktam Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē iekļauj informāciju par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu.
Attiecīgi, ja pretendentam saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu nodokļu maksājums ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu, informācija par viņa parādu netiek iekļauta VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē un ZM un attiecīgajai pašvaldībai ir tiesisks pamatojums neatteikt šādam pretendentam licences piešķiršanu un pretendents (komercuzņēmums) varēs turpināt nodarboties ar komercdarbību zvejniecībā un nokārtot savas saistības ar VID.
Risinājuma apraksts
4. Izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 1015 16.2. un 17.2. apakšpunktā, precizējot, ka ZM un pašvaldība ir tiesīga atteikt pretendentam atļaujas (licences) izsniegšanu, ja saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju pretendentam ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas kopsummā pārsniedz 150 euro.
Problēmas apraksts
5. Saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 4. punktu, lai pieteiktos licences saņemšanai, pretendentam jāiesniedz ZM vai attiecīgajā pašvaldībā iesniegumu saskaņā ar noteikumu 1015 1. pielikumu un tajā minētos dokumentus. Ir jāprecizē kādi dokumenti ir jāiesniedz pretendentam un no kādiem informācijas avotiem ZM vai attiecīgā pašvaldība informāciju par pretendentu, kas nepieciešama, lai pieņemtu lēmumu par licences izsniegšanu vai izsniegšanas atteikumu,  var iegūt pašas.
Risinājuma apraksts
5.1. Izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 1015 5. punktā, kurā uzskaitīti tie informācijas avoti, no kuriem ZM vai attiecīgā pašvaldība var iegūt informāciju par pretendentu, kas nepieciešama, lai pieņemtu lēmumu par licences izsniegšanu vai izsniegšanas atteikumu:
5.1.1. Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāze, no kuras iegūst informāciju par pretendenta nodokļu parādiem;
5.1.2. Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrs, no kura iegūst informāciju, vai par pretendents ir reģistrējies PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma prasībām;
5.1.3. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”, kurā tiks pārbaudīts, vai pretendents ir administratīvi sodīts par Zvejniecības likuma 30.pantā norādītajiem pārkāpumiem.
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 11.2. apakšpunktu  ZM var lemt par atļaujas (licences) izsniegšanu uz vienu gadu, ja pretendents iepriekšējā atļaujas (licences) darbības periodā šo noteikumu 1.1.1., 1.1.2. vai 1.1.3.apakšpunktā minētajos ūdeņos ar vienu zvejas kuģi gada laikā ir divas reizes pārkāpis zvejniecību regulējošo normatīvo aktu prasības. Saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 14. punktu, ja atļaujas (licences) īpašnieks zvejā iekšējos ūdeņos vai zvejniecībā šo noteikumu 1.1.1., 1.1.2. vai 1.1.3.apakšpunktā minētajos ūdeņos ar vienu zvejas kuģi gada laikā vairāk nekā divas reizes ir pārkāpis zvejniecību regulējošo normatīvo aktu prasības vai pārtraucis komercdarbību zvejniecībā, atļauju (licenci) var anulēt. Savukārt saskaņā ar noteikumu Nr. 1015 16.4. un 17.4. apakšpunktu ZM un attiecīgā pašvaldība ir tiesīgas atteikt pretendentam atļaujas (licences) izsniegšanu, ja pretendents iepriekšējās atļaujas (licences) darbības periodā ar vienu zvejas kuģi gada laikā vairāk nekā divas reizes ir pārkāpis zvejniecību regulējošo normatīvo aktu prasības.
Piekļuve valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” sadaļai „Administratīvos pārkāpumus izdarījušās personas” tiek nodrošināta tikai attiecīgajiem ZM un pašvaldību darbiniekiem, kuriem uz noslēgtās starpresoru vienošanās starp ZM un Iekšlietu ministrijas Informācijas centru pamata šāda piekļuve ir atļauta;
5.1.4. Latvijas Zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma, no kuras iegūst informāciju par pretendenta rūpniecisko zvejas tiesību nomu un nozvejas datiem.

5.2. Izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 1015 1. pielikumā, kurā norādīti tikai tie dokumenti, kurus pretendentam jāiesniedz kopā ar iesniegumu, jo tos ZM vai attiecīgā pašvaldība nevar iegūt tiešā veidā no citām institūcijām un informācijas avotiem:
5.2.1. Atbilstoši Zvejniecības likuma 5.panta ceturtajai daļai pašvaldība zvejniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē valstij piederošo zvejas tiesību izmantošanu un pārzina privāto zvejas tiesību izmantošanu ūdeņos, kas atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai piekļaujas tai. Ievērojot Ministru kabineta 2009.gada 11.augusta noteikumu Nr. 918 “Noteikumi par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību” 13. pantam, rūpnieciskās zvejas tiesības publiskajos ūdeņos (arī jūras piekrastē) un citos iekšējos ūdeņos, kuros zvejas tiesības pieder valstij, pildot deleģētās valsts (izpildvaras) funkcijas, iznomā vietējā pašvaldība. Šo noteikumu 14.pants paredz, ka rūpnieciskās zvejas tiesības šo noteikumu 13. punktā minētajos ūdeņos iznomā fiziskajām un juridiskajām personām, nosakot zvejas rīku veidus un skaitu vai nozvejas apjomu un, ja nepieciešams, arī zvejas vietas, ievērojot attiecīgās pašvaldības teritorijas ūdeņiem iedalīto zvejas limitu. Lai pašvaldība varētu noslēgt rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumu un iedalīt limitus juridiskai personai, kas vēlas nodarboties ar komerczveju Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņos, tai vispirms ir jāsaņem licence komercdarbībai zvejniecībā Zemkopības ministrijā. Attiecīgi juridiskā persona (pretendents), kurš  vēlas saņemt licenci komercdarbībai piekrastes ūdeņos pirmo reizi, pirms iesnieguma iesniegšanas saņem attiecīgās pašvaldības izsniegtu apstiprinājumu (izziņu) par pretendentam garantējamo nozvejas apjoma limitu vai zvejas rīku veida un skaita limitu. Apstiprinājumu (izziņu) pēc pretendenta pieprasījuma izsniedz pašvaldība, kuras teritorijas piekrastē pretendents plāno nodarboties ar zveju. Pašvaldība šādu izziņu var izsniegt, ja tai ir pieejami neiedalīti nozvejas limiti vai/un zvejas rīku skaita limiti piekrastes ūdeņos, kas attiecīgajai pašvaldībai tiek noteikti ar Ministru kabineta 30.11.2009. noteikumi Nr.1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos”.
5.2.2. Ceļu satiksmes drošības direkcijas izsniegtas mazizmēra kuģošanas līdzekļa reģistrācijas apliecības (ar atzīmi par ikgadējo apskati) vai Latvijas Jūras administrācijas izsniegtas kuģa kuģošanas spējas apliecības un zvejas laivas reģistrācijas apliecības (ar atzīmi par ikgadējo apskati) ir tikai pretendentu rīcībā un ZM un attiecīgā pašvaldība no nevar iegūt tiešā veidā no citiem informācijas avotiem.
Problēmas apraksts
6. ZM ir saņēmusi no Latvijas Pašvaldību savienības Rīgas valstspilsētas pašvaldības Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes 13.02.2024 e-pasta vēstuli, kurā tiek norādīts, ka nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr. 1015, lai pašvaldība, pieņemot lēmumu par licences izsniegšanu vai izsniegšanas atteikumu, drīkstētu komerczvejniekam atteikt izsniegt licenci uz 5 gadiem, bet noteiktu termiņu 1 gads, ja iepriekšējā gada bilances un peļņas vai zaudējumu aprēķins vai gada ienākumu deklarācija un ienākumu no saimnieciskās darbības aprēķins liecina, ka zvejnieka veiktā komercdarbība ir nosacīta vai tās nav. Ja komercdarbības rādītāji arī pēc gada ir neapmierinoši, tad turpmāk pašvaldībai būtu tiesības komerczvejniekam atteikt izsniegt licenci.
Risinājuma apraksts
6. Noteikumi Nr. 1015 papildināti ar 17.7. apakšpunktu, papildinot sarakstu ar gadījumu, kad pašvaldība var atteikt licences izsniegšanu, proti, ja pretendentam, kas nodarbojas ar komercdarbību zvejniecībā šo noteikumu 1.1.4. apakšpunktā minētajos ūdeņos, Valsts ieņēmumu dienestā pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā par ienākumiem no saimnieciskās darbības (lauksaimnieciskās ražošanas) apgrozījums mēnesī uz vienu strādājošo ir norādīts mazāks nekā valstī noteiktā minimālā alga. Izvērtējot pretendenta ienākumu deklarācijā norādītā saimnieciskās darbības apgrozījuma atbilstību veiktajai zvejniecības komercdarbībai, ņem vērā Latvijas Zivsaimniecības integrētās kontroles un informācijas sistēmas informāciju par pretendenta konkrētā gada nozvejas apjomu.
Attiecīgi, lai pašvaldība varētu lemt par licences piešķiršanu uz 1 gadu, papildināts Noteikumu Nr. 1015 11.3. apakšpunkts, kas paredz, ka atļauju (licenci) izsniedz uz vienu gadu, ja pretendents objektīvu iemeslu dēļ nav sasniedzis arī šo noteikumu 17.7 apakšpunktā minētos kritērijus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Zvejniecības komersanti, kas vēlas saņemt licenci (nav reģistrējušies PVD)
  • Zvejniecības komersanti, kas vēlas saņemt licenci
Ietekmes apraksts
Lai saņemtu licenci komercdarbībai zvejniecībā, ir jāievēro attiecīgie nosacījumi un kārtība, kādā tā tiek izsniegta. Pēc LZIKIS datiem uz 2023. gada 1. novembri bija derīgas 489 licences komercdarbībai zvejniecībā (zvejai starptautiskajos ūdeņos – četras licences, aiz piekrastes ūdeņiem – 25 licences, piekrastes ūdeņos – 150 licenču, iekšējos ūdeņos – 310 licenču). 
Paredzams, ka administratīvais slogs konkrētajai mērķgrupai samazināsies, jo nepieciešamo informāciju, kas tiek izvērtēta, lai licence varētu tikt izsniegta, ministrija vai pašvaldības daļēji var iegūt no attiecīgo iestāžu datu bāzēm, kā arī no sistēmas LZIKIS.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-547,25
Zvejniecības komersanti, kas vēlas saņemt licenci (nav reģistrējušies PVD)
palielinās
Vērtības nozīme:
9,95
avots par vienas stundas darbaspēka izmaksām zivsaimniecībā – Centrālās statistikas pārvaldes dati.
1,00
pieņemot, ka iesnieguma sagatavošanai PVD un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešams laiks nepārsniedz 1 stundu.
5
jauno zvejniecības komersantu skaits, kas piesakās licences saņemšanai pirmo reizi, vidēji gadā ir 5
1
reģistrācja PVD ir jāveic tikai vienu reizi
49,75
Mērķgrupa ir zvejniecības komersanti, kuriem, lai saņemtu licenci, jāveic reģistrācija PVD. Ņemot vērā to, ka prasība par reģistrēšanos PVD nav jauna un ministrija zvejniecības komersantiem jau iepriekš norādījusi, ka saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5.pantā noteikto, pārtikas uzņēmums (tai skaitā primāro produktu ražotājs) iesaistās pārtikas apritē, ja tas ir atzīts vai reģistrēts PVD, visi esošie zvejniecības komersanti, kuriem ir izsniegta licence, ir reģistrējušies PVD. Tāpēc nepieciešamība veikt reģistrāciju PVD varētu būt tikai tiem zvejniecības komersantiem, kas piesakās licences saņemšanai pirmo reizi – attiecīgi to skaits varētu būt ne vairāk kā 5 komersanti Mērķgrupas administratīvās izmaksas veido pieteikuma reģistrācijai PVD iesnieguma veidlapas aizpildīšana un nepieciešamo pavaddokumentu sagatavošana. Veidalapas un nepieciešamo pavaddokumentu sagatavošana un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešamais laiks vienam komersantam nepārsniedz 1 stundu. Pieņemot, ka vienas stundas darbaspēka izmaksas zivsaimniecībā ir 9,95 euro (avots – Centrālās statistikas uzņēmuma reģistrācijai pārvaldes dati): C = (f x l) x (n x b) = (9,95 x 1) x (5 x 1) = 49,75 euro, kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu iesniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz ko attiecas paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta iesnieguma sniegšana. Ministrijas un pašvaldības darbinieku administratīvās izmaksas veido informācijas pārbaude, vai zvejniecības komersants, kurš vēlas saņemt licenci, ir reģistrējies PVD. Aptuvenās izmaksas: informācijas pieņemšana un apstrāde – C = (f x l) x (n x b) = (13,02 x 0,1) x (5 x 1) = 6,51 euro. Tādējādi kopējās administratīvās izmaksas ir prognozējamas ap 56,26 euro.
Zvejniecības komersanti, kas vēlas saņemt licenci
samazinās
Vērtības nozīme:
9,95
avots par vienas stundas darbaspēka izmaksām zivsaimniecībā – Centrālās statistikas pārvaldes dati.
0,50
pieņemot, ka attiecīgās informācijas apkopošana un iesniedzamo dokumentu sagatavošanai vidēji nepieciešams laiks nepārsniedz 0,5 stundu.
120
vidējais izsniegto licenču skaits gadā (visos MK noteikumu 1015 1.1. apakšpunktā minētajos ūdeņos)
1
iesniedz reizi gadā
-597,00
Mērķgrupa ir zvejniecības komersanti, kuriem, lai saņemtu licenci, jāapkopo informācija un jāiesniedz iesniegums ministrijai vai attiecīgajai pašvaldībai. Vidējais izsniegto licenču skaits gadā (visos ūdeņos – iekšējos, piekrastes, aiz piekrastes un starptautiskajos) ir 120. Mērķgrupas administratīvās izmaksas veido iesnieguma nepieciešamās informācijas apkopošana, (pavaddokumentu sagatavošana) un iesnieguma aizpildīšana, kā arī papildus nepieciešamās informācijas sniegšana ministrijas un pašvaldības atbildīgajiem darbiniekiem. Lai valsts iestādēm un pašvaldībām būtu vieglāk uzraudzīt nozvejas limitu izmantošanu attiecīgos ūdeņos un tiktu samazināts papīra dokumentu aprites slogs zvejniekiem un kontroles iestādēm, valsts informācijas sistēmā LZIKIS tiek ievadīti dati par izsniegtajām zvejas atļaujām (licencēm), rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumiem, šo līgumu protokoliem, kā arī zvejas žurnāliem. Līdz ar to šī informācija vairs netiek prasīta no zvejniecības komersantiem. Zvejniecības komersantu administratīvās izmaksas samazinās par 597 euro, pieņemot, ka vienas stundas darbaspēka izmaksas zivsaimniecībā ir 9,95 euro (avots – Centrālās statistikas uzņēmuma reģistrācijai pārvaldes dati): C = (f x l) x (n x b) = (9,95 x 0,5) x (120 x 1) = 597 euro, kur C - informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu iesniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz ko attiecas paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta iesnieguma sniegšana.
Kopā
-547,25

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrija, Latvijas Pašvaldību savienība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c05a3730-cf82-425a-be41-e9eeeada91b9

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" tiesību akta projekts un tā anotācija no 2023. gada 6. līdz 20. oktobrim bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Iebildumi un priekšlikumi no sabiedrības netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumos Nr. 1015 "Kārtība, kādā izsniedz speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai zvejniecībā, kā arī maksā valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu"" 2023. gada 14. augustā elektroniski tika nosūtīts zvejniecības komercdarbības licencēšanas komisijas locekļiem. Komentāri un iebildumi netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


ZM un pašvaldības ir atbildīgās iestādes par licenču izsniegšanu pretendentiem. Ar noteikumu projektu noteiktās ZM un pašvaldību funkcijas tiks veiktas esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
ZM un pašvaldības no PVD uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistra,  VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” iegūst licencēšanas procesam nepieciešamo informāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz atļaujas (licences) sagatavošanu elektroniski LZIKIS, kā arī visa nepieciešamā informācija, kas saistīta ar pretendenta rūpniecisko zvejas tiesību nomu un nozvejas datiem tiks iegūta no LZIKIS. Tādējādi Zemkopības ministrijai kā informācijas sistēmas pārzinei ir jānodrošina tehniskā sistēmas uzraudzība, kā arī jāveicina sistēmas attīstība, lai vienkāršotu nepieciešamās informācijas iegūšanu no LZIKIS.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi