Anotācija (ex-ante)

21-TA-79: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atļauju Labklājības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Labklājības ministrijas dalību Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā” " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumu Nr.523 „Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 34.3. apakšpunktu, lai nodrošinātu, ka Labklājības ministrija var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības dalībai Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz nodrošināt, ka Labklājības ministrija var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības dalībai Baltijas jūras valstu padomes PROMISE Barnahus tīklā, dalības maksu 250 euro apmērā 2021. gadā un turpmākajos gados nodrošinot piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Baltijas jūras valstu padome, kuras sastāvā Latvija ir kopš 1992. gada, 2019. gadā izveidoja PROMISE Barnahus tīklu, kas ir Barnahus biedru organizācija un strādā, lai saskaņotu un konsolidētu Barnahus labo praksi visā Eiropā, palīdzot nodrošināt kvalitatīvus Barnahus pakalpojumus un veicinot, lai visiem bērniem Eiropā tiek nodrošinātas vienādas tiesības uz aizsardzība pret vardarbību, atbalstu un uzklausīšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valstis, kurās tiek ieviests un realizēts Barnahus modelis, jau ir pievienojušās PROMISE Barnahus tīklam. Tā kā Labklājības ministrija 2021.gadā ir uzsākusi Eiropas Ekonomikas zonas projekta Nr. EEZ/LM/2020/5 “Atbalsts Barnahus ieviešanai Latvijā” (turpmāk – Projekts) ieviešanu, kas ir viens no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.–2021. gadam programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” apakšprojektiem, un ir Baltijas jūras valstu padomes locekle, Labklājības ministrija ir saņēmusi uzaicinājumu pievienoties PROMISE Barnahus tīklam. Tīkla mērķis ir apvienot ieinteresētās personas, lai dalītos pieredzē un zināšanās, kā arī kopīgi izstrādātu un apņemtos ievērot starptautiski apstiprinātus standartus. Līdz ar to, Labklājības ministrijas pievienošanās PROMISE Barnahus tīklam ir būtiska un nodrošinās Projekta veiksmīgu ieviešanu Latvijā, saņemot dalībvalstu atbalstu un uzkrāto pieredzi. Projekta mērķis ir ieviest Barnahus modeli Latvijā, kas paredz jaunu starpinstitucionālu sadarbības modeli krimināllietas ietvaros starp iesaistītajām tiesībsargājošajām, medicīniskajām un sociālajām institūcijām bērnu labāko interešu aizstāvībā un nodrošināšanā vardarbības pret bērnu gadījumā. Sadarbības modelis paredz, ka krimināllietas procesā bērna pratināšana un izmeklēšana tiek nodrošināta bērnam pēc iespējas saudzīgā veidā, drošā vidē, veicot pratināšanu pēc apstiprināta standarta, kā arī nodrošinot visu nepieciešamo speciālistu klātbūtni un kvalitatīvu pratināšanas ierakstu, lai novērstu sekundāru bērna traumatizāciju un viktimizāciju.  

Barnahus jau ilgstošu laika periodu tiek uzskatīts par labāko sadarbības modeli, sniedzot palīdzību bērniem, kas cietuši no vardarbības. Baltijas jūras valstu padome ir uzņēmusies nodrošināt sekretariāta un koordinējošo lomu šī sadarbības tīkla atbalsta un pieredzes apmaiņas pasākumu īstenošanā. Baltijas jūras valstu padomes sekretariāts nodrošina arī regulāru informatīvo ziņu sagatavošanu un sniedz ekspertu atbalstu visām dalībvalstīm, kur darbojas vai vēl tikai sāk darboties Barnahus modelis. 
 
Risinājuma apraksts
Iestāšanās PROMISE Barnahus tīklā dos iespēju piedalīties tīkla rīkotajos pasākumos, saņemt jaunākos ziņu izdevumus, izmantot ekspertu konsultācijas un citus tīkla piedāvātās iespējas dalībvalstīm. Maksa par dalību PROMISE Barnahus tīklā ir sākotnēji noteikta 250 euro gadā. Nav ziņu par iespējamo dalības naudas paaugstināšanu nākotnē. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kopš 2015. gada neformālu atbalstu no PROMISE Barnahus tīkla ir saņēmusi arī Latvija, tomēr līdz šim tā nav pievienojusies tīklam oficiāli, tādēļ līdz šim Latvijai nav bijusi iespēja pilnvērtīgi izmantot visus PROMISE Barnahus tīkla piedāvātos pasākumus un konsultācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ikgadējā dalības maksa tīklā 250 euro uzskatāma par samērīgu, salīdzinot ar tīkla piedāvāto pasākumu klāstu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • skolēni
  • Vardarbībā cietušie bērni no visiem Latvijas novadiem, kas saņems pakalpojumus VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" un Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijā - Bērnu mājā.
Ietekmes apraksts
PROMISE Barnahus tīklā gūtā pieredze nodrošinās iespēju, ņemot vērā ārvalstu pieredzi un labo praksi, pilnveidot no vardarbības cietušajiem bērniem sniedzamo atbalstu Bērnu mājā.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • valsts un pašvaldību institūcijas
Ietekmes apraksts
Valsts un pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām, kuras iesaistītas atbalsta sniegšanā vardarbībā cietušiem bērniem, būs iespējams pilnveidot zināšanas un gūt papildu pieredzi par aktuālām metodēm un pieejām darbam ar bērniem, kuri cietuši no vardarbības

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
250
0
250
0
250
250
2.1. valsts pamatbudžets
0
250
0
250
0
250
250
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-250
0
-250
0
-250
-250
3.1. valsts pamatbudžets
0
-250
0
-250
0
-250
-250
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
250
0
250
0
250
250
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Dalības maksa 250 euro gadā sākot no 2021.gada. Labklājības ministrija dalības maksu 2021.gadā un turpmākajos gados nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” (250 euro apmērā gadā), veicot izdevumu pārstrukturizēšanu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Pēc rīkojuma apstiprināšanas, Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus apropriācijas pārdalei 2021.gadā apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana”  ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.

Lai nodrošinātu dalības maksu PROMISE Barnahus tīklā arī turpmākajos gados, Labklājības ministrija 2022.gadā sniegs priekšlikumus Finanšu ministrijā apropriācijas pārdalei 2022.gadā apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana”  ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, savukārt dalības maksas nodrošināšanai 2023.gadā un turpmāk ik gadu, Labklājības ministrija sniegs priekšlikumus Finanšu ministrijā 2023.-2025.gada pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai apakšprogrammas 97.01.00 “Labklājības nozares vadība un politikas plānošana” ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.
Skaidrojums
Projekts šo jomu neskar.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Projekta izpilde neietekmē projekta izstrādē iesaistīto institūciju funkcijas un uzdevumus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sekmēs Bērnu mājas institūta ieviešanu Latvijā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts mērķēts uz to, lai Latvijā ieviestu metodes un risinājums, ņemot vērā ārvalstu labo praksi un pieredzi, lai sekmīgāk spētu palīdzēt bērniem, kuri cietuši no vardarbības un pasargātu šādus bērnus no turpmākiem apdraudējumiem vardarbības gadījuma izmeklēšanas laikā un pēcāk. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts sekmēs pieredzes un zināšanu ieguvi Latvijas speciālistiem, lai vardarbībā cietušiem bērniem starpinstitucionālas un starpdisciplināras sadarbības (Bērnu mājas) ietvaros Latvijā būtu iespējams veikt gadījuma noskaidrošanu (kas noticis ar bērnu), tajā skaitā no iespējamā veselības apdraudējuma skatu punkta, kā arī nodrošināt palīdzības sniegšanu cietušajam bērnam.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sekmēta Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijā nostiprināto tiesību principu ieviešana, - ārvalstu prakse, kas tiks iegūta PROMISE Barnahus tīklā, sniegs iespēju pēc iespējas pilnvērtīgāk nodrošināt palīdzību vardarbībā cietušajam bērnam. 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi