Anotācija (ex-ante)

23-TA-2103: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par palīdzības sniegšanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24. panta pirmā daļa un Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumi Nr.721 “Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai (Čerņihivas pilsētai), nododot kā humāno palīdzību preces, kas nepieciešamas, lai sniegtu atbalstu ģimenēm, kas Krievijas agresijas rezultātā ir zaudējušas mājokli, un pirmsskolas izglītības iestāžu labiekārtošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023.gada 4.jūlijā sēdē (prot.Nr.35 36. un 37.§) tika apstiprināts Ekonomikas ministrijas piedāvājums par Čerņihivas apgabala rekonstrukcijai piešķirtā 2 miljonu euro finansējuma izlietojumu, iepērkot preces un pakalpojumus, ievērojot Ukrainas amatpersonu identificētās vajadzības. Attiecīgi ir panākta vienošanās ar Ukrainas pusi par šādas palīdzības sniegšanu:
1) moduļu mājas ģimenēm, kas atbilst šādiem kritērijiem: a) ģimenes bez dzīvesvietas, kuru mājas ir iznīcinātas Krievijas iebrukuma rezultātā, b) ģimenes ar bērniem (prioritāri), c) sociāli maznodrošinātās ģimenes, ģimenes ar zemiem ienākumiem. Prioritāte tiks sniegta ģimenēm, kas atbilst vairākiem kritērijiem;
2) mēbeles un rotaļlaukumu aprīkojumu pirmsskolas izglītības iestāžu labiekārtošanai;
3) dzelzsbetona civilās patvertnes;
4) sertificēta būvuzrauga pakalpojumus, lai nodrošinātu moduļu māju un civilo patvertņu uzstādīšanu.
Ekonomikas ministrijas organizētajā aptaujā pieteicās 19 Latvijas uzņēmēji, kas apliecināja savu iespēju un vēlmi piedalīties sarunu procedūrā, paužot gatavību saražot un piegādāt Ukrainai nepieciešamās preces.
Ņemot vērā ierobežoto laiku, lai piegādātu un uzstādītu iepriekš minētās preces, Ekonomikas ministrija nekavējoties uzsāka sarunas ar šiem uzņēmējiem. Sarunu procedūru rezultātā plānots slēgt iepirkuma līgumus ar trīs piegādātajiem par šādu preču iegādi un tālāku nodošanu Čerņihivas pilsētas domei:
1) viendzīvokļa moduļu mājas ģimenēm, kuru mājokļi tika pilnībā iznīcināti Krievijas agresijas rezultātā;
2) mēbeles pirmsskolas izglītības iestādēm;
3) bērnu ārtelpu rotaļlaukumu aprīkojums.
Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 28.februāra noteikumu Nr.107 “Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība” 179.punktam, pēc tam, kad sarunu procedūras rezultātā tiks noslēgti iepirkuma līgumi, Ekonomikas ministrija ievietos Elektronisko iepirkumu sistēmā iepirkuma līgumu pamattekstus saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 60. panta desmito daļu. Tāpat sagatavos paziņojumus par līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 29. pantu un publicēs tos publikāciju vadības sistēmā (Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24.panta pirmo daļu lēmumu par starptautiskās palīdzības sniegšanu pieņem Ministru kabinets. Līdz ar to, lai Latvijas Republika varētu sniegt humāno palīdzību Čerņihivas pilsētas domei, nododot Ekonomikas ministrijas iepirktās preces, ir nepieciešama Ministru kabineta atļauja.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz atļaut Ekonomikas ministrijai sniegt palīdzību Čerņihivas pilsētai (Ukraina) atbilstoši tās lūgumam un nodot 12 moduļu mājas, mēbeles pirmsskolas iestādēm un 88 bērnu ārtelpu rotaļlaukumu aprīkojuma komplektus saskaņā ar šī projekta pielikuma tehnisko aprakstu par kopējo iegādes vērtību 1 492 750,04 euro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Tāpat atļaut Ekonomikas ministrijai samaksāt transporta izdevumus 190 626,80 euro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, par šī rīkojuma 1. punktā nododamo preču piegādi Čerņihivas pilsētai (Ukraina).
Lai nodotu Čerņihivas pilsētas domei projektā minētās preces, Ekonomikas ministrija slēgs līgumu ar minēto domi (turpmāk – Līgums), kurā tiks norādīta preces, tās nodošanas mērķis un nodošanas kārtība. Tā kā preces tiks nodotas īpašumā ar piegādi Ukrainā un to piegāde plānota pa daļām, tad to nodošana un pieņemšana notiks šādā kārtībā:
1) preces pārdevējs nodrošina, ka pie preces piegādes Čerņihivas pilsētas domes pārstāvis paraksta dokumentu par šīs preces pieņemšanu;
2) gan preces pārdevējs, gan Čerņihivas pilsētas dome apstiprina Ekonomikas ministrijai preces piegādi, iesniedzot attiecīgu dokumentu, kas apliecina šo faktu;
3) uz apstiprinājuma pamata Ekonomikas ministrijas un Čerņihivas pilsētas dome paraksta preces pieņemšanas – nodošanas aktu.
Līgumā tiks norādīti nosacījumi Latvijas atbalsta izmantošanai.
No Ekonomikas ministrijas puses Līgumu ar Čerņihivas pilsētas domi plānots, ka parakstīs ekonomikas ministrs, savukārt pieņemšanas – nodošanas aktu parakstīs Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 6.jūlija rīkojumu Nr.424 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ekonomikas ministrijas budžetu" Ekonomikas ministrijas budžetā paredzētā finansējuma 2 000 000 euro apmērā ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi