1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Regulas 2019/1780 mērķis ir veicināt publiskā iepirkuma digitālo pārveidi, samazinot administratīvo slogu atkārtotas informācijas ievadei, jo ar sākotnējo paziņojumu saistītie paziņojumi pamatā vairs nebūtu aizpildāmi manuāli, bet tiem būtu jābūt maksimāli automātiski ģenerējamiem programmatūras sistēmā. Minēto pārmaiņu rezultātā tiks nodrošināta daudz lielāka iegūto datu precizitāte un līdz ar to lietderība (piemēram, politikas plānošanai, uzraugošo institūciju darbībai, piegādātāju piesaistīšanai).
Lai gan ar Regulu 2015/1986 ieviestie paziņojumi ir bijuši digitāli, tomēr šie paziņojumu bija uz papīra formāta dokumentiem balstītu procedūru digitalizācija. Taču ar Regulu 2019/1780 ieviestās veidlapas ir izstrādātās ar mērķi īstenot veidlapas digitālā veidā.
Pasūtītāji publicē paziņojumus, lai piesaistītu piegādātājus, un jo vairāk piegādātāji piedalīsies pasūtītāja izsludinātos konkursos, jo lielāka iespēja, ka pasūtītājs iegūs saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu par iespējami zemāko cenu, tādējādi nodrošinot pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu. Turklāt pasūtītāji ir atbildīgi par paziņojumu aizpildīšanu, kas gadījumos, ja tā nenotiek pietiekami automatizēti, var radīt ievērojamu administratīvo slogu. Vienlaikus iepriekš publicētie paziņojumi var palīdzēt pasūtītājiem nākotnē, piemēram, lai identificētu iespējamo piegādātāju loku, noteiktu paredzamo līgumcenu vai, lai identificētu iespēju rīkot kopīgus iepirkumus ar citiem pasūtītājiem. Ņemot vērā minēto, ir ļoti svarīgi, lai datu ievade paziņojumos notiktu pēc iespējas automatizēti, tādējādi nodrošinot lielāku ievadāmo datu precizitāti un uzticamību.
Vienlaikus piegādātāji, meklējot iespējas piedalīties iepirkumos, lasa paziņojumus, kuri tiek publicēti Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk - IUB) tīmekļvietnē. No publicētajiem paziņojumiem izmantojot paziņojumu meklēšanas iespējas, piemēram, ievadot kopējās publiskā iepirkuma vārdnīcas (CPV) kodus vai izpildes vietu, piegādātāji atlasa sev interesējošos paziņojumus un izlemj, vai veltīt laiku iepirkumu procedūras dokumentu izskatīšanai un piedāvājumu iesniegšanai. Tāpēc paziņojumos ir jābūt pietiekamai informācijai, to maksimāli standartizējot (piemēram, ieviešot definētas kodu vērtības), lai varētu veikt precīzu meklēšanu.
Tāpat esošais regulējums paredz, ka par vispārīgās vienošanās ietvaros noslēgtajiem līgumiem tiek sūtīti rezultātu paziņojumi, taču šādu paziņojumu skaits vienošanās laikā var būt ievērojams un kopumā sniegtā informācija nav pārskatāma, t.i., nav pārskatāmi pieejama informācija, kādas summas katrs no pasūtītājiem ir tērējis vispārīgās vienošanās laikā, noslēdzot iepirkuma līgumus, un ar kādiem piegādātājiem par kādām summām šie līgumi ir noslēgti.
Paziņojuma ieviešana nodrošina ieinteresētajām personām, sabiedrībai un uzraugošajām institūcijām viegli pieejamu, pārskatāmu un viegli uztveramu informāciju par faktisko līguma izpildi un par vispārīgās vienošanās izpildi visā vienošanās darbības laikā (ņemot vērā, ka informācija par vienošanās izpildes gaitu tiks sniegta par katru ceturksni).
Ņemot vērā minēto ar likumprojektu PIL 9. pants tiek papildināts ar 19.1daļu, tiek precizēta PIL 29. panta pirmā daļa un PIL tiek papildināts ar 33.1 pantu.
Šobrīd PIL neparedz iespēju veikt grozījumus metu konkursa dokumentācijā vai pagarināt metu iesniegšanas termiņu, tādējādi, ja metu konkursa dokumentācijā ir pieļauta tehniska rakstura kļūda vai citas nepilnības, kuras varētu tikt labotas, nepieļaujot atšķirīgu metu iesniegšanu vai citu pretendentu dalību vai izvēli, pasūtītājiem ir nepieciešams pārtraukt metu konkursu un izsludināt jaunu, tādējādi patērējot cilvēkresursus un laiku metu konkursa pārtraukšanai un jauna izsludināšanai.
Šāds risinājums ļauj atspoguļot sākotnējo paziņojuma ar aktuālajiem datiem, proti, ja ir veikti grozījumi dokumentācijā, tai skaitā sākotnēji publicētajā paziņojumā, sistēma primāri atspoguļos tieši aktuālo paziņojumu, bet būs izsekojamas arī iepriekšējās paziņojumu publikācijas. Veicot grozījumus iepirkuma dokumentos vai publicētajos paziņojumos, tiek labota iepriekš norādītā informācija, tāpēc, pārpublicējot atkārtotu sākotnējo paziņojumu, ir jāaizpilda arī Izmaiņu veidlapa, kas tiek pievienota atsevišķā sadaļā pārpublicētajam paziņojumam un kurā norāda, kādas izmaiņas ir veiktas. Lai informācija publicētajos paziņojumos būtu izsekojama un pārskatāma, Izmaiņu veidlapa nav paredzēta kā atsevišķs paziņojuma veids, bet gan tiek pievienota grozītajam paziņojumam kā atsevišķa sadaļa (veidlapa). Tādējādi izpildās Regulas 2019/1780 2. panta 6. punktā noteiktā prasība attiecībā uz “Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu”, ar ko jāsaprot, ka Izmaiņu veidlapa ietvers visu iepriekš minēto paziņojumu izmaiņas vai atcelšanu un atsevišķi izmaiņu paziņojums kā tāds nebūs. Līdz ar to, labotā paziņojuma gala versija ir paziņojums par līgumu, kurā arī uzrādās, ka ir veikti grozījumi, kad un kāpēc.
Sistēmā ir iestrādātas automātiskas minimālo pieteikumu/piedāvājumu iesniegšanas termiņu validācijas, gan sākotnēji izsludinot iepirkumu, gan arī publicējot jaunāku paziņojuma versiju, gan veicot grozījumus iepirkuma dokumentācijā.
Visi secīgie paziņojumi ir savstarpēji sasaistīti, turklāt izsludinot konkrēto iepirkumu, sistēma piešķirs unikālu iepirkuma identifikatoru, kas tiks pārņemts arī turpmākajos ar šo iepirkumu saistītajos paziņojumos. Sistēmā paredzēts, ka jebkurus secīgos paziņojumus viena iepirkuma ietvaros varēs veidot tikai “sasaistē”, un darbības būs pieejamas atkarībā no sistēmā paredzētajām secīgajām iespējām, piemēram, izsludināšanas paziņojumam varēs veikt grozījumus vai pēc piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām pievienot rezultātu paziņojumu. Tādi dati kā iepirkuma identifikators (ko piešķir sistēma) un iepirkuma identifikācijas numurs, iepirkuma nosaukums, ko piešķir pasūtītājs, sākotnēji izsludinot iepirkumu, tiek pārizmantoti kā nemaināmas vērtības secīgajos paziņojumos.
Ar Izmaiņu veidlapu var grozīt arī tehniska rakstura kļūdas iepriekšējā paziņojumā vai atsevišķos gadījumos atsaukt iepirkumu, ja paziņojums par iepirkumu ir publicēts kļūdaini.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
Likumprojektā pārejas noteikumi nav paredzēti, jo iepriekšējās veidlapas vairs netiks piemērotas
Norādītajā veidlapu izstrādes un uzturēšanas izmaksu apmērā ir iekļautas gan ar šo likumprojektu, gan ar likumprojektu "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" (22-TA-3241), likumprojektu "Grozījumi Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā" (22-TA-3246) un ar likumprojektu "Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā" (22-TA-3247) ieviesto veidlapu izstrādes un uzturēšanas izmaksas, kas savstarpēji nav nodalāmas un aprēķināmas.
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā"
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā"
4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā"
4.1.4. Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi Nr. 107 "Iepirkumu procedūru un metu konkursu norises kārtība"
4.1.5. Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi Nr. 105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām"
4.1.6. Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi Nr. 103 "Publisko iepirkumu paziņojumi un to sagatavošanas kārtība"
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Regulas 2019/1780 konsolidētās versijas 3.a pants
Netiek pārņemts
Jaunie ministru kabineta noteikumi tiks izstrādāti pamatojoties uz Publisko iepirkumu likuma 8. panta trešās daļas 8. punktu, 9. panta divdesmit otrās daļas 4. punktu un 34. panta pirmo daļu, kā arī uz
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 13. panta trešās daļas 8. punktu un 40. panta pirmo daļu, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 36. panta pirmo daļu, Publiskās un privātās partnerības likuma 20. panta pirmo daļu.
Šo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās paredzēta vienlaicīgi ar šī likumprojekta spēkā stāšanos, t.i., ar 2023. gada 25. oktobri. Par šī tiesību akta izstrādi atbildīgā institūcija ir Finanšu ministrija.
Tās veidlapas, kas izveidotas ar Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986, šobrīd tiek izmantotas atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, jo Regulas 2019/1780 konsolidētās versijas 3.a pants paredz ka no 2022. gada 14. novembra līdz 2023. gada 24. oktobrim paziņojumu publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī var izmantot gan veidlapas, kas izveidotas ar šo regulu, gan veidlapas, kas izveidotas ar Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986. Savukārt jaunās veidlapas stāsies spēkā ar Ministru kabineta noteikumiem, ar kuriem tās tiks apstiprinātas. Regulas 2019/1780 konsolidētās versijas 3.a pants likumprojektā netiek pārņemts, jo ar likumprojekta spēkā stāšanos 25.10.2023., vienlaicīgi stāsies spēkā arī Ministru kabineta noteikumi, ar kuriem veidlapas tiks apstiprinātas. Līdz ar to, iepriekšējās veidlapas vairs netiks izmantotas.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka likumprojekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Likumprojekts ir izstrādāts, lai Publisko iepirkumu likumā pārņemtu ar Regulu 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas, tehniski aizstājot šobrīd lietotās ar Regula 2015/1986 izveidotās standarta veidlapas. Ņemot vērā, ka minēto veidlapu lietotāji ir pasūtītāji Publisko iepirkumu likuma izpratnē, veicot likumprojektā minētos grozījumus sabiedrības intereses netiek ietekmētas, kā arī šādu grozījumu veikšana nevarētu radīt interesi sabiedrībā.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Iepirkumu uzraudzības birojs