Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1309: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai tajā iekļautu norādi, ka noteikumi satur tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvija savos tiesību aktos nav pareizi transponējusi Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā Direktīvu. Tā nav pilnībā transponējusi Direktīvas 24. panta 1. punkta otro daļu, kas noteic, ka tad, kad dalībvalstis pieņem direktīvas noteikumus, dalībvalstu tiesību aktos ir nepieciešams ietvert atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievienot to oficiālajai publikācijai. Ministru kabineta  2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību"" (turpmāk  - Noteikumi Nr.271) šī atsauce nav iekļauta. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republika ir saņēmusi Eiropas Komisijas 2023. gada 16. novembra Formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. INFR(2023)2124, kurā norādīts, ka Latvija savos valsts tiesību aktos nav pareizi transponējusi Direktīvu. Paziņojumā norādīts, ka Latvija nav pilnībā transponējusi Direktīvas 24. panta 1. punkta otro daļu, kas noteic, ka tad, kad dalībvalstis pieņem direktīvas noteikumus, dalībvalstu tiesību aktos ir nepieciešams ietvert atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievienot to oficiālajai publikācijai. Latvija minētajā tiesību normā ietvertās prasības ir transponējusi daļēji, ņemot vērā, ka atsauce uz Direktīvu nav ietverta Noteikumos Nr. 271, nepieciešami tehniski grozījumi, noteikumus papildinot ar informatīvu atsauci uz Direktīvu, jo Direktīvas prasības ir ieviestas ar 2018.gada 27.septembra grozījumiem Kriminālprocesa likumā (Latvijas Vēstnesis, 201, 11.10.2018. OP numurs: 2018/201.2).
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.271 papildināti ar informatīvo atsauci uz Direktīvu, norādot, ka noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L0800
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Apraksts
Direktīvas mērķis ir noteikt procesuālās garantijas, lai nodrošinātu, ka bērni, proti, personas, kuras nav sasniegušas 18 gadu vecumu un kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā, spēj saprast šo procesu un tam sekot, un lai ļautu šiem bērniem īstenot savas tiesības uz taisnīgu tiesu, novērstu bērnu atkārtotus likumpārkāpumus un sekmētu viņu sociālo integrāciju.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
7.panta 2.punkts
Noteikumu Nr.271  7.5.apakšpunkts, 7.7.apakšpunkts, 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7.panta 4. punkts
Noteikumu Nr.271 II nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7.panta 7.punkts
Noteikumu Nr.271 29., 29.1 , 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas prasības tika ieviestas ar 2018.gada 27.septembra grozījumiem Kriminālprocesa likumā (Latvijas Vēstnesis, 201, 11.10.2018. OP numurs: 2018/201.2).

Tāpat Direktīvas prasības ir ieviestas ar šiem normatīvajiem aktiem:
- Grozījumiem Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā;
- Grozījumiem Aizturēto personu turēšanas kārtības likumā;
- Ministru kabineta 2024. gada 16. aprīļa noteikumiem Nr. 241 “Noteikumi par kārtību, kādā apgūstamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu”;
Tāpat Direktīvas prasības tiks ieviestas ar šiem normatīvajiem aktiem: 
- Grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā;
- Grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 276 "Apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtība";
- Grozījumiem Likumā "Par policiju";
- Grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 27. novembra noteikumos Nr. 800 "Izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumi;
- Grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1022 "Noteikumi par ieslodzīto personu uztura un sadzīves vajadzību materiālā nodrošinājuma normām;
-Grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 11. aprīļa noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par īslaicīgās aizturēšanas vietas kamerā glabāšanai atļauto priekšmetu sarakstu”;
-Grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 252 "Kārtība, kādā policija noskaidro, vai bērnam ir īpašas vajadzības, pieaicina kompetentu speciālistu un nodrošina apstākļus bērna īpašo vajadzību apmierināšanai”;
-Grozījumiem Likumā "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem";
-Grozījumiem Likumā "Kriminālprocesā un administratīvo pārkāpumu lietvedībā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas likums".

2018.gada 27.septembra grozījumi Kriminālprocesa likumā papildināja Kriminālprocesa likumu ar 39. panta pirmo daļu ar 6.2 punktu, nosakot prokurora kā procesa virzītāja pienākumu pieprasīt no Valsts probācijas dienesta izvērtēšanas ziņojumu par nepilngadīgo, kurš apsūdzēts noziedzīga nodarījuma izdarīšanā.

Direktīvas 7.panta 2.punkts noteic, ka bērnus, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā, individuāli izvērtē. Individuālajā izvērtējumā jo īpaši ņem vērā bērna personību un brieduma pakāpi, bērna ekonomisko, sociālo un ģimenes stāvokli un jebkurus īpašus neaizsargātības faktorus, kādi bērnam varētu būt un tam atbilst:
- Noteikumu Nr.271 7.5.apakšpunktā  minētais, ka izvērtēšanas ziņojumā iekļauj informāciju par pašreizējiem apstākļiem, kas raksturo probācijas klienta ģimenes dzīves vēsturi un sociālos apstākļus, izglītību, nodarbinātības vēsturi, ienākumus un finanšu vadību, intereses, vaļaspriekus, brīvā laika nodarbes, draugus, paziņu loku, uzvedību, emocionālo stabilitāti, fizisko un garīgo veselību, alkohola, narkotisko, psihotropo un toksisko vielu lietošanu vai procesu (azartspēļu un jauno tehnoloģiju) atkarības, kā arī dienesta vērtējumu par minēto apstākļu saistību ar jauna noziedzīga nodarījuma izdarīšanas iespējamību;
- Noteikumu Nr.271 7.7.apakšpunktā minētais, ka izvērtēšanas ziņojumā iekļauj informāciju par probācijas klienta iepriekšējiem likumpārkāpumiem un sodu izpildes gaitu (informācijā ietver iepriekšējo likumpārkāpumu vēsturi, informāciju par brīvības atņemšanas iestādēs pavadīto laiku, iepriekšējās uzraudzības vēsturi, attieksmi pret iepriekš veiktajiem likumpārkāpumiem un attieksmi pret izskatīšanā esošo noziedzīgo nodarījumu);
- Noteikumu Nr.271 8.punktā noteiktais, ka šo noteikumu 7.punktā minētā izvērtēšanas ziņojuma kopsavilkumā ietver informāciju par apstākļiem, kuri veicina jauna noziedzīga nodarījuma izdarīšanas iespējamību, resursiem, kas veicina probācijas klienta iekļaušanos sabiedrībā, neizdarot jaunus noziedzīgus nodarījumus, kā arī dienesta viedokli par probācijas klientam nosakāmo sodu vai iespējamiem dienesta noteiktajiem pienākumiem uzraudzības ietvaros, ņemot vērā šo noteikumu 7.5., 7.6. un 7.7.apakšpunktu.

Direktīvas 7. panta 4.punkts noteic, ka individuālā izvērtējuma mērķis ir atklāt un saskaņā ar reģistrēšanas procedūru attiecīgajā dalībvalstī reģistrēt par bērna individuālajām īpašībām un apstākļiem tādu informāciju, kuru varētu izmantot kompetentās iestādes: a) nosakot, vai ir jāveic jebkādi īpaši pasākumi, kas dod labumu bērnam; b) izvērtējot jebkādu piesardzības pasākumu atbilstību un efektivitāti attiecībā uz bērnu; c) pieņemot jebkādu lēmumu vai rīcību kriminālprocesā, tostarp nosakot sodu. Direktīvas 7. panta 4.punktā noteiktajam atbilst  visa Noteikumu Nr.271 II.nodaļa “Izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjoms”, kas detalizēti noteic kādu informāciju izvērtēšanas ziņojumā iekļauj, ja to pieprasa tiesa vai prokurors vai, ja to pieprasa brīvības atņemšanas iestādes administrācija, kā arī šo izvērtēšanas ziņojuma kopsavilkumā  ietveramo informāciju.

Direktīvas 7.panta 7.punkts noteic, ka  individuālos izvērtējumus veic, tajos cieši iesaistot bērnu. Tos veic kvalificēts personāls, cik iespējams, izmantojot daudznozaru pieeju un attiecīgā gadījumā iesaistot personu, kam ir vecāku atbildība, vai citu atbilstīgu pieaugušo, kā minēts 5. un 15. pantā, vai specializētu profesionāli. Direktīvas 7.panta 7.punktā noteiktajam atbilst Noteikumu Nr.271 29., 29.1 , 30,, 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 39. punktā noteiktais - gadījumi, kad izvērtēšanas ziņojuma sastādīšanas procesā ir pieaicināms vai informējams likumiskais  pārstāvis, bāriņtiesas pārstāvis, vai pašvaldības sociālais dienests.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību aktu projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi