Anotācija

25-TA-1543: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošo nekustamo īpašumu "V1262", "V1275" un "V1282" nodošanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Kuldīgas novada pašvaldības domes 2023. gada 29. jūnija lēmums Nr. 8 “20. Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*” (protokols Nr. 8, 20. punkts) un Kuldīgas novada pašvaldības 2023. gada 30. novembra lēmums Nr. 15 “82. Par grozījumiem Kuldīgas novada domes lēmumā (protokols Nr. 8, p. 20.) “Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*”” (protokols Nr. 15, 82. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošās zemes vienības un uz tām izbūvētās inženierbūves, kas nepieciešamas pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tiem nepieciešamo finansējumu, tajā skaitā no Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot inženiertīklu izbūves un uzturēšanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Kuldīgas novada pašvaldības domes 2023. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 8 “20. Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*” (protokols Nr. 8, 20. punkts) un Kuldīgas novada pašvaldības 2023. gada 30. novembra lēmumu Nr. 15 “82. Par grozījumiem Kuldīgas novada domes lēmumā (protokols Nr. 8, p. 20.) “Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*”” (protokols Nr. 15, 82. punkts).
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā valstij piederošos nekustamos īpašumus (turpmāk – Nekustamie īpašumi), lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai:
– “V1262” (kadastra Nr. 62420070115) – zemes vienību ar kadastru apzīmējumu 62420070115 4,52 ha platībā, zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 62420100143 1,89 ha platībā un zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 62420100213 2,09 ha platībā, un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 62420070115001 (“Autoceļš V1262 km 0,000-4,465”) – valsts vietējo autoceļu “Pievedceļš Stirnas stacijai”, Alsungas pagastā, Kuldīgas novadā”;
– “V1275” (kadastra Nr. 62820080222) – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 62820080222 5,9 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 62820080222001 (“Autoceļš V1275 km 0,000-3,140”) – valsts vietējā autoceļa V1275 “Rudbārži – Kalvene” posmu no 0,000. km līdz 3,140. km Rudbāržu pagastā, Kuldīgas novadā”;
– “V1282” (kadastra Nr. 62460090041) – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 62460060305 5,35 ha platībā un zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 62460090041 7,11 ha platībā, un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 62460060305001 (“Autoceļš V1282 km 0,000-6,685”) – valsts vietējo autoceļu “Ēdole – Krauļi” Ēdoles pagastā, Kuldīgas novadā”.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktam Kuldīgas novada pašvaldības dome pieņēma 2023. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 8 “20. Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*” (protokols Nr. 8, 20. punkts) un 2023. gada 30. novembra lēmumu Nr. 15 “82. Par grozījumiem Kuldīgas novada domes lēmumā (protokols Nr. 8, p. 20.) “Par priekšlikumu valsts vietējo autoceļu V1262 “Pievedceļš Stirnas Stacijai”, V1275 “Rudbārži Kalvene” un V1282 “Ēdole Krauļi” pārņemšanai Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā*”” (protokols Nr. 15, 82. punkts), tā turpmāk nodrošinot autonomo funkciju realizāciju un izpildi – veikt ceļu uzturēšanu, sakārtot infrastruktūru, tādējādi nodrošinot novada iedzīvotāju intereses, gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka pašvaldības pienākumu gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmo daļu, ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Ņemot vērā, ka nekustamos īpašumus paredzēts izmantot publiskai lietošanai un tādas infrastruktūras attīstībai, kas paredzēta publiskai lietošanai. Kuldīgas novada pašvaldība nekustamos īpašumus neizmantos saimnieciskās darbības veikšanai, līdz ar to komercdarbības atbalsta nosacījumi nav piemērojami.
Nekustamais īpašums “V1262” (kadastra Nr. 62420070115), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62420070115 4.52 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62420100143 1,89 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62420100213 2,09 ha platībā, uz kurām atrodas kompleksa inženierbūve – valsts vietējā autoceļa V1262 “Pievedceļš Stirnas stacijai” posms, kas nodots VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā, ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Alsungas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000918226 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamais īpašums “V1275” (kadastra Nr. 62820080222), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62820080222 5,9 ha platībā, uz kuras atrodas kompleksa inženierbūve – valsts vietējā autoceļa V1275 “Rudbārži – Kalvene” posms, kas nodots VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā, ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Rudbāržu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000917979 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamais īpašums “V1282” (kadastra Nr. 62460090041), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62460060305 5,35 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 62460090041 7,11 ha platībā, uz kurām atrodas kompleksa inženierbūve – valsts vietējā autoceļa V1282 “Ēdole – Krauļi” posms, kas nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā, ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Ēdoles pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000945166 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamajiem īpašumiem nav noteikti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajiem īpašumiem noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (NĪLM kods 1101).
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka:
– valsts vietējā autoceļa V1262 “Pievedceļš Stirnas stacijai” kopgarums ir 4,5 km un maršruts visā garumā pieder valstij;
– valsts vietējā autoceļa V1275 “Rudbārži – Kalvene” kopgarums ir 10,8 km un maršruts visā garumā pieder valstij;
– valsts vietējā autoceļa V1282 “Ēdole – Krauļi” kopgarums ir 6,7 km un maršruts visā garumā pieder valstij.
Kuldīgas novada pašvaldībai, izmantojot nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Kuldīgas novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem, tiek pilnvarota:
– norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Kuldīgas novada pašvaldība nodrošina šī rīkojuma 1. punktā minēto funkciju īstenošanu;
– ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt tos ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 3.2. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamos īpašumus ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamie īpašumi tiek ieķīlāti valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Kuldīgas novada pašvaldībai izmantot nekustamos īpašumus rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamie īpašumi tiks atdoti Satiksmes ministrijai visā to sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi ir nepieciešami Kuldīgas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais nekustamais īpašums ir nododams Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Kuldīgas novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženiertīklu izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šī uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Kuldīgas novada pašvaldība. Kuldīgas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumiem Nr. 173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un Kuldīgas novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Kuldīgas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi