Anotācija (ex-ante)

23-TA-575: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets 2022.gada 15.novembra sēdē (Prot.nr.57, 46.§) izskatīja Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā" (turpmāk – Ziņojums), kurā tika sniegta informācija par privatizācijas procesu gaitu , problēmām un priekšlikumi privatizācijas procesa pabeigšanai saprātīgā termiņā. Saistībā ar Ziņojumā sniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija tika uzdots sagatavot nepieciešamos likumprojektus, tai skaitā, noteiktus pabeigšanas nosacījumus valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas pabeigšanai un privatizācijas sertifikātu izmantošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicināt valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas procesa pabeigšanu un noteikt privatizācijas sertifikātu izmantošanas nosacījumus privatizācijas un zemes reformas procesa pabeigšanas ietvaros.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Privatizācijas procesu iecerēts pabeigt 3 gadu laikā pēc nepieciešamo likumprojektu pieņemšanas, kam jāstājas spēkā vienlaicīgi, kopā veidojot privatizācijas pabeigšanai nepieciešamo tiesisko vidi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atgūšanu, lai tautsaimniecības interesēs panāktu pāreju uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā ir privātīpašums, un vienlaikus uzlabotu valsts rīcībā esošo saimniecisko resursu izmantošanu, tika uzsākta īpašuma tiesību reforma, kas tika veikta atjaunojot nelikumīgi atņemtās īpašuma tiesības (denacionalizācija) un atsavinot valsts un pašvaldību īpašumus privātpersonām (privatizācija), kā arī uzsākot zemes reformu lauku apvidos un pilsētās.

Īpašuma tiesību reforma Latvijā tika uzsākta 1991.gada otrajā pusē, realizējot Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991.gada 20.marta lēmumu "Par valsts īpašumu un tā konversijas pamatprincipiem", paredzot, ka valsts īpašuma objekti (uzņēmumi), kas netiek bez maksas nodoti pašvaldību valdījumā un likumā noteiktajā kārtībā denacionalizēti, tiek privatizēti.

Lai veicinātu Latvijas iedzīvotāju līdzdalību reformas procesos, valsts izdeva un piešķīra iedzīvotājiem par nodzīvoto laiku Latvijā vērtspapīrus – privatizācijas sertifikātus, kurus kā maksāšanas līdzekli varēja izmantot, privatizācijas procesā iegādājoties valsts un pašvaldību aktīvus. Likumu "Par privatizācijas sertifikātiem" Latvijas Republikas Augstākā padome pieņēma 1992.gada 4.novembrī.Tāpat tika izveidots speciāls privatizācijas sertifikātu veids - īpašuma kompensācijas sertifikāti, ko izmantoja kā kompensācijas instruments personām, kurām nebija iespēju vai tās atteicās atjaunot īpašuma tiesības uz īpašumiem, kas tika nacionalizēti pēc 1940.gada.

Valsts noteica privatizācijas procesa īstenošanas mērķi - mainot valsts vai pašvaldības īpašuma objekta īpašnieku, radīt labvēlīgu vidi privātā kapitāla darbībai Latvijas tautsaimniecības attīstības interesēs un sašaurināt darbību, ko valsts un pašvaldības veic kā komersanti [likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 2.panta pirmā daļa]. Masveida privatizācijas procesi valstī tika pabeigti jau 2003.gadā. Valsts noteiktais privatizācijas procesa īstenošanas mērķis ir sasniegts.

Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums stājās spēkā 2005.gada 1.septembrī. Likuma mērķis ir nodrošināt valsts vai pašvaldību īpašuma privatizācijas pabeigšanu, kā arī privatizācijas sertifikātu piešķiršanas un izmantošanas pabeigšanu valsts vai pašvaldību īpašuma privatizācijā, atsavināšanā un izpirkšanā.

Likumā tika ietverta virkne nosacījumu un noteikumu privatizācijas procesa pabeigšanai valsts vai pašvaldību īpašuma objektu, apbūvētu un neapbūvētu zemesgabalu privatizācijas jomā, valstij vai pašvaldībai piederoša zemesgabala atsavināšanas jomā zemes reformas pabeigšanas jomā, kā arī  privatizācijas sertifikātu piešķiršanas un izmantošanas jomā, t.sk. privatizācijas sertifikātu izmantošanas nosacījumi.

Pieteikumus par privatizācijas sertifikātu piešķiršanu saskaņā ar likumu “Par privatizācijas sertifikātiem”, kā arī attiecīgos īpašuma un mantošanas tiesības apstiprinošos dokumentus persona varēja iesniegt attiecīgajām valsts vai pašvaldību institūcijām līdz 2007.gada 28.decembrim. Līdz ar to, privatizācijas sertifikātu piešķiršana valstī ir beigusies. Kopumā fizisko un juridisko personu privatizācijas sertifikātu kontos atlikuši vien nepilni 2% no  kopējā piešķirto privatizācijas sertifikātu skaita. Tikai 3% Latvijas iedzīvotāju īpašumā ir atlikuši privatizācijas sertifikāti un teju 70% no privatizācijas sertifikātu kopskaita pieder personām, kas vecākas par 50 gadiem. Aptuveni puse no kopējā fizisko personu privatizācijas sertifikātu un īpašuma kompensācijas sertifikātu skaita, atrodas mirušu personu kontos. Lielākā daļa no mirušu personu kontos esošajiem privatizācijas sertifikātiem un īpašuma kompensācijas sertifikātiem atrodas tādu personu kontos, kas mirušas līdz 2000.gadam (pirms vairāk nekā 20 gadiem).

Likuma pieņemšana veicināja valsts un pašvaldības īpašuma objektu privatizācijas pabeigšanas procesu un valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizācijas process kopumā faktiski ir noslēdzies. Vienlaicīgi ir tomēr identificējami atsevišķi gadījumi, kur privatizācijas process vēl nav pabeigts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jebkurai reformai, kas pēc būtības ietver pārmaiņu veikšanu pastāvošajā iekārtā vai sistēmā, ir jābūt ierobežotai laikā un kā procesam ir jānoslēdzas. Valsts kontroles īstenotās revīzijas Nr.2.4.1-27/2018 “Par Ekonomikas ministrijas 2018.gada pārskata sagatavošanas pareizību” ietvaros rosināts veikt pasākumus, lai izvērtētu privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas nolūkā turpmāk veicamās darbības, lai pabeigtu minētos procesus sapratīgā termiņā.

Tāpēc nepieciešams veikt izmaiņas likumā, lai iezīmētu skaidru privatizācijas pabeigšanas laika nogriezni, kur ir skaidrs ne tikai privatizācijas pabeigšanas sākums, bet arī gala termiņš, pēc kura privatizācijas procesi ir uzskatāmi par pabeigtiem.

Ņemot vērā to, ka privatizējamo valsts īpašuma objektu pircēji īpašuma tiesības uz privatizējamo objektu iegūst uz pirkuma līguma pamata, tad uzskatāms, ka privatizācijas mērķis – mainīt valsts īpašuma objekta īpašnieku, ir sasniegts, tomēr pēc spēkā esošā regulējuma nav prognozējams privatizācijas subjektam izvirzīto privatizācijas nosacījumu izpildes galējais termiņš vai atsevišķos gadījumos noteikti beztermiņa nemonetāri privatizācijas nosacījumi, kas padara privatizācijas procesu teju par nekad nepabeidzamu.

Sākotnēji likumā “Par privatizācijas sertifikātiem” tika noteikts privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņš, pēc kura tiktu anulēti neizmantotie privatizācijas sertifikāti, kas tika vairākkārt pagarināts. Taču, ņemot vērā, ka privatizācijas sertifikāti ir piesaistīti privatizācijas un zemes reformas procesam, ar grozījumiem likumā “Par privatizācijas sertifikātiem”, kas stājās spēkā 2005.gada 1.septembrī, tika nolemts atteikties no sertifikātu izmantošanas termiņa. Atbilstoši šī brīža tiesiskajam regulējumam privatizācijas sertifikātiem nav izmantošanas termiņa, taču, ņemot vērā, ka ar privatizācijas sertifikātiem var norēķināties tikai valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas un zemes izpirkšanas procesā, līdz ar minēto procesu pabeigšanu privatizācijas sertifikāti nebūs izmantojami.

Ņemot vērā prognozējamo valsts aktīvu privatizācijas procesā izmantojamo privatizācijas sertifikātu skaitu, t.i. ~0,06 milj. privatizācijas sertifikātu, kā arī pirmšķietami pieņemot, ka pašvaldību īpašumu privatizācijā vēl izlietojamo privatizācijas sertifikātu skaits būs neliels, noslēdzoties privatizācijas procesam valstī veidosies neizlietoto privatizācijas sertifikātu skaita atlikums. Pabeidzot privatizācijas procesu un ievērojot īpašuma kompensācijas sertifikātu piešķiršanas īpašo mērķi – kompensācijas nodrošināšana par zaudēto īpašumu, likumdevējam būtu jāapsver kompensējošo mehānismu piemērošanas iespējas īpašuma kompensācijas sertifikātu īpašniekiem, kuriem sertifikāti piešķirti par zaudēto mantu un persona tos nav izmantojusi vai dzēsusi privatizācijas procesā.

Tā kā likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 70. panta pirmajā daļā noteikts, ka nekustamos īpašumus privatizē tikai pēc valsts vai pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā un saskaņā ar Civillikuma 994. pantu par nekustamā īpašuma īpašnieku atzīstams tikai tas, kurš par tādu ir ierakstīts zemesgrāmatā, bet daļa privatizācijas subjektu iegūtās īpašuma tiesības ilgstoši nenostiprina zemesgrāmatā veidojas situācija, kur privatizācijā iegūts īpašums ilgstoši turpina pastāvēt kā valsts vai pašvaldības īpašums, lai gan tā valdītājs ir privātpersona, un valsts vai pašvaldība pēc privatizācijas līguma noslēgšanas nevar ar to rīkoties kā īpašnieks.

Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 43.panta otrā daļa, 81.panta otrā daļā un 86.panta otrā daļā attiecīgi nosaka, privatizācija uzskatāma par pabeigtu ar brīdi, kad subjekts, kurš ieguvis valsts privatizējamo objektu, ir nokārtojis visas saistības, kas tam bija jāpilda saskaņā ar objekta privatizācijas noteikumiem un pirkuma līgumu, savukārt, privatizācijas subjekts, kurš ieguvis privatizējamo objektu, ir nokārtojis visas saistības, kas tam bija jāpilda saskaņā ar objekta privatizācijas projektu un pirkuma līgumu, un valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcija vai pašvaldība ir pieņēmusi lēmumu par zemesgabala vai īpašuma objekta privatizācijas pabeigšanu.

Atsevišķos gadījumos privatizējamiem objektiem pēc to privatizācijas ir attiecināti beztermiņa nemonetāriem nosacījumi (nav izteikti naudas izteiksmē), piemēram, privatizējamās VAS “Latvijas kuģniecība” privatizācijas nosacījumi noteikti ar Ministru kabineta 2001.gada 27.decembra rīkojumu Nr.642, tajā skaitā arī beztermiņa nosacījumi pēc sabiedrības privatizācija, attiecīgi starp valsts privatizāciju veicošo institūciju un privatizējamo VAS “Latvijas kuģniecība” 2002.gada 25.aprīlī noslēgts līgums par privatizācijas noteikumos ietverto saistību nodrošinājumu.
Risinājuma apraksts
1) Lai atrisinātu gadījumus, kur privatizāciju nav iespējams atzīt par pabeigtu beztermiņa nemonetāro nosacījumu dēļ, tā kā šo saistību izpilde ir pastāvīga rakstura un nav būtiska privatizācijas darījuma sastāvdaļa, bet papildus nosacījums, ko tikpat labi iespējams kontrolēt arī ārpus privatizācijas procesa, likums tiek papildināts ar 14.1 pantu, kas skaidri nosaka, ka privatizācijas pabeigšanas kritērijs primāri ir maksājumu saistību izpilde. Attiecīgi tiek paredzēts, ka valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija vai pašvaldība pieņem lēmumu par privatizācijas pabeigšanu divu mēnešu laikā no šo nosacījumu izpildes, bet gadījumos, kur nosacījumi izpildījušies vēl pirms šo grozījumu spēkā stāšanās dienas (01.01.2024.), attiecīgie lēmumi tiek pieņemti līdz 01.04.2024., apzinoties, ka ir uzkrājušies vēsturiskie nepabeigtie privatizācijas procesi, tādēļ var būt nepieciešams ilgāks visu lēmumu sagatavošanas laiks. Lēmuma pieņemšana par privatizācijas pabeigšanu tomēr nenozīmē, ka tiek atcelta līgumos noteikto nemonetāro saistību izpilde un tās paliek spēkā atbilstoši līguma nosacījumiem.

2) Lai mazinātu administratīvo slogu un jau privatizācijas procesa noslēguma posmā veidotu privatizācijas procesam patērēto valsts finanšu resursu ietaupījumu, likuma 34.panta grozījumi paredz atteikties no proporcijas, kādā īpašuma kompensācijas sertifikātu vietā par maksāšanas līdzekli var izmantot privatizācijas sertifikātus, noteikšanas Ministru kabinetā ik ceturksni, nosakot šo proporciju pašā likumā. Likumā noteiktā proporcija ir vienāda ar aprēķināto vidējo rādītāju pēdējos 10 gados.

3) Atbilstoši likumam “Par privatizācijas sertifikātiem” privatizācijas sertifikāts ir valsts piešķirts dematerializēts vērtspapīrs, kuru var tikai vienreiz izlietot kā maksāšanas līdzekli par privatizējamo valsts vai pašvaldību īpašumu. Tā kā ar privatizācijas sertifikātiem var norēķināties tikai valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas un zemes izpirkšanas procesā, līdz ar minēto procesu pabeigšanu privatizācijas sertifikāti nebūs izmantojami, tādēļ nepieciešams noteikt rīcību ar tiem pēc privatizācijas procesa pabeigšanas, jo privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošana un ar to saistīto sistēmu uzturēšana katru gadu prasa ievērojamus publiskos finanšu līdzekļus. Attiecīgi tiek noteikts, ka sertifikāti ir izmantojami līdz privatizācijas procesa beigām. Tiesiskā regulējuma grozījumi nodrošina iespēju dzīvojamo māju, objektu, zemes privatizācijas procesus pabeigt līdz 2026.gada 31.decembrim, savukārt nomaksas pirkuma līgumu gadījumā personas var sertifikātus kā maksāšanas līdzekli izmantot uzreiz un nav saprātīga pamata tos maksāt pa daļām (nomaksas pirkuma līgumos kā maksāšanas līdzeklis praksē tiek izmantota nauda). Pēc privatizācijas procesa beigām privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošana tiek izbeigta un tajos esošie sertifikātu atlikumi, ja tādi ir palikuši, tiek anulēti.

Vēsturiskajās privatizācijas sertifikātu kontu uzskaites sistēmās esošā informācija par privatizācijas sertifikātu darījumiem nav pilnīga. Elektronisko datu salīdzināšana un koriģēšana atbilstoši informācijai papīra formātā ir darbietilpīgs un dārgs process. Ņemot vērā, ka privatizācijas sertifikātu kontu lietu arhīvā galvenokārt tiek uzglabāti privatizācijas sertifikātu pārvedumu uzdevumi, to ilgstoša glabāšana par valsts līdzekļiem nebūtu lietderīga. Tāpat jāņem vērā, ka privatizācijas sertifikātu kontu lietu arhīvs šī brīža stāvoklī nav nododams glabāšanā Latvijas Nacionālajam arhīvam, un tā sakārtošanai būtu nepieciešamas papildu izmaksas līdz pat ~2 milj. euro.

Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas izbeigšana un tajos esošie sertifikātu atlikumu anulēšana nepieciešama, lai privatizācijas sertifikātu konta turētāju intereses samērotu ar pārējo sabiedrības locekļu interesēm, kas pretējā gadījumā ciestu pārmērīgi lielu izmaksu rezultātā, jo no publiskiem līdzekļiem būtu ilgstoši jāmaksā par sertifikātu kontu apkalpošanas sistēmas uzturēšanu vai arhivēšanu, lai gan privatizācijas procesi būtu noslēgušies un privatizācijas sertifikāti vairs nebūtu praktiski izmantojami, t.i., privatizācijas sertifikātu konta turētāji nevarētu no tiem gūt nekādu praktisku labumu. Attiecīgi sabiedrības labums (izmaksu ietaupījums) ir acīmredzami lielāks par atsevišķu indivīdu interesēm uzturēt privatizācijas sertifikātu kontu bez pielietojuma. Izmaksu ietaupījumu sasniegt ar saudzējošākiem līdzekļiem, neapturot kontu apkalpošanas sistēmas darbību, nav iespējams.

Sākotnēji likumā “Par privatizācijas sertifikātiem” tika noteikts privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņš – 1999.gada 31.decembris, pēc kura tiktu anulēti neizmantotie privatizācijas sertifikāti. Šis termiņš tika pagarināts sākotnēji līdz 2003.gada 31.decembrim, tad 2004.gada 31.decembrim, tad līdz 2005.gada 31.decembrim. Taču, ņemot vērā, ka privatizācijas sertifikāti ir piesaistīti privatizācijas un zemes reformas procesam, kura pabeigšana tobrīd bija grūti paredzama, ar grozījumiem likumā “Par privatizācijas sertifikātiem”, kas stājās spēkā 2005.gada 1.septembrī, tika nolemts konkrētu sertifikātu izmantošanas termiņu dzēst.

Ar Ministru kabineta 2003.gada 4.augusta rīkojumu Nr.486 apstiprinātajā “Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģijā (pamatnostādnes)” attiecībā uz privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņu tika norādīts, ka likumā noteiktie privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņi tika pagarināti arī tāpēc, ka līdz likumā noteiktajam sertifikātu izmantošanas termiņam visi objekti nebija nodoti privatizācijai un nebija sagatavoti privatizācijai visi valsts un pašvaldību īpašumi (zeme, dzīvokļi, uzņēmumi utt.), par kuriem bija saņemti privatizācijas ierosinājumi, un tādejādi nevarēja veikt attiecīgos maksājumus privatizācijas sertifikātos. Tobrīd tika konstatēts, ka nav privatizēti 113 tūkst. valsts un pašvaldību dzīvokļu, 0,9 milj. ha brīvās (nepieprasītās) vai pastāvīgā lietošanā esošās, vai iznomātās valsts un pašvaldību zemes, un šo īpašumu privatizācijai nepieciešami vairāk kā 16 milj. sertifikātu, t.sk., visi atlikušie īpašuma kompensācijas sertifikāti, respektīvi, zemes izpirkšana, atsavināšana un privatizācija, kā arī dzīvojamo māju privatizācija ar nozīmīgu pārpalikumu dod iespēju izlietot visus privatizācijas sertifikātus.

No minētā secināms, ka sākotnēji, jau privatizācijas sertifikātu piešķiršanas procesā personām nevarēja rasties tiesiskā paļāvība uz privatizācijas sertifikātu izmantošanas iespējām, kas būtu neierobežotas laikā. Vienlaicīgi, atsakoties no konkrēta privatizācijas izmantošanas termiņa turpmākas pagarināšanas, šāds lēmums tika pamatots ar nepieciešamību nodrošināt iespēju veikt maksājumus privatizācijas sertifikātos par privatizējamiem objektiem, kas vēl tobrīd nebija nodoti privatizācijai vai nebija sagatavoti privatizācijai, tādējādi privatizācijas sertifikātu izmantošanas tiesības vienmēr bijušas tieši pakārtotas privatizācijas procesa īstenošanai, tādējādi privatizācijas procesam noslēdzoties, zūd jebkādi tiesiski priekšnoteikumi privatizācijas sertifikātu izmantošanai un personai nevarēja rasties tiesiskā paļāvība, ka privatizācijas sertifikātus jebkad būs iespējams izmantot ārpus privatizācijas procesa.

Valsts ir devusi ikvienam sertifikātu īpašniekam tiesības izmantot savus sertifikātus atbilstoši to nominālvērtībai valsts vai pašvaldību īpašuma objektu privatizācijā un pēc vispārējām aplēsēm atlikušo sertifikātu nominālvērtība kopumā ir mazāka par aktīviem (dzīvokļi, zeme, īpašuma objekti, publiskie akciju emisijas piedāvājumi), kas tika piedāvāti privatizācijai, bet netika privatizēti subjektīvās intereses trūkumu dēļ.

Rezumējot, ja arī dotais risinājums aizskar pamattiesības (tomēr likumprojektu autoru ieskatā šeit drīzāk saskatāms nevis pamatttiesību (uz īpašumu) ierobežojums, bet valsts īpašuma reformas politikas ietvaros piešķirto priekšrocību jeb privilēģiju izbeigšana), tad secināms, ka
a) dotais risinājums tiks noteikts ar likumu;
b) risinājuma leģitīmais mērķis ir novērst nelietderīgus un nevajadzīgus publiskos izdevumus (sabiedrības labklājība);
c) risinājums paredz izbeigt sertifikātu aprites sistēmas uzturēšanu pēc privatizācijas pabeigšanas, tādējādi ietaupot sistēmas uzturēšanas izdevumus un ir piemērots leģitīma mērķa sasniegšanai; sasniegt sistēmas uzturēšanas izdevumu ietaupījumu ar saudzīgākiem līdzekļiem, neizbeidzot sistēmas darbību, nav iespējams; sabiedrības ieguvums (publisko izdevumu ietaupījums) ir reāls, kamēr atsevišķi indivīdi no privatizācijas sertifikātu kontiem nekādu praktisku ieguvumu ārpus privatizācijas nevar gūt, tādējādi sabiedrības labums ir lielāks par atsevišķu indivīdu iespējamo interesi saglabāt sertifikātu kontu (pat ja tāda interese arī kādam rastos).

4) Vienlīdzības princips, kas izriet no Satversmes 91.panta pirmā teikuma, liedz valsts institūcijām izdot tādas tiesību normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Vienlīdzības princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, kā arī vienādos apstākļos, ja tam ir objektīvs un saprātīgs pamats.

1992.gada 9.jūlijā Augstākā padome pieņēma likumu "Par zemes privatizāciju lauku apvidos", kura 1.panta 2.punktā tika noteikts, ka viens no zemes privatizācijas galvenajiem uzdevumiem ir "atjaunot zemes īpašuma tiesības bijušajiem zemes īpašniekiem, kam tās bija 1940.gada 21.jūlijā, vai viņu mantiniekiem". Likuma 12.pants "Kompensācijas saņemšanas tiesības" paredzēja, ka bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem ir tiesības saņemt kompensāciju par īpašumā bijušo izmaksāto zemi vai tās daļu, ja viņi to vēlas un ja viņi nav saņēmuši zemi dabā vai līdzvērtīgu zemi citā vietā. Likuma 14.panta trešajā daļā tika noteikts, ka kompensācija izmaksājama valsts kompensācijas sertifikātos, kas segti ar nekustamo īpašumu.

Ievērojot īpašuma kompensācijas sertifikātu piešķiršanas īpašo mērķi – kompensācijas nodrošināšana par zaudēto īpašumu, personām, kurām piešķirti īpašuma kompensācijas sertifikāti, vai šo personu mantiniekiem pirms sertifikātu kontu apkalpošanas un uzturēšanas izbeigšanas, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā (tiks izdarīti grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 12 “Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas, privatizācijas sertifikātu izmantošanas un aprites administrēšanas noteikumi”) tiek piešķirtas tiesības dzēst piešķirtos un kontā ieskaitītos īpašuma kompensācijas sertifikātus, saņemot to nominālvērtību naudā, ja šie sertifikāti nav izmantoti privatizācijā vai iepriekš dzēsti. Īpašuma kompensācijas sertifikātu nominālvērtība ir noteikta likuma “Par privatizācijas sertifikātiem” 3.pantā un atbilst 39,84 euro.

Kompensācijas sertifikātu dzēšana notiek attiecīgi pēdējā privatizācijas procesa īstenošanas gadā, kad personā jau būs pilnīgi skaidrs vai tām piešķirtos kompensācijas sertifikātus būs izdevies izmantot privatizācijas procesā vai nē, kā arī dodot pietiekami garu termiņu lai personas varētu iesniegt savus pieteikumus (9 mēneši), kā arī dodot pieteikumu izskatīšanas procesa pabeigšanai laiku līdz privatizācijas procesa beigām (3 mēneši pēc galīgā pieteikuma termiņa). 

Attiecīgi naudas izmaksa pēc iesniegtā pieteikuma var notikt pēc privatizācijas procesa beigām, t.i., sākot ar 2027.gada 1.janvāri, attiecīgi paredzot finansējumu tādā apmērā, lai veiktu izmaksas par visiem iesniegtajiem un apstiprinātajiem pieteikumiem.  

5) Lai sekmētu privatizācijas procesa pabeigšanu gadījumos, kad privatizētā objekta ieguvēji ilgstoši kavējas ar savu īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, paredzētas tiesības privatizāciju veicošās institūcijai nostiprināt privatizēto nekustamo īpašumu objektu pircēju īpašumtiesības zemesgrāmatā, pamatojoties uz noslēgto privatizācijas pirkuma līgumu. Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 1.pantam zemesgrāmatas ir visiem pieejamas, un to ierakstiem ir publiska ticamība. Nekustamo īpašumu ierakstīšana un lietu tiesību nostiprināšana ir obligāta. Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 44.pantam ierakstu veidā uz nekustamu īpašumu nostiprina tiesības, kam pamatā ir tiesisks darījums, tiesas spriedums vai lēmums vai administratīvu iestāžu akts vai kas pastāv uz paša likuma. Šajā gadījumā privatizācijas institūcija lūgs veikt ierakstu par tiesībām, kam pamatā ir tiesisks darījums, to apliecinot ar līgumu. Atbilstoši Dokumentu juridiskā spēka likumam un Elektronisko dokumentu likumam elektroniskam dokumenta atvasinājumam, to attiecīgi noformējot, ir juridisks spēks. Zemesgrāmatu likuma 56.1 panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka valsts vai pašvaldības iestāde  var iesniegt nostiprinājuma lūgumu, kas parakstīts normatīvajos aktos par elektroniskajiem dokumentiem noteiktajā kārtībā, savukārt 56.2 pantā nostiprināts, ka elektroniski iesniegtam nostiprinājuma lūgumam pievieno elektroniski parakstītu dokumentu, kas apliecina nostiprināmās tiesības, t.sk. valsts vai pašvaldības iestādes izsniegtā dokumenta oriģinālu vai atvasinājumu, kā arī citi dokumenti var tikt iesniegti elektroniskā atvasinājuma formā.

Atbilstoši likuma ‘Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 6.panta ceturtajai daļai darījumus, kurus veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija vai pašvaldība, vai — to vārdā — pilnvarotas personas, arī līgumus, kurus tās slēdz ar privatizācijas subjektiem, un citas darbības, kas ir saistītas ar valsts vai pašvaldības īpašuma objekta privatizāciju un objekta īpašuma tiesību nodošanu jaunajam īpašniekam, atbrīvo no visiem valsts un pašvaldību noteiktajiem nodokļiem un nodevām. Vienlaicīgi pašvaldība un valsts privatizāciju organizējošās insitūcijas veiktos citus izdevumus var piedzīt no pircējiem, kuru vārdā tiks sniegti nostiprinājuma lūgumi, piemēram, ja ir izdevumi par Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu izmantošanu.

Demokrātiskā tiesiskā valstī pastāv publiskās ticamības princips, no kura ir atvasināts arī labticīga ieguvēja aizsardzības princips un kurš Latvijā citstarp tiek īstenots ar zemesgrāmatu palīdzību. Publiskās ticamības princips, no vienas puses, aizsargā personu, kas zemesgrāmatā ierakstīta kā īpašnieks, un vienlaikus rada paļāvību trešajām personām un nodrošina civiltiesiskās apgrozības stabilitāti (..) publiskās ticamības princips kalpo ne tikai indivīda tiesību nodrošināšanai, bet arī sabiedrības interesei nodrošināt civiltiesiskās apgrozības stabilitāti, proti, tās paredzamību un caurskatāmību (Satversmes tiesas 2017. gada 8. marta sprieduma lietā Nr. 2016-07-01 25.1.punkts). Ieraksts zemesgrāmatā ļauj pārliecināties par nekustamā īpašuma piederību konkrētai personai – tā īpašniekam. Tādējādi ir  nodrošināta publiskā ticamība, tiesiskā skaidrība un noteiktība, kā arī iespēja ne tikai jebkurai privātpersonai, bet arī valstij precīzi noteikt personu, kura atzīstama par konkrēta nekustamā īpašuma īpašnieku. Zemesgrāmatas ieraksts veicina drošumu darījumu attiecībās, un tas atbilst jebkura civiltiesiskās apgrozības dalībnieka interesēm (Satversmes tiesas 2012. gada 7. jūnija sprieduma lietā Nr. 2011-19-01 15. punktu).

Tādējādi piešķirot tiesības privatizācijas institūcijai nostiprināt ieguvēja īpašuma tiesības tiek veicināta tiesiskā noteiktība un līdz ar to ne vien privatizētā objekta ieguvēja, bet arī citu cilvēku tiesību aizsardzība un demokrātiskas valsts iekārtas stiprināšana. Ar šādu regulējumu tiek sperts reāls solis privatizēto īpašumu tiesību sakārtošanai pārskatāmā termiņā, nevis neparedzamā laika nogrieznī un nekādi citi līdzekļi, kā to panākt vismaz tādā pašā apmērā, nu jau trīsdesmit gadu laikā nav tikuši atklāti, kāpēc šāda problēma vispār ir identificēta un joprojām pastāv. Turklāt ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšana atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai īsti nerada šai personai jebkādas nelabvēlīgas sekas, vismaz attiecībā uz personas likumīgajām interesēm un to īstenošanu (izvairīšanās no saistību izpildes un dažādu tiesisko pienākumu veikšanas atrodas ārpus personas likumīgajām interesēm, ko demokrātiskā un tiesiskā iekārtā valstij būtu jāaizsargā), drīzāk tas palīdz personai īstenot savas likumīgās intereses un vienlaicīgi aizsargā citu personu likumīgo interešu un tiesību īstenošanu. 

Valsts privatizāciju veicošās institūcija vai pašvaldība nostiprinājuma lūgumu iesniedz pircēja vārdā. Ņemot vērā to, ka privatizācijas pirkuma līguma var noslēgt arī uz nomaksu līdz 5 gadiem (Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums 13.panta pirmā daļa nosaka, ka maksimālais termiņš norēķiniem par valsts vai pašvaldības īpašuma objektu, kā arī apbūvētu un neapbūvētu zemesgabalu ir pieci gadi no pirkuma līguma noslēgšanas dienas) tādēļ maksājumu saistību izpildes termiņš, kam bieži vien pašvaldību nomaksas pirkuma līgumos ir pakārtota iespēja nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā (pircējs var nostiprināt tiesības zemesgrāmatā tikai pēc pilnas summas samaksas), tiek izvēlēts kā atskaites punkts un attiecīgi sešu mēnešu termiņu skaita no brīža, kad privatizācijas subjektam radušās tiesības nostiprināt īpašumtiesības zemesgrāmatā uz sava vārda. Savukārt, lai risinātu jautājumu ar vēsturiskajiem līgumiem līdz likuma pieņemšanai, kur pircēji nav nostiprinājuši savas īpašuma tiesības zemesgrāmatā, pārejas noteikumi tiek papildināti ar punktu, ka šādos līgumos pircējam pēc likuma spēkā stāšanās ir tāpat iespēja vēl 6 mēnešus pašam nostiprināt savas tiesības zemesgrāmatā, vai arī to veiks privatizāciju administrējošā iestāde, kam tas izdarāms līdz 31.12.2026. (visu privatizācijas darbību vispārējais pabeigšanas datums).

Likumprojekta 4. un 6.pantā paredzētā Ministru kabineta kompetence tiks īstenota, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 12 “Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas, privatizācijas sertifikātu izmantošanas un aprites administrēšanas noteikumi”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas var būt privatizācijas subjekti, privatizācijas sertifikātu īpašnieki, to mantinieki
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas var būt privatizācijas subjekti, privatizācijas sertifikātu īpašnieki

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
0
Cita informācija
Ievērojot īpašuma kompensācijas sertifikātu piešķiršanas īpašo mērķi – kompensācija par zaudēto īpašumu, personām, kurām piešķirti īpašuma kompensācijas sertifikāti, vai šo personu mantiniekiem pirms sertifikātu dzēšanas, tiek paredzētas tiesības dzēst piešķirtos un neizmantotos īpašuma kompensācijas sertifikātus, saņemot to nominālvērtību naudā, vienlaicīgi deleģējot Ministru kabinetam noteikt precīzu kārtību.

Pieteikumu iesniegšana par piešķirto kompensācijas sertifikātu dzēšanu paredzēta pēdējā privatizācijas procesa norises gadā no 01.01.2026. līdz 30.09.2026. Pieteikumu izskatīšanas iespējamais laiks ir līdz 31.12.2026. Savukārt naudas izmaksa par dzēstajiem kompensācijas sertifikātiem iespējama no 01.01.2027.

Aprēķinot prognozēto atlikušo kompensācijas sertifikātu skaitu [83 308] un to nominālvērtību kopējā maksimālā iespējamā summa ir 3 318 991 euro. Tāpēc Ekonomikas ministrijas budžetā nepieciešams paredzēt ilgtermiņa saistības 2027.gadam 3 318 991 euro apmērā, lai nodrošinātu likumprojektā noteikto īpašuma kompensācijas sertifikātu dzēšanu.

Ja sertifikātu dzēšanas iespēja netiek izmantota 100% apmērā, tad izmaksām nepieciešamā summa 2027.gadā būs mazāka par ilgtermiņa saistību apmēru. Saprātīgi var pieņemt, ka visi apritē esošie kompensācijas sertifikāti netiks kompensēti, jo daļa kompensācijas sertifikātu vēl turpmāko 3 gadu periodā tiks izmantota kā maksāšanas līdzeklis par privatizācijas objektiem un dzēsti, daļa kompensācijas sertifikātu īpašnieku dažādu iemeslu dēļ nepieteiksies (piemēram, mazs atlikums), kā arī ne visi apritē esošie kompensācijas sertifikāti būs kompensējami, t.i. personu kontos esošie kompensācijas sertifikāti, kas ir nevis piešķirti, bet pašas personas nopirkti. Vienlaicīgi jāņem vērā Likumprojekta izpildē iesaistītās institūcijas likumprojektā iekļautos pasākumus nodrošinās sava budžeta līdzekļu ietvaros, tādēļ cits papildus finansējums institūciju darbības nodrošināšanai nebūs nepieciešams.

4.1.1. Likumprojekts "Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likums" (23-TA-694), Grozījumu projekts likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (23-TA-695), Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"", likumprojekts "Grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā"  (23-TA-759)

Pamatojums un apraksts
Likumprojektu pakete, ar ko īsteno priekšlikumus privatizācijas pabeigšanai pārskatāmā nākotnē
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
Pēc likumprojekta pieņemšanas nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 12 “Privatizācijas sertifikātu kontu apkalpošanas, privatizācijas sertifikātu izmantošanas un aprites administrēšanas noteikumi”
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/cab02759-afea-4691-8723-557e9494c188

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-Publiskā apspriešanā no 03.03.2023. līdz 17.03.2023. nekādi iebildumi vai priekšlikumi par likumprojektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi