25-TA-336: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.pantu un Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojums Nr. 1109 (prot. Nr. 52 94. §) “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam” (turpmāk - Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam) un minētā pasākumu plāna Nr. p. k. 9.6., no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums dienas nometnes (3 dienas) 2500 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnes (5 dienas) 1500 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības) organizēšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt iespējas nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem (no 7 līdz 18 gadiem ieskaitot) piedalīties dienas un diennakts nometnēs, lai saņemtu atbalstu socializācijai un psihoemocionālajai labbūtībai, kā arī latviešu valodas praktizēšanai un prasmju pilnveidei, komunicējot un sadarbojoties gan savā starpā, gan ar Latvijas bērniem un jauniešiem daudzveidīgās radošajās norisēs un izglītojošās aktivitātēs kultūrizglītībā, vides izglītībā, tehniskajā jaunradē, sportā, veselīga dzīvesveida un drošības jautājumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam un atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 68. panta pirmajai daļai, Izglītības un zinātnes ministrija/Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – VIAA), slēdzot sadarbības līgumus ar pašvaldībām, nodrošinās Ukrainas bērniem un jauniešiem atbalstu dalībai bērnu nometnēs – dienas nometnes (3 dienas) 2500 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnes (5 dienas) 1500 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības).
Valsts atbalsts Ukrainas bērnu nometņu organizēšanai tika sniegts gan 2023. gadā, gan 2024. gada vasarā un rudenī, kad tika īstenota Ukrainas un Latvijas bērnu integrācijas nometņu programma ar mērķi nodrošināt atbalstu Ukrainas bērniem un jauniešiem latviešu valodas apguvē un stiprinātu viņu psihoemocionālo labizjūtu.
Valsts atbalsta sniegšanā iepriekš bija iesaistīts Valsts izglītības satura centrs, bet 2025.gadā būs iesaistīts VIAA, kas atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktam un 2. punktam ir likvidētā Valsts izglītības satura centra tiesību un saistību pārņēmējs.
2024.gadā pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 9. aprīļa rīkojumu Nr. 261 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai””, pašvaldībām, ņemot vērā Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu pašvaldībā, tika piešķirts valsts atbalsts 900 000 euro apmērā. Nometnes tika organizētas 1. - 12. klašu skolēniem, aicinot nometnēs piedalīties līdzīgā proporcijā dalībniekus no Ukrainas un Latvijas skolēnu vidus.
Kopumā laika periodā no 2024. gada jūnija līdz 2024. gada novembrim pašvaldībās tika organizētas 86 nometnes ( 64 – dienas nometnes, 22 - diennakts nometnes), kurās tika iesaistīti 1361 ukraiņu bērni un 1366 latviešu bērni. Kopā dalībnieku skaits gan dienas, gan diennakts nometnēs bija 2727 dalībnieki no plānotajiem 4000 dalībniekiem. Atbalsta apmērs par vienu nometnes dalībnieku dienā bija 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne).
2024. gadā ar pašvaldībām tika noslēgti līgumi par 856 514 euro, pašvaldības no piešķirtā finansējuma izlietoja 755 199 euro jeb 88,17 %. 2024. gadā, līdzīgi kā 2023. gadā, viens no galvenajiem kavējošiem faktoriem, kas traucēja apgūt visu finansējumu, bija mainīgā situācija ar Ukrainas civiliedzīvotāju migrāciju, kā arī deviņas pašvaldības atteicās no finansējuma, jo Ukrainas bērnu skaits pašvaldībā bija neliels un bija grūtības nokomplektēt viņu iesaisti nometnēs.
Pamatojoties uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Civilās aizsardzības pārvaldes datiem uz 2025. gada 20. janvāri, Latvijā reģistrēti 7665 Ukrainas bēgļu bērni vecumā no 5 līdz 18 gadiem. Plānotais atbalsts nepieciešams gan tiem Ukrainas pusaudžiem un jauniešiem, kuri mācās Latvijas izglītības sistēmā, gan tiem, kuri mācās attālināti Ukrainas izglītības iestādēs un kuru komunikācija ar vienaudžiem Latvijā ir ierobežota, gan arī tiem skolēniem, kuri vienlaikus mācās gan Latvijas, gan Ukrainas izglītības iestādēs un izjūt pārslodzi.
Valsts atbalsts Ukrainas bērnu nometņu organizēšanai tika sniegts gan 2023. gadā, gan 2024. gada vasarā un rudenī, kad tika īstenota Ukrainas un Latvijas bērnu integrācijas nometņu programma ar mērķi nodrošināt atbalstu Ukrainas bērniem un jauniešiem latviešu valodas apguvē un stiprinātu viņu psihoemocionālo labizjūtu.
Valsts atbalsta sniegšanā iepriekš bija iesaistīts Valsts izglītības satura centrs, bet 2025.gadā būs iesaistīts VIAA, kas atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktam un 2. punktam ir likvidētā Valsts izglītības satura centra tiesību un saistību pārņēmējs.
2024.gadā pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 9. aprīļa rīkojumu Nr. 261 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai””, pašvaldībām, ņemot vērā Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu pašvaldībā, tika piešķirts valsts atbalsts 900 000 euro apmērā. Nometnes tika organizētas 1. - 12. klašu skolēniem, aicinot nometnēs piedalīties līdzīgā proporcijā dalībniekus no Ukrainas un Latvijas skolēnu vidus.
Kopumā laika periodā no 2024. gada jūnija līdz 2024. gada novembrim pašvaldībās tika organizētas 86 nometnes ( 64 – dienas nometnes, 22 - diennakts nometnes), kurās tika iesaistīti 1361 ukraiņu bērni un 1366 latviešu bērni. Kopā dalībnieku skaits gan dienas, gan diennakts nometnēs bija 2727 dalībnieki no plānotajiem 4000 dalībniekiem. Atbalsta apmērs par vienu nometnes dalībnieku dienā bija 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne).
2024. gadā ar pašvaldībām tika noslēgti līgumi par 856 514 euro, pašvaldības no piešķirtā finansējuma izlietoja 755 199 euro jeb 88,17 %. 2024. gadā, līdzīgi kā 2023. gadā, viens no galvenajiem kavējošiem faktoriem, kas traucēja apgūt visu finansējumu, bija mainīgā situācija ar Ukrainas civiliedzīvotāju migrāciju, kā arī deviņas pašvaldības atteicās no finansējuma, jo Ukrainas bērnu skaits pašvaldībā bija neliels un bija grūtības nokomplektēt viņu iesaisti nometnēs.
Pamatojoties uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Civilās aizsardzības pārvaldes datiem uz 2025. gada 20. janvāri, Latvijā reģistrēti 7665 Ukrainas bēgļu bērni vecumā no 5 līdz 18 gadiem. Plānotais atbalsts nepieciešams gan tiem Ukrainas pusaudžiem un jauniešiem, kuri mācās Latvijas izglītības sistēmā, gan tiem, kuri mācās attālināti Ukrainas izglītības iestādēs un kuru komunikācija ar vienaudžiem Latvijā ir ierobežota, gan arī tiem skolēniem, kuri vienlaikus mācās gan Latvijas, gan Ukrainas izglītības iestādēs un izjūt pārslodzi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot 2024. gada Ukrainas un Latvijas bērnu vasaras nometņu pieredzi un rezultātus, pamatā visās nometnēs tika sasniegts izvirzītais mērķis: Ukrainas bērniem veicināta latviešu valodas apguve, notikusi iepazīšanās ar latviešu un ukraiņu tradīcijām, Latvijas kultūrvēsturi, dabu, kā arī nometnes dalībniekiem attīstītas socializēšanās un komunikācijas, sadarbības prasmes, stiprināta Ukrainas bērnu psihoemocionālā labizjūta.
Nometņu organizēšanā visaktīvāk iesaistījās biedrības, vispārējās izglītības iestādes, bērnu un jauniešu interešu izglītības iestādes.
Gan pašvaldības, gan nometņu organizētāji ļoti atzinīgi novērtēja iespēju organizēt tematiskas nometnes, kurās Ukrainas un Latvijas bērni varēja kopīgi darboties, iepazīties, sadraudzēties un caur dažādām aktivitātēm socializēties, iepazīties ar abu tautu kultūras tradīcijām. Salīdzinot bērnu nometņu skaitu 2023. un 2024. gadā, tas bija samērā līdzīgs (2023. gadā organizētas 96 nometnes, 2024.gadā - 86 nometnes). 2024. gadā pašvaldībām bija dota iespēja apgūt finansējumu, organizējot nometnes arī rudens brīvlaikā. Tā ir pozitīva prakse, kas jāņem vērā arī 2025. gadā. Vienlaikus jāmin, ka pašvaldībām jau ir izveidojusies pieredze šīs atbalsta programmas ieviešanā, tas veicina gan sadarbību ar potenciālajiem nometņu organizētājiem, gan mērķa grupas piesaisti.
Lai 2025. gadā sasniegtu nometņu organizēšanas galveno mērķi - bērnu un jauniešu socializēšanos un psihoemocionālās labbūtības sekmēšanu, latviešu valodas praktizēšanu un prasmju pilnveidi latviskā vidē, ir lietderīgi, ka nometnēs darbojas kopā Ukrainas un Latvijas bērni un jaunieši. Tas sekmē Ukrainas bērnu un jauniešu latviešu valodas lietošanu, socializēšanos un integrēšanos ar Latvijas bērniem un jauniešiem, pilnveidotu komunikācijas, saskarsmes un sadarbības prasmes kopīgās izglītojošas un radošajās nodarbībās gan kultūrizglītībā, gan vides un tehniskajā jaunradē, gan sportā, gan citās neformālās izglītības aktivitātēs.
Nometņu organizēšanā visaktīvāk iesaistījās biedrības, vispārējās izglītības iestādes, bērnu un jauniešu interešu izglītības iestādes.
Gan pašvaldības, gan nometņu organizētāji ļoti atzinīgi novērtēja iespēju organizēt tematiskas nometnes, kurās Ukrainas un Latvijas bērni varēja kopīgi darboties, iepazīties, sadraudzēties un caur dažādām aktivitātēm socializēties, iepazīties ar abu tautu kultūras tradīcijām. Salīdzinot bērnu nometņu skaitu 2023. un 2024. gadā, tas bija samērā līdzīgs (2023. gadā organizētas 96 nometnes, 2024.gadā - 86 nometnes). 2024. gadā pašvaldībām bija dota iespēja apgūt finansējumu, organizējot nometnes arī rudens brīvlaikā. Tā ir pozitīva prakse, kas jāņem vērā arī 2025. gadā. Vienlaikus jāmin, ka pašvaldībām jau ir izveidojusies pieredze šīs atbalsta programmas ieviešanā, tas veicina gan sadarbību ar potenciālajiem nometņu organizētājiem, gan mērķa grupas piesaisti.
Lai 2025. gadā sasniegtu nometņu organizēšanas galveno mērķi - bērnu un jauniešu socializēšanos un psihoemocionālās labbūtības sekmēšanu, latviešu valodas praktizēšanu un prasmju pilnveidi latviskā vidē, ir lietderīgi, ka nometnēs darbojas kopā Ukrainas un Latvijas bērni un jaunieši. Tas sekmē Ukrainas bērnu un jauniešu latviešu valodas lietošanu, socializēšanos un integrēšanos ar Latvijas bērniem un jauniešiem, pilnveidotu komunikācijas, saskarsmes un sadarbības prasmes kopīgās izglītojošas un radošajās nodarbībās gan kultūrizglītībā, gan vides un tehniskajā jaunradē, gan sportā, gan citās neformālās izglītības aktivitātēs.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums 900 000 euro, lai nodrošinātu Ukrainas nepilngadīgajiem civiliedzīvotājiem dienas un diennakts nometņu organizēšanu, ietverot nometnēs izglītojošus pasākumus un socializēšanos.
2025. gadā, plānojot bērnu nometņu organizēšanas programmu, ir ņemta vērā iepriekšējā perioda pieredze, tādējādi ir plānota nometņu organizēšanas iespēja līdz 2025. gada 1. novembrim.
Atbalsta apjoms plānots aptuveni 4000 ukraiņu un latviešu bērnu dalībai nometnēs, pieņemot, ka nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/Ukrainas bērni),
Ieteicamie risinājumi pašvaldībām, kā veicināt ukraiņu un latviešu bērnu iesaisti nometnēs:
1. tā kā atsaucību piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni ¼ daļa no visiem ukraiņu bērniem (~ 2000 ukraiņu bērni no 7665 ukraiņu bērniem, kas pašvaldībās reģistrēti 2025.gada sākumā), tad sniegt iespēju daļai no Ukrainas bērniem piedalīties vienā vai divās nometnēs,
2. sniegt iespēju iekļaut ukraiņu bērnus jau pašvaldību organizētajās dienas un diennakts latviešu bērnu nometnēs, apmaksājot nometnes organizētājam plānotos izdevumus uz 1 bērnu nometnē atbilstoši dienas vai diennakts nometņu sadalījumam (atbalsta apmērs par vienu nometnes dalībnieku dienā 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne));
3. var piesaistīt nometņu organizētājus, kuri plāno organizēt nometnes ukraiņu un latviešu bērniem (50%/50%), kāda pieredze bija jau 2024.gadā;
4. segt izdevumus par dalību nometnēs ukraiņu bērniem, iesaistot tos blakus esošo novadu organizētajās nometnēs, ja pašvaldībā ukraiņu bērnu skaits ir mazāks par 20, vai izmantot 2.punktā minēto iespēju.
Ņemot vērā katrā pašvaldībā dzīvojošo Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu (no 5 līdz 18 gadu vecumam ieskaitot), finanšu aprēķins veidots tā, lai iesaistītu aptuveni ¼ daļu no viņiem. Jāņem vērā, ka dati par pašvaldībā esošajiem Ukrainas bērniem var būt mainīgi. Ja pašvaldībā ir neliels Ukrainas bēgļu bērnu skaits, ir pieļaujama blakus esošo pašvaldību sadarbība, lai nodrošinātu nepieciešamo atbalstu. Pašvaldībās, kurās reģistrēto Ukrainas bērnu skaits nepārsniedz 20 bērnus, finansējums tiek aprēķināts visiem bērniem simtprocentīgi. Šādas pašvaldības ir: Alūksnes, Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Līvānu, Madonas, Preiļu, Varakļānu, Ventspils novadu pašvaldības. Tam nepieciešamais finansējums tiek aprēķināts, pārdalot finansējumu no Rīgas valstspilsētai aprēķinātā finansējuma, ņemot vērā pieredzi, ka 2024.gadā tika apgūti 88,56 % no piešķirtā finansējuma, vai no plānotā finansējuma pašvaldībām, kuras atsakās no projekta īstenošanas.
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne). Vienam bērnam paredzētā atbalsta apmērā ir iekļautas arī izmaksas atbalsta programmas administrēšanai Valsts izglītības attīstības aģentūrai un pašvaldībām kopā līdz 5% apmēram.
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai Valsts izglītības attīstības aģentūrai 1% no projektam piešķirtā kopējā finansējuma: 9000 euro, kas paredzēti vidēji 3 darbiniekiem *ar vidējo mēnešalgu 1517.00 euro *vidēji 20% piemaksa *(vidēji 3 darbinieki ar vidējo mēnešalgu 1517 euro x vidēji 20% piemaksa = 910 x vidēji 8 mēneši = 7282 euro; 7282 euro x DDVSAOI = 9000 euro).
Pašvaldībām pārskaitāmais finansējums 900 000 - 9000 = 891 000 euro.
Pašvaldībām paredzamās izmaksas programmas administrēšanai līdz 4% jeb (891 000 x 4% = jeb ap 35 640 euro) no programmā apgūtā finansējuma pēc faktiskās nometņu norises un to attiecināmā finansējuma deklarēšanas paredzēta, lai segtu papildu administratīvās un organizatoriskās izmaksas. Pašvaldības nodrošina konkursu organizēšanu par nometņu norisi, to kvalitatīvo izvērtējumu, dalībnieku datu apkopojumu un pārraudzību, nometņu ieviešanas atbalstu un pārraudzību. No šīm izmaksām plānots segt ar papildu personāla piesaisti saistītās izmaksas.
Bērnu nometnes organizē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumiem Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība” un ievērojot tajos noteiktās prasības.
Nometnei jābūt reģistrētai un saskaņotai bērnu nometņu datu bāzē www.nometnes.gov.lv, un nometņu vadītājam jābūt derīgai nometnes vadītāja apliecībai. Nometņu organizētājs var būt gan pašvaldību dibinātas iestādes, gan biedrības un nodibinājumi, gan nevalstiskās organizācijas un citas juridiskas personas.
Finansējums nometnēm tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības attīstības aģentūru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums nometņu organizatoriem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem nometņu organizētāju kritērijiem. Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus nometnes organizētājam un piedāvājuma izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu nometnes norisi.
2025. gadā, plānojot bērnu nometņu organizēšanas programmu, ir ņemta vērā iepriekšējā perioda pieredze, tādējādi ir plānota nometņu organizēšanas iespēja līdz 2025. gada 1. novembrim.
Atbalsta apjoms plānots aptuveni 4000 ukraiņu un latviešu bērnu dalībai nometnēs, pieņemot, ka nometnēs bērnu skaits sadalās aptuveni līdzvērtīgi (50%/50% vietējie bērni/Ukrainas bērni),
Ieteicamie risinājumi pašvaldībām, kā veicināt ukraiņu un latviešu bērnu iesaisti nometnēs:
1. tā kā atsaucību piedalīties nometnēs varētu izrādīt aptuveni ¼ daļa no visiem ukraiņu bērniem (~ 2000 ukraiņu bērni no 7665 ukraiņu bērniem, kas pašvaldībās reģistrēti 2025.gada sākumā), tad sniegt iespēju daļai no Ukrainas bērniem piedalīties vienā vai divās nometnēs,
2. sniegt iespēju iekļaut ukraiņu bērnus jau pašvaldību organizētajās dienas un diennakts latviešu bērnu nometnēs, apmaksājot nometnes organizētājam plānotos izdevumus uz 1 bērnu nometnē atbilstoši dienas vai diennakts nometņu sadalījumam (atbalsta apmērs par vienu nometnes dalībnieku dienā 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne));
3. var piesaistīt nometņu organizētājus, kuri plāno organizēt nometnes ukraiņu un latviešu bērniem (50%/50%), kāda pieredze bija jau 2024.gadā;
4. segt izdevumus par dalību nometnēs ukraiņu bērniem, iesaistot tos blakus esošo novadu organizētajās nometnēs, ja pašvaldībā ukraiņu bērnu skaits ir mazāks par 20, vai izmantot 2.punktā minēto iespēju.
Ņemot vērā katrā pašvaldībā dzīvojošo Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu (no 5 līdz 18 gadu vecumam ieskaitot), finanšu aprēķins veidots tā, lai iesaistītu aptuveni ¼ daļu no viņiem. Jāņem vērā, ka dati par pašvaldībā esošajiem Ukrainas bērniem var būt mainīgi. Ja pašvaldībā ir neliels Ukrainas bēgļu bērnu skaits, ir pieļaujama blakus esošo pašvaldību sadarbība, lai nodrošinātu nepieciešamo atbalstu. Pašvaldībās, kurās reģistrēto Ukrainas bērnu skaits nepārsniedz 20 bērnus, finansējums tiek aprēķināts visiem bērniem simtprocentīgi. Šādas pašvaldības ir: Alūksnes, Augšdaugavas, Balvu, Krāslavas, Līvānu, Madonas, Preiļu, Varakļānu, Ventspils novadu pašvaldības. Tam nepieciešamais finansējums tiek aprēķināts, pārdalot finansējumu no Rīgas valstspilsētai aprēķinātā finansējuma, ņemot vērā pieredzi, ka 2024.gadā tika apgūti 88,56 % no piešķirtā finansējuma, vai no plānotā finansējuma pašvaldībām, kuras atsakās no projekta īstenošanas.
Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne). Vienam bērnam paredzētā atbalsta apmērā ir iekļautas arī izmaksas atbalsta programmas administrēšanai Valsts izglītības attīstības aģentūrai un pašvaldībām kopā līdz 5% apmēram.
Atbalstam nometņu programmas administrēšanai Valsts izglītības attīstības aģentūrai 1% no projektam piešķirtā kopējā finansējuma: 9000 euro, kas paredzēti vidēji 3 darbiniekiem *ar vidējo mēnešalgu 1517.00 euro *vidēji 20% piemaksa *(vidēji 3 darbinieki ar vidējo mēnešalgu 1517 euro x vidēji 20% piemaksa = 910 x vidēji 8 mēneši = 7282 euro; 7282 euro x DDVSAOI = 9000 euro).
Pašvaldībām pārskaitāmais finansējums 900 000 - 9000 = 891 000 euro.
Pašvaldībām paredzamās izmaksas programmas administrēšanai līdz 4% jeb (891 000 x 4% = jeb ap 35 640 euro) no programmā apgūtā finansējuma pēc faktiskās nometņu norises un to attiecināmā finansējuma deklarēšanas paredzēta, lai segtu papildu administratīvās un organizatoriskās izmaksas. Pašvaldības nodrošina konkursu organizēšanu par nometņu norisi, to kvalitatīvo izvērtējumu, dalībnieku datu apkopojumu un pārraudzību, nometņu ieviešanas atbalstu un pārraudzību. No šīm izmaksām plānots segt ar papildu personāla piesaisti saistītās izmaksas.
Bērnu nometnes organizē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumiem Nr. 981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība” un ievērojot tajos noteiktās prasības.
Nometnei jābūt reģistrētai un saskaņotai bērnu nometņu datu bāzē www.nometnes.gov.lv, un nometņu vadītājam jābūt derīgai nometnes vadītāja apliecībai. Nometņu organizētājs var būt gan pašvaldību dibinātas iestādes, gan biedrības un nodibinājumi, gan nevalstiskās organizācijas un citas juridiskas personas.
Finansējums nometnēm tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības attīstības aģentūru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums nometņu organizatoriem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem nometņu organizētāju kritērijiem. Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus nometnes organizētājam un piedāvājuma izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu nometnes norisi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Saņems atbalstu socializācijai un psihoemocionālajai labbūtībai, kā arī latviešu valodas praktizēšanai un prasmju pilnveidei, komunicējot un sadarbojoties gan savā starpā, gan ar Latvijas bērniem un jauniešiem daudzveidīgās radošajās norisēs un izglītojošās aktivitātēs kultūrizglītībā, vides izglītībā, tehniskajā jaunradē, sportā, veselīga dzīvesveida un drošības jautājumos.
Juridiskās personas
- Pašvaldības, VIAA
Ietekmes apraksts
Jānodrošina nometņu programmas un to administrēšana.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
900 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
900 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-900 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-900 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
900 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums tiek plānots dienas nometnēm (3 dienas) 2500 personām (ietver izglītojošus pasākumus) un socializēšanās diennakts nometnēm (5 dienas) 1500 personām (ietver kultūrorientāciju, izglītojošos pasākumus, sporta un tehnikas (piemēram, robotikas) nodarbības) organizēšanai. Atbalsta apmērs par vienu bērnu dienā plānots 50 euro apmērā (dienas nometne) vai 70 euro apmērā (diennakts nometne).
Aprēķins:
- 50 euro x 3 dienas x 2500 dalībnieku = 375 000 euro
- 70 euro x 5 dienas x 1500 dalībnieku = 525 000 euro
Kopā: 375 000 euro + 525 000 euro = 900 000 euro, tai skaitā:
Valsts izglītības attīstības aģentūrai 1% no projektam piešķirtā kopējā finansējuma: 9000 euro, kas paredzēti vidēji 3 darbiniekiem *ar vidējo mēnešalgu 1517.00 euro *vidēji 20% piemaksa *(vidēji 3 darbinieki ar vidējo mēnešalgu 1517 euro x vidēji 20% piemaksa = 910 x vidēji 8 mēneši = 7282 euro; 7282 euro x DDVSAOI = 9000 euro).
Pašvaldībām pārskaitāmais finansējums 900 000 - 9000 = 891 000 euro.
Pašvaldībām paredzamās izmaksas programmas administrēšanai līdz 4% jeb (891 000 x 4% = jeb ap 35 640 euro) no faktiskām projekta izmaksām.
Aprēķins:
- 50 euro x 3 dienas x 2500 dalībnieku = 375 000 euro
- 70 euro x 5 dienas x 1500 dalībnieku = 525 000 euro
Kopā: 375 000 euro + 525 000 euro = 900 000 euro, tai skaitā:
Valsts izglītības attīstības aģentūrai 1% no projektam piešķirtā kopējā finansējuma: 9000 euro, kas paredzēti vidēji 3 darbiniekiem *ar vidējo mēnešalgu 1517.00 euro *vidēji 20% piemaksa *(vidēji 3 darbinieki ar vidējo mēnešalgu 1517 euro x vidēji 20% piemaksa = 910 x vidēji 8 mēneši = 7282 euro; 7282 euro x DDVSAOI = 9000 euro).
Pašvaldībām pārskaitāmais finansējums 900 000 - 9000 = 891 000 euro.
Pašvaldībām paredzamās izmaksas programmas administrēšanai līdz 4% jeb (891 000 x 4% = jeb ap 35 640 euro) no faktiskām projekta izmaksām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, līdz 2025. gada 1. decembrim noorganizētu dienas nometnes (3 dienas) 2500 personām un socializēšanās diennakts nometnes (5 dienas) 1500 personām, tiks pārdalīts finansējums no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pašvaldības, VIAA
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem - bērniem vecumā no 7 līdz 18 gadiem tiek nodrošināta sociālā integrēšanās iespēja vienaudžu vidū un iespēja apgūt intensīvā, viņam piemērotā formā latviešu valodas apguvi, lai veiksmīgāk iekļautos Latvijas izglītības sistēmā.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi