Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1331: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt regulējumu par nepilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju, kurš ir uzņemts vispārējās pamatizglītības programmā, kā arī nepilngadīgu vai pilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju, kurš ir uzņemts vispārējās vidējās izglītības programmā vai profesionālās vidējās izglītības programmā, pārcelšanu nākamajā klasē vai kursā, kā arī noteikt arī kārtību, kādā tiek piešķirts valsts finansējums privātām izglītības iestādēm, kas nodrošina Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības ieguvi vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmās.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 pantā ir ietverts regulējums par nepilngadīgu un pilngadīgu Ukrainas civiliedzīvotāju tiesībām uz izglītības ieguvi, tostarp paredzot izglītības ieguvi arī pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka Ukrainas civiliedzīvotājs, iegūstot vispārējo izglītību, nekārto attiecīgajā izglītības pakāpē noteiktos valsts pārbaudes darbus, savukārt panta trešajā daļā noteikts, ka Ukrainas civiliedzīvotājs, iegūstot profesionālo vidējo izglītību, kārto attiecīgajā izglītības programmā noteiktos profesionālās kvalifikācijas eksāmenus, bet nekārto citus izglītības programmā noteiktos valsts pārbaudes darbus.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka gadījumā, ja vispārējās izglītības ieguvi Ukrainas civiliedzīvotājam nodrošina privāta izglītības iestāde, tai radušās izmaksas sedz tāpat kā valsts un pašvaldības izglītības iestādēm atbilstoši Patvēruma likumā un citos normatīvajos aktos (t.i. Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumos Nr.488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk - noteikumi Nr.488)) noteiktajam.
Noteikumu Nr.488 2.punktā noteikts, ka patvēruma meklētājam nodrošina sagatavošanu pamatizglītības ieguvei no piecu gadu vecuma, iespēju iegūt pamatizglītību un vispārējo vidējo izglītību saskaņā ar normatīvo aktu par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē (t.i. Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumiem Nr.11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" (turpmāk - noteikumi Nr.11)). Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā minētam nepilngadīgam Ukrainas civiliedzīvotājam vispārējās izglītības ieguvi nodrošina saskaņā ar minēto normatīvo aktu un noteikumiem Nr.488. Noteikumu Nr.11 IV sadaļā noteiktas obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē, savukārt V sadaļā - papildu obligātās prasības (mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē pamatizglītības pakāpē).
Civiliedzīvotājam iepriekš uzsāktās profesionālās vidējās izglītības ieguves turpināšanu nodrošina saskaņā ar Profesionālās izglītības likumā, Ministru kabineta 2020.gada 2.jūnija noteikumos Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” noteikto, kā arī profesionālo izglītības iestāžu noteikto kārtību par izglītojamo pārcelšanu nākamajā kursā
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.11 25.punktā noteikts, ka, izdarot attiecīgu ierakstu liecībā un izglītojamo mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālā, izglītojamo ar vadītāja rīkojumu pārceļ vispārējās izglītības programmas nākamajā klasē, ja:
1.–3. klases izglītojamais mācību gada noslēgumā visos mācību priekšmetu noteiktajos sasniedzamajos rezultātos (izņemot mācību priekšmetus vai sasniedzamos rezultātus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis vērtējumus vai pēc noteikto papildu mācību pasākumu un pēcpārbaudījumu norises nav saņēmis pamatotu pedagoģiskās padomes ieteikumu par atstāšanu uz otru gadu tajā pašā klasē;
4.–8. klases izglītojamais mācību gada noslēgumā visos mācību priekšmetos (izņemot mācību priekšmetus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis vērtējumu, kas nav zemāks par četrām ballēm, vai ne vairāk kā viena mācību priekšmeta pēcpārbaudījumā ir saņēmis vērtējumu, kas ir zemāks par četrām ballēm;
10.–11. klases izglītojamais mācību gada noslēgumā visos mācību priekšmetos (kursos) (izņemot mācību priekšmetus (kursus), no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis vērtējumu, kas nav zemāks par četrām ballēm.
Objektīvu iemeslu dēļ Ukrainas civiliedzīvotājam nav iespējams izpildīt noteikumu Nr.11 25.punktā ietvertās prasības, tādēļ ir nepieciešams paredzēt atbilstošus atvieglojumus pārcelšanai nākamajā klasē.

Noteikumu Nr.11 32.punktā noteikti gadījumi, kādos izglītojamam nosakāmi papildu mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi. Proti, minētais punkts nosaka, ka papildu mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi pēc mācību gada noslēguma izglītojamam, kuru nav iespējams pārcelt nākamajā klasē atbilstoši noteikumu Nr.11 25.punktam, ir obligāti:
1.–3. klasē visos mācību priekšmetu noteiktajos sasniedzamajos rezultātos (izņemot mācību priekšmetus vai sasniedzamos rezultātus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots), par kuriem nav saņemts vērtējums vai par kuriem ir saņemts pedagoģiskās padomes ieteikums attiecībā uz izglītojamam nepieciešamajiem papildu mācību pasākumiem;
4.–8. klasē visos mācību priekšmetos (izņemot mācību priekšmetus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots), kuros izglītojamā mācību snieguma vērtējums mācību gada noslēgumā ir bijis zemāks par četrām ballēm vai nav saņemts.
Minētais regulējums neparedz iespēju noteikt papildu mācību pasākumus 10.-11.klases izglītojamiem, tomēr objektīvu apsvērumu dēļ, tai skaitā nepieciešamību veiksmīgi iekļauties Latvijas izglītības sistēmā, Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri mācās 1.-8.klasē vai 10.-11.klasē, ir obligāti nosakāmi papildu mācību pasākumi latviešu valodas apguvē, kā arī papildu mācību pasākumi varētu tikt noteikti arī citos mācību priekšmetos (kursos).

Prasības profesionālās vidējās izglītības programmu 1., 2. un 3.kursa izglītojamo pārcelšanai nākamajā kursā nosaka izglītības iestāde, tostarp nosakot prasības, kas izpildāmas vispārizglītojošo mācību priekšmetu (kursu) apguvē, kā arī ievērojot  Ministru kabineta noteikumos par valsts profesionālās izglītības standartu noteikto.

Objektīvu iemeslu dēļ Ukrainas civiliedzīvotājam, kas turpina profesionālās vidējās izglītības ieguvi,  nav iespējams izpildīt  visas prasības vispārizglītojošo mācību priekšmetu apguvē, tādēļ ir nepieciešams paredzēt atbilstošus atvieglojumus pārcelšanai nākamajā kursā.

Noteikumu Nr.11 26.punktā noteikts, ka izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus; šādā gadījumā izglītojamā atkārtoti apgūtajos mācību priekšmetos iegūtie vērtējumi ir uzskatāmi par gada vērtējumiem attiecīgajā mācību priekšmetā. Regulējums neparedz iespēju atkārtoti tajā pašā klasē mācīties arī tiem izglītojamiem, kuri saņēmuši liecību par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi. Gadījumā, ja Ukrainas civiliedzīvotājs, kurš mācās 12.klasē, nav izpildījis noteiktās prasības un ir saņēmis liecību, ir jāparedz iespēja šiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atkārtoti apgūt visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju to Ukrainas civiliedzīvotāju, kurš 2021./2022. mācību gadā apgūst vispārējās izglītības programmu 1.-8. klasē vai 10.-11. klasē, pārcelt nākamajā klasē, nepiemērojot prasības par vērtējumu saņemšanu mācību priekšmetos (kursos) mācību gada noslēgumā, kas noteiktas noteikumos Nr.11 (25.punktā). Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājs ir tiesīgs tajā pašā klasē atkārtoti apgūt visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus (tādējādi izglītības iestādes vadītājam nav tiesību prasību par vērtējumu saņemšanu neizpildes gadījumā atstāt Ukrainas civiliedzīvotāju uz otru gadu tajā pašā klasē, taču nepilngadīga Ukrainas civiliedzīvotāja likumiskajam pārstāvim vai pilngadīgam Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības izvēlēties Ukrainas civiliedzīvotājam atkārtoti mācīties tajā pašā klasē vēl vienu mācību gadu).
Līdztekus noteikumu projekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam pirms pārcelšanas nākamajā klasē vai atkārtotas izglītības programmas apguves tajā pašā klasē nosakāmi papildu mācību pasākumi, bet nav nosakāmi pēcpārbaudījumi. Papildu mācību pasākumus obligāti nosaka latviešu valodas mācību priekšmetu (t.i. atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem mācību priekšmetos “Latviešu valoda”, “Latviešu valoda I” u.c.) apguvei un var noteikt to mācību priekšmetu apguvei, kuros mācību gada noslēgumā nav iegūts vērtējums vai iegūtais vērtējums ir zemāks par četrām ballēm. Attiecībā uz Ukrainas civiliedzīvotājiem papildu mācību pasākumi 2021./2022. mācību gada noslēgumā nosakāmi 2022. gadā tikai jūnija mēnesī un līdz divām nedēļām (noteikumu Nr.11 33.3.apakšpunktā minēto trīs nedēļu vietā, kas varētu ilgt līdz 25.augustam). Arī par papildu mācību pasākumu īstenošanu būs iespējams saņemt valsts finansējumu pedagogu atalgojumam (tostarp valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildei, taču, tā kā papildu mācību pasākumi paredzēti tikai divas nedēļas, noteikumu Nr.488 9.1.apakšpunktā norādītais finansējums 257 euro apmērā attiecīgi samazināms par 50%.
Noteikumu projekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotāju, kurš līdz 2022.gada 30.jūnijam turpina apgūt profesionālās vidējās izglītības programmu pēc pamatizglītības ieguves 1., 2. vai 3.kursā, pārceļ izglītības programmas nākamajā kursā izglītības iestādes noteiktajā kārtībā, nepiemērojot prasības par vērtējumu saņemšanu vispārizglītojošajos mācību priekšmetos (kursos) attiecīgā kursa 2.semestra noslēgumā (minētais neatbrīvo no to prasību pildīšanas, kas attiecas uz vērtējumu iegūšanu profesionālajos mācību priekšmetos).
Noteikumu projekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājs, kurš 2021./2022. mācību gadā par vispārējās vidējās izglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, ir tiesīgs 12. klasē atkārtoti apgūt visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus (minētais attiecināms gan uz izglītības ieguvi tajā pašā, gan citā izglītības iestādē). Šādā gadījumā civiliedzīvotāja atkārtoti apgūtajos mācību priekšmetos iegūtie vērtējumi ir uzskatāmi par gada vērtējumiem attiecīgajā mācību priekšmetā.

 
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.488 nav noteikts skaidrs laika periods, par kādu piešķirams noteikumu Nr.488 9.1.apakšpunktā minētais valsts finansējums 257 euro apmērā mēnesī.

 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt noteikumus Nr.488 nosakot, ka valsts finansējums 257 euro apmērā mēnesī paredzēts tikai mācību gada laikam un papildu mācību pasākumu īstenošanas laikam (t.i. laika periodam, kad mācību ietvaros tiek īstenots individuālais izglītības programmas apguves plāns). Profesionālajā izglītībā, tai skaitā profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanai mācību gada sākums un beigas, tostarp vasaras brīvdienas nav noteiktas ar ārējo normatīvo aktu, to nosaka izglītības iestādes mācību plānos atbilstoši profesionālās izglītības programmai. Parasti profesionālajā izglītībā vasaras brīvdienas ilgst no 1.jūlija līdz 31. augustam. Tādējādi noteikumu projekts paredz, ka finansējumu 257 euro apmērā attiecībā uz profesionālās vidējās izglītības programmu īstenošanu piešķir minēto izglītības programmu īstenošanas laikā.   Savukārt attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmu norādāms, ka atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumiem Nr.716 „Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” pirmsskolu izglītības programmu paraugos noteiktajam laikposmā no 1.septembra līdz 31.maijam nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto sasniedzamo rezultātu apguvei, savukārt laikposmā no 1.jūnija līdz 31.augustam nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai. Līdz ar to, attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmu īstenošanu valsts finansējums piešķirams arī vasaras mēnešos, un attiecībā uz profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanu – programmas īstenošanas laikā.
Vienlaikus ir būtiski paredzēt, ka vasaras mēnešos, kad profesionālās vidējās izglītības programma netiek īstenota (un izglītojamais no tās nav atskaitīts), piešķirams finansējumus ikmēneša stipendija 15 euro apmērā piešķiršanai, jo atbilstoši Ministru  kabineta 2004.gada 24.augusta noteikumiem Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām”  25.4 punktam stipendijas izmaksājamas arī vasaras brīvlaikā.


 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.488 6.punktā attiecībā uz patvēruma meklētājiem (izņemot Ukrainas civiliedzīvotājus) ir noteikts, ka vispārējo izglītību patvēruma meklētājam nodrošina akreditētās izglītības iestādēs, kas īsteno licencētas izglītības programmas valsts valodā attiecīgā vispārējās izglītības pakāpē, kā arī pirmsskolas izglītības iestādēs.
Savukārt attiecībā uz Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu nav noteikts regulējums, ka izglītības iestādei, kas nodrošina izglītības ieguvi, jābūt akreditēti.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka tikai akreditēta izglītības iestāde (minētais neattiecas uz pirmsskolas izglītības iestādēm) ir tiesīga civiliedzīvotājam nodrošināt izglītības ieguvi. Vēršam uzmanību, ka pirmsskolas izglītības iestādes netiek akreditētas (skat. Ministru kabineta 2020.gada 6.oktobra noteikumus Nr.618 „Izglītības iestāžu, eksaminācijas centru, citu Izglītības likumā noteiktu institūciju un izglītības programmu akreditācijas un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība”).
 
Problēmas apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka gadījumā, ja vispārējās izglītības ieguvi Ukrainas civiliedzīvotājam nodrošina privāta izglītības iestāde, tai radušās izmaksas sedz tāpat kā valsts un pašvaldības izglītības iestādēm atbilstoši Patvēruma likumā un citos normatīvajos aktos (t.i. noteikumos Nr.488) noteiktajam.
Attiecībā uz noteikumu Nr.488 9.punktā minēto nepieciešamo finansējumu to Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanai, kuri apgūst pirmsskolas izglītības programmu, informāciju par privātās izglītības iestādes izdevumiem un izrietoši pieprasījumu par nepieciešamo finansējumu iesniedz attiecīgā pašvaldība atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā daļā noteiktajam (ievērojot 13.1 panta otrajā daļā noteikto kompetenci nodrošināt pirmsskolas izglītības ieguvi, sedzot privātai izglītības iestādei izmaksas gadījumā, ja pašvaldības izglītības iestādē nav iespējams nodrošināt vietu).
Ņemot vērā, ka attiecībā uz izglītības ieguves nodrošināšanu pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē pašvaldībai nav noteikta tāda atbildība kā pirmsskolas izglītības ieguves nodrošināšanā, nav pamata pašvaldībai saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā daļā noteikto iesniegt informāciju arī par tiem izdevumiem, kas radušies privātajām izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams noteikt regulējumu, kā privātā izglītības iestāde, kas nodrošina vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi Ukrainas civiliedzīvotājiem, saņem noteikumu Nr.488 9.punktā minēto valsts finansējumu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka, lai privātā izglītības iestāde, kas nodrošina vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi Ukrainas civiliedzīvotājiem, saņemtu noteikumu Nr.488 9.punktā minēto finansējumu, tās dibinātājs, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, reizi ceturksnī līdz pārskata ceturksnim sekojošā mēneša desmitajam datumam (t.i. līdz 10.aprīlim, 10.jūlijam, 10.oktobrim un 10.janvārim) iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijai pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguves nodrošināšanu civiliedzīvotājiem.   Informējam, ka pārskats, kas pildāms privātās izglītības iestāžu dibinātājiem, atbilst tam pārskatam, kas pildāms pašvaldībām. Privātās izglītības iestādes dibinātājs pārskatam pievieno paskaidrojumus un maksājuma uzdevumus, kas apliecina izdevumu veikšanu atbilstoši noteikumu Nr.488 9. punktā minētajiem mērķiem (noteikumu Nr.488 9.1. apakšpunktā minēto finansējumu izlieto bruto darba samaksai pedagogam, ar kuru ir nodibinātas darba tiesiskās attiecības (noslēgts darba līgums), un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, tostarp veicot arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa un darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu ieturējumus, un neapmaksājot autoratlīdzības, pakalpojumu un citu veidu līgumus). Izdevumus attiecībā uz izglītības ieguves nodrošināšanu civiliedzīvotājiem periodā no 2022. gada 26. marta līdz 31. martam privātās izglītības iestādes dibinātājs norāda pārskatā, kas iesniedzams līdz 2022. gada 10. jūlijam, lai nodrošinātu  regulējumu informācijas sniegšanai par periodu, kas bija pirms kārtējā pārskata sniegšanas.
Izglītības un zinātnes ministrijai noteikts pienākums 10 darbdienu laikā izvērtēt un saskaņot iepriekš minētās iesniegtās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. Privātās izglītības iestādes dibinātājs, iesniedzot kārtējo ceturkšņa pārskatu, ir tiesīgs veikt iepriekšējā ceturkšņa pārskata korekcijas, tās atbilstoši pamatojot (arī gadījumā, ja kārtējā ceturksnī Ukrainas civiliedzīvotāji nav mācījušies konkrētajā izglītības iestādē).
Izglītības un zinātnes ministrija pēc attiecīgo pārskatu izvērtēšanas un saskaņošanas (nepieciešamības gadījumā pieprasot papildu informāciju) pieprasa līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", iesniedzot Ministru kabinetā atbilstošu Ministru kabineta rīkojuma projektu. Pēc minēto līdzekļu piešķiršanas Izglītības un zinātnes ministrijai, tā kompensē privāto izglītības iestāžu dibinātājiem izdevumus, kas radušies sakarā ar vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguves nodrošināšanu civiliedzīvotājiem, pārskaitot finansējumu konkrētai izglītības iestādei uz privātās izglītības iestādes dibinātāja norēķinu kontu kredītiestādē.
Izglītības un zinātnes ministrija ir tiesīga pieprasīt no privātās izglītības iestādes dibinātāja jebkāda veida papildus informāciju saistībā ar izdevumiem, kas radušies sakarā ar vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguves nodrošināšanu civiliedzīvotājiem, un privātās izglītības iestādes dibinātājam ir pienākums triju darbdienu laikā no attiecīgās informācijas pieprasījuma saņemšanas dienas to sniegt. Tāpat privātās izglītības iestādes dibinātājam ir pienākums ministrijai nekavējoties sniegt informāciju par izmaiņām attiecībā uz privātās izglītības iestādes vai tās dibinātāja nosaukumu, privātās izglītības iestādes dibinātāja reģistrācijas numuru un privātās izglītības iestādes dibinātāja norēķinu konta numuru kredītiestādē. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrija ir tiesīga pieprasīt privātās izglītības iestādes dibinātājam 30 dienu laikā atmaksāt ministrijai pārskata ceturksnī nepamatoti izlietoto finansējumu, ja ministrija konstatē, ka finansējums ir izlietots šajos noteikumos neparedzētam mērķim.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu Nr.488 9.1.apakšpunktā minētais finansējums piešķirams proporcionāli tām dienām, kad Ukrainas civiliedzīvotājs ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā konkrētajā izglītības iestādē ar statusu “Ukrainas civiliedzīvotājs", un pedagogi ir veikuši darbu atbilstoši individuālajā izglītības programmas apguves plānā paredzētajam.
 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.11 4. punktā noteiktās prasības par ārsta izziņas iesniegšanu izglītības iestādei pirms izglītojamā uzņemšanas izglītības programmā vairs nav spēkā attiecībā uz Ukrainas iedzīvotāju bērniem, jo noteikumos Nr. 488 iekļauts regulējums par Ukrainas civiliedzīvotāju uzņemšanu izglītības programmās, kas aizstāj MK noteikumu Nr. 11 noteikto, bet vairs neiekļauj nepieciešamību iesniegt ārsta izziņu pirms mācību uzsākšanas.

Ukrainā ilgstoši bijusi apgrūtināta situācija nodrošināt pietiekamu vakcinācijas aptveri ar vakcinācijas kalendārā ietvertajām vakcīnām, tādēļ liela daļa Ukrainas iedzīvotāju var būt ar nepabeigtu vai pat neuzsāktu vakcināciju, kas rada vakcīnnovēršamo infekcijas slimību uzliesmojumu risku, sevišķi masalu un poliomielīta. Papildus tam Ukrainas vakcinācijas kalendārā nav noteikta bērnu vakcinācija pret rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju, vējbakām, cilvēka papilomas vīrusu infekciju. Tāpat Ukraina ir starp 27 pasaules valstīm ar augstu tuberkulozes izplatību, un Ukrainā ir plaši izplatītas multirezistentās un polirezistentās tuberkulozes formas. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas datiem 2019. gadā Ukrainā tika reģistrēti 29 tūkstoši tuberkulozes gadījumu (65 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju). Kā arī Ukraina ir vienīgā valsts Eiropā, kur pēdējos gados ir bijuši pierādīti poliomielīta gadījumi. Tādēļ ir ļoti būtiski, ka pirms uzņemšanas izglītības iestādēs bērniem ir ticis izvērtēts vakcinācijas statuss vakcīnregulējamām slimībām un veikta tuberkulozes izslēgšana.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar regulējumu, kas nosaka, ka bērna likumiskie pārstāvji viena mēneša laikā kopš uzņemšanas pirmsskolas izglītības iestādē iesniedz izglītības iestādei bērna medicīnisko karti (veidlapa Nr. 026/u) vai ģimenes ārsta izsniegtu izziņu iestādes informēšanai un, ja nepieciešams, ar rekomendācijām turpmākai bērna aprūpei mācību procesa laikā. Izziņā ārsts norāda to, vai ir izslēgta saslimšana ar tuberkulozi, ka bērns drīkst vai nedrīkst apmeklēt izglītības iestādi, ir vai nav kādi ierobežojumi, piemēram, attiecībā uz sporta nodarbībām, diētu, alergēniem, informāciju par veiktajām vakcinācijām, pedikulozes pārbaudi, alerģijām, hroniskām saslimšanām un speciālo medikamentu lietošanu.
Noteikumu projekts paredz pārejas periodu prasībai par ģimenes ārsta izziņas iesniegšanu, iestājoties vispārējās izglītības programmas 1.–12. klasē, nosakot medicīnisko izziņu nepieciešamību no 2022./2023. mācību gada sākuma. Savukārt, pirmsskolas izglītības programmās, kas atšķirībā no vispārējās izglītības darbojas arī vasaras mēnešos, šāda izziņa būtu iesniedzama viena mēneša laikā kopš uzņemšanas programmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nepilngadīgie Ukrainas civiliedzīvotāji, viņu vecāki, kā arī pilngadīgie Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri turpina iepriekš uzsākto vispārējo vai profesionālo vidējo izglītību, pedagogi, citas izglītības iestādē nodarbinātās personas
Ietekmes apraksts

Tiks nodrošināta izglītības ieguve nepilngadīgiem  Ukrainas civiliedzīvotāji,  kā arī pilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri turpina iepriekš uzsākto vispārējo vai profesionālo vidējo izglītību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi