Anotācija (ex-ante)

21-TA-342: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem", kas ir apstiprināts ar Valsts kontroles revīzijas un metodoloģijas departamenta 2020. gada 15. septembra lēmumu Nr. 2.4.1-32/2019/LEM/49, konstatēja atsevišķus trūkumus būvkomersantu nodevas administrēšanas procesā:
1) normatīvais regulējums nesatur nepārprotamus noteikumus attiecībā uz komersanta pienākumu reģistrēties būvkomersantu reģistrā, tai skaitā nav skaidri definēts, kas ir būvniecības pakalpojumi un kā identificēt, vai komersanta attiecīgā darbība ir klasificējama kā būvniecības pakalpojumu sniegšana;
2) Būvniecības valsts kontroles birojs nav izveidojis un ieviesis tādu kontroles sistēmu, kas ļautu precīzi un pilnā mērā novērtēt konkrētā komersanta maksājamās valsts nodevas apmēra atbilstību normatīvajam aktam, kā arī atsevišķos gadījumos novērtēt nodevas samazināšanu pamatojošo dokumentu un tajā ietvertās informācijas ticamību.

Valsts kontroles revīzijas ziņojums satur ieteikumu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Būvniecības valsts kontroles biroju pilnveidot būvkomersantu reģistrēšanas nodevas samaksas kontroli, lai uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam. 

2020. gada 6. oktobrī Ministru kabinets, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto Latvijas Republikas 2019. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem un informatīvo ziņojumu "Par Valsts kontroles revīzijā "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem" sniegtajiem ieteikumiem un priekšlikumu Ministru kabinetam", nolēma, lai ieviestu Valsts kontroles 2020. gada 15. septembra revīzijas ziņojuma Nr. 2.4.1-32/2019 "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem" ieteikumu grafikā "Finanšu ministrijas ziņošanas par ieteikumu ieviešanas laika grafiks" sniegto ieteikumu, Ekonomikas ministrijai (tai skaitā Būvniecības valsts kontroles birojam) pilnveidot būvkomersantu reģistrēšanas nodevas samaksas kontroli, lai uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot būvkomersantu reģistrēšanas un valsts nodevas samaksas kontroli, lai uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam, kā arī samazināt administratīvo slogu - samazināt iesniedzamo ziņu apjomu, digitalizēt procesu (noteikt to kā obligātu) un nodrošināt datu saņemšanu no citām valsts informācijas sistēmām (realizēt vienreizes principu).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Nepieciešams veikt izmaiņas Būvniecības informācijas sistēmā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem", kas ir apstiprināts ar Valsts kontroles revīzijas un metodoloģijas departamenta 2020. gada 15. septembra lēmumu Nr. 2.4.1-32/2019/LEM/49, konstatēja atsevišķus trūkumus būvkomersantu nodevas administrēšanas procesā:
1) normatīvais regulējums nesatur nepārprotamus noteikumus attiecībā uz komersanta pienākumu reģistrēties būvkomersantu reģistrā, tai skaitā nav skaidri definēts, kas ir būvniecības pakalpojumi un kā identificēt, vai komersanta attiecīgā darbība ir klasificējama kā būvniecības pakalpojumu sniegšana;
2) Būvniecības valsts kontroles birojs nav izveidojis un ieviesis tādu kontroles sistēmu, kas ļautu precīzi un pilnā mērā novērtēt konkrētā komersanta maksājamās valsts nodevas apmēra atbilstību normatīvajam aktam, kā arī atsevišķos gadījumos novērtēt nodevas samazināšanu pamatojošo dokumentu un tajā ietvertās informācijas ticamību.

Būvkomersantiem pašlaik Būvniecības valsts kontroles birojā kā reģistra iestādē jāiesniedz informāciju, kas tai nav nepieciešama lēmumu pieņemšanai, kā arī tādu informāciju, kas reģistra iestādei pieejama citās valsts informācijas sistēmās.

Būvkomersanti iesniegumus Būvniecības valsts kontroles birojā kā reģistra iestādē pašlaik var iesniegt divos veidos - elektroniski Būvniecības informācijas sistēmā vai ārpus Būvniecības informācijas sistēmas - kā elektroniski parakstītus dokumentus vai papīra formā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem", kas ir apstiprināts ar Valsts kontroles revīzijas un metodoloģijas departamenta 2020. gada 15. septembra lēmumu Nr. 2.4.1-32/2019/LEM/49, konstatēja atsevišķus trūkumus būvkomersantu nodevas administrēšanas procesā:
1) normatīvais regulējums nesatur nepārprotamus noteikumus attiecībā uz komersanta pienākumu reģistrēties būvkomersantu reģistrā, tai skaitā nav skaidri definēts, kas ir būvniecības pakalpojumi un kā identificēt, vai komersanta attiecīgā darbība ir klasificējama kā būvniecības pakalpojumu sniegšana;
2) Būvniecības valsts kontroles birojs nav izveidojis un ieviesis tādu kontroles sistēmu, kas ļautu precīzi un pilnā mērā novērtēt konkrētā komersanta maksājamās valsts nodevas apmēra atbilstību normatīvajam aktam, kā arī atsevišķos gadījumos novērtēt nodevas samazināšanu pamatojošo dokumentu un tajā ietvertās informācijas ticamību.

Valsts kontroles revīzijas ziņojums satur ieteikumu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Būvniecības valsts kontroles biroju pilnveidot būvkomersantu reģistrēšanas nodevas samaksas kontroli, lai uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam. 

2020. gada 6. oktobrī Ministru kabinets, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto Latvijas Republikas 2019. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem un informatīvo ziņojumu "Par Valsts kontroles revīzijā "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem" sniegtajiem ieteikumiem un priekšlikumu Ministru kabinetam", nolēma, lai ieviestu Valsts kontroles 2020. gada 15. septembra revīzijas ziņojuma Nr. 2.4.1-32/2019 "Par Latvijas Republikas 2019.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem" ieteikumu grafikā "Finanšu ministrijas ziņošanas par ieteikumu ieviešanas laika grafiks" sniegto ieteikumu, Ekonomikas ministrijai (tai skaitā Būvniecības valsts kontroles birojam) pilnveidot būvkomersantu reģistrēšanas nodevas samaksas kontroli, lai uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam.

Saeima 2020. gada 3. decembrī trešajā lasījumā apstiprināja likumprojektu "Grozījumi Būvniecības likumā" (Nr. 626/Lp13), kas izsaka Būvniecības likuma 22. pantu jaunajā redakcijā, to būtiski pilnveidojot un novēršot iepriekšējās redakcijas nepilnības, kas ļāva to interpretēt sašaurināti, pieļaujot komersantiem, kas darbojas būvniecības jomā, bet nenodarbina būvspeciālistus, reģistrā nereģistrēties. Grozījumi Būvniecības likumā stājas spēkā 2020. gada 31. decembrī. Likumprojekta "Grozījumi Būvniecības likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir uzsvērts, ka grozījumi Būvniecības likuma 22. pantā ir paredzēti, lai novērstu radušās neskaidrības saistībā ar nepieciešamību reģistrēties būvkomersantu reģistrā. Ja komersants (Komerclikuma izpratnē) vēlas sniegt jebkāda veida būvniecības pakalpojumus (piemēram, inženierizpēte, projektēšana, būvdarbu veikšana, būvuzraudzība, būvekspertīze), neatkarīgi no tā, vai plānoto būvdarbu veikšanai ir nepieciešama jebkāda veida būvvaldes atļauja, viņam ir jābūt reģistrētam būvkomersantu reģistrā. Attiecībā uz pilnsabiedrībām un komandītsabiedrībām (Komerclikuma izpratnē) reģistrācija nebūs nepieciešama, ja visi šo personu biedri būs būvkomersanti. Turklāt 2020. gada 1. jūlijā stājās spēkā administratīvā atbildība par pakalpojuma sniegšanu bez reģistrācijas būvkomersantu reģistrā. Saskaņā ar Būvniecības likuma 30. pantu sods par šādu pārkāpumu ir līdz tūkstoš naudas soda vienībām.

Būvkomersanti iesniegumus Būvniecības valsts kontroles birojā kā reģistra iestādē pašlaik var iesniegt divos veidos - elektroniski Būvniecības informācijas sistēmā vai ārpus Būvniecības informācijas sistēmas - kā elektroniski parakstītus dokumentus vai papīra formā. Ņemot vēra iepriekš minēto, nepieciešams atvieglot procesu un paplašināt e-pakalpojumu izmantošanu, pilnībā pārejot uz sistēmas paraksta izmantošanu.

Būvkomersantiem pašlaik Būvniecības valsts kontroles birojā kā reģistra iestādē jāiesniedz informāciju, kas tai nav nepieciešama lēmumu pieņemšanai, kā arī tādu informāciju, kas reģistra iestādei pieejama citās valsts informācijas sistēmās.

2020. gada 19. maija Ministru kabineta sēdē tika izskatīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu" (TA-767, MK protokols Nr. 34, 22.§). Atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 4. punktam ministrijām tika dots uzdevums atbilstoši to kompetencei līdz 2022. gada 30. oktobrim izvērtēt normatīvo regulējumu saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas 2018/1724 (Vienotā digitālās vārtejas regula) prasību ieviešanu un, balstoties uz veikto izvērtējumu, noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos.

Saskaņā ar Vienotās digitālās vārtejas regulas prasībām līdz 2023. gada 30. jūnijam publiskās pārvaldes pakalpojumu sniedzējiem ir jānodrošina vienreizes principa ieviešana to sniegtajos pārrobežu pakalpojumos. Vienreizes princips paredz, ka uzņēmēji valsts iestādēm datus par sevi sniedz vienreiz. Savukārt iestāde, kas sniedz pakalpojumus, no uzņēmējiem pieņem tādu informāciju, kas par šo personu jau ir pieejama citai iestādei, šo informāciju izgūstot no attiecīgās iestādes informācijas sistēmas, izmantojot vienotos informācijas apmaiņas rīkus.

Būvniecības valsts kontroles biroja sniegtajā pakalpojumā "Iesniegums par komersanta ikgadējo informāciju būvkomersantu reģistram", kur atbilstoši 2014. gada 25. februāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" 273. punktam, saņemot pakalpojumu, komersantam tiek pieprasīts iesniegt iesniegumu, tam pievienojot gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata sastāvā esošā peļņas vai zaudējumu aprēķina kopiju. Taču, atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97. panta pirmajai daļai, gada pārskats un konsolidētā gada pārskats, ja tāds ir, iesniedzams Valsts ieņēmumu dienestam, un attiecīgi, komersanta gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata sastāvā esošā peļņas vai zaudējumu aprēķinu Būvniecības valsts kontroles birojs var iegūt no Valsts ieņēmumu dienesta. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus minētajos noteikumos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir pilnveidota būvkomersantu reģistrēšanas un valsts nodevas samaksas kontrole, lai Būvniecības valsts kontroles birojs kā uzraugošā un valsts nodevu administrējošā iestāde spētu pārliecināties, ka visi būvkomersanti reģistrējas, sniedz patiesu informāciju un nodevu samaksā atbilstoši normatīvajam aktam. Noteikumu projektā noteikts, ka komersantam jāreģistrējas Būvkomersantu reģistrā, ja tas sniedz būvniecības pakalpojumus (NACE: Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakcija - F sadaļa "Būvniecība" un M sadaļas "Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi" 71 nodaļas "Arhitektūras un inženiertehniskie pakalpojumi; tehniskā pārbaude un analīze" 71.1 grupa "Arhitektūras un projektēšanas pakalpojumi un konsultācijas", ciktāl tas attiecās uz būvju projektēšanu, tehnisko apsekošanu, būvekspertīzi, inženierkonsultāciju sniegšanu būvniecības ieceres īstenošanas ietvaros). Savukārt, lai uzlabotu valsts nodevas samaksas kontroli, Būvkomersantu reģistrā plānots automātiski saņemt un iekļaut informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta par būvkomersanta ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem.

Lai samazinātu administratīvo slogu, noteikumu projekts paredz samazināt iesniedzamo ziņu apjomu, digitalizēt procesu (iesniegumi tikai caur Būvniecības informācijas sistēmu un parakstīti ar sistēmas parakstu) un nodrošināt datu saņemšanu no citām valsts informācijas sistēmām (realizēt vienreizes principu). Turpmāk būvkomersantiem katru gadu nebūs jāiesniedz ikgadējo informāciju, bet maksājamo valsts nodevu Būvniecības valsts kontroles birojs aprēķinās pats, ņemot vērā Būvkomersantu reģistrā pieejamo informāciju, un informēs par to būvkomersantus. Reģistra iestāde reizi gadā laika periodā no 1. maija līdz 30. septembrim izvērtēs no Valsts ieņēmumu dienesta saņemto vai būvkomersanta iesniegto ikgadējo informāciju un veiks valsts nodevas aprēķināšanu par ikgadējās informācijas iekļaušanu reģistrā un to paziņos būvkomersantam Būvniecības informācijas sistēmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasības tiek atvieglotas, līdz ar to tiks samazināts administratīvais slogs būvkomersantiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegumus komersantu reģistrācijai vai būvkomersantu ziņu izmaiņām Būvkomersantu reģistrā būs jāiesniedz tikai elektroniski, parakstot ar BIS elektroniskās parakstīšanas rīku (sistēmas parakstu), bet ikgadējo informāciju par būvkomersanta darbību iepriekšējā gadā būs jāiesniedz tikai tad, ja būvkomersants negatavo un Valsts ieņēmumu dienestā neiesniedz gada pārskatu. Uzlabosies valsts nodevas iekasēšanas administrēšana.
Nozare
Būvniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts tiks precizēts pēc sabiedrības līdzdalības.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tiks precizēts pēc sabiedrības līdzdalības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks atvieglota komersantu reģistrācija Būvkomersantu reģistrā, būvkomersantu ziņu izmaiņu veikšana, ikgadējās informācijas iesniegšana un valsts nodevas aprēķins.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi