Anotācija (ex-ante)

24-TA-669: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu "Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā" (turpmāk - Likumprojekts) paredzēts papildināt Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā noteiktos elektroniskās naudas iestādes sniegtos finanšu pakalpojumus ar elektroniskās naudas žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk - Regula Nr. 2023/1114) IV un V sadaļas tiešo piemērošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir papildināt elektroniskās naudas iestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu ar elektroniskās naudas žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
30.06.2024.
Pamatojums
Regulas Nr. 2023/1114 IV sadaļas piemērošanas datums

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienībā 2023. gada 29. jūnijā spēkā stājās Regula Nr.2023/1114, kuras subjektu tvērumā iekļaujas fiziskas un juridiskas personas, kas ir iesaistītas kriptoaktīvu, tai skaitā, elektroniskās naudas žetonu un aktīviem piesaistītu žetonu, emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienībā, iekļaujot subjektu vidū arī elektroniskās naudas iestādes. Elektroniskās naudas iestāde, kas ir saņēmusi atļauju sniegt finanšu pakalpojumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 16. septembra Direktīvu Nr. 2009/110/EK par elektroniskās naudas iestāžu darbības sākšanu, veikšanu un konsultatīvu uzraudzību, par grozījumiem Direktīvā 2005/60/EK un Direktīvā 2006/48/EK un par Direktīvas 2000/46/EK atcelšanu (turpmāk – Direktīva Nr. 2009/110/EK), ir tiesīga emitēt elektroniskās naudas žetonu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 7. apakšpunkta izpratnē un sniegt Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17. un 26. punktā noteiktos kriptoaktīvu pakalpojumus. Elektroniskās naudas iestāde, kas plāno publiski piedāvāt elektroniskās naudas žetonus vai lūgt to pielaidi tirdzniecībai, atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 48. panta 6. punktā noteiktajam, iesniedz paziņojumu dalībvalsts kompetentajai iestādei. Savukārt elektroniskās naudas iestāde kas plāno sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. panta 4. punktam iesniedz dalībvalsts kompetentajai iestādei paziņojumu, kurā ir iekļauta šā panta 7. punktā norādītais informācijas apjoms.
Direktīvas Nr. 2009/110/EK normas attiecībā par licences piešķiršanu elektroniskās naudas iestādes finanšu pakalpojumu sniegšanai ir transponētas Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā, līdz ar to ir nepieciešams izdarīt grozījumu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu elektroniskās naudas iestādes tiesības emitēt elektroniskās naudas žetonu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 7. apakšpunkta izpratnē un sniegt Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17. un 26. punktā noteiktos kriptoaktīvu pakalpojumus, kā arī noteiktu kārtību, kādā elektroniskās naudas iestāde iesniedz pieteikumu Latvijas Bankai atļaujas saņemšanai elektroniskās naudas žetona emisijai un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, nepieciešams izdarīt grozījumu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 4. pantu ar ceturto daļu nosakot, ka elektroniskās naudas iestāde ir tiesīga emitēt elektroniskās naudas žetonu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 7. apakšpunkta izpratnē un sniegt Regulas Nr. 2023/1114  3. panta pirmās daļas 17. un 26. punktā noteiktos kriptoaktīvu pakalpojumus, pirms tam saņemot atļauju Regulas Nr. 2023/1114 noteiktajā kārtībā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka elektroniskās naudas iestāde būs tiesīga uzsākt kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu ar 2024. gada 30. decembri (ar Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datumu kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai), nepieciešams noregulēt šādu pārejas noteikumu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma pārejas noteikumus ar 46. punktu, nosakot, ka elektroniskās naudas iestāde Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. daļas 17. un 26. apakšpunktā norādītos pakalpojumus ir tiesīga sniegt no 2024. gada 30. decembra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Elektroniskās naudas iestāde, kas ir saņēmusi Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, emitē elektroniskās naudas žetonu un sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka elektroniskās naudas iestādes, kas ir saņēmusi Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, tiesības emitēt elektroniskās naudas žetonu un sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Kriptoaktīvu pakalpojumu likums

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (23-TA-3112), kas noteiks tiesisku ietvaru kriptoaktīvu tirgus darbībai Latvijā attiecībā uz personām, kas iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai, vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, veicinot kriptoaktīvu jomas attīstību Latvijā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā” (23-TA-3261) ar mērķi noteikt pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, kurus atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga Valsts ieņēmumu dienests, darbībai un minēto subjektu uzraudzības un kontroles institūciju maiņu pēc Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datuma. Likumprojekts arī paredz noteikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja iekļaušanu finanšu iestāžu kategorijā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes  2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849 prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Grozījumi Kredītiestāžu likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Kredītiestāžu likumā” (24-TA-40) ar mērķi paplašināt kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 146. panta noteikumiem, kas nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Likumprojekts arī nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā kredītiestāde piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Grozījums Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījums Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā” (24-TA-667) ar mērķi papildināt alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieka sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 noteikumiem, kas nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts arī nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks piesaka un uzraudzības iestāde izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Grozījums Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījums Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (24-TA-668) ar mērķi paplašināt ieguldījumu brokeru sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu brokeru sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (24-TA-670) ar mērķi papildināt regulētā tirgus organizētāja un centrālā vērtspapīru depozitārija, kas ir ietverti Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Tāpat Likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā iepriekš norādītie subjekti piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (24-TA-671) ar mērķi papildināt ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu pārvaldes sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1114
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
Apraksts
Skat. 5.4.1. tabulu

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
60. panta 4. punkts
Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 4. panta ceturtās daļas 2. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
48. panta 1. punkts
Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 4. panta ceturtās daļas 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
149. panta 2. punkts
Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma pārejas noteikumu 46. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Likumprojekts ir izstrādāts kā saistītais likumprojekts likumprojektam "Kriptoaktīvu pakalpojumu likums" (23-TA-3112), kas nodrošina Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu Latvijā, kam tika nodrošināta sabiedrības līdzdalība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijas Banka paplašina elektroniskās naudas iestāžu, kas emitē elektroniskās naudas žetonu (no 2024. gada 30. jūnija) vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus (no 2024. gada 30. decembra), uzraudzību attiecīgajās jomās.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi