Anotācija (ex-ante)

23-TA-2020: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 730 "Dzīvnieku barības apritē iesaistītā uzņēmuma reģistrācijas un atzīšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt esošā regulējuma prasības par barības apritē iesaistītajiem uzņēmumiem, kuri tur, audzē, pavairo un fiziski apstrādā kukaiņus, kurus paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 12. janvāra Regulas (EK) Nr. 183/2005, ar ko paredz barības higiēnas prasības (turpmāk – regula Nr. 183/2005) 9. pantā noteikts, ka visiem dzīvnieku barības apritē iesaistītajiem uzņēmumiem (turpmāk – uzņēmums) jābūt reģistrētiem dalībvalsts kompetentajā iestādē.
Savukārt regulas Nr. 183/2005 10. pantā noteikts, ka uzņēmumiem, kuri veic noteikta veida darbības dzīvnieku barības apritē, jābūt apstiprinātiem kompetentajā iestādē, kā arī dalībvalsts var noteikt gadījumus, kad nepieciešama uzņēmuma atzīšana.

Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 730 "Dzīvnieku barības apritē iesaistītā uzņēmuma reģistrācijas un atzīšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 730) 3.6. apakšpunkts nosaka, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) atzīst uzņēmumus, kas nodarbojas ar insektu pavairošanu, audzēšanu un nogalināšanu dzīvnieku barībā izmantojama proteīna ieguvei.
2019. gadā Latvija ieviesa stingrāku regulējumu, nekā gadījumos, kad regulējums skāra ierastās lauksaimniecības dzīvnieku sugas, jo tika pieņemti Eiropas Savienības normatīvie akti, kas pieļāva lauksaimniecības kukaiņu izmantošanu dzīvnieku barībā, bet daudzi likumiskie aspekti bija neskaidri un neregulēti. Tas viesa bažas, ka vidē var nonākt liels skaits invazīvo sugu kukaiņu, ja šo jomu pienācīgi neuzraudzītu Kompetentās iestādes. 

Pamats alternatīvu olbaltumvielu avotu rašanai bija 2011. gada 8. martā Eiropas Parlamenta pieņemtā rezolūcija, par risinājumiem, kas mazinātu ES olbaltumvielu deficītu (2010/2111(INI)). Rezolūcija ietvēra arī risinājumus attiecībā uz dzīvnieku barību, jo olbaltumvielas ir svarīgs elements dzīvnieku barībā, kas veicina ganāmpulku veselību un produktivitāti. 

Komisijas 2017. gada 24. maija Regula (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu,  ieviesa jaunu lauksaimniecības dzīvnieku sugu  - “lauksaimniecības kukaiņi”, nosakot, ka tie ir lauksaimniecības dzīvnieki, kas saskaņā ar definīciju Regulas (EK) Nr. 1069/2009 3. panta 6. punkta “a” apakšpunktā pieder kukaiņu sugām, kuras ir apstiprinātas pārstrādātu dzīvnieku olbaltumvielu ražošanai saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 142/2011 X pielikuma II nodaļas 1. iedaļas A daļas 2. punktu. 
Lai rastu alternatīvus olbaltumvielu avotus izmantošanai dzīvnieku barībā, Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde (turpmāk - EFSA) izvērtēja kukaiņu izmantošanas iespēju un 2019. gada 17. septembrī publicēja riska izvērtējumu par kukaiņu izmantošanu dzīvnieku barībā un pārtikā, kuram sekoja citi pētījumi, kuros tika izvērtēta noteiktu kukaiņu sugu uzturvērtība. Pētījumi liecināja, ka kukaiņu milti var saturēt līdz pat 82% olbaltumvielu un varētu aizstāt dārgu importēto olbaltumvielu avotu (piemēram, sojas) izmantošanu barībā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības kukaiņu turēšana, audzēšana, pavairošana un to fiziska apstrāde dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei atbilst regulas Nr. 183/2005 5. panta 1. punktā noteiktajām barības primārās ražošanas darbībām, kuras veicošie uzņēmumi saskaņā ar noteikumu Nr. 730 4.2 punktu ir jāreģistrē Lauksaimniecības datu centrā. 
Lai uzņēmums tiktu reģistrēts, tam jāatbilst regulas Nr. 183/2005 nosacījumiem, kas attiecas uz barības primāro ražošanu attiecībā uz telpām, iekārtām, darbiniekiem, ražošanu, kvalitātes kontroli, uzglabāšanu un dokumentāciju, lai nodrošinātu gan barības nekaitīgumu, gan produktu izsekojamību.
Savukārt, ja uzņēmumus, kas veic lauksaimniecības kukaiņu pārstrādi, uz to attiecas atzīšanas process dienestā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, jo barības primārā ražošana neietver pārstrādi.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams atcelt prasību atzīt uzņēmumus, kas tur, audzē, pavairo un pakļauj fiziskai apstrādei lauksaimniecības kukaiņus, svītrojot noteikumu Nr. 730 3.6. apakšpunktu (noteikumu projekta 1.punkts), bet jānosaka, ka uz šādiem uzņēmumiem attiecas reģistrācijas process Lauksaimniecības datu centrā, attiecīgi papildinot noteikumu Nr. 730 4.2 punktu (noteikumu projekta 3.punkts).
Noteikumi Nr. 730 jāpapildina ar 3.1 apakšpunktu, nosakot, ka dienests atzīst uzņēmumus, kas nodarbojas ar lauksaimniecības kukaiņu pārstrādi saskaņā ar noteikumiem par dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam (noteikumu projekta 2.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, kuri pārstrādā kukaiņus, kurus paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltuvmielu ieguvei.
  • Uzņēmumi, kuri tur, audzē, pavairo un to fiziski apstrādā kukaiņus, kurus paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei (veic barības primāro ražošanu).
Ietekmes apraksts
Projekts atceļ atzīšanas procesu PVD uzņēmumiem, kuri tur, audzē, pavairo un to fiziski apstrādā kukaiņus, kurus paredzēts izmantot dzīvnieku barībā izmantojamu olbaltumvielu ieguvei, aizstājot to ar reģistrāciju Lauksaimniecības datu centrā.

Projekts nosaka, ka uzņēmumus, kas veic lauksaimniecības kukaiņu pārstrādi, to tālākai izmantošanai dzīvnieku barībā atzīst PVD saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme, jo tiek veicināta uzņēmumu iespēja attīstīt jaunus, alternatīvus biznesa veidus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Jaunu olbaltumvielu avotu ražošana ir risinājums jau trūkstošo olbaltumvielu nodrošināšanā, gan Latvijas līmenī, gan ES, līdz ar to, šie uzņēmumi ir un būs konkurētspējīgi, jo pieparsījums pēc olbaltumvielu alternatīviem veidiem tirgū aug.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Esošais noteikumu projekts vienkāršos uzņēmuma darbības uzsākšanu kukaiņu audzēšanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 2.2.3. punktu.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Skat. anotācijas 2.2.2. punktu.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ja kukaiņu audzēšanas joma attīstīsies, tad tā radīs arī jaunu darba vietu iespēju.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0893
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 24. maija Regula (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu (turpmāk - Regula (ES) 2017/893)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32005R0183
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 12.janvāra Regula (EK) Nr. 183/2005 , ar ko paredz barības higiēnas prasības (turpmāk - Regula (EK) Nr. 183/2005).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32011R0142
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 25.februāra Regula (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai (turpmāk - Regula (ES) Nr.142/2011)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 24. maija Regula (ES) 2017/893, ar ko attiecībā uz noteikumiem par pārstrādātām dzīvnieku olbaltumvielām groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001 I un IV pielikumu, kā arī Komisijas Regulas (ES) Nr. 142/2011 X, XIV un XV pielikumu (turpmāk - Regula (ES) 2017/893)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula (ES) 2017/893 I pielikuma 1. b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 12.janvāra Regula (EK) Nr. 183/2005 , ar ko paredz barības higiēnas prasības (turpmāk - Regula (EK) Nr. 183/2005).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula (EK) Nr. 183/2005 5.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 1. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 25.februāra Regula (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai (turpmāk - Regula (ES) Nr.142/2011)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula (ES) Nr.142/2011 X pielikuma II nodaļas 1. iedaļas A daļas 2. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs, Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi