Anotācija (ex-ante)

23-TA-557: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 403 "Noteikumi par ūdenstilpju klasifikatoru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 2 “Noteikumi par statistisko klasifikāciju sarakstu un tajā iekļauto statistisko klasifikāciju ieviešanas, uzturēšanas un publicēšanas kārtību” (turpmāk - grozījumu projekts) 5. punktā un pielikuma 50. punktā noteikto Vides aizsardzības un reģionālās aizsardzības ministrijas (turpmāk – Ministrija) uzdevumu, proti - nodrošināt ūdenstilpju klasifikatora izstrādāšanu, uzturēšanu un publicēšanu.

Grozījumu projekts aktualizē Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 403 “Noteikumi par ūdenstilpju klasifikatoru” ietverto informāciju par ūdenstilpju klasifikatorā iekļautām ūdenstilpēm. Piemērojot noteiktus kritērijus, klasifikators papildināts ar līdz šim tajā neiekļautām ūdenstilpēm (HES ūdenskrātuves; ūdenskrātuves uz upēm; karjeru ūdenskrātuves; raktie dīķi; dabiskas ūdenstilpes). No klasifikatora izslēgtas ūdenstilpes, kurām būtiski samazinājies spoguļa virsmas laukums vai pēc to nosusināšanas tās tiek izmantotas kā aramzeme vai zālāji. Tāpat aktualizēta informācija par ūdenstilpju teritoriālo iedalījumu atbilstoši 2021. gada 1. jūlijā īstenotajai administratīvi teritoriālajai reformai un Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras (turpmāk – LĢIA) uzturētajā Vietvārdu datubāzē (2023. gada 12. jūlijā) pieejamai informācijai par ūdenstilpju nosaukumiem. Bet, lai nodrošinātu ātru un ērtu datu apstrādi datorizētās informācijas sistēmās pēc administratīvās piederības, klasifikators papildināts ar atbilstošu teritoriālā iedalījuma vienības kodu no 2021. gada 15. jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr. 379 "Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi" pielikuma

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ūdenstilpju klasifikatora mērķis - noteikt vienotu ūdenstilpju klasificēšanas sistēmu, viennozīmīgi identificēt katru iekļauto ūdenstilpi, lai nodrošinātu ātru un ērtu datu apstrādi datorizētās informācijas sistēmās, aizstājot ūdenstilpju nosaukumus ar kodiem. Tā pamatuzdevums ir atvieglot informācijas strukturēšanu un analīzi par tām ūdenstilpēm, kuras ir būtiskas piesārņojuma slodzes novērtēšanai, tāpēc tajā ir iekļauti dati, kas nodrošina viennozīmīgu ūdenstilpju identifikāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdzšinējā Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 403 “Noteikumi par ūdenstilpju klasifikatoru” redakcija ietver 1004 Latvijas teritorijā esošas izvietojuma, lieluma, saimnieciskās izmantošanas un apsaimniekošanas ziņā nozīmīgākās ūdenstilpes (ezerus, ūdenskrātuves, dīķus), tai skaitā upju baseinu apsaimniekošanas plānos izdalītos 276 ezeru ūdensobjektus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši ar Ministriju noslēgtam līgumam biedrība “Latvijas ezeri” 2019. gadā izvērtēja spēkā esošo ūdenstilpju klasifikatoru un ierosināja pašreiz spēkā esošo ūdenstilpju klasifikatoru pēc noteiktiem kritērijiem papildināt ar līdz šim klasifikatorā neiekļautām ūdenstilpēm (HES ūdenskrātuves; ūdenskrātuves uz upēm; karjeru ūdenskrātuves; raktie dīķi; dabiskas ūdenstilpes). Vienlaikus jaunākajās pieejamajās ortofotokartēs redzams, ka daļai pašreiz ūdenstilpju klasifikatorā iekļautajām ūdenstilpēm būtiski mainījies spoguļa virsmas laukums vai arī iepriekš ar ūdeni klātās platības ir nosusinātas un tiek izmantotas citiem saimnieciskiem mērķiem, tādēļ vairs nebūtu uzskatāmas par ūdenstilpēm.

Tāpat kopš 2021. gada 1. jūlijā ir stājusies spēkā īstenotā administratīvi teritoriālā reforma, ir mainījusies informācija par ūdenstilpju teritoriālo piederību. Savukārt 198 līdzšinējā klasifikatora redakcijā iekļautām ūdenstilpēm saskaņā ar LĢIA uzturēto Vietvārdu datubāzi (2023. gada 12. jūlijā) ir mainīts pamatnosaukums, vai pēc LĢIA pieņemta lēmumu par oficiāla nosaukuma piešķiršanu arī mainīti nosaukumi Latvijas Republikas Civillikuma I vai II pielikumā norādītajiem ezeriem.

Ņemot vērā, ka atsevišķi Latvijas teritoriālā iedalījuma vienību nosaukumi nav unikāli (piemēram, Salas pagasts vai Pilskalnes pagasts), pastāv ierobežojumi datu apstrādei datorizētās informācijas sistēmās, tādēļ klasifikators papildināms ar atbilstošu teritoriālā iedalījuma vienības kodu.
Risinājuma apraksts
Ūdenstilpju klasifikatorā ir saglabāta iepriekš izmantotā pieeja objektu iedalīšanai. Minētos objektus klasificē pēc to atrašanās vietas, ņemot vērā ūdenstilpes atrašanos konkrēta upju baseinu apgabala teritorijā – Ventas, Lielupes, Gaujas vai Daugavas upju baseinu apgabalā. Savukārt četri minētie upju baseinu apgabali iedalās divdesmit mazākos upju lielbaseinos. Lielbaseinu raksturojums un to kodi ir doti Ministru kabineta 2018. gada 3. jūlija noteikumos Nr. 397 “Noteikumi par ūdens saimniecisko iecirkņu klasifikatoru”. Ūdenstilpju klasificēšanai izmanto piecu ciparu kodu. Pirmie divi cipari (divas decimālās zīmes koda pirmajā un otrajā pozīcijā) norāda ūdenstilpes piederību upju baseinu apgabalā izdalītajam upju lielbaseinam, pārējie trīs cipari (trīs decimālās zīmes koda trešajā līdz piektajā pozīcijā) ir ūdenstilpes nosacītais kārtas numurs attiecīgajā upju lielbaseinā. Ūdenstilpju klasificēšanai tiek izmantota vēsturiskā piešķirto kodu sistēma, bet iepriekš neiekļautām vai jaunizveidotām ūdenstilpēm veidoti jauni kodi attiecīgā lielbaseina numuru rindas galā. Klasifikatorā iekļautas ūdenstilpes neatkarīgi no tā, vai konkrētā ūdenstilpe ir privātpersonu īpašumā vai saskaņā ar atjaunotā Latvijas Republikas Civillikuma I pielikumu noteikta kā publiskā ūdenstilpe.

No līdzšinējā ūdenstilpju klasifikatora izslēgtas 33 ūdenstilpes, kurām jaunākajās ortofotokartēs konstatējama būtiska spoguļa virsmas laukuma samazināšanās – ūdenstilpes nav pildītas ar ūdeni, aizaugušas ar ūdensaugiem, pārpurvojušās, vai pēc nosusināšanas tiek izmantota kā aramzeme, pļavas vai ganības.

Ūdenstilpju klasifikatorā iekļautas ūdenstilpes (HES ūdenskrātuves; ūdenskrātuves uz upēm; karjeru ūdenskrātuves; raktie dīķi; dabiskas ūdenstilpes), kuru spoguļu virsmas platība nav mazāka par:
*5 ha - ārpus pilsētām un ciemiem (atbilstoši LĢIA Vietvārdu datubāzē norādītam objekta veidam - lielciems, vidējciems);
*1 ha – pilsētu un ciemu teritorijās, ūdenstilpēm uz ūdenstecēm, īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.
Klasifikatorā iekļautas visas hidroelektrostaciju darbības nodrošināšanai izveidotās ūdenskrātuves neatkarīgi no to platības.

Ievērojot iepriekš minētos principus un parametrus, ūdenstilpju klasifikatora jaunā redakcija papildināta ar 1415 ūdenstilpēm, t.sk. pievienotas 136 jaunas ūdenstilpes ar jaunpiešķirtiem kodiem.
Pēc izmaiņu veikšanas aktuālajā redakcija ietvertas 2386 Latvijas teritorijā esošas izvietojuma, lieluma, saimnieciskās izmantošanas un apsaimniekošanas ziņā nozīmīgas ūdenstilpes (ezeri, ūdenskrātuves, dīķi): Ventas baseinā – 560; Lielupes baseinā – 199; Gaujas baseinā – 511; Daugavas baseinā – 1116.

Lai nodrošinātu ūdenstilpju klasifikatorā iekļauto ūdenstilpju nepārprotamu identificēšanu, klasifikators ir precizēts un papildināts ar LĢIA Vietvārdu datubāzē (2023. gada 12. jūlijā) pieejamo aktuālo informāciju par ūdenstilpju nosaukumiem. Ezeriem, kas iekļauti Civillikuma I vai II pielikumā, norādīti minētā likuma pielikumos dotie nosaukumi. Ūdenstilpēm, kurām Vietvārdu datubāzē uz grozījumu sagatavošanas brīdi nav pieejama informācija par nosaukumu, apzīmēšanā ietverts ūdenstilpes veids (ezers, ūdenskrātuve, dīķis) un pievienots objektu identificējošs vietvārds – upe, uz kuras izveidota ūdenskrātuve; atradne, pēc kuras izstrādes izveidojusies ūdenskrātuve, tuvāk esošā mājvieta vai Vietvārdu datubāzē iekļauts ievērojams objekts u.tml. Šādas ūdenstilpes grozījumu projekta pielikumā atzīmētas ar * un to nosaukumi būtu precizējami turpmākās ūdenstilpju klasifikatora pārskatīšanas reizēs. Ņemot vērā, ka Latvijā ir daudz ūdenstilpju ar vienādu nosaukumu turklāt pēc īstenotās administratīvi teritoriālās reformas ir gadījumi, kad viena novada teritorijā atrodas vairākas ūdenstilpes ar vienādu nosaukumu, viennozīmīgai identificēšanai izmantota informācija par valsts administratīvā iedalījuma vienībām – pilsētu, valstspilsētu vai pagastu (-iem), kurā (-os) atrodas ūdenstilpe, kā arī ūdenstilpes nosacītā viduspunkta koordinātas atbilstoši LĢIA Vietvārdu datubāzes informācijai.

Savukārt, ņemot vērā, ka atsevišķi Latvijas teritoriālā iedalījuma vienību nosaukumi nav unikāli (piemēram, Salas pagasts vai Pilskalnes pagasts), bet, lai nodrošinātu ātru un ērtu datu apstrādi datorizētās informācijas sistēmās, klasifikators papildināts ar atbilstošu teritoriālā iedalījuma vienības kodu no 2021. gada 15. jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr. 379 "Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi" pielikuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Izstrādājot, piemēram, inventarizācijas lietu, ūdenstilpju klasifikatoru var izmantot, lai gūtu pecīzus datus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Izstrādājot, piemēram, inventarizācijas lietu, ūdenstilpju klasifikatoru var izmantot, lai gūtu pecīzus datus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b3bdd351-14aa-45aa-acce-e99f05108adb

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Komentāri nav saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
  • VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi