Ministru kabineta ārkārtas sēdes attālinātā veidā protokols Nr. 71
Ministru prezidents, ārlietu ministra pienākumu izpildītājs ‒ A. K. Kariņš (attālināti)
Ministru prezidenta biedrs, tieslietu ministrs ‒ J. Bordāns (attālināti)
Ekonomikas ministrs ‒ J. Vitenbergs (attālināti)
Finanšu ministrs, ārlietu ministra pienākumu izpildītājs ‒ J. Reirs (attālināti)
Iekšlietu ministre ‒ M. Golubeva (attālināti)
Izglītības un zinātnes ministre ‒ A. Muižniece (attālināti)
Kultūras ministrs ‒ N. Puntulis (attālināti)
Labklājības ministrs ‒ G. Eglītis (attālināti)
Satiksmes ministrs ‒ T. Linkaits (attālināti)
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs ‒ A. T. Plešs (attālināti)
Veselības ministrs ‒ D. Pavļuts (attālināti)
Zemkopības ministrs, Ministru prezidenta biedra, aizsardzības ministra pienākumu izpildītājs ‒ K. Gerhards (attālināti)
Valsts kancelejas direktors ‒ J. Citskovskis
Valsts kancelejas direktora pienākumu izpildītāja - Valsts kancelejas direktora vietniece juridiskajos jautājumos, Juridiskā departamenta vadītāja ‒ I. Gailīte
Valsts kancelejas Dokumentu pārvaldības departamenta vadītāja ‒ L. Peinberga
1. Ministru kabineta lieta
"2021. gada 18. oktobra Krīzes vadības padomes sēdē tās locekļi un ministri vienojās noteikt:
1. stingrākus ierobežojumus (atvērti tikai pirmās nepieciešamības veikali/pakalpojumi, ierobežota iedzīvotāju kontaktēšanās), tostarp mājsēdi, noteikt līdz š. g. 15. novembrim;
2. aizliegt privātus un publiskus pasākumus, izņemot bēres līdz 10 cilvēkiem;
3. pagarināt brīvlaiku skolās (no 1. līdz 12. klasei) līdz 2021. gada 29. oktobrim. No 2021. gada 1. novembra 1.– 3. klases turpina izglītības procesu klātienē. Līdz 2021. gada 15. novembrim 4.–12. klases, profesionālās izglītības iestādes, augstākās izglītības iestādes izglītības procesu veic attālināti, interešu izglītības process klātienē nenotiek, pirmskolas izglītības iestādes strādā tā saucamajā dežūrgrupas režīmā, nodrošinot vietu bērniem, kuru vecākiem nav iespējas strādāt attālināti. Izņēmums ir speciālās izglītības iestādes;
4. mājsēde ilgst no plkst. 20.00 līdz plkst. 5.00, pārvietošanās atļauta uz/no darba vietu, saņemot ārstniecības pakalpojumus, tai skaitā vakcināciju.
Atbildīgajām ministrijām tika uzdots sagatavot piedāvājumus atbalsta pasākumiem, un Starpinstitūciju darbības koordinācijas grupai sadarbībā ar ministrijām sagatavot tiesību akta projektu izskatīšanai 2021. gada 20. oktobra Ministru kabineta ārkārtas sēdē.
Uzskatu, ka uz 2021. gada 20. oktobra Ministru kabineta sēdi virzītais rīkojuma grozījumu projekts sagatavots, neievērojot principus, par kuriem ministri bija iepriekš vienojušies.
Proti, izprotot nepieciešamību risināt veselības aprūpes sistēmas pārslodzi, piekrītu, ka stingri ierobežojumi, kas pieļauj vienīgi pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu pieejamību, ir nepieciešami, tomēr manā ieskatā par pirmās nepieciešamības tirdzniecības pakalpojumiem nav uzskatāmi šādi pakalpojumu sniedzēji:
grāmatnīcas;
telekomunikāciju preču un pakalpojumu vietas;
ziedu tirdzniecības vietas;
preses tirdzniecības vietas.
Manā ieskatā pakalpojumus iepriekšminētajās tirdzniecības vietās, līdzīgi kā citās, ārkārtējās situācijas laikā pie plašu ierobežojumu ieviešanas iespējams sniegt, izmantojot distances saziņas līdzekļus, kā arī veicot preču izsniegšanu ārpus tirdzniecības vietas telpām, ja tās iegādātas, izmantojot distances saziņas līdzekļus. Šāda nekonsekvence manā ieskatā nav samērojama ar valstij kritiski svarīga pakalpojuma – izglītības nodrošināšanas – ierobežošanu, kas iepriekšējās ārkārtējās situācijas laikā jau tikusi būtiski apgrūtināta, jo īpaši salīdzinot ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Attiecīgi uzskatu, ka pie šādas iepriekš pieņemto lēmumu nekonsekvences rīkojuma projektā būtu bijis jānosaka, ka mācības vispārējās izglītības posmā nodrošināmas klātienē. To mutvārdos pamatoju Ministru kabineta sēdē, minot gan situāciju Eiropā, tostarp Baltijas valstīs, kur pie līdzīgiem saslimstības rādītājiem izglītības iestādes joprojām turpina darbu klātienē, gan plašo izglītības iestādēs strādājošo vakcinācijas aptveri (87% vispārējās izglītības iestādēs strādājošo uz 2021. gada 17. oktobri izsniegts sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts), gan Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas veiktās aplēses par to, kā attālinātās mācības ilgtermiņā ietekmē valstu produktivitāti, ienākumus un budžetus, un kas skaidri norāda, ka, zaudējot 1/3 mācību gada, ir radīta ilgtermiņa ietekme šajā gadsimtā 1,5% apmērā no iekšzemes kopprodukta, gan arī pusaudžu mentālās veselības pasliktināšanos un valdības apņemšanos visas vasaras garumā skolas slēgt tikai pēc visu citu pakalpojumu un iestāžu darbības apturēšanas.".
"Īpašais viedoklis par Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” grozījumu projekta 1.7. apakšpunktu, konkrēti, piedāvāto rīkojuma 5.49.40. apakšpunktu (parakstītajā redakcijā – 5.49.39. apakšpunktu).
Veselības ministrijas piedāvātais priekšlikums nav saskaņots ar Satiksmes ministriju, un tā piemērošana nav atbilstīga un saskaņota ar citiem šā rīkojuma pasākumiem.
Pēc Veselības ministrijas priekšlikuma jautājums par braukšanas maksas atvieglojumu pārskatīšanu ir iekļauts Ministru kabineta darba kārtībā jau trīs dažādās redakcijās pēdējo divu nedēļu laikā:
rīkojuma redakcija, kas spēkā no 9. oktobra:
“5.27. no 2021. gada 18. oktobra sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs, kurš saņem dotāciju no valsts vai pašvaldību līdzekļiem, nesniedz braukšanas maksas atvieglojumus pilngadīgām personām, kurām nav vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta;”;
rīkojuma redakcija, kas spēkā no 13. oktobra:
“5.27. no 2021. gada 25. oktobra pašvaldības un sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji, kuri saņem dotācijas no pašvaldībām, nepiemēro braukšanas maksas atvieglojumus pilngadīgām personām, kurām nav vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta;”;
tagad piedāvātā redakcija:
“5.49.40. pašvaldības un sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji, kuri saņem dotācijas no pašvaldībām, nepiemēro braukšanas maksas atvieglojumus;”.
Šāda tiesiskā regulējuma mainīšana tik īsā periodā mazina lēmumu izpildītāju – sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju, pasūtītāju, arī lietotāju – tiesisko paļāvību.
Saskaņā ar Latvijas Lielo pilsētu asociācijas viedokli sabiedriskā transporta piepildījuma problēma maksimumstundās, kuru varētu risināt ar braukšanas maksas atvieglojumu samazināšanu atsevišķām pasažieru kategorijām, ir aktuāla tikai Rīgā kā galvaspilsētā.
Spēkā esošajā rīkojuma 5.27.apakšpunktā noteiktie principi par braukšanas maksas atvieglojumu nepiemērošanu pilngadīgām personām, kurām nav vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta, ir samērīgi un atbilstu mērķa sasniegšanai, tomēr to īstenošana līdz šim ir bijusi tehniski sarežģīta. Savukārt piedāvātā tiesību norma Rīgā ietvers tādas iedzīvotāju grupas, attiecībā uz kurām braukšanas maksas atvieglojumu nepiemērošana ir nesamērīga un neloģiska. No 1. novembra 1.–3. klašu skolēniem atsākot mācības klātienē, skolēni, skolotāji un skolu tehniskais personāls tādējādi par braucienu maksās pilnu maksu. Tāpat atlaides saņem Rīgas pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi un tehniskie darbinieki, strādājošie pensionāri, no kuriem daļa, iespējams, turpinās darbu, sociālā darba speciālisti, veselības aprūpes personāls, ārstniecības procesā iesaistītais personāls, kuriem arī vairs nebūs iespēju izmantot braukšanas maksas atvieglojumus. Šīs un citas personas ir uzskaitītas Rīgas domes 2010. gada 24. augusta saistošo noteikumu Nr. 89 “Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā” 2. un 3. punktā.
Uzskatu, ka šādu aizliegumu piemērot braukšanas maksas atvieglojumus nevar attiecināt vispārīgi uz visām personu kategorijām un tas ir jāpārskata.".