Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.2. pasākuma "Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Efektīva prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzes procesa īstenošana, kā arī kvalitatīva pakalpojuma sniegšana personām ar invaliditāti nosaka vajadzību Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – komisija) nodarbināto (ārstu, speciālistu, amatpersonu, atbalsta funkciju veicēju un citu darbinieku) profesionālo spēju pilnveidošanai un uzturēšanai atbilstošā profesionālā kvalitātē. Bez komisijas darbinieku veiktspējas pastāvīgas stiprināšanas nav iespējams uzlabot komisijas darba kvalitāti un pilnveidot nodarbināto profesionālo sniegumu, t.sk. nodrošinot vienveidīgu invaliditātes noteikšanas kritēriju piemērošanu, izsvērtu un kvalitatīvu lēmumu pieņemšanu un noformēšanu utml.
Nepieciešams nodrošināt komisijas personāla mācības, kuras ne tikai atbilst aktuālām praktiskām vajadzībām, bet ir vērstas arī uz situācijas izmaiņām perspektīvā. Mācību mērķis ir nodrošināt augstas kvalitātes invaliditātes ekspertīzi un komisijas pieņemto lēmumu kvalitāti gan saistībā ar personas veselības traucējumiem un funkcionēšanas ierobežojumiem, gan arī no administratīvo aktu juridiskas pamatotības un noformēšanas viedokļa. Komisijas nodarbināto darbs ir saistīts ar būtisku emocionālo spriedzi. Arī stresa situāciju vadīšana ir svarīga nodrošināmo mācību tēma. Mācības ir aktuālas gan komisijas Rīgas, gan reģionālajās nodaļās nodarbinātajiem.

Kvalitatīvu komisijas pakalpojumu sniegšana personām ir arī viens no darba procesu efektivizācijas nosacījumiem. Komisijas darbības kvalitātes nodrošināšanai nepieciešami plānveidīgi un pastāvīgi aktualizēti organizācijas darbības procesi, pakalpojumu standarti u.tml., ko nodrošina komisijas darbības un rādītāju padziļināta analīze, sistēmiska datu kodēšana par prevalējošiem funkcionēšanas ierobežojumiem, piemēram, funkcionēšanas ierobežojumu ietekme uz personas dzīvi un pakalpojumu nepieciešamību, tiesu prakses analīze, pārsūdzību gadījumu analīze, saslimšanas cēloņu un funkcionēšanas traucējumu sasaistes analīze, preventīvu rīcību analīze seku mazināšanai u.c. Pilnveidojot un attīstot datu analīzi, iespējams identificēt komisijas procesu nepilnības, nodrošināt nepilnību novēršanu un veikt komisijas procesu pastāvīgu pilnveidi. Analīze palīdzētu arī sistēmiski sakārtot komisijas darba metodes t.sk.  metodes darbam ar klientu, metodes klienta funkcionēšanas stāvokļa izpētei, kā arī metodes komisijas darbības rezultātu novērtēšanai utml. Līdz ar to būtiska ir komisijas analītiskās funkcijas attīstība un Invaliditātes informatīvās sistēmas (turpmāk – IIS) analītiskās funkcionalitātes pilnveidošana.

Sabiedrības izpratnes veicināšana un informētība par aktualitātēm invaliditātes noteikšanas, darbspējas vērtēšanas, ierobežojumu vērtēšanas procesā ir svarīgs priekšnoteikums kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanā personām ar invaliditāti. Sabiedrības izpratnes veicināšanai par invaliditātes ekspertīzes procesiem, kā arī, lai veidotu pozitīvu komisijas tēlu, ir nepieciešams pastiprināt sabiedrības informēšanas pasākumu īstenošanu  par komisijas darbību un sniegtajiem pakalpojumiem.

Komisijas īstenotā ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā SAM 9.1.4.3. pasākuma projekta „Bērnu invaliditātes noteikšanas sistēmas pilnveide” ietvaros tika izstrādāta invaliditātes noteikšanas metodika personām līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot). Izstrādājot minēto metodiku, Latvijas situācijai tika pielāgoti Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas bērnu un jauniešu versijas principi, tādējādi radot iespēju sniegt mērķētāku atbalstu personām ar invaliditāti līdz 17 gadu vecumam. Funkcionēšanas ierobežojuma novērtējums ir pamats ne tikai invaliditātes statusa piešķiršanai, bet arī citu lēmumu pieņemšanai, piemēram, medicīnisko indikāciju noteikšanai pabalsta saņemšanai, transporta izdevumu kompensācijai vai īpašas kopšanas nepieciešamībai. Lai sniegtu kvalitatīvāku atbalstu personām ar invaliditāti līdz 17 gadu vecumam  (ieskaitot), ir nepieciešams pilnveidot IIS atbilstoši bērnu ar invaliditāti noteikšanas sistēmas izmaiņām (t.sk. normatīvo aktu prasībām), kā arī nodrošināt IIS lietotāju apmācību.

Komisijas sniegto pakalpojumu uzlabošana nodrošināma, izstrādājot vienotu informācijas sniegšanas modeli par pieejamo atbalstu invaliditātes gadījumā. Nav vienota algoritma, pamatojoties uz kuru komisijas nodarbinātie sniedz informāciju personām par tālākām rīcībām/ tiesībām/ pienākumiem/ pakalpojumiem/ atbalsta pasākumiem u.tml. pēc invaliditātes noteikšanas, arī gadījumos, kad bērns ar invaliditāti kļūst pilngadīgs. Pasaules Bankas Ziņojumā “Invaliditātes politika un invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā” (Report No: AUS0001961, Washington D.C., Brussels and Riga November 2020)[1] uzsvērts, ka Latvijā invaliditātes noteikšanā un atbalsta pasākumu piešķiršanā nepieciešams attīstīt integrētu pieeju. Integrētas pieejas modelī klients ir centrā, iesaistītās institūcijas un personas atbalsta mehānismi ir vērsti uz kopēju mērķi – personas funkcionēšanas spēju atjaunošanu. Tāpat Pasaules Bankas rekomendācijās uzsvērts, ka invaliditātes noteikšanas procesā jāpiešķir lielāka nozīme personas individuālo vajadzību novērtējumam un personas informētībai par pakalpojumiem, iespējām tiem pieteikties, vienlaikus veicinot elektronisku datu apmaiņu.

Minēto darbību veikšana ne tikai uzlabos komisijas  sniegto pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski samazinās invaliditātes ekspertīzei nepieciešamo laiku (atbilstoši veiktajam aprēķinam – laiks samazinātos par sešām dienām salīdzinājumā ar bāzes periodu – 2019. gadu) un sekmēs to pieejamību.


[1] https://www.lm.gov.lv/lv/invaliditate-0
 
Mērķa apraksts
Tiesību akta  projekts (turpmāk – TA) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un  izstrādāts, lai noteiktu normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.2. pasākumam “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei” (turpmāk – pasākums).

Būtiskākie pasākuma ieviešanas nosacījumi

Pasākuma mērķis ir paaugstināt personu ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem apkalpošanas efektivitāti un kvalitāti, komisijas nodarbināto profesionālās spējas, vienlaikus samazinot invaliditātes ekspertīzei patērēto laiku.

Mērķa grupa
Komisijas ārsti, speciālisti, amatpersonas, atbalsta funkciju veicēji un citi darbinieki (turpmāk – mērķa grupa).

Atbildīgās nozares ministrijas funkcijas veiks LM.

Finansējuma saņēmēja funkcijas veiks komisija.

Pasākumu plānots īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

Finansējums
Pasākuma īstenošanai plānotais kopējais finansējums ir 1 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 850 000 euro un valsts budžeta finansējums – 150 000 euro.

Galvenās atbalstāmās darbības:
-mācību programmu izstrāde, aprobēšana, pilnveidošana un īstenošana komisijas -nodarbināto profesionālo spēju un metodiskās vadības uzlabošanai;
-komisijas procesu un analītiskās funkcijas attīstība, tai skaitā analītiskās   funkcionalitātes pilnveidošana IIS un IIS pilnveide atbilstoši normatīvajam regulējumam par bērnu invaliditātes noteikšanas kārtību;
-komisijas sniegto pakalpojumu uzlabošana, izstrādājot vienotu informācijas sniegšanas modeli par pieejamo atbalstu invaliditātes gadījumā;
-sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana par aktualitātēm invaliditātes noteikšanas, darbspējas un funkcionēšanas ierobežojumu vērtēšanas procesā;
-informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu;
-projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.

Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu, kas saņēmušas atbalstu, skaits – 1;
2. specifiskais iznākuma rādītājs – pilnveidoto informācijas sistēmu skaits – 1;
3. specifiskais rezultāta rādītājs – invaliditātes ekspertīzei patērētā laika samazinājums – līdz 22,92 dienām. Plānots, ka tas samazināsies vidēji par sešām dienām.

Pasākuma kopējais īstenošanas laiks ir līdz 2025. gada 31.decembrim.
 
Politikas jomas
Nodarbinātības un sociālā politika
Teritorija
Latvijas Republikas teritorija
Norises laiks
17.01.2023. - 31.01.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.
 
Fiziskās personas
  • Komisijas nodarbinātie
Skaidrojums un ietekme
Tiešie atbalsta saņēmēji
Juridiskās personas
  • Komisija
Skaidrojums un ietekme
Finansējuma saņēmējs
Sagatavoja
Agnese Gelžina (LM)
Atbildīgā persona
Sarmīte Vepere (LM)
Izsludināšanas datums
17.01.2023. 09:40

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Leonīds Krivišs
Pēc savas pieredzes es varu tikt, ka dažādi normatīvie akti Latvijas Republikā  mākslīgi ierobežo cilvēku iespējas saņemt sociālo palīdzību.
Pirmkārt, maznodrošinātas ģimenes/personas statusa ienākumu slieksnis dažādās pašvaldībās var ļoti strauji atšķirties. Manuprāt, tas nav taisnīgi. Cenas pārtikai visā Latvijā ir daudz maz vienādas. Un dzīves dārdzība visā Latvijā ir daudz maz vienāda. Tāpēc šāda maznodrošinātas ģimenes/personas statusa ienākumu sliekšņa atšķirība ir netaisnīga. Tādā veidā tiek pazemoti laucinieki. Piemēram, lauku studenti, kuriem ir jāīrē kopmītnes Rīgā, lai iegūtu konkurētspējīgu augstāko izglītību. Šiem studentiem no laukiem dzīves dārdzība ir lielāka kā rīdziniekiem, bet sociālais atbalsts ir krietni mazāks.
Otrkārt, trūcīgas mājsaimniecības (trūcīgo personu) ienākumu slieksnis ilgstoši nav paaugstināts. Piemēram,2010. gadā valdība lēma (Ministru kabineta noteikumi Nr.299; 2010. gada. 30. marts), ka trūcīgā statusa slieksnis vienai personai būs 128,06 eiro. Un šo trūcīgā statusa piešķiršanas slieksni pielielināja vien 2021. gadā (Ministru kabineta noteikumi Nr. 809; 2020. gada 17. decembris). Kopš 2021. gada  trūcīgas mājsaimniecības (trūcīgo personu) ienākumu slieksnis ir 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā. Valdība solīja šo trūcīgā statusa ienākumu noteikšanas slieksni ik gadu paaugstināt. Bet vai trūcīgā statusa ienākumu noteikšanas slieksnis ir paaugstināts šogad?
Treškārt, citreiz sociālo palīdzību pašvaldība atsaka ģimenei piederoša īpašuma dēļ. Piemēram, ģimene dzīvo lauku savrupmājā (pēc būtības graustā) bez ūdensvada un kanalizācijas, bet ģimenei pieder 7 hektāri zemes. Un pašvaldība var liegt šai ģimenei saņemt sociālo palīdzību, ja ģimenes  ienākumu slieksnis ir pietiekoši zems. Pašvaldība, balstoties uz valstī pieņemtajiem normatīvajiem aktiem, uzskata, ka šī ģimene ir ļoti bagāta un atsaka sociālo palīdzību. Realitāte ir visai sūra.
Lūgsim taisnības un tikumības Dievieti Temīdu (grieķu valodā: Θεά Θεμίδα; angļu valodā: Goddess Themis), lai Dieviete Temīda dāvā mūsu valsts ierēdņiem taisnīguma izjūtu un tikumību! Lai Dieviete Temīda ir ar mums!  
Patiesā cieņā, Leonīds Krivišs
18.01.2023. 10:46
Leonīds Krivišs
Prayer to Goddess Themis.
All praise to wise Themis, great mistress of order,
great friend of the seer and the sibyl
whose words were once heard in Delphi and Dodona,
great lady of the law who holds the balance,
whose blessings fall on the just and the true.
Daughter of deep earth and stellary sky,
mother of the ancient Fates who grant to each their share,
mother too of the Seasons who give the stars their course,
merciful Themis, kind of heart and even of hand,
fair and benevolent Goddess, I call to you.
I honor you, good and gracious Themis,
I offer you my praise and seek your blessing.
Yours faithfully, Leonid Krivish 
18.01.2023. 10:47