Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas datiem šobrīd gandrīz 42 tūkstošiem parādnieku ir parāds pret Uzturlīdzekļu garantiju fondu, no tiem vairāk nekā 25 tūkstošu parādnieku vietā joprojām tiek maksāti uzturlīdzekļi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda. Proti, vecāki nepilda Civillikuma 179. pantā noteikto pienākumu uzturēt savus bērnus, kā arī turpina uzkrāt parādu pret Uzturlīdzekļu garantiju fondu. Vairāk nekā 17 tūkstošu parādnieku vietā ikmēneša uzturlīdzekļu izmaksa no Uzturlīdzekļu garantiju fonda ir izbeigta (piemēram, gadījumos, kad bērns sasniedzis pilngadību un uzsācis darba tiesiskās attiecības), taču parādnieki nav seguši parādu Uzturlīdzekļu garantiju fondam. Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija katru mēnesi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksā vidēji 4,1 miljonu euro, nodrošinot ar uzturlīdzekļiem gandrīz 34 tūkstošus bērnu. Kopējais parāda apmērs valstij šobrīd pārsniedz 345 miljonus euro. Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija sadarbībā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju ir izstrādājusi grozījumus Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā, lai motivētu vecākus pildīt likumā noteikto pienākumu – nodrošināt bērnu ar uzturlīdzekļiem, kā arī segt parādsaistības pret Uzturlīdzekļu garantiju fondu. Tāpat ir konstatēts, ka Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā nav noteikta Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas funkcionālās padotības forma, kā arī konstatēts, ka praksē esošā vienošanās noslēgšana par kārtību, kādā veicami uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumi, ir apgrūtinoša Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijai un parādniekiem.
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" izstrādāts ar mērķi pilnveidot no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksāto uzturlīdzekļu atgūšanas mehānismus, lai nodrošinātu bērnu tiesību aizsardzību, motivētu parādniekus pildīt likumā noteikto pienākumu – nodrošināt bērnu ar uzturlīdzekļiem –, kā arī segt parādsaistības pret Uzturlīdzekļu garantiju fondu. Tāpat minētajā likumprojektā ietverti citi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma pilnveidojumi.
Politikas jomas
Tiesu sistēmas attīstības politika
Teritorija
-
Norises laiks
30.04.2025. - 14.05.2025.
Informācija
Sabiedrības pārstāvjiem ir iespēja līdzdarboties likumprojekta izstrādē, sniedzot rakstiski viedokli atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktam. Sabiedrības pārstāvjus lūgums sniegt viedokli, nosūtot to uz Tieslietu ministrijas Tiesu sistēmas politikas departamenta juristes E.Frances-Bērziņas e-pasta adresi: elina.france-berzina@tm.gov.lv.
Fiziskās personas
- Personas, kuras saņem uzturlīdzekļus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, kā arī Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas parādnieki.
Skaidrojums un ietekme
Pieņemot minēto likumprojektu, Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā tiks nostiprināta iesniedzēju un parādnieku, kā arī vecāku, kuru vietā uzturlīdzekļi pieprasīti, datu apstrāde Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā atbilstoši Vispārējās datu aizsardzības regulas prasībām. Tāpat Uzturlīdzekļu garantiju fonda parādnieki saņems papildu atbalstu parādsaistību pret Uzturlīdzekļu garantiju fondu nokārtošanai, Uzturlīzekļu garantiju fonda administrācijai sadarbojoties ar valsts un pašvaldību iestādēm. Vienlaikus Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas rīcībā nonāks plašāka informācija par parādniekiem no kredītinformācijas birojiem, proti, ziņas par kreditora nosaukumu un reģistrācijas numuru. Tāpat kārtība, kādā noslēdzama vienošanās gan par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu, gan par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu, tiks padarīta vienkāršāka un saprotamāka.
Juridiskās personas
Nē
Sagatavoja
Elīna France–Bērziņa (TM)
Atbildīgā persona
Inita Ilgaža (TM)
Izsludināšanas datums
30.04.2025. 08:41
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Fiziska persona
Gitas Pažarauskas
Jelgava, Paula Lejiņa iela 5-4
gitapazarauska@gmail.com
2025. gada 13. maijā
VIEDOKLIS PAR PALĪDZĪBAS SNIEGŠANU UZTURLĪDZEKĻU NEMAKSĀTĀJIEM UN PARĀDNIEKIEM
Labdien.
Es vēlos izteikt savu nostāju jautājumā par palīdzības sniegšanu personām, kuras apzināti izvairās no uzturlīdzekļu maksāšanas vai citu finansiālo saistību pildīšanas.
Šādiem indivīdiem, kas nemaksā uzturlīdzekļus saviem bērniem vai ignorē citus parādus, nevajadzētu izrādīt pretimnākšanu, jo:
1. Tiek ignorēta personīgā atbildība.
Palīdzot tiem, kuri nepilda savas juridiskās vai morālās saistības, mēs faktiski apstiprinām, ka sekas par savu rīcību nav nopietnas vai obligātas.
2. Cieš bērns vai likumīgi pienākumu pildošais vecāks.
Uzturlīdzekļi nav vienkāršs maksājums – tā ir bērna tiesību aizsardzība. Ja kāds izvēlas nemaksāt, viņš faktiski atsakās no atbildības par sava bērna labklājību.
3. Tiek radīts negatīvs precedents sabiedrībā.
Atbalstot šādu rīcību, mēs signalizējam citiem, ka šāda uzvedība ir pieļaujama un netiks stingri vērtēta.
4. Sociālā netaisnība.
Bieži vien šādu cilvēku vietā finansiālos pienākumus uzņemas otrs vecāks vai valsts. Tas ir netaisni gan pret bērnu, gan nodokļu maksātājiem.
5. Trūkst motivācijas laboties.
Ja nav jāuzņemas sekas, nav arī pamata mainīt uzvedību.
Tikai tajos gadījumos, kad persona pati apliecina vēlmi mainīties, veic konkrētus soļus saistību segšanā un izrāda godprātīgu attieksmi, varētu tikt apsvērta iespēja sniegt atbalstu — taču nevis kā privilēģija, bet kā iespēja pierādīt atbildību.
Es aicinu iestādes, sabiedrību un arī privātpersonas izvērtēt šādus gadījumus ļoti rūpīgi un nenākt pretī tiem, kuri savas saistības ignorē sistemātiski un bez nožēlas.
Ar cieņu,
Gita Pažarauska
P.S.
Kā piemēru šim visam varu pateikt no personīgā viedokļa, savas dzīves.
Parādnieki nemainās.
Mans bijušais vīrs strādā neoficiāli. Pelna naudu uz rokas, kas paliek tikai viņam pašam, viņa vajadzībām. Ne cents netiek dots bērniem, un šajā gadījumā tie ir veseli trīs bērni. Par kuriem parāds pārsniedz jau 30 000 Eur. Neskaitot to, ko viņš ir parādā tiesu administrācijai, kreditoriem un iespējams vēl kādam. Līdz ar to, naudu, ko viņš saņem neoficiāli, neviens nevar atņemt viņam.
Nesen bija gadījums, ka viņam gandrīz atņēma autovadītāja tiesības. Bet, samaksājot ZTI, tiesības varēja paturēt. Par tiesībām tu maksāt vari, bet uzturēt bērnu nevari. Tagad viņš turpina strādāt neoficiāli, braukt ar divām automašīnām, kuras reģistrētas uz citu cilvēku vārdiem, lai tās neatņemtu. Nopircis dzīvokli, kurš reģistrēts uz mātes vārda, lai viņam to neatņemtu. Īrē māju, tā tad ir nauda tam, lai vēl kaut ko īrētu, bet bez līguma, lai nebūtu problēmu.
Tāpēc apdomājiet vēlreiz, vai tiešām tādiem cilvēkiem, kuriem savas vajadzības ir svarīgākas par savu bērnu vajadzībām, ir vērts palīdzēt.
13.05.2025. 09:40
Fiziska persona
Un kā ir ar ieslodzījuma vietā esošajiem tēviem, kuri cenšās atbalstīt bērnu kā var, taču ir kā parādnieki tikai tādēļ, ka nav iespēju socializēties un pelnīt, lai spētu segt šos uzturlīdzekļus bērnam? Cilvēks izcieš vairāku gadu sodu, pa šiem gadiem iekrājot parādu, līdz ar to, pēc soda izciešanas laika atgriezties oficiālā darbā pelnīt iztikai naudu ir gluži neiespējami, jo gandrīz viss tiks maksāts uzturlīdzekļu garantiju fondam parādu segšanai.
13.05.2025. 12:40
Fiziska persona
Labdien,labprāt sāktu parādu atmaksu ja sī mēneša maksājama summa būtu saprāta robežās,un vēlētos lai tiktu noņemti parādnieka liegumi kamēr viņš veic maksājumus,ja oarādnieks vienošanos lauž un nemaksā uzliek atpakaļ liegumu.Jo uz šodienu šie liegumi liedz daudz nepieciešamu darbību lai pilnvērtīgi strādātu un pelnītu.Visus parādniekus nevar vērtēt pēc vieniem svariem jo piemēram mans parāds izveidojās smagu dzīves apstākļu dēļ,nevarēju pelnīt veselības dēļ un piekrītu lai pieprasa no manis uzturlīdzekļus,cerēju kad varēšu pēc atveseļošanās atmaksāt.
13.05.2025. 20:12
Fiziska persona
Sveiki, es gribētu piebilst ka būtu labi ja UGF redzētu arī citu parādu apmērus. Jo tas arī ļoti ietekmē to vai cilvēks izvairās no parādu segšanas vai vienkārši reāli nespēj visus parādus kopīgi segt vienlaicīgi.
13.05.2025. 20:47
Una Lapskalna-Alksne - "Latvijas sociālo darbinieku biedrība"
Tieslietu ministrijas
Tiesu sistēmas politikas departamenta juristei
E.Francei-Bērziņai
elina.france-berzina@tm.gov.lv.
Par likumprojektu 24-TA-3031
“Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā”
Biedrība “Latvijas Sociālo darbinieku biedrība” (turpmāk - Biedrība) ir iepazinusies ar likumprojektu 24-TA-3031 “Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā” un tam pievienoto anotāciju, kurā norādīts, ka plānotie grozījumi paredz pašvaldību sociālā darba speciālistus piesaistīt darbam ar noteiktām parādnieku grupām. Pamatojums - pozitīva pieredze iesaistot pašvaldības darbā ar parādniekiem un to sniegtās informācijas nozīmīgumu parādnieku finansiālo un sociālo apstākļu apzināšanā. Plānots, ka piesaistot sociālā darba speciālistus, lai praktiski risinātu uzturlīdzekļu parādnieka sociālās problēmas, veicinātu dzīves kvalitātes uzlabošanos, iekļaušanos sabiedrībā un spēju palīdzēt pašam sev, tiks veicināta arī uzturlīdzekļu parāda atmaksa un personas atgriešanās darba tirgū, ilgtermiņā veicinot valsts ekonomisko attīstību.
Biedrības kategoriski iebilst pret jaunu funkciju piešķiršanu sociālā darba speciālistiem bez iepriekšējas diskusijas ar jomas speciālistiem. Kā arī konceptuāli iebilst pret papildus funkciju piešķiršanu pašvaldību Sociālajiem dienestiem, arī gadījumā, ja tas daļēji tiek finansēts.
Sociālo un pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir noteikts, ka sociālais darbinieks savus profesionālos pienākumus pilda, ievērojot ētikas kodeksu, kurā viens no principiem ir klienta pašnoteikšanās tiesības.
Iesaistot sociālos darbiniekus darbā ar parādniekiem, pastāv vairāki riski:
Strauji pieaugs Sociālo dienestu klientu skaits, jo tikai daļa ir līdzšinējie klienti, kuri jau saņem atbalstu, sociālos pakalpojumus vai sociālo palīdzību;
Ņemot vērā, ka jau šobrīd ilgstoši netiek izpildītas normatīvajos aktos noteiktās prasības - atbilstošs sociālā darba speciālistu skaits pret iedzīvotāju skaitu. Papildus funkcija, darbs ar parādniekiem negatīvi ietekmēs arī pamatfunkciju nodrošināšanu - atbalstu bērniem, jauniešiem, ģimenēm ar multiplām problēmām un citām mērķa grupām.
Nav pietiekami izvērtēts reālais finansiālais segums šādas funkcijas īstenošanai - piemēram, saziņas un sakaru izdevumi, sociālā darbinieka atalgojums, transporta izdevumi apsekošanai dzīvesvietā, patērētais laiks, noslodze, cilvēkresursi;
Papildus, iesaistot sociālos darbiniekus parādu piedziņas procesā, tiek apdraudētas klienta un sociālā darbinieka sadarbības attiecības un galvenie uzdevumi – atbalsts, izglītošana.
Pirms grozījumu apstiprināšanas, lūdzam papildus izpētīt, kāda ietekme finansiāli un administratīvi būs papildus funkciju uzlikšanai Sociālajiem dienestiem pašvaldībās. Papildus lūdzam izvērtēt arī citus minētos riskus.
Vienlaikus, ikviena persona ir tiesīga vērsties Sociālajā dienestā, lai saņemtu sociālo atbalstu vai sociālo palīdzību, līdz ar to uzskatām, ka informatīva vēstule parādniekam par iespēju vērsties Sociālajā dienestā, lai risinātu savu problēmsituāciju ir pietiekama. Papildus, Sociālais dienests var informēt Uzturlīdzekļu garantiju fondu, pēc pieprasījuma, par to, vai minētais klients ir sadarbojies ar Sociālo dienestu.
Biedrība ir atvērta sadarbībai, lai papildus skaidrotu un pamatotu minētos faktus un argumentus, kā arī kopīgi rastu risinājumus.
Valdes priekšsēdētāja Una Lapskalna-Alksne
Tiesu sistēmas politikas departamenta juristei
E.Francei-Bērziņai
elina.france-berzina@tm.gov.lv.
Par likumprojektu 24-TA-3031
“Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā”
Biedrība “Latvijas Sociālo darbinieku biedrība” (turpmāk - Biedrība) ir iepazinusies ar likumprojektu 24-TA-3031 “Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā” un tam pievienoto anotāciju, kurā norādīts, ka plānotie grozījumi paredz pašvaldību sociālā darba speciālistus piesaistīt darbam ar noteiktām parādnieku grupām. Pamatojums - pozitīva pieredze iesaistot pašvaldības darbā ar parādniekiem un to sniegtās informācijas nozīmīgumu parādnieku finansiālo un sociālo apstākļu apzināšanā. Plānots, ka piesaistot sociālā darba speciālistus, lai praktiski risinātu uzturlīdzekļu parādnieka sociālās problēmas, veicinātu dzīves kvalitātes uzlabošanos, iekļaušanos sabiedrībā un spēju palīdzēt pašam sev, tiks veicināta arī uzturlīdzekļu parāda atmaksa un personas atgriešanās darba tirgū, ilgtermiņā veicinot valsts ekonomisko attīstību.
Biedrības kategoriski iebilst pret jaunu funkciju piešķiršanu sociālā darba speciālistiem bez iepriekšējas diskusijas ar jomas speciālistiem. Kā arī konceptuāli iebilst pret papildus funkciju piešķiršanu pašvaldību Sociālajiem dienestiem, arī gadījumā, ja tas daļēji tiek finansēts.
Sociālo un pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir noteikts, ka sociālais darbinieks savus profesionālos pienākumus pilda, ievērojot ētikas kodeksu, kurā viens no principiem ir klienta pašnoteikšanās tiesības.
Iesaistot sociālos darbiniekus darbā ar parādniekiem, pastāv vairāki riski:
Strauji pieaugs Sociālo dienestu klientu skaits, jo tikai daļa ir līdzšinējie klienti, kuri jau saņem atbalstu, sociālos pakalpojumus vai sociālo palīdzību;
Ņemot vērā, ka jau šobrīd ilgstoši netiek izpildītas normatīvajos aktos noteiktās prasības - atbilstošs sociālā darba speciālistu skaits pret iedzīvotāju skaitu. Papildus funkcija, darbs ar parādniekiem negatīvi ietekmēs arī pamatfunkciju nodrošināšanu - atbalstu bērniem, jauniešiem, ģimenēm ar multiplām problēmām un citām mērķa grupām.
Nav pietiekami izvērtēts reālais finansiālais segums šādas funkcijas īstenošanai - piemēram, saziņas un sakaru izdevumi, sociālā darbinieka atalgojums, transporta izdevumi apsekošanai dzīvesvietā, patērētais laiks, noslodze, cilvēkresursi;
Papildus, iesaistot sociālos darbiniekus parādu piedziņas procesā, tiek apdraudētas klienta un sociālā darbinieka sadarbības attiecības un galvenie uzdevumi – atbalsts, izglītošana.
Pirms grozījumu apstiprināšanas, lūdzam papildus izpētīt, kāda ietekme finansiāli un administratīvi būs papildus funkciju uzlikšanai Sociālajiem dienestiem pašvaldībās. Papildus lūdzam izvērtēt arī citus minētos riskus.
Vienlaikus, ikviena persona ir tiesīga vērsties Sociālajā dienestā, lai saņemtu sociālo atbalstu vai sociālo palīdzību, līdz ar to uzskatām, ka informatīva vēstule parādniekam par iespēju vērsties Sociālajā dienestā, lai risinātu savu problēmsituāciju ir pietiekama. Papildus, Sociālais dienests var informēt Uzturlīdzekļu garantiju fondu, pēc pieprasījuma, par to, vai minētais klients ir sadarbojies ar Sociālo dienestu.
Biedrība ir atvērta sadarbībai, lai papildus skaidrotu un pamatotu minētos faktus un argumentus, kā arī kopīgi rastu risinājumus.
Valdes priekšsēdētāja Una Lapskalna-Alksne
14.05.2025. 18:38
Atlasīti 5 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
