Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Skatīt anotācijā
Mērķa apraksts
Skatīt anotācijā
Politikas jomas
Reģionālā attīstība; Lauksaimniecības politika; Zivsaimniecības politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
10.05.2022. - 24.05.2022.
Informācija
Acinām priekšlikumus par noteikumu projektu iensiegt TAP portālā
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Andra Karlsone (ZM)
Atbildīgā persona
Biruta Ingiļāvičute (ZM)
Izsludināšanas datums
10.05.2022. 09:50

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Anita Seļicka - Biedrība "Latvijas Lauku forums"
Biedrība „Latvijas Lauku forums” ir iepazinusies ar MKN projektu un, pārstāvot 34 vietējās rīcības grupas (turpmāk – VRG), sniedz atzinumu.

Noteikumu projektā:

1) Lūdzam pārfrāzēt 3.1., 3.1.1. un 3.1.2., kas pašreiz dubultā nolieguma dēļ (“3.1. … neietver atbalstu…”, “3.1.1. …labuma guvēji nav...”  nav skaidri un viennozīmīgi saprotams. 

2) 4. punktā rekomendējam redakcionāli precizēt laika posmu par kuru atbilstība punktā minētajām prasībām tiek vērtēta. Tā kā atbalsts stratēģiju izstrādei tiek piešķirts apm. pusgadu pirms stratēģiju izvērtējuma, tad, piemēram, atbilstība MKN projekta punktā “4.1. tā ir reģistrēta biedrību un nodibinājumu reģistrā”, “4.2. tai nav pasludināts juridiskas personas maksātnespējas process…” u.c. punktiem būtu pārbaudāma jau piešķirot sagatavošanās atbalstu, savukārt 4.9. punkts “tās darbības teritorijā gada laikā pirms vietējās attīstības stratēģijas iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā  ir rīkots vismaz viens iedzīvotāju informēšanas pasākums..” iespējams pārbaudīt tikai pēc stratēģiju sagatavošanas.

3) 11.5. punktu aicinām izteikt šādā redakcijā:vietējās rīcības grupas darbības nodrošināšanas izmaksas, par kurām nesaņem atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai, prasmju apguvei un teritorijas aktivizēšanai Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020. gadam īstenošanas pārejas laikā.”
Tas ļautu VRG izvēlēties kā un no kura finansējuma organizēt darbības nodrošināšanas procesu, jo šajā laikā atsevišķām VRG vēl varētu būt pieejams Pārejas perioda finansējums un šāda redakcija dotu iespēju un nekavētu stratēģiju izstrādi pat gadījumā, ja vienlaikus tiek veiktas, piemēram, uzraudzības aktivitātes, vienlaikus izmantojot abus finansējumus, bet skaidri nodalot par ko tiek maksāts, kādam mērķim.

4) Iebilstam pret 39. punkta redakciju. Lūdzam punktu izteikt šādā redakcijā: “Pēc tam, kad aprēķināts atbalsta apmērs vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai Stratēģiskā plāna intervencē, Lauku atbalsta dienests samazina par 17 procentiem atbalsta apmēru vietējām rīcības grupām, kas atbalstu saņem arī Rīcības programmas pasākumā, un iegūto kopsummu sadala visām vietējām rīcības grupām, kas atbalstu saņem    Stratēģiskā plāna intervencē un Rīcības programmas pasākumā, atbilstoši šo noteikumu 37. punktā minētajam atbalsta sadales principam."
Rīcības programmas pasākums īstenojams tikai pirmajā pagastā pie jūras, tāpēc pilnībā neatbalstām, ka 17 procentu finansējums, kas nav nepieciešams ZVRG administrēšanai, jo tiek piešķirts Rīcības programmas pasākuma ietvaros, proporcionāli tiek samazināts pārējās ZVRG teritorijās, kur īstenojamas tikai aktivitātes Stratēģiskā plāna intervencē. Lūdzam punktu izteikt minētajā redakcijā, kas paredz 39. punktā minēto finansējumu pārdalīt visām vietējām rīcības grupām (t.sk. ZVRG), kurās tiek īstenotas aktivitātes Stratēģiskā plāna intervencē.

5) Rekomendējam izteikt 45.1. punktu šādā redakcijāir sasniegusi vietējās attīstības stratēģijā noteiktos rīcību iznākumu rādītājus vismaz 75 procentu apmērā, ietverot apstiprinātajos projektos plānoto rīcību iznākumu rādītāju vērtības, vai ir pamatots iemesls, kādēļ rīcību iznākumu rādītāji nav izpildīti noteiktajā apjomā (attiecināms, ja rīcību iznākumu rādītāji izpildīti vismaz 55  procentu apmērā)."
un punktu 45.2. šādā redakcijā: “ir izlietoti vismaz 75 procenti no vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai piešķirtā atbalsta (neietverot vietējās rīcības grupas darbības nodrošināšanai, vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai apstiprināto publisko finansējumu) – projekti ir apstiprināti vai pabeigti un ir sākta uzraudzība – vai ir pamatots iemesls, kādēļ vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai piešķirtais atbalsts nav izlietots noteiktajā apmērā (attiecināms, ja vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai piešķirtais atbalsts ir izlietots vismaz 55  procentu apmērā).
Esošajā redakcijā ietvertie rādītāju sasnieguma procenti ir pārāk augsti, ņemot vērā, ka sākotnēji plānots piešķirt 80% no visa finansējuma

1. pielikumā
6) Ierosinām izņemt vai pārfrāzēt 1.pielikuma 5.punktu par administratīvā vadītāja pienākumiem: “Uzkrāt datus par projektu ieviešanas gaitu, kā arī apkopot rādītājus un veikt to analīzi.”, jo nav saprotama datu uzkrāšanas metodika un vajadzība, ja paralēli identiska informācija ir pieejama EPSD sistēmā.

2. pielikumā
7) Lūdzam precizēt 2.2. punktā pie sasniedzajiem rādītājiem norādītos gada skaitļus (2018, 2020).

3. pielikumā
8) 14. punktā rekomendējam ietvert atsauci uz MKN 1. pielikumā noteiktajiem uzdevumiem.

4. pielikumā
9) Kritērijos, kur norādīta proporcija pret iedzīvotāju skaitu, lūdzam iekļaut norādi vai pielāgojot kritēriju ņemt vērā, ka iedzīvotāju skaits attiecināms tikai no Stratēģiskā plāna intervencei atbilstošām teritorijām, t.sk. tām VRG, kurās plānots īstenot arī aktivitātes Rīcības programmas ietvaros. Šādu redakciju aicinām iekļaut, jo, tā kā plānots, ka ZVRG veiks arī VRG funkcijas un otrādi, lai nerodas iespējama situācija, kad izveidojas “baltās” teritorijas. Esošajā redakcijā, uz vienu teritoriju kandidējot divām organizācijas, tā, kurai iekļautas arī Rīcības programmas aktivitātes, kas iekļauj arī valstspilsētas (Ventspili, Liepāju, Jūrmalu) būs zemāki punkti, jo daudz lielāks iedzīvotāju skaits pret kuru noteikti kritēriji, piemēram, 1. biedru skaits (1. kritērijs) vai ieraksti sociālo tīklu kontos (4.2. kritērijs)
23.05.2022. 18:29