Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ievērojot dinamiski mainīgo darba tirgu, kas prasa nepārtrauktu prasmju pilnveidi un zināšanu attīstību dažādās jomās, Nodarbinātības valsts aģentūrai (turpmāk – aģentūrai), lai sekmīgi īstenotu valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, nepieciešams risināt šādas ar iestādes veiktspēju saistītas problēmas:

1. identificēta nepieciešamība stiprināt aģentūras nodarbināto kapacitāti darbam ar klientiem un sadarbības partneriem, modernizējot un digitalizējot esošās darba metodes. Nestiprinot aģentūras veiktspēju, nav iespēju klientiem, sadarbības partneriem un citiem interesentiem sniegt operatīvus, mūsdienīgus pakalpojumus, kā arī sekmēt aģentūras atpazīstamību un prestižu.
Personu ar paredzamu bezdarba situāciju un personu, kuras nonākušas bezdarba situācijā atbalstam nepieciešama kompleksa pieeja, kas iekļauj kvalificētu aģentūras darbinieku piesaisti, sadarbības veicināšanu ar sociālajiem dienestiem, pašvaldībām un to institūcijām, nevalstisko sektoru, darba devēju piesaistei esošā sadarbības modeļa un darba metožu pilnveidi. Tā pat svarīgi nodrošināt pastāvīgas aģentūras personāla mācības, kuras ietver arī mācības darbam ar klientiem un sadarbības partneriem. Mācības ir aktuālas gan aģentūras Rīgas, gan arī tās filiālēs nodarbinātajiem. Aģentūras nodarbināto darbs ir saistīts ar būtisku emocionālo spriedzi. Arī stresa situāciju vadīšana ir svarīga nodrošināmo mācību tēma;

2. aģentūras darba efektivitāti ar klientiem ietekmē klientu nepietiekama motivācija, nevēlēšanās mainīt dzīves situāciju. Klientu motivācija cieši saistīta arī ar dažādiem faktoriem – darba devēju piedāvātais atalgojums, darba apstākļi, transporta pieejamība nokļūšanai uz darba vai mācību vietu un atpakaļ, mājokļa pieejamība pilsētās un novados, kur ir darbaspēka pieprasījums,  e – pakalpojumu un attālinātā darba un mācību pieejamība. Aģentūras klientu motivēšanai nepieciešams veikt uzlabojumus esošajā aģentūras klientu profilēšanas sistēmā, lai iespējami precīzāk noteiktu katra klienta bezdarba riskus un  novērtētu klienta prasmes, tostarp digitālās prasmes. Mācību programmas nepieciešams piedāvāt atbilstoši klientu zināšanu līmenim, interesēm un pieprasījumam darba tirgū. Aģentūras īstenotajā profilēšanas metodē konstatētie trūkumi saistīti ar nespēju operatīvi reaģēt uz nodarbinātības situāciju valstī, kā arī nespēju nodrošināt jaunu aktīvas darba tirgus politikas (turpmāk – ADTP) pasākumu un pakalpojumu pieejamību tajā. Operatīvu izmaiņu nodrošināšanai nepieciešami finanšu ieguldījumi;

3. reaģējot uz pēdējo gadu izmaiņām darba struktūrā, prasmju un profesiju pieprasījumā, kā arī izglītības programmu piedāvājumā, aģentūras pielietotās karjera pakalpojumu īstenošanas metodikas ir kļuvušas neaktuālas. Nepieciešams pilnveidot karjeras konsultāciju pakalpojumus. Aktualizējot esošās karjeras konsultāciju pakalpojumu īstenošanas metodikas un izstrādājot jaunus digitālos risinājumus, iesējams veicinātu klientu integrāciju darba tirgū, nodrošinot atbalstu karjeras izvēlē un plānošanā, profesionālās piemērotības noteikšanā, tai skaitā pirms iesaistes mācību un nodarbinātības pasākumos, veicināt izpratni un aktīvu iesaisti mūžizglītībā, kā arī sniegt atbalstu darba devējiem piemērotu darbinieku atlasē. Karjeras konsultācijas palīdz izstrādāt bezdarbnieka individuālo darba meklēšanas plānu un piemeklēt personai atbilstošākos atbalsta pasākumus. Būtisks trūkums, ka Latvijā nav izveidots pastāvīgs vienas pieturas aģentūras punkts (klātienē), kurā Latvijas iedzīvotāji, ārvalstīs dzīvojošie un aģentūras klienti varētu saņemt vienlaicīgi vispusīgu informāciju par situāciju darba tirgū – saņemt karjeras konsultācijas, iepazīties ar informāciju par atbalstu bezdarba situācijā, saņemt informāciju par darba tirgū pieprasītajām profesijām, informāciju par mācību pasākumiem, par iespējām sadarboties ar aģentūru (darba devējiem u.c. sadarbības partneriem), par pieejamajām vakancēm un tml. Šobrīd tikšanās ar klientiem un sadarbības partneriem tiek organizētas aģentūras centrālās ēkas vai aģentūras filiāļu telpās, tiešsaistē, kā arī atsevišķiem pasākumiem telpas tiek izīrētas. Tā piemēram, aģentūras Rīgas reģionālā filiāle pašreiz apkalpo 30% no aģentūras klientiem Latvijā. Tā atrodas ēkā, kas sākotnēji nebija paredzēta un ir grūti pielāgojama intensīvai klientu plūsmai, kas mazina aģentūras publiskā tēla un sniegtā atbalsta pievilcību. Jauna, ērti pieejama, atvērta tipa darba meklēšanas atbalsta centra izveide, kurā notiekošos pasākumus iespējams translēt tiešsaistē, mazinātu negatīvus stereotipus par aģentūru un iedrošinātu ikvienu izmantot pakalpojums, tajā skaitā darbojoties preventīvi – piesaistot studentu, nodarbināto auditoriju, savukārt darba devējus – iedrošinot aktīvāk izmantot aģentūras pakalpojumus, arī iedrošināt izmantot aģentūras starpniecību darbinieku ar augstām kvalifikācijas prasībām piesaistei;

4. augstā personāla mainība aģentūrā un zemais atalgojums pēdējos gados saglabājas kā būtisks risks aģentūras efektīva darba un pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai. Šīs problēmas dēļ var tikt ietekmēta pakalpojumu pieejamība aģentūras klientiem. Būtiski ir  veltīt laiku un resursus aģentūras jauno darbinieku apmācībai un praktiskai ievadīšanai darba procesos. Nepietiekams finansējums aģentūras kapacitātes uzlabošanai pazemina darba kvalitāti un paaugstina darbinieku mainību. Lai daļēji risinātu šo problēmu, aģentūra, tai pieejamā finansējuma ietvaros, 2020. gadā organizējusi dažādus mācību veidus. Veikta arī mācību pasākumu novērtēšana. Saskaņā ar novērtējuma anketas datiem 55% aģentūras darbinieku sniedza viedokli, ka rīkoto mācību saturs ir noderīgs un mācībās iegūtā informācija palīdzēs pildīt amata pienākumus, 40% uzskatīja, ka mācību saturs ir labs un pamatā piekrīt, ka mācībās iegūtā informācija palīdzēs pildīt amata pienākumus un tikai 5% atbildēja, ka mācību saturs ir apmierinošs un daļēji piekrita, ka mācībās iegūtā informācija palīdzēs pildīt amata pienākumus. Personāla mainības mazināšanai nepieciešams izstrādāt kompleksu pieeju personāla mācību nodrošināšanai, lai attīstītu jau esošās zināšanas un prasmes, kā arī iegūtu jaunas zināšanas, prasmes un pieredzi;

5. situācija darba tirgū pastāvīgi mainās. Novērotas izmaiņas dažādās tautsaimniecības nozarēs, darba tirgū parādās vai samazinās pieprasījums pēc noteiktām prasmēm un profesijām, globālo procesu ietekmē notiek straujas izmaiņas ekonomikā.  Izmaiņu novērtēšanai un ADTP pasākumu pielāgošanai (ieskaitot mācību pasākumus un izglītības programmu saraksta aktualizēšanu) esošajai darba tirgus situācijai, nepieciešams veikt regulāru darba tirgus situācijas monitoringu un novērtējumus, kā arī atjaunot informāciju un metodisko bāzi darba tirgus prognozēšanas sistēmā (https://prognozes.nva.gov.lv/). Aģentūra regulāri aktualizē pieejamos datus par reģistrētā bezdarba situāciju valstī, apkopo statistiku dažādos griezumos un sagatavo analītiskus pārskatus, kas tālāk ir pieejami plašam sabiedrības lokam, politikas veidotājiem un  auditoriem. Statistikas dati un informācija apkopotā veidā tiek glabāta bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (turpmāk – BURVIS) un Labklājības informācijas sistēmā (turpmāk – LabIS), kā arī MS Excel datu tabulās. LabIS informāciju var izmantot ikmēneša un vēsturisko datu analizēšanai, tomēr sistēma nenodrošina operatīvas informācijas ieguvi, kura nepieciešama aģentūras statistiķiem un analītiķiem ikdienas darbā. Pašreiz datu izguve un apstrāde prasa daudz laika resursu, bieži tas ir manuāls darbs, kas saistīts ar iespējamu kļūdu rašanos. BURVIS sistēmā  datu ieguve notiek, izmantojot izveidotu sadaļu “STATISTIKA”, kurā ir iebūvētas datu kvalitātes pārbaudes, lai sagatavotu dažāda veida atskaites, nodrošinātu datu ieguvi un veidotu datu noliktavu statistiķu, analītiķu un pētnieku vajadzībām. BURVIS nenodrošina vēsturiski fiksētus datus datu noliktavas veidā. Esošo BURVIS statistikas sadaļu lieto ierobežots lietotāju skaits, tā ir sarežģīta lietošanā un nav draudzīga tās lietotājiem. Līdz ar to BURVIS satur lielu informācijas apjomu par aģentūras klientiem un viņiem sniegtajiem pakalpojumiem, taču šo informācijas apjomu nevar pilnvērtīgi izmantot datu analizēšanā, jo lietotājiem ir pieejamas tikai sagatavotās atskaites un nav iespējams manuāli atlasīt datu parametrus.  
Darba tirgus īstermiņa prognožu sistēmas attīstībai 2014. – 2022. gadā tika īstenots Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru” 7.1.2.2. pasākums “Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana” (turpmāk – 7.1.2.2. pasākums). Darba tirgus īstermiņa prognozēšanas metodika tika izstrādāta 2014. gadā, savukārt, 2018. gadā 7.1.2.2. pasākuma ietvaros tā tika pilnveidota – tika pārskatīti ekonometriskie moduļi, pievienoti Valsts ieņēmumu dienesta dati par nodarbinātajiem, izveidots profesijām atbilstošs prasmju saraksts. Ir jāturpina darbs darba tirgus prognožu sistēmas turpmākai attīstībai;

6. ADTP pasākumu īstenošanas kontrole un uzraudzība bieži vien ir saistīta arī ar papildu administratīvo slogu aģentūras sadarbības partneriem – izglītības iestādēm, darba devējiem, biedrībām un nodibinājumiem,  kuriem regulāri ir jāiesniedz mācību u.c. pasākumu apmeklējumus fiksējošie dokumenti, darba laika uzskaites tabulas, finanšu pārskati u.c. atskaites. Daļa aģentūras īstenoto ADTP pasākumu administrēšana jau norit digitāli, piemēram, portālā autentificētajiem lietotājiem izveidotajā pasākumu administrēšanas sadaļā. Tāpat digitāli tiek īstenota daļa no kuponu metodes ietvaros īstenotajiem mācību pasākumiem, subsidētā nodarbinātība, praktiskās mācības pie darba devēja, algoti pagaidu sabiedriskie darbi, skolēnu nodarbinātības pasākumi vasaras brīvlaikā. Jāņem vērā, ka, veicot izmaiņas ADTP pasākumu īstenošanas normatīvajā regulējumā un nosacījumos, ir jāveic regulāras izmaiņas BURVIS un HORIZON sistēmā, lai to funkcionalitāte atbilstu normatīvo aktu prasībām. Jānodrošina sistēmas funkcionalitātes tālāka attīstība, lai tā kļūtu ērtāk lietojama un efektīvāka lietotājiem. Šādas izmaiņas prasa papildu ieguldījumus;

7. aģentūras pozitīvā tēla veidošana un klientu, sadarbības partneru, kā arī jebkura cita interesenta piesaiste nav iespējama bez viegli sasniedzamas, dažādām sabiedrības grupām saprotamā veidā pasniegtas informācijas par aģentūras darbu nodrošināšanas.

Minēto problēmu risinājums ne tikai uzlabos aģentūras  sniegto pakalpojumu kvalitāti, bet tiks sekmēta to pieejamība un samazināsies klientu un sadarbības partneru apkalpošanai nepieciešamie administratīvie un laika resursi.
 
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts (turpmāka – TA) ir Labklājības ministrijas (turpmāka – LM) iniciatīva un izstrādāts, lai noteiktu normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu, ilgstošo bezdarbnieku un nelabvēlīgā situācijā esošu grupu, kā arī neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai, veicināt pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.6. pasākumam “Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana” (turpmāk – pasākums).

Būtiskākie pasākuma ieviešanas nosacījumi

Pasākuma mērķis ir Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – aģentūra) institucionālās veiktspējas stiprināšana, tās sniegto pakalpojumu bezdarba samazināšanai un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā modernizācija un kvalitātes palielināšana.

Mērķa grupa ir:
1. aģentūras nodarbinātās personas;
2. aģentūras klienti un sadarbības partneri.

Atbildīgās nozares ministrijas funkcijas veiks LM.

Finansējuma saņēmēja funkcijas veiks aģentūra.

Pasākumu plānots īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

Finansējums
Pasākumam plānotais attiecināmais finansējums ir 8 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 6 800 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 200 000 euro.

Galvenās atbalstāmās darbības:
1. darba meklēšanas atbalsta pasākumu pilnveide;
2. karjeras konsultācijas pakalpojuma un sadarbības ar finansējuma saņēmēja klientiem un sadarbības partneriem pilnveide;
3. finansējuma saņēmēja nodarbināto personu profesionālo spēju un metodiskās vadības pilnveide, tai skaitā jaunu finansējuma saņēmēja nodarbināto piesaistei, īstenojot praksi aģentūrā;
4. Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas pilnveide;
5. aktīvo nodarbinātības un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu monitoringa un ietekmes novērtējuma veikšana, īstermiņa darba tirgus prognozēšanas sistēmas un prognožu atspoguļošanas platformas pilnveide, prognožu veikšana;
6. sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana par aģentūras pakalpojumiem;
7. informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana;
8. projekta vadība un īstenošana.

Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1. līdz 2024. gada 31. decembrim – programmas starpposma iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 1;
2. līdz 2029. gada 31. decembrim:
2.1. programmas iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 1;
2.2. nacionālais iznākuma rādītājs – pilnveidoto informācijas sistēmu skaits – 1 (projekta līmeņa rādītājs).

Pasākuma kopējais īstenošanas laiks ir līdz 2029. gada 31.decembrim.
 
Politikas jomas
Nodarbinātības veicināšana un bezdarba mazināšana
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
02.05.2023. - 15.05.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.
 
Fiziskās personas
  • Aģentūras nodarbinātie
  • Aģentūras klienti
  • Aģentūras sadarbības partneri
Skaidrojums un ietekme
TA projekts netieši ietekmē jebkuru cilvēku, kurš var nokļūt bezdarba situācijā un izmantot aģentūras sniegto atbalstu, tai skaitā piedalīties vai sniegt atbalstu bezdarba situācijā nonākušajiem dalībai aktīvas darba tirgus politikas pasākumos.
 
Juridiskās personas
  • Aģentūra
  • Aģentūras sadarbības partneri
Skaidrojums un ietekme
Pasākuma ietvaros tiks veicināta aģentūras veiktspēja, uzlaboti tās darbības procesi un pilnveidota  bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēma. TA projekts netieši var ietekmēt jebkuru juridisku personu, kas nākotnē varētu izmantot, piemēram, aģentūras piedāvātās sadarbības iespējas darbaspēka atlasē un subsidēto darba vietu izveidē.
 
Sagatavoja
Agnese Gelžina (LM)
Atbildīgā persona
Sarmīte Vepere (LM)
Izsludināšanas datums
28.04.2023. 19:43

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts