Sabiedrības līdzdalība

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ieroču aprites likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Administratīvais slogs ieroču atļauju un licenču saņemšanai Valsts policijā
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir sakārtot normatīvo vidi ieroču apritē e-pakalpojumu attīstībai, tādējādi izveidojot arī jaunu Ieroču reģistru, attīstot e-pakalpojumus, samazinot administratīvo slogu ieroču īpašniekiem un ieroču komersantiem, pilnveidot komunikāciju ar klientu, veicinot informācijas apmaiņas procesus ar Valsts policiju drošā saziņas kanālā, kā arī iesaistīties valsts pārvaldes digitālas transformācijas procesos, nodrošinot nacionālo ieroču licenču un ieroču atļauju pāreju uz digitālu dokumentu apriti garantējot sabiedrības drošību.
 
Politikas jomas
Iekšlietu politika
Teritorija
-
Norises laiks
12.02.2024. - 23.02.2024.
Informācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 15. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes un saskaņošanas procesā.
Fiziskās personas
  • personas, kas vēlas saņemt ieroču atļauju, ieroču īpašnieki
Skaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
  • juridiskās personas, kuru profesionāla darbība ir saistīta ar ieroču izmantošanu un kam ir reģistrēti šaujamieroči (piemēram šautuves, apsardzes komersanti), kā arī ieroču komersanti.
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Andris Melkers (VP)
Atbildīgā persona
Kristaps Sproģis (IEM)
Izsludināšanas datums
09.02.2024. 14:13

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Likuma 24.panta otrās daļas un 90.panta otrās daļas regulējumu attiecināt tikai uz tiem noziedzīgiem nodarījumiem, kas vērsti pret personas veselību, dzīvību, sabiedrības drošību (tīši, vardarbīgi noziedzīgi nodarījumi) vai valsts neatkarību, suverenitāti, teritoriālo vienotību.
 
21.02.2024. 21:28
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
No grozījumu projekta redakcijas nav nepārprotami skaidrs – vai turpmāk būs nepieciešama iegādes atļauja katram šaujamierocim atsevišķi līdz noteiktā atļautā šaujamieroču daudzuma sasniegšanai? Respektīvi, grozījumu projekta redakcija pamatā veidota kā ārvalstu pilsoņiem, tikai anotācijā sniedzot skaidrojumu, ka “Attiecīgās ieroču atļaujas veidus ir nepieciešams saglabāt, kā atsevišķas digitālas ieroču atļaujas, kas nav paredzēti Latvijas ieroču aprites subjektiem, kam šādas tiesības jau ir integrētas ieroča glabāšanas atļaujā ..”. Iespējams, būtu nepieciešams pārdomāt grozījumu (nākotnes Ieroču aprites likuma) redakciju.
21.02.2024. 21:29
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam anotācijā skaidrot: vai tiesības iegādāties [pirmo] šaujamieroci “ieslēgsies automātiski”, tikko reģistrā būs informācija par personai piemītošajām tiesībām (pēc attiecīgo pārbaudījumu/eksāmenu/iegūtās kvalifikācijas iegūšanas) vai tomēr būs nepieciešams iesniegums un [pirmreizējās] iegādes (vai glabāšanas?) atļaujas saņemšana? Iespējams, ka jā – glabāšanas apstākļu pārbaude, utt. Bet skaidrojums nepieciešams.
21.02.2024. 21:30
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Anotācijā atspoguļotas šaujamieroču aprites digitalizācijas procesa ieviešanas izmaksas, bet nav redzams pozitīvais pienesums (ietaupījums budžetā kā efekts no administratīva sloga samazināšanas) turpmākajos gados. Projekta “Iekšlietu nozares iestāžu darbības efektivitātes paaugstināšana Latvijā” otrā posma ietvaros tika iegūti secinājumi, ka šaujamieroču aprites digitalizācija ietver ne tikai šaujamieroču īpašnieku (arī komersantu un Valsts policijas darbinieku) ērtības, bet vienlaikus paaugstina sabiedriskās kārtības un valsts drošību, kā arī garantē būtisku ietaupījumu valsts budžetā.
21.02.2024. 21:31
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Aicinām izteikt 18.panta otrās daļas 1.punktu sekojošā redakcijā: “1) neatkarīgi no kategorijas iegādāties medībām klasificētu garstobra—gludstobra šaujamieroci un tā maināmo būtisko sastāvdaļu vai medībām klasificētu garstobra – vītņstobra šaujamieroci, kurš paredzēts šaušanai ar īsstobra šaujamieroču munīciju vai munīciju ar apmales kapseli un tā maināmo būtisko sastāvdaļu, vai D kategorijas medībām klasificētu lielas enerģijas pneimatisko ieroci vai pašaizsardzībai klasificētu īsstobra – vītņstobra šaujamieroci;”, attiecīgi precizējot arī šīs daļas 2.punktu.
Vienlaikus, ņemot vērā 18.panta konstrukciju, pēc analoģijas ar Ceļu satiksmes likuma 23.panta otro, trešo un sekojošajām daļām, lūdzam anotācijā akcentēt, ka garstobra-vītņstobra šaujamieroča glabāšanas atļauja ietver arī garstobra – gludstobra šaujamieroču glabāšanas atļaujas. Savukārt garstobra – gludstobra šaujamieroču glabāšanas atļauja ietver arī īsstobra – vītņstobra glabāšanas atļauju.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar IAL ietverto šaujamieroču un munīcijas tehnisko klasifikāciju, A, B, C, utt. ir kategorijas, bet savukārt B4, C1, u.c. ir kategoriju apakšgrupas.
Pamatojums. Pirmkārt, ierosinātie papildinājumi punkta redakcijai attiecas uz šaujamieročiem, kuri pēc definīcijas ir vītņstobri, tomēr pēc faktiskās lietošanas distances ir vienādi (vai vājāki) par garstobra - gludstobra šaujamieročiem. Tāpēc aicinām bez lieka administratīvā sloga un eksāmeniem pielīdzināt tos gludstobru grupai.
Otrkārt, nepieciešams pārskatīt ierobežojumus, kas attiecas uz IAL 14.panta otrajā daļā minētajām personām, kuras ieroču īpašnieka vadībā apgūst medību praksi un drošības aspektus. Pilnvērtīga apmācība nav iespējama bez (kaut relatīvi mazas enerģijas) vītņstobra šaujamieroču izmantošanas apmācībā. Loģiskāk ir veikt papildinājumus šajā punktā nevis 14.panta otrajā daļā, kur atliktu vien aizstāt vārdus “izņemot vītņstobra ieroci” ar vārdiem “garstobra – gludstobra šaujamieroča glabāšanas atļaujai atbilstošu šaujamieroci”. Ja šis iebildums netiek ņemts vērā vai tiek ņemts vērā daļēji, tad lūdzam 14.panta otrajā daļā svītrot vārdus “(izņemot vītņstobra ieroci)”.
Treškārt, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un iespējamās svārstības sociālajā vidē un sabiedrības drošībā, mednieka apliecība (kvalifikācija) ir pietiekams pamats arī īsstobra šaujamieroča glabāšanai bez papildus eksāmena (Vācijas prakse). Vēršam uzmanību, ka pašaizsardzībai atbalstāmāks ir īsstobrs nevis garstobrs, jo garstobra pielietošanas gadījumā cietušajam izredzes izdzīvot ir ievērojami mazākas.
Ceturtkārt, nav saprotams jēdziens “Latvijā reģistrētu” – vai ar to jāsaprot, ka var iegādāties tikai lietotu ieroci? Vai ka var iegādāties arī jaunu pie komersanta, kurš nav bijis reģistrēts nevienai [fiziskai] personai – ar to saprotot komersanta veiktu reģistrāciju īsi pēc ievešanas Latvijā? Jo 19.panta pirmās daļas 1.punkta redakcijā šāds vārdu savienojums nav iekļauts.
 
21.02.2024. 21:31
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam izteikt 18.panta trešās daļas 1.punktu sekojošā redakcijā: " 1) neatkarīgi no kategorijas iegādāties medībām vai sportam klasificētu šaujamieroci un tā maināmo būtisko sastāvdaļu vai;”, attiecīgi precizējot šīs daļas 2.punktu.
Pamatojums: Pirmkārt, iespēja iegādāties D kategorijas pneimatisko ieroci jau ir atrunāta panta otrās daļas 1.punktā, savukārt vītņstobra glabāšanas atļauja loģiski ietver sevī gludstobra glabāšanas atļauju.
Otrkārt, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju nepieciešams stiprināt valsts aizsardzības spējas, dodot iespēju medniekiem attīstīt trāpīšanas prasmes arī vidējās un lielās distancēs. Šādam nolūkam nepieciešami lielas enerģijas šaujamieroči. Tāpēc aicinām bez lieka administratīvā sloga un eksāmeniem dot medniekiem pieeju sportam klasificētiem šaujamieročiem lietošanai treniņiem un sacensībām atbilstošās šautuvēs, kā arī medībām.
 
21.02.2024. 21:32
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Nav saprotams regulējums 18.panta ceturtajā daļā, jo medībām klasificēts D kategorijas lielas enerģijas pneimatiskais ierocis pilnīgi loģiski ir ietverts medībām klasificēta B vai C kategorijas garstobra — gludstobra šaujamieroča glabāšanas atļaujā (projekta redakcijā 18.panta otrā daļa).
21.02.2024. 21:33
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Papildināt projektā ietvertās 21.panta pirmo daļu papildināt ar jauniem punktiem šādā redakcijā:
“3) nepieciešamās aizstāvēšanās vai galējas nepieciešamības gadījumā izmantot un pielietot kolekcijā esošos šaujamieročus pašaizsardzībai;
            4) ja šaujamieroču kolekcijas īpašniekam ir Valsts meža dienesta izsniegta mednieka apliecība un kolekcijā ir šaujamieroči, kuru analogi ir klasificēti medībām, izmantot šos šaujamieročus medībās, treniņšaušanā, šaušanas sacensībās (arī šaušanas sporta sacensībās), kā arī ievainotu savvaļas dzīvnieku ciešanu izbeigšanai vai ar rīkiem noķertu savvaļas dzīvnieku nogalināšanai vai lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanai normatīvajos aktos par kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību noteiktajā kārtībā.”, attiecīgi precizējot 33.panta otro daļu.
Pamatojums. Nav racionāli liegt izmantot kolekcijas eksponātus praktiskā lietošanā, ja tie ir atbilstoši un tam piemēroti – piemēram, analoģiskas markas, modeļa un kalibra šaujamieroči ir klasificēti medībām.
 
21.02.2024. 21:34
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Nepieciešams papildināt 7.panta pirmo daļu ar jaunu punktu šādā redakcijā: “6) galējas nepieciešamības gadījumā, ja nav citas alternatīvas, pašaizsardzības nolūkos var tikt pielietots jebkuras kategorijas un lietojuma veida šaujamierocis un munīcija.”
Pamatojums. Nepieciešamās aizstāvēšanās un galējās nepieciešamības situācijas (pēkšņs uzbrukums un apdraudējums veselībai vai dzīvībai) iespējamas arī gadījumos, kad personai nav reģistrēti vai konkrētajā vietā un laikā nav pieejami pašaizsardzībai klasificēti šaujamieroči un munīcija. Piemēram, uzbrukums ar nolūku iegūt šaujamieroci notiek atgriežoties no medībām, kad personas tuvumā ir tikai ar klusinātāju aprīkots garstobra - vītņstobra šaujamierocis ar ekspansīvo munīciju.
Priekšlikums nav pretrunā ar esošo IAL 65. un 66.panta regulējumu, bet ievieš nepārprotamu skaidrību attiecībā uz pašaizsardzībai izmantojamo un pielietojamo šaujamieroču un munīcijas klāstu.
 
21.02.2024. 21:34
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam izteikt 8.panta 7.punktu šādā redakcijā: “7) šāviena trokšņa slāpētāji (klusinātāji) medībām klasificētiem garstobra šaujamieročiem un ar tiem aprīkoti medībām klasificēti garstobra šaujamieroči,” Attiecīgi precizējams arī 9.panta 12.punkts, utt.
Pamatojums. Šāviena troksnis (skaņa) nav atkarīgs no kapseles veida un šāviņa (lodes) diametra, bet gan no šāviņa (lodes) ātruma. Mūsdienās munīcija ar apmales kapseli papildinās ar jauniem kalibriem (.17HMR – 810m/sek, .17WSM – 930m/sek, .22WMR – 700m/sek) , kuru lodes ātrums ievērojami pārsniedz tradicionālā .22LR (280 ..530 m/sek) vai .22Short (250..355m/sek) ātrumus un trīskārt pārsniedz skaņas ātrumu. Tāpēc visi argumenti klusinātāju lietošanai attiecināmi arī uz šiem kalibriem. Īpaši aktuāli medībām pilsētu teritorijās un apdzīvotu vietu tuvumā.
 
21.02.2024. 21:35
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam papildināt 8.pantu ar jaunu punktu šādā redakcijā: “8) B un C kategorijas īsstobra šaujamieroči un to munīcija (izmantošanai ievainotu savvaļas dzīvnieku ciešanu izbeigšanai vai ar rīkiem noķertu savvaļas dzīvnieku nogalināšanai).
Pamatojums. Garstobra šaujamieroču izmantošana ievainotu savvaļas dzīvnieku ciešanu izbeigšanai vai ar rīkiem noķertu savvaļas dzīvnieku nogalināšanai nav racionāla. Vienlaikus jāakcentē, ka īsstobra šaujamieroču izmantošana medībās garstobra šaujamieroča vietā nav pieļaujama – respektīvi nav pieļaujama medīšana, izmantojot tikai īsstobra šaujamieroci vien.
 
21.02.2024. 21:36
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Atbilstoši projekta 18.panta otrajā daļā iekļautajiem grozījumiem papildināt likuma 14.panta sesto daļu ar jaunu 11. punktu šādā redakcijā: “ 11) iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt B un C kategorijas īsstobra — vītņstobra šaujamieročus un to munīciju un izmantot šos šaujamieročus medībās, treniņšaušanā, šaušanas sacensībās (arī šaušanas sporta sacensībās), kā arī ievainotu savvaļas dzīvnieku ciešanu izbeigšanai vai ar rīkiem noķertu savvaļas dzīvnieku nogalināšanai, vai lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanai normatīvajos aktos par kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību noteiktajā kārtībā;”
Pamatojums. Pirmkārt, ir bijuši precedenti, kad esošais regulējums attiecībā uz medībām klasificētu šaujamieroču lietošanu sporta sacensībās tiek tulkots un piemērots nepamatoti ierobežotā spektrā.
Otrkārt, garstobra šaujamieroču izmantošana ievainotu savvaļas dzīvnieku ciešanu izbeigšanai vai ar rīkiem noķertu savvaļas dzīvnieku nogalināšanai nav racionāla. Vienlaikus jāakcentē, ka īsstobra šaujamieroču izmantošana medībās garstobra šaujamieroča vietā nav pieļaujama – respektīvi nav pieļaujama medīšana, izmantojot tikai īsstobra šaujamieroci vien.
Treškārt, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un iespējamās svārstības sociālajā vidē un sabiedrības drošībā, mednieka apliecība (kvalifikācija) ir pietiekams pamats arī īsstobra šaujamieroča glabāšanai bez papildus eksāmena (Vācijas prakse). Papildus vēršam uzmanību, ka pašaizsardzībai atbalstāmāks ir īsstobrs nevis garstobrs, jo garstobra pielietošanas gadījumā cietušajam izredzes izdzīvot ir ievērojami mazākas. Tāpēc īsstobra šaujamieroču nonākšana garstobra šaujamieroču īpašnieku rokās ir ļoti atbalstāma.
 
21.02.2024. 21:36
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Atbilstoši projekta 18.panta trešajā daļā iekļautajiem grozījumiem nepieciešams papildināt likuma 14.panta devītās daļas 1.punktu ar vārdiem “un sportam”, izsakot šādā redakcijā: “iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt medībām klasificētus B un C kategorijas garstobra—vītņstobra šaujamieročus un to munīciju, kā arī sportam klasificētus A, B un C kategorijas šaujamieročus un to munīciju un izmantot šos šaujamieročus medībās, treniņšaušanā, šaušanas sacensībās (arī šaušanas sporta sacensībās), kā arī lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanai normatīvajos aktos par kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību noteiktajā kārtībā;”
Pamatojums analoģisks kā iebildumiem par projekta 18.panta otrās un trešās daļas redakciju.
 
21.02.2024. 21:37
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
IAL 14.panta desmitajā daļā nepieciešams svītrot vārdus “kuru kalibrs nav lielāks par deviņiem milimetriem”, jo šādam ierobežojumam nav loģiska pamata.
21.02.2024. 21:37
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam izteikt IAL 14.panta divpadsmito daļu šādā redakcijā: “(12) Ja glabāšanas vietā nav ierīkota apsardzes signalizācija, fiziskajai personai ir tiesības iegādāties vai glabāt ne vairāk kā 10 šaujamieročus un lielas enerģijas pneimatiskos ieročus, neskaitot šaujamieroču maināmās būtiskās sastāvdaļas.”, attiecīgi sinhronizējot ar priekšlikuma ieviešanu saistīto likuma regulējumu.
Pamatojums. Lietuvas prakse.
 
21.02.2024. 21:37
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
IAL 16.panta otro daļu nepieciešams pārskatīt, to izsakot sekojošā redakcijā: “(2) Valsts policija izsniedz ieroča glabāšanas atļaujas, nēsāšanas atļaujas, ieroču kolekcijas atļaujas uz nenoteiktu laiku (neatkarīgi no lietojuma veida), nodrošinot atļauju periodisku pārskatīšanu ne retāk kā reizi piecos gados, bet Eiropas šaujamieroču apliecības uz pieciem gadiem.”
Pamatojums. Administratīvā sloga mazināšana.
 
21.02.2024. 21:38
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Lūdzam precizēt likuma 23.panta 2), 3), 4), 5) un 6) punktus, kā arī  24.panta pirmās daļas un otrās daļas un 90.panta otrās daļas regulējumus, tos attiecinot tikai uz tiem kriminālpārkāpumiem, kas vērsti pret personas veselību, dzīvību, sabiedrības drošību (tīši vardarbīgi noziegumi) vai valsts iekārtu.
Pamatojums: Ņemot vērā, ka medības ir platību un populāciju apsaimniekošanas instruments visas sabiedrības nevis tikai atsevišķu subjektu interesēs, nav pamatoti liegt pilnvērtīgi medīt personai, kura ir iesaistīta tiesas procesos vairāku gadu garumā par, piemēram, iespējami kļūdaini aprēķinātu nodokļu parādiem, ceļu satiksmes negadījumiem, autortiesību pārkāpumiem un tamlīdzīgiem, pirms tiesa nav pieņēmusi notiesājošu lēmumu, kurš saistīts ar reālu brīvības atņemšanu.
 
21.02.2024. 21:38
BIEDRĪBA "LATVIJAS MEDNIEKU ASOCIĀCIJA"
Nepieciešams pārskatīt IAL 35.panta otro daļu un izteikt to šādā redakcijā: “(2) Fiziskā persona ieroča atļaujā norādīto šaujamieroci, tā maināmās būtiskās sastāvdaļas, munīciju un tās sastāvdaļas, kā arī lielas enerģijas pneimatisko ieroci glabā ieroča atļaujā norādītajā adresē, nodrošinot tādus glabāšanas apstākļus, kas nepieļauj nejaušu ieroča, tā maināmo būtisko sastāvdaļu, munīcijas un tās sastāvdaļu nokļūšanu nepiederošu personu rokās.”
Pamatojums. Arī atsevišķa slēdzama telpa var pildīt seifa funkcijas. Jebkurā gadījumā ieroča nokļūšana citas personas rokās ir šaujamieroča īpašnieka atbildība. Ir pienākums nodrošinot tādus glabāšanas apstākļus, kas nepieļauj nejaušu ieroča, tā maināmo būtisko sastāvdaļu, munīcijas un tās sastāvdaļu nokļūšanu nepiederošu personu rokās. Kā? Tas ir personas atbildības zonā. Minētais attiecināms arī uz šaujamieroča pārvadāšanu, īslaicīgu glabāšanu, un citām situācijām. Attiecīgi precizējamas arī citas panta un likuma daļas, kas reglamentē glabāšanas apstākļus. Labs piemērs ir 35.panta ceturtā daļa.
 
21.02.2024. 21:39
"Latvijas Mednieku savienība"
Ieroču aprites likuma (IAL) 1.panta 26. punktu izteikt šādā redakcijā: “lielas enerģijas pneimatiskais ierocis — pneimatiskais ierocis, kura kalibrs ir lielāks par 4,5mm un šāviņa sākumenerģija ir lielāka par 12 džouliem”.

IAL 1.panta 28. punktu izteikt šādā redakcijā: “mazas enerģijas pneimatiskais ierocis — pneimatiskais ierocis, kura kalibrs nav lielāks par 4,5mm vai šāviņa enerģija stobra galā nepārsniedz 12 džoulus.”

Pamatojums - Ministru kabineta noteikumi Nr.421 “Medību noteikumi” 67. punkts nosaka, ka ar lielas enerģijas pneimatisko medību ieroci atļauts medīt pelēkās vārnas, žagatas, lauka baložus un mājas baložus, taču pieredze apliecina kā 4,5mm pneimatiskā ieroča ballistika, neatkarīgi no šāviņa sākuma ātruma stobra galā, kas kvalificējas kā lielas enerģijas pneimatiskais ierocis, nenodrošina humānu un efektīvu medījamā dzīvnieka nomedīšanu. 4,5 mm kalibra pneimatisko ieroču kvalificēšanai kā lielas enerģijas pneimatiskie ieroču un to izmantošanai medībās nav racionāli pamatojama.
23.02.2024. 14:19
"Latvijas Mednieku savienība"
Ieroču aprites likuma (IAL) 14. pantu papildināt ar šādu normu:

Latvija pilsonim ir tiesības ar medībām, sportam un pašaizsardzībai reģistrētu šaujamieroci piedalīties Nacionālo bruņoto spēku organizētajās Valsts visaptverošās aizsardzības mācībās.”

Pamatojums: Nacionālās drošības likuma 25.(1) pants. “Iedzīvotāju pienākumi un tiesības kara vai militāra iebrukuma gadījumā” nosaka, ka Īstenojot visaptverošu valsts aizsardzību, iedzīvotājiem, ievērojot nacionālo un starptautisko tiesību normas, ir šādas tiesības izrādīt bruņotu pretošanos.

Lai efektīvi ieviestu šo normu dzīvē, ir nepieciešams sakārtot iedzīvotāju izglītošanu un apmācību, izmantojot civilos šaujamieročus praktiskās nodarbībās visaptverošās valsts aizsardzības sistēmas ietvaros.
23.02.2024. 14:27
"Latvijas Mednieku savienība"
Grozīt Ieroču aprites likuma 14. panta normas izteikt šādā redakcijā šādā redakcijā:
16.panta sestās daļas 1.punktu: "iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt medībām klasificētus B un C kategorijas garstobra—gludstobra šaujamieročus un to munīciju un izmantot šos šaujamieročus medībās, treniņšaušanā, šaušanas vai šaušanas sporta sacensībās, kā arī lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanai normatīvajos aktos par kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību noteiktajā kārtībā;"

16.panta sestās daļas 1.punktu: " iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt medībām klasificētus D kategorijas lielas enerģijas pneimatiskos ieročus un izmantot šos ieročus medībās, treniņšaušanā un šaušanas vai šaušanas sporta sacensībās"

16.panta astoto daļu: "Latvijas pilsonim, Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim un Eiropas Ekonomikas zonas valsts pilsonim, kā arī pastāvīgās uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā saņēmušai personai — Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts, Austrālijas Savienības, Brazīlijas Federatīvās Republikas, Jaunzēlandes vai Ukrainas pilsonim —, kura sasniegusi 18 gadu vecumu, ja uz šo personu neattiecas šajā likumā minētie aizliegumi, ir tiesības ar Valsts policijas atļauju iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt pašaizsardzībai klasificētus B un C kategorijas garstobra—gludstobra šaujamieročus un to munīciju un izmantot tos pašaizsardzībai, treniņšaušanā un šaušanas vai šausanas sporta sacensībās."

16.panta devītās daļas 1.puntku:" iegādāties, glabāt, pārvadāt un pārsūtīt medībām klasificētus B un C kategorijas garstobra—vītņstobra šaujamieročus un to munīciju un izmantot šos šaujamieročus medībās, treniņšaušanā, šaušanas vai šaušanas sporta sacensībās, kā arī lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanai normatīvajos aktos par kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību noteiktajā kārtībā;"


16.panta desmito daļu: "Latvijas pilsonim, pastāvīgās uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā saņēmušam Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim un Eiropas Ekonomikas zonas valsts pilsonim, kurš sasniedzis 21 gada vecumu, ja uz viņu neattiecas šajā likumā minētie aizliegumi, ir tiesības ar Valsts policijas atļauju iegādāties, glabāt, pārvadāt, nēsāt un pārsūtīt pašaizsardzībai klasificētus B kategorijas pusautomātiskos, atkārtotas darbības un viena šāviena īsstobra šaujamieročus, kuru kalibrs nav lielāks par deviņiem milimetriem, un to munīciju un izmantot šos ieročus treniņšaušanā un šaušanas vai šaušanas sporta sacensībās, kā arī pielietot pašaizsardzībai."

PAMATOJUMS
Ieroču aprites likuma 14.panta septītajā daļā un vienpadsmitajā daļā ir noteikts, ka ieroču atļaujas turētājam ir atļauts izmantot šaujamieročus un lielas enerģijas pneimatiskos ieročus šaušanas sporta sacensībās. Savukārt Ieroču aprites likuma 14.panta sestajā daļā, astotajā daļā, devītajā daļā un desmitajā daļā ir noteikts, ka ieroču atļaujas turētājam ir atļauts izmantot šaujamieročus un lielas enerģijas pneimatiskos ieročus šaušanas sacensībās.

Ieroču aprites likuma 1.pantā tiešā veidā nav definēti likumā lietotie termini “šaušanas sacensības” un “šaušanas sporta sacensības”, tāpēc starp Ieroču aprites likuma 14.pantu un Ieroču aprites likuma 46.panta sesto daļu var rasties tiesību normu piemērošanas pretrunas. Ir nepieciešams precizēt Ieroču aprites likuma 14.panta tiesību normas, lai neradītu pretrunas regulējumā un nevienveidīgu tiesību normu interpretāciju. Šī problēma novēršama paredzot attiecīgajās tiesību normās abus Ieroču aprites likumā izmantotos apzīmējumus "šaušanas sacensības" un "šaušanas sporta sacensības". 




 
23.02.2024. 14:57
"Latvijas Mednieku savienība"
Svītrot Ieroču aprites likuma 13. panta otrās daļas sesto punktu - 6) izgatavot, iegādāties, glabāt, nēsāt, realizēt, izmantot un pielietot liesmu slāpētājus, kā arī ar tiem aprīkotus šaujamieročus.

PAMATOJUMS:

Šī panta noteiktās prasības neatbilst pastāvošā Ieroča aprites likuma normām un to piemērošanai dzīvē.

Esošā regulējums paredz, ka ir atļauts izmantot visu kalibru ieročiem stobra bremzes, atsitiena kompensatorus, kas pēc būtības ir tehnoloģiski pilnveidoti "liesmu slāpētāji", jo tie izpilda identisku funkciju. Atsitiena kompensātoru un stobra bremžu stiprināšanai stobra galā izmanto tādu pašu tehnisko risinājumu, kā liesmas slāpētājam līdz ar to bieži vien interpretējot šo tiesību normu rodas pārpratumi, ka stobra galā esošā vītne ir paredzēta liesmas slāpēšanai un tādējādi ierocis ar vītni stobra galā tiek uzskatīts par militāro ieroci.
Papildus norādām, ka pats primitīvākais un vienkāršākais medībām un sportam Latvijā atļautais klusinātājs slāpē efektīvāk šāviena liesmu, kā jebkurš liesmu slāpētājs.
23.02.2024. 15:00
"Latvijas Mednieku savienība"
Ieroču aprites likuma 35. pantā sestajā daļā noteikti maksimāli pieļaujamo šaujampulvera glabāšanas apjomu palielināt no 3 kilogramiem līdz 100 kg.

PAMATOJUMS
Dažādu ieroču kalibriem ir paredzēti dažādi šaujampulveri. Šaujampulveru kvalitāte un raksturlielumi mēdz atšķirties dažādām pulvera partijām, neskatoties uz to marku, līdz ar to arī lādēto patronu precizitāte un to drošība ir cieši ar to saistīta. Ar vienu kilogramu šaujampulvera var uzlādēt apmēram 150 gb .338 Lapua Mag patronas (patronu skaits nav noteikts vienai personai). Vienās sporta sacensībās Latvijā, divu dienu laikā tiek izšautas apmēram 500 patronas, kas nozīmē to, ka medniekiem un sportistiem atļautais pulvera glabāšanas apjoms ir noteiks neadekvāti mazs. Polijā šis apjoms vienam medniekam ir noteikts vairāk kā 300 kg personai. Papildus jāņem vērā, ka šaujampulvera pieejamība ir ierobežota un pašreizējos drošības apstākļos ir jārada iespējas iedzīvotājiem veikt nepieciešamos uzkrājumus stratēģiskajiem resursiem. Turklāt nav šis ierobezojums nav loģisks, jo patronu skaits, kurās tāpat tiek izmantots pulveris netiek, ierobežots. Līdz ar to rodas absurda situācija, ka personas glabāšanā varbūt neierobežots daudzums pulvera, kamēr tas ir iepildīts patronās, bet ja pulveris ir atsevišķi, tā daudzums ir nesamērīgi ierobežots. 
23.02.2024. 15:07
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk