Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Par publisko pakalpojumu un institucionālās sistēmas pilnveidi ar mērķi stiprināt valsts valodas lietojumu
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Izvērtējot publiskā finansējuma latviešu valodas apguves sistēmu pieaugušajiem neformālajā izglītībā, konstatējami būtiskākie risināmie jautājumi: no klienta – potenciālā valodas apguvēja ‒ viedokļa raugoties, nepieciešams izveidot vienotu pieteikšanās iespēju valodas apguves kursiem, vienlaikus piedāvājot latviešu valodas prasmes līmeņa diagnostikas testu.
Publiskā finansējuma latviešu valodas apguves sistēmai pieaugušajiem raksturīgas vairākas iezīmes:
1)publiskais pakalpojums un finansējuma pieejamība latviešu valodas apguvei veidota, ievērojot mērķauditorijas dažādu grupu vajadzības, kas arī ir bijis pamats kursu piedāvājuma sistēmas izveidei – resp., latviešu valodas apguvi piedāvā dažādas institūcijas, izmantojot atšķirīgas finansējuma programmas;
2)mācību īstenotāji, kas īsteno latviešu valodas kursus, ņemot vērā finansējuma programmu veidus, izvirza atšķirīgas prasības, resp., valodas apguves kursu satura un administrēšanas kritēriji ir atšķirīgi;
3)ne visi mācību piedāvātāji izvirza prasību kārtot valsts valodas prasmes pārbaudi pēc attiecīgā valodas prasmes līmeņa apguves, kaut arī šī pārbaude ir viens no kursu kvalitātes rādītājiem;
4)ir dažādas mācību īstenošanas izmaksas (rēķinot izdevumus par viena valodas apguvēja izglītošanu);
5)problemātisks ir jautājums par pieaugušo izglītības īstenotāju profesionālo kompetenci, resp., vai izglītotājiem ir zināšanas un pieredze latviešu valodas kā svešvalodas mācīšanā un pieaugušo izglītībā.
Publiskā finansējuma latviešu valodas apguves sistēmai pieaugušajiem raksturīgas vairākas iezīmes:
1)publiskais pakalpojums un finansējuma pieejamība latviešu valodas apguvei veidota, ievērojot mērķauditorijas dažādu grupu vajadzības, kas arī ir bijis pamats kursu piedāvājuma sistēmas izveidei – resp., latviešu valodas apguvi piedāvā dažādas institūcijas, izmantojot atšķirīgas finansējuma programmas;
2)mācību īstenotāji, kas īsteno latviešu valodas kursus, ņemot vērā finansējuma programmu veidus, izvirza atšķirīgas prasības, resp., valodas apguves kursu satura un administrēšanas kritēriji ir atšķirīgi;
3)ne visi mācību piedāvātāji izvirza prasību kārtot valsts valodas prasmes pārbaudi pēc attiecīgā valodas prasmes līmeņa apguves, kaut arī šī pārbaude ir viens no kursu kvalitātes rādītājiem;
4)ir dažādas mācību īstenošanas izmaksas (rēķinot izdevumus par viena valodas apguvēja izglītošanu);
5)problemātisks ir jautājums par pieaugušo izglītības īstenotāju profesionālo kompetenci, resp., vai izglītotājiem ir zināšanas un pieredze latviešu valodas kā svešvalodas mācīšanā un pieaugušo izglītībā.
Mērķa apraksts
Latviešu valodas kā svešvalodas apguves pieaugušajiem mācību un metodisko materiālu izstrāde, kvalitātes uzraudzība un koordinācijas jautājumi ir izglītības un valsts valodas politikas īstenošanas pasākumi. Ņemot vērā esošos apstākļus – arvien pieaugošo jauniebraucēju skaitu Latvijā, lielo Ukrainas civiliedzīvotāju īpatsvaru, nepieciešamību stiprināt latviešu valodas lietojumu sabiedrībā – IZM piedāvā pieaugušo izglītības pakalpojumu kopumu, ietverot gan latviešu valodas kā svešvalodas apguves kvalitātes nodrošinājumu un uzraudzību, kvalificētu pedagogu sagatavošanu un profesionālo pilnveidi, kā arī latviešu valodas apguves nodrošinājuma iestrādi pieaugušo prasmju pārvaldības platformā stars.gov.lv kopējas informācijas ieguvei un valodas apguvēju uzskaitei. Mērķis – vienots latviešu valodas mācību process jaunā kvalitātē.
Politikas jomas
Valsts valodas attīstība
Teritorija
-
Norises laiks
19.08.2025. - 02.09.2025.
Informācija
Informatīvais ziņojums sabiedrībai ir pieejams Tiesību aktu portālā informācijai un viedokļu sniegšanai.
Fiziskās personas
- Latvijas iedzīvotāji (bezdarbnieki un darba meklētāji), personas, kuras pakļautas bezdarba riskam, reemigranti un viņu ģimenes locekļi.
- Jauniebraucēji, starptautiskās aizsardzības saņēmēji (bēgļi, alternatīvā statusa saņēmēji un patvēruma meklētāji).
Skaidrojums un ietekme
Valsts valoda ir būtisks resurss indivīda un valsts kopējai attīstībai, kā arī valsts iekšējās drošības jautājums. Latviešu valoda kā vienīgā valsts valoda ir saliedētas sabiedrības pamats, lai visiem Latvijas iedzīvotājiem garantētu tiesības saņemt informāciju un iekļauties darba tirgū.
Juridiskās personas
Nē
Sagatavoja
Iveta Grīnberga (IZM)
Atbildīgā persona
Jānis Paiders (IZM)
Izsludināšanas datums
19.08.2025. 16:32
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
