Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 6. novembra noteikumos Nr. 908 "Arodslimību izmeklēšanas un uzskaites kārtība"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 6. novembra noteikumi Nr. 908 „Arodslimību izmeklēšanas un uzskaites kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 908) nosaka, ka, lai būtu iespējams izvērtēt kaitīgo darba vides faktoru ietekmi uz personu un noteikt arodslimības diagnozi, arodslimību ārsts, ja nepieciešams, nosūta Valsts darba inspekcijai (turpmāk – VDI) rakstisku pieprasījumu sagatavot darba vides higiēnisko raksturojumu (turpmāk – DVHR).
Ik gadu Valsts darba inspekcijai ir jāsagatavo aptuveni 1200-1300 DVHR, kas vienam inspektoram prasa vidēji 8 stundas. Praksē VDI saskaras ar to, ka darba vieta bieži neatspoguļo situāciju, kurā veidojusies arodslimība, jo arodslimības pazīmes attīstās vidēji 15-20 gadu laikā strādājot konkrētos apstākļos. Tehnoloģijas mainās, darba vide un darba apstākļi tiek uzlaboti, un nav iespējams vairs adekvāti novērtēt to darba vidi, kura, iespējams, izraisījusi arodslimību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka arodslimību ārstam ir pietiekamas zināšanas par tradicionālajiem darba vides aspektiem, būtu nepieciešams pārskatīt kārtību, kad DVHR ir pieprasāms un kas to sagatavo, tādējādi mazinot VDI administratīvo slogu un paplašinot iespējas veikt plašāku preventīvo darbu darba aizsardzības jomā.
Ik gadu Valsts darba inspekcijai ir jāsagatavo aptuveni 1200-1300 DVHR, kas vienam inspektoram prasa vidēji 8 stundas. Praksē VDI saskaras ar to, ka darba vieta bieži neatspoguļo situāciju, kurā veidojusies arodslimība, jo arodslimības pazīmes attīstās vidēji 15-20 gadu laikā strādājot konkrētos apstākļos. Tehnoloģijas mainās, darba vide un darba apstākļi tiek uzlaboti, un nav iespējams vairs adekvāti novērtēt to darba vidi, kura, iespējams, izraisījusi arodslimību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka arodslimību ārstam ir pietiekamas zināšanas par tradicionālajiem darba vides aspektiem, būtu nepieciešams pārskatīt kārtību, kad DVHR ir pieprasāms un kas to sagatavo, tādējādi mazinot VDI administratīvo slogu un paplašinot iespējas veikt plašāku preventīvo darbu darba aizsardzības jomā.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir mainīt arodslimību diagnostikas kārtību attiecībā uz DVHR sagatavošanu, mazinot VDI iesaisti šajā procesā. Kārtība paredz DVHR sagatavošanu uzticēt darba devējam, pie kura ir nodarbināta persona, kura vērsusies ārstu komisijā arodslimības diagnostikai.
Minētās izmaiņas uzlabos arodslimību diagnostikas procesu, kā arī optimizēs VDI darbu kopumā, paaugstinot iespējas efektīvāk izmantot esošo personāla resursu darba aizsardzības uzraudzības un kontroles jomā.
Minētās izmaiņas uzlabos arodslimību diagnostikas procesu, kā arī optimizēs VDI darbu kopumā, paaugstinot iespējas efektīvāk izmantot esošo personāla resursu darba aizsardzības uzraudzības un kontroles jomā.
Politikas jomas
Darba aizsardzība
Teritorija
-
Norises laiks
11.10.2024. - 25.10.2024.
Informācija
Jautājumu gadījumā lūdzu sazināties ar Labklājības ministrijas Darba attiecību un darba aizsardzības politikas departamenta vecāko eksperti Jolantu Gedušu, e-pasts: Jolanta.Gedusa@lm.gov.lv, tālr.67021526
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
darba devēji, kuru darbiniekiem tiek diagnosticēta arodslimība
arodslimību ārsti
arodslimību ārsti
Sagatavoja
Jolanta Geduša (LM)
Atbildīgā persona
Ingus Alliks (LM)
Izsludināšanas datums
11.10.2024. 11:38
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Darba aizsardzības kompetento institūciju biedrība
Izteikt punktu 16.3 šādā redakcijā:
“16.3 Pēc arodslimību ārsta pieprasījuma saņemšanas darba devējs piesaistot kompetentu institūciju mēneša laikā sagatavo darba vietas higiēnisko raksturojumu, un uzņēmumos, kur ir vairāk kā 5 nodarbinātie piesaista uzticības personu vai nodarbināto pārstāvi un nodarbināto, un nosuta to arodslimību ārstam. Sagatavojot darba vietas higiēnisko raksturojumu, darba devējs aizpilda šo noteikumu 3. pielikumā ietverto veidlapu, kā arī norāda kaitīgā faktora pielietojuma kategoriju saskaņā ar šo noteikumu 4. pielikumu un kaitīgo faktoru saskaņā ar arodslimību izraisītājfaktoru klasifikāciju atbilstoši šo noteikumu 5. pielikumam.";
”ar papildus reglamentējošo informāciju un proti,
Pamatojums:
- Uzņēmumos, līdz 5 cilvēkiem var būt situācija, ka nav iespēja piesaistīt nodarbināto pārstāvi;
- Par kompetentu institūciju piesaistīšanu – LM piedāvātajā redakcijā “darba devējs” kļūs kā neatkarīgais eksperts. Bet dokuments kurš kalpo par pamatojumu valsts pabalsta piešķiršanai nevar būt sagatavots pašā uzņēmumā, jo tas būs subjektīvs (uz darba ņēmēja vai uz darba devēja pusi). Kompetentas institūcijas štatā ir arodārsti un vecākie darba aizsardzības specialisti ar pieredzi līdzīgu neatkarīgu slēdzienu sagatavošanā. Savukārt kompetentas institūcijas darbības kontroli saskaņā ar 2008.g. MK Noteikumiem Nr. 723 nodrošina kvalitātes sistēmas sertifikācijas institūcijas.
“16.3 Pēc arodslimību ārsta pieprasījuma saņemšanas darba devējs piesaistot kompetentu institūciju mēneša laikā sagatavo darba vietas higiēnisko raksturojumu, un uzņēmumos, kur ir vairāk kā 5 nodarbinātie piesaista uzticības personu vai nodarbināto pārstāvi un nodarbināto, un nosuta to arodslimību ārstam. Sagatavojot darba vietas higiēnisko raksturojumu, darba devējs aizpilda šo noteikumu 3. pielikumā ietverto veidlapu, kā arī norāda kaitīgā faktora pielietojuma kategoriju saskaņā ar šo noteikumu 4. pielikumu un kaitīgo faktoru saskaņā ar arodslimību izraisītājfaktoru klasifikāciju atbilstoši šo noteikumu 5. pielikumam.";
”ar papildus reglamentējošo informāciju un proti,
Pamatojums:
- Uzņēmumos, līdz 5 cilvēkiem var būt situācija, ka nav iespēja piesaistīt nodarbināto pārstāvi;
- Par kompetentu institūciju piesaistīšanu – LM piedāvātajā redakcijā “darba devējs” kļūs kā neatkarīgais eksperts. Bet dokuments kurš kalpo par pamatojumu valsts pabalsta piešķiršanai nevar būt sagatavots pašā uzņēmumā, jo tas būs subjektīvs (uz darba ņēmēja vai uz darba devēja pusi). Kompetentas institūcijas štatā ir arodārsti un vecākie darba aizsardzības specialisti ar pieredzi līdzīgu neatkarīgu slēdzienu sagatavošanā. Savukārt kompetentas institūcijas darbības kontroli saskaņā ar 2008.g. MK Noteikumiem Nr. 723 nodrošina kvalitātes sistēmas sertifikācijas institūcijas.
24.10.2024. 11:42
Darba aizsardzības kompetento institūciju biedrība
Izteikt punktu 17.1 šādā redakcijā:
"17.1 Ja konstatē būtiskas pretrunas starp personas sniegto informāciju par darba vides apstākļiem un kompetentas institūcijas sagatavoto darba vietas higiēnisko raksturojumu, vai arī ja ir nepieciešama konsultācija par jauniem vai specifiskiem darba vides faktoriem, ārstu komisijai vai centra ārstu komisijai ir tiesības lūgt Valsts darba inspekciju sniegt viedokli par darba vides faktoriem vai veikt pārbaudi personas darba vietā.”
Pamatojums: Prasībai darba devējam sagatavot higiēnisko raksturojumu ir jābūt obligātai, nevis vēlamai. Pretējā gadījumā, ja darba devējs nav sagatavojis dokumentu, tad tiek piesaistīta VDI, kurai būs jāveic pārbaudi personas darba vietā. MK grozījumu mērķis bija atbrīvot VDI no šīs funkcijas.
"17.1 Ja konstatē būtiskas pretrunas starp personas sniegto informāciju par darba vides apstākļiem un kompetentas institūcijas sagatavoto darba vietas higiēnisko raksturojumu, vai arī ja ir nepieciešama konsultācija par jauniem vai specifiskiem darba vides faktoriem, ārstu komisijai vai centra ārstu komisijai ir tiesības lūgt Valsts darba inspekciju sniegt viedokli par darba vides faktoriem vai veikt pārbaudi personas darba vietā.”
Pamatojums: Prasībai darba devējam sagatavot higiēnisko raksturojumu ir jābūt obligātai, nevis vēlamai. Pretējā gadījumā, ja darba devējs nav sagatavojis dokumentu, tad tiek piesaistīta VDI, kurai būs jāveic pārbaudi personas darba vietā. MK grozījumu mērķis bija atbrīvot VDI no šīs funkcijas.
24.10.2024. 11:44
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25