Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.4. pasākuma "Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
-
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” īstenošanu" (turpmāk - Informatīvais ziņojums) (izskatīts Ministru kabineta 2022. gada 20.septembra sēdē) un ņemot vērā turpmāk aprakstītās identificētās problēmas.
Profesionālās kompetences, kā arī nepietiekami sociālā darba jomas cilvēkresursi negatīvi ietekmē sociālo pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, kā arī neveicina mūsdienīgu, sabiedrības mainīgajām vajadzībām atbilstošu sociālo pakalpojumu izveidi un attīstību.
 Sociālo pakalpojumu efektivitātes pilnveidošanai un jaunu, mūsdienīgu sociālo pakalpojumu izveidei pašvaldībām trūkst iekšējo resursu un kapacitātes.
 Lai arī Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 10. pantā ir noteikts, ka uz vienu tūkstoti iedzīvotāju jābūt vismaz vienam sociālā darba speciālistam,  Latvijā 2020. gadā sociālos pakalpojumus pašvaldību iestādēs sniedza 2 105 sociālā darba speciālisti, un tādējādi likuma norma tika izpildīta par 77%.
 Labklājības ministrija ir identificējusi gan labo praksi, gan virkni izaicinājumu sociālā darba izglītībā, kā arī risinājumus izaicinājumu pārvarēšanai. Būtiskākie konstatētie izaicinājumi ietver studiju programmu satura neatbilstību profesijas satura izmaiņām un darba tirgus prasībām, akadēmiskā un prakses vadības personāla trūkumu, vāju studiju prakšu organizāciju. Komplekso izaicinājumu rezultātā absolventu kompetences ne vienmēr ir pietiekamas profesionāla sociālā darba veikšanai.
 Lai nodrošinātu kvalitatīvu un profesionālu sociālo pakalpojumu sniegšanu, nepieciešams nodrošināt metodisko atbalstu un regulārus, sabiedrības aktualitātēm atbilstošus profesionālās kompetences pilnveides un tālākizglītības, kā arī informatīvi izglītojošos pasākumus sociālā darba speciālistiem, iestāžu un organizāciju vadītājiem un citiem speciālistiem, kuri nodrošina sociālos pakalpojumus.
 Tāpat joprojām aktuāls ir finansiāls atbalsts pašvaldībām supervīzijas nodrošināšanā sociālā darba speciālistiem, sociālo pakalpojumu sniedzēju iestāžu un to struktūrvienību vadītājiem, ģimenes asistentiem un aprūpētājiem, tādējādi motivējot sociālo pakalpojumu sniedzējus un sociālajā jomā strādājošos speciālistus izmantot supervīzijas pakalpojumu, kas ir būtisks resurss speciālistu profesionālam atbalstam.
Vienlaikus aktuāla ir arī jaunu metodiku izstrāde darbam ar dažādām sociālā darba klientu grupām, piemēram darbs ar personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu, ar ģimenēm ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem vai uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu, kuru specifika nav aplūkota sociālā darba praksei nepieciešamajā detalizācijas pakāpē līdz šim izstrādātajos metodiskajos materiālos. Tāpat nepieciešams izstrādāt metodiku un nodrošināt mācības uz personu centrētas pieejas ieviešanai sociālo pakalpojumu sniegšanā bērniem  un pilngadīgām personām ar funkcionāliem traucējumiem, tai skaitā ļoti smagiem un multipliem traucējumiem un pensijas vecuma personām, tai skaitā personām ar demenci. Tas nodrošinās iespēju sabiedrībā balstītu un ģimeniskai videi pietuvinātu sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kuru skaits turpina pieaugt, tai skaitā īstenojot deinstitucionalizācijas projektus, piesaistīt un izglītot speciālistus, kuriem ir šādu pakalpojumu sniegšanai nepieciešamā vērtīborientācija un prasmes. Lai nodrošinātu metodiku mācības iespējami lielākam interesentu lokam, jāturpina arī bezmaksas e - mācību īstenošana.
Sociālā darba jomas tālākai attīstībai būtiska ir sociālā darba profesijas prestiža stiprināšana, popularizējot gan sociālā darba atpazīstamību sabiedrībā, gan veicinot starpdisciplināro, starpinstitucionālo sadarbību, tādēļ aktuāli ir arī sabiedrības informēšanas un viedokļa veidošanas pasākumi, starpdisciplināras diskusijas, kas sniedz izpratni citu jomu speciālistiem gan par sociālā darba mērķiem, gan dažādām klientu mērķa grupām un to vajadzībām. Lai iegūtu nepieciešamos datus situācijas monitoringam un tālākas sociālā darba jomas attīstības plānošanai nepieciešams izstrādāt metodoloģiju un veikt atbilstošas izpētes par sabiedrības uzticēšanās pašvaldību sociālajiem dienestiem, sociālo darbinieku apmierinātību ar darba apstākļiem un atalgojumu, sociālā darba prakses izpēti pašvaldībās dažādos reģionos, kā arī par aktuālajām sociālā darba klientu mērķa grupu vajadzībām un izaicinājumiem.
 Ņemot vērā minēto un 4.3.5.4. pasākuma "Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība" (turpmāk - pasākums) mērķi - paaugstināt sociālā darba efektivitāti un sociālajā jomā strādājošo speciālistu profesionalitāti, pasākuma ietvaros plānots atbalsts sociālo pakalpojumu sniedzējiem, tai skaitā sociālā darba speciālistiem, iestāžu, organizāciju un to struktūrvienību vadītājiem, aprūpes speciālistiem un personām, kas nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, un sociālā darba studiju programmu studentiem. Atbalstu paredzēts nodrošināt kā profesionālās tālākizglītības programmu un profesionālās pilnveides izglītības programmu izstrādi un īstenošanu, augstākās izglītības programmu pilnveidi un īstenošanu, kā arī supervīzijas nodrošināšanu. Tāpat arī plānota metodiku izstrāde un mācību programmu izstrāde, kā arī īstenošana metodiku apguvei. Vienlaikus pasākuma ietvaros paredzēts arī izveidot profesionālā atbalsta tīklu sociālā darba attīstībai, tai skaitā izstrādāt starpdisciplinārās ekspertu komandas darbības modeli, īstenot pilotprojektu modeļa ieviešanai, kā arī pasākumus līderības attīstībai sociālā darba jomā. Līdztekus iepriekš minētajām darbībām ir plānota informatīvi izglītojošo pasākumu īstenošana sociālajā jomā strādājošajiem speciālistiem un sabiedrības izpratnes un informētības veicināšanai, kā arī izvērtējumu veikšana par sociālās jomas speciālistu pašvaldības iestādēs darba efektivitāti, tai skaitā par sabiedrības uzticēšanos pašvaldību sociālajiem dienestiem, sociālo darbinieku darba apstākļiem, atalgojuma sistēmu un sociālā darba praksi, un ex – post izvērtējuma veikšana par pasākuma projekta rezultātiem un sociālo dienestu klientu aktuālajām vajadzībām un izaicinājumiem turpmākai sociālā darba attīstībai.
 Finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde, kas izstrādā valsts politiku sociālā darba jomā, – Labklājības ministrija.
Pasākuma ietvaros plānots atbalstīt 3 099 personu profesionālās kompetences pilnveidi. 
 Pasākuma kopējais finansējums ir 12 470 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 10 599 500 euro un valsts budžeta finansējums – 1 870 500 euro.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt normatīvo regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.4.pasākuma “Profesionāla un mūsdienīga sociālā darba attīstība” īstenošanai.
Politikas jomas
Sociālais darbs
Teritorija
Visa Latvija
Norises laiks
12.01.2023. - 25.01.2023.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.
Fiziskās personas
  • 1) sociālo pakalpojumu sniedzēji, tai skaitā sociālā darba speciālisti, iestāžu, nevalstisko organizāciju un to struktūrvienību vadītāji, aprūpes speciālisti un personas, kas nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu; 2) augstskolu, kuras akreditēta studiju virziena ietvaros nodrošina pirmā un otrā līmeņa augstākās izglītības studiju programmas sociālā darba jomā, mācībspēki; 3) sociālā darba studiju programmu studenti.
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projekts paredz darbības, kas veicinās sociālo pakalpojumu sniedzēju profesionālo pilnveidi un sadarbību, tādējādi paaugstinot sociālo dienestu klientiem sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Juridiskās personas
  • sociālo pakalpojumu sniedzēji
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projekts paredz darbības, kas veicinās sociālo pakalpojumu sniedzēju profesionālo pilnveidi un sadarbību, tādējādi paaugstinot sociālo dienestu klientiem sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Sagatavoja
Inga Krīgere (LM)
Atbildīgā persona
Sarmīte Vepere (LM)
Izsludināšanas datums
12.01.2023. 08:41

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Leonīds Krivišs
Pēc savas pieredzes es varu tikt, ka dažādi normatīvie akti Latvijas Republikā  mākslīgi ierobežo cilvēku iespējas saņemt sociālo palīdzību.
Pirmkārt, maznodrošinātas ģimenes/personas statusa ienākumu slieksnis dažādās pašvaldībās var ļoti strauji atšķirties. Manuprāt, tas nav taisnīgi. Cenas pārtikai visā Latvijā ir daudz maz vienādas. Un dzīves dārdzība visā Latvijā ir daudz maz vienāda. Tāpēc šāda maznodrošinātas ģimenes/personas statusa ienākumu sliekšņa atšķirība ir netaisnīga. Tādā veidā tiek pazemoti laucinieki. Piemēram, lauku studenti, kuriem ir jāīrē kopmītnes Rīgā, lai iegūtu konkurētspējīgu augstāko izglītību. Šiem studentiem no laukiem dzīves dārdzība ir lielāka kā rīdziniekiem, bet sociālais atbalsts ir krietni mazāks.
Otrkārt, trūcīgas mājsaimniecības (trūcīgo personu) ienākumu slieksnis ilgstoši nav paaugstināts. Piemēram,2010. gadā valdība lēma (Ministru kabineta noteikumi Nr.299; 2010. gada. 30. marts), ka trūcīgā statusa slieksnis vienai personai būs 128,06 eiro. Un šo trūcīgā statusa piešķiršanas slieksni pielielināja vien 2021. gadā (Ministru kabineta noteikumi Nr. 809; 2020. gada 17. decembris). Kopš 2021. gada  trūcīgas mājsaimniecības (trūcīgo personu) ienākumu slieksnis ir 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā. Valdība solīja šo trūcīgā statusa ienākumu noteikšanas slieksni ik gadu paaugstināt. Bet vai trūcīgā statusa ienākumu noteikšanas slieksnis ir paaugstināts šogad?
Treškārt, citreiz sociālo palīdzību pašvaldība atsaka ģimenei piederoša īpašuma dēļ. Piemēram, ģimene dzīvo lauku savrupmājā (pēc būtības graustā) bez ūdensvada un kanalizācijas, bet ģimenei pieder 7 hektāri zemes. Un pašvaldība var liegt šai ģimenei saņemt sociālo palīdzību, ja ģimenes  ienākumu slieksnis ir pietiekoši zems. Pašvaldība, balstoties uz valstī pieņemtajiem normatīvajiem aktiem, uzskata, ka šī ģimene ir ļoti bagāta un atsaka sociālo palīdzību. Realitāte ir visai sūra.
Lūgsim taisnības un tikumības Dievieti Temīdu (grieķu valodā: Θεά Θεμίδα; angļu valodā: Goddess Themis), lai Dieviete Temīda dāvā mūsu valsts ierēdņiem taisnīguma izjūtu un tikumību! Lai Dieviete Temīda ir ar mums!  
Patiesā cieņā, Leonīds Krivišs 
18.01.2023. 10:40
Leonīds Krivišs
Prayer to Goddess Themis.
All praise to wise Themis, great mistress of order,
great friend of the seer and the sibyl
whose words were once heard in Delphi and Dodona,
great lady of the law who holds the balance,
whose blessings fall on the just and the true.
Daughter of deep earth and stellary sky,
mother of the ancient Fates who grant to each their share,
mother too of the Seasons who give the stars their course,
merciful Themis, kind of heart and even of hand,
fair and benevolent Goddess, I call to you.
I honor you, good and gracious Themis,
I offer you my praise and seek your blessing.

Yours faithfully, Leonid Krivish
18.01.2023. 10:40
Dmitrijs Dmitrijevs
21. gadsimts ir digitālo tehnoloģiju un digitālo risinājumu laikmets. Būtu lieliski, ja pašvaldību sociālie dienesti mācētu komunicēt ar citām pašvaldību iestādēm. Piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN)  jautājumā.  Citādi pašvaldības trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm aizmirst piešķirt likumā solīto atlaidi. Un šāda kļūda no pašvaldību puses tiek pieļauta regulāri un sistemātiski. Es teiktu, ka pat apzināti. Trūcīgās un maznodrošinātās personas bieži vien ir aizņemtas ar izdzīvošanu. Nabags bieži vien neuzdod jautājumus, jo tā prāts ir aizņemts ar izdzīvošanu, un šo aizņemtību negodprātīgi izmanto vietējās vietvaras. Lūgsim tikumības un taisnības Dievieti Temīdu (grieķu valodā: Θεά Θεμίδα; angļu valodā: Goddess Themis), lai Dieviete Temīda pasargā mūsu vietvaras no kārdinājuma pārkāpt likumu! Lūgsim Dievieti Temīdu, lai normatīvie akti mūsu valstī tiktu pildīti un lai sociālā palīdzība trūcīgām un maznodrošinātām personām tiktu sniegta!
Patiesā cieņā, Dmitrijs Dmitrijevs
18.01.2023. 16:04
Dmitrijs Dmitrijevs
Praise the Great Goddess Themis,
Protector of Divine Law, Human Law, Universe Law, and Wisdom.
Help me banish all negativity and harm from my life.
Send your rays of light down upon me,
And guide me through my days and night.
Praise Themis!
Yours faithfully, Dmitry Dmitriev
18.01.2023. 16:04
Dmitrijs Dmitrijevs
Oh, Goddess Themis,
Bless my family, pets, and friends,
And all life on this planet.
Praise Themis!
Yours faithfully, Dmitry Dmitriev 
18.01.2023. 16:04
Tatjana Dmitrijeva
Nabadzība ir ļoti sāpīga. Un ne vienmēr valsts grib palīdzēt nabagiem. Citreiz trūcīgam vai maznodrošinātam bērnam sociālais dienests atsaka piešķirt skolā brīvpusdienas. Un bērns paliek bešā. Pašvaldība pasaka, ka naudas nav un ka laukos visi tādi. Ka arī bērnam pat ar labām sekmēm ir grūtības saņemt stipendiju, lai vēlāk studētu augstskolā. Savukārt, augstskolā uz stipendijām ir milzīgs konkurss. Un trūcīgs vai maznodrošināts jaunietis atkal paliek bešā.
Patiesā cieņā, Tatjana Dmitrijeva 
18.01.2023. 16:40
Tatjana Dmitrijeva
Es no visas sirds vēlos, lai pašvaldību amatpersonas visbeidzot iemācās lietot viedrīku «SOPA» (SOPA – pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogramma)! Citādi mūsu pašvaldības trūcīgām un maznodrošinātām personām aizmirst piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atlaidi. Un tā gadās samērā bieži.
Lūgsim taisnības un tikumības Dievieti Temīdu (grieķu valodā: Θεά Θεμίδα; angļu valodā: Goddess Themis), lai Dieviete Temīda dāvā mūsu pašvaldību amatpersonām velmi mācīties un ievērot valstī pieņemtos likumus! Lai Dieviete Temīda mūs svētī!!!
Patiesā cieņā, Tatjana Dmitrijeva 
18.01.2023. 16:40
Tatjana Dmitrijeva
Themis, great Goddess of Justice, we thank you for your guidance.
Help us to continue to focus our thoughts on what we wish to create in our lives.
Let us be reminded of how our actions affect not only us but also all of creation.
Because of your continual guidance, we are aware of both sides of issues,
We unconditionally accept that there is more than one way to view the world,
And we take the steps necessary to reach a state of equilibrium.
Your power to cocreate balance, order and harmony in our lives
Brings us to peace with our world and ourselves.
We graciously accept your presence in our lives.
Yours faithfully, Tatyana Dmitriyeva 
18.01.2023. 16:40